Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Bruno Thiry neemt dit jaar in partnerschap met Opel deel aan de Geko Ypres Rally (19‑21 juni) aan het stuur van een Opel ADAM R2, die voor het eerst zijn opwachting maakt op Belgisch grondgebied. Thiry zal tijdens de wedstrijd worden geassisteerd door de Luxemburgse copiloot Johny Blom.

De Rally van Ieper, die in de loop der jaren uitgroeide tot een van de belangrijkste evenementen op de Belgische en Europese rallykalenders, beleeft in 2014 zijn 50ste editie. Om dit jubileum luister bij te zetten, associëren Opel en Bruno Thiry zich opnieuw voor “de 24 uren”, vermits Bruno een aantal van de mooiste pagina’s van deze rally geschreven heeft, onder meer door overwinningen in 2002 en 2003, naast vele ereplaatsen.

De wedstrijdwagen die ter gelegenheid van deze feesteditie van de Geko Ypres Rally ingezet wordt, is een Opel ADAM R2. Verfijnd, elegant en verleidelijk: deze kwalificaties zijn niet alleen van toepassing voor de serieproducten van de ADAM, maar evenzeer voor de R2-versie. Deze rally-uitvoering rijdt voor het eerst in België, maar plaatste zich dit jaar reeds geregeld op het voorplan in het Duitse en Franse kampioenschap. Opel Motorsport is bovendien aanwezig met twee ADAM R2-wagens van het ADAC Opel Rallye Junior Team.

Het gezamenlijke verhaal van Bruno Thiry en Opel gaat terug tot de vroege jaren '90 toen de piloot uit Sankt Vith deel uitmaakte van het Opel Team België. Aan het stuur van een Kadett GSi werd hij twee keer vicekampioen van België (1990 en 1991) en behaalde hij in Ieper een derde plaats in het algemeen klassement (1991). In 1992 werd de Kadett GSi ingeruild voor een Calibra 16V, maar het hoogtepunt volgde in 1993 aan het stuur van een Astra GSi: Bruno Thiry haalde voor Opel de wereldtitel voor merken binnen in de Formule 2-klasse.

Bruno : “Ik kijk uit naar een vernieuwd samengaan met Opel ter gelegenheid van de Rally van Ieper. Ik vergeet niet dat het merk met de Blitz mij kansen gegeven heeft bij het begin van mijn carrière, zodat ik deze daarna verder succesvol heb kunnen uitbouwen”, onderstreept Bruno Thiry.

Foto's - Pictures ONLINE : ORC RALLY 2014 !

Voor foto's mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Terwijl de Geko Ypres Rally dit jaar zijn 50ste verjaardag viert, is ook de Ypres Historic Rally al aan zijn 22ste editie toe op 20 en 21 juni. Traditioneel krijgen de vele Historic-liefhebbers weer twee wedstrijden aangeboden, met name een FIA-wedstrijd, meetellend voor het Europees Historic rallykampioenschap, en een nationale wedstrijd.

De inschrijvingen zijn nog lang niet afgesloten en het is uitkijken wie zich nog zal inschrijven, maar nu al staat vast dat de Ford Escorts in de meerderheid zullen zijn in de FIA-wedstrijd, met een aantal Porsches die voor weerwerk moeten zorgen. In het Ford-kamp voorlopig kleppers als Didier Vanwijnsberghe, Paul Lietaer, beiden meervoudig winnaar, en Yves Bruneel, om er maar enkele te noemen. Bij de Porsche-rijders wordt het peloton aangevoerd door Stefaan Stouf, die vorig jaar nog goed was voor een tweede plaats met een... Ford Escort. Daarnaast heb je ook nog de habitués van het Europees kampioenschap, zoals Heinz-Walter Schewe (Porsche) en de Fin Klaus Wilkman (Triumph TR7V8). OOk de Finse ex-WK vedette Harri Rovanpera maakt zijn opwachting in Boezinge aan het stuur van een Opel Ascona.

In de nationale wedstrijd zullen de meeste tenoren van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship aan de start komen. Het zal een spannende strijd worden voor de opvolging van Bernard Munster op het palmares. Dirk Deveux wil zijn leidersplaats in het kampioenschap zeker met hand en tand verdedigen. Bovendien ligt de vroege opgave in Ieper 2013 hem nog altijd zwaar op de maag. Hij aast duidelijk op sportieve revanche.

