Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op minder dan drie maanden van het eerste grote Belgische autosportevenement van 2015, wordt er achter de schermen van de 10de editie van de Legend Boucles hard gewerkt.Het parcours is ondertussen afgewerkt, met naast de grote klassiekers van de Boucles de Spa ook de nieuwe woudetappe, La Mandarine. Daarnaast heeft de organisator nog enkele mooie verrassingen in petto. U krijgt er alvast één als Kerstcadeau.

Wat betreft de inschrijvingen, ronden we over afzienbare tijd de kaap van de 100 deelnemers (Legend, Classic en Demo) met al enkele mooie ploegen uit Nederland, Frankrijk, Italië en Engeland. Uiteraard werkt de organisatie hard aan de komst van een bekende vedette, waarover later meer.

Om de tiende verjaardag in stijl te vieren, komt er op vrijdagavond 20 februari ook een heuse proloog, bestaande uit één mooie RT.

Het voordeel van de proloog is zonder meer dat na de verkenningen, de technische controle en de handtekeningen er meteen actie op het programma staat. Heel wat deelnemers blijven immers toch ter plaatse voor de rally. Bovendien wordt een hele discussie over nummers vermeden, want de deelnemers vertrekken zaterdagochtend in de volgorde van de proloog.

Eerste vertrekken de deelnemers in de Classic en dan de Legend en dat vanaf de McAuliffe plaats (aan de bekende tank) in Bastogne. Ze doen dat in omgekeerde volgorde van de nummers en dat om de toeschouwers de kans te geven eens al de deelnemers aan het werk te zien.

De proloog maakt ook dat de media twee dagen lang de wedstrijd kan volgen, met als kers op de taart de zekerheid dat de pechvogels van de proloog zaterdag weer mogen vertrekken. We houden ook rekening met de startorde als er toppers zouden bij zijn.

Inschrijven kan uiteraard verder via de site www.racspa.be , ook voor de categorie Demo.

Tijdens de laatste manche van het kampioenschap streden nog 3 piloten voor de Titel van beste Pinto rijder 2014.
Meteen op de nieuwe show kp zaterdagavond werd al duidelijk dat de overwinning niet voor 1 van de titel kandidaten ging worden , Catteeuw vond het zo plezant dat hij een ronde meer draaide, Verhaeghe gaf al bijna 2 min toe en ook Nemegheer was nog niet direct in zijn sas. 1 piloot trok zich van deze titelstrijd niks aan en daagde zelf de grote tenoren Vanwijnsberghe ,Lietaer en Decock uit en dit met een kleine Pinto, dan kan je alleen maar zeggen: RESPECT Thomas Vauterin.
Terug op het Service bleek dat Catteeuw al de handdoek in de ring wou gooien, maar na de nodige info, was alles nog mogelijk. Op KP2 nam hij meteen de besttijd onder de Pinto’s. Roelens ging in de fout en legde zijn wagen op zijn dak.
Op Kp 3 was het terug Vauterin die het commando overnam voor De Waele maar Catteeuw bleef alle registers open trekken met een 3de tijd .
Aan dit hoge tempo reden deze 3 rijders de volledige 1ste ronde. Vauterin was duidelijk een klasse apart, De Waele had de 2de plaats in handen en Catteeuw was bezig aan een stevige opmars in het klassement door het inhalen van Verhaeghe, het uitvallen van Roelens ( KP1 sortie) en de problemen bij Olivier (KP5 elektronisch). Daardoor klom hij van plaats 9 naar plaats 6 en had hij de fout van zaterdag al zo goed als volledig weggewerkt.
Op naar ronde 2 dus, daar was na zijn sterke start op zaterdag terug Vanwanseele die een 3 de tijd voor zijn rekening nam. Hij gaf maar één seconde prijs op De Waele , Vannieuwenhuyse voelde, door het oprukken van Van Wanseele, dat hij geen fout kon veroorloven. Wie zou het best weerstaan aan deze druk? Het was Vannieuwenhuyse die zich op kp9 liet verassen en zo een minuut aan de broek gesmeerd kreeg. Door deze schuiver verloor hij niet alleen de 3de plaats aan Van Wanseele maar ook Nemegheer profiteerde van dit voorval. Zo werden ook zijn titel kansen terug mogelijk. Dit betekende dat op 4 kp’s voor het einde nog alles kon gebeuren .
We gingen de laatste ronde in met Vauterin als Leider en 2de algemeen Historic’s , maar alle aandacht ging naar de ontknoping in de titelstrijd, die op dit moment nog open lag voor Nemegheer en Catteeuw. Laatstgenoemde stond nog altijd virtueel aan de leiding, maar Nemegheer was genaderd op Van Wanseele en kon bij het hem voorbijgaan nog een extra punt dichter komen waardoor de Power Stage weleens de doorslag kon geven in deze titelstrijd.
En wat blijkt, op de voorlaatste proef sloeg ook het noodlot toe voor Van Wanseele, hij misrekende zich in een bocht met een afgebroken voorwiel tot gevolg , weg 3de plaats en spijtig genoeg niet de bevestiging voor het harde werk die ze hadden geleverd tot nu toe. Nemegheer klom zo terug op het podium , maar ook Catteeuw liet niet begaan en liet zo Vannieuwenhuyse achter zich die na zijn crash van kp9 niet meer in het juiste ritme kwam, en zich tevreden stelde met een 5de plaats.
Bij het aanvangen van de laatste kp kon Catteeuw de titel alleen nog uit handig geven door pech maar dit gebeurde niet, hij nam zelfs nog een besttijd en pakte zo de 1ste titel gevolgd door Nemegheer en Verhaeghe .
Maar we zouden het dan ook bijna onder alle gekte vergeten dat er ook nog een winnaar was en deze was onder indrukwekkende passages voor Vauterin Thomas & Declerck Kurt .
Zo is dit seizoen ook alweer ten einde met een gekende geworden Kampioen Catteeuw Rudy & Liefooghe Claude!!
Alvast een dikke proficiat Rudy en aan alle deelnemers !!!

