Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Hij mag dan wel negenvoudig wereldkampioen rally zijn en haast alle wereldrecords rally op zijn naam hebben staan, Sébastien Loeb blijft eerst en vooral een gepassioneerd rijder. Die passie voor de autosport komt hij delen met het Belgische publiek en wellicht talrijke liefhebbers uit andere landen: begin november verschijnt hij immers aan de start van de 40ste Rallye du Condroz aan het stuur van een Citroën DS3 WRC!

Hoewel hij met de Rally van de Elzas zijn laatste WRC-wedstrijd reed, heeft Sébastien Loeb geenszins de intentie om de rally voor bekeken te houden, ook al ligt zijn prioriteit vanaf 2014 bij het wereldkampioenschap voor toerismewagens (WTCC), uiteraard aan het stuur van een Citroën.

Hij ging dan ook graag in op de uitnodiging om deel te nemen aan de populairste rallywedstrijd van België aan het stuur van een Citroën DS3 WRC, een operatie die op touw werd gezet met verschillende partners, zoals Citroën Belux, Gordon Finest Beers, Michelin en de Motor Club de Huy. “De baas wil me nu al weer achter het stuur zetten van een rallywagen”, glimlacht Sébastien Loeb. “Natuurlijk heb ik al heel wat horen zeggen over de Condroz binnen het Citroën Racing-team. Zowel Yves Matton als ‘Centurion’ (alias Marc Germain, de osteopaat van het team) hadden het er geregeld over. Deze rally zal ongetwijfeld iets weghebben van Le Touquet, met heel wat veranderende gripomstandigheden, smalle wegen en vooral heel wat geglij! Ik heb nog nooit een rally gereden in België, en kijk ernaar uit om deze rally te ontdekken.” (Loeb heeft op circuit Zolder wel al een wedstrijd in de FIA GT gereden)

Sébastien Loeb zal vergezeld worden van echtgenote Séverine, die naast hem plaatsneemt aan boord van een Citroën DS3 WRC: “Séverine was meteen enthousiast over dit project, want ze vindt het geweldig om een à twee keer per jaar een rally mee te rijden aan mijn zijde. We weten dat er ons enkele mooie momenten te wachten staan. Voor ons is het vooral de bedoeling om er plezier aan te beleven, maar natuurlijk wil ik ook een mooi resultaat neerzetten…”.

Naast Loeb ook Matton en Elena

Sébastien Loeb zal in elk geval kunnen rekenen op de waardevolle tips van zijn baas, Yves Matton. Als hij niet in Satory verblijft bij Citroën Racing of op locatie is voor het Wereldkampioenschap Rally, verblijft de teamdirecteur immers in Hoei. Sterker nog: Matton kruist zelf de degens met Loeb aan het stuur van een Citroën Xsara WRC, in het gezelschap van nog een andere negenvoudig wereldkampioen, Daniel Elena. “Er rust dus behoorlijk wat druk op mijn schouders”, zegt Sébastien al lachend. “Als ik voor Yves finish, ben ik misschien mijn plaats in het WTCC kwijt… Het voordeel dat ik met Séverine zal hebben, is dat wij een pak minder ballast moeten meesleuren dan hen (gelach).

Met de aanwezigheid van Sébastien en Séverine Loeb in een Citroën DS3 WRC en van Yves Matton en Daniel Elena aan boord van een Citroën Xsara WRC pakt het Citroën Racing-team dan ook groots uit aan de oevers van de Maas om het Belgische publiek te trakteren op onversneden rallyplezier van topniveau. Afspraak in Hoei op 1, 2 en 3 november voor een uniek evenement!

Voor deze 33ste TBR Rally pakt hoofdsponsor Carrosserie Muylle uit met zwaar geschut. Met vier Mitsubishi's Lancer Evo aan de start brengt dit team wel de grootste Japanse invasie naar Roeselare .

Piet van Hoof (Mister Kasterlee voor de Belgen) ,drijvende kracht achter Van Hoof Sport en 9-voudig winnaar van de short-rally van Kasterlee evenals voormalig Nederlands Kampioen , start komende zondag met het nummer 1 in zijn Evo 4 en is tevens van dit team de grootste kanshebber op de algemene overwinning in deze TBR Rally 2013 .

Arjen de Koning , ceo van Paradigit, Paradigit Rally-Team, en kersvers Nederlands Kampioen 2013 krijgt het nummer 3 toegewezen in zijn Evo 7 en zien we de strijd aangaan met andere gevestigde Mitsubishi Evo waarden in deze wedstrijd , waarom ook niet de overwinning ?

Als derde wagen krijgen we de Evo 9 van Jimmy Taveirne , meervoudig Vas en Pak-w-vl kampioen , met het nummer 7 aan de start . Hij wil zijn goeie tijden van Staden en de Hemicuda bevestigen .Hij wordt voor de gelegenheid genavigeerd door Steve Brown ,zaakvoerder van Ftc Tyrecenter uit Roeselare (www.flanderstradingcenter.be ) . De wagen kreeg nog maar eens een update door Van Hoof Sport uit Wintelre bij Eindhoven en krijgt tevens service door Van Hoof Sport voor deze TBR Rally .

