Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De openingsmanche van het Junior BRC loste alle verwachtingen in. In de Rally van Haspengouw mochten vijf Juniors voor de eerste keer proeven van een bevoorrechte startpositie, waardoor ze duidelijk meer in de kijker reden. Polle Geusens leek de wedstrijd naar zijn hand te zetten, maar de Limburger maakte een klein foutje, waardoor de zege voor eigen publiek naar Stijn Pacolet ging. In het kampioenschap doen de R1-piloten een goede zaak, want Andy Dewallef en Jelle Vermeire delen de tweede plaats.

Bij de Juniors was Polle Geusens na een jaar afwezigheid de grote favoriet en hij leek die status, ondanks een jaar afwezigheid, ook meteen waar te maken. Polle had een helse week achter de rug, met griep en korte nachten om de Peugeot 208 R2 klaar te stomen, maar halfweg de wedstrijd had hij meer dan een minuut voorsprong op zijn dichtste achtervolger. Helaas maakte Geusens een klein foutje met grote gevolgen.
"In het begin van de wedstrijd moest ik nog in het ritme komen. Ik voelde dat ik een jaar niet meer op snelheid had gereden. Ook de auto had nog niet de ideale afstellingen, want hij was pas donderdagnacht klaar, maar ik nam zonder risico's te nemen afstand. In Gelmen ging ik iets te vroeg op het gas in een trage situatie. De Peugeot trok naar buiten en we staken vast in de modder. Het duurde bijna 4 minuten voor de toeschouwers ons bevrijd hadden. Heel jammer...," vertelde Polle aangeslagen.

Door het foutje ging de zege naar Stijn Pacolet, die een prima wedstrijd reed bij zijn nationaal debuut met de Peugeot 208 R2. De overstap van de Twingo R1 naar de 208 R2 werd vlot verteerd.
"Het grote verschil is dat je meer moet nadenken om de 208 R2 efficiënt te benutten. Vooral het gebruik van de sequentiële versnellingsbak vergde wat aanpassing. Ik zou heel tevreden geweest zijn met de tweede plaats, want Polle heeft een pak meer ervaring met een R2, maar het werd nog mooier. Winnen in R2, eerste Junior en als bonus nog de Junior Award!," lachte Stijn Pacolet.

De tweede plaats ging naar Gert-Jan Kobus, die zich in allerlaatste instantie nog inschreef in het Belgian Rally Championship. De Ford-piloot viel maximaal aan, maar de Fiesta bleek niet opgewassen tegen de Peugeots.
"Op proeven met veel rechte stukken konden we de Peugeots niet volgen, terwijl ik in Zepperen veel korter zat. In de slotfase heb ik nog alles op alles gezet om Pacolet terug te pakken, maar we zijn op 15" gestrand," vertelde Gert-Jan.

Amaury Molle maakte kennis met de Ford Fiesta R2 van J-Motorsport. Hij mocht als vice-kampioen van 2014 als eerste Junior starten. De 20-jarige piloot eindigde in het spoor van Polle Geusens.
"Ik heb heel veel geleerd, vooral dankzij de ervaring van Fred Miclotte, die me dit weekend wilde navigeren om me wegwijs te maken in de Fiesta R2. Zijn tips gaan me dit seizoen zeker nog van pas komen," vertelde Amaury.

De tweede plaats in de tussenstand wordt echter gedeeld door de R1-piloten Andy Dewallef en Jelle Vermeire. Na een tijdrovende lekke band voor Dewallef, leek Vermeire op een eerste zege af te stevenen, tot de DS 3 op de allerlaatste proef door een elektronisch probleem vermogen verloor. Zo ging de zege alsnog naar Andy Dewallef, maar onderweg zette Vermeire 8 snelste tijden op de tabellen, waardoor hij evenveel punten scoorde als de winnaar in RC5.

Tussenstand Junior BRC:
1. Pacolet 22 ptn; 2. Vermeire & Dewallef 19; 4. Kobus (NL) 16; 5. Geusens 15; 6. Molle 10

De openingswedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de Rally van Haspengouw, werd overtuigend gewonnen door Didier Vanwijnsberghe, die daarmee zijn titelambities nog eens benadrukt. Het podium werd vervolledigd door Wim Decock en Jens Maes.

De wagen waar iedereen op stond te wachten langs de proeven van de Rally van Haspengouw, de zwarte Corvette Stingray van Wim Soenens, geraakte helaas niet ver. De ronkende V8 moest op de eerste proef al aan de kant geparkeerd worden met een defecte koppeling. Ook Frank Baert moest na de finish van de eerste proef in Hallen-Booienhove de strijd staken. De temperatuur liep hoog op en de Opel-piloot besliste de motor niet verder op de proef te stellen.

Vooraan werd meteen fel strijd geleverd tussen de twee topfavorieten, Glenn Janssens met zijn Tuthill Porsche en Didier Vanwijnsberghe met zijn snelle Escort. Helaas werd het mooie duel al vroeg beëindigd toen de motor van de Porsche de geest gaf. Vanaf dat moment kon Didier Vanwijnsberghe onbedreigd naar de zege rijden, want titelhouder Dirk Deveux, die in de beginfase als derde volgde, viel op de vijfde proef uit met mechanische pech.

"Het is heel jammer dat Glenn moest opgeven, want het was een mooi duel, maar met deze zege zijn we goed aan het seizoen begonnen. Het bleef wel uitkijken op het zware onverhard, waar de wagens flinke klappen kregen. Het is de bedoeling om alle wedstrijden van het kampioenschap te rijden, behalve de Sezoens," vertelde Didier Vanwijnsberghe.

Wim Decock stuurde zijn Porsche naar een mooie tweede plaats, al werd zijn plezier een beetje vergald door de schade aan zijn 911. "Ik heb een paar fruitbomen geveld," lachte de bakker. "Ik heb niet gezien welke soort, maar de schade valt gelukkig nog mee."

Jens Maes, die een nieuwe motor geprepareerd door KB in zijn Opel Ascona had gemonteerd, schoof na de opgaves van Stefaan Prinzie, Kurt Vanderspinnen en Dirk Dumon, allen geveld door de mechaniek, op naar de derde plaats. Zijn eerste podiumplaats in het Historic BRC, nadat hij vorig seizoen vijfde werd in Landen.

