Iedereen weet het ondertussen: de attractie van de 40ste editie van de Condroz Rally dit weekend is de aanwezigheid van ‘de’ Citroën-piloot bij uitstek, Sébastien Loeb, en in iets mindere mate die van zijn baas Yves Matton. De eerste gaat van start met een DS3 WRC, de tweede met een Xsara WRC. Een uitzonderlijke affiche, want nog nooit nam een Wereldkampioen Rally deel aan een Belgische rally in het jaar na zijn titel in het “WRC”.
Citroën vergeet echter zijn vertrouwde rol als promotor van jong talent (Loeb, zijn opvolger Ogier, Neuville en heel wat andere toppers maakten gebruik van deze springplank) en als partner van snelle amateur-piloten. De Condroz Rally is ook de laatste manche van de Citroën Racing Trophy Belux 2013. Het verdict in deze competitie is al bekend. De eindzege gaat naar Armand Fumal, die graag nog een keer wil bewijzen hoeveel progressie hij gemaakt heeft in zijn tweede seizoen in de rallysport. Maar, Caren Burton, de tweede in de stand, blijft de referentie op het vlak van pure prestaties in de Citroën Racing Trophy Belux. Dat bewees hij met zijn prachtige 6de plaats algemeen in de East Belgian Rally. Hij kijkt al uit naar het duel met de Fransman Quentin Gilbert, die eerder dit jaar de Luxemburgse manche van de Citroën Racing Trophy Belux won. Gilbert lijkt nog competitiever te zijn, nu hij een beroep doet op Renaud Jamoul, de ervaren navigator uit Hannuit.
“Omdat ik vorig jaar in de Franse Trophy tegen hem heb gereden, wist ik dat Quentin bijzonder snel was,” vertelt Renaud. “In de twee wedstrijden die we samen gereden hebben, in de Vogezen en in de Elzas voor het Wereldkampioenschap, maakte ik kennis met een toffe en vriendelijke kerel die bovendien als piloot heel sereen is aan het stuur. Quentin vertelde me dat hij in de Rally van Luxemburg begrepen had dat zijn notasysteem niet optimaal was om nieuwe parcours te ontdekken. Daarom deed hij een beroep op mij en samen wonnen we het klassement bij de voortrekkers in de twee rally’s die we samen reden. In de Elzas reden we een sterke wedstrijd van bij de start. We hebben daarna onze voorsprong goed gecontroleerd en Quentin maakte zich niet nerveus toen we zaterdagochtend niet de optimale afstellingen hadden voor de langste proef.”
Renaud heeft natuurlijk zijn inbreng in de komst van de piloot uit de Vogezen naar Hoei: “Natuurlijk heb ik hem veel verteld over de Condroz. In de Elzas gingen we een weddenschap aan met Bernard Piallat, de baas van PH Sport, het team dat onze DS3 R3 prepareert: als we in de Elzas zouden winnen, dan zou hij ons een goede prijs maken voor de Condroz. De laatste weken heeft ook Caren Burton twee overwinningen in de klasse behaald. In vergelijking met Caren heeft Quentin minder parcourskennis, maar tijdens de slotdag van de Rally van de Elzas waren er ook veel wisselingen van grip zoals in de Condroz. Het feit dat Quentin in de twee laatste rally’s foutloos bleef, geeft me vertrouwen. Hij heeft bevestigd dat hij heel snel kan zijn. Dat moet hij in de Condroz twee dagen tonen.”
Het duel tussen Caren Burton en Quentin Gilbert belooft een pittige strijd te worden. Dat mogen we ook verwachten in de categorie R1, waar Julie Devalet met haar DS3 opnieuw weerwerk zal krijgen van vertegenwoordigers van verschillende merken. Na haar klassezeges in Ieper en Luxemburg, en zelfs ondanks haar sortie in de omgeving van St-Vith, wil de vriendin van Caren Burton het spreekwoord “geen twee zonder drie” bevestigen.
Tussenstand Citroën Racing Trophy Belux
Categorie R3: 1. Armand Fumal 105; 2. Caren Burton 68; 3. Ronny Foxius (L) 33; 4. Lars Mysliwietz (D) 28; 5. Quentin Gilbert (F) 25.
Categorie R1: 1. Julie Devalet 50; 2. Tina Wiegand (D) 18; 3. Eve Wallenwein (D) 15.
Tussenstand BFO/BRC – Klasse 5
1. Armand Fumal 26 (kampioen); 2. Eric Haccourt 15; 3. Steve Vanbellingen 4.