Net zoals in het Wereldkampioenschap Rally, wordt aan teams in het Belgian Rally Championship 2015 de mogelijkheid geboden om een vast startnummer te kiezen (via een formulier beschikbaar op www.racb.com ). De keuze van een vast startnummer biedt extra mogelijkheden op het vlak van marketing en merchandising. Denk maar aan caps met het startnummer, T-shirts, jassen en een website waarin het startnummer centraal staat. De keuze van het startnummer geldt trouwens voor het volledige BRC 2015 met uitzondering van de Geko Ypres Rally, waar het reglement van het Europees kampioenschap van toepassing is.
Omdat de klassen RC2 en RGT de hoofdrol spelen in het Belgian Rally Championship, worden de nummers 1 tot en met 15 voorbehouden voor piloten die het BRC zullen rijden met een wagen van de klasse RC2 of RGT, waarbij het startnummer 1 voor het ganse seizoen automatisch toegewezen wordt aan de Kampioen van België, dit seizoen Freddy Loix.
Prioritaire startposities
Om een spannend en evenwichtig kampioenschap te garanderen, is het natuurlijk vereist dat de titelkandidaten in gelijke omstandigheden (weer, duisternis, staat van het wegdek) hun kansen kunnen verdedigen. Dat betekent dat ze zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt van start moeten gaan. Daarom wordt een vaste startorde ingevoerd, waarbij de tenoren van het Belgian Rally Championship (piloten met een R5, S2000, RRC, R4, N4) natuurlijk ook de hoofdrol toegewezen krijgen.
De eerste 15 startposities (onafhankelijk van de gekozen startnummers) worden voorbehouden voor piloten die aan de start komen met een wagen van de klasse RC2 of RGT, waarbij de startorde bepaald wordt door de tussenstand in het Belgian Rally Championship. Voor de eerste wedstrijd van het BRC 2015 zal de startorde bepaald worden op basis van de eindstand van het BRC 2014. Piloten die hun eerste wedstrijd rijden in het BRC of die vorig jaar niet aan de start stonden, zullen ingedeeld worden op een positie goedgekeurd door RACB Sport en de promotor.
Om ook het Junior BRC te promoten, worden de snelste jongeren in de kijker gezet. Achter de top 15, voorbehouden voor RC2 en RGT, gaan de vijf best geklasseerde piloten in het Junior BRC van start.
Prioriteit ook tijdens Etappe 2
De prioritaire startorde voor RC2, RGT en 5 Juniors geldt bovendien voor de ganse duur van de wedstrijd. In tweedaagse wedstrijden wordt hetzelfde systeem gehanteerd voor de tweede etappe, maar dan op basis van de tussenstand na etappe 1.
De overige startnummers en startposities kunnen vrij toegekend worden door de organisatoren. Concreet betekent dit, mits voldoende deelnemers in RC2 en RGT, dat de eerste piloot met een wagen van categorie RC1 (WRC, A8) pas ten vroegste als 21ste van start zal gaan, met een veiligheidsinterval van 2 minuten na de vijfde Junior. Het reglement voorziet trouwens de mogelijkheid om per wedstrijd maximaal drie “Wildcards” op basis van hun bekendheid of FIA-prioriteit een betere startpositie toe te kennen mits akkoord van RACB Sport en de promotor van het BRC.