Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Tijdens het weekend van 12 en 13 juli, zal het rustige dorpje Mettet helemaal opleven met de organisatie van de Belgische manche van het Wereldkampioenschap Rallycross. Met de steun van de Belgian VW Club en zijn trouwe partners, Gordon en Ramaekers, zal ook François Duval van de partij zijn met een ongeveer 600 pk sterke VW Polo RX Supercar.

François Duval is de – tot nu toe – enige Belgische winnaar van een manche van het Wereldkampioenschap Rally (Australië 2005) en is bovendien ook de enige landgenoot die in de koninginneklasse van het Europees kampioenschap Rallycross een manche wist te winnen. Sinds zijn succes in Maasmechelen, in 2010, heeft de piloot uit Cul-des-Sart dan ook een speciale band met deze bijzonder intense en spectaculaire autosportdiscipline. Toen duidelijk werd dat het nieuwe Wereldkampioenschap zou halt houden op het circuit van Mettet, op 50 km van bij hem thuis, wilde ook François absoluut van de partij zijn!

Vandaag kan hij dan ook met trots zijn deelname bevestigen aan de Belgische manche op 12 en 13 juli aanstaande. “Ik zal er starten met een VW Polo RX Supercar van het Zweedse Marklund Motorsport”, glimlacht de Belg. “Het is een project waar ik samen met mijn trouwe partners Gordon en Ramaekers al enige tijd mee bezig ben en ik ben dan ook heel gelukkig dat de Belgian VW Club bereid werd gevonden om dat extra beetje hulp te bieden zodat we de operatie kunnen realiseren. De wagen lijkt performant en dus ga ik voor een goed resultaat.”

Het Wereldkampioenschap Rallycross, dat vorig weekend in het Portugese Montalegre uit de startblokken schoot, kent nu al heel wat succes bij de fans die houden van close racing op een omloop waarvan de ondergrond deels uit aarde en deels uit asfalt bestaat. Het team Marklund Motorsport, dat wordt gesteund door VW Motorsport, mag nu reeds best tevreden zijn over het concurrentievermogen van zijn Polo’s RX Supercar. In Portugal maakten de twee wagens (bestuurd door de Zweed Anton Marklund en de Fin Toomas Heikkinen) al meteen deel uit van het kleine kransje van zes finalisten. Een extra gegeven waardoor François Duval nog ongeduldiger wordt om plaats te nemen in deze schitterende 600 pk sterke VW Polo, tijdens een oefengalop op 27 mei in Mettet!

Terwijl er bij ons in Vlaanderen de RS Monteberg werd verreden verkozen wij de Rally van Leptinnes bij onze Waalse buren. Omdat we hier 12 kp's konden rijden ipv 4 op de Monteberg. Het deelnemersveld was veel belovend, met enerzijds de Lancers van Bricout, Vertommen en Degeling en anderzijds de Impreza’s van Schockaert, Tournay, Lemince,…
Nog voor de start van de eerste proef waren er al enkele forfaits. Waardoor we besloten al van de eerste proef een stevig tempo te starten. Dit resulteerde in een eerste besttijd met een 6 tal seconden voorsprong op Tournay met zijn ex JM Decloedt Subaru. Daarna gevolgd door Deroeck JL met de ex Didier Duquesne BMW Compact.
De toon was gezet, stelselmatig vergrootte onze voorsprong. Na de eerste boucle van 4 proeven kwamen we op service met een voorsprong van 29 seconden op onze eerste achtervolger. We hielden er het tempo in want onze achtervolgers hadden de hoop toch nog niet opgegeven. Na de 2e ronde hadden we een voorsprong van 1m04. Met nog 1 ronde te gaan leek alles vast te liggen, tot we hevige vibraties kregen op het stuur bij het remmen. Gelukkig hadden we een mooie voorsprong opgebouwd, zo hoefden we geen onnodige risico’s meer te nemen.
Zo konden we voor de 2de maal in onze 14 jaren actief in de rallysport genieten van de champagne op de hoogste podiumplaats.
Deze overwinning is voor ons een hele opsteker, zeker na het niet kunnen deelnemen aan het Criterium kampioenschap met ons beperkt budget. Volgende wedstrijd zal de ORC Rally of de Rally van Wervik worden.

