Uiteindelijk kwamen er dit weekend 143 deelnemers aan de start van de 31 editie van de rally van Wallonie. En… in de
Naamse regio was die wedstrijd geanimeerd als nooit tevoren, want de leiderspositie wisselde regelmatig van eigenaar
en bovendien waren er ook tal van andere koersincidenten en voorvallen. Maar finaal realiseerden zowel Kris Princen als
Freddy Loix hun doelstelling, winst voor Kris en een podiumplaats voor Freddy.
Weliswaar om een verschillende reden, maar zowel Kris Princen als Freddy Loix, twee tenoren van deze 31ste rally van
Wallonië realiseerden dit weekend een onverwacht resultaat. Kris was vooraf duidelijk, want de winnaar van de editie
1999 kwam naar Namen om net zoals onlangs in Tielt te winnen. Maar net zoals tijdens de TAC rally gebeurde dat na
een chaotisch begin, waarin hij door twee schuivers 25 seconden verspeelde. Maar ook deze keer reageerde hij gepast
en via zes besttijden sloot zijn Subaru WRC S12 het zaterdag-gedeelte als leider af met een voorsprong van zo’n 20
seconden. Toch degradeerde de slotetappe daardoor niet tot een formaliteit, want omdat hij op Arbre plots de wagen van
een bewoner voor zich kreeg, ging Kris van de baan en verloor hij bijna twee minuten ! Hoewel de meningen over dat
incident verschillend waren, besliste de koersdirectie om Kris een “normale” tijd (dezelfde als Xavier Bouche) toe te
kennen, waardoor hij uiteindelijk toch zijn tweede opeenvolgende BRC-overwinning pakte.
Stiekem droomde hij er wellicht van, maar zelfs ondanks de zware WRC-tegenstand en zonder de hulp van de
regengoden, slaagde Freddy Loix er via een schitterende prestatie in om voor het eerst met een S2000 een podiumplaats
te versieren tijdens de rally van Wallonië ! “Deze derde plaats doet me nog meer plezier dan mijn zege van vorig jaar,
want deze keer was het “big attack” vanaf de eerste kp, maar enkel omdat ik ook foutloos bleef, lukte het om de derde
plaats te pakken.” Bovendien is dit ook een uitstekend resultaat i.f.v. het kampioenschap, temeer omdat zijn rechtstreekse
concurrent Cedric Cherain (die net zoals Freddy maar in tegenstelling tot de WRC’s ook de punten van zijn klasse – RC2
mag toevoegen aan het BRC-klassement) vrede moest nemen met de zevende plaats, omdat hij zaterdag tijd verloor met
een lekke band.
Ook de meeste andere tenoren kenden hun deel van de problemen, waardoor enkel Bob De Jong (net zoals vorig jaar
vierde) en Chris Van Woensel (onderweg met de oudste WRC) na een probleemloze wedstrijd nog binnen de top-5
eindigden, net voor David Bonjean die zijn Citroën Xsara WRC niet meteen perfect aanvoelde. En…terwijl Philippe
Stéveny diverse problemen kende (turbo, radiator en starter) met zijn Citroën C4 WRC, moesten op uitzondering van
Jourdan Serderidis (Fiesta R5) alle andere tenoren opgeven ! Voor de Nederlanders Edwin Schilt (Subaru S14 WRC) en
Hermen Kobus (Fiesta S2000, motor) was dat zelfs al vroeg het geval, terwijl ook Sébastien Sturbois (Toyota Corolla
WRC) door een probleem met de versnellingsbak moest opgeven, al keerde hij via super rally terug op zondag. Tot dat
groepje behoorden evenwel ook nog Anthony Martin (Skoda Fabia WRC – tijdslimiet overschreden) maar ook Melissa
Debackere (die op zondag door de mechaniek van haar Peugeot 207 S2000 in de steek werd gelaten, nadat ze eerder
ook al veel tijd verloren had omwille van niet optimale afstellingen) en Benoît Allart, die moest achtervolgen nadat hij
vrijdagavond een rondje te veel gemaakt had op de Citadelle, maar die zaterdag voor hij van de baan ging eerst nog
extra tijd verloor toen zijn koppeling moest vervangen worden. Van hem onthouden we echter ook nog de vijf besttijden
die hij dit weekend realiseerde en temeer omdat op dat moment nog alle andere tenoren in koers waren, was hij de man
van de rally !
