Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na elke wedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship, bekroont de BFO Award een uitzonderlijk sterke prestatie van een jong rallytalent. De Rally van Wallonië had nogal wat verrassingen in petto in het Junior-kampioenschap. Aanvankelijk werd de strijd volledig gedomineerd door Ghislain de Mevius, maar een lekke band zaterdagavond werd gevolgd door een opgave zondagochtend. Matthias Boon eiste daarna de hoofdrol op, maar net toen hij de jacht had geopend op de leider in R2, Cédric De Cecco, werd de Leuvenaar terug geslagen door een lekke band.
Wie zich niet op een foutje liet betrappen was Timo Van der Marel. De 22-jarige Nederlander kwam voor de derde keer aan de start in Namen, voor de eerste keer in het kader van de Ford Fiesta Sport Trophy. Daarin verraste hij topfavoriet Hugo Arellano, een serieuze referentie, en alle lokale specialisten. Bovendien realiseerde de zoon van Jan Van der Marel met zijn Fiesta R2 één algemene scratch in R2, uitgerekend op de openingsproef op de Citadel vrijdagavond. Enkel door een straftijd wegens "overdreven snelheid" op een verbindingsrit verspeelde Van der Marel, de vorige twee jaren actief in de WRC Academy, de zege in Junior en strandde hij achter Polle Geusens en Mickaël Bourgeois.
"De snelle proeven van de Rally van Wallonië zijn prachtig. Het niveau in het Junior-kampioenschap en in de Belgische Fiesta Trophy ligt erg hoog. Ik was het niet eens met de straftijd van 1'20" die we kregen, want uiteindelijk klokten we te laat in omdat de tijd voor de alternatieve verbinding erg kort berekend was. Ik was daardoor zo kwaad dat ik vandaag als een gek heb aangevallen om toch nog de Fiesta Trophy te winnen. Deze BFO Award is een ongelofelijke opsteker. We zullen er in de Sezoensrally zeker bij zijn," verklaarde de jonge Nederlander, die we terug aan de start zullen zien in de Sezoensrally.

Zonder rechtstreekse concurrent in de Citroën Trophy, waar Armand Fumal snel wegzakte, zocht Caren Burton dit weekend dan maar de strijd op met de 4x4 Gr.A-wagens van Streel, Venant en Léonard. Wellicht de reden waarom zijn remmen een paar keer oververhit geraakten, al belette hem dat niet om zijn Citroën DS3 toch naar een 13de plaats te sturen.

In de Ford Fiesta Sporting Trophy waar er meer dan 15 deelnemers waren (Hugo Arellano en Bob Kellen reden niet voor de Trophy),was het de Nederlander Van der Marel die domineerde. Zelfs ondanks een zware tijdstraf (overdreven snelheid) heroverde hij de eerste plaats t.o.v. Sougnez en Dedouaire die hem op het podium vergezelden . Radoux (motor) en De Ridder (sortie en nadien een mechanisch probleem) moesten opgeven, terwijl Van Deijne (eveneens omwille van snelheidsovertreding) terugviel in het klassement.

Vier teams kwamen aan de start van de eerste manche van de nieuwe Peugeot 208 Rally Cup. En… die wagens konden zich meteen mengen in de strijd om de klasse 6 (R2B) Eerst Xavier Baugnet (die op het einde van de eerste etappe dan 1'50'' verloor door een lekke band) en later met Cédric De Cecco en Ghislain de Mévius die nek-aan-nek streden om de zege, tot… de Mevius wegviel met een gebroken transmissie.

Maar er kwam ook stevig weerwerk van enkele teams die niet voor een cup reden. In de eerste plaats van Polle Geusens die zijn nieuwe Citroën C2 R2 Max naar de vierde plaats (klasse 6) stuurde, maar ook van Matthias Boon die met De Cecco om de zege streed tot hij een foutje maakte en lek reed. “De Peugeot 208 is beter op gebied van ophanging, terwijl de motoren vergelijkbaar zijn. Ik probeerde maar het mislukte. Toch heb ik er geen spijt van

Toch ook opmerken dat al deze wagens voorafgegaan werden door de Duitstalige Stéphane Hermann (16de ) die weer een indrukwekkende prestatie afleverde met zijn Fiat Punto HGT. Daarmee won hij trouwens ook in Gr.M (nadat Chris Van Woensel moest opgeven door een probleem met de achterbrug van zijn BMW 130i) en ging hij ook ruim de officiële VW Polo GTI van Guillaume Dilley en de Citroën Saxo van streekpiloot Frédéric Hébette (die hier voor de twintigste keer deelnam) vooraf.

De meeste cup-piloten streden ook voor het juniorkampioenschap, waar er maar liefst 21 teams aan de start kwamen. Door diverse tegenslagen van de Mévius en Van der Marel, was het opnieuw Polle Geusens die won. Hij ging finaal o.a. Michaël Bourgeois en Ludovic Sougnez vooraf.

167 teams kwamen dit weekend aan de start van de 30ste rally van Wallonië, een verjaardagseditie met als hoofditem, de terugkeer van François Duval. Toch was het Freddy Loix die deze manche van begin tot einde domineerde en die zo via een derde opeenvolgende succes in het Belgisch kampioenschap eindelijk deze rally kon toevoegen aan zijn palmares.

Hoewel het weer door de regen op vrijdag en de frisse temperaturen nadien, tijdens dit laatste weekend van april niet 100% was, kon het grote autosportfeest in de Naamse regio ter gelegenheid van de 30 rally van Wallonië toch voluit gevierd worden. Het begon vrijdagavond met een show op de Citadel van Namen, waar het talrijk opgekomen publiek o.a. Patrick Snijers opnieuw zag rijden met de Porsche 911 SCRS Gr.B waarmee hij de eerste editie in 1984 won !