Als laatste in de rij maar eerste over de proeven krijgen we Wouter Muylle , zaakvoerder van het gelijknamig Carrosseriebedrijf Muylle , die zoals gewoonlijk met zijn zwarte Evo 6 de weg opent voor de wedstrijd en erop toeziet of alle punten en zones gerespecteerd worden volgens het boekje .

Niets wordt aan het toeval overgelaten en zonder al teveel tegenslag zien we deze teams in de top van het klassement op zondagavond.

Hou het veilig en sportief , wij doen dat ook !!

www.muylleautobedrijf.be

 

Amper een maand na de Omloop Van Vlaanderen is het Blue Racing / Carrosserie Muylle Rallyteam komend weekend opnieuw te gast in Roeselare voor de TBR Rally. Meteen ook de tweede thuiswedstrijd van het team dat ditmaal met drie wagens uitpakt.

Didier Spillebeen pakt net als tijdens de Omloop Van Vlaanderen uit met de BMW E30 327i en krijgt voor de gelegenheid Kristof Martens,de webmaster van www.flyingfinish.eu, naast zich. Het is echter niet de eerste samenwerking tussen beide Izegemnaren, zodat de aanpassing vlot zal verlopen. Piloot Didier heeft er alvast zin in: "Net als in de Omloop Van Vlaanderen willen we in de eerste plaats aankomen en ons amuseren. Dit hing toen even aan een zijden draadje door een probleem met de achterbrug. De wagen is inmiddels geïnspecteerd en we zijn er klaar voor. De vooruitzichten zijn alvast gunstig voor een vettige rally en dat is spek naar onze bek. We zullen ons best doen om iedereen op een stevige dosis spektakel te trakteren. Op een resultaat laten we ons op voorhand niet vastpinnen, we zien wel hoe de wedstrijd verloopt."

Didier en Kristof willen alvast hun sponsors bedanken die deze deelname mogelijk maakten en in het bijzonder Carrosserie Muylle, ConXion IT is our domain, Esso Degryse, Radio IRO en Trappen RVW voor de extra steun.

Naast de BMW van Didier Spillebeen opereert er nog een tweede beemer onder de vlag van het Blue Racing / Carrosserie Muylle Rallyteam. Na een rol als voorwagen tijdens de Omloop zullen Xavier Alliet en co Guy Cnudde ditmaal met de BMW M3 E30 voor de chrono gaan ... Al liet hij ook al optekenen om Didier wat concurrentie te geven door voor dwarse passages te zorgen. Benieuwd wie komende zondag het hoogste scoort op de applausmeter.

De derde wagen onder de servicetent is de Ford Sierra van Geert Huyghebaert die als 000 wagen het parcours op de veiligheid zal inspecteren. De startnummers van Didier Spillebeen en Xavier Alliet worden woensdagavond pas bekendgemaakt na het toekennen van de startnummers.

Op zondag 13 oktober organiseert Team Bassin Roeselare opnieuw de TBR Rally. Deze klassieker op de VAS kalender stevent in zijn 33ste editie terug op een vol huis af, waarbij kwaliteit en kwantiteit gewaarborgd zijn.

Lietaer als topfavoriet.

Vorig jaar moest hij nog in extremis verstek geven door mechanische problemen, maar dit jaar tekent hij terug present: Paul Lietaer, met twaalf overwinningen de onbetwiste recordhouder van deze wedstrijd. De 'vliegende snor' verschijnt op het toneel met zijn heropgefriste Subaru Impreza WRC S6. Hoewel hij voorlopig de enige WRC in het gezelschap is, zal het geen walk-over worden voor Lietaer. Met de komst van het snelle Nederlandse Paradigit duo Piet van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo 4) en Arjen De Koning (Mitsubishi Lancer Evo 7) zal hij zich geen foutje kunnen veroorloven.

Uit eigen land moet Lietaer vooral de Mitsubishi Lancer Evo X R4 van Claude Bal, recent nog winnaar van de Hemicuda Rally, vrezen. Een gelijkaardige Mitsubishi Lancer Evo X R4 wordt bestuurd door streekrijder Bert Coene. De G&V piloot is net als Lorenzo Bossu (Mitsubishi Lancer Evo 6) op sportieve revanche uit nadat ze hun winstkansen in 2012 door foutjes de nek omwrongen, terwijl Filip Barbier van plan is om zijn winst van 2012 te bevestigen met een nieuw topresultaat. Of zorgt thuisrijder Jimmy Taveirne (Mitsubishi Lancer Evo 9) voor de verrassing?

In 2012 waren de weergoden minder gunstig gestemd en dat bracht een pak modder en glijpartijen met zich mee. Dit jaar zijn de voorspellingen iets beter en dat kan wel eens spek voor de bek zijn van het legioen BMW M3's dat aan de start komt. Kurt Braeckevelt, Stefaan Prinzie, Wim Soenens, Cris Algoedt, Thierry Cokelaere, Xavier Alliet, ... allen hebben ze een vinnige zescilinder onder de bips. Marnic Van Lancker (Schmid Racing BMW 130i) en Dirk Vermeirsch (Ford Sierra RS Cosworth) brengen op hun beurt wat diversiteit in het rijtje outsiders.

