Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Voor de tweede maal dit jaar stonden we aan de start in het criterium met de opel manta .
Bedoeling en streefdoel was de finisch te behalen en me niet teveel van tijden aan te trekken omwille van de tragere wagen waar we nu mee rijden ipv de snelle e30 in het verleden .
We waren in de haspengouwrally al zeer aangenaam verrast met een derde tijd algemeen op de onverharde kp zepperen wat ons toch wat goeie moed gaf voor bocholt .
Kp 1 starten we op het gemak om even terug op ritme te komen en was de tijd zeker niet formidabel . Kp2 veldhoven is half onverhard en dat is mijn ding daarom starte we met het mes tussen de tanden en leverde een zeer
mooie 5 de tijd op en ik had de smaak weer te pakken ! Kp beek bree kwamen we ziendersogen power te kort en verloren we een 40 seconden op de rest .
Kp4 gerdingen moest dus sneller en dat deden we ook met gevolg dat het aan de jump even mis ging . In 4 de vitesse erover eindige dus 40 meter in het veld maar we konden onze weg vervolgen .
Na een warm momentje onder de brug aan de finisch besloten we toch een beetje te gaan lossen in de volgende boucle's .
Desondanks verliep alles vlekkeloos en werd ons werk nog bekroond met weer een derde tijd algemeen op de laatste kp .We zijn zeer tevreden met de resultaten met onze oude manta met slechts 140 a 150 pk dat we nu opzoek zijn naar budget voor de heropbouw van deze wagen met de nodige extra paarden om mee aan te kunnen en wie weet in 2014. Misschien een stap te zetten in het historic gebeuren .
Ik wil langs deze weg nog iedereen hartelijk bedanken voor de hulp en steun alsook de organisatie voor een prachtige rally .
Ook nog een dikke merci voor de vele supporters en de vele toffe reactie's achteraf een speciaal dankwoord nog voor grt motorsport !

Patrick : Op zaterdag 18 mei ging de Sezoensrally te Bocholt als 4 de manche van start die meetelt voor het BK (historic) rally in supervettige omstandigheden . Vrijdag viel de regen met bakken uit de hemel zodat de onverhard stukken er heel vuil en glad bijlagen .
Zaterdagmorgen waren de weergoden ons gunstig gezind maar toch kon het parcour niet meer opdrogen in de onverhard stukken . Voor ons was de bandenkeuze niet evident daar wij niet over alle types banden beschikken . We kozen voor een hoge band maar al vlug leek dit de verkeerde keuze wat ons veel tijd koste de eerste 2 kp’s ( op tour achter pistolets haha ) .
Tijdens de service konden wij die wisselen voor onze regenbanden wat al veel beter was . Het vertrouwen kwam terug maar niet veel later brak onze ophangingsarm linksachter af waardoor we genoodzaakt de resterende kp’s rustig afhaspelden .
Onze service mannen stelden alles in het werk en kregen die ook klaar , vanaf nu konden we ervoor gaan en onze tijden heel wat verbeteren . De laatste lus zouden wij het verschil moeten maken om nog één plaats dichter te komen , wij stonden nog 1’03’’ achter op Dirk Van Rompuy met de ascona dit is veel maar was haalbaar . Toen wij op de 2 de proef aan de start stonden kwam er melding van annulatie , Dirk Deveux had een zware sortie gehad zonder gekwetsten dit was een domper op de wedstrijd . Dirk verdiende de zege , maar door deze sortie kwamen we plots op de 3 de plaats te staan . We roken onze kans om 2 de te worden en kozen om op slicks van start te gaan en voluit te gaan want als we dit konden kwamen we op de eerste plaats in de tussenstand van het BK . Na de langste proef Beek Bree namen we meer dan 1 minuut terug en hadden we de beste tijd geplaatst .
Missie volbracht , nog enkel de laatste proef op een goed tempo afhaspelen .
Conclusie : super tevreden na toch redelijk veel pech .
Supporters alvast bedankt om de verre verplaatsing te maken .

De volgende word de rally van Wervik met co-piloot Yves Wulle Motul Dewulf met de Ford Escort spektakel verzekerd .

Jochen : De Sezoensrally was de volgende rally voor mij met Patrick in de Porsche 911. Deze rally staat bekend omwille van zijn parcours met verscheidene stroken onverhard. Na het weekend ervoor deelgenomen te hebben aan de RS Monteberg, zat ik in het ritme voor Bocholt.