Vandaag werd bekend gemaakt dat Vacansoleil zich dit seizoen nadrukkelijk in de rallysport zal gaan manifesteren. Twee equipes zullen vanaf half mei de bekende blauw-gele kleuren van de Europese marktleider op het gebied van campingvakanties gaan verdedigen in het Nederlands Kampioenschap én het wereldkampioenschap! Voormalig KNAF-talent Timo van der Marel zal een beperkt programma in het WRC (World Rally Championship) rijden met een Ford Fiesta R2, terwijl Henk van de Riet met eenzelfde auto aan de start staat van een aantal rally’s in Nederland. Daarnaast ondersteunt Vacansoleil ook het KNAF Talent First programma voor de equipe Leo van der Eijk/Jac Gillis.

Nadat Vacansoleil zich eind 2013 terug trok uit de internationale wielersport werd op het Eindhovense hoofdkantoor van de vakantieaanbieder gezocht naar andere manieren om het populaire merk onder de aandacht te brengen van de klanten in binnen- en buitenland. Daarbij is de keuze gevallen op de rallysport: “Onze jonge doelgroep van vakantievierende families voelt zich in veel landen waar wij actief zijn aangetrokken tot spectaculaire sporten en wij denken met de rallysport sponsoring aandacht te genereren voor onze unieke vakantieformules,” aldus John Gerards, senior marketing manager Vacansoleil.

Timo van der Marel/Rebecca Smart

Voor Timo van der Marel komt er met de bekendmaking van de plannen van Vacansoleil een einde aan een lange tijd van onzekerheid: “Maar eind goed, al goed,” aldus een opgetogen Van der Marel. “Na twee seizoenen voor het KNAF Talent First programma in het Junior wereldkampioenschap moesten we vorig jaar noodgedwongen een stap terug doen, maar met succes. Want we wonnen de competitieve Ford Fiesta Cup in België en werden ook nog eens tweede in het Belgisch Junior Kampioenschap.” De 24-jarige Van der Marel hervond in België in 2013 zijn natuurlijke snelheid en bouwde aan zijn zelfvertrouwen: “Dat kwam mede door mijn team (MCC Sport), maar ook nadrukkelijk door het goede navigeren van Rebecca Smart.” De Australische Rebecca Smart (27) woont en werkt in Nederland, maar deed ervaring op in het Australisch Rallykampioenschap en het WRC. Timo van der Marel rijdt voor het eerst in de kleuren van Vacansoleil tijdens de Rally van Putten (zaterdag 10 mei 2014). Daarna staan in ieder geval de WRC rally’s van Duitsland (22–24 augustus) en Spanje (24–26 oktober) op het programma. In de loop van het seizoen wordt gekeken naar andere mogelijke rally’s, zoals bijvoorbeeld de Hellendoorn Rally in september. “Ik ben trots dat ik mij kan verbinden aan een mooi merk als Vacansoleil en ik zal er alles aan doen om het vertrouwen niet te beschamen.”

Henk van de Riet/Wim Backers

De tweede Vacansoleil equipe wordt gevormd door Henk van de Riet/Wim Backers; zij zullen met een eveneens door MCC Sport gerunde Ford Fiesta R2 deelnemen aan een aantal rally’s op Nederlandse bodem, eveneens te beginnen in Putten; daarna zal deze nog relatief onervaren equipe starten in Helmond (ELE), Etten-Leur (GTC), in België (Omloop van Vlaanderen) en als klap op de vuurpijl ook in Nederlands bekendste rally in Hellendoorn. Henk van de Riet: “Wij zijn reuze trots dat we samen met de jonge talentvolle Timo van der Marel in een team zitten; daar kunnen wij ontzettend veel van leren en gaandeweg het seizoen zullen we de koers voor de toekomst uitstippelen. Eerst maar eens wennen aan de nieuwe auto en het compleet nieuwe team!” Zowel Van de Riet als Backers zijn werkzaam bij Vacansoleil en hopen zo het enthousiasme voor de rallysport intern te kunnen benutten voor team building en betrokkenheid bij de internationale onderneming.

KNAF Talent First

Al meer dan 10 jaar organiseert de nationale autosportfederatie KNAF met steun van het NOC*NSF en het Ministerie van WVS een autosport talenten (h)erkenningsprogramma in verschillende takken van de autosport, zoals karting, circuit en de rallysport. In de rallysport kwamen onder meer Hans Weijs jr, Kevin Abbring en Timo van der Marel onder de vlag van KNAF Talent First uit in het WRC (Wereldkampioenschap Rally’s). Dit jaar zal het 22-jarige rallytalent Leo van der Eijk (Nieuwerkerk a/d IJssel) met steun van Vacansoleil binnen het KNAF Talent First programma de kans krijgen zich verder te ontwikkelen. Met zijn navigator Jac Gillis krijgt Van der Eijk de beschikking over een Ford Fiesta R2 van MCC Sport en dit duo start in 3 Nederlandse, 1 Belgische en 1 Duitse rally met als doel in 2015 internationaal door te groeien.