In de officieuze F2-categorie is Koen Lauwaert (Renault Clio R3) de grote referentie. Voor thuisrijder Hans Depla (Clio R3) en Grégoire Coulembier (Ford Puma S1600) wordt het een serieuze uitdaging om de chrono's van de Ichtegemnaar te benaderen.

In Div 1-2 gaat Stijn Vandaele (Mitsubishi Lancer Evo 6,5) op zoek naar zijn derde zege van het seizoen, maar de streekrijder zal een vette kluif hebben aan Stefaan Tjoens (Subaru Impreza) en Brecht Hoorne (BMW 325i E30), de twee grote titelkandidaten. Xavier Lannoo (Subaru Impreza), Bjorn Renier en Nico Denys (beide Clio) zijn hier de outsiders.

In de West-Vlaamse wedstrijden zijn de Historics traditioneel goed vertegenwoordigd en met een veertigtal inschrijvingen is dit ook in de Rodenbachstad het geval. Het belooft alvast een interessante wedstrijd te worden met meerdere kandidaat winnaars. Daarbij denken we oa. aan de snelle Ford Escorts van Chris Debyser (MK2 BDA), Geert Vandoorne (MK1 BDA), Carl Lagae (MK2 BDG), de Opels van Tobi Vandenberghe (Kadett GTE), Bert Cornelis (Monza), de BMW's van Danny Kerckhof (E21) en Wim De Reu (E21) of de Porsche 911 van Fredericq Delplace, ... Kortom de podiumplaatsen zullen duur verdiend zijn. Een volledige deelnemerslijst wordt woensdagavond bekend gemaakt na het toekennen van de startnummers.

Een licht gewijzigd parcours met nieuwkomer Beselare

Door wegenwerken kon de klassementsproef De Zilten dit jaar niet verreden worden. Team Bassin Roeselare kwam echter met een gepaste oplossing in de vorm van de klassementsproef Beselare. Deze nieuwe proef is meteen de opener van de rally en bevat voor iedereen wils: snelle en technische stukken wisselen elkaar af met het betere bochtenwerk. Het grote spektakelpunt bevindt zich aan de dubbele chicane ter hoogte van de baan Beselare - Moorslede. Daarna gaat het richting Kp Moorslede, die licht gewijzigd werd aan de start. De proeven Euroshop (Rumbeke) en de Zoning worden in dezelfde configuratie gereden als vorig jaar. Alle klassementsproeven staan viermaal op het menu. Samen goed voor 157 km tegen de klok, het hoogste aantal in het VAS kampioenschap.

Baanposten, een knelpunt in de rallysport

Om al deze klassementsproeven in goede banen te leiden zijn voldoende baanposten nodig en dat is tegenwoordig een pijnpunt in de rallysport. Ook de TBR Rally heeft hiermee te kampen, maar de organisatie maakt zich sterk om een gepaste oplossing te vinden. Toch is men nog steeds op zoek naar zoveel mogelijk veiligheidsmensen. Wie zich geroepen voelt om komende zondag dienst te doen als baancommissaris mag altijd contact opnemen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Expohallen als zenuwcentrum

Het rallycentrum bevindt zich net als voorgaande jaren in de Expohallen van Roeselare, Diksmuidsesteenweg 400. De servicezone en regroup zijn op de nabijgelegen parking gevestigd. De eerste wagen vertrekt hier zondagmorgen om 7u 45, terwijl de winnaars op het podium zullen gehuldigd worden omstreeks 17u30. Wie zo lang niet wil wachten, kan zaterdag reeds de sfeer komen opsnuiven tijdens de technische keuring. Deze gaat door in de Expohallen van 13u 30 tot 19u.

Op zondag 13 oktober zou normaal de TBR Rally doorgaan, maar zoals het er nu voor staat qua aantal veiligheidsposten komt deze organisatie in het gedrang.

“Voor het ogenblik heeft men nog maar 20 van de 75 veiligheidsposten die nodig zijn om de parkoers minimaal te beveiligen. Daarom vraag ik als veiligheidsverantwoordelijke van de TBR rally of iedereen nog eens zou willen navragen of er toch nog mensen zijn die de autosport een warm hart toedragen en zich zouden willen aanmelden om zijn medewerking te verlenen aan deze wedstrijd.

Het zou jammer zijn dat deze wedstrijd door gebrek aan veiligheidsmensen niet zou kunnen doorgaan of voor een groot gedeelte zou moeten geannuleerd worden.

De organisatie heeft zich zeer veel inspanningen moeten doen om er toch te kunnen voor zorgen dat er terug een vervangproef kwam voor de Zilten die door wegenwerken niet meer kon gereden worden. Het zou jammer zijn dat al dit werk voor niets zou geweest zijn.” aldus Franky Schutz.

Mensen die zich geroepen voelen kunnen contact opnemen met de veiligheidsverantwoordelijke Schutz Franky via mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

De mensen die dienst doen krijgen op het einde van de dag hun vergoeding uitbetaald. De organisatie en de Vlaamse Auto Sportfederatie rekenen op jullie medewerking.

