Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De tweede manche van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, belooft een hoogstaande en vooral spectaculaire wedstrijd te worden op een prachtig parcours. De Spa Rally is tevens de openingsmanche van de Peugeot 208 Rally Trophy, zodat Polle Geusens alles uit de kast zal moeten halen om de strijd in klasse RC4, het Junior BRC en in de Trophy te winnen. Dat is in elk geval de doelstelling van het jong talent uit Lommel, gesteund door John Eggerickx van Tegelcenter CLRS.

Wanneer we Polle vragen naar zijn mening over de voorbije Rally van Haspengouw, waar hij alle Juniors domineerde tot hij een klein foutje maakte, blijkt pas hoe ambitieus de Limburger is.
"Nee, ik was niet tevreden. Ik had nooit gedacht dat het jaar inactiviteit zoveel invloed zou hebben op mijn rijstijl. In het begin van de wedstrijd moest ik opnieuw wennen aan de snelheid. Ik reed gewoon niet goed. Ik remde teveel in de lange, snelle bochten en mijn rempunten waren zelden goed. Ik nam wel afstand van Stijn Pacolet, maar het had veel beter moeten zijn."

In Spa zal Polle veel scherper aan de start staan. "De voorbije twee weken waren iets rustiger, zodat ik beter uitgerust aan de start kom. Maar, we hebben ook nu weer hard gewerkt om onze Peugeot in topvorm aan de start te brengen. Mijn broer Door heeft in de Formule 1 gewerkt en zelf was ik monteur in de DTM. Wanneer je ooit op dat niveau hebt gewerkt, dan weet je hoe belangrijk het kleinste detail in de preparatie van een rallyauto kan zijn. Voor elke wedstrijd halen we alles opnieuw uit elkaar om elk onderdeel te controleren. Ja, zelfs de motor gaat eruit. Elke keer moet de auto top zijn."

Omdat Sil zich niet vrij kon maken, werkte Polle de shakedown in Spa af met... David Croes als copiloot. "Ik ken David al lang. We leerden elkaar kennen via mijn broer, die toen voor Colsoul werkte en waar David met een Mitsubishi reed. Hij is me altijd blijven volgen en toen ik met de Citroën C2-R2 reed, leende hij me regelmatig onderdelen voor onze wagen. Hij heeft me altijd goede tips gegeven. Ook vandaag heb ik weer veel van hem geleerd, want David is nog altijd een van de referenties bij de voortrekkers."

Polle gaat ook in Spa van start met de ambitie om te winnen. Het parcours is alvast heel uitdagend. "De proeven zijn heel mooi en ik kijk ernaar uit om eindelijk eens zelf in Spa te rijden, nadat ik al vaak als toeschouwer kwam kijken. De tegenstand is sterk, met Cédric De Cecco, Stijn Pacolet en Gino Bux aan de start, maar zeker ook Steven Dolfen, die sterke chrono's klokte in Haspengouw. We zullen vanaf de start aan moeten vallen!"

In de rallysport is de GT-categorie overal in Europa in opmars. In België zijn de GT's al jaren erg populair. Binnenkort mogen we een nieuwe GT verwachten op de Belgische rallyproeven. En niet zomaar een GT. Nadat hij zijn 50ste verjaardag vierde, maakt de Ford Mustang zich op voor een nieuw avontuur...

Jean-Marc Valckenaere, stichter van Teamfloral, vertelt hoe het project om een Mustang voor de rallysport te ontwikkelen ontstaan is: "We stelden vast dat het gamma producten van Ford voor de rallysport een 'leemte' vertoonde, zowel op het vlak van prestaties als kosten. De leemte zit tussen de Fiesta R2 en de Fiesta R5. Bovendien willen veel rallypiloten zich in de eerste plaats amuseren voor een redelijk budget. Net als de andere merken, heeft Ford een trouw cliënteel dat graag bij hetzelfde merk wil blijven. De komst van de nieuwe Ford Mustang GT versie 2015 heeft ons aan het denken gezet. We hebben bekeken of het haalbaar was een Mustang GT te ontwikkelen voor de rallysport."

De Mustang, een icoon van het merk Ford, vierde in 2015 zijn 50ste verjaardag. De Mustang 2015 is ook verkrijgbaar met een 2.3 EcoBoost, maar de GT-versie wordt aangedreven door een V8 met een inhoud van 5 liter. "Deze versie is perfect voor de ontwikkeling van een RGT-versie," vervolgt Jean-Marc Valckenaere. "En zelfs voor een RGT versie, conform het nieuwe FIA-reglement. De FIA legt immers een verhouding gewicht/vermogen van 3,4 kg/pk op. Met zijn V8 levert de Mustang GT standaard 425 pk voor een gewicht van ongeveer 1480 kg. Daarmee zit hij heel dicht bij de ideale verhouding."

Het studiewerk voor het project is achter de rug. Tijd voor het concrete werk: "We zijn al enige tijd in contact met RACB Sport en zijn technische verantwoordelijke, Jean-Pierre De Backer. In eerste instantie vragen we gewoon een nationale homologatie voor RGT, maar met respect voor het lastenboek van de FIA. We hebben contacten met verschillende gespecialiseerde onderaannemers, bij voorbeeld voor de constructie van de rolkooi en de schokdempers. We kunnen ook putten uit de onderdelen die Ford Racing heeft voor de Mustang. Dat geldt voor het remsysteem, waarvan er een raceversie beschikbaar is voor op circuit."

Op technisch en mechanisch vlak biedt de Ford Mustang RGT een heel interessant pakket. "De V8 is natuurlijk een erg soepele motor, die al 400 Nm levert op 4.250 t/min. Het maximale vermogen wordt al op 6500 t/min geleverd," vervolgt de verantwoordelijke van Teamfloral. "De wagen zal uitgerust worden met een sequentiële zesbak en regelbare drieweg schokdempers. Omdat een te hoge topsnelheid zinloos is, zal de Mustang een korte brug hebben. Het remsysteem zal voorzien worden van schijven van 380 mm vooraan, met een klauw met 6 zuigers. Achteraan heeft hij schijven van 300 mm met klauwen met 4 zuigers."

