De rallysport stond donderdag centraal in het hoofdkwartier van BFO in Gent. De piloten die in het kader van de eerste zes manches van het Kampioenschap van België Rally een uitzonderlijke prestatie leverden, werden in Gent verwacht voor de eerste editie van de BFO Academy. Na een verrassend sportieve wake-up call, een looptraining om 7 uur 's ochtends langs de Blaarmeersen samen met Freddy Loix, beleefden de deelnemers een leerrijke dag waarbij de minder bekende maar uiterst belangrijke facetten van de rallysport de revue passeerden.

De laureaten van de BFO Awards, samen met hun copiloten en een aantal enthousiaste jongeren die meer willen halen uit hun sport, werden door Danny Naessens, de kiné van Freddy Loix, wegwijs gemaakt in het functioneren van hun lichaam, in de werking van het geheugen en in mentale training. Technieken die ze in de loop van de dag meteen in de praktijk konden brengen, want het ritme van het seminarie lag hoog.

Na de mentale training, werd dieper en verrassend concreet ingegaan op de relatie tussen het team en de potentiële sponsor. Alain Penasse en Hugo Van Opstal behandelden de wijze waarop een potentiële sponsor benaderd kan worden en hoe een team vervolgens via communicatie, branding en uitstraling die partner een maximale return dient te garanderen.

Wellicht de meest verrassende workshop was die waarin Stefaan Vallaeys en zijn medewerksters van de afdeling communicatie van BFO, duiding gaven bij de verwachtingen en analyses vanuit het oogpunt van de sponsor. Met concrete cijfervoorbeelden werd getoond hoe het bedrijf de return berekend van zijn investeringen in de rallysport.

Na een korte sportlunch op basis van fruit, kregen de deelnemers een mediatraining, met analyses van hun tv-interviews, waarbij lastige vragen niet uit de weg gegaan werden. Ook Freddy Loix zelf vertelde in een workshop over de wijze waarop hij een wedstrijd voorbereid.

Na een verkwikkende duik in het zwembad, werd de avond afgesloten met een gezellige walking dinner. De ideale gelegenheid voor de deelnemers, een combinatie van ervaren piloten en ambitieuze jongeren, om nog wat na te kaarten met Freddy Loix en om de eerste stappen te zetten in het "netwerken".

Na een succesvol verlopen ‘Omloop van Vlaanderen’ waar voor de 4e keer op rij de volle 100 punten voor het Kampioenschap werden gescoord zal equipe Swaanen/Buysmans dit weekend aan de start verschijnen van de Hellendoorn Rally. In België werd nog gebruik gemaakt van de Subaru S12 WRC, dit weekend stappen zij weer in de vertrouwde Focus ’08 WRC van het NCRS.be team.

De Ford heeft na de Exotic Green Rally een grote rebuild ondergaan en is technisch volledig opnieuw opgebouwd, om niets aan het toeval over te laten. Door het uitvallen van Bernard ten Brinke tijdens de Omloop van Vlaanderen staat Jeroen nu ruim aan de leiding van het Internationaal Nederlands Kampioenschap 2012. Met 160 punten voorsprong kunnen zij het zich permitteren om wat meer risico te nemen en mee te strijden voor de algemene overwinning.

Vrijdagavond 21 september start de rally met 6 KP’s omstreeks 19.19 uur. Zaterdagochtend wordt de wedstrijd vervolgd om 09.17 uur en rond de klok van 19.00 uur zal duidelijk worden wie zich winnaar van de rally mag noemen. Startnummer 1) Peter van Merksteijn 2) Jeroen Swaanen 3) Bernard ten Brinke 4) Erik van Loon 5) Bob de Jong.

RTL Rally Report brengt op zondag 23 september meteen een actueel verslag van de rally op RTL7. www.imexracing.nl

Dit weekend staat de volgende manche van het Nederlandse rallykampioenschap op de agenda.

De UNICA SCHUTTLE ICT HELLENDOORN RALLY wordt vrijdagavond op gang geschoten met 6 klassementsproeven waarna er zaterdag nog 10 resterende kp’s dienen gereden te worden.

Zoals ieder jaar kan de organisatie uitpakken met een schitterend deelnemersveld en prachtige klassementsproeven met een grote portie onverhard.

