Aanstaand weekend krijgen we terug van weggeweest de Rally van Kortrijk . In de jaren ’80 was er immers de befaamde 6 u van Kortrijk . Na vele jaren kwam de nostalgie terug en kwam er dus een nieuw enthousiast bestuur die de 6u Van Kortrijk op zondag 24 november organiseert . De rally zal dit jaar de laatste wedstrijd zijn op de VAS rallykalender. De komst van deze nieuwe wedstrijd kwam geregeld in de belangstelling door een goede marketing . Dit werd gerealiseerd door enkele nieuwe mensen die nauw betrokken zijn bij de rallysport , aangevuld met enkele oudgedienden van vroeger . Opmerkelijk was dat de inschrijvingslijst eerder deze maand in 3 dagen volledig volzet was.
De organisatie heeft er dan ook alles aan gedaan om een kwalitatief deelnemersveld voor te leggen , waar ze dan ook 100 procent in geslaagd zijn .
Freddy Loix zal na vele geruchten uiteindelijk toch rijden ! Namelijk samen met PJM Cracco die een beurtrol zullen hanteren zodat het jonge talent kan bijleren . Achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen zal ook nog eens rijden met de Structo Ford Focus WRC 05 . Hij zal het opnemen tegen Paul Lietaer met de vertrouwde Subaru Impreza WRC S6 . Een andere Belgische kampioen ; nl. Marc Duez komt eveneens aan de start met een Subaru Impreza WRC S5 .
Uiteraard krijgen we net zoals in de Condroz Rally een nieuw duel tussen Davy Vanneste (Peugeot 207 S2000) en Vincent Verschueren (Polo S2000) . Beide piloten zullen zeker de strijd in Kortrijk verderzetten . Een derde S2000 word ingezet door NCRS met niemand minder dan Johan Caen (Peugeot 207 S2000) die zelf nog eens aan het stuur zit .
We zien tevens een wederoptreden van John Dekoninck met een vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo X . Deconinck zal wedstrijdritme ontbreken en rekening moeten houden met andere mitsu boys ; nl Bert Coene (Evo X), Filip Barbier (Evo 9), Jimmy Taveirne (Evo 9) , Vincent Vermeeren (Evo 9) en last but not least Patrick Snijers die op het laatste beslist heeft om ook te rijden met een Evo 9 .
Een andere outsider voor een dichte ereplaats kan ook komen uit de hoek van thuisrijder Didier Duquesne die nogmaals de Toyota Celica GT4 van stal haalt . Ook Alex Taylor ( Subaru Forester ) komt terug uit Groot Britanie om zijn leidersplaats in het FIRC te verdedigen.
Zoals eerder dit seizoen krijgen we opnieuw een mooie strijd tussen de Porsche GT3's . Deze keer krijgen we maar liefst 4 stuks De namen die met porsche aan de start staan zijn Jochen Claerhout , Timothy Van Parijs , Yves Bruneel en Carlo Mylle . Een andere publiekslieveling komt uit Wallonie . Van De Wauwer zal alweer de BMW 130i van Schmid Racing besturen en zeker zich proberen te mengen tussen de GT's.
Andere piloten waar we rekening zullen moeten houden vooraan zijn de achterwielaangedreven BMW's van Thierry Cokelaere , Stefaan Prinzie , Christophe Merlevede en Peter Desmet . Porschisten Ruben Maes en Glenn Janssens zijn ook nog eens van de partij en zullen deze keer niet rijden in de historic maar bij de moderne wagens .
Bij de voortrekkers zal er ook weer een helse strijd zijn tussen thuisrijder Grégoire Coulembier (Puma S1600) en de twee Fiesta’s R2 van Geoffrey Vander Schelden en Stef Depuydt . Deze piloten zullen echter alles uit de kast moet halen om zich te meten met de clio's van Hans Depla en Michael Lynneel .
Bij de historics krijgen we ook weer een enorm mooi deelnemersveld . Didier Vanwijnsberghe ( Escort MK2 BDA ) die zeer sterk voor de dag kwam in Hoei is favoriet . Mathias Viaene is ook terug fit en zal deze keer rijden met een Porsche 911 . Zijn co-piloot van vroeger , Pieter Vyncke , staat ook aan de start met een Opel Ascona A die hij zal delen met de Nederlander Kevin Abbring .
Ook kersvers VAS-historic kampioen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) wil zijn titel alle eer aandoen en vooraan strijden voor de overwinning . Verder zien we ook de vertrouwde escort-piloten Geert Vandoorne ( Escort MK1 BDA ) en Thomas Vauterin ( Escort MK2 ) aan de start en zullen hun vel zeker duur verkopen. Andere outsiders zijn Wim Decock ( Porsche 911 RS ), Tom Tytgat ( Opel Manta ) , Danny Kerckhof ( BMW E21 ) , Danny Vancoillie ( Opel Ascona ), Alain Vermeulen ( BMW E21 ), Filip Cailliau ( Audi Quattro ) en Kurt Dujardin ( Porsche 911 ) .
Comebacks krijgen we bij de historics van Lieven Denys (Opel Ascona B) , Olivier Tanghe (Audi Quattro) en Filip Vanmarcke (BMW 2002) . Een andere verrassing komt van Melissa Debackere die met een Porsche 911 zal meedoen in Kortrijk .
Verder is er een oproep van de organisatie ( Autostal Groeninghe ) :
Roekeloos en illegaal verkennen wordt streng bestraft in Kortrijk . “We hebben naast de 4 politiezones die geregeld controles uitvoeren ook 4 feitenrechters aangesteld. Deze bestuursleden hebben de mogelijkheid om een nummerplaat te laten opzoeken door de politie en daadwerkelijk op te treden bij calamiteiten. Dat optreden is voor ons eenvoudig qua afspraken : die meent cowboy te moeten spelen wordt genoteerd, op basis van het VAS reglement berrecht, en wordt uit koers gezet ZONDER teruggave van zijn inschrijvingsgeld. Wij willen graag in 2014 samen met jullie de 22ste editie organiseren, het hangt dus van jullie af!,” aldus wedstrijdleider Jan Verschaeve.
De 6u Van Kortrijk gaat door op zondag 24 november en worden verreden over 3 x 4 snelheidsritten ( Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke ). De toegang tot de klassementsproeven en het servicepark is volledig gratis.