Didier Vanwijnsberghe leek op weg om in de 6 uren van Kortrijk nog eens een orgelpunt te plaatsen op het seizoen 2014. Tot aan de voorlaatste proef lag hij riant aan de leiding, maar toen zorgde een kapotte motor er voor dat het laatste optreden met de Ford Escort een negatief kantje kreeg.

“De Ford Escort staat inderdaad te koop, en een extra verkoopargument zal toch zijn dat de wagen nog voorzien wordt van een nieuwe krachtbron” reageert Didier.

“Ondanks het feit dat we naast de overwinning grepen in Kortrijk, mogen we best tevreden zijn over het seizoen. In de mooiste en populairste Belgische rally’s, zijnde de Ypres Historic Rally en de Condroz rally, wisten we wel onze naam op het palmares te plaatsen. En in de meeste rally’s hebben we toch een schitterende strijd kunnen uitvechten met collega-vriend Paul Lietaer, nog altijd “the best in the west”. Minpuntje was dan weer dat we in enkele rally’s door technische problemen aan de kant moesten. Denken we daarbij maar aan de TAC-rally in Tielt en de East Belgian Rally.

Maar over het algemeen is 2014 toch een schitterende campagne. En we zitten nu al reikhalzend uit te kijken naar volgend jaar, waar we weer met de BMW M3 zullen starten. Mogelijks in het volledige historic-kampioenschap, als de reglementeringen officieel worden. En misschien zit er weer een strijd aan te komen met Polle, die dezelfde campagne zou rijden met een Subaru Legacy. En bovendien, als de Escort niet verkocht geraakt, kunnen we nog altijd terugvallen op deze wagen, die ons de laatste seizoenen toch heel wat schitterende momenten heeft gebracht” besluit de man uit Sint-Eloois-Vijve.

Wie van deze drie piloten gaat de 1ste Ford Pinto titel binnenhalen?
Na het opstarten van het Ford Pinto Cup kampioenschap begin dit jaar werd duidelijk dat er 11 officiële deelnemers zich hadden inschreven waarvan er uiteindelijk 10 daadwerkelijk de start namen en zich verheugden op dit nieuwe initiatief.
Er werden 7 rally’s opgesteld waarvan de 5 beste resultaten zouden meetellen voor het kampioenschap, nu we bijna aan de vooravond staan van de afsluitende Rally ( 6uren van Kortrijk ) zijn er nog 3 Piloten in de running voor het kampioenschap. Verhaeghe Koen, Catteeuw Rudy en Nemegheer Tom zullen samen in Kortrijk strijden naar deze titel.
De eerste 6 Rally’s werden gewonnen door 5 verschillende rijders ( Olivier K Moorslede, Vauterin T. TBR., Roelens B ORC, Nemegheer T. Wervik, Catteeuw R Staden & opnieuw Nemegheer in de Hemicuda.
Verhaeghe komt door zijn 0 opgaves 1 schrapresultaat, 3 podium finishen en 5 superstage punten, aan de leiding in het voorlopige klassement met 123 Punten.
Catteeuw staat op een voorlopige 2de plaats met 111 punten na 1opgave (TBR) 4 podium finishen waarvan 1 overwinning te Staden en 1 schrapresultaat Wervik en 6 Superstage punten.
Nemegheer begon tijdens de ORC aan het kampioenschap en had zo al meteen 2 schrapresultaten voor zijn rekening en kon zich dus geen uitschuivers meer veroorloven tijdens de rest van het kampioenschap, momenteel staat Nemegheer na het behalen van 4 resultaten waaronder 3 podium finishen met 2 overwinningen ( Wervik & Hemicuda ) & 7 Superstage punten op een 3de plaats met 102 punten.
Met deze 3 kemphanen trekken we dus komend weekend naar Kortrijk om de ontknoping te mogen ontdekken in deze toch wel zeer spannend debuterende kampioenschap!!!
Wanneer word wie Kampioen?
Verhaeghe:
- Bij opgave mag Catteeuw niet meer dan 16 punten en Nemegheer niet meer dan 20 punten scoren.
- Moet bij finish minstens 22 punten scoren om te laten meetellen en moet 5 punten of meer behalen op Catteeuw en moet minstens 1 punt meer behalen op Nemegheer.
- Bij minder dan 22 punten enkel kampioen als Catteeuw niet meer dan 16 punten behaald en Nemegheer niet meer dan 20 punten
- Bij opgave van Catteeuw en Nemegheer altijd kampioen
Catteeuw:
- Minstens 17 Punten behalen als Verhaeghe niet meer dan 21 Punten kan scoren, Nemegheer mag geen 4 punten meer behalen.
- Bij opgave Verhaeghe minstens 17 of meer punten behalen en Nemegheer mag geen 4 punten meer behalen
- Bij winst; altijd kampioen ongeacht het resultaat van de andere.
Nemegheer:
- Minstens 21 punten of meer behalen en moet ook 4 punten meer behalen dan Catteeuw, Verhaeghe mag niet beter scoren.
- Bij opgave Catteeuw minstens 21 punten behalen, Verhaeghe mag geen beter resultaat behalen.
- Bij opgave Verhaeghe minstens 21 punten behalen + 4 punten meer behalen dan Catteeuw
- Bij gelijke stand kampioen omdat hij meer overwinningen heeft behaald.
Na het weten van hoe en wie er te titel kan binnenhalen word het ook opnieuw uitkijken naar de prestaties van de andere Piloten, o.a. Vauterin T. die nog eens aan de start verschijnt en nog een zege wil toevoegen op zijn palmares, ook De Waele wil nog eens bevestigen. Olivier, Roelens en Vannieuwenhuyse mogen we niet uit het oog verliezen na een jaar vol pech willen deze Piloten ook nog eens op het podium eindigen, al zijn er uiteraard daarvoor maar 3 plaatsjes gereserveerd. Van Wanseele zal ook terug van de partij zijn en heeft na een goede Hemicuda Rally toch het goede ritme te pakken.
Spijtig genoeg moeten we nu reeds melden dat Anckaert niet aan de start zal staan, maar hij zal zeker te bespeuren zijn in en rond Kortrijk en ervoor zorgen dat de Pinto Cup tot een goed einde zal gebracht worden. Hij heeft toch wel een heel mooie basis opgebouwd om volgend jaar er nog een schepje bovenop te doen en zodoende de Cup nog meer kwaliteit en uitstraling te geven. Wie zich geroepen voelt om volgend jaar ook deel te nemen aan deze Cup kan altijd verdere informatie verkrijgen bij Christof zelf.
Hopend blijven de weergoden de Piloten goedgezind en kunnen we allen samen genieten van deze spannende ontknoping in en rond Kortrijk.
Wie niets wil missen van deze titelstrijd kan met gratis inkom genieten van dit alles te Kortrijk. De service van de Piloten zal te bewonderen zijn op het stationsplein.
Het FORD PINTO Cup team wenst iedereen een mooie en veilige Rally toe!

