De grote nieuwigheid van de editie 2014 is dat de goed 100 deelnemers aan de Legend vooraf zullen gegaan worden door een tiental mooie wagens die uitkomen in een categorie met de naam DEMO. De deelnemende teams aan deze demonstratie rijden niet tegen de klok, wel voor het plezier. Er is geen enkel gemiddelde opgelegd, al moeten de deelnemers wel een zekere timing respecteren. Het doel is de toeschouwers en fotografen op te warmen voor de echte Legend van start gaat.
“Het initieel plan was om aan het publiek van onze rallywagens te tonen die men zelden nog ziet”, aldus organisator Pierre Delettre. “Onze categorie DEMO staat open voor wagens uit de klasse Groep B en Groep A van na 1986, die niet in de Legend zelf mogen starten. Voor de première, hoopten we op goed 15 auto’s. We hebben er iets minder om twee redenen, ten eerste het evenement vindt tijdens de wintermaanden plaats en de verzamelaars van de wagens willen hun wagen niet beschadigen in bijvoorbeeld delicate weersomstandigheden, of ze aan strooizout blootstellen. We willen ook dat alles zeker verloopt en dat de auto’s beantwoorden aan de look van destijds, daarom hebben we dossiers geweigerd. We willen niet alles toelaten. De wagens moeten een historiek hebben, of herinneringen losmaken uit de Boucles de Spa.”
In ieder geval, het tiental wagens dat wel zal meedoen, is de moeite waard en dat geldt zeker voor de eerste bolide in de rij, een wagen die er komt dankzij de liefhebbers Christian Kelders en Christophe Jacob: een MG Metro 6R4 Groep B voor niemand minder dan Marc Duez, een wagen die uiteraard rood en wit zal zijn! Iedereen zal hier van genieten. De wagen maakt een schitterend geluid en de show van Duez zal er zeker zijn. De Franstalige humorist Renaud Rutten zit naast hem en dus mag er ook al eens gelachen worden. Iedereen dus op tijd op post voor een schitterende opening van elke rit! Bovendien zal de Metro ook de etappe in het woud rijden!
Verder vinden we de Canadees van Monaco (ex-Liège) Philippe Olczyck die met een Peugeot 205 Turbo 16 Evo1 (ex-Nicolas) in de officiële kleuren start. Ook een bijzonder mooie wagen! Twee andere Groep B starten eveneens, met de Quattro S1 in de look Audi Sport van de Vlamingen Marc Ver Eecke en Cédric Vandeburie. Alleen al die vier wagens zijn de moeite waard! Verder zijn er vijf of zes mooie Groep A: de Subaru Impreza 555 ex-Prodrive (van Paul Lietaer in 1995) die nu in handen is van Laurent Verhoestraete. De man van de regio, Maxime Fannoy, doet het met een Impreza in de kleuren van Crack. Jean-Pierre Vannerum toont ons zijn schitterende Toyota Celica 4WD ST165 ex-TTE (ex-Kankunen, ex-Sainz) die al de Eifel Rally reed. Twee andere mooie wagens die er bij zouden moeten zijn: de BMW M3 Motul (versie Chatriot) van de Fransman Frédéric Douart en de Ford Sierra Cosworth 33 Export ex-Auriol van de Brit John Morgan. Een ander exemplaar, in de kleuren van Belga, komt dan weer van Dirk Vermeirsch.
De affiche van de DEMO oogt dus mooi. Het idee zal niet bij deze editie blijven want de Fransman en ex-fabrieksrijder Philippe Wambergue stoomt zijn BX klaar voor 2015. En misschien komt er ook wel een Ford RS200 identiek aan die van Robert Droogmans in 1986.