Het was al terug geleden van in Moorslede dat Chris nog achter het stuur van de GT3 zat, en het was terug wennen aan deze snelle bolide. KP-tijden speelden voor ons dit keer geen enkele rol. Zelfvertrouwen opbouwen, uitrijden en genieten, zowel van de wagen als van het parcours, dat waren onze doelen.
De eerste ronde was aftasten.
De tweede ronde ging dan ook merkelijk beter, ook al werkte de handrem niet zoals het hoorde, wat frustratie gaf in de scherpere bochten, met één keer een kleine sortie zonder schade als gevolg. Het was opmerkelijk dat op het kurkdroge EBR parcours ontzettend hard gereden werd.
De derde ronde werd volledig in het donker gereden. Geen van ons beiden houdt van rijden in het donker, maar er kwam nog meer : In de verbindingsrit sprong de zekering van beide leeslampen. Gelukkig had in nog een zaklamp bij, die ik met kleefband aan de rolkooi vastmaakte.
Hier bovenop verloor Chris nog voor we aan de start kwamen z'n nachtbril : die was per ongeluk op het dak van de Porsche blijven liggen toen we terug vertrokken waren na het bevestigen van de zaklamp.
Maar we moesten en zouden de eindmeet halen. En dat deden we ook. We konden met een positief gevoel de auto terug afleveren zonder een schrammetje, en we hadden ons goed geamuseerd.

Van der Marel bevestigt, Junior Neuville verrast
Het talrijk opgekomen publiek genoot in de Oostkantons van de passages van Thierry Neuville, die aan de start kwam op initiatief van de organisatoren van de East Belgian Rally, met steun van verschillende lokale partners, Ford Belux en TeamFloral. Bovendien was Thierry Neuville de ideale referentie voor de smaakmakers van de Ford Fiesta SportTrophy. Door in het spoor te blijven van de beste piloot van Ford in het Wereldkampioenschap Rally, bewees Timo Van der Marel dat zijn vijf opeenvolgende overwinningen in de FST in 2013 zeker geen toeval waren.
Met een twintigtal Ford Fiesta's R2 aan de start van deze zevende manche van het BFO Belgian Rally Championship, het toneel van de vijfde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2013, maar tevens een manche van de Zwitserse Ford Racing Trophy, namen de snelle bommetjes van Ford een groot deel van het peloton in Sankt-Vith voor hun rekening. De piloten keken in elk geval uit naar de prachtige proeven van deze East Belgian Rally in de gemeenten Büllingen, Bütgenbach, Amel, Sankt-Vith en Burg-Reuland.
Na zijn deelname in 2012 kwam Pontus Tidemand opnieuw aan de start in Sankt-Vith om zich voor te bereiden op de Rally van de Elzas, waar hij op zoek gaat naar de Junior Wereldtitel. Net zoals Thierry Neuville reed de Zweed buiten de Trophy. De Zweed en de piloot van M-Sport waren duidelijk gemotiveerd om zich te meten met de referenties in categorie R2 en met de kersverse kampioen van de Belgische Ford Fiesta SportTrophy, Timo Van der Marel.
De jonge Nederlander kwam deze keer niet alleen naar Oost-België, want hij werd vergezeld door twee andere landgenoten, Kevin Van Deijne en Mats Van den Brand, lid van het KNAF Talent First programma. Voor Van Deijne was de wedstrijd van korte duur, want hij moest de strijd al staken op de eerste proef. Twee proeven voor het einde viel ook Van den Brand, op dat moment op weg naar een top 5 in de FST, uit.
De ganse dag werd fel gestreden voor de positie van "eerste Fiesta-piloot in R2". Nadat hij de maat had genomen van Tidemand, die later moest opgeven, eindigde Thierry Neuville met een kleine voorsprong op Van der Marel. Neuville behaalde een podiumplaats in Klasse 6: "Ik heb me de ganse dag enorm geamuseerd met deze Fiesta R2, een ideale wagen voor jongeren die het vak willen leren. Ik ben ook heel blij met de prestatie van mijn broertje en mijn vader, die hun eerste rally reden in de Trophy."
Achter Timo Van der Marel, die zijn vijfde opeenvolgende overwinning in de Trophy behaalde en in strijd blijft voor de titel in het Junior BRC, ging de tweede plaats in de Trophy naar een piloot die debuteerde op nationaal niveau. Op zijn 22ste en genavigeerd door Alain Neuville, de vader van de twee jonge rallyrijders, toonde Yannick Neuville dat hij heel wat potentieel heeft als rallypiloot: "Ik wil zeker mijn broer Thierry bedanken. Zonder hem had ik hier niet kunnen rijden met de Fiesta R2 van Wengler. Bovendien gaf hij me heel nuttige tips voor en tijdens de rally."
Deze prestatie van de jongere broer van Thierry werd trouwens beloond met de BFO Award. In het algemeen klassement eindigde Yannick voor een vaste deelnemer van de Belgische FST, die deze keer enkel in het kader van de Zwitserse Trophy reed: Thibault Radoux. De jonge piloot uit Houffalize behaalde daarin een belangrijke overwinning waarmee hij de Zwitserse titel veroverde na een indrukwekkende 5 op 5.
Guillaume De Ridder straalde bij de finish, want hij veroverde een podiumplaats in zijn eerste wedstrijd met de ervaren Kurt Deklerck aan zijn zijde: "Ik denk dat ik vandaag de beste rally sinds mijn debuut heb gereden. Ik besef dat ik mijn prestaties niet moet vergelijken met die van piloten zoals Van der Marel, die veel meer ervaring heeft, maar dat ik gewoon moet leren zonder te forceren. Dat werkt! We zaten in het goede ritme. Pas in het donker kon Yannick Neuville een beetje afstand nemen. Er komt nu een andere uitdaging aan, want volgende week zal ik in de Elzas met de Fiesta R2 debuteren in het Wereldkampioenschap."
Arnaud Dedouaire werd in het begin van de rally opgeschrikt door een gebroken steun van de versnellingsbak, nadat hij iets te fel het onverhard in dook. Hij werd uiteindelijk vierde. Een belangrijk resultaat in de Trophy: "We willen absoluut vice-kampioen worden in de Ford Fiesta SportTrophy 2013, een resultaat dat nu zeker haalbaar is."
Tom Van Rompuy, vijfde, deed zeker geen slechte zaak. Hij klopte Jamie Brown, Sylvain Droxler en Wim Carton, die zijn vijfde resultaat behaalde op evenveel rally's. Daarmee behoudt hij zijn kansen op de zilveren medaille in de Condroz Rally, waar de Ford Fiesta SportTrophy 2013 afgesloten wordt.