Deze 6 uren pakken nog uit met een stevige primeur, waar de jongste weken in stilte is aan gewerkt. Zo pakken wij voor het eerst uit met een trackingssysteem van GeoDynamics. Veiligheid is een absolute prioriteit bij de 6 uren. We zijn dan ook apefier op het nieuws dat GeoDynamics deze ochtend wereldkundig maakte aan de pers.
"Alle veiligheidswagens worden uitgerust met het traceringssysteem. Dankzij deze gps met ingebouwde simkaart worden alle posities van de wagens geregistreerd en in realtime doorgestuurd naar de beveiligde servers van GeoDynamics", aldus het Kortrijk bedrijf. "Ook zullen enkele deelnemers voorzien worden van een primeur van het Kortrijks track and trace bedrijf. Zij zullen immers rondrijden met een speciale smartphone die hen niet enkel volgt, maar hen ook kan verwittigen voor gevaar of obstakels op het parcours."
En er is nog meer: "Ook heeft het Kortrijks bedrijf een primeur in petto. Zo zullen enkele deelnemers uitgerust worden met een nieuw product van GeoDynamics. Dankzij een speciale smartphone kunnen de organisatoren niet enkel in real time de exacte locatie van de deelnemers bepalen, ze kunnen ook de rijders verwittigen voor gevaar of obstakels dankzij een elektronische gele vlag binnen de applicatie. Er zit ook een noodknop in de smartphone waardoor de rijders zeer snel kunnen aangeven als ze medische assistentie nodig hebben of in een incident verwikkeld zijn.
De computers geven dan automatisch aan waar de rijders zich bevinden en zo kan de interventie op gang gezet worden."

De Rally van Sint-Truiden bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, 12 KP's in totaal dus.
In totaal betekent dit 100 km klassementsproef en 70 km verbindingstraject, onder meer langs de beroemde "chaussée d'amour" in Brustem.
De wedstrijd start traditiegetrouw met de Trudo Regularity, dit is een regelmatigheidswedstrijd voor oldtimers (geen competitievoertuigen) waarbij zij een bepaalde gemiddelde snelheid (max. 49,9 km/u) zo dicht mogelijk dienen te benaderen tussen de start en finish van de 12 proeven, in dit geval RT's genoemd. De eerste van 16 deelnemers van de Trudo Regularity vertrekt om 8u28 op de eerste proef.

Na deze opwarmer komen er nog een 18-tal oldtimers, maar deze zijn echte wedstrijdwagens die deelnemen aan het Historic gedeelte van de Rally van Sint-Truiden. Zij rijden in numerieke volgorde volgens de deelnemerslijst (beginnend met nummer 61 dus). De start van de eerste Historic op de eerste proef is voorzien om 9u08.