In het Nederlands kampioenschap heerst er een spannende strijd tussen Jeroen Swaanen en Bernhard ten Brinke. Jeroen sprokkelde tijdens de Omloop van Vlaanderen belangrijke punten samen voor het kampioenschap. Ten Brinke moest na een schuiver opgeven in Roeselare en zal dus met het mes tussen de tanden starten in de Hellendoorn rally.

Na zijn mooie prestatie in Roeselare met de Subaru zal Jeroen deze keer terug rijden met de vertrouwde Ford Focus WRC08 van het Belgische team NCRS.

Ten Brinke start met de Fiesta WRC en zal zijn kansen maximaal benutten om zijn titeljacht verder te zetten.

Naast deze 2 wrc’s starten nog enkele outsiders met prachtige wagens zoals de Mad-Croc Lancers WRC van vader en zoon de Jong, de Skoda Fabia WRC van Bolhaar, de Subaru WRC S14 van

Schilt en de laatste in de rij is Biesheuvel met zijn Subaru.

Naast deze wagens zullen de heren rekening moeten houden met Peter van Merksteijn, de winnaar van vorig jaar. Net zoals vorig jaar brengt Peter een Citroën C4 WRC aan de start.

Na het foutje in Duitsland zal ook Peter strijden voor de overwinning.

Na een pracht prestatie in de Omloop van Vlaanderen die beloond werd met de Belgische BFO-award zal het uitkijken zijn hoe Herman Kobus met zijn Fiesta S2000 naar de finish stuurt.

De snelheid die hij toonde tijdens de Omloop van Vlaanderen was indrukwekkend en kijken dus zeker uit naar zijn prestatie tijdens de Hellendoorn rally.

Naast al deze WRC’s en S2000 wagens zal het ook uitkijken zijn voor de snelle Piet van Hoof en Arjen de Koning van het Paradigt rally team.

Ook in de N4 klasse starten enkele interessante namen zoals van Ballegooijen, Faes, Moree en van Iersel en ook daar zal er een serieuze strijd geleverd worden.

Bij de 2 wiel aangedreven auto’s springt de deelname van Jan de Winkel in het oog en zal de te kloppen man zijn.

Ook de Nissan BIO MCN 350Z challenge, de BMW 325 en de Peugeot 205 challenge zullen van start gaan en kunnen rekenen op aardig wat deelnemers.

Verder is het ook uitkijken naar het debuut van Harry Kleinjan met zijn indrukwekkende Porsche 964RSR.

In totaal starten er 84 deelnemers tijdens de Hellendoornrally die vrijdagavond rond 19u van start gaat.

Zaterdagavond 20u, na ongeveerd 170 km wedstrijd zullen we weten die uiteindelijke winnaar is van de editie 2012.

Het serviceterrein is gelegen bij Ten Brinke Transport, Morsweg in Rijssen.

Voor meer informaie : http://hellendoornrally.eu/

Silver Arrows Racing rijders Bart Vanhaverbeke en Frank Blondeel hebben na hun tweede plaats in de Rallye du Touquet hun tweede opeenvolgende podiumplaats van het seizoen vast. In de Rallye du Béthunois reden ze met hun Mercedes 500SLC naar een tweede plaats in het eindklassement.

Op slechts 35 km van de Frans-Belgische grens vond op 14 en 15 september in de omgeving van het Franse stadje Béthune de Rallye du Béthunois plaats. Op het programma 1 klassementsproef op vrijdagavond en op zaterdag 4 rondes van telkens 4 klassementsproeven voor een totaal van 115 km rijden tegen de klok. Niet minder dan 147 teams waaronder 8 historics hadden zich ingeschreven voor dit Noord Franse rallyevenement.

Na een afwezigheid van 6 maanden in het rallycircuit kwam het Silver Arrows Racing team opnieuw in actie met rijder Bart Vanhaverbeke en co-rijder Frank Blondeel. Van bij de start toonde het team haar podiumambities door in de eerste klassementsproef van vrijdagavond meteen de derde tijd neer te zetten op slechts 12,3 seconden van winnaar François Guillemin in een Opel Kadett GTE.

Op zaterdag begon het echte werk met niet minder dan 16 klassementsproeven op het programma. Het Silver Arrows team begon geconcentreerd aan de wedstrijd en zette meteen besttijden neer in de eerste 2 klassementsproeven. In de derde KP werd de derde tijd gereden en KP4 werd geannuleerd. Zo stond de Mercedes 500SLC na de eerste ronde op een tweede plaats op slechts 11,3 seconden van het team Guillemin/Charlot.