Robby Moers, die binnenkort de overstap maakt naar het moderne werk met een Porsche 996 GT3, stuurde zijn Porsche naar een mooie vierde plaats, voor de BMW van Alexander Derez. "Samen met Johan Dekens ben ik een 996 GT3 aan het ombouwen van een straatversie naar een rallybolide. Omdat we alles zelf doen, na onze werkuren, kan ik geen datum plakken op het debuut met de nieuwe Porsche. Voorlopig blijf ik me amuseren in Historic," vertelde Moers.

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben na drie klassementsritten in de Haspengouw rally de strijd moeten staken. Een technisch probleem ligt aan de oorzaak van de opgave. Het is de eerste opgave ooit voor Freddy Loix in al die jaren dat hij met de ŠKODA Fabia Super 2000 van start gegaan is. Veel tijd om te treuren krijgen Freddy en Johan niet want de volgende opdracht komt er snel aan.

Freddy Loix begon met een ijzersterke tijd. Tijdens de openingsrit was hij amper 2 tienden trager dan Kris Princen. In de twee daaropvolgende ritten drukte Freddy het gaspedaal nog wat dieper in en terwijl de concurrentie enkele steken liet vallen had hij 35 seconden voorsprong op zijn eerste achtervolger. “Vooraf hadden we aangekondigd dat we van meet af aan zouden aanvallen en dan moet je woord houden” aldus Freddy Loix. “Vanaf de eerste meters zat ik in het ritme en had ik een goed gevoel met de ŠKODA Fabia. In de tweede rit reden we de snelste tijd en ook de derde rit was goed. Op het einde van die rit hoorde ik een vreemd geluid. Meteen bij aankomst in de assistentiezone bracht ik het team op de hoogte. Ik had er geen erg in tot ik plots te horen kreeg dat we met een onoplosbaar technisch probleem geconfronteerd werden en dat we moesten opgeven. Als er één woord is dat ik haat is het opgeven. Dat is het allerlaatste, tenzij het niet anders kan en dat was nu het geval. Doodzonde maar het is zo. Dit is mijn allereerste opgave ooit aan het stuur van de ŠKODA Fabia. Het is jammer maar laat ons niet vergeten dat de betrouwbaarheid van de ŠKODA Fabia bijzonder groot is. Vandaag was dat uitzonderlijk niet het geval. Het zij zo. Ik wil positief afronden en onthoud vooral dat de ŠKODA Fabia Super 2000 nog helemaal niet versleten is. De R5 rijders gaan nog een taaie klant aan mij hebben.”

Ik ben het helemaal met Freddy eens” zegt corijder Johan Gitsels. “Dit is een accident de parcours, meer niet. Het is jammer maar als je deelneemt aan een mechanische sport dan kan dit al eens gebeuren. Deze ŠKODA Fabia is nog niet aan het einde van zijn latijn. Dat zullen we de komende wedstrijden nog tonen, wees daar maar zeker van.”

In de namiddag vergezelden Freddy Loix en Johan Gitsels enkele sponsors en genodigden tijdens de Haspengouwse klassementsritten. “We hebben de knop omgedraaid maar we bleven toch een beetje verder werken” zegt Johan Gitsels. “We analyseerden de prestaties en rijstijl van onze concurrenten. De conclusie is dat Kris Princen de verdiende winnaar is en dat we een flinke concurrent aan hem zullen hebben met het oog op de titel.”

Deze ochtend voelde je de spanning bij iedereen” zegt Freddy Loix. “Die voelt aan alles en iedereen dat dit een geweldig kampioenschap wordt waarin er heel veel concurrenten met goede wagens aan de start komen. Dat is leuk voor iedereen en uitstekend voor de sport.”

Het Belgian Rally Championship 2015 ging vandaag van start met de Rally van Haspengouw in Landen. In het Junior BRC ging Polle Geusens van start als topfavoriet, maar er was nog een andere jongere uit de streek die zich in de kijker reed met een Peugeot 208 R2. Stijn Pacolet uit Zoutleeuw, vorig jaar al derde in het Junior BRC, bekroonde de openingswedstrijd van het seizoen met een zege in de categorie en het Junior BRC. Het leverde hem meteen een extra bekroning op in de vorm van de Junior Award, toegekend door de promotor van het BRC en goed voor een gratis deelname aan de volgende wedstrijd van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally.

"Ik ben ontzettend blij met deze Junior Award, want we rijden met beperkte middelen en elk steuntje in de rug is meer dan welkom," vertelde Stijn, die vorig jaar in de Sezoensrally ook al de Junior Award in ontvangst mocht nemen. "De overwinning in Landen heb ik natuurlijk ook te danken aan het foutje van Polle Geusens, die sterk van start ging. Het was ons eerste nationale optreden met de Peugeot 208 R2. Aan het stuur van de 208 R2 moet ik veel meer nadenken, want we rijden met een sequentiële versnellingsbak. Het was toch even aanpassen, maar uiteindelijk verliep de aanpassing vlot. Na het foutje van Polle heb ik de zege in het Junior-klassement veilig gesteld, al bleef Gert-Jan Kobus aandringen. Het niveau lag een stuk hoger dan in R1 vorig jaar. Ik kijk al uit naar de Spa Rally, waar er nog een paar kleppers in R2 aan de start komen."

Met de nakende start van het Belgische rallyseizoen dit weekend met de Rally van Haspengouw, zijn alle toppers weer van de partij om regerend Belgisch rallykampioen Freddy Loix het vuur aan de schenen te leggen.

Freddy Loix heeft er alvast een stevige voorbereiding opzitten in zijn vertrouwde Skoda Fabia Super 2000.

Maar hij heeft ook fors geïnvesteerd in zijn eigen veiligheid.

In het tussenseizoen nam hij namelijk het award-winning systeem van GeoDynamics onder de arm.

Op deze manier is zijn eigen team steeds op de hoogte waar precies de wagen van Loix zich bevindt en kunnen ze snel ingrijpen bij een defect of crash.

Er zit ook een noodknop in de wagen waardoor Loix zeer snel kan aangeven als hij medische assistentie nodig heeft of in een incident verwikkeld is.

De computers geven dan automatisch aan waar Loix zich bevindt en zo kan de interventie op gang gezet worden.

Werking

De ingebouwde track and trace systemen zijn voorzien van een gps- en gsm-functie. Terwijl de gps haarfijn de posities registreert, stuurt de gsm antenne deze gegevens door via het mobiel netwerk.

