De ConXion Omloop van Vlaanderen werd dit weekeinde voor de 55e keer in en rond Roeselare georganiseerd. Op de gladde asfaltproeven in Vlaanderen werd hevige strijd geleverd in diverse klassementen. Hoewel er deze keer slechts 3 equipes waren ingeschreven voor de Nissan 350Z Rally Challenge vermaakte het talrijke publiek zich met het optreden van de spectaculair driftende Nissans. Na 18 klassementsproeven wist Matthias Boon zijn tweede seizoenzege te boeken en daarmee de titel in de Nissan 350Z Rally Challenge veilig te stellen.
Vrijdagavond gingen de drie Nissan equipes alle met een andere navigator dan in de voorbije wedstrijden van start. Matthias Boon had zijn vaste navigator Davy Thierie vrijaf gegeven om met Bernhard ten Brinke in een WRC Ford Fiesta te rijden en daarom reed Boon met Steven Ramboer. Arjan Heijstek had Lieke Bouman aan zijn zijde, terwijl Roel van der Zande voor een Belgische co-piloot koos, Jo van Lee. Alle drie waren ze zeer te spreken over hun nieuwe teamgenoten, waarbij uiteraard vrijdagavond in het teken stond van het wennen aan elkaar en vertrouwen opbouwen. Na de drie klassementsproeven op vrijdagavond werden de titelaspiraties van Matthias Boon al meteen duidelijk en ook dat Arjan Heijstek en Roel van der Zanden een mooie onderlinge strijd zouden gaan uitvechten. In het algemeen klassement speelden de Nissans de eerste dag geen rol van betekenis; Boon 40e, Van der Zanden 64e en Heijstek 66e, dat waren de posities na de eerste dag. Er stonden in Roeselare 108 equipes aan de start. Arjan Heijstek verspeelde op de derde proef in het donker kostbare tijd: “Ik had echt moeite met kijken en ben blij dat we zonder brokken die proef door kwamen,” aldus Heijstek.
Op de tweede dag concentreerde Matthias Boon zich op een aantal GT’s en R2’s, waarmee hij een aardige strijd had. Heijstek en Van der Zanden wisselden stuivertje op de proeven en maakten zich op voor een mooi duel op de vaak gladde proeven. Helaas duurde dat duel niet lang, want op KP11 raakte Van der Zanden van de weg en in een greppel. Na ruim 3 minuten en met hulp van het toegesnelde publiek kon Van der Zanden zijn weg vervolgen, maar op de daaropvolgende proef kende hij minder geluk: “We gingen iets te hard de bocht in en met onderstuur dreigden we bij het uitkomen op een paal te botsen; die wist ik nog te ontwijken, maar gevolg was dat we wederom een greppel tegen kwamen. Deze keer kwamen we daar niet meer weg en was de rally helaas over.” Matthias Boon raakte steeds beter in zijn ritme en sloot de rally af met een prachtige 16e plaats op de laatste proef. Arjan Heijstek wist de rally zonder druk uit te rijden en was uiteraard tevreden met zijn tweede plaats, die hem ook de tweede plaats lijkt op te leveren in Nissan 350Z Rally Challenge: “Daar hadden we voor aanvang van het seizoen niet op durven hopen.”
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 19/20 september plaats, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally.
Uitslag 55e ConXion Omloop van Vlaanderen
1. Kris Princen/ Peter Kaspers (B), Subaru Impreza WRC S12, 1 uur 38 min 41,2 sec
2. Freddy Loix/ Johan Gitsels (B), Skoda Fabia S2000, op 54,8 sec
3. Bob de Jong/Kees Hagman (NL), Mitsubishi Lancer WRC5, op 1 min 05,9 sec
26. Matthias Boon/Steven Ramboer (B), Nissan 350Z, op 10 min 58,7 sec
45. Arjan Heijstek/Lieke Bouman (NL), Nissan 350Z, op 20 min 07,7 sec
In totaal gingen er 108 equipes van start en kwamen er 67 aan de finish.
Deelnemers :
De deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de Omloop van Vlaanderen in Roeselare aan de start stonden kwamen aan het woord (op klassement):
Matthias Boon / Steven Ramboer (1e)
“Natuurlijk zijn we heel blij met de titel. Die had nog iets meer glans gehad als er wat meer deelnemers waren geweest. Maar tegelijkertijd moet ik het Deltion Rallyteam complimenteren: wij hebben als enige equipe dit jaar zonder technische problemen de 5 rally’s tot nu toe kunnen doen. In Nederland had ik vooral moeite om het tempo van Antoine Biesheuvel en Dirk Garvelink bij te houden, maar dank zij onze regelmaat en betrouwbaarheid zijn wij nu kampioen,” aldus Matthias Boon, voordat hij met zijn teamgenoten de titel ging vieren in Roeselare. “We gingen eigenlijk iets te voorzichtig van start en kwamen niet goed in ons ritme. Daarom hebben we halverwege de zaterdag het tempo wat opgeschroefd en dat was goed. We willen ook in de aanloop naar Hellendoorn nog de limiet van de auto beter leren kennen, want daar willen we ook voor het Deltion College (het is hun thuiswedstrijd) nog een keer alles geven.”
Arjan Heijstek / Lieke Bouman (2e)
“Vrijdagavond verloor ik wat tijd in het donker, maar zaterdag hebben we lekker gereden. Natuurlijk was het jammer dat Roel (Van der Zanden) uitviel, want het is altijd leuker om strijd te voeren met een directe ‘concurrent’. Daarom vind ik het ook spijtig dat een aantal andere equipes af zag van deelname hier in Vlaanderen, want het is echt een uitdagende rally.” Zaterdag wist Heijstek zijn tijden steeds verder te verbeteren en ging hij als tweede over de finish. “Prachtig, ik ben heel blij, want voor het seizoen hadden we natuurlijk nooit durven dromen van een tweede plaats achter Matthias Boon in de eindrangschikking van de 350Z Rally Challenge.” In Hellendoorn zal Arjan Heijstek met Lieke Bouman aan de short rally mee doen.
Roel van der Zanden / Jo van Lee (uitgevallen)
“We hebben toch wel een mooie rally gehad, ondanks onze ‘uitstapjes’ in de greppels,” analyseert Roel van der Zanden zijn deelname in Vlaanderen. “Het zijn wel echt moeilijke proeven hier en het asfalt is op sommige plaatsen spekglad.” Hoewel Van der Zanden lovend is over zijn Vlaamse navigator Jo van Lee zal hij in Hellendoorn toch weer met een andere navigator van start gaan: “We hebben besloten om met een aantal verschillende navigatoren te rijden voordat ik definitief een besluit neem met wie ik door wil. Maar met Jo van Lee was het dit keer top. Zijn benadering is geweldig goed bevallen en de pace notes waren super. In Hellendoorn rij ik met Ilse van der Sande en dan kan ik daarna mooi vergelijken in wie ik het meeste vertrouwen heb voor de toekomst.”