De Rallysprint van de Monteberg is een begrip in de Vlaamse rallywereld. Sedert enkele jaren staat deze rallysprint, een organisatie van Superstage vzw, gekend van de Ypres Rally, enkel nog op de kalender van het (VAS) regionale kampioenschap. Op zondag 26 april strijkt de rallykaravaan opnieuw neer in en om de dorpskern van Dranouter. In de grote tent aan de start van de proef op het einde van de Letting-straat, zit je meteen midden in de actie. Maar natuurlijk wordt er ook druk overlegd en duchtig nagekaart in de horecazaken rond de kerk van Dranouter, het hart van het gezellige servicepark.
Twee rondjes mogen de deelnemers verkennen op zaterdag 25 april (van 16u tot 19u), en op zondag zijn er vier ritten op de rondkoers langs de Monteberg. Om 8u30 wordt de eerste wagen op pad gestuurd voor de eerste rit. Daarna verwacht men nog passages om 11u00, 13u30 en 16u00.
Het parcours is goed gekend door alle rijders. Het is een compacte rondkoers, volledig op asfalt van 8,1 km en een korte verbindingsrit van 3.69 km naar de service. De maximale tijd bedraagt 18 minuten en dit is een belangrijke regel. Vraagt u dat maar eens aan Paul Lietaer, die enige jaren
geleden ooit uit koers werd gezet wegens het overschrijden van deze termijn... Een maximum van 120 deelnemers stelde de organisatie voorop maar zoals bijna ieder jaar werd dat quotum vlot bereikt. Uiteindelijk zullen 136 equipes zich naar de technische controle op zaterdag begeven. Wie de deelnemerslijst bekijkt zal geen grote kijkcijferkanonnen vinden. Geen Loeb, Loix, Princen of ... maar wel een dwarsdoorsnede van de regionale en West-Vlaamse competitie.
De lokale en de ervaren rijders proberen zeker hun terreinkennis en thuisvoordeel uit te spelen. De vraag beperkt zich dan ook tot hetvolgende: “Wie houdt Paul Lietaer van de winst?” maar ... Lietaer zou echter forfait kunnen geven aangezien zijn Subaru WRC nog niet hersteld is, de nieuwe Legacy nog niet klaar is en de Escort gespaard wordt voor de komende manche van het Historic Belgisch Kampioenschap in de Wallonie. Als de tienvoudige winnaar niet aan de start komt dan krijgen we een zeer open editie met Patrick Snijers (Porsche GT3) en heel wat rijders uit de vloot van Mitsubishi Lancers die aanspraak kunnen maken op de overwinning. In de eerste plaats Andy Lefevere (Evo X), die onlangs nog schitterde in de TAC, maar ook Filip Pyck (Lancer Evo X), een Jimmy Taveirne (Evo9) op een goede dag, Lorenzo Bossu (Evo7), de niet onverdienstelijke Steve Becaert (Evo X) en misschien zelfs Tuur Van den Abeele (Evo7) als de omstandigheden meezitten.
En er is natuurlijk ook de Brit Mark Worley met de Fiesta R5+.
Bij de Historics is het helemaal feest want daar geven een paar toppers toch present. Stefaan Stouf, winnaar in de TAC, gaat verder met zijn leerproces in de Porsche Carrera RS. Hij zal zeker moeten rekening houden met Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), uitstekend 2de in de afgelopen TAC, en met de winnaar van vorig jaar, Bert Cornelis, die opnieuw zijn Opel Monza meebrengt. Verder zullen Danny Kerkhof (BMW E20), Fredericq Delplace (Porsche 911), Alain Vermeulen
(BMW 323i) en Piet Declercq (Escort) zeker meedingen voor de ereplaatsen.
Tickets (€12,00) zijn te koop bij het binnenkomen van het parkoers. Kinderen tot 12 jaar mogen gratis binnen.