Toegegeven, ze komen niet allemaal uit binnen dezelfde categorie en ze behoren niet allemaal automatisch tot dezelfde generatie… Maar de Peugeot 208 R2, Renault Clio en Twingo R1 en R2, Ford Fiesta R2, Citroën DS3 R3 en C2-R2, Skoda Fabia R2, Opel Adam of nog de Fiat Punto en Honda Civic hebben in alle geval minsten twee zaken gemeen: het zijn voorwielaangedreven wagens en ze zijn in handen van een bende rally-gekke rijders die verbazende evenwichtskunstenaars zijn. De jongsten onder hen azen daarenboven nog op de titel binnen de Juniors, en de bezitters van een Peugeot strijden nog om de roem in de Trophy die is voorbehouden aan de 208 R2. De Peugeot 208 R2,onder andere die toevertrouwd aan Guillaume Dilley, lijkt het gedoodverfde wapen om de nationale titel bij de Juniors te veroveren. Maar ook RACB National Team rijder Gino Bux, Guillaume de Mévius, David Croes en Stephen Wright beschikken over deze machine. In de klasse R2 houdt iedereen argwanend de lokale held Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo) in het oog, maar ook de vedetten van de Ford Fiesta SportTrophy, Adrian Fernemont, Thibault Radoux en Jamie Brown, evenals de vrijbuiters die voor de Skoda Fabia kozen, zoals de kampioen van de Federatie Brussel-Wallonië, Julien Delleuse. En dan is er nog de Opel Adam van Romain Delhez.
De rijders op de Citroën DS3 R3 zitten dikwijls eenzaam in hun klasse, maar zullen deze keer wel gezelschap krijgen. Kevin Demaerschalk (terug op de Citroën) en Armand Fumal zullen inderdaad weerwerk bieden aan Cédric De Cecco, Ghislain de Mévius en Manu Canal-Robles, die allen met de nieuwe Renault Clio R3T aantreden. Die Clio R3T toonde al zijn enorm potentieel bij zijn eerste verschijningen zowel in België als in het buitenland. Scheidsrechters binnen deze strijd worden Didier Bosseloir (Honda Civic Type-R) en Etienne Monfort (Renault Clio Maxi). Stijn Pacolet en Amaury Molle (Renault Twingo) zullen onder elkaar uitmaken wie er wint in de klasse R1 en wie er met de zilveren medaille naar huis gaat in het Junior kampioenschap.
En we vergeten zeker niet de vele oudere, maar nog steeds krachtige wagens die zich zonder twijfel zullen komen tonen in de voorste gelederen. We denken dan aan de Citroën Saxo kitcar van Jérémy Princen, de Skoda Felicia kitcar van Frédéric Jamoulle en natuurlijk die duivelse Fiat Punto van Stephan Hermann. Eén ding is zeker: om de titel van “koning van de voorwieltrekkers” zal fel worden gestreden op de klassementsproeven van de Condroz