De planning voor de bouw van deze Ford Mustang RGT in de moderne installaties van Teamfloral, gevestigd op de Zoning in Roeselare, ligt ook al vast. "In juli beginnen we definitief te bouwen, zodat we onze Mustang RGT in september kunnen laten debuteren," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "We hebben gekeken hoe lang het zal duren om een Mustang GT om te bouwen naar een RGT-versie. De prijs voor een rijklare Mustang RGT zal ongeveer 80.000 € excl. BTW bedragen. Dat is heel wat minder dan de andere RGT's die in ons land rijden. En dankzij de grote motor zal de running- en onderhoudskost heel interessant zijn."

Cédric Cherain - DS 3 R5
"We hebben een goede testsessie afgewerkt vandaag. We hebben heel wat veranderd aan de wagen, vooral op het vlak van de ophanging en de differentiëlen. In vergelijking met onze R5 van vorig seizoen, heeft de DS 3 een heel andere wegligging. In Haspengouw had ik te weinig kilometers in de benen, maar hier zal ik goed voorbereid aan de start komen. Het parcours vind ik prachtig en ik kijk al uit naar de ambiance in Spa. Wat de proeven betreft, zijn er twee types: de proeven aan de zijde van de Condroz en de proeven rond Spa. Dat ik hier eerder al gereden heb in Historic, dat zal geen voordeel zijn, want de context was niet te vergelijken. Wat mijn ambitie betreft, zijn de zaken een beetje veranderd door de opgave van Freddy Loix in Haspengouw, maar er staan nog heel wat kleppers aan de start, zoals Bernd Casier, die altijd snel is met zijn Fiesta R5."

Bernd Casier - Ford Fiesta R5
"Het is al geleden van de 6  Uren van Kortrijk dat ik nog met de Fiesta R5 heb gereden, dus ik verwacht dat ik wat tijd nodig zal hebben om in het ritme te komen. Samen met Pieter Vyncke heb ik vrijdag even getest, maar dan heb je natuurlijk geen referenties. We zullen in de loop van de wedstrijd zien waar we staan. Het is wel bijzonder jammer dat we vandaag de shakedown niet konden rijden. Ik was vergeten me voor de deadline in te schrijven. We arriveerden aan de startlijn van de shakedown en waren klaar om van start te gaan, toen we plots te horen kregen dat we niet mochten rijden. Dat is heel jammer, want uiteindelijk zijn we hier allemaal voor onze passie en rijden we voor het plezier, maar er viel niet over te praten. Laten we zeggen dat we er even aan gedacht hebben om alles terug in te pakken en naar huis te gaan..."

Patrick Snijers - Porsche 997 GT3
"Pas gisterenavond kregen we de benodigde onderdelen voor de versnellingsbak geleverd vanuit Engeland, dus de wagen is net op tijd klaar. We werken hier voor de eerste keer samen met een ander team, LLM uit Francorchamps. Ik start in de eerste plaats om de strijd in GT te winnen. Met Van Parijs, Claerhout en Lejeune aan de start, zullen we al serieuze concurrentie hebben. Voor het overige mik ik op een top 5 als het goed gaat. Er zijn snelle stroken, maar onze Porsche weegt meer dan 1350 kg en we hebben enkel achterwielaandrijving. Ik heb met een R5 gereden vorig jaar in Kortrijk. Het chassis van een R5 is ongelofelijk efficiënt, dus nee, ik maak geen kans om de R5's hier te verslaan. Hoeveel keer ik in Spa heb gewonnen? (6 keer en 2 keer in de Legend, NvdR). Ik hoop gewoon dat we niet lek rijden, want sommige stroken onverhard liggen er zwaar bij. Wat we mogen verwachten van de Porsche op de Clémentine? Spektakel natuurlijk!"

Guillaume Dilley - Citroën DS 3 R3T
"Het is jammer dat Kevin Demaerschalk, onze concurrent voor de titel in klasse RC3, er niet bij is. Na ons duel in Haspengouw, een parcours waar ik wel van hou omdat de bochten overzichtelijk zijn, had ik me graag hier nog eens met hem gemeten. Maar, onderschat Armand Fumal niet, want die woont hier in de buurt. En de snelste R2's zullen ook kort komen. Als Junior-kampioen kan ik dit seizoen overal gratis starten, wat een interessant voordeel is voor een jonge piloot, maar ik ga me toch ook voorbereiden op de toekomst door al een paar wedstrijden in het buitenland te rijden. In elk geval mikken we dit weekend op de overwinning in."

Cédric De Cecco - Peugeot 208 R2
"Het is fantastisch om in Spa aan de start te staan. Dit is een organisatie van DG Sport, het team dat onze Peugeot prepareert. Dat maakt het nog extra speciaal. Deze winter had ik de ambitie om met een R5 te rijden in het BRC, maar uiteindelijk vonden we niet het vereiste budget om in een goede context te rijden. Opnieuw een seizoen met de 208 R2 rijden was de beste oplossing. Omdat het de eerste manche van de Peugeot 208 Rally Trophy is, zal ik toch moeten letten op de punten voor de Trophy, want met vijf manches kunnen we ons geen opgave veroorloven. Hoe dan ook, eens we aan de start staan, zullen we moeten aanvallen, want met Polle Geusens, Steven Dolfen en zeker Gino Bux is de concurrentie sterk in de Trophy."