Zaterdag wordt in Sankt-Vith de East Belgian Rally verreden, volgens de meeste kenners de wedstrijd met het mooiste en uitdagendste parcours van België. De achtste en voorlaatste manche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship belooft spektakel en spanning in alle gelederen.

In het Yokohama Belgian Historic Rally Championship bereikt de titelstrijd stilaan zijn kookpunt. Christophe Kerkhove (Porsche 911) kan komend weekend reeds kampioen worden, maar dan moet hij zijn voorsprong in de puntenstand met 8 punten verder uitdiepen op Patrick Mylleville (Porsche 911). Bij winst is zeven punten ook voldoende, want bij een ex aequo is het aantal overwinningen doorslaggevend. Voor Mylleville zit er dus weinig anders op dan aanvallen, want in tegenstelling tot Kerkhove die volle buit pakte in Jambes, wacht hij nog op zijn eerste succes.

Winnen wordt voor de titelpretendenten niet eenvoudig, want de concurrentie is sterk met in de eerste plaats de snelle Ford Escort MK2′s van het trio Didier Vanwijnsberghe, Yannick Bodson en Raphaël de Borman. De eerste twee zijn reeds gevestigde waarden, maar de Borman was tot voor kort voor velen een nobele onbekende. De zaakvoerder van Eventattitude maakte echter snel faam door eerst in de Rally Van Wallonië het duel aan te gaan met Vanwijnsberghe en enkele maanden later te zegevieren in de Bianchi.

Rainer Hermann is met zijn Opel Ascona 400 de vreemde eend in het lijstje topfavorieten. De lokale matador zal bovendien dubbel gemotiveerd aan de start komen, want vorig jaar zag hij de overwinning aan zijn neus voorbijgaan door mechanische pech op 5 km van het einde. Met Hermann zijn we in het Opelkamp beland dat met oa. Tobi Vandenberghe en Andre Lausberg (beide op Kadett GTE) nog twee leuke outsiders voor een dichte ereplaats huisvest. De West-Vlaming gaat op zoek naar een derde opeenvolgende podium nadat hij in Ieper en Roeselare telkens derde werd en met de ervaren Lausberg heeft alvast een interessant referentiepunt.

Een andere Opel, de Transeurope van Chris Debyser, krijgen we komend weekend niet te zien. De vierde in de tussenstand van het Yokohama BRC Historic verkiest een deelname bij de moderne met de Porsche GT3.

Het grote vraagteken van deze editie wordt Gérard de Ville de Goyet (Porsche 911 Carrera). De Porsche tuner uit Oteppe profileerde zich door de jaren heen in klimkoers en in de circuitracerij, maar in 1986 reed hij ook 3 rally’s met een niet onaardig resultaat (6de in de Rally Van Wallonië, 3de Boucles de Liege en 2de in de Condroz Rally). Met Stéphane Prévot in het cozitje beschikt hij alvast over de ideale raadgever.

Tom Nemegheer, Jochen Platton (Escort MK2), Marijn Hoens (Escort MK1), Luc Caprasse (Ascona B) en Jozef Lapeire (Celica) brengen het aantal historics finaal op veertien.

Het beste bewijs dat de Citroën DS3 een extreem wendbare en vooral efficiënte wagen is op bochtige en gladde proeven is het feit dat de deelnemers aan de Citroën Racing Trophy Belux blijkbaar houden van rally’s met een moeilijk en selectief parcours. De Rally van Luxemburg kreeg tijdens de zomervakantie de meeste deelnemers over de vloer. De East Belgian Rally wordt dit weekend de tweede “populairste” wedstrijd voor de vertegenwoordigers van de dubbele chevron.

Zaterdagochtend komen vijf DS3′s aan de start van de wedstrijd met proeven die de piloten unaniem omschrijven als de mooiste van het Kampioenschap van België Rally. Julie Devalet is de enige die van start gaat met een DS3 R1, maar ze krijgt stevig weerwerk van andere piloten met een R1 van een ander merk. Na haar overwinningen in Ieper en Luxemburg gelooft de vriendin van Caren Burton in haar winstkansen. “Ik wil het gezegde “geen twee zonder drie” bevestigen,” vertelt ze complexloos.

