De organisatoren van de Geko Ypres Rally, de zesde manche van het FIA European Rally Championship, presenteren voor de 50ste editie een bijzonder compact evenement waarin de deelnemers amper de tijd krijgen om even op adem te komen. Maar liefst 53% van de totale lengte van het parcours wordt tegen de chrono afgewerkt.
Het competitieve gedeelte van de 50ste editie van de Belgische manche van het Europees kampioenschap begint al op donderdag 19 juni met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Vorig jaar introduceerde de Geko Ypres Rally als eerste een dergelijke kwalificatieproef in het Europees kampioenschap.
Qualifying Stage
“Het programma van de QS in Nieuwkerke begint om 18h. De deelnemers die geselecteerd zijn voor de kwalificatieproef krijgen twee passages “vrije training” tussen 18h en 20h, waarna ze tussen 20h en 20h45 met een interval van 2 minuten van start gaan om hun kwalificatietijd te realiseren. Na de QS volgt de traditionele shakedown voor alle andere teams,” vertelt Yves Qvick, Route Manager van de Geko Ypres Rally. “Het parcours van de QS in Nieuwkerke, goed voor 4,88 km tegen de chrono, zal dit jaar trouwens niet gebruikt worden tijdens de wedstrijd. Het is voorlopig ook de laatste keer dat we de shakedown organiseren in Nieuwkerke, waar de komende jaren grote infrastructuurwerken gepland zijn.”
Vrijdag 20 juni is het tijd voor het grote werk. Nadat de deelnemers van de QS om 13h hun startpositie hebben gekozen op het podium op de Grote Markt, rijdt de eerste wagen om 16h15 over het startpodium. De eerste avond staan er meteen 7 klassementsproeven op het menu, goed voor 105 km tegen de chrono.
“De wedstrijd begint met een lus van vier proeven: Dikkebus, Wijtschate, Mesen en Langemark. De proef van Wijtschate is een beetje ingekort, terwijl de deelnemers in Mesen een volledig nieuwe route voorgeschoteld krijgen. In de tweede lus werken we de eerste drie proeven een tweede keer af, zodat de eerste wagens omstreeks 21h30 terug zijn op de Grote Markt in Ieper,” vervolgt Qvick.
Nostalgie in Reninge
Het zwaartepunt van de wedstrijd ligt op zaterdag 21 juni, met 13 klassementsproeven en 218 km tegen de chrono.
“De showproef in het Franse Wasquehal, waar de rally altijd uitstekend ontvangen werd door het Stadsbestuur, staat niet meer op het programma, zodat de verbindingsroute aanzienlijk korter is en het ritme in de wedstrijd een stuk hoger zal liggen,” vervolgt Jan Huyghe, Marketing Manager van de Geko Ypres Rally. “De openingsproef op zaterdag is Reninge, een klassieker die na 25 jaar afwezigheid weer zijn opwachting maakt. Deze klassieker paste absoluut in deze 50ste jubileumeditie van de Geko Ypres Rally. Na de proef van Vleteren-Krombeke houden de deelnemers even halt op de Markt in Poperinge, waar de fans een praatje kunnen maken met hun idolen. De lus van vier proeven wordt verder gezet met de KP’s van Watou en Westouter. Voor die laatste proef houden we nog een verrassing achter de hand. Het zou wel eens een unieke proef kunnen worden, met start in België en finish in het Franse Boeschepe… Na de service in Ieper volgen de Kemmelberg en Hollebeke, met 28 km de langste proef van de wedstrijd. In de namiddag maken we tussen deze twee proeven een uitstapje naar Frankrijk voor de mooie proef “Lille-Eurométropole” in Lincelles.”
Kortom, een vijfsterren parcours voor de 50ste editie van de Geko Ypres Rally, die garant staat voor een intense strijd op internationaal niveau.