De eerste wedstrijd van het seizoen van het FABORY Rallyteam eindigde helaas in een anticlimax. Op de 6de klassementsproef van de Rally van Haspengouw ging de Mitsubishi Lancer Evo 9 van Johan Faes en Christiaan van der Rijssen van de baan en moest de equipe de handdoek in de ring werpen.
De Rally van Haspengouw werd zaterdag 28 februari rondom het Belgische Landen verreden. Het FABORY Rallyteam bracht de vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo 9, groep N (standaardklasse), aan de start. Het evenement bestond uit dertien uitdagende klassementsproeven over wisselende ondergronden. Faes: “Het is een leuke, compacte wedstrijd met erg mooie proeven. Ze zijn glad, snel, soms technisch en er zat dit jaar een prachtige proef bij met maar liefst 45% onverhard.”
Met startnummer 14 op de deuren van de Evo reed de equipe ’s morgens over het startpodium. Faes blikt terug: “We gingen op de eerste proef lekker van start en ik had het gruwelijk naar mijn zin. Voor de veiligheid hadden we voor de eerste boucle PC00-banden gemonteerd. Dat zijn regenbanden waarmee je ook in redelijk droge omstandigheden goed uit de voeten kunt. Achteraf gezien hadden we best op slicks kunnen starten. Het gevolg was dat we op de hele snelle stukken niet voluit gingen: zo’n band geeft toch een minder gevoel van tractie dan een slick. Wel hadden we voordeel op de tweede proef Zepperen, de proef met het grote deel onverhard. Daar noteerden we een prachtige 5de tijd algemeen. Slechts 0.9 seconde achter Colsoul, een lokale rijder die met een Mitsubishi Evo X groep A rijdt, en achter de snelle R5’s van Loix, Tsjoen en Beckx. Op proef 3, de laatste voor de service, hadden we echter pech. Al meteen bij de start schoot de turboslang eraf. Hierdoor verloren we bijna twee minuten en noteerden we de 49ste tijd. Dat was balen natuurlijk.”
Na drie klassementsproeven togen Faes en navigator Van der Rijsen naar de service, waar het team de auto weer vakkundig op punt zette. “We gingen vol goede moed verder. Op de vierde en vijfde proef waren we dan ook veruit de snelste standaardwagen, groep N. We genoten met volle teugen.” Misschien ging het echter wel iets te snel, want op proef zes ging het mis. Faes blikt terug: “We waren erg goed onderweg. Echter, bij post 15 kwam het linkervoorwiel in een snelle linkerbocht in het rechterspoor terecht. Het linkerachterwiel bleef in het linkerspoor. Daardoor trok de auto met een ruk naar rechts, waar een klein maar stevig fruitboompje stond. We raakten het boompje met de voorkant en de intercooler en radiateur werden hierbij vernield. Einde wedstrijd. Erg jammer, ik was benieuwd naar de tijd die we zouden noteren. Alles voelde erg goed, vertrouwd en solide aan.”
Ondanks het abrupte einde kijkt het team met plezier terug op het evenement. “We hebben geen deuk in ons zelfvertrouwen opgelopen. We scharen dit onder de noemer vette pech. We kijken dan ook alweer uit naar de volgende wedstrijd,” besluit Faes. Die volgende wedstrijd is de Tank S Rally op 21 maart rondom Emmeloord.