Tijdens de verkenningen werd duidelijk dat het parcours er heel vettig en slopend bij zou liggen. We opteerden om van bij het begin in het goede ritme te zitten voor de eerste 2 proeven. Jammer genoeg hadden we de verkeerde bandenkeuze gemaakt. Na de service gingen we vol goeie moed van start op de KP Beek-Bree, maar werden spijtig genoeg wat afgeremd tijdens de rondkoers door een tragere deelnemer. Ook op de 4e kp zat het geluk ons niet mee, want toen brak een ophangingsarm af, waardoor we even het land opzochten en al snel een 2-tal minuten verloren.
Tijdens de 2e ronde van 4 kp’s werd dan ook beslist om er een strak tempo aan over te houden, maar dan kreeg de versnellingsbak van de Porsche kuren. Dit werd tijdens de service opgelost door serviceteam Vermeulen, die prachtig werk leverden, om de Porsche in een zo goed mogelijke conditie gans de dag door te behouden. Na een studie van de tijden voor de laatste lus van 4 proeven, kwamen we tot de conclusie dat we nog de 4e plaats in ons bereik hadden en gingen dus vol in de aanval. Dit resulteerde in enkele mooie tijden en zelfs een besttijd bij de Historics op de KP Beek-Bree, wat bewijst dat we er zeker vertrouwen in hadden. Aan het eind van deze slopende rally werden we echter beloond met de 2e plaats. Door dit resultaat komt Patrick aan de leiding komt van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship, een super resultaat!
Graag wil ik de talrijke opgekomen supporters bedanken, om de verre verplaatsing te maken en voor MAS-Racing te komen supporteren! Ook een woordje aan dank aan het Serviceteam Vermeulen die al het mogelijke deed om de wagen in perfecte staat te behouden in deze slopende rally en voor hun professionele aanpak! Tevens ook nog dank aan Patrick voor de mooie kans die hij mij gegeven heeft om enkele nationale rally’s te rijden. Eind dit jaar zal ik nog met Patrick aan de start komen van de Hoppeland Rally in de Ford Escort MK II, waar ik nu al enorm naar uitkijk!
Ik wens dan ook Patrick en Nico nog heel veel succes in het vervolg van de BK-campagne en zal altijd beschikbaar blijven om in geval van, mijn steentje bij te dragen tot het team!

Na twee rally's in een Chevrolet Kalos is KNAF Talent First Leo van der Eijk klaar voor de volgende stap in zijn carrière. Vanaf de ELE Rally op 31 mei en 1 juni, stapt de talentvolle rijder uit Nieuwerkerk aan den IJssel met navigatrice Annemieke Hulzebos over naar de snelle Nissan 350Z van het Deltion Rallyteam.
Samen met Annemieke heb ik laten zien met de Kalos mooie tijden te kunnen noteren én daarbij de auto heel naar de finish te kunnen brengen. Daarom achten de KNAF en bondscoach Gerard Grouve mij klaar voor de overstap naar de 350Z. Een mooie uitdaging, want de Nissan heeft veel meer vermogen, is achterwielaangedreven en ook een stukje zwaarder.
Navigatrice Annemieke Hulzebos over het plan van aanpak: “De ELE Rally telt niet mee voor de Nissan 350Z Challenge. Dat geeft Leo de kans om in een grote wedstrijd te wennen aan de nieuwe auto. We gaan ons absoluut niet bezighouden met tijden of de concurrentie. Ons doel rondom Helmond is om vertrouwen te tanken en snelheid te vinden.
Leo besluit: “Ik wil heel graag KNAF Talent First, het Deltion Rallyteam, mijn sponsors en de leden van de Club van 100 bedanken. Dankzij hun gebundelde krachten kunnen wij deze belangrijke volgende stap maken.

Afgelopen zaterdag vormde het Belgische Bocholt het toneel van de Sezoensrally, de derde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Wat een schitterende strijd leek te worden voor het Fabory Rallyteam, eindigde in malheur. Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker kregen te kampen met een defecte stuurbekrachtiging en moesten de wedstrijd staken. Een grote teleurstelling voor het rallyteam uit het Brabantse Reusel.

Zaterdag 18 mei werd rondom het Belgische Bocholt de 37ste editie van de Sezoensrally verreden. Deze wedstrijd vormde de derde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Een van de deelnemers was Johan Faes, die samen met navigator Arie Lekkerkerker en zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 hoge ogen wilde gooien. Na twee opeenvolgende zeges in de Nederlandse standaardklasse – groep N - was het doel een hattrick te maken. De compacte Sezoensrally staat bekend als een tricky wedstrijd. Het parcours is voor een groot deel op maaskiezel uitgestippeld, wat een totaal andere benadering van de proeven vereist. Het vergt lef en stuurmanskunst om op de rollende steentjes zo laat mogelijk te remmen. Faes en Lekkerkerker hadden er echter zin in. Faes: “Ik heb deze rally vaker gereden en de proeven liggen ons en de Evo heel goed.” Toen de equipe om 08.30 uur over het startpodium op het Kerkplein in Bocholt reed, stonden de mannen dan ook helemaal op scherp voor de eerste boucle van vier proeven.