Na het geweld van de "oudjes" komen er nog een 53-tal modernere (de ene al wat meer dan de andere) bolides.
De start op de eerste proef van deze deelnemers is voorzien om 9u33.

Het wedstrijdcentrum is nog steeds gevestigd in het PC Sint-Martinus in de Sint-Martinusstraat.
Hier kan men zaterdag tussen 11 en 19 uur en zondag vanaf 7 uur terecht om inkomkaarten en programmaboekjes te kopen.
Bij het aanschaffen van een inkomkaart (10 euro) krijgt men er een full color programmaboekje (waarde 5 euro) gratis bij.
Inkomkaarten kunnen ook op de proeven zelf aangeschaft worden, maar dan zonder programmaboekje.

Om het wedstrijdcentrum te bereiken kan je best parkeren op de Velmerlaan.

Het wagenpark en de technische controle (zaterdag tussen 14 en 17u30) bevinden zich op het Velmerplein, gelegen aan het kruispunt van de Velmerlaan, Davidstraat en Sint-Martinusstraat.

Op 1 en 2 november werd rondom het Belgische Huy de Condroz Rally verreden. Het FABORY Rallyteam maakte voor het eerst kennis met dit schitterende evenement. Na twee dagen voluit genieten reden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen uiteindelijk als 25ste algemeen en tweede in de standaardklasse, groep N, over het finishpodium.

Na een grondige verkenning waren Johan Faes en Christiaan van der Rijsen helemaal klaar voor hun meest uitdagende wedstrijd van dit seizoen: de Condroz Rally. Eerst stond de equipe op donderdag aan de start van de shakedown. Dit gaf hun de gelegenheid om de afstellingen van de Mitsubishi Lancer EVO 9 te controleren en te wennen aan het parcours.

Faes: ‘Het begon allemaal wat onwennig omdat deze wedstrijd in het Franstalige deel van België is. De communicatie verliep moeizaam. Op onze vraag waar de shakedown was, kregen we bijvoorbeeld als antwoord “op dezelfde plek als vorig jaar”. We hebben deze rally echter nog nooit eerder gereden, dus dat soort antwoorden maakte het niet eenvoudiger. In ieder geval hebben we de shakedown vijf keer gereden. We merkten meteen al dat parcourskennis bij deze wedstrijd echt noodzakelijk is. Het is erg verraderlijk en niet altijd even duidelijk waar het wel en waar het niet glad is. Uiteindelijk reden we 3 seconden per kilometer van onze eigen tijd af, een geslaagde test dus.’

Zaterdagochtend 1 november reed de equipe om half tien over het startpodium om te beginnen met de veertien proeven die dag. ‘We hebben het tijdens de eerste boucles heel voorzichtig aan gedaan. Christiaan paste op de proeven continue de notes nog aan. Er zaten veel gladde delen in die we tijdens de verkenning niet zo tricky hadden ingeschat. Als je er dan vol invliegt, neem je veel risico. Veel equipes deden dat wel, met als gevolg schade, lekke banden of crashes. Aan het eind van de zaterdag reden er dan ook nog maar 90 van de 150 gestarte equipes!’ Faes en Van der Rijsen parkeerden zaterdagavond uiteindelijk hun EVO als 28ste algemeen en 2de groep N in het nachtpark.Zondag werd er voor de laatste zes proeven een tandje bijgezet en begon de snelheid te komen. Faes blikt terug: ‘Er zijn stukken waar je er tijdens de eerste run achter komt dat die gewoon vol hadden gekund. Als je dat tijdens de tweede run dan doet, ga je meteen 30 kilometer per uur harder en rijd je gemakkelijk 15 seconden van je eigen tijd af. Opnieuw dat stukje nodige parcourskennis.’ Uiteindelijk reed het team zondagmiddag als 2de groep N en 25ste algemeen over het finishpodium.

‘Geweldig, wat hebben wij genoten. Prachtig weer, een mooie serviceplek aan de Maas, een schitterende omgeving en een nieuwe teamcoördinator, Jeannette Deckers, die deze grote wedstrijd heeft aangewend om ervaring binnen het voor haar nieuwe team op te kunnen doen. Hoewel de communicatie met de Frans-sprekenden soms wat moeilijk was, rijden we wat ons betreft volgend jaar nog veel meer evenementen in België. De organisaties, de proeven en de sfeer bevallen ons enorm goed,’ zo besluit Faes.

“De Condroz rally… een event met zeer grote faam op nationaal en internaal niveau. Het was onze eerste deelname, dus kwam het erop aan om goede nota’s te nemen tijdens de verkenning zodat we de valkuilen netjes kunnen ontwijken tijdens de wedstrijd,” vertelt Tobi Vandenberghe. “Bij de start van de wedstrijd werd beslist om op zaterdag relaxed te rijden zodat we geen onnodige risico’s moesten nemen.

