Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Geko Ypres Rally : Freddy Loix vol vertrouwen en kan voor de 9de overwinning gaan .

De komende dagen maakt de WK-koorts plaats voor rallygekte in Ieper en omstreken want vrijdagnamiddag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally oftewel de rally van Ieper! Het wordt een feesteditie want deze wedstrijd is aan zijn 50e editie toe. Eén man slaagde erin om in Ieper 8 keer de champagne te ontkurken. Freddy Loix, de ongekroonde koning van Ieper, kan dit weekend deze wedstrijd voor een 9e keer winnen.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels starten met hun vertrouwde ŠKODA Fabia S2000 die eerder deze week uitvoerig getest en voorbereid werd op deze klassieker. “De testen waren goed en we houden er een goed gevoel aan over” zegt Freddy Loix. “Het chassis is zo mogelijk nog beter dan vorig jaar en de motor is uitstekend. We zijn klaar voor de strijd” klinkt het vol vertrouwen uit de mond van Freddy Loix.

Co-rijder Gitsels straalt hetzelfde vertrouwen uit als zijn teammaat ook al staat hij voor een loodzware opdracht. “Mijn werk is uiteraard hetzelfde als tijdens de andere rally’s en aan het notasysteem wordt niet geraakt” zegt Johan Gitsels. “Het enige verschil met de andere rally’s is dat de nota’s hier nog gedetailleerder zijn dan bij andere wedstrijden. De klemtoon ligt op de koorden, een typisch fenomeen in Ieper. Bij het aansnijden en verlaten van zo’n koord bepaal je de snelheid van de strook achter de bocht. In zo’n koord kan je veel winnen maar ook alles verliezen want als je er lek rijdt kunnen de boeken toe. In vergelijking met andere wedstrijden zal ik in Ieper nog minder van het wegdek zien en nog meer met de neus in de nota’s zitten.”

Gelukkig bleef ik in Ieper vaak gespaard van lekke banden” weet Freddy Loix. “Toen ik hier met de Toyota won beschikten we over ATS banden. Als je lek reed kwam er meteen een mousse vrij die ervoor zorgde dat je probleemloos verder kon rijden. Ik herinner me dat ik in 2006 met de Citroën eens lek ben gereden net als in 2009 toen ik met Meeke aan het bikkelen was voor de zege. Ik moet die konijnenpoot dit weekend dus best op zak hebben.”

Loix eerste deelname dateert van 1991. Toen startte hij met een Mitsubishi Lancer met Benny Bielen als co-rijder. Loix belandde in een gracht en haalde de finish niet. De daaropvolgende jaren ging het in stijgende lijn en won Loix van 1996 tot 1999 vier jaar op rij in Ieper. Met in totaal acht zeges is de Limburger de uitgesproken topfavoriet. “Het zou belachelijk zijn dat te ontkennen” glimlacht Freddy Loix. “Het is zo en ik kan dat niet veranderen. Laat me enkele clichés gebruiken en zeggen dat elke koers gereden moet worden en zolang je niet aan de finish staat alles mogelijk is. En eigenlijk is het zo. Je bent hier nooit klaar. Als ik terugkijk naar de beginperiode en het parcours vergelijk met het huidige dan is de basis dezelfde gebleven met dat verschil dat er minder klassementsritten zijn en dat de wegen minder hobbelig geworden zijn. Dat laatste komt door onderhoudswerken die door de jaren heen zijn doorgevoerd aan de wegen. Maar de ritten blijven boeiend. Heuvelland raak je nooit beu en de Kemmel kan je altijd verrassen. Zo heeft elke rit zijn eigen karakter, zijn eigen identiteit.”