Gino Bux - Peugeot 208 R2
"Voor ons is de context net iets anders dan voor Cédric. We komen hier aan de start om het Circuit of Ireland voor te bereiden, want het is al van vorig jaar geleden dat ik nog een rally op asfalt heb gereden. Voor ons is het resultaat in de Spa Rally op zich niet zo belangrijk, maar dat vergeet je eens je aan de start komt. Of ik druk voel als piloot van het RACB National Team? Nee, maar zoals elke sportman, wil je natuurlijk presteren en de competitie aangaan. Spa heeft voor mij wel een speciale betekenis. De allereerste rally die ik ooit als kind zag was de rally in Spa, waar ik onder andere de passages van Kris Princen bewonderde. Vandaag is Kris mijn ploegmaat bij DG Sport met de 208 T16 van Peugeot België. Kortom, hier in Spa aan de start staan en de Clémentine rijden, dat was waar ik toen als jongetje van droomde!"

Na hun prachtige tweede plaats in de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, komen Vincent Verschueren, Gert Broeckaert en het voltallige GoDrive team dit weekend vol vertrouwen aan de start van de Spa Rally. De DS 3 R5 nr. 4 zal als tweede van start gaan, net achter kampioenschapsleider Kris Princen. De jacht is geopend.
"Omdat het een nieuwe wedstrijd is, zal het parcours voor bijna iedereen nieuw zijn, al zullen piloten die er voor 2004 al bij waren misschien een klein voordeel hebben. Zelf verwacht ik een heel moeilijke wedstrijd. Ik heb twee keer de Legends gereden in Spa, maar telkens vielen we vroegtijdig uit. Ik herinner me niets meer van de proeven van toen, dus ik zal dit weekend heel goede nota's nodig hebben om vooraan mee te draaien. Zeker omdat het niveau dit jaar erg hoog ligt," vertelt Vincent.

Vrees voor lekke banden
In Haspengouw reed Vincent twee keer lek op de eerste drie proeven. Ook in Spa verwacht de GoDrive-piloot een aantal lekke banden. "Het onverhard ligt er redelijk zwaar bij en er zitten ook wel een aantal slechte stukken asfalt in. Het zal uitkijken worden om niet lek te rijden."
Er was heel wat te doen in Haspengouw over de verhoudingen van de versnellingsbak. De DS 3 R5 van het team van Gaby Goudezeune was voorzien van een transmissie met lange verhoudingen, terwijl Cédric Cherain opteerde voor een bak met kortere verhoudingen. Met welke verhoudingen Vincent vrijdagavond van start gaat in Spa is nog niet beslist...

Kort of lang
"Ik weet het nog niet. Je dacht toch niet dat ik in mijn kaarten laat kijken," lacht Vincent geamuseerd. "Ik vind het wel jammer dat we donderdag de shakedown niet kunnen rijden, maar voor het overige kijk ik uit naar een spannend gevecht met de andere R5's. Cédric Cherain heeft deze keer het thuisvoordeel en hij heeft aangekondigd dat hij Freddy Loix wil verslaan in Spa. Ik ga er alles aan doen om zo hoog mogelijk te finishen. De proeven zijn alvast schitterend. Ze bevatten alles: snelle stroken, technisch werk, onverhard, blinde bochten, hoogteverschillen,... Het zal droog blijven. Dat maakt het iets minder verraderlijk, maar het zal des te harder gaan!"

Een echte snelheidsrally in Spa, dat is al geleden van 2004. Historische rallywagens waren de voorbije jaren wel nog in een regelmatigheidswedstrijd te bewonderen in het kuuroord, maar dit jaar mogen ze eindelijk weer voluit gaan voor de snelste chrono zonder zich te bekommeren om het opgelegde gemiddelde. Gedaan met rekenen. Gewoon het gaspedaal op de vloer en jagen op de snelste tijd, dat is het motto.

Het veld van de tweede manche van het Belgian Historic Rally Championship wordt aangevoerd door een legendarische bolide in al even befaamde kleuren: een BMW M3 in de kleuren van Fina, bovendien bestuurd door Marc Duez, winnaar in Spa in... 1983! De BMW wordt ingezet door GT-Motorsports uit Tienen.
"Ik ben een echte liefhebber van het model, de M3 E30 Groep A. We hebben de wagen van Marc opgebouwd volgens de originele specificaties. Met de wijzigingen van het reglement in Historic, is de vraag naar M3's gevoelig toegenomen," vertelt Tom Schoolmeesters van GT Motorsports.
Met Florian Gonon komt nog een bekende piloot aan de start. De Zwitser was van 2010 tot 2012 actief in het Europees rallykampioenschap, met optredens in de Ypres Rally, zowel met een Subaru Gr.N als met een Peugeot 207 S2000. De voorbije jaren opteerde Florian voor een Ford Escort Mk2 in Historic, een topwagen waarmee hij vorig jaar nog de Rallye du Chablais won.

Gonon wordt de ideale referentie voor de Belgische Historic-toppers, zoals titelverdediger Dirk Deveux, maar ook Kurt Vanderspinnen en Dirk Van Rompuy. Wie de voorbije jaren de regelmatigheidswedstrijd in Spa heeft gevolgd, rekent zeker ook François de Spa met zijn Escort RS Mk1 tot de kanshebbers, samen met Johnny Delhez en Bernard André.

Voor variatie in het startveld zorgen Nestor Schwanen met zijn Datsun Violet, Alain Threis met zijn Toyota Corolla GT, journalist Benoît Galand met een VW Golf GTi, Didier Flohimont met een BMW 325i, Johan Van Den Dries met een Peugeot 205 GTi en Luc Pauwels met een Audi Quattro,... het model waarmee Marc Duez in 1983 de zege behaalde in Spa!

