Vorig weekend kwamen we, na een goede testrit, goed voorbereid aan de start van de Ypres Historic Rally.
Er stonden 178km tegen de chrono op het programma en dit verdeeld over 15 proeven, waarvan 11 verschillende.
Een kijk op het deelnemersveld leerde ons al snel dat een goede klassering niet evident zou zijn want er stonden veel snelle wagens en piloten aan de start.
Onze ervaring leerde ons echter dat de Ypres Historic Rally een uitputtingsslag is en de moeilijke weersomstandigheden op vrijdag zorgden er voor dat het allemaal nog iets moeilijker werd.
Op vrijdag moesten we naast 2 keer KP Boezinge ook KP Mesen en KP Langemark rijden. We reden met de nodige marge en konden foutloos de eerste wedstrijddag afsluiten op een 20ste plaats algemeen. Aangezien de regen eigenlijk een beetje onze bondgenoot was t.o.v. veel krachtigere wagens verwachtte ik dat het voor ons moeilijk zou zijn op zaterdag om op de droge wegen stand te houden, laat staan grote stappen vooruit te zetten in het klassement.
Na drie proeven op zaterdag bleek dat we echter meer deden dan stand houden want voorzichtig schoven we op in het klassement.
Een 9de tijd algemeen (!!!) op de selectieve KP Kemmelberg deed ons zelf springen naar een 14de plaats algemeen.
Na KP Heuvelland stonden we zelfs al 13de alvorens naar de twee proeven te trekken in Frankrijk.
We konden daar die positie vasthouden en waren klaar om op de langste KP ( Hollebeke - 28.82km ) ons beste beentje voor te zetten.
Net vertrokken op deze proef kregen we echter een klein probleempje waardoor we het volle vermogen van de motor niet konden gebruiken.
In plaats van op te schuiven naar voor slaagden we er toch in onze plaats te behouden.
Tijdens de service lostte het team van XRST het euvel op en we konden vertrekken voor de laatste drie proeven.
We hielden een correct tempo aan en verbeterden onze tijden t.o.v. de eerste doortochten 's middags.
De laatste lus reed de Escort weer perfect en we eindigden finaal dus op de 10de plaats algemeen!!!
Dit is ongetwijfeld één van de beste resultaten van het team en dit in de 50ste wedstrijd samen en dan ook nog eens op Kurt zijn verjaardag.
Zonder de steun van de trouwe sponsor en ons team ( De Peters en XRST ( Carl Lagae en co )) was dit onmogelijk.
We zijn blij en trots dit te hebben kunnen waarmaken en we zouden er graag nog vele jaren samen aan toevoegen.
Hoe het programma er dit jaar nog zal uitzien is nog niet duidelijk.
De nieuwe motor heeft een serieuze hap gekost uit het budget maar we hopen toch nog te kunnen in actie komen dit najaar.