Deze posities worden daarna weergeven in de software die toegankelijk is via een beveiligde website of via de apps voor Android, iPhone of Windows Phone.

Reeds heel wat ervaring

Het Kortrijks softwarebedrijf GeoDynamics is niet aan zijn proefstuk toe. Het rustte eerder al alle rally- en veiligheidswagens uit van de Ypres Rally, Zoute Grand Prix, Tour Amical en recent kwam daar de 6 uren van Kortrijk bij.

Hier ging GeoDynamics nog een stapje verder en presenteerde in zijn thuisstad hun nieuwste innovatie voor onder de vorm van een speciale smartphone.

Dankzij deze smartphone kunnen de organisatoren niet enkel in real time de exacte locatie van de deelnemers bepalen, ze kunnen ook de rijders verwittigen voor gevaar of obstakels dankzij een elektronische gele vlag binnen de applicatie.

Over GeoDynamics

GeoDynamics ontwikkelt software om op afstand de locatie te bepalen van voertuigen of mobiele medewerkers. Via een beveiligde website kan je op computer, tablet of smartphone volgen waar ze zich bevinden. GeoDynamics’ systemen worden ook gebruikt voor tijdsregistratie en het beheer van het wagenpark. Het bedrijf bestaat dit jaar 10 jaar en heeft 2.000 klanten, die samen 21.000 blackboxen gebruiken. Dat zijn apparaten met ingebouwde gps- en gsm-functies die in een voertuig geïnstalleerd worden om de locatie ervan te volgen. GeoDynamics richt zich op de bouwsector, installateurs, onderhouds- en serviceploegen, openbare diensten en andere organisaties met mobiele medewerkers en een wagenpark.

Het bedrijf werd in 2004 opgericht en heeft ruim 25 medewerkers. Het boekte in 2014 een omzet van 6,7 miljoen euro. GeoDynamics was in 2011 het hoogst gerangschikte Vlaamse bedrijf in de door Deloitte opgestelde lijst van de vijftig snelst groeiende technologiebedrijven in de Benelux. Stijn Stragier en Peter Vermeesch, oprichters en eigenaars van GeoDynamics, zijn de managing partners van het bedrijf. Stijn Stragier werd in 2012 Jong West-Vlaams Ondernemer van het Jaar. Meer info op www.geodynamics.be.

Het lijkt een topjaar te worden voor het Belgian Rally Championship. Dat wordt meteen bewezen door de startlijst van de Rally van Haspengouw, de klassieker in Landen die zaterdag het nationaal rallyseizoen opent. Het aantal kandidaten voor de overwinning is niet op de vingers van een hand te tellen.

Met 59 deelnemers aan de manche van het BRC en 30 inschrijvingen voor de openingswedstrijd van het RACB Criterium, is het startveld van de Rally van Haspengouw nog beter gevuld dan vorig jaar. De gevreesde concurrentie met de Spa Rally, de nieuwe wedstrijd in het Belgisch kampioenschap, heeft dus geen negatieve gevolgen op het vlak van het aantal deelnemers. Het is duidelijk dat het Belgisch rallykampioenschap springlevend is.

Als regerend Belgisch rallykampioen krijgt Freddy Loix de eer om als eerste over de proeven te knallen met zijn vertrouwde Skoda Fabia Super 2000. Deze keer kijkt hij toch best eens in zijn spiegels, want Fast Freddy zal in Landen opgejaagd worden door een handvol snelle R5's, Gr.A's en natuurlijk krachtige WRC's. Maar, Freddy Loix blijft de absolute referentie, de enige echte beroepspiloot in het Belgisch kampioenschap. Dat bewees hij vorig jaar door Kris Princen te verrassen, hoewel de Truienaar met een WRC aan de start kwam. Loix verslaan blijft een uitdaging, maar de voldoening is des te groter wanneer het lukt.

Kris Princen heeft alvast zijn zinnen gezet op een topresultaat in Landen. De voorbije week heeft hij de officiële Peugeot 208 T16 uitgebreid aan de tand gevoeld in de buurt van Landen, zodat hij goed gerodeerd aan de start komt. In vergelijking met de Super 2000 van Loix, hebben de R5's meer koppel dankzij de turbo, waardoor ze iets makkelijker te besturen zijn op een erg glad en modderig parcours.

DS is sinds kort een afzonderlijk merk en dat wil... Citroën Belux benadrukken door het inzetten van twee officieel gesteunde DS 3 R5's voor vice-Belgisch kampioen Cédric Cherain en achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen. Cherain heeft aangegeven dat hij vooral mikt op een topresultaat in Spa, terwijl de Tsjoen zonder veel voorbereiding aan de start komt. De verwachtingen worden getemperd bij DS, wat ook geldt voor Vincent Verschueren en Bertrand Grooten, de twee andere tenoren met een DS 3 R5. De vier DS-piloten blijven voorzichtig in hun voorspellingen, maar laten we niet vergeten dat Kris Meeke in de voorbije Condroz Rally de Skoda Fabia S2000 en de andere R5's het nakijken gaf met de R5 van het Franse merk.

Michiel Becx verdedigt de kleuren van Ford met een Fiesta R5, maar voor de zege is het vooral uitkijken naar de tijden van Chris Van Woensel met de agressieve Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama. In 2001 won Van Woensel trouwens de Rally van Haspengouw met... een Mitsubishi. Ex-circuitracer Benoît Allart heeft vorig jaar al zijn snelheid getoond in de Rally van Wallonië, maar we zijn benieuwd of hij de Skoda Fabia WRC ook zo vlot over de gladde Haspengouwse proeven stuurt.

De weersverwachtingen lijken niet meteen in het voordeel van een andere topper te spelen. Patrick Snijers zal met zijn Porsche 997 GT3 moeten zoeken naar tractie, maar op de snelle betonbanen kan de krachtige GT zijn topsnelheid en power wel benutten om te verrassen. En, Snijers met een Porsche, dat blijft een attractie!

Verder mogen we vooraan de streekpiloten Jonas Langenakens, Bob Colsoul en Marc Streel verwachten, net als Xavier Bouche, Laurent Benoît, Han Hoendervangers en Johan Faes, allen met uiteenlopende versies van de Lancer. Mooie referenties voor BRC-debutant Michaël Albert.

