Na hun indrukwekkende overwinning in de Rally van Haspengouw enkele weken geleden, kwamen Freddy Loix en Johan Gitsels afgelopen zaterdag in Tielt opnieuw aan de start met de Škoda Fabia S2000 geprepareerd door BMA, het team van Bernard Munster. Dichte mist maakte de eerste ronde bijzonder delicaat. Na een openingsronde die hij zelf omschreef als te voorzichtig, voerde ‘Fast Freddy’ het tempo op en nam hij de leiding in de wedstrijd op de vijfde proef. Ondanks een lekke band, hield hij die koppositie twee proeven lang vast.
De dreiging voor de Fabia S2000 van BMA kwam van de Subaru Impreza WRC bestuurd door een Kris Princen in grootse doen die kon profiteren van de hogere topsnelheid van zijn krachtigere bolide. In de derde ronde moest Loix logischerwijze plooien voor het geweld van Princen en in die volgorde bereikten ze ‘s avonds in Tielt ook de finish.
« Er was niets te beginnen tegen een goed bestuurde tweeliter WRC, vertelt Freddy Loix. Maar, deze tweede plaats is wel prima, want we verstevigen daarmee onze leidersplaats in het kampioenschap. » Na twee wedstrijden heeft de Škoda Fabia S2000 die officieel gesteund wordt door de invoerder al 38 punten gescoord met Freddy aan het stuur. De Nederlander Hermen Kobus heeft 27 punten en Kris Princen 16.
Bij BMA heerste tevredenheid. Net zoals in Landen, draaide de Fabia S2000 als een Zwitsers uurwerk, zonder het minste probleem. « Als team zijn we uitermate trots op dit resultaat, vertelt teammanager Bernard Munster. Men mag vooral niet uit het oog verliezen dat Freddy en Johan niet in dezelfde categorie rijden als Princen. Bovendien is Kris een prima piloot, zodat zijn overwinning logisch is. Dit scenario zou zich wel eens kunnen herhalen binnen twee weken in de Rally van Wallonië… tenzij het regent! Het parcours in de buurt van Namen is immers nog sneller dan de proeven van de TAC. De bedoeling van Loix, Gitsels en team BMA is het verdedigen van de leidersplaats in het kampioenschap. Het is aan de anderen om risico’s te nemen. We zullen zien hoe de wedstrijd evolueert, want de Wallonie is een lange en moeilijke rally, met start op vrijdagavond gevolgd door twee zware wedstrijddagen aan een hoog tempo. Omdat de Škoda Fabia S2000 van BMA zijn betrouwbaarheid al meermaals bewezen heeft, zal de eindafrekening pas gemaakt worden zondagavond op het finishpodium… »