Ook nog binnen de top-10, de tweewiel aangedreven wagens van Patrick Snijers (die eindelijk eens een probleemloze
rally kende aan het stuur van zijn BMW 130i en achtste werd + eerste in NCM) en Francis Lejeune, eenzaam GT-winnaar
met zijn Porsche 997 GT3. Tussen deze twee parkeerde Olivier Collard zijn Mitsubishi Evo10 (ingeschreven in dezelfde
klasse als de WRC’s) op de negende plaats, al had hij zonder een lekke band wellicht voor Snijers kunnen eindigen. De
twee andere RC2-Mitsubishi’s zegevierden in hun klasse. Eric Cunin in R4 en Guillaume De Ridder in N4.
Voor het eerst dit seizoen waren er ook drie promotieformules actief in het Belgisch kampioenschap. In de 208 Rally
Trophy waren er drie verschillende leiders, maar zowel Ludovic Sougnez als Cedric De Cecco, moesten na een prachtig
onderling duel opgeven omwille van respectievelijk een versnellingsbak-probleem en een sortie. Daardoor zegevierde
David Croes reeds in zijn eerste koers aan het stuur van een Leeuw. De twee Guillaumes, Dilley en de Mévius, maakten
(weliswaar op afstand) de top-drie compleet. In de Fiesta Sporting Trophy, domineerde Thibaut Radoux van start tot finish
niettegenstaande hij zondag tijd verloor door een remprobleem. Daardoor werd hij zelfs extra beloond via de Junior
Award. Twee minuten verderop eindigde streekpiloot Adrian Fernémont al ging ook hij de Fiesta’s R200 (buiten de
Trophy) van Harry Bouillon en Joachim Wagemans vooraf. In de Renault RSBE cup tot slot die eveneens debuteerde in
Namen ging de zege naar de Renault Twingo R1 van Stijn Pacolet.Hij ging Anthony Gregoire (binnenkort met een Twingo
R2) en Amaury Molle vooraf.
Hoewel hij zeker behoorlijk weerwerk kreeg van o.a. de Ford Escort RS (Pinto Motor die 120 pk minder heeft dan de
Porsche 911) van Raphaël de Borman, ging de zege bij de historics naar Glenn Janssens. Want…door een
motorprobleem moest Raphael zondag opgeven. Daardoor schoven Dirk Deveux (Ford Escort BDA) en Patrick Mylleville
(Porsche 911) op naar de beste ereplaaatsen, terwijl regerend Vas-kampioen Tobi Vandenberghe zijn eerste deelname in
Namen eervol afsloot op de vierde plaats.
In het criterium, waar de 27 deelnemers zondag dezelfde kp’s afwerkten als hun Nationale collega’s, zegevierde Kurt
Braeckevelt (BMW E36). Hij nam de leiding over toen streekpiloot Manu Bouts nogmaals met pech de strijd moest
staken. Patrick Diels eveneens met een BMW E36 finishte als tweede, terwijl Stefaan Tjoens zijn Renault Megane RS op
de derde podiumplaats parkeerde. Hij verstoorde dus de BMW-dominantie, want hoewel Benoit Gillot enkel voor de fun
deelnam ging zijn BMW M3 toch als vierde over de meet. Vermelden we tot slot nog dat o.a. Aurélie Dehaye
(met haar VW Golf Kit Car knap vierde na de eerste ronde) moest opgeven door een motorprobleem.