De Limburger moet de leiding in het kampioenschap voorlopig delen met de heel regelmatige Tobi Vandenberghe (Opel Kadett), die met zijn derde plaats vorig jaar bewees dat het Ieperse parcours hem zeker ligt. Andere kanshebbers zijn de Porschisten Glenn Janssens, die de Tuthill-Porsche stilaan weer perfect aanvoelt na een lange afwezigheid, en Patrick Mylleville, die voor eigen volk zeker iets wil bewijzen. Ook Tom Van Rompuy kan met de Opel Kadett, en na de tweede plaats in Bocholt, een rol van belang spelen. Wie de klassieker in Ieper niet wil missen is Jimmy McRae, die dit jaar aan de start staat met een Opel Ascona. De vader van de betreurde Colin en Alistair schreef in 1987 de 24U van Ieper op zijn naam, dus de Westhoek is zeker geen onbekend terrein voor de Schot.

De FIA’s starten op vrijdag 20 juni om 19 uur voor vier klassementsproeven: Boezinge (8.33 km), Langemark, opnieuw Boezinge, waarbij de dag afgesloten wordt met de meer dan 14 km van Dikkebus. Zaterdag is de start voorzien rond de middag, voor elf klassementsproeven, met natuurlijk ook tweemaal de nieuwe proef van Reninge op het menu. Rond 23u37 moet de winnaar van 2014 gekend zijn. In totaal dienen de Europese rijders 419 km af te werken, waarvan meer dan 193 km tegen de chrono.

De nationale rijders krijgen enkel Boezinge en Langemark voorgeschoteld op vrijdag. Zaterdag wachten hen tien klassementsproeven. In tegenstelling tot de FIA-piloten, werken zij slechts een keer de proef van Westouter af. Hun traject bestaat uit 352 km, waarvan bijna 163 km tegen de klok, toch goed voor 46,33 %. De nationale winnaar wordt in Boezinge op het podium verwacht om 22u01.

De motoren zullen een eerste keer ronken op woensdag van 19 tot 22 uur op de traditionele shakedown in Boezinge. De technische controle staat vrijdagochtend op het programma: van 7 tot 10 u voor de FIA-deelnemers en van 10 tot 13 uur voor de nationale deelnemers.

De vaandeldrager van de Belgische rallysport mag natuurlijk niet ontbreken in de Geko Ypres Rally. Thierry Neuville, de vice-Wereldkampioen Rally, zal van de partij zijn in Ieper. Niet om de strijd aan te gaan met de Europese tenoren, maar wel om als expert zijn licht te werpen op de specifieke moeilijkheidsgraad van de klassementsproeven in West-Vlaanderen, waar "couperen" een andere dimensie krijgt, en de prestaties van zijn collega's. De kopman van het Hyundai Shell World Rally Team zal het stuur ruilen voor een microfoon, als expert tijdens de verslaggeving van ERC-promotor Eurosport Events.


De Geko Ypres Rally heeft een sleutelrol gespeeld in de carrière van Thierry Neuville. De topper van Hyundai in het WRC kreeg er zijn eerste grote kans op het internationale toneel, maar maakte ook kennis met de valstrikken die de Ieperse proeven berucht maken.
In 2008 maakte Thierry in zijn debuutjaar meteen indruk aan het stuur van een Ford Fiesta ST. Na 15 klassementsproeven stond de jonge piloot uit Hünningen aan de leiding in de Belgische Ford Fiesta Trophy, maar helaas ging de versnellingsbak stuk in de slotfase van de wedstrijd. In 2009 kreeg Neuville zijn eerste grote kans op het internationale toneel. De Belgische media gaven hem immers de kans om zijn talent te showen aan het stuur van de Peugeot 207 Super 2000 van het BF Goodrich Drivers Team. De start van het jonge talent was indrukwekkend bij zijn debuut met een Super 2000, want Neuville stond na 4 proeven op de 4de plaats algemeen, voor kleppers als Juho Hänninen, Giandomenico Basso en achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen. In Hollebeke werd de Neuville echter verrast. Het leerproces van een jonge piloot...
De revanche in 2010 kon tellen. In zijn eerste volledig seizoen op internationaal niveau, behaalde Neuville een indrukwekkende derde plaats met de Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van het RACB National Team. Enkel de onvermijdelijke Freddy Loix en Jan Kopecky waren sneller. De onpare jaren brengen Thierry echter geen geluk in Ieper, want in 2011 eindigde zijn optreden met een officiële Peugeot 207 S2000 veel te vroeg door een wielbreuk. Het was meteen het laatste optreden van Thierry Neuville in de Geko Ypres Rally, want de doorbraak naar het Wereldkampioenschap was ondertussen een feit. Maar, de Belgische klassieker van het Europees kampioenschap blijft voor elke Belgische rallyrijder een niet te missen afspraak. Een jaar geleden presenteerde Thierry Neuville in Ieper de nieuwe Ford Fiesta R5 als openingswagen en dit jaar zal hij van de partij zijn als expert. Een unieke kans voor de rallyfans om hun Rode Duivel van de rallysport nog eens te ontmoeten.