Er zijn van die tradities waar je kan op bouwen. Zo wordt al enige tijd het (VAS) regionale rally- en rallysprintseizoen steevast geopend in Moorslede. Op zondag 15 maart is het weer zover en wordt door Autoclub Dadizele de 14de Rallysprint van Moorslede georganiseerd. Als vanouds wordt het centrum van Dadizele omgebouwd tot een rallydorp, met tonnen sfeer rond de basiliek van Dadizele.
Vier rondes van ruim 11 kilometer worden er afgelegd op zondag 15 maart. Vanuit de gekende startzone in Dadizele aan de Slypsmolenweg, gaat de proef doorheen een typisch West-Vlaams weidelandschap, maar dan wel op volledig verhard wegdek, naar de flying finish bij de Waterdamstraat in Moorslede. De klassementsproef is goed gekend door alle rallyrijders. Dit jaar zorgt een samenvallen met het nationale evenement van de Spa Rally er voor dat vele toppers deze zondag niet in Moorslede aan de start zullen staan. Maar niet getreurd want de deelnemerslijst afficheert het kruim van de regionale autosport.
De kandidaten op de overwinning zijn legio. Van Timothy “Van Parijs” De Bock in de Porsche GT3 tot Bert Coene (Evo X), maar verliezen we Vincent Vermeeren (Evo 9), Tobi Vandenberghe (BMW 130i), Filip Pyck (Evo X) en ook Steve Becaert (Evo9) niet uit het oog. Andere regionale toppers zullen zich ook tonen op de voorste rangen. Stefaan ‘T Joens zal aan de start staan met de Subaru STi terwijl Michael Lynneel aantreedt met de Renault Mégane. In de historics wordt het waarschijnlijk een titanenstrijd tussen Geert Vandoorne, Tom Tytgat, Dirk Vermeersch en Stefaan Stouf.
Het is evenzeer traditie dat de organisatie enkele verrassingen brengt. Zo zullen een aantal gerenommeerde buitenlanders aan de start verschijnen. Eerst en vooral Jasper Van den Heuvel. De gekende Nederlandse tuner en rallyrijder zal vergezeld van Petra De Duytsche met de nulwagen (een Evo X uit de G&V stal) op pad gaan! We zien ook zijn landgenoot Hermen Kobus in Moorslede. Samen met de ervaren co David Thierie zal hij de eigen Fiesta R2 de sporen geven.
Tenslotte komt Autoclub Dadizele met een gloednieuw initiatief: de “RS Motors Porsche Motul Trophy 2015”. Hiermee willen ze de spektakelwagens van Porsche in de kijker zetten. Het concept slaat alvast aan want we zien aan de start de GT3 Porsche van Jochen Claerhout en Timothy Van Parijs terwijl de 911 brigade Patrick Mylleville, Wim Decock, Frederic Delplace, Dirk Vermeersch en Stefaan Stouf (Carrera RS) in de rangen telt. Eén joker houdt men bij de organisatie nog achter de hand. Er wordt gesproken van een “Fransman in een Porsche”….
Voor de spektakelprijs zullen de Porsches moeten wedijveren met een horde aan BMW’s waar Tommy Reynaert en Didier Spillebeen zonder twijfel de blikvangers zullen zijn.
Zondag 15 maart om 8u30 gaat de eerste lus van start. De startvolgorde ziet eerst de moderne wagens met kleine nummers evolueren naar de grote nummers, met daarna de historics van kleine nummers naar grote nummers. Omstreeks 17u zondagavond kennen we dan de winnaar van de 14de editie van de Rallysprint van Moorslede en is het regionale rallyseizoen definitief uit de startblokken.

Vrijdag wordt in Spa en omstreken de Spa rally gereden, dat is de tweede wedstrijd van het BK rally. Freddy Loix en corijder Johan Gitsels komen met een frisse ŠKODA Fabia S2000 aan de start.

De allerlaatste editie van de Boucles de Spa werd georganiseerd in 2004. De jaren nadien ging de wedstrijd verder onder de naam Ardenne Bleue Rally maar ook die wedstrijd verdween van de kalender. Onder impuls van een DG Sport staat er vanaf 2015 een nieuwe wedstrijd op de kalender, de Spa Rally.

Mijn laatste deelname aan de Boucles de Spa dateert van 1997” herinnert Freddy zich. “Het parcours van toen is niet meer te vergelijken met dat van nu. De Clementine is wel nog opgenomen in het parcours maar slechts voor 3 kilometer. Het parcours van de Haspengouw is niet te vergelijken met dat van Spa. Haspengouw beschikt over een relatief makkelijk en snel parcours, waarmee ik helemaal geen afbreuk wil doen aan hun klassementsritten. Alleen op Zepperen, een moeilijke klassementsrit, kan je het verschil maken. In Spa is dat anders. Spa beschikt over een moeilijk parcours met, net als in de Haspengouw, enkele onverharde stukken. Die zouden wel eens scheidsrechter kunnen spelen in deze wedstrijd.”

Na hun opgave in de openingswedstrijd van het BK moeten Loix en Gitsels achtervolgen. “Dat zorgt eigenlijk voor een extra motivatie” zegt Freddy Loix. “We hebben inderdaad moeten opgeven met een technisch probleem maar het is de eerste keer dat me dat overkomt in al die jaren dat ik met een ŠKODA aan rally’s deelneem. Dan mag je toch niet mopperen denk ik. Ik bekijk het realistisch en stel vast dat we het tempo van de R5 wagens konden volgen. Dat geeft me moed om er vrijdag vanaf de eerste meters opnieuw in te vliegen.”

Een totaal nieuwe wedstrijd brengt ook wat extra organisatie met zich mee voor corijder Johan Gitsels. “Het is een nieuwe wedstrijd en dus moeten we helemaal vanaf scratch beginnen. We hebben geen oude nota’s om op terug te vallen en dus zal er in aanloop naar de wedstrijd van dit weekend nog flink wat gepend moeten worden. Het leuke aan een nieuwe wedstrijd is dat iedereen echt op gelijke voet start en niemand ervaring heeft. Freddy zal volledig op nota’s moeten rijden waardoor mijn rol nog belangrijker wordt.”