Gisteren was er de persvoorstelling van DEPA Motorsport bij het bedrijf Flanders Car Import te Roeselare . Het team werd tot stand gebracht door Deveeuw Ian en Pattyn Pascal die de rally-spirit hebben om samen te werken en bijgevolg werd DEPA Motorsport geboren . Ondertussen is het team al uitgebreid en telt maar liefst 4 Subaru Impreza's waarvan 2 in configuratie groep A en 2 in groep N .

Ian Deveeuw heeft dit jaar Matthijs Kins gekozen als co piloot en zullen samen met de Subaru Impreza gr. A de resterende Vas wedstrijden rijden . Met kers op de taart rijden ze ook nog de Omloop van Vlaanderen met de andere Subaru Impreza gr. A , en wie weet nog meer ...? In datzelfde team zal de baas van Flanders Car Import , namelijk Johan Lagrou , de groep N versie besturen . Dit tesamen met zijn zoon Dylan die in de toekomst waarschijnlijk het stuur zal overnemen van zijn vader . Familie Lagrou , zal net zoals Ian Deveeuw , dezelfde rally's afwerken te beginnen met de rallysprint van de Monteberg van komend weekend .

Het derde team nl. Dennis Degroote en Wander Willemyn , die reeds eerder dit jaar in Moorslede hebben gereden , zullen met de groep A versie verder blijven rijden tijdens de meeste VAS wedstrijden .

De vierde Subaru die te zien was tijdens deze verzorgde persvoorstelling zal te huur worden aangeboden . Deze Subaru heeft de volgende eigenschappen ; Subaru Impreza GT , Bouwjaar 1999 in Groep N versie ( 1998 cc turbo 4x4 )
met remmen van Brembo en Konni vering , 5 versnellingsbak en een computerdoos / bedrading van DEPA motorsport . Ian vertelde vervolgens nog dat zijn blauwe gr. A ook te huur is maar dan wel enkel voor de BK wedstrijden .

Verdere info kan je altijd verkrijgen door contact op te nemen met Ian Deveeuw 0477 / 79 80 87 .

De 21 klassementsproeven tellende Rallye de Wallonie, die afgelopen weekend verreden werd, kende ook dit jaar een schitterend startveld. Een van de deelnemers was Bob de Jong, die samen met navigator Kees Hagman aan de start stond met de schitterende Mitsubishi Lancer WRC. Ze reden een prachtige wedstrijd, met twee snelste tijden, en eindigden uiteindelijk net buiten het podium op een knappe vierde positie algemeen.

Na de teleurstelling in Tielt eerder deze maand, waren Bob de Jong en Kees Hagman afgelopen weekend klaar voor hun tweede Belgische avontuur van dit seizoen. “Tijdens de TAC Rally in Tielt kregen we te kampen met versnellingsbakproblemen en moesten we de Lancer WRC vroegtijdig aan de kant parkeren. We konden de oorzaak van het probleem gelukkig achterhalen en keken uit naar Wallonie,” blikt De Jong terug.

Aftrap van de Rallye de Wallonie rondom Namen vormde de ludieke klassementsproef Citadelle op vrijdagavond. Deze proef bestaat uit een rondkoersje over de Esplanade, gevolgd door een smalle afdaling over kasseien. Hagman: “Op de proef Citadelle, iets meer dan 4 kilometer lang, viel niet veel te winnen, alleen te verliezen. Daarom was het belangrijk met verstand te rijden. We verloren enkel wat tijd doordat iemand voor ons spinde. Omdat het vrij smal was moesten we van het gas af en er voorzichtig omheen rijden.” Een 12de plek was het resultaat, maar de equipe wist dat de echte wedstrijd pas op de resterende 20 zaterdag- en zondagproeven bepaald zou worden.

Zaterdag kregen de deelnemers twaalf klassementsproeven voorgeschoteld, vier verschillende. “We begonnen wat te voorzichtig, maar waren uiteindelijk de hele dag verwikkeld in een leuke strijd om de posities 4 tot en met 7,” analyseert De Jong. Uiteindelijk konden De Jong en Hagman hun rallywagen zaterdagavond in het nachtpark parkeren met een voorlopige zesde plaats algemeen.

