Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Citroën drukte op alle vlakken zijn stempel op de 40ste editie van de Condroz Rally. Sébastien Loeb, de topper op de affiche van de wedstrijd, zorgde voor een ongeziene publieke belangstelling. De negenvoudige wereldkampioen bedankte zijn supporters op gepaste wijze door de wedstrijd met zijn DS3 WRC van start tot finish te domineren en te winnen met meer dan zes minuten voorsprong. Xavier Bouche en Yves Matton, respectievelijk aan het stuur van een C4 WRC en een Xsara WRC, zorgden voor een volledig rood-wit podium als ultieme bekroning en synthese van de geschiedenis van het merk in de rallysport.

De smaakmakers van de Citroën Racing Trophy verzorgden ook het spektakel verderop in het veld. Het aangekondigde duel tussen Caren Burton en Quentin Gilbert was van korte duur, want de Fransman ging al vroeg van de baan. Caren Burton won met zijn DS3 R3 de strijd bij de voorwielaangedreven wagens, met een prachtige 10de plaats algemeen als bonus.

Julie Devalet (DS3 R1) werd het slachtoffer van de ontelbare valstrikken op het extreem verraderlijke parcours van de Condroz Rally. Armand Fumal bracht zijn DS3 R3 voor de zesde keer op zeven wedstrijden aan de finish, waarmee hij zijn titel van Kampioen van België Klasse 5 en zijn eindzege in de Citroën Racing Trophy Belux, nog steeds een onbetwistbare referentie in België, extra glans gaf.

Eindstand van de Citroën Racing Trophy Belux (officieus)

Categorie R3: 1. Armand Fumal 120; 2. Caren Burton 93; 3. Ronny Foxius (L) 33; 4. Lars Mysliwietz (D) 28; 5. Quentin Gilbert (F) 25.

Categorie R1: 1. Julie Devalet 50; 2. Tina Wiegand (D) 18; 3. Eve Wallenwein (D) 15.

De sterkst bezette categorie in de 40ste editie van de Condroz Rally was ongetwijfeld de categorie R2, met onder andere 19 Peugeots 208 R2 aan de start, maar ook de beste Belgische jongeren die streden voor de punten in het Junior BRC met Fiesta’s R2, Fabia’s R2 en C2-R2′s. Naaste de strijd in Klasse 6, stond er voor Kevin Abbring nog veel meer op het spel. De 24-jarige Nederlander moest de finish halen van deze Condroz Rally en bovendien Stéphane Lefèbvre verslaan om de Franse Peugeot 208 R2 Rally Cup te winnen. Als dat lukte, volgde een schitterende beloning: een officieel programma voor Peugeot Sport met het nieuwe wapen van het merk: de 208 T16.

In de openingsronde ging het fout voor Abbring, die even van de baan ging: “We hebben gewoon een inschattingsfout gemaakt in de verkenningen. Hoewel we twee keer stopten op dat bewuste kruispunt, liet ik me verrassen. De bocht was langer dan ik dacht.”

Ondanks een beschadigde achtertrein en in de namiddag nog een lekke band opgelopen in een remzone, liet Abbring het hoofd niet hangen. Na de opgave van Stéphane Lefèbvre was finishen voldoende en moest hij geen risico’s meer nemen, maar Abbring bleef de snelste tijden in de categorie op de tabellen zetten. Uiteindelijk bewees de 24-jarige Nederlander die vorig jaar nog een fabriekscontract had bij VW Motorsport dat hij de absolute smaakmaker was in R2. Abbring slaagde er immers in om de categorie nog te winnen, na een achterstand van bijna 3 minuten!

“Pieter Vyncke, mijn copiloot, bleef me waarschuwen voor valstrikken, maar ik vond het niet zo glad,” lachte Kevin. “Ik heb vlot gereden, maar zeker geen overdreven risico’s genomen. Het was mijn eerste kennismaking met de Condroz Rally en ik hem me geweldig geamuseerd. Wat een prachtig parcours en wat een ambiance!”

De eerste editie van het Junior BRC kende een razend spannende ontknoping in de Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het rallyseizoen. Op de verraderlijke proeven rondom Hoei waren vier piloten nog in strijd voor de eindzege in het Junior-kampioenschap. Matthias Boon had de beste uitgangspositie, maar met 3 punten voorsprong mocht Timo Van der Marel niet voor hem finishen.

Vrijdag, op de showproef, nam de Nederlandse winnaar van de Ford Fiesta Sport Trophy de beste start van de titelrivalen, maar één Junior gaf hen het nakijken: Ghislain de Mevius. De Peugeot-rijder zou zaterdag zijn topvorm bevestigen met onderweg twee snelste tijden, ondanks de sublieme chrono’s van Kevin Abbring, de latere winnaar van de Franse 208 Rally Cup en toekomstige fabriekspiloot van Peugeot Sport.