Hoewel Snijers geen Porsche 997 kon vinden om aan deze 30ste editie deel te nemen, ontbrak ook de recordhouder van deze rally Pieter Tsjoen, die we dit seizoen nog niet in actie zagen. Dit werd evenwel gecompenseerd door het heroptreden van publiektrekker François Duval, die hier een WRC van de laatste generatie kwam ontdekken.

Het leek vooraf een veelbelovend duel te worden met Freddy Loix, de leider in de tussenstand van het BRC, maar op de kp’s had de Focus WRC 2 l. toch steeds de bovenhand op de Mini WRC 1.6 turbo, behalve op kp 5 waar de leider lek reed. Toch was het tijdsverlies veel groter voor “Dudu” toen die later op Kp “13” zelf lek reed en meer dan één minuut verloor ! En… na die tegenslag moest de winnaar van 2009 de kelk zelfs tot op de bodem leegdrinken, aangezien hij zondagmorgen nog voor de eerste kp moest opgeven door een elektronisch probleem, waardoor een spoel en een bougie smolten. “Het was onmogelijk om de schade in de as van de cilinder hier te herstellen” aldus de tuner van de wagen, Willy Collignon

Door die opgave kwam er plots ook een einde aan de mooie strijd om de tweede plaats tussen de Mini en de andere WRC 1.6 turbo, de Ford Fiesta van de Nederlander Dennis Kuipers, die tijdens zijn eerste optreden in Namen alvast erg mooie dingen liet zien en daarvoor beloond werd met een besttijd tijdens de eerste passage op Arbre (kp 18). Maar… tijdens de volgende ronde tolde hij dan wel een paar keer op kp 22 en daarbij raakte hij een koe, die moest afgemaakt worden. Uiteraard nam Freddy Loix op dat moment geen grote risico’s meer, zodat hij via zijn derde opeenvolgende succes in het BFO-BRC 2013, eindelijk zijn naam kon toevoegen aan het palmares van deze Naamse klassieker. “Het is misschien vreemd, maar ik heb minder stress als ik me voluit moet geven in een hevige strijd met een tegenstrever zoals François, dan wanneer dat niet het geval is. Dan kan je je trouwens niet veroorloven om een zege te verspelen door een fout. Kortom ik verkies opperste concentratie.

De eerste zege in de rally van Wallonië kwam er voor Freddy dus tijdens zijn zesde deelname. Hij debuteerde hier in 1991 (8ste alg. en derde in Gr.N met een Mitsubishi Galant VR4) terwijl zijn beste resultaat tot dusver er kwam in 1994 (2de alg. en winnaar in F2 met een Opel Astra Gr.A).

Behalve de Skoda Fabia van Allart (turbobreuk in Kp 2 – maar herstart via super-rallye) en de Citroën C4 van Stéveny (niet op zijn gemak everder ook enkele mechanische problemen)streden alle andere WRC’s op zondag voor de laatste podiumplaats. Met zijn indrukwekkende Mitsubishi WRC leek de Nederlander Bob De Jong lang onderweg naar de derde plaats, maar uiteindelijk moest hij David Bonjean toch laten voorgaan, waardoor dus de Peugeot 307 WRC finaal het podium haalde. Stéphane Lhonnay sloot met zijn op papier minder krachtige WRC de top-5 af, maar terwijl hij zich snel uit de greep van de S2000-wagens of de beste Gr.N’s reed, gaf hij finaal ook maar 30 seconden toe op Bonjean !

Komend weekend wordt in de omgeving van Namen de Rallye de Wallonie verreden. Na zijn misser in de TAC Rally keek Robert Droogmans uit naar deze 3de manche van het Yokohama Belgian Historic Championship om sportieve revanche te kunnen nemen. Maar dit wordt nu even uitgesteld, want het Astrum Retro Team geeft forfait voor de klassieker in Namen.

Bij het uitwerken van de plannen om met Robert en het Astrum Retro Team deel te nemen aan het Belgisch Historic Rally Kampioenschap, bestond dit kampioenschap uit acht wedstrijden. Wij veronderstelden dat er tweemaal vier wedstrijden waren, waarvan één schrapresultaat mocht weerhouden worden.Bij het analyseren van het reglement is gebleken dat er zes resultaten van negen wedstrijden in rekening gebracht mogen worden. Het feit is dat we niet aan alle negen manches deel kunnen nemen. Ondanks dat Robert en Johnny reeds de verkenningen hadden afgewerkt, werd besloten om de enige driedaagse wedstrijd van onze kalender te schrappen.Jammer voor de sympathieke organisatie van de Rallye de Wallonie, want zij hebben er alles aangedaan om ons toch te kunnen laten starten. Onze volgende rally wordt nu de Sezoens Rally in Bocholt,” aldus teammanager Freddy Vieren.

De afgelopen maanden hebben we als team keihard gewerkt om alles rond te krijgen voor onze eerste rally van 2013. De inspanningen zijn niet voor niets geweest, want Imex Racing staat met een ijzersterk pakket aan de start van de ELE Rally.