Bij de voortrekkers verwachten we een pittige strijd tussen de DS 3's van Kevin Demaerschalk en Junior-kampioen Guillaume Dilley, maar ook de R2's van Geusens, Dolfen en Pacolet zijn te duchten concurrenten.

Voor het spektakel is het uitkijken naar de strijd in Historic, maar zeker ook naar de BMW's van de nieuwe M Cup, met onder andere Steve Vanbellingen, Kurt Braeckevelt, Franky Boulat, Tobi Vandenberghe,...

Kortom, afspraak zaterdag in Landen voor de start van het Belgian Rally Championship!

Freddy Loix en Johan Gitsels starten zaterdagochtend met startnummer 1 in de Haspengouwrally, de openingswedstrijd van het BK Rally 2015. De Limburger won de voorbije twee edities en ambieert een derde opeenvolgende zege.

In 1990 nam Freddy Loix voor het eerst deel aan de Haspengouw rally. 25 jaar later staat de Limburger opnieuw aan de start van zijn thuiswedstrijd. “Het is altijd fijn om het kampioenschap in een vertrouwde omgeving te beginnen” zegt Freddy Loix. “Al moet ik zeggen dat ik onder andere de wegen in en om Ieper intussen ook al tot in de kleinste details ken. De Haspengouw rally wordt georganiseerd in Landen, Vlaams-Brabant maar grenst aan de provincie Limburg waardoor er jaarlijks toch wat extra supporters langs de wegen staan. Ik ga ze helaas niet allemaal kunnen begroeten want daarvoor gaat het net iets te druk zijn denk ik. Ik ben blij dat de winter voorbij is en dat we opnieuw kunnen rijden. Ik herinner me van vorig jaar dat het tijdens de verkenningen heel hard regende. Op zaterdag was de zon van de partij maar de wegen lagen er bijzonder glad bij. Wij zijn bijzonder snel gestart en hebben toen in de eerste ronde het verschil gemaakt. De concurrentie heeft de rest van de dag moeten achtervolgen maar ze zijn er niet in geslaagd om de kloof te dichten. Iedereen mag weten dat ik dit jaar dezelfde tactiek zal toepassen.”

Ik kijk enorm uit naar de klassieke ouverture van het kampioenschap, een wedstrijd die wij vorig jaar gewonnen hebben” zegt Johan Gitsels. “Net als vorig jaar zijn we uitstekend voorbereid. Sinds januari hebben we wekelijks getest. Het meeste testwerk was voor ŠKODA maar er zaten ook bandentests bij voor Michelin. Wat mij opviel is dat de automatismen er meteen terug waren. Voor ons geen inloopperiode meer. Neen, wij kunnen meteen voor de volle 100% van start gaan zonder inloopperiode. Dat is een geweldig voordeel en dat moeten we maximaal benutten. Uitgaan van eigen kracht, met respect voor de concurrentie.”

Ook in het Historic Belgian Rally Championship oogt de affiche van de openingswedstrijd van het seizoen, de Rally van Haspengouw, bijzonder aantrekkelijk. Op de het traditioneel modderige parcours, mogen we heel wat spektakel en spanning verwachten.
Regerend kampioen Dirk Deveux, die vorig jaar in extremis de titel veroverde in de Condroz Rally na een duel dat het ganse seizoen duurde met Tobi Vandenberghe, zag deze winter zijn speelkameraad overstappen naar de moderne categorie.  Maar, dat wil geenszins zeggen dat de Alkense projectontwikkelaar met een gerust gemoed mag toeleven naar zijn thuisrally. De Escort-piloot krijgt immers weerwerk van enkele kleppers van formaat, te beginnen met Didier Vanwijnsberghe, die vorig jaar in Haspengouw al vroeg werd uitgeteld door mechanische pech. Hoewel hij het hoogste startnummer kreeg, zien we ook Kurt Vanderspinnen strijden voor een dichte ereplaats met zijn Escort Mk1.
Glenn Janssens is opnieuw van de partij met zijn Tuthill Porsche, een wagen die hem twee jaar geleden de Belgische titel opleverde. De Oost-Vlaming heeft niet de beste herinneringen aan de proeven in Haspengouw, waar hij zijn Porsche al eens in de vernieling reed, maar de uitdaging schrikt Glenn niet af. In het Porsche-kamp krijgt hij weerwerk van Wim Decock en Robby Moers.
De attractie van de wedstrijd wordt echter onmiskenbaar de fabuleuze Corvette Stingray uit 1964 van Wim Soenens en Geert Beauprez, een bemanning die bovendien fun en spektakel op de eerste plaats zet. Het zal niet eenvoudig zijn om de pk’s van de V8 op het gladde asfalt onder controle te houden, maar nu al voorspellen kunnen we voorspellen dat de Corvette, met zijn 50 (!) de oudste wagen van het veld, de publiekslieveling wordt.
Het kamp van Opel wordt verdedigd door Stefaan Prinzie, Frank Baert, die zijn Manta 400 in stelling brengt, Jens Maes en Dirk Dumon, terwijl Alexander Derez aan de start komt met zijn snelle BMW 2002 ti.

