Drie weken na de eerste manche van de Ford Fiesta Sport Trophy 2013, verzorgden de Fiesta's R2 het spektakel in de Sezoensrally. In Bocholt, op een parcours dat voor een derde uit onverhard bestaat, domineerde één piloot de wedstrijd. Timo van der Marel, eerder ook al winnaar in Namen, benutte zijn ervaring uit het Wereldkampioenschap om een tweede opeenvolgende zege te behalen. Maar, Thibault Radoux, tweede, heeft zijn laatste woord nog niet gesproken!
Het peloton van de Ford Fiesta SportTrophy nam ongeveer een vierde van het startveld in deze Sezoensrally voor zijn rekening. Met 15 inschrijvingen bevestigde de promotieformule van Ford zijn status als absolute referentie bij de merkencups. De Ford Fiesta R2 blijft veruit de populairste wagen bij de deelnemers aan het Junior Kampioenschap van België.
Nog voor de start moesten twee deelnemers aan de FST forfait geven. Lloyd Seminara kon zijn sterke prestatie van de Rally van Wallonië niet bevestigen door budgettaire problemen, terwijl Arnaud Dedouaire, in Namen nog op het podium, tot de vaststelling kwam dat de technische keuring van zijn Fiesta R2 verlopen was.
Toen de wedstrijd zaterdagochtend van start ging, lagen de stroken onverhard er nog bijzonder nat en glad bij. De openingsronde bleek onverbiddellijk voor een aantal deelnemers aan de Trophy. Op de tweede proef schoven Guillaume De Ridder en Maximilien Vandenberghe in een van de diepe sloten op de proef van Veldhoven. Ze moesten opgeven. Ook Harry Bouillon liet zich verrassen op het delicate parcours.
Timo Van der Marel nam meteen het heft in handen. De Nederlander toonde dat hij zijn zege van de Rally van Wallonië wilde bevestigen en hij mikte tevens op de zege in het Junior-klassement. Bij de Fiesta's domineerde hij twaalf proeven lang het klassement, maar de overwinning in het Junior-kampioenschap verspeelde Timo met minder dan een seconde: "Ik heb op de laatste proef teveel voorzichtigheid ingebouwd. Ik dacht gewonnen spel te hebben. Maar, ik heb me enorm geamuseerd op dit parcours. Op het onverhard was de Fiesta bijzonder efficiënt."
Omdat Ludovic Sougnez enkele minuten verloor door lekke banden en Tom Van Rompuy mikte op regelmaat, ging de strijd voor de tweede plaats tussen Thibault Radoux en een andere jonge Nederlander, Kevin Van Deijne. Na een schuiver rechtdoor op KP 6, nam Van Deijne een beetje afstand. Maar, niet voor lang, want twee proeven verder verloor ook de Nederlander kostbare tijd: "De bediening van de versnellingsbak brak. We hebben de proef in derde versnelling moeten afwerken, wat ons een minuut kostte."
De laatste ronde van vier proeven was bijzonder spannend. Terwijl Timo Van der Marel aan de deur van de Top 10 algemeen klopte, stelde Thibault Radoux zijn tweede plaats veilig, tot hij op de laatste proef lek reed: "Een lekke band op een recht stuk onverhard dat er erg zwaar bij lag... De verscheurde band klapte hard tegen de wielkast, maar we bleven rijden om niet alles te verliezen. Uiteindelijk bleven we tweede met amper 4 seconden verschil. Ik denk dat dit de zwaarste rally van mijn leven was... Ik ben opgelucht dat we de finish bereikt hebben."
Kevin Van Deijne was logischerwijze lichtjes ontgoocheld dat hij er geen Nederlandse dubbel van kon maken, maar hij behaalde wel een prachtige derde plaats, voor Tom Van Rompuy, de Zwitser Sylvain Droxler en debutant Jo Goffings, in het dagelijks leven instructeur op de Ford Lommel Proving Ground!
Ludovic Sougnez betreurde natuurlijk de tijd die hij verloor door lekke banden, al blijft hij wel op de tweede plaats staan in het kampioenschap, samen met Tom Van Rompuy. Een week nadat hij de RS van Haillot reed met een Ford Fiesta Super 2000, vervolledigde Jourdan Serderidis de Top 8 van deze tweede manche van de FST 2013, voor Jamie Brown en Wim Carton.
De volgende afspraak van de Ford Fiesta SportTrophy volgt al binnen iets meer dan een maand, meer bepaald in Ieper, waar de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap op het programma staat.