Freddy Loix heeft het palmares van de Spa Rally geopend door de Spa Rally op een magistrale wijze te winnen. De Skoda Fabia S2000-rijder heeft dus sportieve revanche genomen voor zijn opgave in de Rally van Haspengouw en hij maakt zo weer volop jacht op de titel 2015. Achter de regerende kampioen leverde Cédric Cherain (DS3 R5) een prachtige prestatie af na een moeilijk wedstrijdbegin (een veertigtal seconden verloren na twee fouten in de eerste proeven).
De Luikenaar weerstond tot het einde aan de terugkeer van Kris Princen (Peugeot 208T16 R5), die op zaterdag met een straftijd van 1’40” vertrok naar de vervanging – als een sneltrein – van de transmissie. De rallyrijder uit Sint-Truiden, leider in het kampioenschap, gooide al zijn krachten in de strijd om terug te komen naar de derde plaats, goed genoeg om zijn gele trui te behouden.
Achter het autoritaire trio, profiteerde de Nederlander Michiel Becx (Ford Fiesta R5) van een onwaarschijnlijke afvalrace waarbij heel wat kandidaten op een ereplaats het strijdtoneel moesten verlaten: Bernd Casier (Ford Fiesta R5-stuurstang), Bertrand Grooten (DS3 R5-gebroken ophanging), Vincent Verschueren (DS3 R5) en Tim Van Parijs (Porsche 997) werden uitgesloten na een gemist controlepunt, Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC05-persoonlijke redenen), Benoît Allart (Skoda Fabia WRC-ophanging), David Bonjean (Subaru Impreza WRC-demper), Patrick Snijers (Porsche 997-versnellingsbak), Stephan Hermann (Fiat Punto-persoonlijke redenen) en Francis Lejeune (Porsche 997-crash) verdwenen uit de wedstrijd, waardoor het voor enkele outsiders mogelijk werd om een plek in de voorposten in te nemen met minder krachtige wagens.
Gino Bux, lid van het RACB National Team, tekende voor een top 5 op zijn Peugeot 208 R2. Maar hij zegevierde uiteraard ook bij de Juniors na een rit die gekenmerkt werd door enkele… gecorrigeerde chrono’s als gevolg van meerdere incidenten in deze eerste Spa Rally. We herinneren dan vooral de crash van de 208 R2 van Stijn Pacolet en Bart Sagaert in de eerste doortocht in Barisart, waar de deelnemers ook een tweede en derde keer konden langskomen dankzij de efficiëntie van de veiligheidsdiensten en de brandweer van Spa. Voor het jonge team bleef de zware klap zonder ernstige gevolgen, aangezien bij de rijder een polsbreuk werd vastgesteld en zijn teamgenoot geraakt werd aan kuit- en scheenbeen.
Voor de zesde tot de achtste plek speelde er zich een secondestrijd af: Cédric De Cecco (Peugeot 208 R2) haalde het met negen tienden van Guillaume Dilley (DS3 R3 Max), terwijl Michael Albert (Mitsubishi Evo9), lange tijd een vaste waarde in de top 5, 7”9 verderop eindigde. De top 10 werd vervolledigd door Armand Fumal (DS3 R5), die een van zijn beste prestaties in het Belgisch kampioenschap neerzette, en Adrian Fernemont (Ford Fiesta R2) die vooral uiterst tevreden mag zijn met het slot van zijn wedstrijd.
Een eervolle vermelding is er ook voor Polle Geusens (Peugeot 208 R2) van wie de prestatie werd beloond met de BRC Junior Award, Jochen Claerhout (Porsche 997) als enige overlever in de GT-categorie en Andy Dewaleff (Renault Twingo R1) die een prachtige zaak deed in het kampioenschap.