De 50ste editie van de Geko Ypres Rally kan nu al rekenen op een fantastische affiche. Hoewel de inschrijvingen nog lang niet afgesloten zijn, hebben al meer dan 70 teams zich ingeschreven. Het staat nu al vast dat er een nieuw record gevestigd zal worden, want nergens kwamen dit seizoen meer R5′s aan de start dan er in Ieper in actie zullen komen.

Nog voor de inschrijving van de officiële Peugeot-piloten Craig Breen en Kevin Abbring met hun 208 T16′s, tellen we al zes wagens van de nieuwe generatie op de inschrijvingslijst. Xevi Pons, regerend Kampioen van Spanje en met 68 WK-rally’s op zijn naam een ervaren topper, zal zijn debuut maken op de verraderlijke asfaltproeven van de Geko Ypres Rally met een Ford Fiesta R5.

Belgische R5′s in aantocht

J-Motorsport, het team van Jourdan Serderidis en Frédéric Miclotte, brengt twee Fiesta’s R5 aan de start voor streekpiloot Didier Duquesne en voor Cédric Cherain, die zijn titelkansen in het Belgisch kampioenschap wil verdedigen. Bernd Casier kijkt reikhalzend uit naar de levering van zijn Ford Fiesta R5. Bernd Casier staat bij de bookmakers in elk geval met stip genoteerd voor een Top 5, nadat hij maar liefst vier keren 4de werd (2005, 2007, 2008 en 2010) en twee keer 5de (2004 en 2006). Een indrukwekkende lijst ereplaatsen voor de piloot die in 2007 op weg leek naar de overwinning. Bernd Casier mag bij de kanshebbers gerekend worden met zijn Ford Fiesta R5.

Achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen zal de kleuren van Peugeot verdedigen met een 208 T16. Na maanden inactiviteit zal Pieter Tsjoen zeker een aanpassingsperiode nodig hebben, maar met een turbomotor mogen we Tsjoen zeker in de buurt van de officiële Peugeots verwachten.

Het derde merk dat bij de R5′s vertegenwoordigd zal zijn is Citroën. Vincent Verschueren wacht ongeduldig op de levering van zijn Citroën DS3 R5. De tweevoudige Belgische Super 2000-kampioen krijgt voor de eerste keer de kans om met een topwagen mee te strijden voor het podium in Ieper.

Atmosferisch of turbo?

In het Circuit of Ireland heeft Esapekka Lappi bewezen dat de Skoda Fabia Super 2000 met zijn atmosferische tweeliter zeker nog niet uitgeteld is op asfalt. De Finse kopman van Skoda Motorsport staat niet toevallig aan de leiding in het European Rally Championship. Skoda heeft in elk geval een superwapen om de Geko Ypres Rally ook dit seizoen te winnen, want Mister Ypres Freddy Loix gaat op jacht naar een negende zege in de Belgische klassieker met de Skoda Fabia Super 2000 waarmee hij dit seizoen het Belgian Rally Championship domineert.

Het wordt ongetwijfeld een fantastisch duel tussen de R5 turbo’s en de atmosferische tweeliters, want in die categorie tellen we al een dozijn inschrijvingen. De kleuren van Skoda worden verdedigd door Lappi, Loix, Wiegand, de Brit Neil Simpson en de Tsjechen Antonin Tlustak en Jaroslav Orsak. Naast de Ford Fiesta S2000 van de Let Vasily Gryazin, een revelatie in het ERC dit seizoen, oogt vooral de armade van Peugeots 207 S2000 indrukwekkend met Bruno Magalhaes, Davy Vanneste, Melissa Debackere, Raphaël Venant en Laszlo Vizin.

Kortom, een topaffiche voor de Geko Ypres Rally op 20 en 21 juni, maar het wordt nog beter…

Met een derde plaats in de Sezoensrally, de vierde wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, hebben Hermen Kobus en Erik de Wild hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigd. Na 12 snelle klassementsproeven op de Limburgse maaskiezel stond Hermen opnieuw op het podium naast Kris Princen, de winnaar, en Freddy Loix, de leider in het kampioenschap. Exact hetzelfde podium als in de TAC Rally eerder dit jaar.

"Heb je het eitje onder het gaspedaal verwijderd?," vroeg Freddy Loix lachend aan Hermen na de vierde proef in Gerdingen, waar Hermen Kobus net een fractie sneller was dan Loix. Het typeert de sfeer tussen de twee tenoren van het Belgisch kampioenschap, die elkaar voortdurend prikkelen om nog harder aan te vallen. Nochtans was het pas enkele uren voor de start zeker dat Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start zouden komen met hun Ford Fiesta S2000.