Faes liet meteen zien dat de wedstrijd hem ligt. Op de eerste proef, Goolder, werd een nette 13de tijd algemeen genoteerd. Daarmee was hij eerste van de Nederlandse groep N-rijders en derde groep N achter de Belgen Pyck en Monnens. De volgende proeven volgde een prachtige opmars. Op de tweede proef, Veldhoven, werd er een 9de tijd uitgeperst, 2de groep N achter Monnens. Dit bracht de equipe door naar de 10de plek algemeen, nog steeds 1ste Nederlandse groep N. Op de derde proef schoof het team vervolgens met een prachtige 7de tijd overall door naar de 9de plek in het algemeen klassement. Op de vierde proef ging het echter mis. “ Halverwege de proef Gerdingen begaf de stuurbekrachtiging het, naar later bleek door een defecte leiding. Ik moest de halve proef zonder stuurbekrachtiging rijden, maar we verloren slechts 15 seconden en konden onze positie gelukkig vasthouden.” Sterker nog, het team noteerde de 10de tijd op de proef en stond intussen 8ste algemeen, 2de groep N achter Gunther Monnens met zijn Evo X en nog steeds 1ste Nederlandse groep N!

Gelukkig was de service direct na proef vier voorzien. Vol goede moed ging het serviceteam met de auto aan de slag. Het pechduiveltje kwam echter definitief om de hoek kijken. “Hoewel het vervangen van dit soort leidingen een grote klus is - het volledige subframe moet er namelijk onderuit -, moet dit euvel in theorie binnen de gestelde servicetijd te verhelpen zijn. Maar alles zat gruwelijk tegen; bouten die er maar niet uit wilde komen, koppelingen die niet los wilden… De tijd tikte door en door en om 12.47 uur moesten we definitief de handdoek in de ring gooien,” aldus een teleurgestelde Lekkerkerker.

Qua kampioenschap is er gelukkig niet veel verloren. “We liggen nog steeds 4de in het ONRK algemeen en 1ste groep N. We gaan er alles aan doen om de volgende rally weer voorin mee te draaien,” besluit Faes. De volgende rally is de ELE Rally. Deze thuiswedstrijd wordt op 31 mei en 2 juni rondom Helmond en Eindhoven verreden. Daarover later meer.

Na de onverwachte deelname aan de Rally de Wallonie was het niet zeker of we konden starten in de Sezoensrally,
enkele dagen voor de sluiting van de inschrijving kwam er toch groen licht om aan de start te komen van deze mooie maar
zware wedstrijd. Voor de 3de maal dit jaar moesten we een nieuwe wedstrijd ontdekken, wat niet evident was met slechts
2 passages tijdens de verkenningen en dat in slechte weersomstandigheden.
Op zaterdag bleef de regen achterwege en kon het echte werk dan beginnen, kp 1 verliep redelijk vlot en de eerste kennismaking met het onverhard werd goed verteerd.
Het verdere verloop van de eerste ronde was niet goed, we gingen rond op Veldhoven, Beek-Bree rechtdoor en lekke band, op de koop toe doken er mechanische problemen
op waardoor de moed in mijn schoenen zakte. Een balk tussen motor en carterplaat had het begeven en door het schitterende werk van ons serviceteam konden we richting
tweede ronde.
Vooraf was het voornaamste om opnieuw de strijd aan te gaan in onze klasse om zo kostbare punten te sprokkelen, halfweg stonden we 2de en lag de strijd nog volop open voor de zege.
Ambitie in het algemene klassement leek te ver weg na de slechte start, dus wilden we vooral het einde halen.
Op Goolder verliep alles naar wens en kwam het nodige vertrouwen stilaan terug, door de opgave van onze speelkameraden moesten we enkel nog de finish zien te bereiken.
Na een laatste servicebeurt trokken we met goeie moed richting de 2 laatste proeven, het vertrouwen groeide steeds meer en zo konden met een 6de en 4de tijd nog oprukken
naar een onverhoopte 6de plaats in het eindklassement!
De eerste helft was gewoon rampzalig en was alleen aan mezelf te wijten maar over de tweede helft kunnen wij alleen maar tevreden zijn.
Dankzij het uitstekende werk van preparateur Pevatec die ons in koers gehouden hebben nemen we opnieuw belangrijke punten voor het kampioenschap.
Franky Boulat pakt opnieuw de overwinning en verstevigt zijn leidersplaats, doelstelling is dus om de 2de plaats te behouden met nog 2 wedstrijden te gaan.
Eerst volgt onze thuisrally de Geko Rally van Wervik om daarna begin augustus in de Bianchi opnieuw een nieuwe wedstrijd te gaan ontdekken.