Het is gelukt om de auto te bemachtigen die bovenaan onze wensenlijst stond: de Citroën C4 WRC. Een unieke auto, volgens de kenners toch wel de ultieme 2-liter WRC. Ik ben erg benieuwd hoe bruut zo’n oude kampioensauto van Sebastien Loeb is. Voor de fans is het ook mooi, want in de ELE Rally was nog nooit een C4 WRC te zien.
Hans Weijs Motorsport
Dat het is gelukt om zo’n C4 naar Nederland te halen hebben we voor een belangrijk deel te danken aan Hans Weijs. Hans heeft zijn connecties bij Citroën aangesproken, waarna de bal is gaan rollen. Hans Weijs Motorsport zal ook de service en de afstelling van de auto voor z’n rekening gaan nemen.
Het is de eerste keer dat Imex Racing met Hans samenwerkt en het bevalt super. Hans weet als ervaren rijder precies wat nodig is om professioneel te kunnen werken. Voor mij als rijder is het ook fijn om zo’n ervaren man als klankbord te hebben. Je bent ook als tweevoudig kampioen nooit te oud om te leren.
Nieuwe navigator
Op 31 mei en 1 juni zit een nieuwe navigator naast me omdat Robin dit seizoen met Dennis Kuipers rijdt. We hebben opnieuw gekozen voor een ervaren Belg: Davy Thierie. Hij heeft de laatste jaren veel gereden met Bernhard ten Brinke. Davy is een heel prettig mens en bovendien zeer professioneel.
Daarmee is het powertrio voor de ELE Rally compleet. En dat is ook zeker de verdienste van mijn trouwe sponsors Axians ICT, Capi Europe, Van Vliet Transport en Imex BV. Ik denk echt dat we het pakket hebben om te kunnen knallen in de ELE.
De winnaar van onze prijsvraag is Stefan van Ras. Hij had alle vragen goed en wint hiermee een tegoedbon van Bloembak.nl.
We gaan voor de rally nog een dag testen in Nederland met de C4 WRC om een goede afstelling te vinden voor het Nederlandse asfalt. We laten niets aan het toeval over, want het doel is duidelijk: winnen. Of dat lukt weten we pas na de laatste proef, maar ik ga d’r in ieder geval helemaal voor!

Bijna 3 weken na hun overwinning in Tielt maken Freddy Loix en alle medewerkers van het BFO-Elitis Rallyteam zich klaar voor alweer een jubileumeditie van één van de 8 schitterende rally’s die het Belgisch Rally Kampioenschap rijk is. De 30e editie van de Rallye de Wallonië start dit weekend in hartje Namen en belooft 3 dagen van spanning, sensatie en mooie momenten.

Freddy en Frédéric reden een foutloos parcours in Tielt en bleven er gevrijwaard van enig technisch probleem. De wagen en het team blijken meer dan ooit perfect op elkaar afgestemd. Toch blijft het team niet op zijn lauweren rusten en wordt er telkens verder gesleuteld aan de wagen en gaan Freddy en Frédéric ook deze donderdag opnieuw de baan op voor een hele dag aan privé testritten in de buurt van Couvin. Niets wordt aan het toeval overgehouden. “We hebben inderdaad een hele mooie en incidentenvrije wedstrijd gereden tijdens de TAC Rally in Tielt. Dit wil echter niet zeggen dat we meteen tevreden moeten zijn met onszelf. We blijven aan de wagen sleutelen. Elk parcours is anders en dus ook de setting van de wagen.” aldus Freddy.

De Rallye de Wallonië belooft in vele opzichten een spannende wedstrijd te worden. Niet alleen moeten wagen en piloot bewijzen dat ze 3 dagen lang op topniveau kunnen rijden, Freddy krijgt er ook een geduchte tegenstander bij. Niemand minder dan François Duval heeft besloten om er zijn comeback te maken in de rally en er zich voor te bereiden voor een terugkeer naar het WRC. François Duval verschijnt aan de start in een Mini WRC. Hoewel François Duval heeft aangegeven niet zozeer de strijd te willen aangaan met Freddy Loix, kan het niet anders dan dat beide piloten geen duimbreed zullen wijken voor elkaar en voor elk punt zullen vechten.

Freddy kijkt alvast erg uit naar de wedstrijd; “De terugkomst van François in de rally is zeer goed nieuws. Ik ben dan ook blij dat hij de Rallye de Wallonië heeft uitgekozen als eerste wedstrijd. François is een steengoede en razendsnelle piloot. Indien we beiden gevrijwaard blijven van mechanische pech zal het wel eens een mooie en vooral spannende wedstrijd kunnen worden. Ik heb er nog geen enkele keer kunnen winnen en tracht daar komende weekend uiteraard verandering in te brengen. De toeschouwers zullen waar voor hun geld krijgen!”.

Na het debuut met de nieuwe BMW 130i in de TAC Rally, staat Chris Van Woensel dit weekend aan de start van zijn lievelingsrally, de Rally van Wallonië. Op het snelle, vloeiende parcours kunnen Chris Van Woensel en copilote Justine Demeestere het vermogen van hun zescilinder laten spreken. Na de vroege opgave in de Rally van Haspengouw, is de achtervolging in het kampioenschap ingezet.

Chris Van Woensel zorgde in het verleden al vaker voor verrassingen in de Rally van Wallonië. In 2002 zette hij de WRC’s voor schut door in de gietende regen met een Subaru Impreza Gr.N de wedstrijd te winnen. Ook met de Nissan 350Z reed de Yokohama-piloot aan de leiding in Namen, tot de mechaniek er anders over besliste.

“Vorig weekend werden we, samen met de andere oud-winnaars van de wedstrijd, nog eens in de kijker gezet tijdens een feestavond voor de 30ste verjaardag van de Rally van Wallonië. Een tof initiatief van de organisatoren,” vertelt Chris. “Maar, vrijdagavond staat alles in het teken van de sportieve strijd. Het blijft onze doelstelling om zo hoog mogelijk te finishen, als het kan dicht bij de WRC’s en in de top 10. Op de proeven rond Namen biedt het asfalt meer grip dan in Tielt, zodat we het vermogen en het koppel van onze BMW beter aan de grond moeten krijgen.”

In Tielt kampte Chris aanvankelijk met remproblemen. De verklaring is verrassend…

“De remmen zijn… te goed! De BMW heeft niet veel gewicht achteraan en daardoor kregen we de remmen niet op temperatuur. De remmen zijn in feite te groot, waardoor de achterwielen makkelijk blokkeerden in zware remzones. Maar, we hebben destijds met de Nissan geleerd hoe we dat op kunnen lossen. Normaal zou het dit weekend opgelost moeten zijn.”