"Vrijdagochtend was de motor hersteld en werd hij voor de eerste keer gestart, maar de smering in de kop bleek niet goed. Mijn pa heeft dan beslist om de motor weer open te doen om de koppakking aan te passen. Om 3 uur zaterdagochtend was de motor klaar en na twee nachten zonder slaap is Gerrit, samen met mijn broertje Gert-Jan, naar Bocholt vertrokken. We kregen de toelating om zaterdagochtend de wagen te laten keuren en om 8h15 stonden we op het startpodium. Enorm veel respect voor wat Gerrit de voorbije weken heeft gepresteerd om de motor weer klaar te stomen," vertelt Hermen, die meteen bewees dat de Fiesta S2000 weer in topvorm was. Na de eerste lus van vier proeven stond de Nederlandse Fiesta S2000 op de derde plaats, amper 12" achter titelconcurrent Freddy Loix.

"We draaiden een keer sneller dan Loix, maar op de andere proeven was hij een fractie sneller. In de tweede ronde verhoogde Princen met zijn Subaru WRC het tempo en kon ook Freddy nog een paar tellen sneller. Ik kon onmogelijk nog harder zonder onverantwoorde risico's te nemen," vertelde Hermen. "Natuurlijk is Loix een topper, maar ik had toch verwacht dat we dichter in de buurt zouden zitten. Alleen kan hij in de tweede ronde telkens het tempo verhogen met zijn Skoda. Ik denk gewoon dat we met onze Fiesta Super 2000 aan het maximum zitten. Ik besef ook wel dat Loix een topwagen heeft dankzij de goede contacten die hij heeft met het fabrieksteam. Het is misschien niet realistisch dat we met onze beperkte middelen willen concurreren met hem, maar als sportman wil ik winnen. Door onze onderlinge strijd, heb ik wel een flinke stap gezet. Dat bleek meteen op de eerste proef, waar we bijna 1" per kilometer sneller waren dan Erik Van Loon met zijn Ford Fiesta RS WRC."

De volgende wedstrijd van het Belgisch kampioenschap is de Geko Ypres Rally, de Europese topper op de kalender, waar Hermen Kobus met zijn privé Ford Fiesta S2000 zal moeten strijden tegen een reeks fabriekspiloten en snelle R5's.

Freddy Loix en Johan Gitsels zijn op zaterdag met hun SKODA Fabia S2000 tweede geworden in de Sezoensrally, de vierde wedstrijd van het BK rally. Voor de vierde wedstrijd op rij toonde de ŠKODA Fabia zich een voorbeeld van betrouwbaarheid.

De 38 ste editie van de Sezoensrally was organisatorisch een schot in de roos. Het was gezellig druk op het Kerkplein waar rallyteams en fans verzamelden. Het atypische gravel parcours en het zonnetje zorgden voor een feest voor de sportliefhebbers. Na afloop ook niets dan tevreden gezichten in het SKODA kamp al moest Freddy Loix toch wat moeite doen om een opborrelend frustratiegevoel te onderdrukken. “Het heeft op zich niets met frustraties te maken maar ik ben het intussen wel beu om tweede of derde te worden” zegt Freddy Loix. “Ik ben een winnaar en ik wil de beste zijn in mijn sport. Ik kijk nu al uit naar de rally van Ieper waar alleen maar R5 of Super 2000 wagens aan de start verschijnen. Pas op, ik zeg hier niet dat ik die rally voor een negende keer zal winnen maar iedereen start daar met gelijke wapens en dat is absoluut geen kritiek op winnaar Kris Princen. We halen beiden het onderste uit de kan maar het is quasi onmogelijk om hem te verslaan en ik ben de laatste die iemand pech toewens om met de zege te kunnen gaan lopen. Drie keer reden we de snelste tijd en dat was telkens tijdens de technische ritten maar op de 22 km lange rit van Beek duwde Kris door waardoor we een lel rond de oren kregen. We hebben een perfecte rally gereden met een fantastisch team en een geweldige wagen alleen kan ik hen de zege niet schenken en dat vind ik verdomd jammer. Voor het overige niets dan lof voor de organisatie die van deze rally een waar feest maakten. De gezellige drukte onder de kerktoren, rallyfans die komen keuvelen en heel veel volk op de proeven. Deze wedstrijd zit voor altijd in mijn hart.”

Ik kan dat alleen maar beamen” pikt co-rijder Johan Gitsels in. “Na de lange driedaagse van de rally van Wallonië was dit een wedstrijd die op een heel ander tempo gereden werd. Eentje waar je de Limburgse hartelijkheid in al zijn facetten kon voelen en proeven. Twee ritten rijden en dan terug naar de heimat waar we rustig de tijd hadden om een babbeltje te slaan met de partners die ons steunen, hen en de fans een inkijk te geven hoe het BMA team telkens weer met veel professionaliteit de wagen klaarmaakt voor de volgende rit en zelf een hapje te eten. Ik hou van de druk tijdens een rally maar dit tempo sprak mij ook wel best aan. Ik vond het een leuke rally en het was niet evident met al die WRC’s maar we zijn toch knap tweede geëindigd en hebben aangetoond dat we tijdens sommige ritten met onze SKODA Fabia S2000 niet hoeven onder te doen voor de WRC’s. Ik had al veel maaskiezel gezien tijdens de verkenningen maar ik had weinig of geen ervaring met die ondergrond tijdens een wedstrijd. Ik kan je vertellen dat die maaskiezel echt wel speciaal is en niet zomaar als doodgewone gravel beschouwd mag worden. Het is een zeer specifieke ondergrond waar het fantastisch op rijden is.”