Zaterdagavond, na KP 17, had de Mevius een minuut voorsprong bij mekaar gereden: “Ik voel me altijd goed in gladde omstandigheden. Het parcours is extreem verraderlijk, maar dat bevalt me wel!”

Ghislain de Mevius werd echter opnieuw uitgeschakeld door pech, toen de motor van zijn 208 R2 het liet afweten. Ook zijn 19-jarige broer Guillaume, die de categorie R1 domineerde en op weg leek naar een monsterscore in het kampioenschap (er waren 27 bonuspunten te verdienen), moest zondag de strijd staken: “Een R1 blijft delicaat en fragiel, zonder sperdifferentieel en met een standaard transmissie. In een koord reed ik de voortrein een beetje open en op de verbinding brak een aandrijfas. Dan is het meteen afgelopen. Jammer, maar ik heb dit jaar erg veel geleerd en hoop volgend jaar een stap hogerop te kunnen zetten naar een R2.”

Naarmate het zaterdag droger werd, benutte Matthias Boon het vermogen van zijn Peugeot 208 R2 om stilaan afstand te nemen van Timo Van der Marel, maar de Peugeot-rijder ging even rechtdoor, net op het moment dat Van der Marel door een lekke band een tiental seconden verloor. Timo bekende op de limiet te zitten: “Ik kan echt niet meer uit de Fiesta R2 halen. We hebben al twee verwittigingen gehad. De laatste keer ging ik rond en knalden we op een strobaal. Gelukkig zonder erg, maar ik denk dat we de limiet al een paar keer overschreden hebben. Het is niet normaal dat we zo kort in de buurt van de Peugeots kunnen blijven, gelet op het verschil in vermogen.”

Zondag ging de strijd in alle hevigheid verder. Matthias Boon leek te controleren, maar in de slotfase trok Van der Marel alle registers open. Uiteindelijk ging de overwinning naar Matthias Boon met een voorsprong van 7″ op zijn titelrivaal in de Fiesta R2.

“Wat een wedstrijd!,” vertelde Boon, de Junior Kampioen van 2013. “Timo is blijven pushen. Op de laatste proef verloor ik 11″, maar ik wist dat onze voorsprong voldoende groot was om geen risico’s meer te nemen. Ik heb dit weekend enkel in functie van het Junior-kampioenschap gereden, zonder me druk te maken over de tijden van de andere Peugeots. Het Junior BRC leefde echt onder de piloten en de kameraadschap was heel tof.”

Als Junior-kampioen is Matthias Boon al verzekerd van gratis inschrijving voor alle manches van het Belgisch rallykampioenschap 2013. Bovendien is hij automatisch geplaatst voor de Junior Shoot Out die begin 2014 georganiseerd zal worden. De eerste vijf Belgische piloten van het Junior BRC zijn trouwens automatisch geplaatst: Matthias Boon, Polle Geusens, Ghislain en Guillaume de Mevius en Thibault Radoux.

Met de Rallye du Condroz staat de laatste rally van het seizoen voor Tuur Vanden Abeele op het programma. De Condroz is de klassieke afsluiter van het Belgische Kampioenschap. Vanden Abeele wil vooral de finish halen met zijn Mitsubishi Lancer Evo VII Groep A.

Tot nog toe kende Tuur Vanden Abeele veel pech met zijn jongste aankoop. “We kenden veel remproblemen, maar na de East Belgian Rally hebben we niet stilgezeten. Alles werd vervangen, en we hebben ook gewerkt aan het gewicht. We zijn nu helemaal klaar voor deze serieuze test.”

De Condroz kenmerkt zich door het vettige parcours. De blaadjes vallen, de boeren strooien modder op de weg en een regenbui is nooit veraf. “Ik hoef geen extreme condities. Ik reed nog maar een zeventigtal wedstrijdkilometers dus ik ken de wagen nog niet goed genoeg om het volle pond te geven. Anderzijds ligt de amusementswaarde minstens even hoog als het glad is”, aldus Vanden Abeele.

De Kortrijkzaan kijkt alvast uit naar wat hij een van zijn favoriete rally’s noemt. Voor de gelegenheid krijgt Vanden Abeele Justine Demeestere aan zijn zijde. “Het was even wennen voor haar, want ze hanteert een ander notasysteem bij haar vaste rijder Chris Van Woensel. Maar de klik was er alvast.”