Drie weken na de eerste manche van de Ford Fiesta Sport Trophy 2013, verzorgden de Fiesta's R2 het spektakel in de Sezoensrally. In Bocholt, op een parcours dat voor een derde uit onverhard bestaat, domineerde één piloot de wedstrijd. Timo van der Marel, eerder ook al winnaar in Namen, benutte zijn ervaring uit het Wereldkampioenschap om een tweede opeenvolgende zege te behalen. Maar, Thibault Radoux, tweede, heeft zijn laatste woord nog niet gesproken!

Het peloton van de Ford Fiesta SportTrophy nam ongeveer een vierde van het startveld in deze Sezoensrally voor zijn rekening. Met 15 inschrijvingen bevestigde de promotieformule van Ford zijn status als absolute referentie bij de merkencups. De Ford Fiesta R2 blijft veruit de populairste wagen bij de deelnemers aan het Junior Kampioenschap van België.
Nog voor de start moesten twee deelnemers aan de FST forfait geven. Lloyd Seminara kon zijn sterke prestatie van de Rally van Wallonië niet bevestigen door budgettaire problemen, terwijl Arnaud Dedouaire, in Namen nog op het podium, tot de vaststelling kwam dat de technische keuring van zijn Fiesta R2 verlopen was.
Toen de wedstrijd zaterdagochtend van start ging, lagen de stroken onverhard er nog bijzonder nat en glad bij. De openingsronde bleek onverbiddellijk voor een aantal deelnemers aan de Trophy. Op de tweede proef schoven Guillaume De Ridder en Maximilien Vandenberghe in een van de diepe sloten op de proef van Veldhoven. Ze moesten opgeven. Ook Harry Bouillon liet zich verrassen op het delicate parcours.
Timo Van der Marel nam meteen het heft in handen. De Nederlander toonde dat hij zijn zege van de Rally van Wallonië wilde bevestigen en hij mikte tevens op de zege in het Junior-klassement. Bij de Fiesta's domineerde hij twaalf proeven lang het klassement, maar de overwinning in het Junior-kampioenschap verspeelde Timo met minder dan een seconde: "Ik heb op de laatste proef teveel voorzichtigheid ingebouwd. Ik dacht gewonnen spel te hebben. Maar, ik heb me enorm geamuseerd op dit parcours. Op het onverhard was de Fiesta bijzonder efficiënt."
Omdat Ludovic Sougnez enkele minuten verloor door lekke banden en Tom Van Rompuy mikte op regelmaat, ging de strijd voor de tweede plaats tussen Thibault Radoux en een andere jonge Nederlander, Kevin Van Deijne. Na een schuiver rechtdoor op KP 6, nam Van Deijne een beetje afstand. Maar, niet voor lang, want twee proeven verder verloor ook de Nederlander kostbare tijd: "De bediening van de versnellingsbak brak. We hebben de proef in derde versnelling moeten afwerken, wat ons een minuut kostte."
De laatste ronde van vier proeven was bijzonder spannend. Terwijl Timo Van der Marel aan de deur van de Top 10 algemeen klopte, stelde Thibault Radoux zijn tweede plaats veilig, tot hij op de laatste proef lek reed: "Een lekke band op een recht stuk onverhard dat er erg zwaar bij lag... De verscheurde band klapte hard tegen de wielkast, maar we bleven rijden om niet alles te verliezen. Uiteindelijk bleven we tweede met amper 4 seconden verschil. Ik denk dat dit de zwaarste rally van mijn leven was... Ik ben opgelucht dat we de finish bereikt hebben."
Kevin Van Deijne was logischerwijze lichtjes ontgoocheld dat hij er geen Nederlandse dubbel van kon maken, maar hij behaalde wel een prachtige derde plaats, voor Tom Van Rompuy, de Zwitser Sylvain Droxler en debutant Jo Goffings, in het dagelijks leven instructeur op de Ford Lommel Proving Ground!
Ludovic Sougnez betreurde natuurlijk de tijd die hij verloor door lekke banden, al blijft hij wel op de tweede plaats staan in het kampioenschap, samen met Tom Van Rompuy. Een week nadat hij de RS van Haillot reed met een Ford Fiesta Super 2000, vervolledigde Jourdan Serderidis de Top 8 van deze tweede manche van de FST 2013, voor Jamie Brown en Wim Carton.
De volgende afspraak van de Ford Fiesta SportTrophy volgt al binnen iets meer dan een maand, meer bepaald in Ieper, waar de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap op het programma staat.

