Afgelopen weekend vond de 3de manche van het Belgisch Rally kampioenschap (BRC) plaats te Tielt, tevens de 2de manche van de M-Cup, zie hierbij kort verslag van team Boulat-Van Tichelen met de Champion Lubes M3. Exclusief voor de M-Cup was er op donderdagavond voor de wedstrijd reeds een geslaagde persvoorstelling met ruime publieke belangstelling waar alle teams werden voorgesteld.
Deze 42ste editie van de TAC rally zal de geschiedenis ingaan als een heel moeilijke wedstrijd door de wisselende en moeilijke weersomstandigheden. Het parcours van Tielt is zelfs bij droog weer al een van de moeilijkste en gladste op de Belgische rallykalender dus het beloofde een boeiende en spannende rally te worden.
We stonden aan de start met ambitie om een goed algemeen resultaat te rijden en een sterk klassement te veroveren in de M-Cup. Dat dit niet gemakkelijk ging zijn bleek al snel na een blik op de deelnemerslijst met in totaal zelfs 16 inschrijvingen in de M-Cup. Deze formule is een succes die vele goede piloten aantrekt en goed populair is bij het publiek.
Aan de start van de 1ste boucle werd al snel duidelijk dat we een totaal foute bandenkeuze hadden gemaakt. De buienrader waarop we vertrouwd hadden bleek volledig foutief want we stonden op slicks terwijl het zeer fel bleef regenen. Regenbanden waren eigenlijk een noodzaak. ‘Op eieren rijden’ kreeg een hele nieuwe betekenis. Desondanks hebben we de 1ste vier proeven zonder kleerscheuren overleefd en konden we de 2de reeks van vier proeven aanvangen op een 22ste plaats.
Voor de start van de 2de ronde kwam de zon erdoor en droogde het parcours op. Slicks waren de juiste keuze en eindelijk konden we aanvallen en algemeen terug klimmen in het klassement. Ondertussen hadden we ook de 2de plaats te pakken in de M-Cup achter de ongenaakbare Tobi met zijn snelle BMW 1 M.
Tijdens de 3de omloop regende het opnieuw fel maar omdat we nu wel op de juiste regenbanden stonden konden we zelfs een scratch draaien in de M-Cup op de technische KP Oosthoek. De laatste boucle werd weer verreden in droog weer, we trokken hard ten aanval om onze goede klassering te behouden en nog wat plaatsjes op te schuiven. Spijtig genoeg dook de pechduivel weer op op de voorlaatste KP. Halverwege de proef kregen we een lekke band en moesten we wisselen op de proef. Hiermee verloren we ruim 3 minuten en verschillende plaatsen in het eindklassement. Buiten dit voorval heeft de auto feilloos gedraaid en de bemanning een perfect foutloos parkoers afgelegd in moeilijke omstandigheden.
We werden uiteindelijk toch nog zeer mooi 18de plaats algemeen en een 2de plaats in de M-Cup met nog steeds ruime voorsprong op de volgende achtervolgers in de M-Cup. Zonder de tegenslag van de lekke band op de voorlaatste proef was een top 15 plaats algemeen makkelijk mogelijk. Dankzij dit resultaat zijn we meteen 2de algemeen in de tussenstand van de M-Cup. Tobi inhalen op regelmaat zal niet mogelijk zijn, maar omdat er nog 3 wedstrijden zijn blijft alles nog mogelijk in de M-Cup.
Een grote dank gaat uit naar ons schitterende serviceteam en de trouwe supporters die het wisselvallige weer trotseerden.
De volgende afspraak van de M-Cup is de Sezoensrally in het gezellige Bocholt op zaterdag 16 mei. We trachten eveneens van de partij zijn en houden u zeker nog op de hoogte.