Afgelopen zaterdag heeft het FABORY Rallyteam opnieuw genoten van de uitdagende proeven en gezellige ambiance van de Belgische rallysport. Dit keer stonden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Helaas weerhield een lekke band de equipe van een mooi resultaat, maar het team kijkt terug op een geweldig evenement.
De TAC Rally, die zaterdag 11 april op de rallykalender stond, schotelde de deelnemers 16 klassementsproeven voor. Met startnummer 23 op hun blauwwitte Lancer konden Faes en Van der Rijsen iets na half negen ’s morgens beginnen met de eerste boucle van vier proeven. Faes blikt terug: “Het begon niet echt lekker. Ik zat niet goed in mijn vel en had de dag voorafgaand aan de rally grotendeels op het toilet doorgebracht. Desondanks konden we het tempo goed volgen.” Dat bleek wel uit de tijden: op de tweede proef noteerde de equipe zelfs een negende tijd algemeen. Na vier klassementsproeven lag het team zestiende algemeen en eerste in de standaardklasse, groep N, maar liefst 19 seconden voor nummer twee.
Op de vijfde proef kwam het Tieltse pechduiveltje echter weer om de hoek kijken. “Vorig jaar kregen we een lekke band en ook nu ontkwamen we er niet aan. Blijkbaar heb ik bij het aansnijden van een bocht op de vijfde proef iets scherps geraakt. De rechterachterband was haarscherp doorgesneden. We hebben op de proef gewisseld en verloren alles bij elkaar ruim vijf minuten.” Een 71ste en laatste tijd op die proef was het gevolg, waardoor het team werd teruggeworpen naar de 61ste plek algemeen. De rest van de boucle verliep gelukkig zonder problemen, waardoor na proef acht het FABORY Rallyteam alweer de 52ste positie bezette.
Met uitzondering van proef 12, waar een klein schuivertje werd gemaakt, liep ook de derde boucle van vier proeven goed. Met nog vier proeven te gaan was de 36ste plek algemeen veroverd. “Pas in de vierde en laatste boucle ging het echt lekker lopen. Daarvoor moest het de hele dag uit mijn tenen komen. Toch konden we gedurende de dag het tempo redelijk volgen. We reden de hele dag achter, en soms voor, de snelle R5’s, Porsches en A8-en. Over het algemeen waren we 5 tot 20 seconden sneller dan onze concurrenten in de klasse N4.” De laatste vier proeven ging de equipe er dan ook nog even goed voor zitten. Dit was goed voor vier tijden in de top 13. Toen Faes en Van der Rijsen ’s avonds moe maar voldaan over het finishpodium reden, hadden ze de 26ste plek algemeen in handen. Een mooie opmars!
“Het was een tricky wedstijd. Dan was het nat, dan weer droog, dan weer nat. Het was ook vreselijk lastig om de juiste bandenkeuze te maken. Wel hebben we weer enorm genoten. Het is een geweldig evenement. Compact en toch vol actie. De organisatie is strak en de entourage fantastisch. Wij kijken met plezier uit naar onze volgende wedstrijd: de Rallye de Wallonie,” aldus Van der Rijsen.