Tuur wil de wedstrijd slim aanpakken. “Het is een lange rally en misschien wel de grootste afvallingswedstrijd van het Belgische kampioenschap. We gaan aan een goed tempo beginnen en langzaam opbouwen. Dit is onze laatste test met zicht op volgend jaar. Dan moet het gebeuren. Nu rij ik nog zonder druk.”

Absolute vedette aan de start is de Franse negenvoudige wereldkampioen Sebastien Loeb. “Het is enorm mooi en uniek om samen met hem op een deelnemerslijst te staan”, aldus Tuur. “Ik heb wel al eens smalend gezegd tegen vrienden dat ik komend weekend moet koersen tegen de allergrootste kampioen ooit”, lacht hij.

Vanden Abeele kreeg het nummer 63 toegewezen. “Dat is vrij ver. Anderzijds, de proeven zijn kort, dus ik denk niet dat ik een voorligger ga inhalen. Het wordt vooral stressen op de verbinding, waar we tussen de massa publiek zullen terechtkomen.”

De Condroz start vrijdagmiddag met een showproef in Ben-Ahin. Zaterdag en zondag staan er nog 26 klassementsproeven op het programma, goed voor ongeveer 250 kilometer tegen de klok.

Het Junior Belgian Rally Championship maakt zich op voor een boeiende finale tijdens de 40ste editie van de Condroz Rally. Vier piloten maken nog een realistische kans op de titel, al lijkt het vooral een duel te worden tussen Matthias Boon en Timo Van der Marel.

Timo Van der Marel, de winnaar van de JBRC-manches in Ieper en Roeselare, verdedigt in de wedstrijd die in 1977 gewonnen werd door zijn vader Jan, zijn kansen met zijn vertrouwde Ford Fiesta R2. Een Ford die op leeuwenjacht gaat, want zijn rechtstreekse concurrenten hebben allemaal gekozen voor een 208 R2. Van der Marel kijkt tegen een achterstand van 3 punten aan. Winnen of tweede worden voor Boon is voldoende om de titel te veroveren.

Matthias Boon heeft de beste uitgangspositie om de titel te veroveren, zeker omdat de 208 R2 in de voorbije wedstrijden bewezen heeft de referentie te zijn in Klasse 6. Dat is ook de reden waarom Polle Geusens beslist heeft zijn Citroën C2-R2 Max aan de kant te laten en zijn titelkansen te verdedigen met een Peugeot 208 R2 van DG Sport. De jonge piloot uit Lommel wordt, net zoals in Sankt-Vith, opnieuw bijgestaan door Frédéric Miclotte, die de valstrikken van de Condroz zeker weet liggen. Geusens, die met twee overwinningen sterk aan het seizoen begon, zal wel een paar snelste tijden in R2 nodig hebben, want met 73 punten moet hij een kloof van 19 punten dichten op Boon.

In theorie zijn er nog 47 punten te verdienen, maar met 19 208 R2′s aan de start, waaronder kleppers als Xavier Baugnet, Cédric De Cecco, Kevin Abbring en Stéphane Lefebvre, zal het voor de Juniors niet eenvoudig zijn om bonuspunten te scoren in R2.

In theorie zijn er nog 47 punten te verdienen, zodat Ghislain de Mevius ook nog een kans maakt op de eindzege. Hopelijk steekt de pechduivel geen stokken in de wielen, want Ghislain heeft zijn deel van de pech al gehad. Broer Guillaume jaagt met zijn R1 op snelste tijden in zijn categorie om Thibault Radoux van de vijfde plaats te verdringen en, wie weet, zelfs Ghislain nog te bedreigen.

Een aantal snelle jongeren willen zich graag mengen in de strijd voor de snelste tijden, te beginnen met Adrian Fernémont, die eindelijk eens van pech gespaard wil blijven, en Quentin Collignon, die al meermaals zijn snelheid bewees, onder andere bij zijn debuut in Ieper.

Joachim Wagemans, Pieter-Jan Michiel Cracco en Guillaume De Ridder hebben recent nog ervaring opgedaan in het Wereldkampioenschap, net als Kevin Van Deijne, die vorig weekend nog actief was in de Rally van Catalonië. Tom Van Rompuy, Mickaël Bourgeois en Jamie Brown willen de progressie die ze dit jaar maakten bekronen met een goede score in Hoei.

Een tip voor de rallyfans: blijf wat langer staan op de proeven, want de jongeren halen het maximum uit hun R2′s. Spektakel verzekerd!