Twaalf proeven lang zaten Johan Faes en Christiaan van der Rijsen afgelopen zaterdag met een grote lach in hun Mitsubishi Lancer Evo 9. Het duo deed die dag namelijk onder de vlag van het FABORY Rallyteam mee aan de Sezoensrally in het Belgische Bocholt. Faes demonstreerde opnieuw zich zeer goed thuis te voelen op het beruchte Maaskiezel. Het duo eindigde als tweede groep N en achtste algemeen.

Een van de bijna jaarlijks terugkerende deelnemers aan de Sezoensrally is Johan Faes. Afgelopen zaterdag, 17 mei, stond hij met navigator Christiaan van der Rijsen opnieuw aan de start om te genieten van deze bijzondere wedstrijd: “De grote delen onverhard van de Sezoensrally gaan vooral over het zogenaamde Maaskiezel. Dit zijn lange halen onverhard met kleine rollende steentjes. Deze ondergrond vraagt om een aparte aanpak van de proeven. Een aanpak die blijkbaar wel bij mij past. Ik kijk er altijd enorm naar uit om deze wedstrijd te kunnen rijden,” aldus Johan Faes.

Zaterdagochtend rond half negen ging de equipe van start. Op het programma stonden 12 klassementsproeven die in drie boucles verreden werden. Faes blikt terug: “We gingen vol frisse moed van start, maar helaas liet ik mij op de eerste proef verrassen. Daar schoot ik een stukje rechtdoor op een onverharde kruising, terwijl ik linksaf had moeten slaan. We hadden de eerste proef dan ook een 13de tijd. Op de tweede proef heb ik gelukkig meteen weer orde op zaken kunnen stellen door een 8ste tijd algemeen te noteren.” Na de eerste acht proeven stond de equipe keurig op een 8ste plaats algemeen, en 2de groep N achter de snelle Lancer Evo X van Piet van Hoof. “We hebben de hele dag de standaardwagens, met uitzondering van die van Piet van Hoof, achter ons weten te houden. Er waren bijvoorbeeld grote verschillen met Van Iersel (Evo X R4) en Van Ballegooijen (Evo X). En wat voor ons opvallend was: we waren sneller dan de Belgische rijder De Ridder, die we tijdens de Rallye de Wallonie niet bij konden houden. Deze ondergrond ligt mij goed!” verklaart Faes.

Het was echter niet helemaal een wedstrijd zonder een vuiltje aan de lucht: “Tijdens proef negen en tien begon de versnellingsbak te kraken. De vierde versnelling was niet helemaal fris meer. We hebben nog overwogen om op de laatste service de versnellingsbak te vervangen. Uiteindelijk heb ik besloten om het op de laatste twee proeven gewoon wat rustiger aan te doen en te trachten de finish te halen. Dat is gelukt.”

Uiteindelijk eindigde equipe heel consistent op de achtste plaats algemeen en tweede in de standaardklasse, groep N. “We hebben weer een fantastische dag gehad. Onze complimenten aan de organisatie. Alles gaat heerlijk relaxt en er wordt niet onnodig moeilijk gedaan. Gewoon met elkaar onze hobby uitoefenen, helemaal top!”

De volgende wedstrijd voor het team is de ELE Rally, 13 en 14 juni rondom Helmond. Een thuiswedstrijd voor het Reuselse team. Later meer informatie!

Kosten noch moeite werden de afgelopen weken en maanden gespaard om de Mitsubishi Lancer Evo VIII snel én betrouwbaar te maken. Dit was een niet altijd even gemakkelijke oefening voor het team van Jonas Langenakens. Maar het vele werk begint zeker zijn vruchten af te werpen. Na de Wallonie werd het probleem met steeds loskomende waterdarmen definitief opgelost en werd geïnvesteerd in een nieuwe voorste sperdifferentieel met bijhorende computer wat de wegligging ten goede zou moeten komen. Voor de eerste keer had Jonas nu de beschikking over een goed sperdifferentieel op de voorste as wat toch wel een verschil uitmaakte tegenover de vorige rally’s. Ondanks deze inspanning kende Jonas in de aanvangsfase van de Sezoensrally toch enkele warme momentjes: “De nieuwe diffcomputer functioneerde toch niet altijd zoals het moest waardoor onze Evo soms erg onvoorspelbaar reageerde. Zo ging ik net voorbij de flying finish van de eerste doortocht op Gerdingen van de weg af en duurde het even voor ik er weer op geraakte. Gelukkig waren we het elektronisch oog voor de tijdsopname net gepasseerd en hebben we daar dus eigenlijk geen tijd laten liggen. Na wat opzoekingswerk bleek dat de computer te warm werd tijdens de iets langere proeven. Daarom besloten we om tijdens de verbindingsritten het computerdoosje uit het raam te hangen om te kunnen afkoelen. Deze werkwijze bleek goed te lukken. We gaan nu verder kijken hoe we dit warmteprobleem kunnen verhelpen.”

