Komend weekend wordt na de zomerstop traditioneel de Omloop Van Vlaanderen gereden . Voor Automobielclub Midden Vlaanderen is het inmiddels de 54ste editie . De organisatie heeft er alles aan gedaan om een mooi startveld aan de start te krijgen met als resultaat in totaal een 120-tal deelnemers . In Roeselare start de 2de helft van het BFO-BRC kampioenschap met als absolute topfavoriet Freddy Loix die de zegereeks van dit jaar wil verderzetten tot en met de Condroz Rally.
Dit jaar wordt door Fast Freddy alles gewonnen en staat dan ook riant aan de leiding met het maximum van de punten . Het doel van Het BFO-Elitis Rallyteam is dus om alle wedstrijden te winnen in 2013 maar daar zou eventueel wel eens een zekere Dennis Kuipers veranderingen kunnen in brengen . Doordat de Omloop meetelt voor het Nederlandse Rallykampioenschap zien we dat onze nooderburen 2 Ford Fiesta RS WRC wagens aan de start brengen met Dennis Kuipers en Peter Versluis . Deze 2 Nederlanders zullen zeker en vast hun vel duur verkopen .
Vervolgens krijgen we nog 2 Britten met een Subaru WRC aan de start met Peter Lloyd ( versie S14 ) en Rob Swann ( versie S11) . Merkgenoot Bert Cornelis ( versie S5 ) zal er dus 2 speelkameraden bij krijgen dat normaal gezien een heel mooie strijd zal opleveren .
Nadat we tijdens de Geko Rally in Ieper reeds getuige waren van Thierry Neuville met de heel performante Ford Fiesta R5 , krijgen we een vervolg en zien we in Roeselare opnieuw zo'n Ford Fiesta R5 met achter het stuur Jourdan Serderidis , die de wagen reeds eerder heeft kunnen ontdekken en met vol vertrouwen aan de start komt .
Na het WRC geweld stel ik u de S2000 piloten voor die één voor één reeds hun snelheid hebben bewezen . Winnaar van Staden Vincent Verschueren ( Polo ) is vol van vertrouwen en zal zeker en vast op korte afstand volgen op de WRC's . Maar dan mag Vincent zeker Hermen Kobus ( Fiesta ) , Davy Vanneste ( Peugeot 207 ) en Melissa Debackere ( Peugeot 207 ) niet uit het oog verliezen .
Voormalig teamgenoot van Vincent Verschueren , met name Tuur Vanden Abeele , kiest nu om voortaan enkel met de Mitsubishi Lancer Evo 7 Gr A te gaan rijden . Tuur zal heel wat weerwerk krijgen van de andere Mitsu boys want er staan er heel wat op de deelnemerslijst te pronken . Eerst en vooral zien we Andy Lefevere die het knappe resultaat van Ieper wil bevestigen . Ook Jonas Langenakens die reeds in Staden kwam testen , heeft ervaring genoeg met een Mitsu om heel hoog te eindigen .Vervolgens maakt ook Andy Rowe , met de iets verouderde maar toch zo snelle Lancer Evo 2 , de oversteek uit Engeland .
Dan mogen we ook de leider in het kampioenschap in klasse 3 niet vergeten onder de naam van Filip Pyck die zonder twijfel heel wat weerwerk zal krijgen van Bert Coene die de laatste 2 rally's veel technische problemen kende en deze keer graag de finish wil halen . Ze krijgen er zelfs nog 2 geduchte tegenstanders bij uit het buitenland met de Nederlander Johan Faes ( Evo 9 ) en de Ier Eugene Meegan ( Evo 10 ) . Laatstgenoemde is niet aan zijn proefstuk toe in Roeselare want heeft al verschillende keren deelgenomen in de Rodenbachstad.
In de GT klasse krijgen we een mooie strijd tussen 4 Porsche's GT3 . Patrick Snijers komt na lang wachten voor het eerst aan de start met zijn nieuwe Porsche 997 GT3 . Niemand minder dan publiekslieveling Timothy Van Parijs ( Porsche 996 GT3 ) kan bijna niet wachten om de strijd aan te gaan met Snijers wat ongetwijfeld voor vuurwerk zal zorgen op de Zoning . Ook de bandenspecialist Jochen Claerhout ( 997 GT3 ) heeft dit jaar reeds enkele wedstrijden gereden na zijn debut in Moorslede en heeft stelselmatig de Porsche beter kunnen afstellen . Jochen zou wel eens voor de verrassing kunnen zorgen en zich mengen in de strijd voor de overwinning in de GT klasse . Ook Yves Bruneel ( 996 GT3 ) is terug van weggeweest en zal zeker klaar staan om over te nemen mochten de anderen steken laten vallen .