Vier DS3-piloten treden aan in de categorie R3. Armand Fumal heeft de eindzege in de Trophy al op zak na zijn zege in de Omloop van Vlaanderen, maar de kampioen wil niet op zijn lauweren rusten.

“Ik ben blij dat ik voor de eer voluit ben gegaan in Roeselare om er de categorie R3 te winnen,” vertelt de piloot uit Spa. “Ik wil mijn progressie sinds mijn rallydebuut twee jaar geleden bevestigen. Ik pretendeer niet dat ik zal kunnen rivaliseren met Caren Burton, maar ik wil wel voor de twee Luxemburgers eindigen. Een andere doelstelling is het verdedigen van mijn leidersplaats in Klasse 5 in het Kampioenschap van België Rally.”

De drie tegenstanders van Armand zijn natuurlijk ook gemotiveerd om punten te scoren in de Citroën Racing Trophy Belux. Met nog 50 punten te verdelen in de laatste twee wedstrijden en met Burton op de tweede plaats met 43 punten, blijft alles nog mogelijk. Zelfs Marco Christen, die dit weekend zijn debuut maakt in de Citroën Racing Trophy, kan mathematisch nog aanspraak maken op de tweede plaats achter Armand Fumal. De piloten van Citroën zullen eens te meer voor spektakel zorgen in de buurt van Sankt-Vith.

Sankt Vith, 25 september 2013 – Na een succesvolle Hellendoorn Rally staat Timo van der Marel dit weekeinde als kampioen in de Ford Fiesta Sport Trophy aan de start van de East Belgian Rally in Sankt Vith. En hij gaat daarbij de concurrentie aan met ‘gastrijders’ Thierry Neuville en Pontus Tidemand, die dit jaar beiden succesvol zijn in het wereldkampioenschap (WRC).Afgelopen weekeinde reed Timo van der Marel met een Ford Fiesta in de belangrijkste rally van Nederland, Hellendoorn, en opnieuw toonde de talentvolle Leusdense rallyrijder zich heer en meester: “Maar toegegeven, de concurrentie in de klasse R2 was beduidend minder dan we in België zijn gewend,” aldus Van der Marel. “Maar het liep weer goed, hoewel we vrijdagavond nog een klein probleem hadden met het differentieel en de versnellingsbak. Maar toen die zaterdagochtend waren gewisseld konden we weer vol in de aanval. De klassementsproeven in Nederland zijn echter vooral geschikt voor de auto’s met veel vermogen, dus een hoge klassering in het algemeen klassement zat er dit keer niet in.” In Hellendoorn reed Van der Marel met gelegenheidsnavigator Tim Rietveld. Zijn vaste co Rebecca Smart zat zaterdag bij de Short Rally in Hellendoorn naast Jan van der Marel, de vader van Timo, in een Porsche; zij legden beslag op de vijfde plaats.Maar komend weekeinde vormen Van der Marel en Smart weer een ijzersterke combinatie in de East Belgian Rally, waar ze met startnummer 25 van start gaan. Net als in Ieper komt Pontus Tidemand naar België, dit keer als voorbereiding op de WRC Rallye de France, die een week later plaats vindt. In Ieper was Timo van der Marel de Zweedse JWRC leider te snel af. Maar Van der Marel zal in Sankt Vith ook de strijd aangaan met een andere favoriet: de Belg Thierry Neuville, momenteel tweede in het WRC achter Sebastien Ogier, komt het thuispubliek vermaken in een Ford Fiesta. Daarnaast komen er deelnemers uit de Zwitserse Ford Fiesta Sport Trophy aan de start; het totale aantal Fiesta’s komt daarmee op 19! “Omdat wij de titel al op zak hebben kunnen we vrij uit rijden en ik verheug mij op de strijd met Tidemand en Neuville,” vertelt Timo van der Marel, die donderdag met zijn Ford Fiesta R2 van MCC Sport aan de officiële shake down van de rally zal deelnemen. De rally telt 13 klassementsproeven (5 verschillende) met een lengte van 153,93 km, die alle op zaterdag worden verreden. “Het zijn super technische en heel snelle asfaltproeven, die we vrijdag mogen verkennen,” zegt Rebecca Smart. Voor de Australische wordt het de eerste keer in Sankt Vith; Timo van der Marel reed er al twee keer eerder; met een Mitsubishi Evo IX viel hij uit met motorproblemen en in 2011 won hij de Nissan Cup met een 350Z. De Ford Fiesta van het Nederlands-Australische koppel wordt nu ook gesierd met de namen van twee nieuwe sponsors: Reiger Racing Suspensions en Get Flexible.

24 november is het D-day voor Autostal Groeninghe, want dan wordt de autorally “6 uren van Kortrijk” voor het eerst sinds 1987 opnieuw georganiseerd. Exact twee maanden voor het grote evenement, draait de organisatie op volle toeren om er een onvergetelijk gebeuren van te maken.

Er wordt momenteel hard gewerkt om de 6 uren van Kortrijk uit te bouwen tot een topattractie voor deelnemers, toeschouwers en omwonenden. Sinds kort zijn alle nodige vergunningen in het bezit, en kan er dus een versnelling hoger worden geschakeld.