Na de eerste lus van 7 proeven stonden we netjes 5de geklasseerd, en deze positie was voldoende om virtueel kampioen te zijn. Vol goede moed vertrokken we voor de 2de lus van 7 proeven, die quasi volledig in het donker zou gereden worden. Groot was de ontgoocheling toen we bij de start van de 9de proef de strijd moesten staken wegens een mechanische breuk. Gezien onze rivaal op zondag toch nog punten moest sprokkelen om ons van de titel te houden, werd beslist s’avonds de wagen te herstellen om op zondag te kunnen starten in de superrally. Op zondag reden we stressloos en full attack, en de scratch tijden lieten niet lang op zich wachten. Bij het einde van de wedstrijd moesten we ons tevreden stellen met een mooie troostprijs : vice-kampioen van Belgie in de categorie Historic. Voor aanvang van het seizoen hadden we dit nooit durven hopen, en wetende dat de titel zo dicht binnen bereik was stemt ons alvast zeer gelukkig.”

Zonder de partners van dit seizoen was dit allemaal niet mogelijk geweest : Computer Checkpoint, De Dakdokter, Belgon ICT, ConnectUS, ’t Boothuis – Beernem , PGO Benelux , Garage Pieters-Oostkamp & verzekeringen Deplancke.

“De beide copiloten van dienst dit jaar hebben beiden ook perfecte nota’s voorzien, dus ook een groot dankwoord aan Bert Feys & Bram Maes. Ook de mekaniek werd zeer goed opgevolgd : perfecte service van de KB-Racing boys. Ook de groeiende groep supporters zorgden voor een warm gevoel tijdens de wedstrijden! De wagen wordt nu te koop aangeboden daar we bewezen hebben op de limiet te zitten. Wat de toekomst zal brengen is nog niet definitief beslist, maar binnenkort zullen de nodige knopen doorgehakt worden.”

Door in Hoei voor de zevende keer op het podium te finishen op... zeven wedstrijden in het Belgisch rallykampioenschap, met als orgelpunt overwinningen in Landen (Haspengouw) en Ieper, hebben Freddy Loix en Johan Gitsels het potentieel en de feilloze betrouwbaarheid van de ŠKODA Fabia S2000 bewezen, maar ook de expertise van team BMA-Autosport van Bernard Munster. « We reden op de derde proef lek, wat ons een dertigtal seconden kostte, vertelt Freddy. De rest van de wedstrijd werd een ongelofelijke achtervolging.

Toen we zondagochtend op de derde plaats weer van start gingen, amper 18 seconden achter de leider, beseften we dat we ons geen illusies moesten maken, want het droge weer speelde niet in onze kaart. We sluiten het seizoen af met een top 3 algemeen, de zevende keer op... zeven wedstrijden, met als kers op de taart twee overwinningen, waaronder die in Ieper in het Europees kampioenschap. En we werden Belgisch kampioen. Wat wil je nog meer? Bij deze wil ik onze partners, ŠKODA Import en BMA-Autosport bedanken. Iedereen heeft fantastisch werk geleverd, met het gekende resultaat...»

« Wat een seizoen, vervolgt Johan Gitsels. Ik heb heel veel geleerd en mezelf als copiloot kunnen verbeteren aan de zijde van Freddy. Hij heeft me nog maar eens verbaasd! In het Kampioenschap van België moesten we vaak opboksen tegen krachtigere wagens van een andere categorie. Dat was in Hoei ook weer het geval. De behaalde resultaten zijn dan ook uitzonderlijk. Bravo aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt! »

Natuurlijk ook enorme tevredenheid bij Bernard Munster, wiens team BMA-Autosport definitief toegetreden is tot het kransje topteams via het programma met de ŠKODA Fabia S2000 dit jaar. « We konden in Hoei moeilijk beter doen tegenover de tweeliter WRC's die veel krachtiger zijn en een fabrieks R5 bestuurd door een fabriekspiloot uit het Wereldkampioenschap, analyseert Munster. Bovendien hebben de R5's een flinke stap gezet. Met een goede piloot aan het stuur zijn ze efficiënter dan een S2000. Ik was het zondag helemaal eens met de strategie van Freddy. Hij stond niet ver van de leider, maar zelfs door maximaal aan te vallen en risico's te nemen zou hij hier of daar maar een tiende kunnen terugnemen... Deze Fabia S2000 hebben we nog nodig om aan het seizoen 2015 te beginnen, alvorens we kunnen overstappen naar de Fabia R5. We wilden het risico niet nemen om de wagen op het spel te zetten. »

In deze 41ste Condroz Rally zette BMA-Autosport nog twee andere wagens in: de Porsche 911 GT3 van Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette en de Subaru Impreza 555 Gr.A van Alain Deveza en Guy Tezenas. « Ook op dat vlak is de balans erg positief, vervolgt Bernard. 'Vande' deed zijn reputatie alle eer aan door zowel erg efficiënt als hyper spectaculair te rijden. Zijn 8ste plaats is een geweldig resultaat. Deveza haalde de finish op een uitermate verraderlijk parcours, zeker voor een buitenlands team. De twee auto's draaiden als een Zwitsers uurwerk. Het team was bijzonder blij na deze Condroz Rally. Ik wil iedereen bedanken die er mee voor gezorgd heeft dat BMA opgeklommen is naar het huidige niveau. In 2015 staan er ons weer nieuwe avonturen en nieuwe uitdagingen te wachten, maar we zullen deze schitterende campagne van 2014 niet snel vergeten

In Spa is men wat laat wakker geworden om de economische en sociale impact van een grote rally goed in te schatten, terwijl in Bastogne iedereen hemel en aarde beweegt om de 10de editie van de Legend Boucles op 21 februari goed te ontvangen.

