Aanstaande zaterdag, 11 april, staat het FABORY Rallyteam in de startblokken voor het echte rallywerk: snijden, wisselende ondergronden, snelle stukken en technische delen. Voor de tweede maal achtereen staan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX gaan ze er opnieuw alles aan doen om een mooi resultaat in de standaardklasse, Groep N, neer te zetten.
Na eerder dit jaar de Rally van Haspengouw en de Tank S Rally te hebben gereden, staan Faes en Van der Rijsen te trappelen om opnieuw in België in actie te komen. “Ik houd van de mogelijkheid tot diep snijden, in Nederland word je meestal gehinderd door paaltjes, strobalen of pallets in de bochten. Hoewel het elke keer weer wennen is om de ideale lijn te nemen, is het ook enorm leuk. Dit is zoals rallyrijden bedoeld is,” aldus Faes.
Het team staat voor de tweede maal achtereen aan de start in Tielt. “De proeven lijken erg op die van de Omloop van Vlaanderen. Het is ten slotte in dezelfde regio. Sommige stukken proef zijn zelfs hetzelfde. De wedstrijd kenmerkt zich door stukken extreem glad asfalt, afgewisseld door snelle en glooiende passages. Vorig jaar hadden we wat pech. Christiaan werd misselijk in de mist en we hadden een lekke band. Ook dit jaar moeten we erop letten niet ‘lek te rijden’. Door het snijden kom je soms in aanraking met de scherpe randen van het betonnen wegdek. Dit jaar gaan we er opnieuw voor. De weersvoorspellingen zijn in ieder geval goed,” analyseert Faes.
Ook dit jaar bestaat de TAC Rally uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 23 op de deuren en volgen dan ook, als de startpositie zo blijft, een dikke 20 minuten na startnummer 1. De start van de eerste proef, Schuiferskapelle, is om 08.13 uur. De deelnemers rijden iedere keer vier proeven, waarna ze een service van een half uur hebben. Als om 20.58 uur de eerste deelnemer over het podium rijdt, weten we hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 185 kilometer op snelheid opzitten. “We kijken ernaar uit weer in België in actie te komen. We hebben vorig jaar genoten van de proeven en de compactheid van het evenement,” besluit Faes.