Het Belgian Rally Championship 2015 gaat zaterdag van start in Landen, waar de Rally van Haspengouw opnieuw een uitdagend en ongetwijfeld bijzonder verraderlijk parcours voorschotelt aan de deelnemers. Voor de jongeren van het Junior Kampioenschap zijn de proeven in het glooiende Vlaams-Brabantse landschap een ideale opwarming voor de rest van het seizoen. De tenoren van het Junior BRC zullen dit seizoen niet onopgemerkt blijven. RACB Sport en de promotor van het BRC hebben immers beslist dat de snelste jongeren in elke wedstrijd van het Belgian Rally Championship een goede startpositie krijgen. De top 5 van het Junior BRC starten, met startnummers 16 tot 20, in volgorde van de tussenstand van het kampioenschap, vlak achter de titelkandidaten in de categorie RC2. Meer rallyfans, fotografen en media zullen op die manier de prestaties van de jongeren volgen. De eer om als eerste Junior te starten gaat deze keer naar Amaury Molle, de benjamin en vice-kampioen van 2014. Amaury verdedigt dit seizoen zijn titelkansen met een Ford Fiesta R2 van J-Motorsport. In Landen zal hij bovendien kunnen rekenen op de ervaring van Fred Miclotte, die de nota’s zal lezen. Zijn speelkameraad van vorig seizoen in R1, Stijn Pacolet, zal ook dit jaar de ideale referentie zijn. Pacolet start in zijn thuisrally met nummer 17 in een Peugeot 208 R2. De favorietenrol gaat echter naar Polle Geusens, die na een jaar afwezigheid zijn comeback in het Junior BRC maakt met een Peugeot 208 R2. De Limburger mikt voluit op de titel in het Junior BRC en op de eindzege in de Peugeot 208 Rally Trophy. Andy Dewallef, die zijn debuut maakt op de Haspengouwse proeven, verdedigt de kleuren van Renault met de Twingo R2 nr. 19. De vijfde Junior in de kopgroep is Gert-Jan Kobus, de jongere broer van Hermen. Gert-Jan zal het Junior BRC afwerken met een Ford Fiesta R2. Jelle Vermeire, vorig jaar nog actief in het RACB Criterium, maakt de overstap naar het Junior BRC met een DS 3 R1. Omdat er ook dit jaar punten te verdienen zijn in de verschillende categorieën, kan Vermeire, genavigeerd door Michelle Demeestere, een gouden zaak doen als enige deelnemer in R1. De Junior-kampioen van 2014, Guillaume Dilley, maakt dit seizoen de overstap naar een snellere DS 3 R3T. De Brusselaar krijgt in zijn categorie een referentie van formaat tegenover zich, want Kevin Demaerschalk keert ook terug in het BRC met een gelijkaardige DS 3 R3T. Het belooft een pittige prestigeslag te worden tussen de jongeren!

Met de Rally van Haspengouw begint aanstaande zaterdag het BK Rally 2015! Een nieuw seizoen met nieuwe uitdagingen maar de doelstellingen blijven dezelfde als vorig jaar. Het kampioenschap en de rally van Ieper!

“We hebben dit jaar twee doelen vooropgesteld. Het eerste doel is een 10e zege van Loix in de Rally van Ieper, zijn 5de met een ŠKODA Fabia. Mocht hij daar in slagen dan zou dat de 6e opeenvolgende zege van ŠKODA in Ieper betekenen want in 2012 won Hanninen met een ŠKODA Fabia Super 2000” zegt Vincent Struye, marketing manager ŠKODA België.

“Het tweede doel is om net als vorig jaar het kampioenschap te winnen” gaat Vincent Struye zelfverzekerd verder. “Ik besef dat dit eenvoudiger gezegd dan gedaan is maar er zijn toch enkele dingen die in ons voordeel spelen. Met Freddy Loix hebben we één van de meest ervaren rijders die deelneemt aan het BK rally. Zijn corijder Johan Gitsels toonde vorig jaar vanaf de eerste meters dat hij een complementair duo vormde met Freddy en de samenwerking werd alsmaar beter. BMA-Autosport was de juiste keuze om de wagen voor elke wedstrijd rijklaar te maken en de ŠKODA Fabia Super 2000 was een voorbeeld van betrouwbaarheid. Met die wagen zullen Freddy en Johan het kampioenschap aanvatten en ik hoop dat we vanaf de Rally van Ieper over de nieuwe ŠKODA Fabia R5 kunnen beschikken.”

Freddy Loix en Johan Gitsels beginnen het kampioenschap dus met een Super 2000 en moeten het dus de helft van het kampioenschap opnemen tegen de sterkere R5 wagens. “Dat hoeft niet meteen een nadeel te zijn” aldus Vincent Struye. “De andere rijders moeten hun wagen nog leren kennen daar waar de ŠKODA Fabia Super 2000 géén enkel geheim meer heeft voor Freddy. Vanaf de TAC Rally, de derde wedstrijd van het kampioenschap, zal het écht knokken worden tot de nieuwe wagen er is. Eenmaal de ŠKODA Fabia R5 er is verwacht ik weinig aanpassingsproblemen gezien het vele testwerk van Freddy en Johan. We mogen vol vertrouwen uitkijken naar het nieuwe seizoen.”

Na zijn eerste twee zeges in de Legend Boucles de Spa, in 2013 en 2014, hebben François Duval en Anthony Bourdeaud’hui voor een derde overwinning gezorgd, zondag net na middernacht. Ook de verhuis naar Bastogne deerde het duo in de Escort dus niet, net zo min als de 220 andere ploegen aan de start.

De 57ste editie van de wedstrijd verliep in moeilijke weersomstandigheden, maar het publiek liet zich daardoor niet afschrikken. Zaterdagochtend sneeuwde het en het was de Ford Escort van de verrassende Raphaël de Borman, die vrijdag de proloog had gewonnen en dus als eerste de baan op mocht.

Echter niets stond de terugkeer van François Duval in de weg. Hij werd vrijdagavond zevende op de onverharde proloog, maar liet vervolgens een hele reeks nultijden – dus exact het vooropgestelde gemiddelde – noteren. Tegen zijn comeback naar de eerste plek viel dus weinig in te brengen.

Na de tweede passage in Stoumont, nog steeds een klassieker in de wedstrijd, nam François Duval de leiding en hij behield die ook op een autoritaire manier. Een fotofinish was dan ook niet nodig. De getalenteerde rijder uit Cul-des-Sarts was zonder meer de sterkste.

Na 18 RT, had Flash Gordons 50,72 voorsprong op de Escort BDA Rallying Solutions van Raphaël De Borman die het mooiste resultaat van zijn carrière liet optekenen.

Ik heb me echt geamuseerd op het nieuwe parcours dat echt schitterend is”, aldus Dudu, een van de weinige tenoren die niet ging verkennen in de wouden, ondanks het verbod. “Het was moeilijk om op de snelle stukken het verschil te maken. Zelfs met de sneeuw en de keien die er gelegd waren om de putten te vullen, dienden we soms nog een minuut te wachten aan de finish. Dat is het enige wat ik op deze editie aan te merken heb. We hebben tijdens de rally een probleem met de injectie gekend en op het einde trilde alles aan de wagen.

Niks stond de triomf van François Duval echter nog in de weg en hij won als kers op de taart de onverharde Power Stage Eglantine.

Bernard Munster begon dramatisch aan de wedstrijd met een fout van zijn corijder in het zicht van de aankomst van de proloog. Gevolg: een 32ste plek en vanaf dan een enorme remonte. De Porsche van BMA werd nog knap derde en dat op amper 4 punten van de 2de plaats.