Robert Vandevorst is voor ieder team een aanwinst, een man die meer dan één pijl op zijn boog heeft. Deze uitstekende parcoursbouwer schittert ook in de wijze waarop hij rally’s voorbereidt en de manier waarop hij de rol van wedstrijddirecteur vervult. Dat wordt ook met de Spa Rally nog maar eens bewezen.

Robert, wat zijn jouw belangrijkste conclusies na de voorbereiding op deze eerste Spa Rally?

“Het wordt steeds moeilijker om de administratieve en gemeentelijke overheden er van te overtuigen een wedstrijd over het grondgebied van hun gemeente te laten rijden. In het geval van de Spa Rally hoeft dat niet te verwonderen, want in de regio wordt er een pak wedstrijden georganiseerd. Dat maakt de steun die voor deze eerste editie van de burgemeesters mogen ontvangen alleen maar nog meer waardevol. Ik wil dan ook van de gelegenheid gebruik maken om ze van harte te bedanken. Het andere was lastige aspect betreft de normen die in het Belgische kampioenschap worden opgelegd. Het is niet altijd makkelijk om die uit te werken, zeker als ook nog eens de verschillende maatregelen betreffende het milieu moeten worden gerespecteerd. Het dossier dat we hebben uitgewerkt voor de coördinatievergaderingen met de verschillende diensten – administratie, brandweer, politie, enz. – telde dan ook 334 pagina’s!”

Uiteindelijk ben je er wel in geslaagd om samen met je team een aantrekkelijk programma uit te werken.

“Ik wil niet pochen, maar het resultaat is inderdaad best leuk. De KP’s zijn mooi, technisch, gevarieerd en van wat ik na de verkenningen heb gehoord vallen ze in de smaak. In deze eerste Spa Rally zitten twee chronoritten met een parcours waarlangs geen enkel huis staat. In een land als het onze is dat uitzonderlijk. Ja, een deel van ons parcours ligt in de Condroz, wat uiteraard langere verbindingsritten oplevert, maar die inspanningen lonen de moeite. Ik wil er ook nog aan herinneren dat dit tracé in minder dan vier maanden werd uitgewerkt. Veel bewegingsruimte hadden we dus niet. Toch heb ik voor volgend jaar al heel wat nieuwe ideeën…”

Kan men de organisatie van een wedstrijd voor het kampioenschap vergelijken met die van een regelmatigheidsrit als de Tour de Belgique?

“Eerlijk? Absoluut niet! In regelmatigheidsritten rijden de deelnemers op open wegen en de enige stappen die je op voorhand moet ondernemen zijn de toelatingen voor de doortochten in de gemeentes verkrijgen. Geen sprake van wegen af te sluiten, geen veiligheidsplan dat moet worden goedgekeurd door de sportieve overheid en het ministerie, zoals dat bij een rally wel het geval is. De organisatie van de Spa Rally vereist echt een professionele aanpak. Maar als je ziet dat de beste Belgische rallyrijders met de meest moderne rallywagens aan de start komen, dan maakt je dat wel blij! Het zijn dus twee verschillende werelden, die elk op hun manier interessant zijn.”

Hoeveel manschappen tekenen dit weekend present?

“Zo’n 400. De veiligheidsdiensten nemen het gros van dat aantal voor hun rekening, zowat tweederden. Acht chronoritten met elk zowat twintig veiligheidsposten, die elk door minimum twee personen worden bemand: de rekening is snel gemaakt, hoewel sommige commissarissen op vrijdag en zaterdag twee verschillende KP’s zullen bemannen. En dan zijn er nog de stewards, de verantwoordelijken van de timingposten, de rekenploegen, de leden van de organisatie en al die mensen – mannen en vrouwen – zonder wie het onmogelijk zou zijn om een rally te organiseren. Ik wil ook in de verf zetten dat de overgrote meerderheid van die mensen als vrijwilliger aanwezig. In naam van DG Sport wil ik ze dan ook bedanken voor hun inzet en hun passie. En tegelijk wil ik de deelnemers er ook aan herinneren dat er zonder deze mensen achter de schermen er helemaal geen rally zou zijn!”

Heb je tot slot nog een bepaalde boodschap die je wil meegeven?

“Twee eigenlijk. Ik wil nog eens de burgemeesters bedanken, die de politieke moed hebben gehad – want dat is het eigenlijk – om de rally op het grondgebied van hun gemeente toe te laten. Ik zou ook graag willen dat de deelnemers nu eindelijk eens begrijpen dat ze het overleven van de sport in gevaar brengen als ze de regels die tijdens de verkenningen gelden niet volgen. Wat moet ik antwoorden aan iemand die langs het parcours woont en die zegt dat hij wel graag rally ziet… maar het niet ziet zitten dat ‘anonieme, witte 4×4 turbowagens’ twee weken voor de wedstrijd tegen razende snelheid voor zijn deur passeren? Ik snap trouwens niet waarom iemand tot twintig keer toe over het parcours zou willen rijden… Moeten we strenger optreden en verkenningen in konvooi organiseren, zoals dat nu al in sommige landen het geval is? Dat zou jammer zijn. Ik wil echter niet op een negatieve noot afronden. Liever leg ik nog eens de nadruk op het werk dat DG Sport heeft geleverd, op de inzet van al die mensen die van ver of dichtbij met de organisatie te maken hebben en die er in geslaagd zijn om in een recordtijd een manche van het Belgische kampioenschap in een regio waar het hart van de autosport klopt te laten heropleven.”

