Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Dirk Garvelink wint de Nissan 350Z Rally Challenge in Emmeloord.

Dit weekeinde ging in Emmeloord het Nederlandse Rallykampioenschap van start met de Tank S Rally. Deze rally vormde ook voor de Nissan 350Z Rally Challenge de start van een nieuw seizoen. De Tank S Rally ontvouwde zich zoals vooraf werd verwacht: Jasper van den Heuvel was oppermachtig en won op één na alle klassementsproeven en zegevierde met een voorsprong van ruim 2 minuten. In de 350Z Challenge was er aanzienlijk meer spanning en ging de uiteindelijke overwinning naar Dirk Garvelink, nadat hij lange tijd een heftig secondenspel uitvocht met Antoine Biesheuvel.
Zaterdag om 09:00 uur ging in Emmeloord de Tank S Rally van start. Hoewel er 17 fraaie klassementsproeven op het programma stonden moest de organisatie twee proeven neutraliseren. Dat begon al meteen zaterdagochtend toen bleek dat op de eerste proef bij Vollenhove de radioverbinding tussen start en finish niet functioneerde. Maar vanaf de 7,5 km lange proef Blankenham barste de strijd los. Voorin waren het de Mitsubishi’s Evo X die de toon zetten, met Jasper van den Heuvel aan kop. Niet minder dan 8 Evo’s bezetten de eerste plaatsen in het klassement na de eerste proef en dat beeld bleef ook gedurende de rest van de rally bestaan. Onder goede weersomstandigheden legden de deelnemers de proeven af; het bleef de gehele dag droog, met af en toe een zonnetje om de door de frisse wind afgekoelde duizenden rallyfans langs de dijken enigszins op te warmen. Alleen aan het eind van de rally op de industrieterrein proef in Emmeloord viel er alsnog wat regen. De finish van de rally vond plaats direct na de laatste proef in het bedrijfspand van Event Catering en daar barstte na binnenkomst van de deelnemers een mooi rallyfeest los, waarbij de winnende equipes hun prijzen in een leuke ambiance in ontvangst namen.
Nissan 350Z Rally Challenge
De snelste equipes uit de 350Z Challenge lieten zich direct vanaf de start op zaterdagochtend niet onbetuigd. Antoine Biesheuvel was het meest uitgeslapen; hij nestelde zich meteen in de top-10 van het klassement en wist gedurende de dag een voorsprong van bijna een halve minuut op te bouwen op Dirk Garvelink. Er leek voor Biesheuvel gen vuiltje aan de lucht, totdat hij bemerkte dat de motortemperatuur opliep. Bij terugkeer in het servicepark na de 12e klassementsproef werd geconstateerd dat de motor inderdaad kapot was en verder rijden onmogelijk bleek. Een enorme teleurstelling voor de equipe Biesheuvel/Van den Einde. De equipe Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen reed een foutloze wedstrijd en wist de snelle Belgische coureur Matthias Boon op afstand te houden. Boon, vorig seizoen gekroond tot Belgisch Junior Kampioen wist dat hij eerst moest wennen aan de auto en aan de typisch Nederlandse proeven en deed dat professioneel: rustig opbouwen vanaf het begin en steeds snellere tijden op de klokken zettend. Ook de andere deelnemers in de 350Z Challenge bouwden het tempo na de lange winterstop rustig op zonder risico’s te nemen. Alleen Roel van der Zanden moest al meteen op de eerste proef opgeven door een onfortuinlijk uitstapje naast de weg. Roy Clijnk kende aanvankelijk benzinetoevoer problemen, maar toen dat was opgelost op de eerste service kreeg hij de smaak te pakken en kwamen er steeds snellere tijden op de klokken en een grotere glimlach op zijn gezicht. KNAF Talent First rijder Mike Veldhuisen, die net als Matthias Boon voor het team van het Deltion College uitkomt in de kleuren van het Ministerie van Defensie, was goed op dreef, totdat hij zich verremde en een hek met prikkeldraad aan zijn auto zag hangen…. Maar de schade viel mee en ook hij kon de rally uitrijden; en meer dan dat, hij eindigde vooral tot zijn eigen verrassing op het ‘podium’ van de 350Z Challenge (3e plaats). Arjan Heijstek, die zijn Nissan 350Z in een compleet nieuwe ‘chique’ kleur aan de start bracht had het ook naar zijn zin en lijkt samen met zijn Belgische navigatrice Cindy Verbaeten steeds beter in vorm te komen, getuige zijn vierde plaats aan de finish. Diter Toprek zocht de reden van zijn 6e plaats in de 350Z Challenge vooral bij zichzelf; hij vond het moeilijk om de knop om te zetten en meer durf te tonen.