“Ik ben nog steeds onder de indruk van de ontvangst in de stad van Benoît Lutgen, maar ook van die in de omliggende gemeenten. Iedereen wil er een RT. Er is zelfs een gemeente die een boek heeft samengesteld met daarin drie verschillende routes voor een RT. Ze doen een deel van ons werk… Het is onwaarschijnlijk, want als ik zou willen, kon ik zo 17 verschillende proeven uittekenen, waarvan 3 of 4 op onverhard. Dat laat het beste verhopen voor de toekomst. We kunnen heel wat afwisseling aanbieden, zonder de regio Spa helemaal te vergeten, want daar is ook ruimte voor 2 of 3 proeven.”

Wat het onverhard betreft, is onlangs door de organisatie verkend op de Mandarine, de vervanger van de Clémentine… De etappe blijft geheim tot de start. “Gek hoeveel mooie stukken je nog bij ons hebt. Gelukkig was er iemand bij me die de zaak daar kent, want anders was ik in dat dennenbos, waar geen telefoonverbinding is, verloren gereden. Ik vergelijk het een beetje met Kielder Forest uit de gouden jaren van de RAC, maar eigenlijk lijkt het evengoed op Canada. De landschappen zijn er prachtig, bijna on-Belgisch.”

Die proef in de bossen zal tweemaal verreden worden, waaronder eenmaal in de duisternis. “We houden nog enkele andere verrassingen in petto, maar vergeet het dat we hier en nu alles gaan onthullen. Ik ben er wel zeker van dat iedereen die van rally houdt, rijder, corijder en toeschouwer, op 21 februari meer dan zal genieten van het spektakel.”

Wat betreft de deelnemerslijst, doen er al namen de ronde. “We hebben al veel contacten, met partners en buitenlandse rijders”, weet Olivier de Wilde, verantwoordelijke voor het deelnemersveld. “Een grote naam, een zeer populaire kerel bij het publiek, heeft zijn akkoord al gegeven. Op een parcours, dat voor 70% nieuw is, zal hij zeker vooraan meespelen. Nu nog een goede auto vinden en enkele commerciële partners.”

Sinds 1 november is de nieuwe website van de Legend Boucles online. “Zoals ik al vertelde tijdens de persconferentie, gaan we onze deelnemers een mooi servicepark aanbieden, prachtige RT’s en een verrassing voor de eerste 200 inschrijvingen is er ook”, legt Pierre Delettre uit. “De interesse is er wel degelijk en de eerste tientallen inschrijvingen zijn al binnen. Er zijn trouwe klanten bij, nieuwkomers uit de regio en oude bekenden die weer present tekenen. De Demo klasse, nieuw van 2014, kan ook op heel wat interesse rekenen. Er zijn ook nieuwe namen in de organisatie en iedereen geeft zich 10% om er een mooie editie van te maken. U zal niet ontgoocheld zijn.”

Het was een ware thriller, de tweestrijd voor de eindzege in de Ford Fiesta Sport Trophy 2014 in de Condroz Rally. Adrian Fernémont en Thibault Radoux streden voor elke seconde tot de laatste meter. Ze verdeelden de scratches onder elkaar. Uiteindelijk werd alles beslist op de allerlaatste proef. Adrian Fernémont won de wedstrijd met amper 2"5, maar met de snelste tijd op de slotproef pakte Thibault Radoux de drie bonuspunten voor de beste performer van de wedstrijd… en de titel.
Adrian Fernémont en Thibault Radoux begonnen nek aan nek aan de allerlaatste proef. Ze hadden op dat moment elk negen snelste tijden gereden. Adrian en Thibault gingen absoluut voluit op de 21,890 km van Marchin-Goesnes-Vierset, de langste en wellicht moeilijkste proef van deze Condroz Rally waar de beslissing moest vallen. Thibault Radoux, tweede in de Trophy achter Adrian Fernémont, klopte zijn titelrivaal op de laatste proef, waardoor hij de titel veroverde met een puntje verschil door de bonuspunten voor de beste performer. Nooit was de spanning zo intens in de promotieformule van Ford.
Zijn chrono, 13'13"9, de snelste van alle voortrekkers, ongeacht de klasse, was voor Thibault Radoux niet voldoende om de manche in Hoei te winnen, maar hij veroverde wel in extremis de titel in de Ford Fiesta SportTrophy 2014: "Ik heb de ganse rally het maximum gegeven. Wat een wedstrijd ! Zonder het annuleren van twee proeven op zaterdag, had ik deze wedstrijd trouwens gewonnen. Ik kijk al uit naar de hoofdprijs voor de kampioen in de Trophy : een rally van het Wereldkampioenschap met de nieuwe Fiesta R2 aangedreven door de Ecoboost motor. Ik zal zeker een wedstrijd op asfalt kiezen : Duitsland of Frankrijk."
Adrian Fernémont, die tot de laatste meter in zijn kansen bleef geloven, reed een prachtige Condroz Rally. Hij greep nipt naast de eindzege, maar hij blijft wel de beste performer van het seizoen in de Ford Fiesta SportTrophy : "De wedstrijd werd op de laatste proef van het seizoen beslist met een zucht verschil. Ik pak 20 punten door mijn zege, maar Thibault scoort 21 punten omdat hij 3 extra punten krijgt bovenop de 18 punten van de tweede plaats… Natuurlijk ben ik ontgoocheld, ondanks deze overwinning. Ik zal wel onthouden dat ik dit seizoen de meeste overwinningen heb behaald : drie tegenover twee voor Thibault ! Ik wil Thibault uitdagen in die WK-rally die hij zal rijden in 2015."
Het podium van deze slotmanche van de FFST 2014 werd vervolledigd door Geoffroy Defays, voor Geoffrey Collard. In het kampioenschap ging de derde podiumplaats alsnog naar Jamie Brown, die zondag via SuperRally opnieuw van start ging nadat hij zaterdag op de eerste proef moest opgeven door een defecte versnellingsbak. Met een vijfde plaats in Hoei mocht Jamie Brown mee op het podium naast Thibault Radoux en Adrian Fernémont. Met hun drieën reden ze een prachtig seizoen.
"We hebben een heel mooi seizoen 2014 beleefd met twee piloten die heel sportief en in een goede sfeer met elkaar streden op de proeven," besluit Davie Meert, de coördinator van de FFST. "We gaan ons nu bezinnen over 2015 en wat we in de toekomst gaan doen met de nieuwe Fiesta R2 Ecoboost."
Het doek is gevallen over het seizoen 2014 van de Ford Fiesta SportTrophy. Afspraak in 2015 met de nieuwe Ford Fiesta R2 1.0 Ecoboost, een motor waarmee de Fiesta R2 een flinke stap vooruit zal zetten op het vlak van de pure prestaties…