De afgelopen uren werden reeds heel wat informatie en verklaringen gepubliceerd met betrekking tot het parcours van de Spa Rally. DG Sport – organisator van het evenement – wenst een aantal punten te verduidelijken.

Donderdag 5 maart ontving DG Sport een schrijven van de Waalse Regio met de mededeling dat de toestemming voor de organisatie van de specials van La Clémentine en Barisart werd gegeven onder bepaalde voorwaarden.

Naar aanleiding van dat schrijven werd een eerste vergadering belegd tussen DG Sport en de vertegenwoordigers van de heren Ministers Colin en Di Antonio. Deze signaleerden aan de organisator van de Spa Rally dat ze geen toestemming gaven aan de deelnemers om de Avenue de Bel Heid aan te doen – waarvan het geneutraliseerde deel zich bevindt in Natura zone 2000 – alsook de Chemin Loxhet, die afhangt van het landbouwgebied aangezien het zich bevindt in een watervergaarzone. DG Sport dacht te goeder trouw dat deze laatste weg geen probleem zou vormen aangezien deze ook open is voor normaal verkeer.

Een tweede vergadering werd gehouden in Namen. Tijdens deze vergadering hebben de vertegenwoordigers van DG Sport duidelijk hun standpunt uitgelegd.

Om geen onrust te wekken en moeilijkheden tijdens de wedstrijd te vermijden, heeft DG Sport beslist om de special van Barisart te verleggen om zo de Chemin Loxhet te vermijden. Op dit moment is het vertrekpunt nog niet bepaald, de koersdirectie onderzoekt nog steeds de beste oplossing om de reglementering zo scrupuleus mogelijk te respecteren. Anderzijds wordt de special van La Clémentine gereden zoals initieel voorzien.

Na de bewogen openingswedstrijd in Haspengouw, staan de jongeren van het Junior BRC (geboren na 31/12/1989) voor de tweede afspraak van het seizoen. Voor één keer speelt parcourskennis en ervaring geen rol, want in de Spa Rally gaan alle jongeren met gelijke kansen van start. Toen de laatste moderne rally in Spa werd verreden, zaten de Juniors van vandaag nog op de schoolbanken.

De Spa Rally is een organisatie van DG Sport, dus mocht hun vaandeldrager niet op de afspraak ontbreken. Gino Büx zal met zijn Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team de ideale referentie zijn voor de tenoren van het Junior BRC, te beginnen met Polle Geusens, die het puntenverlies van Haspengouw meteen goed wil maken, en Stijn Pacolet, die als fiere leider in de tussenstand als eerste Junior van start zal gaan.

Andy Dewallef, de winnaar in de categorie R1 in Landen, zal met zijn Renault Twingo R1 als tweede Junior van start gaan. De jonge Renault-piloot, tweede in de voorlopige tussenstand samen met Jelle Vermeire, die er in Spa niet bij is, staat voor een serieuze uitdaging om vrijdagavond de verstralers van Polle Geusens voor te blijven.

De vierde Junior in het eerste startgroepje is Amaury Molle, die in de Fiesta R2 bijgestaan zal worden door zijn vertrouwde navigator, Renaud Herman.

Verder in het veld start Tobias Brüls eveneens met een Fiesta R2, terwijl Jimmy Grobben een Citroën C2-R2 in stelling brengt. Pierre Hubin uit Theux, die vorig jaar met zijn Adam R2 in de Franse merkencup reed, verdedigt de kleuren van Opel in zijn thuisrally.

Na een jaar afwezigheid maakte Polle Geusens in de Rally van Haspengouw zijn comeback in het Belgian Rally Championship. De 24-jarige piloot uit Lommel herinnerde iedereen meteen aan het potentieel dat hij in 2013 toonde. Polle Geusens domineerde, net zoals toen, de strijd in de R2-categorie en hij was veruit de snelste in het Junior BRC. Jammer dat zijn prestatie niet beloond werd, maar dat is ongetwijfeld slechts een kwestie van tijd.

Dankzij de steun van John Eggerickx van Tegelcenter CLRS uit Ieper stond Polle Geusens, samen met zijn broer Sil, in Landen aan de start met een fonkelnieuwe Peugeot 208 R2. De kleine oogjes van Polle en de teamleden spraken echter boekdelen. De nachten waren kort geweest.
"We hebben een nieuwe kas gekocht en daarmee zijn we aan de slag gegaan. We hebben hard moeten werken om alles op tijd klaar te krijgen. De wagen was pas donderdagnacht om 4h30 klaar. Ik heb nog even 5 km met de wagen gereden om te zien of alles goed werkte. De eerste proef was dus een eerste test op snelheid," vertelde Polle, die bovendien in de week voor de wedstrijd door griep geveld werd.
"Ik klokte op de eerste proef in Halle-Booienhoven meteen de snelste tijd, maar voor mezelf zat ik nog ver van het maximum. Er zat nog roest op de piloot, na een jaar afwezigheid, en de afstellingen waren ook nog niet ideaal. Ik kwam steeds beter in het ritme en na drie proeven hadden we al 38" voorsprong op Stijn Pacolet. Ik moest niet meer aanvallen en we konden de wedstrijd controleren."

Na een foutje op de eerste proef, kwam Steven Dolfen flink opzetten, maar daar maakte Polle zich niet druk over. Het enige wat telde was de overwinning in het Junior BRC, want de Peugeot 208 Rally Trophy gaat pas van start in de Spa Rally binnen twee weken. Polle controleerde, leerde zijn 208 R2 beter kennen en... toen ging het fout in Gelmen, drie proeven voor het einde.
"In een trage situatie, aan 5 km/h, ging ik een fractie te vroeg op het gas. Door onderstuur in de modder trok de wagen naar buiten, waar we met de buik van de auto op de rand van een omgeploegd veld vast kwamen te zitten. We konden geen kant meer op. Het was wachten tot de toeschouwers ons bevrijd hadden, maar dat duurde bijna 4 minuten... We hadden 1'21" voorsprong in R2 en ik controleerde de wedstrijd zonder aan te vallen..."