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op zaterdag 12 april plaats, de TAC Rally in Tielt, België.
Uitslag Tank S Rally
1. Jasper van den Heuvel/Harmen Scholtalbers, Mitsubishi Evo X, 1 uur 15 min 17,6 sec
2. Claude Bal/Bjorn Deforche (B), Mitsubishi Evo X, op 2 min 18,6 sec
3. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Evo X, op 2 min 44,9 sec
9. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, Nissan 350Z, op 6 min 24,8 sec
11. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 7 min 20,2 sec
16. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, Nissan 350Z, op 11 min 50,3 sec
20. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 13 min 15,7 sec
29. Roy Clijnk/Marlous Kion, Nissan 350Z, op 16 min 50,9 sec
32. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 17 min 41,4 sec
In totaal gingen er 51 equipes van start en kwamen er 37 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 1 wedstrijd)
1. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, 30 punten
2. Matthias Boon/Davy Thierie (B), 25
3. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, 21
4. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), 18
5. Roy Clijnk/Marlous Kion, 16
6. Diter Toprek/Dennis Lippens, 14
Deelnemers
De 9 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 15 maart tijdens de Tank S Rally in Emmeloord in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Dirk Garvelink (Bladel) en navigator Nicky van Gerwen (Helmond) zegevierden in de eerste wedstrijd van het seizoen. Dirk Garvelink toonde zich uiteraard zeer tevreden: “Ik begon iets te voorzichtig, dat lag echt aan mijzelf. De auto was na de uitgebreide rebuild van afgelopen winter top; we pasten alleen de demping gedurende de wedstrijd nog iets aan. Toen Antoine (Biesheuvel) meer dan 20 seconden voorsprong had en hij na onze eerste echte aanval die meteen pareerde hielden wij rekening met een mooie tweede plaats. We hebben Antoine nog water uit onze drinkflessen gegeven voor zijn koelproblemen, maar helaas moest hij toch opgeven en kregen wij de zege in de schoot geworpen. Uiteraard zijn we blij met de zege, maar die had meer glans gehad als we er tot aan de finish om hadden kunnen strijden met Antoine.” De TAC Rally in Tielt moet Garvelink laten schieten, omdat hij als teammanager en monteur met Erik van Loon mee gaat naar de Baja Abu Dhabi, waar Van Loon met de MINI van start gaat.
Matthias Boon / Davy Thierie (2e)
De 25-jarige Belg Matthias Boon had het enorm naar zijn zin bij zijn eerste optreden in Nederland: “Ons viel vooral ook de gezelligheid en de goede onderlinge sfeer op. En natuurlijk de mooie snelle proeven die zeer geschikt zijn voor de Nissan. We hebben ons eigen tempo gereden en geen onnodige risico’s genomen om de auto en de Nederlandse omstandigheden goed te leren kennen. We vonden het spijtig dat Antoine Biesheuvel door pech uit viel, maar zijn uiteraard blij met onze tweede plaats. En in Tielt gaan we er zeker een mooie strijd van maken: ik ken de auto nu en daar heb ik geen achterstand door het gebrek aan kennis van het parcours, zoals hier in de Tank S.”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen uit het Noord-Hollandse Grosthuizen is opgetogen over zijn debuut in de 350Z Challenge: “Het ging echt lekker; de auto voelt meteen vertrouwd aan en stuurt goed op deze snelle polderwegen. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik ben uiteraard zeer tevreden met onze 3e plaats.” Ook over de samenwerking met zijn navigator Dennis Goossens is de 21-jarige Mike Veldhuisen te spreken: “We kennen elkaar goed, maar dit was pas onze tweede rally samen en we voelen elkaar goed aan. Dat is goed voor het zelfvertrouwen en we verheugen ons op de rest van het seizoen.”
