Wie op tijd langs de KP’s staat zal een wel heel originele 000-wagen zien langsrijden, namelijk een fabrieks Bowler die er al twee Dakarrally’s (2013&14) heeft opzitten. Hoewel er uiterlijk weinig verschil lijkt met een klassieke Land Rover is het onderhuids een compleet ander verhaal. Met zijn 1840kg is de wagen niet bepaald een pluimgewicht, maar er is dan ook van alles nodig om een beetje redelijk door de de woestijn te raken: een supersterk stalen spaceframe waarin alle beschikbare ruimte wordt ingenomen door twee reservewielen, een hydraulisch kriksysteem, zandplaten, een klein magazijn reserveonderdelen, een overlevings- en veiligheidspakket en een benzinetank van... 375 liter. De Bowler heeft een sequentiële Quaife zesbak die de paardjes van een 4.0 Jaguar V8 netjes het zand in jaagt. Hoewel de motor ‘slechts’ 275 PK produceert is het koppel enorm, zeker op laag toerental.
Ook over het team, Race2Recovery.com kan wel één en ander gezegd worden, het gaat namelijk om een groep voornamelijk ex-militairen die tijdens het oorlogsgeweld één of meerdere ledematen verloren en dus op prothesen aangewezen zijn. Dit geldt voor alle teamleden, dus ook voor de technische ploeg, die op deze manier willen bewijzen dat het leven verder gaat ondanks alle lichamelijk leed. Er zit ook een Belgisch tintje aan dit team, aangezien Stephanie Boddez uit Kortemark de nota’s zal gaan lezen. Ervaring is geen probleem, Stephanie is een vast teamlid en eindigde vorig kaar 2e in de Defender Challenge UK. Recent kwam ze nog uitgebreid in de media met haar prestaties. Dit project werd trouwens mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van Salens Motors, Jaguar-Land Rover dealers in Hooglede-Gits en Brugge. We verwachten de Bowler rond de middag in het servicepark in Oostrozebeke, kom gerust een kijkje nemen. Op zondag rijdt de wagen dan als 000.