Na een mooie top vijf positie in Landen en een opgave in Namen, was het team erop gebrand om nog eens een topprestatie neer te zetten in één van de lievelingswedstrijden van de Landenaar. Reeds op het einde van de eerste ronde nam Jonas de overhand in een strijd met een rist Nederlandse Evo-rijders onder aanvoering van Piet Van Hoof. Hij nam de vierde positie in na de WRC van Princen en de 2 snelle S2000’s van Loix en Kobus. Beter doen dan deze topwagens is vrijwel niet mogelijk, dus werd al snel beslist om de vierde stek te consolideren en de tijden af te stemmen op deze die Piet draaide. Zonder verder veel risico’s te nemen slaagden Jonas en Kenneth in hun opzet en mocht de Evo VIII als vierde over het eindpodium rijden.

Enthousiast blikt Jonas terug: “We hadden voor deze rally behoorlijk wat genodigden om ons tijdens de wedstrijd te volgen. Ik denk wel dat deze mensen een toffe dag beleefden. Ik wilde hen natuurlijk niet teleurstellen en ging dan ook resoluut voor een goede klassering. Het werd een leuke strijd met Piet en ook Arjen De Koning was zeer snel in de Evo X R4. Zo’n sequentiële versnellingsbak is zeker een grote meerwaarde. Jammer genoeg heb ik die niet. Verder ben ik zeer tevreden met het geleverde werk van motorbouwer Philip Smets en de servicecrew van Colsoul Rallysport. We staan nu eindelijk met de wagen waar we willen en laat ons eerlijk zijn: met onze bescheiden middelen mag en kan je niet meer verwachten dan dit. Dit was voor ons de hoogst haalbare positie. Het was genieten om over de maaskiezel te glijden. Ik kijk al uit naar het vervolg van dit seizoen! Ieper laten we aan ons voorbijgaan omdat we niet met onze eigen wagen in groep A mogen starten en het tevens een zeer dure rally is. In de East Belgian Rally en in de Condroz zullen we zeker van de partij zijn. En omdat het nog even duurt eer we eind september zijn, is het niet ondenkbaar dat we nog in andere wedstrijden zullen starten.”

Onder een heerlijk lentezonnetje was het servicekamp opgeslagen op het gezellige kerkplein van Bocholt afgelopen weekend, Rally Team Brabant was klaar voor de Sezoensrally! Het werd een pittige rally die uiteindelijk toch afgesloten kon worden op een keurige zevende plaats algemeen.

De voorbereiding op vrijdag werd serieus aangepakt door Antoine en Johan omdat ze maar tweemaal over een klassementsproef mochten om hem op notes te zetten. Dit bleek mede door het ontbreken van oude notes geen makkelijke opgave.

Ondanks de minime voorbereiding waren ze er zaterdagmorgen helemaal klaar voor om met de Mitsubishi Lancer Evo X, die weer optimaal was, er helemaal voor te gaan. Antoine en Johan wilden de auto in deze wedstrijd voor het Belgisch Kampioenschap echt weer aan de finish gaan brengen. Vol goede moed werd de wedstrijd die driemaal de vier dezelfde klassementsproeven bracht aangevangen.Een aantal kleine foutjes zorgden er de eerste boucle voor dat ze wat tijd lieten liggen. Iets wat je in deze compacte rally eigenlijk niet kan gebruiken omdat er geen ruimte is om de verloren tijd weer terug te halen. Tijdens proef vier kreeg de equipe nog een waarschuwing door een narrow escape. “Een wat al te positief opgeschreve note maakte dat we de volgende haaks links na die bewuste note niet meer konden halen. De auto belande achteruit in de coulissen. Gelukkig konden we op eigen kracht, wel met het nodige tijdsverlies verder” vertelt Johan.