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Voor Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) was het ook een geslaagde dag in en rond Emmeloord: “Op de eerste proeven moesten we nog even ‘warm’ draaien, maar daarna hebben we echt progressie geboekt! Na twee jaar viel alles nu op z’n plek leek het wel. We reden goede, constante tijden en konden er met Roy (Clijnk) en Mike (Veldhuisen) een mooie strijd van maken met gelijkwaardige tijden. Dat werkt ook zeer motiverend.” Het team Heijstek/Verbaeten scoort ook goed als het gaat om de presentatie: zowel de auto als de teamoutfit ogen zeer professioneel!
Roy Clijnk / Marlous Kion (5e)
In de derde Nissan 350Z van Team Rally Sport deed Roy Clijnk het samen met Marlous Kion erg goed: “Jammer van onze brandstofproblemen in het begin van de rally. Maar toen dat verholpen was ging het steeds lekkerder. In de auto hadden wij het ook goed voor elkaar; we reden voor het eerst samen en hoewel Marlous nog niet zo ervaren is deed ze het geweldig.” Roy Clijnk is ook enthousiast over de mogelijkheden met de 350Z: “In vergelijking met een vierwielaangedreven auto is dit wel echt werken, maar het geeft ook heel veel voldoening als het dan goed gaat. Ik heb het gevoel dat we een mooi seizoen tegemoet gaan!”
Diter Toprek / Dennis Lippens (6e)
De 43-jarige Diter Toprek uit Etten-Leur was na afloop positief over zijn deelname aan de Tank S Rally: “We hebben het enorm naar ons zin gehad; dat de tijden enigszins tegenvallen is totaal ondergeschikt aan het plezier dat we beleven aan het rijden. We moeten gewoon nog meer oefenen en meer lef tonen. De rally was ook echt mooi, met technische proeven waarop het echt aankomt op de juiste ‘instelling’ om snelle tijden neer te zetten. Nu richten we ons vizier op de rest van het seizoen; maar vanwege drukke werkzaamheden weten we nog niet zeker of we in Tielt aan de start zullen staan. Hoewel het rijden in België altijd een feest is!”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Antoine Biesheuvel (Werkendam) genavigeerd door Frans van den Einde was van meet af aan snel onderweg. Al snel bouwde Biesheuvel een voorsprong van bijna een halve minuut op ten opzichte van Dirk Garvelink: “Het ging echt lekker, de auto liep als een zonnetje, de wegligging was top en de pace notes van mijn navigator Frans van den Einde gaven mij veel vertrouwen. Er was echt geen vuiltje aan de lucht.” Op KP12 draaide Biesheuvel nog de snelste tijd, maar had toen door een oververhitte motor wel al wat koelvloeistof verloren: “De proef er voor dacht ik wel iets van vermogensverlies te merken, maar daarna draaide het toch weer lekker. Maar op de service constateerden de mannen van Team Rally Sport toch dat de motor zijn beste tijd had gehad en dat verder rijden de schade alleen maar zou verergeren. Dat was dus helaas einde verhaal.”
Theo van den Berg / Etienne Struijs (uitgevallen)
Met zijn in de kleuren van sponsor Informatique getooide Nissan 350Z reed Theo van den Berg samen met Etienne Struijs buiten mededinging voor de cup mee om voor Biesheuvel Autosport één bepaald type (allround) Yokohama banden te testen. “We begonnen de rally uitstekend en ik was onder de indruk van de prestaties van deze allround band, waarmee we tot en met de 5e proef keurig meedraaiden in de top-3; toen vergiste ik mij met het schakelen en daarmee ging de versnellingsbak kapot. Heel spijtig, want we hadden het enorm naar ons zin en ik had graag meer kilometers gemaakt om te zien hoe lang de band goed blijft.” Nico Biesheuvel: “Ik ben blij met deze eerste bandentest en we gaan dat dit seizoen zeker nog een keer herhalen.”