Het kleine foutje zorgde ervoor dat Polle en Sil niet beloond werden voor hun knappe wedstrijd, maar de prachtige chrono's zijn de volgers niet ontgaan. John Eggerickx was alvast helemaal overtuigd.
"Polle heeft zijn enorm potentieel nog maar eens getoond. Polle is een groot talent die onze steun verdient. Die overwinning is slechts een kwestie van tijd!"

Mogelijk al in de Spa Rally, die binnen twee weken verreden wordt!

De eerste wedstrijd van het seizoen van het FABORY Rallyteam eindigde helaas in een anticlimax. Op de 6de klassementsproef van de Rally van Haspengouw ging de Mitsubishi Lancer Evo 9 van Johan Faes en Christiaan van der Rijssen van de baan en moest de equipe de handdoek in de ring werpen.

De Rally van Haspengouw werd zaterdag 28 februari rondom het Belgische Landen verreden. Het FABORY Rallyteam bracht de vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo 9, groep N (standaardklasse), aan de start. Het evenement bestond uit dertien uitdagende klassementsproeven over wisselende ondergronden. Faes: “Het is een leuke, compacte wedstrijd met erg mooie proeven. Ze zijn glad, snel, soms technisch en er zat dit jaar een prachtige proef bij met maar liefst 45% onverhard.”

Met startnummer 14 op de deuren van de Evo reed de equipe ’s morgens over het startpodium. Faes blikt terug: “We gingen op de eerste proef lekker van start en ik had het gruwelijk naar mijn zin. Voor de veiligheid hadden we voor de eerste boucle PC00-banden gemonteerd. Dat zijn regenbanden waarmee je ook in redelijk droge omstandigheden goed uit de voeten kunt. Achteraf gezien hadden we best op slicks kunnen starten. Het gevolg was dat we op de hele snelle stukken niet voluit gingen: zo’n band geeft toch een minder gevoel van tractie dan een slick. Wel hadden we voordeel op de tweede proef Zepperen, de proef met het grote deel onverhard. Daar noteerden we een prachtige 5de tijd algemeen. Slechts 0.9 seconde achter Colsoul, een lokale rijder die met een Mitsubishi Evo X groep A rijdt, en achter de snelle R5’s van Loix, Tsjoen en Beckx. Op proef 3, de laatste voor de service, hadden we echter pech. Al meteen bij de start schoot de turboslang eraf. Hierdoor verloren we bijna twee minuten en noteerden we de 49ste tijd. Dat was balen natuurlijk.”

Na drie klassementsproeven togen Faes en navigator Van der Rijsen naar de service, waar het team de auto weer vakkundig op punt zette. “We gingen vol goede moed verder. Op de vierde en vijfde proef waren we dan ook veruit de snelste standaardwagen, groep N. We genoten met volle teugen.” Misschien ging het echter wel iets te snel, want op proef zes ging het mis. Faes blikt terug: “We waren erg goed onderweg. Echter, bij post 15 kwam het linkervoorwiel in een snelle linkerbocht in het rechterspoor terecht. Het linkerachterwiel bleef in het linkerspoor. Daardoor trok de auto met een ruk naar rechts, waar een klein maar stevig fruitboompje stond. We raakten het boompje met de voorkant en de intercooler en radiateur werden hierbij vernield. Einde wedstrijd. Erg jammer, ik was benieuwd naar de tijd die we zouden noteren. Alles voelde erg goed, vertrouwd en solide aan.”

Ondanks het abrupte einde kijkt het team met plezier terug op het evenement. “We hebben geen deuk in ons zelfvertrouwen opgelopen. We scharen dit onder de noemer vette pech. We kijken dan ook alweer uit naar de volgende wedstrijd,” besluit Faes. Die volgende wedstrijd is de Tank S Rally op 21 maart rondom Emmeloord.

Dankzij onze trouwe partner Champion Lubes kunnen we dit jaar deelnemen aan de nieuwe RACB M-Cup. De eerste wedstrijd was afgelopen zaterdag de Rally van Haspengouw. De ambitie was toch om één van de 3 podiumplaatsen te bemachtigen in de M-cup. Dat dit niet eenvoudig ging zijn bleek al snel na een blik op de deelnemerslijst. Acht snelle M’s stonden aan de start met dezelfde aspiratiesn, zowel 3 serie als 1 serie. Vooral Braeckevelt, Diels en Vandenberghe waren de grote concurrenten voor het podium van de M-Cup.

We waren meteen goed wakker want op de eerste proef Halle Booienhoven draaiden we meteen de allereerste scratch in de nieuwe M-cup, 1.1 seconde voor Vandenberghe met de supersnelle 1-serie.

Na de eerste lus van 3 proeven stonden we op schitterende 15 plaats algemeen als 2de in de M-Cup !  Dit tempo konden we de volgende 2 lussen aanhouden en normaal gezien hadden we daarmee zicht op de 2de plaatse in de M-cup met een algemeen resultaat tussen de 12de en 14de plaats algemeen. Tobi was supersnel de ganse dag en op regelmaat de snelste – proficiat aan Tobi.

Op het einde van de 3de boucle begonnen echter de problemen. Er was een motorstoring en geen vermogen meer boven de 4.000 toeren. Op Gelmen verloren we hierdoor zeker al een 20-tal seconden. In de servicezone werd een kapotte trillingsdemper vastgesteld die ervoor zorgde dat de krukassignalen niet goed werden geregistreerd. De service crew is er in geslaagd een fantastische job te doen door deze te vervangen, maar 15 minuten extra tijd was noodzakelijk wat resulteerde in een straftijd van 2.30 minuten. Alles bleek nog niet verloren aangezien we toch nog zicht hadden op een mooi eindresultaat algemeen en een 4de plaats in de M-cup.