Iedereen weet het ondertussen: de attractie van de 40ste editie van de Condroz Rally dit weekend is de aanwezigheid van ‘de’ Citroën-piloot bij uitstek, Sébastien Loeb, en in iets mindere mate die van zijn baas Yves Matton. De eerste gaat van start met een DS3 WRC, de tweede met een Xsara WRC. Een uitzonderlijke affiche, want nog nooit nam een Wereldkampioen Rally deel aan een Belgische rally in het jaar na zijn titel in het “WRC”.

Citroën vergeet echter zijn vertrouwde rol als promotor van jong talent (Loeb, zijn opvolger Ogier, Neuville en heel wat andere toppers maakten gebruik van deze springplank) en als partner van snelle amateur-piloten. De Condroz Rally is ook de laatste manche van de Citroën Racing Trophy Belux 2013. Het verdict in deze competitie is al bekend. De eindzege gaat naar Armand Fumal, die graag nog een keer wil bewijzen hoeveel progressie hij gemaakt heeft in zijn tweede seizoen in de rallysport. Maar, Caren Burton, de tweede in de stand, blijft de referentie op het vlak van pure prestaties in de Citroën Racing Trophy Belux. Dat bewees hij met zijn prachtige 6de plaats algemeen in de East Belgian Rally. Hij kijkt al uit naar het duel met de Fransman Quentin Gilbert, die eerder dit jaar de Luxemburgse manche van de Citroën Racing Trophy Belux won. Gilbert lijkt nog competitiever te zijn, nu hij een beroep doet op Renaud Jamoul, de ervaren navigator uit Hannuit.

“Omdat ik vorig jaar in de Franse Trophy tegen hem heb gereden, wist ik dat Quentin bijzonder snel was,” vertelt Renaud. “In de twee wedstrijden die we samen gereden hebben, in de Vogezen en in de Elzas voor het Wereldkampioenschap, maakte ik kennis met een toffe en vriendelijke kerel die bovendien als piloot heel sereen is aan het stuur. Quentin vertelde me dat hij in de Rally van Luxemburg begrepen had dat zijn notasysteem niet optimaal was om nieuwe parcours te ontdekken. Daarom deed hij een beroep op mij en samen wonnen we het klassement bij de voortrekkers in de twee rally’s die we samen reden. In de Elzas reden we een sterke wedstrijd van bij de start. We hebben daarna onze voorsprong goed gecontroleerd en Quentin maakte zich niet nerveus toen we zaterdagochtend niet de optimale afstellingen hadden voor de langste proef.”

Renaud heeft natuurlijk zijn inbreng in de komst van de piloot uit de Vogezen naar Hoei: “Natuurlijk heb ik hem veel verteld over de Condroz. In de Elzas gingen we een weddenschap aan met Bernard Piallat, de baas van PH Sport, het team dat onze DS3 R3 prepareert: als we in de Elzas zouden winnen, dan zou hij ons een goede prijs maken voor de Condroz. De laatste weken heeft ook Caren Burton twee overwinningen in de klasse behaald. In vergelijking met Caren heeft Quentin minder parcourskennis, maar tijdens de slotdag van de Rally van de Elzas waren er ook veel wisselingen van grip zoals in de Condroz. Het feit dat Quentin in de twee laatste rally’s foutloos bleef, geeft me vertrouwen. Hij heeft bevestigd dat hij heel snel kan zijn. Dat moet hij in de Condroz twee dagen tonen.”

Het duel tussen Caren Burton en Quentin Gilbert belooft een pittige strijd te worden. Dat mogen we ook verwachten in de categorie R1, waar Julie Devalet met haar DS3 opnieuw weerwerk zal krijgen van vertegenwoordigers van verschillende merken. Na haar klassezeges in Ieper en Luxemburg, en zelfs ondanks haar sortie in de omgeving van St-Vith, wil de vriendin van Caren Burton het spreekwoord “geen twee zonder drie” bevestigen.

Tussenstand Citroën Racing Trophy Belux

Categorie R3: 1. Armand Fumal 105; 2. Caren Burton 68; 3. Ronny Foxius (L) 33; 4. Lars Mysliwietz (D) 28; 5. Quentin Gilbert (F) 25.

Categorie R1: 1. Julie Devalet 50; 2. Tina Wiegand (D) 18; 3. Eve Wallenwein (D) 15.

Tussenstand BFO/BRC – Klasse 5

1. Armand Fumal 26 (kampioen); 2. Eric Haccourt 15; 3. Steve Vanbellingen 4.

Het goede nieuws valt nu als de bladeren van de bomen, voor de Legend Boucles de Spa 2014. Na de aankondiging enkele weken geleden van de datum, met name 15 februari, en het nieuws dat er nieuwe proeven in Bastogne komen – terwijl het rallycentrum in Spa blijft -, kunnen we vandaag nog meer nieuwigheden aankondigen, en dat in een goede samenwerking met de RACB.