Op zondag stonden de resterende zes proeven op het programma. De Jong blikt terug: “We startten aanvallend. Hoewel we werden opgehouden door iemand voor ons met een lekke band, noteerden we meteen al een mooie derde tijd. Daarna kwamen we steeds beter in ons ritme. Alles klopte die dag: de notes, het wagengevoel… Alles viel op zijn plaats.” En dat demonstreerden de mannen nog maar eens gedurende de laatste boucle van de wedstrijd: daar noteerden ze twee snelste tijden en een tweede tijd algemeen! De Jong lacht: “Eigenlijk was de rally voor ons 1 boucle te kort…”

Met een tevreden gevoel en een vierde plek algemeen op zak reed de equipe zondagmiddag over het finishpodium in Namen. De volgende wedstrijd voor het team is de ELE Rally, op 13 en 14 juni rondom Helmond.

De derde manche van het Belgisch historic rally kampioenschap( rally de wallonie ) zit erop . Wij hoopten op een goed resultaat na de 2 nul scores wegens mechanische pech , en dit is dan ook gelukt met een derde plaats .

Op vrijdag gingen we van start op de showproef citadel waar we onze startpositie konden vastleggen voor de dag erop . Dit is helaas tegengevallen na de verkeerde bandenkeuze waar we al 14 sec verloren op onze naaste concurrenten en moesten starten op een 91 ste plaats .

Zaterdag gingen we voluit aanvallen om terug bij de kopgroep te horen en dit lukte ons heel goed . We konden de zaterdag afsluiten op een 5 de plaats op 21 sec van de leider nadat wij toch 2 proeven in het donker moesten afwerken en onze concurrenten konden dit doen zonder lichtbak .

Op zondag wilden ik en mijn co Sharon Vermeulen waar ik voor de eerste maal mee reed er voluit voor gaan omdat dit een typisch Porsche parcour was . Het vertrouwen was er al vlug tussen piloot en co piloot zodat dit geen hinderpaal was om voluit te gaan . We konden 6 van de 8 besttijden rijden waardoor we de leiding overnamen met 2 sec voorsprong op Glenn Jannsens .

Normaal gezien winnen wij de rally maar na een fout op zaterdag kregen we plots 2 min straftijd juist voor het einde van de voorlaatste proef . Jammer we verliezen 8 punten voor het kampioenschap waardoor het nu wel heel moeilijk word om Tobi Vandenberghe nog in te halen .

We kijken al uit naar Bocholt waar Nico Beernaert terug mijn co is , Nico was enkele maanden out met een voetblessure maar dit is nu terug hersteld .

Ten huize Langenakens zal de 31ste Rallye de Wallonie niet als een hoogvlieger onthouden worden. Op vrijdagavond wist Jonas het publiek op de banken te krijgen door bijzonder spektaculair de rondjes bovenop de Naamse Citadelle af te werken. Tijdens de afdaling merkte Jonas dat de motor van de Evo VIII warm liep en niet meer over het volle vermogen beschikte. Meteen ging Jonas van het gas af om geen verdere schade op te lopen. Dit resulteerde in een matige 26ste openingstijd. Een blik onder de motorkap leerde al snel dat één van de waterdarmen was losgekomen. Iets wat zich de dag later helaas nog eens zou herhalen. De motor werd tijdens de servicebeurt verder nagekeken. Niets abnormaals te bespeuren zodat de Landenaar de dag erna opnieuw van start kon gaan. Met de ogen meer op de temperatuurmeter gericht dan op de weg, werd bijzonder voorzichtig gestart. Maar alles bleef perfect normaal… Stelselmatig werd het ritme verhoogd zodat de Evo’s van Collard en Cunin in het vizier kwamen. Cunin ging op de proef van Vedrin voor de bijl zodat de ogen werden gericht op de snelle Collard in diens Evo X. Helaas kwam het nooit tot een echte strijd. Voor de tweede doortocht op Natoye opnieuw een matige tijd op de tabellen. Opnieuw een darm gelost, die van de intercooler deze keer…. Heel wat seconden gingen verloren, maar zonder veel erg kon de wedstrijd worden verdergezet. Tot overmaat van ramp kwam een waterdarm opnieuw los op de proef van Vedrin en was het helaas game over voor Jonas Langenakens en co Kenneth Delvaux. “Die darmenhistorie is iets wat me nog lang zal achtervolgen, je zou het er zelf van op je darmen krijgen,” blikt Jonas teleurgesteld terug. “Sinds de wagen werd aangekocht, werd de motor volledig vernieuwd, maar die problemen met de water- en luchtdarmen zijn een spijtige erfenis uit het verleden die we tijdens de wedstrijd zelf niet opgelost kregen. We zijn nu al hard aan het werk om hiervoor een oplossing te bedenken. Dit kan en mag niet meer gebeuren! Een rally om snel te vergeten. Iedere keer wanneer we ook maar een beetje in het ritme kwamen, was er wel een probleem waardoor we onze opmars in het klassement moesten staken. Dit weekend was voor niemand leuk. Ik hoop dat we de problemen snel kunnen wegwerken en dat ik nog uitvoerig kan testen om de ophanging en werking van de differentiëlen verder te verbeteren, zodat we er in Bocholt, met nieuwe moed, opnieuw staan en er weer voluit tegenaan kunnen gaan!”