Florian en Carolane Jupsin (Escort) zijn met hun vierde plek de revelaties van de wedstrijd, voor de lokale held Romuald Thirion (Opel Ascona A), zevende tussen de beide Porsche 911 van Marc Duez en Patrick Snijers, maar voor de Opel Kadett van Maurice Bergsteyn en de Ford Escort MKI van Fred Bouvy en François de Spa.

In de op één na laatste proef verloren we Bruno Thiry (Visa, alternator) en Alister McRae, tot dan mooi tweede. De Schot was zeer opgetogen over de Mandarine die hem aan de RAC Rally deed denken.

Jean-Pierre Van de Wauwer (4de), werd door zijn krachtbron verraden op drie proeven van het einde. De man uit Verviers had weer een podium in het zicht.

Christian Kelders heeft echt mooie dingen liet zien. De rijder in de Porsche was vierde in het zicht van de aankomst, maar door een probleem aan de alternator vielen ook de lampen op het einde van de wedstrijd uit. Ook een mooie race was er voor Robert Droogmans in de Citroën Visa. Als de Limburger geen fout had gemaakt in de eerste proef – met 75 punten straf – dan was een top 10 zeker mogelijk geweest.

Vermelden we nog de 24ste plaats van de baas van Citroën Racing Yves Matton en de 29ste van RTBF-presentator Gérald Wéry.

Pierre Delettre heeft als gelukkige organisator het laatste woord: “Deze editie was een groot succes, op alle vlakken. Er was heel wat volk onderweg en geen enkele neutralisatie onderbrak het rallyfeest. We hebben ook geen enkel zwaar ongeval gehad en de timing verliep, op enkele schoonheidsfoutjes in het begin, vlekkeloos. We gaan nog beter proberen doen in 2016 en dus afspraak in februari op de Place McAuliffe. Ik heb al enkele verrassingen in petto.”

Uitslag Legend:

  1. Duval-Bourdeaud’hui (Ford Escort BDA) 36.88 ; 2. De Borman-Louka (Ford Escort BDA) op 50.72 ; 3. Munster-Hansen (Porsche 911 Gr.4) op 54.39 ; 4. Jupsin-Jupsin (Ford Escort Gr.4) op 78.85 ; 5. Duez-Sibille (Porsche 911 GR.4) op 105.64 ; 6. Snijers-Bouchat (Porsche 911 GR4) op 113.72 ; 7. Thirion-Jacquemin (Opel Ascona A) op 115.52 ; 8. Bergsteyn-Buysmans (Bel-P-B/Opel Kadett) op 164.31 ; 9. Bouvy-Gressens (Ford Escort MKI) op 169.3 ; 10. De Spa-Carabin (Ford Escort MKI) op 194,04 ; 11. Lausberg-Jacob (Porsche 911) op 200.74 ; 12. Deflandre-Lambert (Porsche 911 Gr.4) op 205.88 ; 13. Kelders-Kerkhove (Porsche 911 Gr.4) op 208.48 ; 14. Gérard-Chalseche (Opel Ascona A) op 225.94 ; 15. Droogmans-Van Grieken (Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B) op 231.57 ; 16. Mourgues-Jalet (Fra-Bel/Ford Escort MKII) op 235.88 ;…

Uitslag Classic: 1. Berteloot-Cancel (Porsche 911 SC) 254,3 punten; 2. Piraux-Monard (R5 Alpine) op 4.70; 3. Baillet-Baillet (Porsche 911) op 8.78 ; 4. Lambert-Manchel (BMW 2002 Ti) op 20.70 ; 5. Gengou-Gathy (Volvo 142) op 33.18

Tien voormalige winnaars

Als we de rijders en corijders samentellen, worden er tien voormalige winnaars aan de start verwacht, want naast achtvoudig winnaar Patrick Snijers (zesmaal in de moderne versie en tweemaal in Legend), hebben we ook Marc Duez, Bernard Munster, Bruno Thiry, Marc Timmers, Jean-Pierre Van de Wauwer en François Duval, naast de corijders Denis Giraudet (Fra), Georges Biar en Anthony Bourdeaud’hui.

10 nationaliteiten en 25% buitenlanders

Tien nationaliteiten hebben ingetekend voor deze editie, waarbij de Fransen het meest talrijk zijn – na de Belgen uiteraard – met 36 ploegen. Ze halen het ruim voor de Luxemburgers (9), de Nederlanders (7), en de Zwitsers (5). Noteer ook de aanwezigheid van twee Italianen, twee Britten, een Duitser, een Spanjaard en een Fin. Er nemen 64 buitenlandse ploegen nemen deel of 25% van het plateau.

De RTBF meer dan ooit!

Onze partner RTBF zal meer dan ooit meerijden, met niet alleen verschillende reportages (AUTO Mobile en week-end sportif) voor, tijdens en na de proef, maar ook met twee teams en drie journalisten uit het huis aan de Reyerslaan. Gérald Wéry rijdt in de Legend met een Opel Kadett GTE in de kleuren van Walter Röhrl uit 1977. Hij rijdt met nummer (Classic) 21. Een andere vaste waarde is Olivier Gaspard, die het doet met een BMW 323i in Classic samen met zijn collega Daniel Parmentier. Charly de Waseige moet met zijn Mini jammer genoeg forfait geven.

Radio Rally 7FM live van op de Place McAuliffe

Na twee jaar oefenen met een webradio, hebben we nu een heus radiostation in samenwerking met de lokale zender 7 FM die zijn studio twee dagen op de Place McAuliffe installeert. Met meer dan 32 uur live radio, zal u niets moeten missen van de commentaren, interviews en klassementen van de proef, met speciale medewerkers aan de finish van de RT’s en in het servicepark. Om alles te volgen van de Boucles, stemt u best af op 96.2 FM in de regio van Vielsam-Gouvy-Saint Vith-Reuland en op 89.1 FM in en rond Bastogne.

Direct op TV Lux en Motors TV

Voor mensen die echt niet aanwezig kunnen zijn, zal er een RT live worden uitgezonden, zaterdagnamiddag, op de zender TV Lux (in samenwerking met RTC Liège) maar ook op de internationale zender Motors TV en op zes regionale Waalse zenders. Tevens zijn de beelden te zien op de site www.racspa.be. De Classic zullen ook gefilmd worden en later in een uitzending ronde de Legend Boucles in beeld worden gebracht.