De tweede boucle werd er veilig gereden waardoor de heren kilometers konden maken en het wedstrijdritme weer terug kwam, hierdoor groeide ook het zelfvertrouwen van Antoine weer. Op klassementsproef zeven kreeg de equipe een gele vlag als gevolg van een blokkade op de weg. Zoals het reglement voorschrijft in België zijn ze daarom keurig op gepaste snelheid naar de finish gereden. Echter bleek daar dat niet alle collega’s zich daaraan hadden gehouden en is Johan verhaal gaan halen bij de wedstrijdleiding. Hij kreeg de belofte dat ze er rekening mee zouden houden als dit van invloed zou zijn op de stand voor het kampioenschap.

De derde boucle was de beste van allemaal. Het vertrouwen was helemaal terug en het ritme zat er weer in. Echter kon de verloren tijd niet meer ingehaald worden.De doelsteling om de finish te halen werd wel bereikt en zelfs nog op een keurige zevende plaats algemeen en derde in de groep N! Voor het Belgische Kampioenschap levert dit 10 punten op waardoor Antoine en Johan doorschuiven naar een tiende plaats algemeen en een vierde plaats in de klasse RC 2. In het Open Nederlandse Rally Kampioenschap, waar deze wedstrijd ook voor meetelde, werd een tweede plaats gepakt.

De volgende rally is de thuiswedstrijd voor Rally Team Brabant, de 50e ELE Rally te Helmond. Daar hopen ze een mooie prestatie neer te gaan zetten.

Meer informatie over Rally Team Brabant kun U vinden op onze website www.rtbrabant.nl of bezoek onze pagina op Facebook.

Foto's - Pictures ONLINE : SEZOENS RALLY 2014 !

Voor foto's mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Het anders zo rustige Bocholt, vlakbij de Nederlandse grens, wordt nu zaterdag omgetoverd tot het mekka van de Belgische rallysport tijdens de 38ste Sezoensrally. Een wedstrijd waar menig toeschouwer én deelnemer een heel jaar lang naar uitkijken. Zo ook Jonas Langenakens, die hoopt zich zaterdag nog eens in de debatten voor een mooie plaats in de eindrangschikking te kunnen mengen. “De afgelopen weken hebben we veel gedacht, gewerkt en getest om een oplossing te kunnen vinden voor de problemen zoals die zich voordeden tijdens de Rallye de Wallonie. We hopen hier nu voorgoed verlost van te zijn zodat we ons meer kunnen concentreren op het draaien van sterke tijden. Veel piloten rijden niet graag in Bocholt of durven hier gewoon niet aan de start verschijnen omwille van het specifieke karakter van de ondergrond met Maaskiezel. Ik vind het daarentegen fantastisch! Op hoge snelheid over de onverharde paden jagen en de wagen constant balanceren, daar hou ik wel van. De WRC’s en S2000’s moeten hier hun ding maar doen. Ik kijk vooral uit naar pittige duels met Piet Van Hoof, Arjen De Koning en Hein Jonkers. Al is mijn wagen misschien niet zo geëvolueerd als die van hun, ik ga me zeker niet laten doen!” besluit een strijdvaardige Jonas Langenakens.

Drie boucles van telkens vier klassementsproeven staan nu zaterdag op het programma, te beginnen met de klassieker in Goolder. Stipt om 8u32 wordt de Landense Mitsubishi Evo VIII met het startnummer 8 op de Limburgse paden losgelaten. Het zal er stuiven!

Aanstaande zaterdag staat er een bijzonder evenement op het programma van het FABORY Rallyteam. Rondom het Belgische Bocholt wordt namelijk de Sezoensrally verreden. Wat deze wedstrijd onderscheidt van andere rally’s is de wegbedekking: de vele stukken onverhard met rollend “Maaskiezel”. Na de opgave van vorig jaar door een defecte stuurbekrachtiging, is het team klaar voor revanche. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen zijn van plan hun Mitsubishi Lancer Evo 9 goed de sporen te geven op de prachtige proeven.

Zaterdag 17 mei vormt het Belgische Bocholt het decor van de 38ste editie van de Sezoensrally. Na zijn opgave van vorig jaar, staat Johan Faes van het FABORY Rallyteam klaar om zich te revancheren. Samen met navigator Christiaan van der Rijsen gaat hij opnieuw de strijd aan met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9. “Vorig jaar moest ik de handdoek in de ring werpen door een defecte stuurbekrachtiging. Jammer, want deze wedstrijd ligt mij erg goed en is een van mijn favoriete rally’s,” blikt Faes terug.

De Sezoensrally telt mee voor het Belgisch kampioenschap en voor het Nederlands kampioenschap, dit betekent dat het deelnemersveld weer prachtig zal zijn. Het parcours is voor een groot deel op het zogenaamde Maaskiezel uitgestippeld, wat een totaal andere benadering van de proeven vereist. Het vergt lef en stuurmanskunst om op de rollende steentjes zo laat mogelijk te remmen voor een haakse bocht. Faes: “De entourage en de proeven met het vele onverhard maken van de Sezoensrally een geweldig evenement. Het is een wedstrijd waar onze Evo zich prima thuis voelt. De eerste keer dat ik hier startte, dat was nog met de Evo 6, wist ik niet goed wat ik van het Maaskiezel moest verwachten. Maar toen ik het eenmaal doorhad, zat de snelheid er ook goed in. Lekker snijden, lange halen onverhard… wij hebben er zin in.”

