De Hellendoorn Rally start vrijdag 19 september ’s avonds om 19:01 uur; er staan dan 6 klassementsproeven op het programma. Na een ongetwijfeld korte nachtrust starten de deelnemers zaterdagochtend om 09:31 uur voor nog eens 9 klassementsproeven. De finish is zaterdagavond voorzien om 20:01 uur. De totale lengte van de rally bedraagt ruim 500 km, waarvan 209,20 km over de in totaal 15 proeven in en rond start- en finishplaats Hellendoorn. Het centrale servicepark bevindt zich op Industrieterrein ‘t Lochter in Nijverdal. Onder de 102 deelnemende equipes bevindt zich een aantal spectaculaire WRC auto’s, waaronder de Fords Fiesta van Bernhard ten Brinke en Dennis Kuipers en de Subaru Impreza van Edwin Schilt.
Vacansoleil Rally Sport rijder Timo van der Marel kijkt uit naar de Hellendoorn Rally. Samen met gelegenheidsnavigator Tim Rietveld wil hij het publiek vermaken en de strijd aangaan met de voltallige Nederlandse top in de R2 klasse: “Hellendoorn is altijd een bijzondere rally, omdat die goed is georganiseerd, er mooie en gevarieerde klassementsproeven zijn en vanwege de enorme publieke belangstelling. Daar komt dit jaar nog bij dat echt alle concurrenten in de R2 klasse er zijn, dus dat belooft een mooie strijd te worden.” Niet minder dan vijf gelijkwaardige Fords Fiesta R2 staan ingeschreven, plus nog een Peugeot 208 R2 en een Citroën C2 R2 Max. “Bovendien vormt deze wedstrijd voor mij een ideale laatste gelegenheid om mij voor te bereiden op mijn komende deelname aan de WRC Rally van Spanje eind oktober,” aldus Van der Marel, die vorige maand in de voor het wereldkampioenschap meetellende ADAC-Rallye Deutschland al van zich deed spreken door op de tweede dag enkele zeer snelle tijden op de klokken te zetten ondanks de lastige omstandigheden.
Ook Leo van der Eijk kijkt uit naar Hellendoorn. “Vorige week hadden we pech in de ‘generale repetitie’, toen wij in de Omloop van Vlaanderen uitvielen met een kapotte krukaspoelie, maar we konden wel de internationale concurrentie het hoofd bieden,” aldus Vacansoleil rijder Leo van der Eijk. Van der Eijk lag in België zelfs aan de leiding van de sterk bezette R2 klasse, waarmee hij zijn status als KNAF Talent First rijder nog maar eens onderstreepte. “Na Vlaanderen hebben we de rally goed geëvalueerd met mijn navigator Jac Gillis en het team van MCC Sport en KNAF Bondscoach Gerard Grouve,” vertelt Van der Eijk. “En daar kwam nog wel een aantal nuttige punten naar voren, zoals het vinden van de juiste balans en afstelling van de auto en het aanscherpen van de pace notes; alles met het oog op meer controle en om constanter te worden. Tegen geroutineerde rijders als mijn teamgenoot Timo van der Marel of WRC-rijder Kevin van Deijne kan ik mij in Hellendoorn geen fouten permitteren. Dan moet alles kloppen van start tot finish.” Hellendoorn roept bij Leo goede herinneringen op: “In 2012 vormde Hellendoorn mijn debuut in de rallysport en vorig jaar wist ik de overwinning te behalen in de Nissan 350Z Rally Challenge.”