Na een lange maar schitternde en spannende dag rally rijden hebben we als team een mooie eindresultaat neergezet!  Ondanks dit probleem en de straftijd van 2.30 minuten zijn we toch nog 17de algemeen geworden en nog 4de in de M-cup! Buiten de  trillingsdemper heeft onze Champion Lubes M3 gedraaid als een klokje, was het serviceteam op zijn best en piloot en copiloot in vorm. Zonder deze mechanische tegenslag had een podiumplaats in de M-Cup zonder problemen mogelijk geweest.

Als team hebben we getoond dat we klaar zijn voor de rest van het seizoen! Een grote dank gaat uit naar ons fantastisch serviceteam dat mede verantwoordelijk is voor dit resultaat – Het werk zaterdagavond heeft getoond dat rally een echte teamsport is !

Chris Van Woensel en Rik Snaet keken, samen met hun fans en sponsors, uit naar de start van het Belgisch rallykampioenschap in de Rally van Haspengouw. Deze winter investeerde het team immers in een Mitsubishi Lancer WRC, een wagen die in 2004 te zien was in het Wereldkampioenschap Rally met Gigi Galli aan het stuur. De agressief ogende Mitsubishi werd in de bekende zwart-rode Yokohama-kleuren gepresenteerd aan het Belgische rallypubliek in Landen.

Chris had vooraf amper enkele kilometers met zijn nieuw wapen gereden, maar hij was toch danig onder de indruk van die eerste kennismaking.

“Ik had nooit gedacht dat het verschil met onze Subaru van vorig jaar zo groot zou zijn. Ik heb 9 ronden gereden op Circuit Zolder en ik was meteen overtuigd van het potentieel van onze Lancer. Het chassis is veel stabieler, de wagen stuurt heel direct en scherp en het schakelsysteem aan het stuur zorgt ongetwijfeld voor tijdswinst. Om niets aan het toeval over te laten, kwam Bob de Jong, de vorige eigenaar, ons dit weekend in Landen bijstaan.”

Met het nummer 22 op de deuren, gingen Chris en Rik zaterdagochtend op jacht naar de zege in Haspengouw. Na een bemoedigende derde tijd op de allereerste proef, sloeg de pechduivel toe op de tweede proef in Zepperen…

“Op de eerste proef ging ik even rechtdoor. We misten een remzone en moesten omkeren. Dat ik toch nog de derde tijd draaide was een verrassing, want ik ging zeker nog niet voluit. Maar, op de tweede proef, op het onverhard in Zepperen, ging de ophanging achteraan stuk. Het achterwiel stond helemaal scheef onder de wagen en met moeite kon ik de wagen op de baan houden. We zijn voorzichtig naar de finish gereden, maar daar moesten we de handdoek in de ring werpen. Met nog een proef te rijden voor de service, was het onmogelijk om verder te rijden. Dat kan gebeuren, want autosport is en blijft een mechanische sport, maar ik ben wel heel enthousiast over het potentieel van onze Lancer WRC.”

Vincent Verschueren en Gert Broekaert hebben van zich doen spreken in de Rally van Haspengouw, de openingsmanche van het Belgian Rally Championship. Met de DS 3 R5 van GoDrive behaalden ze een prachtige tweede plaats, als eerste van de vier Citroën-teams aan de start.

Vooraf bleef Vincent Verschueren voorzichtig in zijn voorspellingen. Natuurlijk droomde Vincent van een podiumplaats, natuurlijk was hij gebrand op een topprestatie na zijn zege in de 6 Uren van Kortrijk vorig jaar en natuurlijk had hij zich grondig voorbereid, maar Vincent liet niet in zijn kaarten kijken.

"Het startveld is uitermate sterk. We willen ons tonen, maar het zal een enorm spannende strijd worden tussen de verschillende R5's en de S2000 van Freddy Loix. Laten we zeggen dat ik wel hoop op het podium te staan," lachte Vincent voor de start.

De wedstrijd begon in moeilijke omstandigheden. Door de nachtvorst lag het onverhard er bijzonder verraderlijk bij, met hier en daar een ijsplek. Maar, dat was niet het grootste probleem voor Vincent en Gert.
"We zijn twee keer lek gereden. Op de eerste proef was ik misschien te voorzichtig, maar op de tweede proef in Zepperen reed ik al lek in de eerste kilometer, zodat ik de proef rustig moest afwerken. Op de volgende proef in Gelmen reden we nog eens lek. In totaal verloren we toch een 40-tal seconden op de eerste drie proeven," vertelde Vincent, op dat moment toch al mooi 4de op 13"3 van Kris Princen, maar wel voor vice-kampioen Cédric Cherain.

Na de opgave van Freddy Loix, rukte Vincent Verschueren op naar de tweede plaats, waarbij hij een oprukkende Cédric Cherain tot de laatste meter kon afhouden. Het leverde Vincent een prachtige tweede plaats op, als beste van de vier DS 3 R5 piloten.

"Dat is een mooie bekroning voor GoDrive, het eerste team dat in België investeerde in de R5 van Citroën," genoot Vincent. "Het bewijst ook dat we vorig jaar niet op onze waarde geklopt werden. Ik moet wel zeggen dat het duel met Cédric Cherain bijzonder spannend was. We zaten beiden op de limiet in de slotfase. Ik ben in vijfde versnelling rond gegaan. We hadden veel geluk dat we niet teveel schade hadden, maar het geeft wel aan dat het bijzonder hard ging in Haspengouw dit weekend. Onze tweede plaats is een juiste weergave. We verloren heel wat tijd door die lekke banden, maar Kris Princen was duidelijk de snelste in zijn thuisrally. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd binnen twee weken in Spa!"