Terwijl de Geko Ypres Rally dit jaar zijn 50ste verjaardag viert, is ook de Ypres Historic Rally al aan zijn 22ste editie toe op 20 en 21 juni. Traditioneel krijgen de vele Historic-liefhebbers weer twee wedstrijden aangeboden, met name een FIA-wedstrijd, meetellend voor het Europees Historic rallykampioenschap, en een nationale wedstrijd.
De inschrijvingen zijn nog lang niet afgesloten en het is uitkijken wie zich nog zal inschrijven, maar nu al staat vast dat de Ford Escorts in de meerderheid zullen zijn in de FIA-wedstrijd, met een aantal Porsches die voor weerwerk moeten zorgen. In het Ford-kamp voorlopig kleppers als Didier Vanwijnsberghe, Paul Lietaer, beiden meervoudig winnaar, en Yves Bruneel, om er maar enkele te noemen. Bij de Porsche-rijders wordt het peloton aangevoerd door Stefaan Stouf, die vorig jaar nog goed was voor een tweede plaats met een... Ford Escort. Daarnaast heb je ook nog de habitués van het Europees kampioenschap, zoals Heinz-Walter Schewe (Porsche) en de Fin Klaus Wilkman (Triumph TR7V8). OOk de Finse ex-WK vedette Harri Rovanpera maakt zijn opwachting in Boezinge aan het stuur van een Opel Ascona.
In de nationale wedstrijd zullen de meeste tenoren van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship aan de start komen. Het zal een spannende strijd worden voor de opvolging van Bernard Munster op het palmares. Dirk Deveux wil zijn leidersplaats in het kampioenschap zeker met hand en tand verdedigen. Bovendien ligt de vroege opgave in Ieper 2013 hem nog altijd zwaar op de maag. Hij aast duidelijk op sportieve revanche.
De Limburger moet de leiding in het kampioenschap voorlopig delen met de heel regelmatige Tobi Vandenberghe (Opel Kadett), die met zijn derde plaats vorig jaar bewees dat het Ieperse parcours hem zeker ligt. Andere kanshebbers zijn de Porschisten Glenn Janssens, die de Tuthill-Porsche stilaan weer perfect aanvoelt na een lange afwezigheid, en Patrick Mylleville, die voor eigen volk zeker iets wil bewijzen. Ook Tom Van Rompuy kan met de Opel Kadett, en na de tweede plaats in Bocholt, een rol van belang spelen. Wie de klassieker in Ieper niet wil missen is Jimmy McRae, die dit jaar aan de start staat met een Opel Ascona. De vader van de betreurde Colin en Alistair schreef in 1987 de 24U van Ieper op zijn naam, dus de Westhoek is zeker geen onbekend terrein voor de Schot.
De FIA’s starten op vrijdag 20 juni om 19 uur voor vier klassementsproeven: Boezinge (8.33 km), Langemark, opnieuw Boezinge, waarbij de dag afgesloten wordt met de meer dan 14 km van Dikkebus. Zaterdag is de start voorzien rond de middag, voor elf klassementsproeven, met natuurlijk ook tweemaal de nieuwe proef van Reninge op het menu. Rond 23u37 moet de winnaar van 2014 gekend zijn. In totaal dienen de Europese rijders 419 km af te werken, waarvan meer dan 193 km tegen de chrono.
De nationale rijders krijgen enkel Boezinge en Langemark voorgeschoteld op vrijdag. Zaterdag wachten hen tien klassementsproeven. In tegenstelling tot de FIA-piloten, werken zij slechts een keer de proef van Westouter af. Hun traject bestaat uit 352 km, waarvan bijna 163 km tegen de klok, toch goed voor 46,33 %. De nationale winnaar wordt in Boezinge op het podium verwacht om 22u01.
De motoren zullen een eerste keer ronken op woensdag van 19 tot 22 uur op de traditionele shakedown in Boezinge. De technische controle staat vrijdagochtend op het programma: van 7 tot 10 u voor de FIA-deelnemers en van 10 tot 13 uur voor de nationale deelnemers.