Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Sezoens rally 2013 : defecte stuurbekrachtiging stopt opmars Fabory Rallyteam .

Afgelopen zaterdag vormde het Belgische Bocholt het toneel van de Sezoensrally, de derde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Wat een schitterende strijd leek te worden voor het Fabory Rallyteam, eindigde in malheur. Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker kregen te kampen met een defecte stuurbekrachtiging en moesten de wedstrijd staken. Een grote teleurstelling voor het rallyteam uit het Brabantse Reusel.

Zaterdag 18 mei werd rondom het Belgische Bocholt de 37ste editie van de Sezoensrally verreden. Deze wedstrijd vormde de derde ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Een van de deelnemers was Johan Faes, die samen met navigator Arie Lekkerkerker en zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 hoge ogen wilde gooien. Na twee opeenvolgende zeges in de Nederlandse standaardklasse – groep N - was het doel een hattrick te maken. De compacte Sezoensrally staat bekend als een tricky wedstrijd. Het parcours is voor een groot deel op maaskiezel uitgestippeld, wat een totaal andere benadering van de proeven vereist. Het vergt lef en stuurmanskunst om op de rollende steentjes zo laat mogelijk te remmen. Faes en Lekkerkerker hadden er echter zin in. Faes: “Ik heb deze rally vaker gereden en de proeven liggen ons en de Evo heel goed.” Toen de equipe om 08.30 uur over het startpodium op het Kerkplein in Bocholt reed, stonden de mannen dan ook helemaal op scherp voor de eerste boucle van vier proeven.

Faes liet meteen zien dat de wedstrijd hem ligt. Op de eerste proef, Goolder, werd een nette 13de tijd algemeen genoteerd. Daarmee was hij eerste van de Nederlandse groep N-rijders en derde groep N achter de Belgen Pyck en Monnens. De volgende proeven volgde een prachtige opmars. Op de tweede proef, Veldhoven, werd er een 9de tijd uitgeperst, 2de groep N achter Monnens. Dit bracht de equipe door naar de 10de plek algemeen, nog steeds 1ste Nederlandse groep N. Op de derde proef schoof het team vervolgens met een prachtige 7de tijd overall door naar de 9de plek in het algemeen klassement. Op de vierde proef ging het echter mis. “ Halverwege de proef Gerdingen begaf de stuurbekrachtiging het, naar later bleek door een defecte leiding. Ik moest de halve proef zonder stuurbekrachtiging rijden, maar we verloren slechts 15 seconden en konden onze positie gelukkig vasthouden.” Sterker nog, het team noteerde de 10de tijd op de proef en stond intussen 8ste algemeen, 2de groep N achter Gunther Monnens met zijn Evo X en nog steeds 1ste Nederlandse groep N!

Gelukkig was de service direct na proef vier voorzien. Vol goede moed ging het serviceteam met de auto aan de slag. Het pechduiveltje kwam echter definitief om de hoek kijken. “Hoewel het vervangen van dit soort leidingen een grote klus is - het volledige subframe moet er namelijk onderuit -, moet dit euvel in theorie binnen de gestelde servicetijd te verhelpen zijn. Maar alles zat gruwelijk tegen; bouten die er maar niet uit wilde komen, koppelingen die niet los wilden… De tijd tikte door en door en om 12.47 uur moesten we definitief de handdoek in de ring gooien,” aldus een teleurgestelde Lekkerkerker.

Qua kampioenschap is er gelukkig niet veel verloren. “We liggen nog steeds 4de in het ONRK algemeen en 1ste groep N. We gaan er alles aan doen om de volgende rally weer voorin mee te draaien,” besluit Faes. De volgende rally is de ELE Rally. Deze thuiswedstrijd wordt op 31 mei en 2 juni rondom Helmond en Eindhoven verreden. Daarover later meer.