De deelnemers zullen hun hart kunnen ophalen aan een uitdagend,  gevarieerd en compact parcours rond Kortrijk. Daarbij was veiligheid voor toeschouwers en deelnemers prioritair. Er werden vier verschillende klassementsproeven uitgetekend: KP Bosschaert, KP Climawest, KP Mydibel en KP Monserez. Die proeven worden respectievelijk verreden in de omgeving van Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke. Het afgesloten parcours is goed voor meer dan tachtig kilometer tegen de klok, waarvan 5 procent onverhard.

Ook voor de toeschouwers heeft deze 6 uren van Kortrijk veel te bieden. Het epicentrum bevindt zich in het hartje van de historische Guldensporenstad, met het podium in de schaduw van het Belfort op de Grote Markt. Er is het hele weekend veel te beleven voor het hele gezin, met op zaterdag 23 november de technische controle en ’s avonds een spetterend optreden, en op zondag 24 november uiteraard de rally. Het servicepark wordt uitgebouwd op de Graanmarkt, het Casino- en Conservatoriumplein. De toegang op de Grote Markt van Kortrijk, het servicepark en de klassementsproeven  is volledig gratis.

“Het is een grote uitdaging om de 6 uren van Kortrijk terug leven in te blazen. Gelukkig kunnen we rekenen op een gemotiveerd team van mensen met een warm hart voor de rallysport”, aldus bezieler Tuur Vanden Abeele.

Twee maanden vooraf kan de organisatie reeds kwijt dat de echte rallyfan aan zijn trekken zal komen. We zijn er van overtuigd dat een goed gevuld en gevarieerd deelnemersveld aan de start zal verschijnen, met enkele nationale sterren in absolute topwagens. Geïnteresseerde deelnemers kunnen zich maar beter snel inschrijven.

Alle informatie is te vinden  op de website van de 6 uren van Kortrijk, www.rallykortrijk.be. Vanaf 1 oktober zullen de inschrijvingsformulieren voor de deelnemers op dit adres beschikbaar zijn.

De organisatie wenst bij deze eerste publieke communicatie iedereen die meewerkt aan het project uitdrukkelijk te bedanken. Dank alvast aan alle sponsors, de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, en de politiezones Vlas, Grensleie, Mira en Zone de Police Mouscron.

Het spektakel in de East Belgian Rally zal vooral geleverd worden door de R2′s, de snelle voortrekkers waarmee ook de deelnemers aan het Junior BRC strijden om de punten. Elk van de 13 klassementsproeven zal een sprint worden, want een Junior die de snelste tijd klokt krijgt een extra bonuspunt. Maar, met Thierry Neuville, niet te vergeten ook nog altijd een Junior, aan het stuur van een Ford Fiesta R2, wordt dat niet evident.

In het Junior BRC heeft Matthias Boon de leiding in handen, met 2 punten voorsprong op Timo van der Marel. De Leuvenaar start in de East Belgian Rally wel met een Peugeot 208 R2, de wagen die dit seizoen uitgroeide tot de referentie in de categorie. Maar, Van der Marel is bezig aan een topseizoen en kan volledig bevrijd aan de start komen, aangezien hij de eindzege in de Fiesta SportTrophy al op zak heeft. In de Zwitserse Fiesta SportTrophy, ook van de partij in Sankt-Vith, heeft Thibault Radoux, voorlopig zesde, de titel binnen bereik.

Polle Geusens heeft de voorbije wedstrijden wat punten laten liggen, maar de Citroën-piloot is zeker in staat om vooraan mee te draaien, net als Quentin Collignon, de revelatie van de voorbije twee wedstrijden, en Ghislain de Mevius, die de Omloop van Vlaanderen domineerde met zijn 208 R2.

In de tussenstand moeten we zeker uitkijken naar de prestatie van Guillaume de Mevius, het jongere broertje van Ghislain. Aangezien er drie deelnemers zijn in de categorie R1, kan hij deze keer wel de volle punten scoren. Guillaume neemt het in R1 met zijn Renault Twingo op tegen Julie Devalet, die de categorie won in Ieper met haar Citroën DS3, en Sylvain Cornuz met een Ford Fiesta.

Aan strijd bij de jongeren van het Junior BRC zal het niet ontbreken, want ook Adrian Fernémont, Kevin Van Deijne, Tom Van Rompuy, Yannick Neuville, de broer van Thierry, Guillaume De Ridder en jamie Brown zullen het beste uit hun Ford Fiesta R2 willen halen, terwijl Pieter-Jan Michiel Cracco en Michaël Bourgeois goed gewapend zijn met hun Peugeot 208 R2.

Amper drie weken na de Omloop van Vlaanderen, zal Tuur Vanden Abeele aan de start staan van de volgende manche van het Belgische kampioenschap, de East Belgian Rally (EBR). Na de nodige pech in de vorige rally’s hoopt de Kortrijkzaan in de Oostkantons het moraal op te krikken in zijn Mitsubishi Lancer Evo VII Groep A.

De twee eerste rally’s met de nieuwe wagen waren geen groot succes. In de Rallye de la Famenne kreeg Vanden Abeele af te rekenen met remproblemen en ook in de Omloop van Vlaanderen speelden de remmen parten. Bovendien had Vanden Abeele het gevoel dat de wagen niet genoeg vermogen genereerde.