Na een zeer geslaagd seizoen historic 2012 hadden we aangekondigd dat we het in 2013 wat rustiger aan zouden doen en dat er zou gewerkt worden aan een nieuw project. De vertrouwde oranje 911 RSR kreeg een nieuwe eigenaar dus moest er op zoek gegaan naar iets nieuw.Bedoeling was om een Porsche 964 klaar te stomen voor 2014 bij de moderne te rijden. De basis werd aangekocht en een hoop onderdelen maar ineens kwam er van de RACB bericht dat het dan toch niet mogelijk was om met de 964 nationaal te rijden… Het leek ons echt een prachtig project om een mooie Porsche 964 RSR in te zetten in het BK rally.

Voor 2014 moeten we dus op zoek naar een ander project, voorlopig is het dus effe rond kijken welke richting we zullen uit gaan.

We hadden vorig jaar al aangegeven dat we de Sezoensrally zeker niet wilden missen en dus werd er een Porsche 911 gehuurd. Het gaat om een vrij standaard wagen die al bewezen heeft van zeer betrouwbaar te zijn. Het zal vooral de bedoeling zijn om ons te amuseren maar we willen uiteraard ook kijken hoe competitief de wagen is binnen de historics.

Net zoals de vorige seizoenen zal Rutger Govaerts de nota’s lezen.

Onze deelname hebben we te danken aan Juwelier Thiery Courtois/ICE Watch, Arganique, Demo Keukens en Decapress.

Chris Van Woensel en Justine Demeestere hadden voor het seizoen hun zinnen gezet op een top 5 in de eindstand van het BFO Belgian Rally Championship. Helaas liet de mechaniek van de BMW 130i hen de voorbije wedstrijden in de steek. Daarom wil de piloot uit Schriek dit weekend in de Sezoensrally in de eerste plaats de finish halen… voor Patrick Snijers.

“Onze kansen in het kampioenschap zijn al verkeken,” vertelt Chris.“Na ons superseizoen vorig jaar, worden we dit jaar achtervolgd door pech. In Haspengouw brak de motor, in Tielt blokkeerden de remmen in elke remzone en in de Rally van Wallonië lag een gebroken bout in de transmissie aan de basis van onze opgave. Hopelijk blijven we dit weekend van problemen gespaard en kunnen we voluit gaan in ons duel met Patrick Snijers, die de andere BMW 130i van Charly zal besturen.”

Tractie vinden op de onverharde stroken met de krachtige zescilinder zal een serieuze uitdaging worden, zeker omdat regen voorspeld wordt.

“Bij regenweer dreigt het een overlevingswedstrijd te worden. We hebben het al eens meegemaakt in de Sezoens, vooral in 2005, toen we 7de werden met onze BMW M3. Bij slecht weer worden er sporen gereden in het onverhard, waardoor het extreem moeilijk wordt met onze achterwielaandrijver. In die omstandigheden zal Snijers, met de iets minder krachtige versie, geen nadeel hebben. Om het maximum uit onze 130i te halen, hebben we droog asfalt en goede banden nodig.”

“Het vermogen van de motor kunnen we optimaal benutten op de snelle stroken, maar in de haakse situaties zullen we veel tijd verliezen, zeker op onverhard. Onze 130i is een wild beest en een enorme uitdaging voor mij als piloot. Om met de BMW goed te scoren in het algemeen klassement moeten we van de eerste tot de laatste meter kunnen aanvallen zonder technische problemen. Dat is onze bedoeling dit weekend. En natuurlijk willen we Patrick Snijers kloppen op zijn favoriete ondergrond…”

Nadat LC Racing door een blessure van piloot Koen Lauwaert niet kon starten in de TAC Rally, besloot Koen om de RS Monteberg aan zijn programma toe te voegen om nog wat ritme op te doen voor de ORC Rally. Koen was tijdens de eerste rit meteen in vorm, met een 6e tijd algemeen en veruit de beste voorwielaangedreven wagen voor een resem krachtiger 4x4’s. Ook tijdens de 2e rit zaten Koen en co Nico Beernaert goed mee voorin, want met een 7e tijd algemeen stonden het LC Racing duo halfweg op een 6e plaats, maar volgde Vermeeren op minder dan een seconde. De voorlaatste proef begonnen de wegen op te drogen en kwamen de krachtiger 4x4’s sterk opzetten, met een 10e tijd algemeen als resultaat voor Koen en 1 plaatsje verlies in het algemeen klassement. Koen had voor de laatste rit slechts 64 honderdsten voorsprong op Vermeeren in de Evo en besloot nog eens goed aan te vallen om zijn plaats te behouden, maar helaas was de Evo9 piloot een kleine seconde sneller over de laatste 8 km kp en moest Koen zijn 7e plaats algemeen prijsgeven voor 28 honderdsten.

