Christophe Kerkhove heeft zich in de Condroz Rally tot kampioen gekroond in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013. De zege in de 40ste jubileumeditie ging naar Didier Vanwijnsberghe.
De slotmanche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship werd betwist in erg wisselvallige weersomstandigheden. Dit zorgde voor flink wat modder op de weg en diverse stijlfiguren. In deze moeilijke condities vochten Christophe Kerkhove en Patrick Mylleville hun ultieme titelduel uit.
Kerkhove koos met zijn riante voorsprong in de puntenstand in het achterhoofd voor een behouden aanpak, terwijl Mylleville moest aanvallen. De piloot uit Zonnebeke deed wat hij moest, maar helaas draaide dit verkeerd uit. “Alles verliep goed voor ons en we konden lange tijd in de buurt van Christophe Jacob blijven, die toch in de running was voor de derde podiumplaats. Zaterdagavond verloor ik echter heel wat tijd in het donker door een probleem met de lichten, maar ik had wel reeds een mooie voorsprong uitgebouwd op Kerkhove. Zondagmorgen was ik vastbesloten om verloren tijd in te halen, maar een sortie op Kp 18 Ombret-Strée en een lekke band op Kp 20 Marchin kosten me samen terug 7 à 8 minuten. Daarna was het voor ons afgelopen en konden we enkel nog proberen te finishen.”
Mylleville eindigde uiteindelijk als vierde net voor kersvers kampioen Christophe Kerkhove die erg blij was met zijn eerste nationale Belgische rallytitel. “Ik rij nu 25 jaar rally, maar dit is pas de tweede maal dat ik een volledig kampioenschap rij. Vorig jaar was een leerschool en zaten we nog in een ontwikkelingsfase met de wagen, waarvan ik nu de vruchten kan plukken. Ik denk dat vooral de zege in de Wallonie aan de basis lag van deze titel.
Hier moest ik me enkel concentreren op het resultaat van Patrick. Omdat ik al snel een ruime voorsprong had op mijn naaste achtervolgers kon ik me permitteren om rustig uit te rijden zonder risico’s te nemen. Dit is me gelukt en ik wil dan ook Johan Dekens, Jean-Marie Dehaye en Lionel Hansen bedanken om mijn wagen op te bouwen en te laten evolueren tot deze succeswagen. En niet te vergeten mijn copiloot Jonathan Lemaire, want ik ben zelf ook regelmatig copiloot en weet dus goed zijn prestatie naar waarde te schatten,” aldus de gelukkige kampioen.
Voor de strijd om de zege vielen beide Porschisten te licht uit. Die eer was weggelegd voor de BDA Escorts van Didier Vanwijnsberghe en Raphael De Borman. De Borman nam de beste start door in de show-kp in Ben-Ahin 5 sec sneller af te klokken dan Vanwijnsberghe. De West-Vlaming zag zijn achterstand zaterdagmorgen in Engis meteen oplopen tot 25 sec toen de Kp alsnog geneutraliseerd werd na de crash van Renaud Verreydt en hij een normtijd kreeg.
Ook daarna bleef De Borman op kop tot hij op kp 10 Anthisnes van de baan ging. Met een defecte starter en omdat hij vastzat tussen de bomen, duurde het ruim 11 min vooraleer de toeschouwers hem terug op weg konden helpen. Gelukkig volgde een normtijd na een sortie van een andere deelnemer, maar een straftijd van 1min30 voor te laat inklokken op de volgende proef kon niet vermeden worden. Kort nadien volgde opnieuw 20 sec straftijd voor te laat inklokken toen zijn corijder zijn tijdskaart was verloren. Vanwijnsberghe kon hiervan profiteren en mocht als leider de slotdag aanvatten.
Maar De Borman, tweede op 1min 03, had zich nog niet neergelegd bij de nederlaag. Dit bleek uit de serie besttijden die hij zondag uit zijn mouw schudde. Met drie proeven te gaan was hij tot op 14sec van zijn strijdmakker genaderd, maar op kp 25 Marchin werd hij iets te overmoedig en raakte hij even van de baan. Het tijdverlies bleef beperkt, want De Borman reed desondanks de snelste tijd maar zijn motor begon op drie cilinders te draaien. De zaakvoerder van Eventattitude probeerde het nog even op de voorlaatste proef, maar besloot er dan de brui aan te geven.
Didier Vanwijnsberghe kon zo zijn vierde deelname in Hoei afronden met zijn eerste overwinning in deze prestigieuze wedstrijd. “Het was niet eenvoudig. De Borman was erg snel dit weekend. Gisteren kon ik zijn ritme volgen, maar vooral deze morgen was hij erg sterk in de regen. Bij het ingaan van de slotronde heb ik raad opgevolgd van Hendrik Debackere (de papa van Melissa) die op het parcours was gaan kijken om zuiverder te rijden. De tijden volgden meteen, maar jammer genoeg moest De Borman nog opgeven. Dit is een mooie zege, maar ik ben vooral tevreden dat hiermee een eind komt aan de pechreeks die in de Rally Van Wallonië begonnen was.”
Ter gelegenheid van deze 40ste editie vierde streekrijder Gerard De Ville De Goyet zijn wederoptreden in Hoei. Net als bij zijn laatste deelname in 1986 ging dit gepaard met een tweede plaats. “Dit was een mooi project dat ik met Stéphane Prévot heb kunnen afsluiten. Samen reden we de East Belgian Rally om de Porsche te testen, maar op dit parcours was het niet gemakkelijk maar de Escorts voor ons waren niet te volgen. Of er nog een vervolg komt op deze one-shot weet ik niet … Misschien wel als de wagen niet verhuurd is.”
Christophe Jacob besefte na afloop dat 2 à 3 passages tijdens de verkenningen te weinig is om bij een eerste deelname in de Condroz het tempo van de koplopers te volgen. Bovendien raakte de Escortrijder ook nog het vertrouwen kwijt toen hij in Lavoir een onvoorzichtige bewoner moest ontwijken. Toen hij nadien ook nog 50 sec verloor met een lekke band was de kloof een feit en beperkte hij zich op de slotdag op het veiligstellen van zijn derde plaats.
Voor Benoit Gillot (Escort MK2) was het spektakel belangrijker dan het resultaat. De piloot uit Namen was dan ook meer dan tevreden met zijn zesde plaats. In zijn spoor eindigden twee Condroz debutanten. Streekrijder Patrick Deblauwe (Porsche 911) verkeek zich eenmaal op een bandenkeuze, maar remonteerde nadien naar een zevende plaats. Laurent Le Millin, de zaakvoerder van LLM Meca Sport, kwam aan de start met een nieuw opgebouwde Porsche die voor verhuur bestemd is. Behalve een klein sortietje zonder veel erg verliep de uitdaging van de tuner uit Verviers vlekkeloos. Yves Oblin (Opel Manta) en Kurt Vandevenne (Escort MK1) sloten de top 10 af. Normaal was hierin ook plaats voor André Lausberg (Opel Kadett GTE), maar hij werd vroegtijdig uitgeschakeld door pech.