Ten eerste is er de verhoging van het gemiddelde voor de deelnemers aan de categorie Classic die van 50 naar 60 km/u maximum gaan. Het verschil van 10 km/u maakt de uitdaging een stuk groter!

Het gemiddelde voor de categorie van de Legend blijft uiteraard op 80 km/u, wat zeer stevig is, zeker met de verplichte winterbanden, maar sneller kan het gaan in de nieuwe categorie Demo. Deze categorie is voorbehouden aan maximaal 15 wagens die op basis van hun palmares en voorkomen geselecteerd zullen worden. Belangrijk is ook dat deze wagens een voorname rol gespeeld hebben in de Boucles de Spa of het WK Rally. Zij zullen de categorie Legend vooraf gaan, zonder tijdswaarneming of klassement. Ook rijden zij niet op onverhard en nemen zij niet deel aan de nachtelijke proeven.

Drie voorwaarden verbonden aan de categorie Demo

  • De wagen mag niet toegelaten zijn tot de categorie Classic of Legend.
  • De wagen mag behoren tot de lijst van zeven wagens op de lijst van de Groep B, die over het algemeen verboden zijn voor Historic evenementen: Peugeot 205 T16, Audi Quattro Sport, MG Metro 6R4, Citroën BX 4TC, Ford RS200, Lancia Delta S4 of Subaru Impreza Gr.B. Andere toegelaten wagens behoren tot de categorie Groep A (niet WRC!): Lancia Delta Integrale, Escort of Sierra Cosworth, BMW M3, Subaru Impreza 555, Mitsubishi Galant, Toyota Celica GT-Four…
  • De wagen moet in de originele kleuren van een constructeur uit het WK staan of een decoratie hebben zoals de wagen verscheen in de Boucles de Spa (bijvoorbeeld de Ford Escort Cosworth Groep A Bastos ex-Patrick Snijers, nu in handen van een Brit en die wagen is als eerste geselecteerd)

Een maximum van 15 wagens kan aan de start verschijnen. De rijders hebben recht op een aangepast inschrijvingsgeld. Foto’s en aanvragen mogen gaan naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Het team moet over een licentie beschikken (daglicentie mag) en rijden zoals voorgeschreven door de FIA-veiligheidsnormen.

De inschrijvingen voor de categorieën Classic en Legend gaan op de site www.racspa.be open vanaf vrijdag 1 november.

We zullen u op regelmatige wijze op de hoogte houden van de evolutie van de deelnemerslijst, die zoals ieder jaar zal bestaan uit heel wat grote Belgische en internationale namen.

De vele doelen die met Future Stars vooropgesteld werden zijn bereikt. Eén ervan is persoonlijke begeleiding en dit na de talrijke workshops die de Future Stars dit jaar konden volgen. De familie Geusens maakt hier zoveel mogelijk gebruik van.
In Sankt Vith werkten Future Stars coach Fred Miclotte en Polle Geusens reeds samen en in de komende Condroz rally komt hier een vervolg op. Het team uit Lommel wil meestrijden met de vele andere R2’s die aan de start zullen staan en vandaar de keuze om bij DG Sport een Peugeot 208 R2 te huren. Na het nodige testwerk is het team volledig klaar om deze strijd aan te vangen. Broer en vaste navigator Sil Geusens stond met plezier zijn zitje af. “Het is ongelooflijk hoeveel we de voorbije maanden al bijgeleerd hebben. Wij willen vooruit in de rally en volgens ons was een personal coaching de beste maar ook snelste manier om op korte tijd meer ervaring op te doen.”
De Condroz Rally viert dit jaar zijn 40ste verjaardag en dankzij het mooie deelnemersveld zakken er komend weekend ongetwijfeld heel veel toeschouwers af naar Huy. Voor Polle de ideale kans zich in de kijker te rijden.
Nog Future Stars in de Condroz.
Joachim Wagemans, PJM Cracco en Guillaume De Ridder starten in Huy met hun vertrouwde Fiesta R2. Voor deze jonge leeuwen is het de eerste kennismaking met de verraderlijke proeven waar de Condroz rally bekend voor staat. Beide rookies legden het afgelopen jaar reeds een mooi nationaal en internationaal parcours af en we zijn alvast benieuwd naar hun prestaties tijdens deze laatste manche van het Belgisch kampioenschap. Ten slotte komt ook de Nederlandse Future Stars Hein Verschuuren samen met zijn vaste piloot Arjen De Koning. De kersverse Nederlandse kampioenen staan aan de start met hun Mitsubishi Lancer Evo7.