Met meer vertrouwen in de remmen, zullen Chris en Justine in Namen voluit op zoek gaan naar een plaats in de top 10.

Drie dagen rally op hoog niveau, dat staat Hermen Kobus en Erik de Wild dit weekend te wachten in de 30ste editie van de Rally van Wallonië, de derde wedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship. In de TAC Rally bewees de Nederlandse vice-kampioen zijn talent door op de allerlaatste proef de maat te nemen van de Belgische kampioen Super 2000, Vincent Verschueren.
Hermen Kobus en Erik de Wild verkenden afgelopen zondag de proeven van deze Rally van Wallonië, een van de mooiste wedstrijden op de Belgische kalender.
"We hebben de verkenningen op één dag afgewerkt. Zondag zijn we om 5h30 vertrokken in Nijmegen en rond 8h30 stonden we in Namen. We hebben alle proeven twee keer verkend en twaalf uur later stond alles op notes. Ik kan je wel vertellen dat de proeven bijzonder snel zijn, met bovendien ontelbare blinde situaties. Ik denk dat ons notasysteem op dit parcours zeker goed tot zijn recht zal komen. Er zijn wel een paar proeven voor piloten met een groot hart, zoals de klassementsproef van Arbre. Die proef is razendsnel, bumpy, glad en de bomen staan heel dicht langs de baan. Het wordt een uitdagende rally," lacht Hermen.
Na de verkenningen was Hermen niet meer zo zeker over de technische keuze die gemaakt werd voor de transmissie van de Ford Fiesta Super 2000...
"Na de TAC Rally is gebleken dat het sperdifferentieel vooraan te strak stond. Dat was de verklaring voor het moeilijk insturen van de wagen, behalve op de laatste proeven, toen ik veel agressiever reed om Vincent terug te pakken. Dat probleem is opgelost. Voor de Wallonie hebben we wel gekozen voor de korte verhoudingen in de versnellingsbak. Misschien niet de ideale keuze, want zo haalt de Fiesta S2000 slechts 170 km/h, maar als het regent is de handicap wellicht minder groot en op technische stroken kunnen we er een voordeel uit halen."
Het belooft weer een spannende strijd te worden met Melissa Debackere en Vincent Verschueren...
"Echt, ik hoop dat de verschillen iets groter zijn in de Rally van Wallonië, want we hebben in Tielt de ganse dag op de limiet gereden. Vrijdagavond op de Citadel ga ik niet teveel risico's nemen, maar zaterdag zal ik meteen in de aanval gaan. De proeven op zaterdag zijn technischer. Zondag verwacht ik dat we met onze korte verhoudingen eventueel wat tijd zullen laten liggen. Ik ben echt benieuwd, want het niveau ligt erg hoog in België!"

Tijdens het traditionele rendez-vous van de rally van Wallonië, de show op de Citadel, zal deze dertigste editie gevierd worden en dat in aanwezigheid van ex-winnaars en enkele uitzonderlijke wagens uit de Belgische rallygeschiedenis ! Patrick Snijers met de Porsche 911 SC RS “Gaban” waarmee hij in ‘84 deelnam aan de eerste editie !

Laatste minuut: De show met François Duval en een Corolla WRC !
Met overwinningen in 2001, 2003, 2004, 2005 (met Tsjoen) en 2009 (met Duval), heeft de Toyota Corolla WRC 5 successen in Namen. Een record want er waren twee versies van de Ford Sierra Cosworth nodig om de 6 successen (1987, 1988, 1990 met de 2 deuren 2RM en 1991, 1992 en 1997 met de 4 deuren 4x4) te behalen. François Duval zal met de auto van Philippe Dewulf rijden.

Zorg dat je op tijd komt, want de Esplanade op de Citadel van Namen zal vrijdagavond opnieuw massaal ingenomen worden door het publiek. Alvorens daar (vanaf 20u45) de BRC-wagens passeren, willen de organisatoren daar immers zowel het publiek als zichzelf verwennen met een show. De jongsten onder ons zullen zo de rijke geschiedenis van de rally van Wallonië ontdekken terwijl de ouderen daarover wellicht vele mooie herinneringen zullen kunnen ophalen.

Hoewel enkele ex-winnaars ontbreken op dat appel, was het ook onmogelijk om alle winnende wagens opnieuw te herenigen in Namen. Sommige zijn er immers niet meer en anderen staan in een museum. Maar een competitiewagen is uiteraard gemaakt om de racen. Dat was trouwens ook de mening van enkele gepassioneerde eigenaars, die zich lieten verleiden door het voorstel van de organisatoren. Zo krijgen enkele oud-winnaars bij deze gelegenheid de kans om - als demonstratie - nog eens enkele rondjes met hun ex-wagen te rijden.

2 authentieke Porsche’s 911 SCRS en de eerste Subaru WRC in België

Hoewel hij dus niet aan de rally deelneemt met een Porsche 997 neemt Patrick Snijers nog eens plaats in de Porsche 911 SCRS Gr.B, waarmee hij in 1984 de eerste editie won ! Ook de tweelingzus (neen geen replica) van die wagen (de ex-Droogmans) zal aanwezig zijn. Kortom het gaat om twee authentieke wagens, geprepareerd door Jean-Pierre Gaban en RAS-Sport, die nu eigendom zijn van een verzamelaar uit het noorden van ons land, die zelf het ganse weekend als « guest » met zo’n wagen zal rondrijden.

Een ander exemplaar uit de RAS-ateliers dat heel wat herinneringen oproept is de Ford Sierra Cosworth, één van de Gr.A-koninginnen van de late jaren tachtig. Hoewel de wagen die vrijdag aanwezig zal zijn, niet het exemplaar is waarmee Robert Droogmans won in 1987, benadert die wel het niveau van die wagen. Het betreft immers de trainingswagen van Droogmans, waarmee Theo Dexters hier in 1990 vierde werd.