Technische controle op donderdag

De technische controle start op donderdag om 13u op de Place McAuliffe en dat tot vrijdag 14u30. Het publiek kan er alles bijwonen.

Nog steeds gratis

Zoals de traditie het wil, is de toegang tot de zeventien RT’s op zaterdag gratis. We vragen wel een goed gedrag, dus gooi a.u.b. geen vuilnis in de velden, respecteer de afsluitingen… en vooral, volg op wat de medewerkers aan de rally u vragen. Enkel op vrijdag tijdens de proloog is er een inkom.

Vraag het programma

Zoals ieder jaar, hebben we voor u een heel mooi programma van 64 pagina’s samengesteld voor de democratische prijs van 10 euro. In het programma vindt u onder meer een gedetailleerde kaart van iedere proef, wat zeker de moeite is gezien het aantal vernieuwingen, de timing, maar ook een deelnemerslijst met alle startnummers, een plek voor handtekeningen en een mooie poster.

Winterbanden verplicht

Wat de weersomstandigheden ook zijn, sneeuw of geen sneeuw, winterbanden blijven voor alle deelnemers verplicht. Kettingen en nagels zijn verboden. Banden voor onverhard evenzeer.

Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul geven handtekeningen

Hyundai heeft niet echt een wagen om in Legend te rijden en laat zijn rijders niet de vrijheid om met een ander merk aan de start te verschijnen. Daarom missen de fans dus op de deelnemerslijst de namen van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul! Het is jammer voor alle betrokkenen, maar op vrijdag om 18u00 zullen zij onder de tent op de grote plaats handtekeningen aan de fans uitdelen.

Regroup in Coo, break in Saint Hubert

Een assistentiepark en een regroup op de parking van Plopsa Coo zullen de deelnemers toelaten iets te gaan eten en ondertussen kunnen de fans ook eens naar de wagens kijken. De eerste rijder in Legend verwachten we om 12u25 (de eerste wagen in Demo een kwartier eerder) en de wagens blijven vervolgens 50’ ter plaatse. De Classic hebben recht op 25’ vanaf 18u23. Tevens is er een break, korter, met pointage in het centrum van Saint-Hubert, aan de kathedraal om 11u27 voor de Classic (5’) en om 16h16 voor de Legend (10’). Er zullen ter plaatse heel wat animaties zijn.

Stop and go in de RT

Het controlesysteem in de RT’s is veranderd. De deelnemers moeten geen boekje meer tonen om een stempel in te laten plaatsen, maar ze moeten een stop and go uitvoeren in de proef!

Verkenningen en geheimen

De verkenningen van het parcours zijn ENKEL toegelaten op vrijdag 20 februari tussen 8u00 en 16u00 voor de deelnemers ingeschreven in Legend. Elke rijder die zich op het parcours begeeft buiten deze periode kan gestraft worden, tot uitsluiting toe. De RT Mandarine en Eglantine, net als de proloog, kunnen niet verkend worden. Nota’s zijn dan ook ten strengste verboden en er zullen controles uitgevoerd worden.

Guillaume Dilley, drie keer op rij laureaat in zijn categorie in het Kampioenschap van België Rally, gaat dit jaar een nieuwe uitdaging aan door over te stappen naar klasse RC3. Om zijn kansen te maximaliseren kiest hij voor een Citroën DS3 R3 MAX.

Guillaume Dilley met een DS3 is in zekere zin een terugkeer naar de bron, want hij reed zich voor de eerste keer in de kijker bij Citroën.

“Ik heb inderdaad mijn sporen verdiend met een Citroën C2 R2,” herinnert de 24-jarige Brabander zich. “Ik nam in 2011 en 2012 deel aan de C2 Trophy. Ik werd achtereenvolgens 3de en 2de in deze sterk bezette competitie. In 2012 werd ik bovendien nationaal kampioen in de categorie R2.”

Die bekroning leverde hem terecht een officieel stuur op voor 2013, waarvoor hij bedankte door de beste te zijn in Groep M. Vorig jaar verzamelde hij nog meer eindzeges. Zo won hij een andere promotieformule van de PSA Groep, werd hij kampioen in R2 en in het Junior BRC. Het logische vervolg is een stap naar een hogere categorie.

“Op termijn wil ik in het Wereldkampioenschap rijden. Maar, ik wil geen stappen overslaan. Ik wil stelselmatig opbouwen, stap per stap. Ik denk dat het een risico zou zijn om in het Wereldkampioenschap te stappen met een nieuwe wagen. Dankzij mijn titel in het Junior BRC, heb ik bovendien een gratis inschrijving voor alle manches van het Kampioenschap van België 2015. Dat is een mooi voordeel. Ik zal dus opnieuw een seizoen afwerken in het Belgisch kampioenschap, maar met de DS3 R3 MAX van Caren Burton. Hij had interesse in mijn wagen. We hebben onze wagens geruild.”

Bij Burton Racing voelt Guillaume zich goed.

“Sinds 2011 heb ik, behoudens een seizoen, altijd een beroep gedaan op Caren voor de preparatie en het onderhoud van mijn wagens. Ik ben uitermate tevreden. Zowel mijn C2 R2 als zijn DS3 R3 waren altijd super betrouwbaar. De producten van Citroën Racing zijn goed gerealiseerd. Wat de betrouwbaarheid en de prestaties betreft, bestaat er niets beter. Trouwens, Caren heeft zich de voorbije jaren geprofileerd als de absolute referentie bij de DS3 R3’s in België. Ik zal dus op zijn raad en ervaring kunnen rekenen. Mijn doel is de titel in de categorie RC3.”

Guillaume beseft dat de concurrentie niet te onderschatten is.

“Vanaf de start van het seizoen, eind deze maand in de Rally van Haspengouw, zal ik het opnemen tegen een fameuze referentie, want Kevin Demaerschalk keert ook terug in het Kampioenschap van België met een DS3 R3 MAX. Hij heeft het voordeel dat hij zijn wagen kent. Maar, ik hoop snel zijn niveau te benaderen. In dat opzicht ben ik blij dat ik een akkoord heb met de organisatoren van de Legend Boucles in Bastenaken. Ik zal er met mijn DS3 R3 MAX als openingswagen rijden. Zo kan ik ongeveer 200 km rijden, zonder de druk van de chrono, om de wagen onder de knie te krijgen.”