Eindklassement FFST 2014:
1. T. Radoux 85 pts; 2. A. Fernémont 84 pts; 3. J. Brown 48; 4. W. Carton 41; 5. B. Deruyter 18; 6. F. Perneel & G. Defays 16; 8. M. Vandenberghe, J. Wagemans & G. Collard 15; 11. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 13. M. Vatanen 13; 14. C. South 12; etc.

Ondanks het feit dat de wedstrijd in bijna nazomerse omstandigheden werd verreden, schotelde de Rallye de Condroz-Huy zijn deelnemers zijn gebruikelijk aandeel aan valstrikken en schietgeweren voor. Maar DG Sport slaagde er toch in om tijdens deze laatste manche van het Belgisch kampioenschap een topresultaat te scoren! De drievoudige kers op de taart: de twee Peugeots 208 en de Renault Clio van het team uit Theux speelden een hoofdrol in de wedstrijd en zorgden tijdens de twee wedstrijddagen voor een groot deel van het spektakel.
Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier zetten met hun Peugeot 208T16 R5 het meest in het oog springende resultaat neer, en kwamen als vijfde over de finish: “De wagen liep als een trein”, stelde achtvoudige Belgische rallykampioen en tweevoudig winnaar van de Condroz. “In de aanvangsfase moest ik eerst nog in het ritme geraken, maar tijdens de tweede lus van de zaterdagetappe heb ik het tempo wat opgevoerd en heel wat overtuigende tijden neergezet. In Strée bijvoorbeeld, toch één van de moeilijkste proeven van de wedstrijd. Zondag had ik al snel door dat er in de tussenstand niet te veel meer zou veranderen. Voor de eerste proeven koos ik voor de harde banden en dat was een klein foutje. Nadien verkoos ik mijn vijfde plaats veilig te stellen en ons half seizoen bij DG Sport op een positieve noot af te sluiten. Het team van Christian Jupsin en Alain Georges heeft echt schitterend werk afgeleverd om de Peugeot 208T16 R5 aan de unieke Belgische rallywegen aan te passen. De auto is even performant als mooi, en zal zeker nog verder evolueren. In het Belgisch kampioenschap 2015 wordt het zeker een kandidaat voor de zege én de titel!
In Hoei stond er nog een andere Peugeot 208 van DG Sport aan de start, in R2-uitvoering. De bolide was in handen van de rijders van het RACB National Team, Gino Bux en Eric Borguet. Het jonge rallytalent veroverde de overwinning bij de Juniors en kreeg ook de Junior Award overhandigd. Enkele uren voor hij richting Corsica afreisde om er zijn laatste wedstrijd van 2014 af te werken was Gino Bux uiteraard in de wolken met het resultaat dat hij bij zijn eerste deelname aan de Condroz behaalde. “Aan de start was ik me er terdege van bewust wat mijn taak was: ik moest spéciales van de Condroz nog allemaal leren kennen én moest het opnemen tegen stevige tegenstanders die de wegen hier wel goed kennen. Het was dan wel zonnig, de wegen lagen er heel glad bij. Ik heb heel wat ervaring opgedaan en geen enkele fout begaan, met uitzondering van een gemist rempunt op zaterdagavond. Er was nochtans gelegenheid genoeg om in de fout te gaan, ook op plaatsen waar je het niet verwacht! Ik werd goed begeleid door Eric, maar ook de goede raad van Renaud Jamoul – die de Condroz als zijn broekzak kent – heeft me geholpen om mijn doel te bereiken en de overwinning bij de Juniors te veroveren. Geloof me vrij, deze eerste overwinning maakt me heel blij en ik zal ze niet snel vergeten. Het is ook een serieuze vertrouwensboost voor de Tour de Corse. Ik ben vast van plan om op het Ile de Beauté mijn seizoen in schoonheid te eindigen!”
Voor de eerste keer stonden de tenten van DG Sport aan beide kanten van de Avenue Delchambre opgesteld. In het assistentiepark was er tegenover de Peugeot-tent ook een andere structuur geplaatst, waar de grommende Renault Clio R3T van Cédric De Cecco onder handen werd genomen. “Mijn wagen komt uit de ateliers van FG Racing, een Frans team dat eerder al met Petter Solberg werkte. Ik was meteen onder de indruk van de Clio R3T: krachtig, goed uitgebalanceerd en leuk om te besturen, zeker nadat ik een goede set-up had gevonden. Bovendien is de auto nog eens duivels efficiënt ook! Na tijdens de eerste KP’s wat referentiepunten te hebben opgedaan, geraakte ik op het niveau van Kevin Demaerschalk, een referentie in de RC3-klasse. In de loop van het weekend werd ik enkel met wat kleine remproblemen geconfronteerd. Misschien lag dat aan de remschijven. Dat heeft me echter niet verhinderd om de andere voortrekkers te domineren en in de top-15 algemeen te geraken. Gezien het niveau van het startveld, geen geringe prestatie. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik droom van een volledige campagne met DG Sport en deze Renault Clio R3T. Ik ben er van overtuigd dat we met deze wagen een belangrijke rol in het Belgisch kampioenschap kunnen spelen!”
Afspraak over enkele weken voor het vervolg van dit verhaal. Voor Christian Jupsin en zijn troepen is het seizoen 2014 nog niet afgelopen, want Gino Bux en Eric Borguet rijden eind deze week de Tour de Corse.

