Binnen twee weken gaat het Belgian Rally Championship 2014 van start met de Rally van Haspengouw. RACB Sport heeft, in samenwerking met de promotor van het kampioenschap, de krachtlijnen voor een spannend kampioenschap uitgetekend. Het Sportreglement is te raadplegen op www.bfo-brc.be..
De verschillende Klassen werden ingedeeld conform de FIA-reglementen. In totaal zijn er nog 8 Klassen: RC1 (WRC, A8), RC2 (R5, R4, S2000, N4, RRC), RC3 (A7, S1600, R3), RC4 (R2, A6, A5, N3), RC5 (N2, N1 en R1), RGT (R-GT, GTN en GTP), NCE (groep E) en NCM (Gr.M).
Zoals al eerder aangekondigd, zullen wagens in RC1 en wagens met een extensie “WR” (vb. WRC’s in NCE, zoals een Toyota Corolla WRC) de punten in hun Klasse niet mogen cumuleren met de punten die ze behalen op basis van het algemeen klassement. Het merendeel van de titelkandidaten zal dan ook strijden binnen dezelfde klasse, RC2, wat in elke wedstrijd een boeiende strijd voor de kampioenschapspunten zal opleveren. GT’s en snelle Gr.M’s in de categorie NCM kunnen daar hun voordeel uit halen, maar dan moeten ze er wel in slagen om voldoende punten te sprokkelen in het algemeen klassement.
Alle manches van het BRC zullen meegeteld worden in de eindstand van het kampioenschap. Dat geldt trouwens ook in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship en in het RACB Criterium, waarin dit jaar enkel 2WD-wagens toegelaten worden. De Bianchi Rally werd niet weerhouden in het RACB Criterium en het Yohohama Historic BRC.
Enkel het Junior BRC heeft schrapresultaten, om het kampioenschap betaalbaar te houden voor de jonge talenten. Net zoals vorig jaar worden de punten toegekend op basis van een afzonderlijk klassement Junior BRC en de respectievelijke klassementen Junior R1 en Junior R2. Ook het systeem van de bonuspunten voor een snelste tijd in de categorie blijft behouden.
Het Belgian Rally Championship 2014 is vanzelfsprekend weer toegankelijk voor buitenlandse piloten, al dienen zij zich wel vooraf in te schrijven alvorens ze punten scoren in het kampioenschap.