Na hun schitterende vijfde plaats vorig jaar in de Geko Ypres Rally, een van de topwedstrijden van het FIA European Rally Championship, leek het voor Hermen Kobus en Erik de Wild quasi onmogelijk om beter te doen. Het niveau lag dit jaar immers nog een stuk hoger door de komst van een aantal toppers met snelle R5's. Maar, Hermen en Erik deden na twee dagen op de limiet op de snelle baantjes in West-Vlaanderen nog beter dan in 2013. Ze stuurden hun Ford Fiesta S2000, als enige van het veld op Kumho-banden, naar de 4de plaats algemeen!
Na de Qualifying Stage, waar Hermen nog moest wennen aan de nieuwe ERC-gehomologeerde banden die speciaal voor hem werden gemaakt in Korea, had het vertrouwen van Hermen een tik gekregen. "Onze run voelde heel snel aan, maar de tijd was gewoon ondermaats. Ik heb er geen verklaring voor," vertelde Hermen, terwijl Erik ons meteen gerust stelde: "Ach, het komt wel goed in de wedstrijd. Er is een groot verschil tussen een testproefje dat iedereen uit het hoofd kent en een wedstrijd van 300 km tegen de chrono."
Dat bleek vrijdagavond meteen. De Ford Fiesta S2000 draaide meteen mee voorin en sloot de eerste dag af op de 6de plaats, nadat de fabriekspiloot van Skoda Deutschland, Sepp Wiegand, op de laatste proef van de dag, de vijfde plaats van Hermen over had genomen.
"We zijn heel tevreden. Ik ben ondertussen al wat gewend aan de banden, waarmee ik vooraf niet heb gereden. Vooraan gaat het ongelofelijk hard. Je merkt duidelijk dat het tempo hier een stuk hoger ligt dan in de andere wedstrijden van het Belgisch kampioenschap. We staan nu kort bij de top 5. De tweede dag wordt nog erg zwaar, met 200 km tegen de tijd..."
Zelfs met een handrem die niet werkte, bleef Hermen meedraaien in de top. Na de opgave van Kevin Abbring was zelfs een podiumplaats in zicht, al moest Hermen daarvoor Sepp Wiegand nog passeren. Dat lukte net niet, maar Hermen en Erik schoven wel op naar de vierde plaats algemeen! Een schitterend resultaat in een Europese topwedstrijd. In het Belgisch kampioenschap blijft Hermen daardoor op de tweede plaats achter Freddy Loix, die voor de 9de keer won in Ieper.
"Loix is een fenomeen, zeker in Ieper. Hij laat niets liggen en draait heel constante tijden op het maximum van het potentieel van zijn wagen. Maar, hier had Freddy duidelijk een opgepepte motor van het fabrieksteam, dus speelde hij in een andere categorie. Het was belangrijk om vandaag rustig te blijven en geen fouten te maken, maar ik moest wel blijven pushen, want op een bepaald moment kwam Luca Rossetti, drievoudig Europees kampioen, nog sterk opzetten. Een vierde plaats in Ieper, daar hadden we vooraf zeker voor getekend. We hebben onze snelheid nog eens getoond op internationaal niveau! Op naar de volgende afspraak in het Belgisch kampioenschap: de Omloop van Vlaanderen."