Het Kerkplein in Bocholt vormt het middelpunt van de wedstrijd. Daar staan de serviceteams om de nodige assistentie te verlenen en wordt het podium opgebouwd. De mooie proeven liggen om Bocholt heen, waardoor het een leuk, compact evenement is voor zowel publiek als deelnemers. Om 8.15 uur start de eerste deelnemer op het startpodium op het Kerkplein. In totaal worden twaalf klassementsproeven verreden, met een totale afstand van 160 kilometer. “Ons doel is de overwinning in de standaardklasse, groep N, maar we gaan een strijd met de overige deelnemers uiteraard ook niet uit de weg,” besluit Van der Rijsen.

Neem voor meer informatie over het team een kijkje op www.faboryrallyteam.nl.

Voor ons was de TBR Rally een dag zonder stress , op enkele schoonheidsfoutjes na reden we een perfecte wedstrijd.De idee om te kunnen starten zonder enige druk qua prestaties deed ons duidelijk goed want zoveel fun hebben we in lange tijd niet meer gehad . Het redelijk goeie weer (was niet top maar nu ook weer zo slecht niet ) , het leuke parkoer en de prima organisatie zorgden voor een onvergetelijke dag , het smaakt naar meer . Lekker driften zonder uw tijd in het oog te moeten houden , de prethendel eindelijk terug eens gebruiken waarvoor hij gemaakt is , gewoonweg super !! Bij deze kan ik u ook melden dat we voortaan alleen nog met die gedachte starten , just for fun , en een mooie plaats is natuurlijk altijd meegenomen .
Graag had ik ook nog het TBR team bedankt voor deze kans om als voorwagen te rijden , uiteraard Carrosserie Muylle voor de nodige steun , de vrijwilligers van het Carrosserie Muylle/ Blue Racing Team voor de prima service , Heli-Business voor de vluchten en mijn co , Mr Q-nick Grafix , Nick Verleye voor de weeral super navigatie , dank U !!
Onze sponsors : Carrosserie Muylle , Q-Nick Grafix , EDSS.be , FTC Tyrecenter , D-Trade ,Tommy Textile , ED - Reallysound ,Heli-Business , Seynhaeve Plastics en Perfecta Frituurinstallaties .

Voor de TBR rally zouden 7 Cup teams de start nemen. Nog voor zondagmorgen was het reeds duidelijk dat we het zouden moeten doen met 2 wagens minder. De wagen van Kurt Olivier werd uitgesloten op de keuring en de piloot van team Dewaele draaide maar op 1 poot (been) waardoor Koen een waardig vervanger moest gaan zoeken als piloot. (Omer Saelens). zo kon ook hij niet deelnemen aan de Cup. Zondagmorgen vertrokken we met 5 teams, maar al op de 2 de KP moest Rudy Catteeuw aan de kant met een breuk aan de versnellingsbak. 3 KP's later was het de beurt aan Bart Roelens met problemen aan de motor. Dan maar verder met nog 3 teams! Koen Verhaeghe reed een sterke wedstrijd en verbeterde KP na KP zijn tijden met een derde plaats tot gevolg. Proficiat Koen en Nikita!! Ikzelf (Anckaert Christof) moest terug het ritme vinden na een jaar en een half niet gereden te hebben en dan nog eens met een co waarvan het zijn vuurdoop was. Na de eerste boucles wist ik het wel, ze hadden blijkbaar allemaal een Red-Bullke gedronken voor de start want het ging gemeen hard! Waar was mijn Red-bullke gebleven? Mijn Co deed het meer dan voortreffelijk en de wagen was top. Ik had blijkbaar de verkeerde schoenen aangetrokken. Met 3 schuivers toch nog de 2 de plaats kunnen behalen! Proficiat Timothy. Dan hadden we nog Speedy Vauterin!! Thomas, wat een talent!! Dit tot een goed einde brengen met een Pinto motor verdiend alleen maar respect!! Het team Vauterin - Declerck had blijkbaar vleugels gekregen!!! Proficiat Thomas en Kurt. Algemeen klassement bij de Historics: Vauterin - Declerk 1 ste plaats, Saelens - Dewaele 5de plaats, Anckaert - Demets 6 de plaats, Verhaeghe - Willemet 9 de plaats. Op naar de volgende wedstrijd: ORC te Oostrozebeke op 1 juni. Allen op post!