Desalniettemin was Koen met zijn 8e plaats algemeen en klassewinst gezien het deelnemersveld meer dan tevreden. Volgende afspraak wordt de ORC Rally begin juni, waar Koen met de R3 zal aantreden.

Kurt is nu al 20 jaar actief in de rallysport, heeft ondertussen 101 wedstrijden als piloot gereden, samen verdedigen we al 10 jaar de kleuren van (o.a.) Teng Tools en binnenkort rijden we onze 50ste wedstrijd samen!!!

Wallonie : het was voor het team een blij weerzien met één van hun favoriete rally’s ten tijde van hun deelname aan het Belgisch Kampioenschap met de Citroen C2. Bovendien kregen we van de organisatie toepasselijk het startnummer 49 want het was de 49ste van ons samen.

Aangezien het al van 2006 geleden was dat we daar nog aan de start kwamen moesten we alle proeven opnieuw op nota zetten. Het weekend van de verkenning was intensief maar zeer plezierig!

De wedstrijd zelf startte iets minder want door een probleem met een velg was de wagen moeilijk bestuurbaar voor de rit op vrijdagavond. We beslisten geen risico’s te nemen en kozen voor de herstart op zaterdag i.p.v. onnodige risico’s te nemen.

De eerste ronde op zaterdag keken we eerst de kat uit de boom en vanaf de tweede ronde verbeterden we stelselmatig onze tijden. Het was echt genieten op de proeven en er werd aan een strak tempo gereden echter zonder grote risico’s te nemen. Beetje per beetje knabbelden we af van de achterstand die we opliepen op vrijdagavond. We wisten dat het nog een zware, lange rally was en dat de bloemen pas aan de eindmeet verdeeld werden. In de laatste ronde zaterdagavond kregen we echter het gevoel dat het vermogen van de wagen verminderde. Er werd beslist “voorzichtig” verder te rijden om dan tijdens het service te kijken wat de oorzaak kon zijn maar enkele kilometers verder besliste de motor daar al anders over. Plots kwam een onheilspellend geluid van onder de motorkap waardoor we de wagen direct aan de kant zetten. Game over L

Op zondag werd de motor al gedemonteerd en enkele dagen later was deze al in Engeland voor nazicht en herstelling. Ondertussen kregen we geen al te goed nieuws. Ongeveer alles wat kon kapot zijn is kapot…

De herstelling van de motor zal hoogst waarschijnlijk een grote hap nemen uit ons beschikbaar budget waardoor we ons geplande programma voor 2013 al meteen ( moeten ) herzien.

We beginnen al met NIET te starten in de rally van Bocholt eind deze week maar we zijn wel al ingeschreven voor de Ypres Historic Rally eind juni. Dit zal dus de 50ste wedstrijd samen zijn!

Na de Rally van Wallonië twijfelden Hermen Kobus en Erik de Wild even over het vervolg van het seizoen in het BFO Belgian Rally Championship. De bezinningsperiode duurde niet lang, want Hermen en Erik staan zaterdag aan de start van de Sezoensrally, de vierde manche van het BFO Belgian Rally Championship. Met zijn Ford Fiesta S2000 zet Hermen in het Noord-Limburgse Bocholt de achtervolging in op Vincent Verschueren en Melissa Debackere, die in het kampioenschap al drie resultaten achter hun naam hebben en daarom niet aan de start komen in Bocholt.
"In het Belgisch kampioenschap is het seizoen opgedeeld in twee helften van vier wedstrijden. De Sezoensrally is de laatste wedstrijd van de eerste groep van vier rally's, waarvan je drie resultaten mee mag laten tellen. Melissa en Vincent hebben al drie resultaten behaald. Zij zijn niet van de partij. Jammer, maar dan mikken we wat hoger en gaan we een paar WRC's het vuur aan de schenen leggen," lacht Hermen. "Na onze opgave in de Rally van Wallonië, moeten we in Bocholt op zoek gaan naar ons tweede resultaat van het seizoen. We gaan vol voor de maximale punten. Het seizoen is nog lang en er kan nog veel gebeuren. Het is belangrijk om de Sezoensrally te rijden om met voldoende ritme aan de start te komen van de Geko Ypres Rally, ons hoofddoel dit seizoen."
De Sezoensrally is een heel bijzondere wedstrijd. Het compacte evenement telt 12 klassementsproeven, verdeeld over drie lussen van vier proeven. Ongeveer een derde van het parcours bestaat uit onverharde gravelwegen op de befaamde maaskiezel, ronde kiezelsteentjes die weinig grip bieden. Hermen Kobus proefde al eens van het onverhard met zijn Renault Clio R3...
"Die deelname met de Clio R3 eindigde al op de derde proef met een klap tegen een boom. Op de rondkoers werd ik verblind door het stof van de wagen voor ons, waardoor ik het rempunt miste voor een haakse rechtse. Dit weekend verwachten we geen stof, want er wordt regen voorspeld! Ik heb de onboards van de vorige edities bekeken. Op dit parcours kan je het verschil maken in de snelle situaties, maar dan moet je de rechtervoet wel beneden houden. Een mooie uitdaging," vertelt Hermen Kobus, die ongetwijfeld een aantal WRC's onder druk kan zetten met zijn Ford Fiesta Super 2000.