“De voorbije weken hebben we de auto op de testbank gezet”, aldus Vanden Abeele. “Mijn gevoel was juist. Er ontbrak paardenkracht. Het voorbije weekend hebben we de wagen opnieuw getest en de mapping en programmering aangepast en nu voelt de wagen aan als een raket.”

Vanden Abeele kijkt dan ook enorm uit naar de EBR. “Het is een fantastische rally die ik al een paar keer gereden heb”, aldus de Mitsubishi-rijder die vorig jaar in de Volkswagen Polo s2000 nog twaalfde eindigde in de EBR. “Doelstellingen heb ik niet echt. Een top tien behoort tot de mogelijkheden. Bovendien kan het vooraan heel spannend worden zonder echte toppers als Freddy Loix of Pieter Tsjoen aan de start. Maar wij willen vooral het moraal opkrikken en vertrouwen opdoen, want door de remproblemen missen we dat een beetje.”

De East Belgian Rally is de zevende en voorlaatste manche van het Belgische rallykampioenschap. Die wordt zaterdag verreden in en rond het Duitstalige Sankt-Vith. Er moeten 13 proeven worden afgewerkt, goed voor 150 wedstrijdkilometers. ’s Ochtends rijdt het nummer 1 om negen uur over het startpodium. De finishvlag valt om kwart voor elf ’s avonds.

Na een voorzichtige start op de vrijdagavond, wist het FABORY Rallyteam zaterdag opnieuw het voor hun maximaal haalbare aantal punten voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap binnen te slepen. Met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 eindigden Johan Faes en Arie Lekkerkerker tijdens de Hellendoornrally dan wel achter de WRC’s van De Jong, Kuipers en Van Eldik, ze waren sneller dan de andere concurrenten in het kampioenschap en bovendien de snelsten in de standaardklasse, groep N.

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september werd voor de 32ste maal de Hellendoonrally verreden. De rallyklassieker vormde het strijdtoneel voor het grootste startveld van dit seizoen. Een van de deelnemers was het FABORY Rallyteam. Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker stonden aan de start om hun tweede positie in het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 te verdedigen. De wedstrijd begon met zes klassementsproeven op de vrijdagavond, in het donker. Faes blikt terug: “Op de een of andere manier was ik erg gespannen. Geen idee wat de oorzaak was, gedachten teveel bij de zaak of toch wedstrijdspanning? Ik heb het wel vaker, maar dan is het na een paar proeven over en komt er rust en ritme. Dit keer niet. Bovendien merkte ik dat iedereen enorm snel van start ging. Het ging op de eerste proef, Luttenbergring, al erg hard en ook op de tricky proef Notter lag het tempo hoog. Tot onze verbazing ging groep N-concurrent Martin van Iersel (Evo 10) ongelooflijk rap van start, terwijl wij ook niet bepaald stilstonden. We besloten al snel om hem op de vrijdagavond maar te laten gaan en op zaterdag te gaan kijken hoe we dat varkentje gingen wassen.” De equipe parkeerde uiteindelijk na zes proeven als 17de algemeen en 2de groep N de FABORY-Evo in het nachtpark.

Op zaterdag stonden de resterende tien klassementsproeven op het programma. Faes ging meteen in de aanval, maar kwam opnieuw niet verder dan een keer dezelfde tijd als Van Iersel. “Op de proeven Den Ham en Hellendoorn gingen we als een speer. Op het industrieterrein in Almelo legden we het af tegen de Evo 10-en. Het gespannen rijden op de vrijdagavond en de aanval op zaterdagochtend begonnen bovendien veel van mijn energie te vergen. Gelukkig pakte onze strategie toch goed uit. Op klassementsproef 12 viel Van Iersel uit en namen we de leiding in de standaardklasse, groep N, over. Van Ballegooien had vrijdagavond al veel tijd verloren en de overige groep N-rijders stonden op ruime achterstand. De wedstrijdspanning viel op dat moment weg. Omdat ik al erg vermoeid was, moest de laatste boucle uit mijn tenen komen. Maar we hebben gedaan waarvoor we kwamen: maximaal scoren. Redelijkerwijs konden we voor het ONRK niet hoger scoren, want Dennis, Bob of Mark met hun WRC’s te snel af zijn is niet te doen,” aldus Faes.

De equipe reed uiteindelijk zaterdagavond als 13de algemeen en 1ste groep N over het finishpodium in Hellendoorn. Met dit resultaat ligt het FABORY Rallyteam nu derde in het kampioenschap. Eerste is Bob de Jong, tweede is Dennis Kuipers, die Faes nu gepasseerd is. “Qua puntenstand tot dusver ligt Kuipers inderdaad voor ons, maar hij voldoet niet aan de eisen om in de eindstand van het kampioenschap te worden opgenomen (deelname aan 5 Nederlandse wedstrijden). Het zal uiteindelijk tijdens de laatste ronde van het kampioenschap, de Euregio Rally, tussen Bob de Jong en mij gaan. Spannend!” besluit Faes.

De Euregio Rally wordt het eerste weekend van november verreden, rondom het Overijsselse Hengelo. Daarover later meer. Kijk voor foto’s, merchandise en meer nieuws op www.faboryrallyteam.nl.