Een belangrijke test, want Guillaume zal ook met een nieuwe copiloot rijden.

“Ik heb de tweede helft van het seizoen 2014 met Lara Vanneste gereden, maar zij heeft beslist een andere wending te geven aan haar leven. Louis Louka bood zich aan. Hij heeft niet enorm veel ervaring, maar in België heb ik zelf al heel wat ervaring. Men heeft me veel goeds verteld over zijn professionalisme. Ik werd vooral overtuigd door zijn motivatie.”

Guillaume en Louis beginnen aan een fameus programma. Naast de negen manches van het BRC, zullen ze twee keer van het hoogste niveau proeven in het Wereldkampioenschap.

“Ik heb beslist om stilaan de volgende stappen in mijn carrière voor te bereiden. Daarom gaan we de Rally’s van Duitsland en Catalonië rijden. Ik heb al veel onboards bekeken om me een beeld te vormen van wat me te wachten staat. Het zijn duidelijk veeleisende proeven. Maar, tegen de maand augustus zal ik de DS3 R3Max goed onder de knie hebben en zal de samenwerking met Louis ook op punt staan. Op dit moment kijk ik uit naar mijn eerste meters met de DS3 op de wegen rond Bastenaken dit weekend, waarna we een week later met vertrouwen aan de start komen in Landen.”

Vanaf de Spa Rally zien we Cédric De Cecco aan het stuur van een Peugeot 208 R2 made by DG Sport. “Ik heb altijd uitstekende contacten gehad bij Peugeot en ik voel me goed in de 208 R2. Ik zie dan ook geen enkele reden om de samenwerking met het team van Christian Jupsin en Alain Georges niet te verlengen. Daarom is mijn seizoen gericht op de Peugeot 208 Rally Trophy 2015 … en Jérôme Humblet blijft natuurlijk mijn copiloot.”

Net als velen droomde Cédric natuurlijk van een topwagen en om eens met de grote jongens te spelen … “Ik heb de kans gehad om de Peugeot 208 T16 R5 te testen en toen we de sensatie beleefden die een dergelijke wagen oproept, vraagt dit naar meer … Maar we moeten realistisch blijven: We beschikken niet over het budget dat hiervoor nodig is, dus probeer ik het ook niet. Maar ik behoud wel de ambitie om ooit eens de stap te wagen en het duel aan te gaan met de tenoren van het BRC!

Aan het stuur van de Peugeot 208 R2 vindt de piloot uit Luik een vertrouwde omgeving terug: “Ik ken deze wagen, die me al heel wat voldoening heeft geschonken, heel goed en zonder overdrijven mag ik zeggen dat ik het potentieel ten volle benut! Trouwens, ik verwacht me nu al aan een zeer intense strijd in de Peugeot 208 Rally Trophy: Polle Geusens heeft zijn aanwezigheid al bevestigd en misschien zet ook Caren Burton de stap. Hij heeft immers de wagen gekocht van Guillaume Dilley, de kampioen van 2014. Maar ook de namen van Guillaume de Mévius en Gino Büx, de piloot van het RACB National Team, circuleren als mogelijke deelnemers. En hopelijk volgen er nog meer zowel in de Trophy als in de klasse RC4 in het kader van het BRC. Niets is meer motiverend dan strijden om van de eerste tot de laatste meter te moeten vechten om elke seconde tegenover concurrenten met identieke wapens! Door zoals in de Condroz 2014 voor een R3 te kiezen, een zeer positieve ervaring trouwens, riskeerde ik die rechtstreekse concurrenten te moeten missen.”

Het programma van het duo Cédric De Cecco – Jérôme Humblet start met de Spa Rally: “We kijken erg naar deze rally uit. Ten eerste is hij voor iedereen nieuw, maar hij vindt ook plaats in onze streek. Dit betekent heel wat supporters op post, maar het laat ons ook toe om onze trouwe partners (DG Sport, groupe Schyns, Straming, ABS Concept, René Claeys, ColorCode, Pavage Deferm, Herock, …) een evenement van kortbij te laten beleven. De kalender van de Peugeot 208 Rally Trophy is goed uitgewerkt, want hij omvat 5 rally’s die elk hun specifieke kenmerken en valstrikken hebben. Maar het is duidelijk: samen met Jérôme mikken we op de titel! Ondertussen tellen we de dagen af naar de Spa Rally!”

Voor de tweede maal in de geschiedenis van de Legend, zal een proloog op vrijdag de aftrap vormen van de wedstrijd. Het idee is eerder eenvoudig: de liefhebbers de kans bieden om minstens een keer alle deelnemers uit de Legend en Classic te zien voorbijkomen. Dat alles vindt plaats op een rallyterrein dat zich daar perfect toe leent.

Gezien de toenemende moeilijkheden om sponsoring te vinden om vooral de komst van de buitenlandse – maar ook Belgische – sterren uit te nodigen, doet de organisator nu een beroep op het publiek, zoals dat elders uiteraard al lang gebeurt.

De zaterdag – of achttien proeven – blijft geheel gratis. Op vrijdagavond wordt er echter een kleine bijdrage gevraagd van 10 euro, wat ongeveer de prijs van een bioscoopbezoek betekent. De fans die onze proef steunen, met toch niet minder dan vier ex-WRC-rijders, waaronder één Belg, krijgen in ruil niet alleen de proloog, maar ook een muts of handschoenen van de Legend Boucles.

De tickets en het plan voor de toeschouwers kunnen vanaf vrijdagnamiddag 14u00 gekocht worden onder de tent of ter plaatse uiteraard. Het plan van de proloog kan u vinden op de Facebook-pagina en op de website van de organisatie vanaf vrijdagnamiddag.

De eerste deelnemers van de Classic starten om de dertig seconden vanaf 18u30 en om 20u00 is het aan de mannen van de Legend, in omgekeerde volgorde van hun startnummers. Zo krijgen we drie uur non-stop spektakel.

Een laatste belangrijk element: de proloog laat toe om het probleem van de startnummers in de Legend te omzeilen. Op de twintig eerste na, starten de deelnemers zaterdag in volgorde van de proloog.

We bedanken nu al de toeschouwers, die ons ondersteunen en we zullen er alles aan doen, als het initiatief succesvol is, om dat de komende jaren zo te houden.