32 van de 78 wagens die zaterdagochtend van start gingen in de TAC Rally behoorden tot de categorie Historic. De categorie voor klassiekers blijft erg populair, zeker in West-Vlaanderen. Vooraf werden Paul Lietaer, de specialist van de TAC Rally, en Didier Vanwijnsberghe, zijn eeuwige concurrent bij de Escorts, getipt als favorieten, maar het was Stefaan Stouf die zich met een indrukwekkend snelle Porsche in de kijker reed. De Nieuwpoortse vishandelaar won overtuigend in Historic en pakte bovendien een 9de plaats algemeen tussen het moderne geweld.
De wedstrijd begon op een nat parcours. Bijna alle tenoren stonden op slicks, sommigen hadden uit veiligheid gekozen voor intermediates, maar één man maakte de beste bandenkeuze. Stefaan Stouf had vier regenbanden gemonteerd op zijn Porsche 911 en daarmee nam hij meteen de leiding. Na de eerste ronde volgde Paul Lietaer op 12", terwijl Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra 4x4 Cosworth op 1'03" stond, maar dan vooral door een straftijd van 1 minuut. Een straftijd die Vermeirsch kreeg toen hij voor de start van een proef een extra minuut interval vroeg, die niet kreeg om vervolgens zijn gordels los te klikken zodat hij alsnog een minuutje langer mocht wachten.
Paul Lietaer, die binnen enkele weken zijn Subaru Legacy wil presenteren, bleef Stouf onder druk zetten, maar bij het begin van de slotronde, op zijn favoriete proef Schuiferskapelle, begaf de motor van zijn Escort. Stefaan Stouf reed verdiend naar een onverhoopte overwinning.
"We hebben vrijdagavond nog heel laat moeten werken, omdat we bij een laatste controle van de wagen merkten dat de koppeling stuk was. Om die te vervangen moesten we de motor volledig demonteren. In de wedstrijd ging alles schitterend, al was het pas mijn tweede wedstrijd met deze Porsche," lachte Stefaan Stouf.
Dirk Vermeirsch finishte op een knappe 11de plaats algemeen, op 46" van de Porsche. Minder dan de minuut straftijd die hij in het begin van de rally kreeg. "Ik ben blij dat we het potentieel van de Sierra getoond hebben, hoewel we hier nog met een restrictor van 34 mm rijden, hoewel we met een inlaat van 38 mm zouden mogen rijden. We zijn enkele van deze Sierra's aan het bouwen voor het Historic-kampioenschap en dit jaar wil ik zelf de wagen testen om onze klanten het beste te kunnen aanbieden," vertelde de thuisrijder.
Danny Kerckhof, die later dit jaar ook zal overstappen naar een "modernere" Historic, stuurde zijn BMW naar de derde plaats, voor Didier Vanwijnsberghe, die door de sortie van Dirk Deveux vroeg in de rally toch aan de leiding blijft in het Historic BRC. "Dit was echt niet mijn rally. Na de eerste ronde stonden we al anderhalve minuut in het verlies en in de derde ronde verloren we nog eens 3 minuten door een lekke band," vertelde Didier.
Stefaan Prinzie werd vijfde met zijn Ascona, 5" voor Christophe Merlevede met zijn BMW M3 E30. Met een gelijkaardige BMW M3 moest Melissa Debackere vroegtijdig opgeven door een defecte benzinepomp. Achter Jeroen Van Wanseel, mooi 7de met zijn Escort, eindigde Wim Decock na een moeizame wedstrijd met zijn Porsche: "Ik heb nog nooit zo wisselvallig gereden," lachte Wim. "Even wisselvallig als het weer, want telkens wanneer het regende, moest ik het voetje lichten. We hadden immers geen banden voor nat weer voorzien en ik had geen zin om mijn Porsche hier in een sloot te leggen."
Rudy Catteeuw (Ford) en Dirk Dumon (Opel) maakten de top 10 vol. Jens Maes gaf op met een gebroken achterbrug, Tom Schoolmeesters ging van de baan met zijn M3 en Wouter Lievens moest zijn Porsche aan de kant zetten door een elektrische panne.