De eerste Subaru WRC die te zien was in België is eveneens van de partij. De winnaar van de Condroz rally in 1997 (met Bruno Thiry achter het stuur) de « P10WRC » won in handen van Mathias Viaene later namelijk ook in Namen de editie van de eeuwwisseling. Deze wagen die enkele jaren geleden volledig gerestaureerd werd, komt nu naar deze show via de Engelman James Sparrow, die er nog regelmatig “asfalt-proeven” mee afwerkt. Gelukkig dus ook dit weekend !

Larry Cols aan het stuur van zijn Mitsubishi uit 2007 !

Misschien iets minder prestigieus, maar de winnende Mitsubishi Evo8 Gr.A uit 2007 zal ons herinneren aan het grote talent van Larry Cols. Dankzij de huidige eigenaar, Marc Streel die er trouwens de rally mee zal rijden, zal « Didi Junior » voor het eerst terug in een competitiewagen stappen om er deze sympathieke demo mee te rijden. Ongetwijfeld zal hij daarvoor een staande ovatie krijgen op de Esplanade. Net zoals Sparrow en Streel krijgt ook de laureaat van 2008, Hubert Deferm een derogatie om enkele rondjes af te werken op de Esplanade aan het stuur van zijn huidige BMW M3.

Ook Bernard Munster, met een Renault Clio Maxi, de winnaar van de editie 1995, hield eraan om aanwezig te zijn. En… om alvast het spektakel te garanderen, gebruikt hij zijn gloednieuwe historic-Porsche 911, die binnenkort zal deelnemen aan de rally van Marokko !

En… hoewel ze net als hun eigenaars deze rally nooit zelf gewonnen hebben, zijn er nog twee andere wagens die omwille van hun uitzonderlijk karakter opgenomen werden in de show. Het gaat om de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Christophe Jacob, een wagen die nooit eerder te zien was in de rally van Wallonie (zelfs niet in Gr.B-uitvoering) en de nieuwe Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mévius. Een wagen die de dubbele ex Gr.N wereldkampioen voor het eerst aan het publiek toont, voor hij over enkele dagen vertrekt naar de rally van Marokko.

Dit spektakel begint om 18u30. Maar om te voorkomen dat er door het opspattend grind auto’s zouden beschadigd worden, zullen ze niet allemaal tegelijk rijden. Bovendien zullen deze demonstraties op de Esplanade onderbroken worden door interviews met alle aanwezige ex-winnaars. Om niets te missen is het dus aangewezen om tijdig aanwezig te zijn. De toegangsprijs bedraagt 15 Euro (voor volwassenen) terwijl kinderen tot 12 jaar gratis binnen mogen.

herinneringen oproept is de Ford Sierra Cosworth, één van de Gr.A-koninginnen van de late jaren tachtig. Hoewel de wagen die vrijdag aanwezig zal zijn, niet het exemplaar is waarmee Robert Droogmans won in 1987, benadert die wel het niveau van die wagen. Het betreft immers de trainingswagen van Droogmans, waarmee Theo Dexters hier in 1990 vierde werd.

De eerste Subaru WRC die te zien was in België is eveneens van de partij. De winnaar van de Condroz rally in 1997 (met Bruno Thiry achter het stuur) de « P10WRC » won in handen van Mathias Viaene later namelijk ook in Namen de editie van de eeuwwisseling. Deze wagen die enkele jaren geleden volledig gerestaureerd werd, komt nu naar deze show via de Engelman James Sparrow, die er nog regelmatig “asfalt-proeven” mee afwerkt. Gelukkig dus ook dit weekend !

Larry Cols aan het stuur van zijn Mitsubishi uit 2007 !

Misschien iets minder prestigieus, maar de winnende Mitsubishi Evo8 Gr.A uit 2007 zal ons herinneren aan het grote talent van Larry Cols. Dankzij de huidige eigenaar, Marc Streel die er trouwens de rally mee zal rijden, zal « Didi Junior » voor het eerst terug in een competitiewagen stappen om er deze sympathieke demo mee te rijden. Ongetwijfeld zal hij daarvoor een staande ovatie krijgen op de Esplanade. Net zoals Sparrow en Streel krijgt ook de laureaat van 2008, Hubert Deferm een derogatie om enkele rondjes af te werken op de Esplanade aan het stuur van zijn huidige BMW M3.

Ook Bernard Munster, met een Renault Clio Maxi, de winnaar van de editie 1995, hield eraan om aanwezig te zijn. En… om alvast het spektakel te garanderen, gebruikt hij zijn gloednieuwe historic-Porsche 911, die binnenkort zal deelnemen aan de rally van Marokko !

En… hoewel ze net als hun eigenaars deze rally nooit zelf gewonnen hebben, zijn er nog twee andere wagens die omwille van hun uitzonderlijk karakter opgenomen werden in de show. Het gaat om de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Christophe Jacob, een wagen die nooit eerder te zien was in de rally van Wallonie (zelfs niet in Gr.B-uitvoering) en de nieuwe Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mévius. Een wagen die de dubbele ex Gr.N wereldkampioen voor het eerst aan het publiek toont, voor hij over enkele dagen vertrekt naar de rally van Marokko.

Dit spektakel begint om 18u30. Maar om te voorkomen dat er door het opspattend grind auto’s zouden beschadigd worden, zullen ze niet allemaal tegelijk rijden. Bovendien zullen deze demonstraties op de Esplanade onderbroken worden door interviews met alle aanwezige ex-winnaars. Om niets te missen is het dus aangewezen om tijdig aanwezig te zijn. De toegangsprijs bedraagt 15 Euro (voor volwassenen) terwijl kinderen tot 12 jaar gratis binnen mogen.

