Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Legend Boucles de Bastogne : volledig verslag van de wedstrijd.

Na zijn eerste twee zeges in de Legend Boucles de Spa, in 2013 en 2014, hebben François Duval en Anthony Bourdeaud’hui voor een derde overwinning gezorgd, zondag net na middernacht. Ook de verhuis naar Bastogne deerde het duo in de Escort dus niet, net zo min als de 220 andere ploegen aan de start.

De 57ste editie van de wedstrijd verliep in moeilijke weersomstandigheden, maar het publiek liet zich daardoor niet afschrikken. Zaterdagochtend sneeuwde het en het was de Ford Escort van de verrassende Raphaël de Borman, die vrijdag de proloog had gewonnen en dus als eerste de baan op mocht.

Echter niets stond de terugkeer van François Duval in de weg. Hij werd vrijdagavond zevende op de onverharde proloog, maar liet vervolgens een hele reeks nultijden – dus exact het vooropgestelde gemiddelde – noteren. Tegen zijn comeback naar de eerste plek viel dus weinig in te brengen.

Na de tweede passage in Stoumont, nog steeds een klassieker in de wedstrijd, nam François Duval de leiding en hij behield die ook op een autoritaire manier. Een fotofinish was dan ook niet nodig. De getalenteerde rijder uit Cul-des-Sarts was zonder meer de sterkste.

Na 18 RT, had Flash Gordons 50,72 voorsprong op de Escort BDA Rallying Solutions van Raphaël De Borman die het mooiste resultaat van zijn carrière liet optekenen.

Ik heb me echt geamuseerd op het nieuwe parcours dat echt schitterend is”, aldus Dudu, een van de weinige tenoren die niet ging verkennen in de wouden, ondanks het verbod. “Het was moeilijk om op de snelle stukken het verschil te maken. Zelfs met de sneeuw en de keien die er gelegd waren om de putten te vullen, dienden we soms nog een minuut te wachten aan de finish. Dat is het enige wat ik op deze editie aan te merken heb. We hebben tijdens de rally een probleem met de injectie gekend en op het einde trilde alles aan de wagen.

Niks stond de triomf van François Duval echter nog in de weg en hij won als kers op de taart de onverharde Power Stage Eglantine.

Bernard Munster begon dramatisch aan de wedstrijd met een fout van zijn corijder in het zicht van de aankomst van de proloog. Gevolg: een 32ste plek en vanaf dan een enorme remonte. De Porsche van BMA werd nog knap derde en dat op amper 4 punten van de 2de plaats.

Florian en Carolane Jupsin (Escort) zijn met hun vierde plek de revelaties van de wedstrijd, voor de lokale held Romuald Thirion (Opel Ascona A), zevende tussen de beide Porsche 911 van Marc Duez en Patrick Snijers, maar voor de Opel Kadett van Maurice Bergsteyn en de Ford Escort MKI van Fred Bouvy en François de Spa.

In de op één na laatste proef verloren we Bruno Thiry (Visa, alternator) en Alister McRae, tot dan mooi tweede. De Schot was zeer opgetogen over de Mandarine die hem aan de RAC Rally deed denken.

Jean-Pierre Van de Wauwer (4de), werd door zijn krachtbron verraden op drie proeven van het einde. De man uit Verviers had weer een podium in het zicht.

Christian Kelders heeft echt mooie dingen liet zien. De rijder in de Porsche was vierde in het zicht van de aankomst, maar door een probleem aan de alternator vielen ook de lampen op het einde van de wedstrijd uit. Ook een mooie race was er voor Robert Droogmans in de Citroën Visa. Als de Limburger geen fout had gemaakt in de eerste proef – met 75 punten straf – dan was een top 10 zeker mogelijk geweest.

Vermelden we nog de 24ste plaats van de baas van Citroën Racing Yves Matton en de 29ste van RTBF-presentator Gérald Wéry.

Pierre Delettre heeft als gelukkige organisator het laatste woord: “Deze editie was een groot succes, op alle vlakken. Er was heel wat volk onderweg en geen enkele neutralisatie onderbrak het rallyfeest. We hebben ook geen enkel zwaar ongeval gehad en de timing verliep, op enkele schoonheidsfoutjes in het begin, vlekkeloos. We gaan nog beter proberen doen in 2016 en dus afspraak in februari op de Place McAuliffe. Ik heb al enkele verrassingen in petto.”

Uitslag Legend:

  1. Duval-Bourdeaud’hui (Ford Escort BDA) 36.88 ; 2. De Borman-Louka (Ford Escort BDA) op 50.72 ; 3. Munster-Hansen (Porsche 911 Gr.4) op 54.39 ; 4. Jupsin-Jupsin (Ford Escort Gr.4) op 78.85 ; 5. Duez-Sibille (Porsche 911 GR.4) op 105.64 ; 6. Snijers-Bouchat (Porsche 911 GR4) op 113.72 ; 7. Thirion-Jacquemin (Opel Ascona A) op 115.52 ; 8. Bergsteyn-Buysmans (Bel-P-B/Opel Kadett) op 164.31 ; 9. Bouvy-Gressens (Ford Escort MKI) op 169.3 ; 10. De Spa-Carabin (Ford Escort MKI) op 194,04 ; 11. Lausberg-Jacob (Porsche 911) op 200.74 ; 12. Deflandre-Lambert (Porsche 911 Gr.4) op 205.88 ; 13. Kelders-Kerkhove (Porsche 911 Gr.4) op 208.48 ; 14. Gérard-Chalseche (Opel Ascona A) op 225.94 ; 15. Droogmans-Van Grieken (Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B) op 231.57 ; 16. Mourgues-Jalet (Fra-Bel/Ford Escort MKII) op 235.88 ;…

Uitslag Classic: 1. Berteloot-Cancel (Porsche 911 SC) 254,3 punten; 2. Piraux-Monard (R5 Alpine) op 4.70; 3. Baillet-Baillet (Porsche 911) op 8.78 ; 4. Lambert-Manchel (BMW 2002 Ti) op 20.70 ; 5. Gengou-Gathy (Volvo 142) op 33.18