Het Yokohama Belgian Historic Rally Championship beleefde dit weekend zijn ontknoping in de Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het rallyseizoen op nationaal niveau. Tienduizenden rallyfans genoten van het spektakel en het mooie weer, maar voor de twee titelkandidaten werd het een zenuwslopend weekend. Uiteindelijk mocht Dirk Deveux de champagne ontkurken op het podium.

Tobi Vandenberghe begon aan de Condroz Rally met een mooie voorsprong van 9 punten in het kampioenschap. De Opel-piloot kon de kat uit de boom kijken bij zijn kennismaking met het parcours van de Condroz Rally. Na de eerste lus van 7 proeven volgde Vandenberghe op een prima vijfde plaats, 35" achter titelrivaal Dirk Deveux. Maar, even later sloeg de pechduivel toe. Een aandrijfas brak, waardoor de blauwe Kadett van de tabellen verdween.
Dirk Deveux moest nog finishen om de titel te veroveren. Hoewel de piloot uit Alken een schuiver maakte op de slotproef zaterdagavond, volbracht Dirk de opdracht zonder problemen. Voor Dirk Deveux is het de eerste Belgische rallytitel.
"Het was echt een moeilijke wedstrijd. In het begin van de wedstrijd ging ik voluit de strijd aan met Didier Vanwijnsberghe en Raphaël De Borman, maar toen Tobi was uitgevallen liet ik het tempo zakken, maar toen kwam Tom Van Rompuy me weer voorbij. Om geconcentreerd te blijven, moest ik vlot blijven rijden, want ik moest ook genoeg punten pakken om Tobi nog in te halen, zeker toen hij zondag opnieuw van start ging. Op de laatste proeven hoorde ik allerlei vreemde geluiden, maar het is allemaal goed afgelopen. Ik wil zeker mijn team en in het bijzonder André Cleeren, de preparateur van onze Escort, bedanken. Sinds we alles zelf doen, ook de motor en versnellingsbak, is onze Ford betrouwbaar. En, dankzij Tobi was het een heel mooi en spannend seizoen," vertelde kampioen Dirk Deveux.
Tobi Vandenberghe was natuurlijk ontgoocheld, maar hij mag ook trots zijn dat hij zijn eerste volledige seizoen in het HBRC als vice-kampioen kon afsluiten: "Zowel Dirk als ik, we vielen elk één keer uit met mechanische problemen. Voor het overige hebben we een heel spannend seizoen beleefd. Het parcours van de Condroz beviel met trouwens wel, maar het was toch verraderlijk."
Raphaël De Borman en Didier Vanwijnsberghe streden voor de zege, tot De Borman met een kapotte koppeling moest opgeven. Zondag volgde nog een opgave door mechanische problemen. Didier Vanwijnsberghe liet de kans niet liggen om de Condroz Rally op zijn naam te zetten. Didier wil er volgend jaar opnieuw bij zijn.
"Na onze twee opgaves in het begin van het seizoen, lieten we het kampioenschap links liggen. Maar, ik wil zeker nog een volledig seizoen strijden voor de titel. Hier had Paul Lietaer beloofd om me partij te komen geven, maar hij haakte uiteindelijk af. Ik hoop dat hij er volgend jaar weer bij zal zijn in het kampioenschap," vertelde Didier, die bekende dat hij toch flink had moeten aanvallen om het verschil te maken Dirk Deveux, Tobi Vandenberghe en ook Tom Van Rompuy, die een sterk optreden niet kon bekronen met een podiumplaats door een mechanisch probleem.