In de groep M vinden we zoals gewoonlijk opnieuw heel wat Beemers aan de start met als koploper Kurt Braeckevelt ( BMW E36 M3 ) gevolgd door Algoedt , Ceenaeme , Spillebeen en Prinzie.
Bij de voorwielaangedreven wagens die uitkomen in de klasse 6 zien we een 20-tal R2's . De leider in het kampioenschap is de sympathieke Cedric De Cecco ( Peugeot 208 R2 ) die op dit moment zeven punten voorsprong heeft op Polle Geusens ( C2-R2 Max ) die op zijn beurt aan de leiding staat bij de Juniors . Polle zal waarschijnlijk opnieuw een seconden-strijd voeren met Boon ( Fabia R2 ) , Ghislain de Mevius ( Peugeot 208 R2 ) Heuninck ( C2-R2 Max ) en de Fiesta’s R2 van Van der Marel en Radoux .
Thuisrijder Hans Depla ( Clio R3 ) die vorig jaar heel vroeg uitviel met mechanische problemen wil dit jaar zijn parkoerkennis gebruiken om heel hoog te scoren . Ook Geoffrey Vander Schelden die voor de eerste keer met de Fiesta R200 van Floral aan de start komt zal zeker niet willen ontgoochelen in Roeselare .
Bij de Historics kan Paul Lietaer voor een 7de overwinning gaan met zijn Escort MK2 . Hij is logischer wijze topfavoriet daar er nks te bespeuren is van Droogmans , Vanwijnsberghe , Stouf en Janssens .
De Polle zal het wel kunnen opnemen tegen Geert Vandoorne (MK1) , Dirk Deveux (MK2) , Wouter Lievens (Manta B) en Tobi Vandenberghe (Kadett GTE) . Voor het BRC Historic kampioenschap krijgen we een open strijd tussen Christophe Kerkhove, Patrick Mylleville (Porsche 911) en Chris Debyser (Escort MK2 BDA) . Deze tenoren moeten wel rekening houden met de schrapresultaten zodat uitrijden op een zo hoog mogelijke plaats heel belangrijk is , wetende dat enkel nog East Belgian en de Condroz op het programma staan .
Tijdens deze editie zullen we heel wat minder Britse wagens aan de start verschijnen doordat alle buitenlandse rally's werden geschrapt van het Britse Historic Rally Kampioenschap . Gelukkig heeft de organisatie wel nog genoeg relatie's met Britse piloten en kunnen ze de deelname bevestigen van oa John Morgan (Sierra Cosworth) uit Wales en Jimmy McRae (Escort MK2 BDA) uit Schotland . Ook Graham Samuel (Escort MK2 BDA) en Chris Browne (Escort MK1 BDA) die reeds meermaals in Roeselare hebben gereden zullen zeker voor een rol van betekenis zorgen .
Timing en parkoer :
AMV wijzigt elk jaar wel wat aan de parkoers en dit jaar is niet anders . Op vrijdag krijgen we opnieuw de 2 zelfde parkoers van vorig jaar voorgeschoteld . Namelijk KP De Ruiter gevolgd door een gewijzigde proef van Beveren . Op zaterdag gaan ze van start op KP Passendale en KP Hooglede . Vervolgens krijgen we de service aan de hallen in Roeselare gevolgd door KP Oekene-Ledegem ( 19,95 km ) die altijd wel teweegbrengt bij de piloten . Nadien krijgen we dan KP Zilverberg ( 11,34 km ) die ook dit jaar werd gewijzigd .
Iets later in de namiddag zullen we ongetwijfeld weer voldoende spektakel krijgen op het rond punt van KP Zoning .
Opgepast op vrijdag rijden de Historics voor de moderne en op zaterdag juist omgekeerd .
Toegangskaarten zijn beschikbaar in de hallen nabij het sportcentrum Schiervelde voor de prijs van 25 euro .
Voor meer informatie kan je terecht op de website van de organisatie : www.omloopvanvlaanderen.be