Na de Legend Boucles de Spa, waar Bernard Munster tot de allerlaatste meter van de laatste chronorit streed voor de overwinning, is team BMA maandag 13 mei begonnen aan een ander groots evenement voor historische rallywagens, de Historic Rally van Marokko. De vierde editie van de wedstrijd georganiseerd door Yves Loubet en zijn team mocht meer dan 80 deelnemers aan de start verwelkomen. Zij gingen maandag van start in Agadir. Op het programma: zes intense wedstrijddagen via Tafraout, Ouarzazate, Merzouga, Ifrane en Bin El Ouidane, om op zaterdag 18 mei te finishen in Marrakech. De totale afstand bedraagt 2578 kilometer, waarvan 457 tegen de chrono. Magisch…
Bernard Munster, vorig jaar winnaar van de derde editie, kon de kans natuurlijk niet laten liggen om zijn titel te verdedigen. Hij start met één doel: een tweede zege op rij behalen. Zijn Porsche 911 Proto RMH uit 1975 ging maandag van start met het #1 op de deuren. Samen met Johan Gitsels, zijn copiloot, zal de teambaas van BMA vol aan de bak moeten om kleppers als Chantriaux, de Mévius, Clement, Mondron, van de Poele en vele anderen achter zich te houden.
Mikken op de overwinning is één zaak, maar dat ook nog eens combineren met het runnen van een team dat… 5 Porsches 911 aan de start brengt, is nog wat anders! Team BMA, dat kan rekenen op de ervaring en de professionaliteit van Lionel Hansen, is immers op alle niveaus vertegenwoordigd. Naast de bolide van de boss, bemannen Patrick Borne en Filip Deplancke een Proto 911 uit 1973 (#12). De versie uit 1975 van dezelfde bolide wordt bestuurd door de Fransman Alain Deveza (die zich waagt aan een avontuur in historic, terwijl hij normaal het Frans onverhardkampioenschap rijdt met een Subaru Impreza Gr.A van BMA). André Lausberg en Eric Gressens vormen een team in de Porsche 911 1970, terwijl François Kicq en Andrée Hansen met de BMA Proto 1975 van start gingen.
Kortom, een mooie vloot die klaar is voor de uitdagingen op de schitterende proeven in een magisch decor uitgestippeld door Yves Loubet. Afspraak op het einde van de wedstrijd voor de balans van het alomtegenwoordige team BMA in deze 4de Historic Rally van Marokko, die weer uitzonderlijk belooft te worden…

Aankomend weekend staat de Sezoensrally op de rallykalender, de derde meetellende wedstrijd van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. De Sezoensrally, rondom het Belgische Bocholt, wordt voor een deel verreden over maaskiezel, wat de wedstrijd een heel speciaal tintje geeft. Een van de deelnemers is Johan Faes van het Fabory Rallyteam. Genavigeerd door Arie Lekkerkerker wil Faes met zijn bekende witblauwe Mitsubishi Lancer Evo 9 de leiding in het Groep N-kampioenschap verstevigen.

De Sezoensrally wordt op zaterdag 18 mei verreden en bestaat uit vier verschillende proeven die driemaal afgelegd worden. Johan Faes blikt vooruit: “De entourage en de proeven met het vele onverhard maken dit tot een uniek evenement. Lekker compact: slechts 4 verschillende proeven en toch dik 160 kilometers op snelheid. Echt gaaf en een wedstrijd waar onze auto zich thuis voelt. Lekker snijden, lange stukken onverhard, helemaal super!”