Met de 40ste Condroz Rally valt komend weekend het doek over het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013. In Hoei zullen we meteen ook weten wie Glenn Janssens opvolgt als Belgisch Historic rallykampioen. Christophe Kerkhove begint op de vettige Condroz wegen met een bonus van 15 punten op Patrick Mylleville, zijn enige overgebleven rivaal.

In de laatste wedstrijd van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship gaat de meeste aandacht uit naar het titelduel tussen de Porschisten Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville. Kerkhove beschikt over de beste papieren, want hij moet zijn rally enkel afstemmen op het resultaat van Mylleville. Rustig blijven en controlerend rijden is de boodschap voor de piloot uit Ronse. Ook voor de West-Vlaming is de boodschap duidelijk: voluit aanvallen en hopen op een minder resultaat van de leider in de puntenstand.

Met de twee BDA Ford Escorts MK2 van het Rallying Solutions team aan de start zal het voor de titelkandidaten niet eenvoudig worden om de zege op zak te steken. Raphaël de Borman, winnaar Bianchi Rally 2013, en Christophe Jacob zien we niet vaak aan het werk in het Yokohama BRC Historic, maar ze komen nooit voor een figurantenrol.

Na motorpech in de East Belgian Rally zag het er even naar uit dat Didier Vanwijnsberghe de Condroz zou afwerken in de BMW M3 van Wim Soenens. Maar de nieuwe BDA krachtbron van de Waregemnaar raakte tijdig klaar, zodat hij alsnog met de vertrouwde Ford Escort MK2 op zoek gaat naar winst bij de Historics.

Door allerlei uiteenlopende redenen laten heel wat vaste klanten uit het Yokohama BRC Historic deze mooie seizoensafsluiter links liggen. Desondanks kunnen de organisatoren dankzij de populariteit van hun rally rekenen op een twintigtal inschrijvingen. De lijst bestaat voor een stuk uit streekrijders, maar onderschat de snelheid van sommigen niet. André Lausberg (Kadett GTE) en Gérard de Ville de Goyet (Porsche 911), om de twee voornaamste te noemen, bewezen in het verleden reeds dat ze het potentieel hebben om een dichte ereplaats te behalen.

Hun chrono’s vormen alvast een mooi referentiepunt voor Patrick Deblauwe (Porsche 911 SC), Yves Oblin (Opel Manta) en de Ford Escorts van Benoit Gillot en Bruno Lacroix of kunnen spektakelman Frankie Geldhof (Opel Ascona) en Laurent Le Millin (Porsche 911 Gr 4) bij hun eerste deelname in Hoei voor de verrassing zorgen?

Een Citroën C4 WRC en een Subaru WRC S9, misschien de wapens om te strijden met de DS3 WRC van Sébastien Loeb?

Xavier Bouche schreef zich op het laatste nippertje in en zal met een Citroën C4 WRC rijden. Samen met Kris Princen – ook hij was nog net op tijd – en zijn Subaru Impreza S9 WRC brengt dat het aantal WRC’s op negen. Deze twee outsiders voor de zege vervoegen zo de Citroën DS3 van Loeb, de twee Xsara’s van Matton en Grooten, de Mini van Jullien, de Fabia van Bonjean, de Peugeot 307 van Hansen en de Subaru S5 van Van Woensel.

Deze rijders zullen elkaar geen cadeaus doen. Al onze Belgische rijders hebben enorm veel zin om het op te nemen tegen de negenvoudige wereldkampioen. Velen onder hen kennen uiteraard het parcours, hoewel er meerdere nieuwe chronoritten op prijken. Het valt dus af te wachten wie de beste slag kan slaan… De negenvoudige wereldkampioen of onze kampioenen, die weten wat hen te wachten staat!

Kortom, met zo een affiche zal er zeker en vast heel wat spektakel te beleven vallen. Allen daarheen dus!

Het startveld wordt steeds groter ; want naast Sébastien et Séverine Loeb (Citroën DS3 WRC) en Yves Matton-Daniel Elena (Citroën Xsara WRC), is er nog een andere Citroën Xsara WRC van de partij, in handen van de uitstekende Bertrand Grooten. Als we er nog de Ford Fiesta R5 van Philippe Cracco, Jourdan Serderidis en – voor de eerste keer – Cédric Cherain bijvoegen, dan krijgen we al een aangenaam startveld.

