Klaar voor de grote afspraak van het seizoen!
Voor team BMA van Bernard Munster is de topafspraak van het seizoen 2013 onmiskenbaar de East African Safari Classic Rally, een evenement dat om de twee jaar georganiseerd wordt. Van 21 tot 29 november zullen zowat 60 teams meer dan 6000 km op snelheid afwerken tussen Kenia en Tanzania aan het stuur van bolides van vroeger. Het team uit Petit-Rechain is vastbesloten om de enorme uitdaging tot een goed einde te brengen...
In 2003 werd deze voormalige klassieker uit het Wereldkampioenschap Rally voor de eerste keer georganiseerd als Historic rally en sindsdien is het succes alleen maar toegenomen! De beste internationale teams tekenen present. BMA brengt dit jaar maar liefst vier Porsches 911 met ambitie aan de start voor Grégoire de Mevius en Alain Guehennec, Bernard Munster en Johan Gitsels, Alain de Mevius en André Leyh en François Kicq en Jean-André Collard.
Om de afstellingen van de Porsches 911 te verfijnen voor de nakende verscheping naar Afrika werden de spectaculaire Duitse bolides enkele weken geleden aan de tand gevoeld op de onverharde testbasis van Philippe Wambergue in de buurt van Parijs. Een testbasis die regelmatig gebruikt wordt door de fabrieksteams uit het Wereldkampioenschap Rally, te beginnen bij Citroën. Deze testsessie was heel nuttig, zeker omdat twee verantwoordelijken van Reiger, de specialist van de schokdempers, van de partij waren. Gerard Seesing en Sander Van Haverkant kwamen ter plaatse verifiëren of hun laatste evoluties beter waren. Een enorme troef voor BMA en het bewijs dat het team het vertrouwen geniet van Reiger...
« De wagen is echt goed geëvolueerd, vooral wat de ophanging betreft, vertelt Grégoire de Mevius. De wagen is nog fijner af te stellen, maar dat bevalt me wel. De Porsches 911 waarmee we tegenwoordig rijden zijn veel efficiënter dan de bolides die vroeger streden voor de overwinning in de East African Safari Rally! Twee jaar geleden bezorgde Björn Waldegard Porsche een eerste overwinning in deze wedstrijd. Omdat het startveld nu ongeveer voor de helft uit 911's bestaat, verwacht ik een tweede zege voor Porsche dit jaar. De BMA Porsches zijn snel, efficiënt en robuust. Daarmee kunnen we strijden voor de overwinning... »
Om deze armada van vier topwagens bij te staan, heeft Bernard Munster beslist om zijn serviceteam in twee groepen in te delen. De eerste groep zal de twee best geklasseerde BMA 911's servicen, terwijl de tweede groep de andere twee wagens zal bijstaan. Strategie is immers heel belangrijk in een dergelijke uithoudingswedstrijd. « Op de testbasis van Wambergue konden we aan 100% van de mogelijkheden van de wagen rijden, maar in de East African Safari Classic Rally benut je als piloot maar 80% van het potentieel, vervolgt Grégoire de Mevius. Je weet immers nooit precies waar je de wielen kan zetten. Je moet constant een zekere veiligheidsmarge in acht nemen om onaangename verrassingen te vermijden... »
De BMA Porsches 911 zullen het opnemen tegen een aantal gelijkaardige wagens, maar ook tegen Ford Escorts en Capri's, Datsuns 240, 260 en 280Z, een Ferrari 308 Dino, een Chevrolet Corvette GS en twee Mazda's RX-7. De favorieten voor deze editie van het Afrikaans evenement zijn Björn Waldegard (Porsche), Stig Blomqvist (Porsche), Ian Duncan (Capri), Gérard Marcy (Porsche), maar natuurlijk ook Grégoire de Mévius en Bernard Munster. We kijken al uit naar deze klassieker in een regio waar rally nog steeds de charmes van vroeger heeft...