De Historic stond grotendeels in het teken van een gespierd duel tussen François De Spa en de Zwitser Florian Gonon (beiden op Ford Escort RS Mk1). Laatstgenoemde – zonder koplampen in de eerste Clémentine – hield knap stand tegen de lokale held, tot een afgebroken wiel de opgave zou inleiden. Dirk Deveux (Ford Escort RS Mk2) nam het geschenk in dank aan en greep de zilveren medaille, voor Kurt Vanderspinnen (Ford Escort RS Mk1), André Lausberg (Porsche 911) en Didier Flohimont (BMW 325i), die de kleuren van het Beierse merk verdedigde na het gedwongen forfait van Marc Duez na motorproblemen op zijn prachtige M3.
Daniel Reuter reed in de Spa Rally tot slot naar de overwinning in VHRS met zijn Porsche 924.
ZIJ VERTELDEN
Freddy Loix: “Een leuke rally… die ik wou en moest winnen! Ik heb mijn doel dus bereikt. Toch was mijn opdracht niet eenvoudig aangezien ik alles uit de kast moest halen om vooraan te blijven, ook al hebben mijn concurrenten veel problemen gekend. Maar ik ken de Skoda Fabia S2000 zodanig goed dat ik perfect weet waar de grenzen liggen. Afspraak nu al voor de volgende manches, die ik eveneens zou moeten winnen om mijn kansen in het kampioenschap gaaf te houden, voor de komst van de Fabia R5 in Ieper.”
Cédric Cherain: “Ik ben zeer tevreden met deze tweede plaats. Zelfs zonder de twee schuivers op vrijdag, had ik geen vuist kunnen maken tegen Freddy, aangezien hij veel ervaring heeft in een bolide die hij vanbinnen en vanbuiten kent. En het zijn net die details die het verschil gemaakt hebben. Voor de laatste lus koos ik voor harde banden, terwijl Kris Princen opteerde voor supersoft. Zijn keuze was beter… maar toch kon ik standhouden. Naast het interessante en complexe parcours, onthou ik vooral dat ik in Spa heel wat kilometers heb kunnen afmaken aan het stuur van de DS3 R5. En God weet dat die parameter de prestaties kan beïnvloeden.”
Kris Princen: “Ik wil vooral DG Sport Compétition bedanken voor de krachttoer die ze gerealiseerd hebben door de transmissie in een razendsnel tempo te vervangen, een taak die de kerels van Alain Robert voor de eerste keer in een wedstrijdsituatie moesten uitvoeren. Mijn eerste ambitie zaterdagochtend was om Bernd Casier in te halen. Vervolgens wou ik op mijn elan doorgaan en ook Cédric Cherain voorbijgaan, maar mijn missie was moeilijk, misschien zelfs onmogelijk op de erg korte proeven. Dat gezegd zijnde, ik behoud de leiding in het kampioenschap en ik haal het verhoopte niveau in mijn Peugeot 208T16 R5. Dat is dus positief.”
Officieuze uitslag: 1. Freddy Loix-Johan Gitsels (Skoda Fabia S2000) 1u50’36”7, 2. Cédric Cherain-André Leyh (DS3 R5) op 31”8, 3. Kris Princen-Peter Kaspers (Peugeot 208T16 R5) op 1’00”9, 4. Michiel Becx-Eddy Smeets (Ned-Bel – Ford Fiesta R5) op 7’31”6, 5. Gino Bux-Eric Borguet (Peugeot 208 R2) op 9’53”5, 6. Cédric De Cecco (Peugeot 208 R2) op 10’14”8, 7. Guillaume Dilley-Louis Louka (DS3 R3 Max) op 10’15”7, 8. Michael Albert-William Mergny (Mitsubishi Evo9) op 10’23”1, 9. Armand Fumal-Jean-Louis Hottelet (DS3 R3 Max) op 12’16”9, 10. Adrian Fernemont-Samuel Maillien (Ford Fiesta R2) op 13’02”2, enz.
Belgian Historic Rally Championship: 1. François De Spa-Arnaud Carabin (Ford Escort RS) 1u47’32”7, 2. Dirk Deveux-Marc Vandemoortele (Ford Escort RS) op 3’49”7, 3. Kurt Vanderspinnen-Bjorn Vanoverschelde (Ford Escort RS) op 4’04”6, enz.