Missie geslaagd: ze hebben 21 proeven lang genoten, Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam. Afgelopen weekend stonden zij met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start van de prachtige Rallye de Wallonie rondom Namen. Zij wisten deze Belgische klassieker op een keurige 17de plek algemeen af te sluiten.

De Rallye de Wallonie, die van 25 tot en met 27 april verreden werd, is een van de mooiere wedstrijden van België. “Altijd als ik hier ben, geniet ik van de geweldige entourage, de sfeer en de schitterende proeven. De openingsproef op de Citadelle op vrijdagavond blijft bovendien een unieke ervaring,” aldus Johan Faes.

Na de openingsproef op vrijdagavond, die met een 22ste tijd werd afgesloten, stond op zaterdag “het echte werk” op het programma. De deelnemers kregen twaalf klassementsproeven voorgeschoteld: vier verschillende die drie keer verreden werden. Faes blikt terug: “Het was ietwat frustrerend. Hoewel we heel hard reden en alles gaven, konden we een paar lokale rijders niet bijhouden. Dat vond ik vreemd, want normaal lukt dat wel degelijk. We reden echt op en soms zelfs over de limiet. Ik ben dan ook de hele zaterdag met mijzelf aan het strijden geweest.” Gelukkig realiseerde Faes zich zaterdagavond wat het probleem was. “Vorig jaar hadden we iets veranderd aan de schokbrekers. Die verandering had in andere wedstrijden goed uitgepakt, maar toen ik de data erbij pakte realiseerde ik mij dat deze wedstrijd om een hele eigen schokbrekerafstelling vraagt. De grote vraag was hoe we dat op onze nieuwe schokbrekers konden toepassen.”

Met deze kennis op zak vertrokken Faes en Van der Rijsen zondagochtend voor de resterende acht proeven. “We zijn van start gegaan met een basisafstelling en zijn die gedurende de loop van de zondag fijn gaan tunen. Pas een paar proeven voor het einde hadden we de juiste afstelling te pakken, toen waren we ook meteen sneller dan de lokale rijders. Wel wat aan de late kant, maar ik was blij dat we eruit waren. Voor mij kwam het gevoel van vorig jaar, toen we sneller waren dan de Belgische groep N-kampioen, weer helemaal terug. Zo zie je maar: rallyrijden is en blijft een kwestie van (door)ontwikkelen.”

Uiteindelijk reed het FABORY Rallyteam zondagmiddag als 17de algemeen en 3de groep N over het finishpodium in Namen. “We hebben echt genoten. De samenwerking tussen Christiaan en mij verliep heel erg goed. Al met al was het een prachtig weekend, we kijken alweer uit naar het volgende evenement,” besluit Faes.