 

Afgelopen weekend maakte Freddy Loix bekend dat hij niet aan de start zal komen van de Condroz Rally. Net als vele andere teams ontbreekt het de Belgische kampioen aan budget om met een opwagen te kunnen strijden in Hoei. Bij een viertal lokale rallyfans was de ontgoocheling dusdanig groot dat het topduel Loix-Loeb er niet kwam in hun thuisrally dat ze prompt een actie starten op facebook.

Via ‘Groupe de soutien pour que Freddy Loix puisse rouler au Condroz‘ roepen ze alle rallyfans op om bij te dragen en zo het benodigde budget te verzamelen. U kan steunen door 5 euro (meer mag natuurlijk ook) te storten op BE34 0639 0553 9390 BIC GKCCBEBB . Deze rekening is eigendom van Jérôme Dosogne. Vergeet niet om de gegevens te preciseren (Soutien Freddy Loix – Naam en voornaam – Overgeschreven bedrag).

Fast Freddy is alvast erg onder de indruk van de actie van zijn fans en hij belooft er alles aan te doen om toch aan de start te staan. Daarvoor wordt gerekend op 6000 à 7000 kleine bijdragen (tenzij er grote sponsors op de kar springen). Om het initiatief tot een goed eind te brengen kregen Loix en zijn fans enkele dagen respijt van de organisatie om hun inschrijving te voltooien.

We merken ook op dat indien het initiatief niet succesvol is, het geld volledig terugbetaald of gedoneerd wordt aan een goed doel waar Freddy de peter van is.

Op zaterdag 19 oktober ging de 2 de hoppeland rally van start . Voor ons begon het allemaal niet zo goed , bij het verlaten van het wagenpark wilde de escort niet starten . Zo moesten we onze mooie startplaats met nr 3 afstaan en starten op nr 11 . Een heleboel tijd verloren maar niet getreurd we kwamen voor het spektakel , klassement was ondergeschikt .

Na een beetje aanpassen verliep alles vlot en konden we de toerschouwers verwennen met dwarse passages . Halfweg de wedstrijd begon het te regenen en werd het spekglad met talrijke sortie’s tot gevolg maar niks ergs .

Op dat moment begaf de koppeling terug van de escort die nog maar pas vernieuwd was . Jammer want we amuseerden ons en konden dit keer rijden zonder de stress, want tijden interesseerden ons niet .

Alvast bedankt aan Jochen voor de goede samenwerking dit jaar , misschien kunnen we volgend jaar terug enkele wedstrijden samen rijden . Nu op naar de Condroz die voor ons wel belangrijk is ifv het Belgisch kampioenschap .

Jochen :Al een tijdje geleden werd afgesproken samen met Patrick dat we dit jaar nog de Hoppeland Rally zouden rijden in de Ford Escort MK II. Patrick werd vorig jaar 3e en daarmee kregen we dan ook startnummer 3 toegewezen.

Tijdens de verkenningen werd duidelijk dat het een snel en zeer tof parcours was. Misschien waren de kp’s meer geschikt voor de Porsche, maar er werd geopteerd om met de Escort het publiek te vermaken. Patrick wou immers geen risico nemen door met de Porsche te starten in functie van de Condroz.

Zaterdagmorgen werden we opgeschrikt toen de wagen niet wilde starten in het wagenpark. Het bleek een defecte bougiekabel te zijn. Met de nodige hulp van Servicteam Vermeulen konden we vertrekken naar de eerste kp, na een lange verbinding.

De eerste kp werd rustig afgewerkt en het was terug wennen aan de Escort voor Patrick. Toen we aan de stop kwamen bleek dat we dezelfde tijd geklokt hadden als Cailliau (Audi), dus waren we tevreden. De 2e ronde werd dan ook aangevat en er werd een tandje hoger geschakeld, maar het spektakel bleef prioritair. Ondertussen gingen de hemelsluizen open wat resulteerde in vette wegen. Alles verliep vlekkeloos tot we plots op de 4e kp zonder koppeling vielen.

We haspelden nog de kp af tot aan de finish, maar met nog een lange verbinding en een kp van een 12tal km te gaan, werd geopteerd de handdoek te gooien.

Graag wil ik nogmaals Patrick bedanken voor de mooie kans die hij me dit jaar gegeven heeft om een paar BK manches af te werken in de Porsche en de Hoppeland met de Escort. Serviceteam Vermeulen verdient zeker ook een pluim voor al het vlekkeloze werk dat men geleverd heeft. Bedankt ook aan de supporters die alle verplaatsingen maakten om MAS-Racing te komen aanmoedigen.

Zelf hoop ik van harte dat Patrick de titel kan behalen in de Condroz Rally. Geen gemakkelijke opdracht maar met veel steun en opgekomen supporters moet dit zeker lukken. Wees er dus zeker bij in de Condroz rally om MAS-Racing naar de titel te helpen!”