Maar liefst 18 Ford Fiësta’s R2 staan aankomend weekend aan de start van de Rallye de Wallonie. Een van de deelnemers is Timo van der Marel, die samen met navigatrice Rebecca Smart dit seizoen de gehele Belgische Ford Fiësta Sport Trophy rijdt. De equipe komt met een duidelijk doel aan de start: het podium.De Rallye de Wallonie vormt dit seizoen de eerste meetellende wedstrijd van zowel de Belgische, als de Nederlandse Ford Fiësta Trophy. Hoewel Van der Marel zich voor beide trophy’s ingeschreven heeft, ligt zijn prioriteit bij de cup in België. “Het Belgisch kampioenschap telt zes wedstrijden, die we allemaal gaan rijden. Deelname aan het volledige Nederlandse kampioenschap voegt daar nog eens drie wedstrijden aan toe. Op dit moment hebben we daar helaas nog geen budget voor, dus onze focus ligt op België.”De seizoensopener speelt zich af in Wallonië, rondom het stadje Namen. In totaal staan 24 klassementsproeven op het programma. De aftrap vormt de showproef Citadel op vrijdagavond. Een proef die start met een rondkoers bij de Citadel in Namen en eindigt met een smalle en steile afdaling op kasseien naar beneden. Zaterdag volgen nog eens 15 proeven, terwijl op zondag de laatste 8 worden verreden. In totaal meten maar liefst 18 Fiësta R2-equipes de krachten met elkaar. Timo van der Marel heeft deze wedstrijd al een paar keer eerder gereden en kijkt er enorm naar uit. “Deze wedstrijd heeft echt alles. Veel technische stukken, topjes, blinde bochten, asfalt, kasseien, klinkers, hairpins… Echt een uitdaging voor rijder, navigator en auto. Als het gaat regenen worden al die vette en slecht onderhouden wegen ook nog eens bijzonder glibberig.”Met startnummer 45 op de deuren voeren Van der Marel/Smart de overige 17 Fiësta-rijders aan. Als de eerste deelnemer zondag even na half vier over het podium rijdt, heeft hij (of zij) er 217 kilometer op snelheid opzitten. Smart: “We gaan deze wedstrijd niet meteen alles uit de kast halen. Het is lastig om te bepalen hoe we staan ten opzichte van de Belgische deelnemers, vooral de lokale deelnemers zullen erg snel zijn. We gaan in ieder geval voor een podiumplaats in de Trophy.” Ook dit jaar is de service weer in handen van het vakkundige MCC Sport. “Ik werk al vele jaren samen met MCC Sport en ben blij dat we onze samenwerking dit jaar weer voort kunnen zetten. Ze hebben de Fiësta prefect opgebouwd, de vuurdoop tijdens de Tank S Rally in maart liep fantastisch. Aan de auto zal het niet liggen,” besluit Van der Marel.WedstrijddetailsVrijdag 26 april1e deelnemer podium: 20.02 uur1e deelnemer Citadel: 20.45 uurZaterdag 27 aprilStart 1e deelnemer podium: 08.16 uurFinish 1e deelnemer podium: 19.50 uurZondag 28 aprilStart 1e deelnemer podium: 08.06 uurFinish 1e deelnemer podium: 15.37 uurLocatie service/podium Place de Wallonie, JambesStartnummer vd Marel/Smart 45Site van de organisatie www.automobileclubnamur.be

Het succes van de enige echte promotieformule in het kader van het Kampioenschap van België Rally blijft overweldigend! In de Rally van Wallonië zullen maar liefst meer dan vijftien piloten aan de start verschijnen met een Ford Fiesta R2 in het kader van de openingsmanche van de Ford Fiesta SportTrophy 2013, die opnieuw over zes rally's verreden zal worden. De strijd voor de opvolging van Xavier Baugnet is open...

Hoewel de FFST 2013 nog niet van start ging, werden de eerste twee wedstrijden van het Begisch rallykampioenschap al geanimeerd door tal van Ford Fiesta's R2. Het bevestigt het statuut als referentie van het bommetje van het merk met de blauwe ovaal. Zowel in de Rally van Haspengouw als in de TAC Rally, verzorgden de Fiesta's R2 het spektakel in het Junior Kampioenschap georganiseerd in de marge van het BFO Belgian Rally Championship, maar ook andere, minder jonge piloten kiezen voor de Ford om zich in een ideale context uit te leven.

In de Rally van Wallonië zullen verschillende accenten te horen zijn in het R2 Café, het verzamelpunt voor de teams van de FFST voor, tijdens en na de wedstrijd. Het startveld is immers erg internationaal, met Nederlandse, Britse, Zwitserse, Luxemburgse, Franse en... Belgische deelnemers.

Thibault Radoux, Guillaume De Ridder, Ludovic Sougnez, Jamie Brown, Tom Van Rompuy en Joachim Wagemans (18 jaar), die in Tielt aan de start kwam nadat hij eerder al ervaring op deed in de Pfalz-Westrich in Duitsland en de Rally van Le Touquet in Frankrijk, zitten al goed in het ritme, want zij trekken dit jaar de kaart van de FFST in combinatie met het Junior BRC, een competitie voorbehouden voor piloten geboren na 31/12/1987.
Andere jonge piloten maken in Namen hun debuut in het Kampioenschap van België. De Nederlanders Timo van der Marel, ex-piloot van de WRC Academy, en Kevin Van Deijne, nemen het op tegen de Zwitser Sylvain Droxler. Maximilien Vandenberghe zal op zijn 21ste zijn allereerste rally rijden als piloot. Om zijn rallycarrière te lanceren heeft hij voor de Ford Fiesta SportTrophy gekozen.