Uiteindelijk kwamen er dit weekend 143 deelnemers aan de start van de 31 editie van de rally van Wallonie. En… in de
Naamse regio was die wedstrijd geanimeerd als nooit tevoren, want de leiderspositie wisselde regelmatig van eigenaar
en bovendien waren er ook tal van andere koersincidenten en voorvallen. Maar finaal realiseerden zowel Kris Princen als
Freddy Loix hun doelstelling, winst voor Kris en een podiumplaats voor Freddy.
Weliswaar om een verschillende reden, maar zowel Kris Princen als Freddy Loix, twee tenoren van deze 31ste rally van
Wallonië realiseerden dit weekend een onverwacht resultaat. Kris was vooraf duidelijk, want de winnaar van de editie
1999 kwam naar Namen om net zoals onlangs in Tielt te winnen. Maar net zoals tijdens de TAC rally gebeurde dat na
een chaotisch begin, waarin hij door twee schuivers 25 seconden verspeelde. Maar ook deze keer reageerde hij gepast
en via zes besttijden sloot zijn Subaru WRC S12 het zaterdag-gedeelte als leider af met een voorsprong van zo’n 20
seconden. Toch degradeerde de slotetappe daardoor niet tot een formaliteit, want omdat hij op Arbre plots de wagen van
een bewoner voor zich kreeg, ging Kris van de baan en verloor hij bijna twee minuten ! Hoewel de meningen over dat
incident verschillend waren, besliste de koersdirectie om Kris een “normale” tijd (dezelfde als Xavier Bouche) toe te
kennen, waardoor hij uiteindelijk toch zijn tweede opeenvolgende BRC-overwinning pakte.
Stiekem droomde hij er wellicht van, maar zelfs ondanks de zware WRC-tegenstand en zonder de hulp van de
regengoden, slaagde Freddy Loix er via een schitterende prestatie in om voor het eerst met een S2000 een podiumplaats
te versieren tijdens de rally van Wallonië ! “Deze derde plaats doet me nog meer plezier dan mijn zege van vorig jaar,
want deze keer was het “big attack” vanaf de eerste kp, maar enkel omdat ik ook foutloos bleef, lukte het om de derde
plaats te pakken.” Bovendien is dit ook een uitstekend resultaat i.f.v. het kampioenschap, temeer omdat zijn rechtstreekse
concurrent Cedric Cherain (die net zoals Freddy maar in tegenstelling tot de WRC’s ook de punten van zijn klasse – RC2
mag toevoegen aan het BRC-klassement) vrede moest nemen met de zevende plaats, omdat hij zaterdag tijd verloor met
een lekke band.
Ook de meeste andere tenoren kenden hun deel van de problemen, waardoor enkel Bob De Jong (net zoals vorig jaar
vierde) en Chris Van Woensel (onderweg met de oudste WRC) na een probleemloze wedstrijd nog binnen de top-5
eindigden, net voor David Bonjean die zijn Citroën Xsara WRC niet meteen perfect aanvoelde. En…terwijl Philippe
Stéveny diverse problemen kende (turbo, radiator en starter) met zijn Citroën C4 WRC, moesten op uitzondering van
Jourdan Serderidis (Fiesta R5) alle andere tenoren opgeven ! Voor de Nederlanders Edwin Schilt (Subaru S14 WRC) en
Hermen Kobus (Fiesta S2000, motor) was dat zelfs al vroeg het geval, terwijl ook Sébastien Sturbois (Toyota Corolla
WRC) door een probleem met de versnellingsbak moest opgeven, al keerde hij via super rally terug op zondag. Tot dat
groepje behoorden evenwel ook nog Anthony Martin (Skoda Fabia WRC – tijdslimiet overschreden) maar ook Melissa
Debackere (die op zondag door de mechaniek van haar Peugeot 207 S2000 in de steek werd gelaten, nadat ze eerder
ook al veel tijd verloren had omwille van niet optimale afstellingen) en Benoît Allart, die moest achtervolgen nadat hij
vrijdagavond een rondje te veel gemaakt had op de Citadelle, maar die zaterdag voor hij van de baan ging eerst nog
extra tijd verloor toen zijn koppeling moest vervangen worden. Van hem onthouden we echter ook nog de vijf besttijden
die hij dit weekend realiseerde en temeer omdat op dat moment nog alle andere tenoren in koers waren, was hij de man
van de rally !
Ook nog binnen de top-10, de tweewiel aangedreven wagens van Patrick Snijers (die eindelijk eens een probleemloze
rally kende aan het stuur van zijn BMW 130i en achtste werd + eerste in NCM) en Francis Lejeune, eenzaam GT-winnaar
met zijn Porsche 997 GT3. Tussen deze twee parkeerde Olivier Collard zijn Mitsubishi Evo10 (ingeschreven in dezelfde
klasse als de WRC’s) op de negende plaats, al had hij zonder een lekke band wellicht voor Snijers kunnen eindigen. De
twee andere RC2-Mitsubishi’s zegevierden in hun klasse. Eric Cunin in R4 en Guillaume De Ridder in N4.
Voor het eerst dit seizoen waren er ook drie promotieformules actief in het Belgisch kampioenschap. In de 208 Rally
Trophy waren er drie verschillende leiders, maar zowel Ludovic Sougnez als Cedric De Cecco, moesten na een prachtig
onderling duel opgeven omwille van respectievelijk een versnellingsbak-probleem en een sortie. Daardoor zegevierde
David Croes reeds in zijn eerste koers aan het stuur van een Leeuw. De twee Guillaumes, Dilley en de Mévius, maakten
(weliswaar op afstand) de top-drie compleet. In de Fiesta Sporting Trophy, domineerde Thibaut Radoux van start tot finish
niettegenstaande hij zondag tijd verloor door een remprobleem. Daardoor werd hij zelfs extra beloond via de Junior
Award. Twee minuten verderop eindigde streekpiloot Adrian Fernémont al ging ook hij de Fiesta’s R200 (buiten de
Trophy) van Harry Bouillon en Joachim Wagemans vooraf. In de Renault RSBE cup tot slot die eveneens debuteerde in
Namen ging de zege naar de Renault Twingo R1 van Stijn Pacolet.Hij ging Anthony Gregoire (binnenkort met een Twingo
R2) en Amaury Molle vooraf.
Hoewel hij zeker behoorlijk weerwerk kreeg van o.a. de Ford Escort RS (Pinto Motor die 120 pk minder heeft dan de
Porsche 911) van Raphaël de Borman, ging de zege bij de historics naar Glenn Janssens. Want…door een
motorprobleem moest Raphael zondag opgeven. Daardoor schoven Dirk Deveux (Ford Escort BDA) en Patrick Mylleville
(Porsche 911) op naar de beste ereplaaatsen, terwijl regerend Vas-kampioen Tobi Vandenberghe zijn eerste deelname in
Namen eervol afsloot op de vierde plaats.
In het criterium, waar de 27 deelnemers zondag dezelfde kp’s afwerkten als hun Nationale collega’s, zegevierde Kurt
Braeckevelt (BMW E36). Hij nam de leiding over toen streekpiloot Manu Bouts nogmaals met pech de strijd moest
staken. Patrick Diels eveneens met een BMW E36 finishte als tweede, terwijl Stefaan Tjoens zijn Renault Megane RS op
de derde podiumplaats parkeerde. Hij verstoorde dus de BMW-dominantie, want hoewel Benoit Gillot enkel voor de fun
deelnam ging zijn BMW M3 toch als vierde over de meet. Vermelden we tot slot nog dat o.a. Aurélie Dehaye
(met haar VW Golf Kit Car knap vierde na de eerste ronde) moest opgeven door een motorprobleem.