Op de volgende website namelijk op ;

http://www.bekaertlouage.be/pages/rouwregister.php?id=115 ) ;

kan u uw rouwbetuiging overmaken aan de familie van de overledene.
De mails worden daar dan ook verzameld, afgedrukt en toegevoegd aan het rouwregister.

De afscheidsplechtigheid gaat door in de aula van het crematorium‘Uitzicht’, Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk op zaterdag 19 oktober 2013 om 14 uur.

Ik wens mijn oprechte medeleven over te maken aan Bianca , familie en vrienden . R.I.P. Carl Lagae.

Passie voor de rallysport kent geen grenzen. Letterlijk en figuurlijk. Jourdan Serderidis, de zakenman van Griekse afkomst die vanuit België zijn Luxemburgs bedrijf runt, heeft beslist een belangrijke stap te zetten in 2014. Hij zal immers met zijn Ford Fiesta R5 11 wedstrijden van het Wereldkampioenschap Rally rijden in het kader van WRC-2.

Jourdan Serderidis is sinds zijn debuut in 2012 een vertrouwd gezicht in de Ford Fiesta Sport Trophy, nadat hij op latere leeftijd in de ban geraakte van de rallysport. “Ik ben een ‘jonge’ piloot met amper anderhalf seizoen ervaring in de rallysport,” lacht Jourdan.“Mijn eerste meters aan het stuur van een rallywagen waren een openbaring. Natuurlijk is mijn eerste doelstelling progressie maken. Maar, ik maak progressie zoals iemand met zin voor verantwoordelijkheid. Ik ben 49 jaar en ik was nooit een losbol in het leven. Ik heb eerst ervaring opgedaan met een kleine Honda Civic en daarna met een Ford Fiesta R2. Nu wil ik mijn leerproces verder zetten met een Ford Fiesta R5.”

Recent maakte Jourdan kennis met onverhard in de Rally van Polen in het Europees kampioenschap. Dit seizoen komt hij nog aan de start van de Condroz Rally en de Wales Rally GB, waar hij zijn debuut zal maken in het Wereldkampioenschap. Stuk voor stuk deelnames als voorbereiding op een goed gevuld seizoen 2014: “Ik ga voluit voor het beleven van mijn passie. Ik heb mijn professionele agenda afgestemd op het programma dat we samen met Team Floral hebben uitgestippeld. Het programma bestaat uit de tien Europese wedstrijden van het Wereldkampioenschap, aangevuld met de Rally van Australië in WRC-2. We zullen ook een aantal wedstrijden ‘bij ons’ rijden, zoals de Rallye des Ardennes, de Rally van Wallonië, de Rally van Famenne en de Rally van Luxemburg.”

Wat de sportieve ambities betreft, is Jourdan natuurlijk realistisch: “Het niveau in WRC-2 zal in 2014 nog hoger liggen, want er zullen veel jonge talenten deelnemen aan dit kampioenschap dat de opstap vormt naar het grote werk in het Wereldkampioenschap. Ik ga als amateur proberen elke wedstrijd vooruitgang te maken. Dat is mijn aanpak sinds mijn debuut. Mijn progressiemarge is nog enorm. Ik neem dit programma heel serieus, want door de snelle opeenvolging van wedstrijden wordt het zeker geen gezondheidswandeling. Ik ga werken aan mijn fysieke conditie om helemaal klaar te zijn voor de Rally van Monte-Carlo. In de maand december gaan we het logistiek programma uitwerken samen met de gekozen copiloot en Team Floral. Deze rally’s worden een levenservaring. We willen samen met Team Floral progressie maken. In mijn ogen is het belangrijk om in vertrouwen samen te werken. Dat vertrouwen is wederzijds tussen Team Floral en mezelf.”

De 33ste TBR rally werd stopgezet nadat Carl Lagae overleed na een sortie op KP Beselare . Carl die op dat moment aan de leiding reed in de Historic klasse maakte met zijn zelfopgebouwde Ford Escort een schuiver met fatale afloop . Carl was ook eigenaar van XRST en bouwde wagens voor o.a. Daniel Verschaeve , Kurt Olivier , Frank Caby , Ferdi Perneel .

Gisteren vertelde Carl mij nog dat hij zo graag de TBR wou winnen nadat hij er dit jaar al een paar keer bijna in geslaagd was ... het mocht niet zijn ... R.I.P. Carl Lagae .

Mijn diepste medeleven en oprechte deelneming en veel sterkte voor Bianca , de familie en vrienden .