De eerste seizoenshelft van 2013 stond volledig in het teken van een eerste deelname in Ieper.
Tijdens de winter werd door KB-Racing een nieuwe motor gebouwd, en na kleine issues in Dinant en Tielt bleek de wagen in topvorm tijdens de ORC rally alsook in Wervik.
Ieper was dus volledig nieuwe voor Tobi & Bert, en bijgevolg werden de nota's heel gedetailleerd opgesteld. Op vrijdag werd vlot gestart, met een 11de en 8ste tijd. Tijdens de 2de passage over Boezinge bleek de bijkomende voor de nodige
extra gladheid te zorgen en dus werd de snelle proef van Langemark met extreme voorzichtigheid uitgereden. De eerste dag werd afgesloten met een 12de plaats.
Op zaterdag waren de weergoden ons iets gunstiger gezind en vertrokken we vol goede moed om onze gehoopte top-10 plaats te behalen.
De eerste proef werd een 6de tijd behaald, en ook de 2de proef behaalden we een 6de plaats.
De proef Westouter verliep iets stroever en daar werd een 9de tijd behaald.
De eerste service op zaterdag reden we binnen op een 7de plaats. Het doel "top-10" was bereikt.
We stonden toen 21 seconden achter Vermeulen en 29 seconden achter Maes maar waren reeds super tevreden met de klassering.
De lievelingsproeven Kemmelberg & Heuvelland moesten echter nog verreden worden.
Op de supergladde Kemmelberg reden we een 3de tijd. Dit gecombineerd met foutjes van Vermeulen en Debyser zorgden ervoor dat we op een 4de plaats kwamen.
Op de volgende proef van Heuvelland reden we nogmaals een 3de tijd en wipten we over Maes.
De behaalde tijd was trouwens een top-20 plaats waard tussen de moderne ERC klassering, het bewijs dat er hard en snel gereden werd dus.
Op een 3de plaats, en met 3 seconden voorsprong trokken we naar Frankrijk.
Op de snelle proef van Lille konden we onze voorsprong uitbreiden naar 9 seconden, en op de korte showproef in Wasquehal werd de voorsprong nog eens uitgebreid met 5 extra seconden.
Terug naar Belgie voor de marathon-proef van Hollebeke.
Maes had zich allicht intussen gerealiseerd wat er gebeurd was in het klassement, en op deze lange proef sloeg hij hard terug :
13 seconden achterstand werden goedgemaakt, en zo reden we onze laatste service binnen met een voorsprong van amper 0.7 seconden.
Het beloofde een spannende laatste lus te worden en tijdens de laatste service zonderde Tobi zich even af om de resterende proeven te analyseren.
Op Vleteren moesten we even een engelse Porsche inhalen die gelukkig snel plaats maakte.
Verdict : voorsprong uitgebreid naar 1.7 seconden.
Op Watou knabbelde Maes 0.7 seconden weg van onze voorsprong.
De finale proef Westouter zou dus beslissend worden.
Wij hadden echter 3,3 seconden minder nodig om de meet te bereiken, dus werd het podium behaald met een verschil van amper 4 seconden.
Wij zijn alvast zeer tevreden met dit behaalde resultaat.
Een foutloos parcours, een goede in-car samenwerking met de co en een perfecte mecaniek dankzij KB-Racing alsook
de partners Computer Checkpoint , De Dakdokter en Garage Pieters Oostkamp hebben er allemaal samen voor gezorgd dat we deze droom beleefd hebben.
Dank ook aan alle supporters!