Aankomend weekend, vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni, wordt de 49ste editie van de ELE Rally verreden. Negentien klassementsproeven, met een totale lengte van 190 kilometer, vormen het decor van een van de mooiste rally´s van Nederland. Johan Faes en Arie Lekkerkerker van het Fabory Rallyteam staan met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start om de strijd met de overige groep N-rijders aan te gaan. Na de Sezoensrally, waar de equipe door een kapotte stuurbekrachtiging uitviel, is de auto weer volledig nagelopen en op punt gezet.
De ELE Rally heeft alles in zich. De landelijke proeven voeren de deelnemers over asfalt, klinkerweggetjes en onverhard. Verder zijn er proeven over industrieterreinen en wordt een aantal proeven in het donker verreden. Het is een echte klassieker die een warm plekje heeft in het hart van menig rallyfan en rallyrijder. Ook Johan Faes koestert warme herinneringen aan de rally. “De ELE Rally is mijn thuiswedstrijd en heeft er zelfs voor gezorgd dat ik verliefd werd op het rallyrijden. Toen ik jong was, werd er nog ’s nachts gereden en kwamen de auto’s ook door mijn woonplaats, Reusel, knallen.”
Vrijdagavond beginnen Faes en Lekkerkerker, met startnummer 15 op de deuren van hun Evo, rond 19.45 uur aan hun Brabantse avontuur. Die avond rijden ze de proef Asten twee keer en de proef Somerlo twee keer. Rond middernacht plaatsen ze de Mitsubishi in het wachtpark in Helmond.
Zaterdag staan de resterende vijftien proeven op het programma. De deelnemers gaan om tien uur van start met de proeven Vlierden en Stiphout. Na beide proeven twee keer te hebben gereden, rijden de rallyauto’s naar de service in Eindhoven. Vervolgens staan de proeven rondom Eindhoven op het programma: Strijpse Kampen, Spoordonk, Wintelre, St. Oedenrode en Son. Vooral de klassementsproef Wintelre doet menig rallyhart sneller kloppen. “Het is vrij on-Nederlands dat een proef door een dorp loopt. Bovendien bevat Wintelre lange stukken onverhard, waaronder erg mulle, zanderige delen, ” aldus navigator Lekkerkerker.
Faes en Lekkerkerker leiden de standaardklasse in het kampioenschap en willen tijdens hun thuiswedstrijd hoge ogen scoren. “In 2011 hebben we hier de groep N gewonnen. Dat is nu ook het doel natuurlijk, maar we hebben altijd sterke concurrentie in de ELE Rally. Het is een lange wedstrijd met wisselende ondergronden waar de snelheden hoog oplopen. Er zitten behoorlijk lange rechte stukken in, die afgewisseld worden door korte technische situaties. Het is belangrijk om niet alleen hard te rijden, maar ook twee dagen scherp en geconcentreerd te blijven en de auto heel te houden. Met name tijdens de avondproeven zal het verschil worden gemaakt,” blikt Faes vooruit.
Wilt u genieten van de actie en het spektakel van de rallysport? Het is absoluut de moeite waard om een kijkje te nemen bij de ELE Rally. Er zijn meerdere rondkoersen, dat betekent dat u de rijders meerdere keren achtereen langs kunt ziet komen. Bovendien bent u altijd welkom op de service van het team. De koffie staat klaar!
Wedstrijddetails ELE Rally 31 mei – 1 juni 2013
-
Aantal klassementsproeven 19
Totaal aantal wedstrijdkilometers 190 km
Type wegdek 88.9% verhard
Startnummer Fabory Rallyteam 15
Website organisatie www.elerally.nl