Dit weekend werd de Rally van Wallonië, de derde manche van het Belgian Rally Championship, verreden in Namen. Hermen Kobus en Erik de Wild verdedigden hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap. Helaas werd de Ford Fiesta S2000 heel vroeg uitgeschakeld door motorpech...

De wedstrijd was nochtans uitstekend begonnen voor Hermen Kobus op de showproef vrijdagavond op de Citadel in Namen, een uniek historisch kader. Met een vierde tijd op 2"5 van de scratch van Freddy Loix, was Hermen sneller dan de meeste WRC-piloten. Maar, zaterdagochtend op de openingsproef in Mohiville moest Hermen de Fiesta S2000 al vroeg aan de kant zetten...

"Ik had eerst de indruk dat de motor niet het maximale vermogen leverde, een beetje later hoorde ik een vreemd geluid en heb ik de wagen meteen aan de kant gezet," vertelt Hermen aangeslagen. "Er is blijkbaar een klepveer afgebroken en we vrezen dat de schade aan de motor aanzienlijk is, al moeten we dat nog bekijken. Voor onze titelkansen is dit natuurlijk een heel slechte zaak. Als we weten hoe groot de schade is, dan kunnen we beslissen over de rest van ons programma en of we voldoende tijd hebben om de Fiesta klaar te stomen voor de Sezoensrally. In elk geval willen we er in Ieper opnieuw staan."

Volgens de organisatoren van de Renault Trophy RSBE België was het de bedoeling dat de jonge Brit Chris Ingram zou deelnemen aan de rally van Wallonië, waar hij dus als speerpunt van het merk met de bekende ruit zou fungeren. Door zijn sortie vorig weekend tijdens de vierde manche van het Europees kampioenschap in Ierland, waar hij op dat moment leider was bij de Juniors kon dat helaas niet doorgaan, aangezien zijn Renault Twingo R2 Evo2 te zwaar beschadigd was om tijdig hersteld te worden. Maar…RSBE besliste om hem een Renault Twingo R1 ter beschikking te stellen, waarmee hij als één van de openingswagens toch zal kennis maken met het parkoers rondom Namen.

De wedstrijden volgen elkaar erg snel op in het Belgian Rally Championship. Amper twee weken na de TAC Rally, staan Hermen Kobus en Erik de Wild dit weekend aan de start van de Rally van Wallonië, een driedaags evenement in de buurt van Namen. Na de superspecial vrijdagavond op de Citadel aan de oevers van de Maas, een uniek historisch kader bijna in het stadscentrum, volgen nog 20 supersnelle proeven op zaterdag en zondag. Hermen Kobus verdedigt er zijn tweede plaats in het Belgisch kampioenschap.