De jonge talenten zullen aan referenties geen gebrek hebben. Hoewel hij dit jaar zijn loopbaan een internationale wending wil geven, natuurlijk nog steeds met zijn Ford Fiesta R2, komt de jonge Luxemburger Hugo Arellano aan de start van deze Rally van Wallonië. Hugo werd door Malcolm Wilson eind vorig jaar nog uitgekozen als mede-laureaat van de internationale Shoot-Out bij M-Sport. Bob Kellen, nog een Luxemburger, viert eveneens zijn comeback. Andere bekende gezichten in de Ford Fiesta SportTrophy zijn Arnaud Dedouaire, Harry Bouillon, Frédéric Perrard, Jourdan Serderidis, Nico Van Herzeele en Wim Carton.
Kortom, het wordt een boeiende strijd op alle niveaus in Namen. De FFST zal opnieuw een groot deel van het spektakel verzorgen tijdens deze Rally van Wallonië, die zijn 30ste verjaardag viert!

Een week voor de start van de wedstrijd rond Namen zien we dat de deelnemerslijst indrukwekkender aan het worden is . Onder andere zien we nu Freddy Loix (Ford Focus WRC 08), Francois Duval (Mini JCW WRC Spec B), Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC), Philip Cracco (Ford Fiesta WRC), Bob de Jong (Mitsubishi Lancer WRC 05), David Bonjean (Peugeot 307 WRC), Benoit Allart (Skoda Fabia WRC) , Stéphane Lhonnay ( Skoda Octavia WRC ) en Philippe Stéveny (Citroën C4 WRC) verschijnen met een WRC .

Aan de top van de wedstrijd zullen we ongetwijfeld de 2 tenoren Francois Duval (Mini JCW WRC Spec B) en Freddy Loix (Ford Focus WRC 08) een hoofdrol zien spelen , maar net daarna zullen de anderen klaar staan om het commando over te nemen indien de eerstgenoemden foutjes maken op het mooie parkoer van de Rally de Wallonie .

Smaakmaker Philippe Stéveny maakte vorig jaar voor het eerst kennis met de Citroën C4 WRC tijdens de Rallye De Wallonie. Maar het wederoptreden in de rallysport liep niet echt volgens plan. In Jambes eindigde de deelname met een schuiver op kp 5 en bij een tweede poging in de Condroz Rally haalde hij zelfs de start niet na een crash tijdens een voorafgaande test.

“Het probleem is de complexiteit van deze WRC’s. Bovendien rij ik nog weinig met rallywagens, waardoor het nog moeilijker is om de wagen te leren begrijpen,” legt Philippe Stéveny uit. “Maar ik ben een volhouder en dus wil ik het graag nog eens proberen met deze fabuleuze Citroën C4 WRC.”

Terug van weggeweest bij de historics is Yannick Bodson die zijn rentree op het hoogste niveau maakt in Namen . Het was de aanwezigheid van Robert Droogmans , met een Ford Escort RS 1800 Gr 4 in de Rallye De Wallonie , die het enthousiasme deed stijgen bij de cafébaas om ook nog eens deel te nemen met een soortgelijke Escort van zijn copiloot Hugues Lecomte.

De historics zullen ongetwijfeld weer voor het nodige spektakel zorgen op de Citadel vrijdagavond . De lijst van spektakelmakers met Porsche zijn Dirk Deveux ( Porsche 911 ) gevolgd door Christophe Kerkhove ( Porsche 911 ) , Patrick Mylleville ( Porsche 911 ) en Robby Moers ( Porsche 911 ) .

De bekende namen die rijden met Ford Escort is heel indrukwekkend met Robert Droogmans , Didier Vanwijnsberghe , Craig Salter , Yannick Bodson , Benoit Gillot , Kurt Olivier , Raphaël De Borman , Bruno Lacroix , Christophe demortier , Bjorn Hamiaux enz .

Update wordt vervolgd .

 

De voorgaande jaren verliep de “rallysprint Monteberg” steeds over twee dagen. Dit jaar beslisten de organisatoren om de wedstrijd te concentreren op 1 dag. Met de nieuwe formule wordt de rallysprint veel compacter gemaakt. De administratieve en technische controle, en de verkenning met standaardwagens, gebeuren op zaterdag 11 mei 2013 vanaf 14.00u. Op zondag 12 mei 2013 om 08.30u start de eigenlijke wedstrijd.

“Doordat de voorafgaande controles aan de wedstrijd op zaterdag gebeuren kan op zondag over vier rondes gereden worden ten opzichte van slechts drie doortochten vroeger. Gezien het zeer vlot verlopen van de inschrijvingen, een initiatief dat zeer gewaardeerd wordt door de deelnemers.” aldus Christophe Vermeersch

“Een bijkomend voordeel is dat de omgeving van de Monteberg maar voor één dag afgesloten wordt voor het openbaar verkeer. Wat de gemeente en de bewoners minder overlast bezorgt”.

De wedstrijd telt mee voor het VAS-en PAK kampioenschap, en staat open voor internationale deelnemers. Naast de vele Belgen, fungeren ook al enkele Fransen en heel wat Engelsen op de deelnemerslijst.

Gezellig servicepark op “Rallysprint Monteberg”

Dit jaar bevindt het servicepark van de “rallysprint Monteberg” zich niet meer zoals voorgaande jaren in de Kruisabelestraat te Dranouter.

Christophe Vermeersch: “Dit is een strook van meer dan een kilometer lang, ver van de eigenlijke klassementsproef. Dat zorgde er voor dat een groot deel van het publiek nooit een bezoek bracht aan het assistentiepark, wat nochtans de moeite waard is om te zien. Ook voor de serviceteams was het ver wandelen om hun wagens te zien rijden. Daarom besloten we, de assistentiezone te centraliseren in het dorp van Dranouter. Dit zal voor de piloten, de teams en het publiek veel aangenamer vertoeven zijn. Ook de horeca in het dorp zal deze wijziging toejuichen. Het tweede weekend van mei kan het al gezellig terrasjesweer zijn!”