Het is niet voor de eerste keer dat het team naar Bocholt afreist: “Ik heb de Sezoensrally al heel vaak gereden. Het is een soort van thuiswedstrijd voor ons. De eerste keer reed ik daar met de Evo 6. Van tevoren wist ik niet wat ik van het maaskiezel moest verwachten, maar toen ik het eenmaal doorhad hadden we de snelheid er goed inzitten. Een paar jaar geleden zijn we er tweede in de Groep N geworden, op slechts 0,3 seconden achter de nummer 1. Na bijna de hele dag aan de leiding te hebben gestaan! Het gaat daar op het scherpst van de snede.”

Met de gezellige service op het Kerkplein in Bocholt en de mooie proeven die allemaal nabij de service gelegen zijn, is de Sezoensrally een geliefd evenement. De lange halen over het maaskiezel vragen om lef en stuurmanskunst: wie durft het laatst te remmen voor een haakse bocht op de rollende steentjes? Terwijl voorin het gevecht uit zal worden gevochten tussen Freddy Loix, Erik Wevers en andere WRC-tenoren, is de strijd in de standaardklasse wellicht nog veel spannender. Kris Princen, altijd snel in Bocholt, zal met zijn Evo X revanche willen na zijn opgave in Tielt en Mitsubishi-rijders als Taverine, Hermans en Pyck zijn ook geduchte tegenstanders. “Het zal lastig worden om Kris Princen bij te houden. Ons doel is natuurlijk de zege in de Nederlandse standaardklasse, maar we gaan een strijd met de Belgen absoluut niet uit de weg. Het belooft in ieder geval een mooie en uitdagende wedstrijd te worden,” besluit navigator Arie Lekkerkerker.

Wedstrijddetails Sezoensrally 18 mei 2013

Aantal klassementsproeven 12

Totaal aantal wedstrijdkilometers 165.72
Type wegdek 75% verhard

Website organisatie www.sezoensrally.be
Locatie servicepark en podium Kerkplein, Bocholt (B)

Start 1e deelnemer 08.15 uur podium

Finish 1e deelnemer 20.15 uur podium

Met de Sezoensrally op 18 mei wordt de eerste helft van het BFO Belgian Rally Championship afgesloten. De Sezoens is de vierde wedstrijd van het kampioenschap. Drie van de vier resultaten behaald in de eerste vier wedstrijden mogen in rekening gebracht worden in de eindstand. Wie met drie uitslagen op zak aan de start komt, kan voluit voor de aanval kiezen om een score te verbeteren, terwijl piloten met een eerdere opgave achter hun naam absoluut punten moeten scoren.

Wie niet zal moeten rekenen is Freddy Loix. Hij kan met het maximum van de punten op zijn naam voluit het spektakel verzorgen en de strijd aangaan met de goed gewapende Nederlandse toppers aan de start, want de Sezoensrally telt ook mee voor het Nederlands kampioenschap. Erik Wevers is vertrouwd met de maaskiezel, maar zijn Ford Fiesta RS WRC, de wagen die Bernhard Ten Brinke vorig seizoen bestuurde, komt mogelijk wat topsnelheid tekort op de snelle proeven. Die handicap zal Erik Van Loon alvast niet hebben, met zijn Ford Focus WRC08, net zomin als Bob de Jong, die na een sterke prestatie in de Rally van Wallonië met vertrouwen aan de start komt in Noord-Limburg. Ferdi Biesheuvel en Bert Cornelis kiezen voor een Subaru Impreza WRC.

Wat het parcours betreft, blijft RT Moustache trouw aan het gekende concept van drie lussen van vier proeven. Het parcours bleef grotendeels ongewijzigd, al zal de jump op de proef van Veldhoven niet meer gebruikt worden. Een begrijpelijke beslissing. De klassieker van Gerdingen, die vorig jaar werd opgevist, blijft op het programma staan. Dat betekent dat de brug over de vierbaansweg Bocholt-Bree erg geliefd zal zijn bij de rallyfans, want vanaf die plaats kan men een groot deel van de proef volgen, met een dubbele passage. De proef bevat enkele schitterende en uitdagende stroken onverhard, want de maaskiezel blijft natuurlijk het uithangbord van de Sezoensrally!

Naast de service op het gezellige Kerkplein in Bocholt, passeren de wagens elke ronde ook over het podium op het Vrijthof in het centrum van Bree, de ideale locatie om tussen de proeven een terrasje mee te pikken.

Zoals eerder aangekondigd, heeft de organisator beslist dit jaar een korting te geven aan de toeschouwers. Een dag top rallysport kan je al beleven voor 15 euro!

Afspraak op 18 mei op het Kerkplein in Bocholt.