"We hebben het voorbije weekend onze Ford Fiesta Super 2000 weer helemaal gecontroleerd en geprepareerd voor deze zware wedstrijd," vertelt Hermen. "We hebben even getwijfeld aan de keuze van de versnellingsbak. Er is een versnellingsbak met langere verhoudingen beschikbaar. Met die versnellingsbak halen we een topsnelheid van 185 km/h, maar de motor mist dan punch in de lagere versnellingen, waardoor we veel tijd zouden verliezen in het korte werk. Daarom zullen we rijden met onze vertrouwde transmissie. Ik besef dat we topsnelheid zullen missen, want onze Fiesta S2000 haalt in deze configuratie een top van 169 km/h, terwijl de Fabia S2000 van Loix tot 182 km/h zal trekken. En dan spreek ik nog niet over de talloze WRC's, die vlot over de 200 km/h gaan... Zaterdag zullen we misschien nog mee kunnen spelen met een aantal WRC's, maar zondag staan er supersnelle proeven op het programma. De proef van Crupet is echt een "rally killer", waar enkel de power van belang is. Ik denk dat we daar, ondanks een haarspeld, een gemiddelde snelheid van ongeveer 135 km/h zullen halen met onze S2000. De WRC's zullen daar het verschil maken, net als de Fiesta R5 van Cédric Cherain..."

Hermen zal van bij de start met het mes tussen de tanden van start gaan. Deze keer is de start immers nog belangrijker, aangezien het klassement van de superspecial op de Citadel bepalend zal zijn voor de startorde op zaterdag.

"Ik start traditioneel altijd snel en dat zal in Namen niet anders zijn," lacht Hermen, die realistisch blijft. "Op dit moment heeft de S2000 van Freddy Loix de beste papieren, terwijl Freddy zelf ook een absolute topper blijft in deze categorie. We staan voor een moeilijk weekend, zeker als het droog blijft. Maar, vorig jaar stonden we ook in de top 6 toen we moesten opgeven met een defecte benzinepomp. Met een plaats in de Top 6 zou ik zondag heel tevreden zijn..."

Na de knappe vijfde plaats in de eindklassering van de Rally van Haspengouw, kijken Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux uit naar de derde manche van het BRC die dit weekend wordt verreden in de buurt van Namen. Beter doen dan in Landen wordt moeilijk. Jonas blijft realistisch: “Met 11 WRC’s aan de start, enkele S2000’s en R5-bolides, mogen we blij zijn als we zondagavond een top 10-klassering kunnen afdwingen. Ze voorspellen wel een beetje neerslag dit weekend, maar mocht het alsnog droog blijven, zullen de snelle Porsches en BMW van Snijers ook wel voorin te vinden zijn. Collega- Evo rijders Collard en Cunin staan zeker ook niet stil. We gaan ons beslist niet vervelen! We gaan proberen om foutloos het parcours af te werken maar we leggen onszelf hier wel een pittig tempo op. Vorig weekend werkten we de verkenningen af. Ik ken de meeste kp’s nog wel van de voorgaande edities. Ik hou wel van dit soort proeven: uitermate snel, soms technisch, veel wisselingen in wegbreedtes en de grip die voortdurend wijzigt. Je moet drie dagen lang uiterst geconcentreerd blijven.”

Ik zit alvast in het goeie ritme,” lacht co Kenneth die op Paasmaandag samen met Marc Turrion tijdens de Rallysprint van Marchin nog met de overwinning aan de haal ging. “De samenwerking en het vertrouwen tussen piloot en copiloot is van onschatbaar belang. Dat geldt in de Wallonie zo mogelijk nog meer dan in andere wedstrijden omdat de snelheden zo hoog liggen en parcours toch vrij bochtig is. Ik zal snel moeten lezen. In onze thuisrally wisten we een mooi resultaat te behalen, we gaan nu niet op onze lauweren rusten!”

De Rallye de Wallonie is verspreid over drie wedstrijddagen waarbij vrijdag de wedstrijd op gang wordt geschoten met een doortocht op de ondertussen legendarische proef van de Citadelle. Zaterdag staan vier eerder technische proeven op het programma die driemaal worden verreden. Op zondag gaat de snelheid verder de hoogte in met twee lussen van opnieuw vier snelle proeven. De Landense Evo VIII zal met het startnummer 18 over de proeven worden gestuurd.