Net zoals de voorbije jaren kan de Geko Ypres Rally een aantal overnachtingen bij inwoners van de Ieperse regio aanbieden aan een aantal buitenlandse amateurteams, de uitgelezen mogelijkheid voor de inwoners en de teams om elkaar beter te leren kennen. Dit gratis verblijf voor amateurteams is mogelijk dank zij de Ypres Rally Invitation Club.

De Rally Invitation Club, opgericht in 1993, heeft een coördinerende rol tussen de teams en de inwoners en draagt zo in grote mate bij tot het succes en de magie van de rally. Binnen onze organisatie hebben we daarom een groep mensen die zich bezighoudt met het vinden van enthousiaste gastgezinnen die een slaapplaats aanbieden aan de amateurteams.

Twintig jaar na de start is de RIC nog altijd springlevend. Meer nog: dit mooie initiatief groeit nog altijd. Momenteel komen gastgezinnen zich nog altijd spontaan aanmelden om gratis logies aan te bieden aan teams en piloten. Dit unieke concept is gebaseerd op de zeer hechte en intense band tussen de Ieperse bevolking en de Ieperse rally. Doorheen de jaren zijn veel mooie en sterke vriendschappen tussen teams en inwoners ontstaan en dat is wat de Geko Ypres Rally zo mooi en populair maakt.

De inschrijvingen voor de Geko Ypres Rally 2013 gaan open vanaf vrijdag 26 april. Vanaf deze dag kunnen geïnteresseerde teams en piloten zich inschrijven via het inschrijvingsformulier dat gevonden kan worden op de website www.gekoypresrally.com . Piloten die wensen deel te nemen aan de Geko Ypres Rally moeten deze ingevulde formulieren versturen aan de organisatoren. Woensdag 12 juni om 24 uur worden de inschrijvingen volledig afgesloten. Het originele inschrijvingsformulier moet bij de organisatoren ten laatste op maandag 17 juni toegekomen zijn.

De organisatoren van de Geko Ypres Rally wijzen er nog eens op dat een absoluut maximum van 125 wagens toegelaten wordt. Enkel volledig ingevulde inschrijvingen zullen weerhouden worden door de organisatoren. De deelnemers aan het Belgian Junior Rally Championship krijgen een speciale korting.Vanaf volgende week wordt het reglement online gezet via onze websitewww.gekoypresrally.com maar de organisatie wenst er nog eens speciaal de aandacht op te vestigen dat de verkenningen dit jaar doorgaan op woensdag 26 juni en donderdag 27 juni om zo tegemoet te komen aan de budgetbeperkingen van de teams

Parallel met de Geko Ypres Rally wordt hetzelfde weekend traditiegetrouw ook de Ypres Historic Rally powered by CONXION verreden. Dertien klassementsproeven lang strijden piloten aan het stuur van legendarische rallywagens voor de overwinning in deze nevenwedstrijd van de Geko Ypres Rally. De Ypres Historic Rally powered by CONXION, maakt deel uit van het Europees Historic kampioenschap en het YOKOHAMA Belgisch Historic kampioenschap. Sinds de allereerste editie van de Ypres Historic Rally, gewonnen in 1993 door Geoffrey Crabtree in een Porsche, stonden tal van grote namen op het podium.

Op zondag 7 april stonden Erik en Els aan de start van de Rallye de Trois Ponts. Deze rally bestond uit 3 rondes van 3 proeven en dit voor een totaal van 98 km tegen de chrono.De eerste proef werd vlot, maar zonder risico’s afgewerkt wat een 5de tijd opleverde. Op de 2de en mooiste proef van de wedstrijd, Wanne, werd het ritme wat verhoogd en niet zonder resultaat. Er werd een mooie 3de tijd gerealiseerd.Daarna ging het richting Bodeux voor de 3de en langste proef van de wedstrijd. Deze proef is een rondkoers, de wagens komen dus meerdere keren aan de start voorbij. Toen het bijna aan E&E was om van start te gaan werd plots de volledige proef stilgelegd door de rode vlag. Er was een hevige crash gebeurd van de Mitsubishi nr. 18. De wagen was op een elektriciteitspaal terecht gekomen en de piloot, François Bidonet, moest door de brandweer uit de wagen worden bevrijd. Aanvankelijk zag het er niet goed uit, maar bij nader inzien vallen de verwondingen gelukkig mee. Door dit ongeval kon E&E deze proef niet afwerken. Hierdoor was er een ganse dag een vertekend beeld van de uitslag omdat er een voorlopige rijtijd werd toegekend. Het leek alsof E&E op een 6de plaats stond, maar door wat telwerk wisten zij dat ze wel degelijk op een 3de plaats stonden.De strijd om deze plaats te verdedigen kon ingezet worden. Het zou gaan tussen de Evo 6 van E&E, de Subaru van Daniël Molter en de Citroën DS3 van Arnaud Fumal.Tijdens de eerste 2 proeven van de 2de ronde werden er mooie tijden gerealiseerd en op deze manier kon de 3de plaats in handen worden gehouden. Op de 3de proef was het vertrouwen even weg, het parkoer lag er vuil bij en hier en daar was het verraderlijk glad door smeltende sneeuw. Hier kon Daniël Molter van profiteren en nam zo de 3de plaats over.Ook tijdens de 3de ronde verliep alles vlot. Er werd voor elke seconde gestreden om zo de 4de plaats veilig te stellen. En dit lukte ook. Erik en Els werden 4de algemeen met 13 seconden voorsprong op Arnaud Fumal.De ganse dag liep de auto als een trein. Het ritme zat er, ondanks 6 maanden inactiviteit, snel terug in. En na de teleurstellende opgave in de rally de Mettet vorig jaar is dit resultaat een opsteker. Erik en Els kijken alvast uit naar hun volgende wedstrijd op 19 mei. Dan wordt de Salamandre rally in Beaumont gereden.