Zondagmorgen 12 oktober, de datum dat er terug een wedstrijd was voor de al ondertussen 6de manche van het FORD PINTO Cup kampioenschap.
Nog voor de start van KP1 was de mist al zo goed als opgetrokken en konden de piloten zich opmaken voor wat alweer een zeer spannende wedstrijd zou worden, want met nog 2 rally’s voor de boeg konden nog 3 piloten het kampioenschap winnen. Catteeuw trok meteen alle registers open en klokte een besttijd van 9m18s. 18sec voorsprong op Van Wanseele die er opnieuw bij was hier in Koekelare, ook Roelens was terug van de partij met een 3de tijd gevolgd door de andere titel kandidaat Nemegheer die al 20 sec moest toegeven op Catteeuw, Verhaeghe kwam als 5de over de streep.
Met deze tijden konden de piloten naar proef 2, die van Houthulst. Op deze KP behaalde Roelens de besttijd van 8m 8sec. gevolgd door Nemegheer. Catteeuw kon de proef niet afwerken door een sortie van een deelnemer die voor hem startte en kreeg hier een normtijd, de KP werd overigens geannuleerd en voor de rest van de rally ingekort.
Op Kp3 kon iedereen terug op snelheid de finish halen en was het opnieuw Roelens met een besttijd voor Nemegheer, op die manier probeerden de 2 piloten van Andes Motorsport stillaan de achterstand op Catteeuw terug goed te maken. Catteeuw liet overigens de 3de tijd noteren en Van Wanseele probeerde in het zog te blijven van de 3 kemphanen en liet op een paar sec. na een heel mooie 4de tijd noteren, Verhaeghe liet een 5de tijd noteren maar kon toch terug een goede zaak doen voor het kampioenschap, want bij een 5de plaats (goed voor 21 Punten) en een goede Powerstage kon hij een slechter resultaat (20Punten) van de ORC Rally wissen.
Aan hetzelfde tempo werd ook KP 4 verreden en werd de voorsprong van 18 sec die Catteeuw had genomen op KP1 gereduceerd naar 6 sec. Nemegheer volgde op 17 sec. Van Wanseele op 26sec en Verhaeghe K op 1m.49sec.
De Piloten konden allen zonder noemenswaardige problemen de service bereiken en zich klaarmaken voor ronde 2.
Catteeuw nam die proef voor zijn rekening voor Roelens. Nemegheer gaf hier 10 sec prijs op Catteeuw en volgde op 27 sec van de leider maar Nemegheer gaf zich nog niet gewonnen. Van Wanseele klokte opnieuw af op plaats 4 en Verhaeghe op plaats 5.
Terug richting Houthulst nu voor een ingekorte versie en daar klokte Van Wanseele samen met Nemegheer de besttijd. Roelens klokte 2 sec later af maar de meeste verrassing kwam van Catteeuw, hij moest hier 15 sec prijs geven en liet zo niet alleen Roelens de nieuwe leider worden maar ook titel kandidaat Nemegheer kwam terug op 14 sec. en was alles terug mogelijk halfweg deze wedstrijd.
Op KP De Mokker bleek ook hier terug dat Roelens meer wilde en klokte nog maar eens een besttijd, Nemegheer wou terug aansluiting voelen met Catteeuw en klokt een 2de tijd ook Van Wanseele zat in het goede ritme met een zeer verdienstelijke 3de tijd maar het was opnieuw Catteeuw die wat aansluiting verloor. Voor Verhaeghe was al lang duidelijk dat de wagen hier veilig thuis brengen de opdracht was. Stiekem hoopte Verhaeghe dat Roelens de overwinning voor zijn rekening zou nemen, want zoals eerder hierboven vermeld bij winst of 2de plaats van één van de ondertussen duellerende Catteeuw – Nemegheer kwamen deze 2 heren volledig terug in aanmerking kampioenschap.
Ook KP8 was te snel voor Catteeuw die opnieuw genoegen mocht nemen met een 4 de tijd. Roelens reed een kanontijd van 2m50sec. Nemegheer gaf 3 sec prijs en Van Wanseele volgde op 5 sec.
Roelens mocht zo na de service met een voorsprong van 18 sec op Catteeuw aan de laatste ronde beginnen. Nemegheer kwam terug tot 4 sec van Catteeuw. Van Wanseele volgde op 14 sec en Verhaeghe op plaats 5.
Met deze voorsprong wou Roelens na zijn zege in de ORC nog eens bevestigen maar het noodlot sloeg toe met opgave tot gevolg, zo kwam Catteeuw terug aan de leiding maar met de scratch van Nemegheer had hij zijn achterstand van op KP1 zo goed als volledig weggewerkt. Catteeuw wou zich niet zomaar gewonnen geven maar meer dan een 2de tijd zat er niet in. Van Wanseele bleef doorgaan op zijn tempo van ronde 2, door de opgave van Roelens schoof iedereen dus een plaatsje op.
De donkere wolken kwamen stilaan dichterbij maar alles bleef droog. Op KP Houthulst gaat ook hier de besttijd terug naar Nemegheer en met nog 2 korte proeven in het verschiet in Koekelare neemt hij een bonus van 3 sec.
De 2de tijd gaat naar Van Wanseele, samen met Catteeuw geven ze 4 sec toe.
Alle ogen waren nu gericht naar boven want er begon regen te vallen over Koekelare. Een rempunt missen was het laatste wat de heren wilden. Nemegheer liet zich niet van de wijs brengen en deed wat hij moest doen met een besttijd gevolgd door Van Wanseele op 5 sec en Catteeuw geeft 1 sec prijs op een 3de plaats.
Met nog enkel de Powerstage voor de boeg gaat Van Wanseele als 1ste van start en kan hij hier onrechtstreeks roet in het eten gooien voor de 3 over gebleven titel kandidaten om de eventuele extra punten af te snoepen die toegekend worden op deze proef, maar niets is minder waar en het is Verhaeghe die hier nog een bonus puntje neemt met het noteren van een 3de tijd. Het was volop kijken naar de tijden van Nemegheer & Catteeuw, maar het is team Nemegheer – Van Den Berghe die het rechterpedaal iets dieper duwde en zo de overwinning voor hun rekening namen met 14 sec voorsprong op het team Catteeuw – Liefooghe, de 3de podiumplaats is voor Van Wanseele - Baekelandt en de 4de plaats gaat naar Verhaeghe – Vanhoecke.
Na deze opnieuw zeer spannende Rally is er nog altijd geen zekerheid wie de titel zal behalen. De Rally van Kortrijk zal meer duidelijkheid brengen. Door een nieuwe overwinning van Nemegheer en een 2de plaats van Catteeuw komen beide piloten nu wel plotseling heel dicht bij de voorlopige leider Verhaeghe.
In Kortrijk starten alle teams uit de Cup, 9 wagens, dus bij deze zou ik jullie allen aanraden zeker de FORD PINTO Cup te komen aanmoedigen en de nieuwe Kampioen te ontdekken.
Het zal er terug hard aan toe gaan!! Spektakel, niets anders dan spektakel!!!
Allen op post in en rond Kortrijk op 22&23 november 2014!!