In de volgende ronde ontwikkelde er zich een spannende strijd tussen Vanhaverbeke en Guillemin met verschillen van minder dan 2 seconden in de verschillende proeven. Ondanks het feit dat er niet minder dan 3 van de 4 klassementsproeven werden gewonnen, slaagde het Silver Arrows team er toch niet in om de achterstand op de Kadett GTE van Guillemin te verkleinen.

In de derde ronde werd het meer en meer duidelijk dat het gevecht voor de overwinning zou gaan tussen de Opel Kadett GTE en de Mercedes 500 SLC. Guillemin won 3 proeven en Vanhaverbeke schreef er 1 op zijn naam. In het tussenklassement stond Guillemin iets steviger aan de leiding met een voorsprong van 20 seconden op het team Vanhaverbeke/Blondeel. De derde in de voorlopige rangschikking, Jean-Pierre Ducroux met een Porsche 911SC, volgende intussen al op 2 minuten 26,6 seconden van de leider.

In de laatste ronde kon François Guillemin opnieuw 3 van de 4 proeven winnen maar telkens met het kleinste verschil. Na 115,97 km te hebben gereden tegen de tijd eindigt het Silver Arrows team op de tweede plaats op slechts 21,4 seconden van winnaar Guillemin. De derde plaats is voor Jean-Pierre Ducroux op 4 minuten 39,9 seconden van de Silver Arrows Mercedes. 2/3

Rijder Bart Vanhaverbeke is bijzonder tevreden: "Wij zijn heel blij dat we na een pauze van 6 maanden er toch in geslaagd zijn om een tweede plaats neer te zetten in deze bijzondere rally. Het was een mooie strijd met de Opel waarbij we beiden aan elkaar gewaagd waren."

Co-rijder Frank Blondeel verklaart: "De Rallye du Béthunois is een mooi evenement met een prachtig parcours met heel korte maar heel snelle klassementsproeven. Concentratie en parcourskennis zijn dus van groot belang. In het licht van onze toekomstige evenementen zijn we echter niet tot het uiterste gegaan en hebben we bewust de risico’s beperkt."

Bart Vanhaverbeke besluit: "De nieuwe evoluties aan de wagen hebben de test doorstaan. Met 2 tweede plaatsen op rij hebben we eveneens bewezen dat onze wagen competitief en betrouwbaar is. Ik wil evenees het team bedanken voor de perfecte service en organisatie en ik kijk alvast uit naar het volgende evenement waar we een vergelijkbare prestatie willen neerzetten."

De eindrankschikking van de Rallye du Béthunois is als volgt: 1. François Guillemin/Patrick Charlot (F) – Opel Kadett GTE in 1u 15min 37,2s 2. Bart Vanhaverbeke/Frank Blondeel (B) – Mercedes 500SLC op 21,4s 3. Jean-Pierre Ducroux/Guillaume Balloy (F) – Porsche 911SC op 5min 1,3s

Wat voor ons in de omloop van vlaanderen een bevestiging moest worden is terug een catastrofe geworden .Op vrijdagavond gingen we rustig van start , onze nieuwe vering stak erin maar deze konden we niet vooraf testen zodat we een afwachtende houding aannamen .Kp de ruiter was dan ook niet goed 25 ste plaats , op naar Beveren die moesten we afwerken in het donker .Dit ging al veel beter waar we 2 wagens moesten inhalen en we op een negende plaats konden afsluiten ,in het algemeen klassement stonden we dan op een 16 de plaats .
Tijdens de verbindingsrit naar de service werkte de koppeling niet zo goed meer maar we dachten een beetje bijregelen en klaar is kees maar dit draaide anders uit , terug de drukgroep die stuk was .Na wat overleg beslisten we om terug te starten in super rally maar daardoor kregen we 5 min straftijd bij kp Beveren en stonden we 48 ste geklasseerd .
Zaterdag ging het stukken beter kp Hooglede verliep alles naar wens met een 12 de tijd , Passendale waren we ook tevreden met een 14 de tijd .Maar dan op kp Zilverberg na een eerste doortocht brak de poullie af waardoor de motor te warm kwam en de onderblok het volledig begaf rook alom .Misschien een fout van mij dat ik de temperatuur niet in de gaten hield maar tijdens de wedstrijd lukt dit niet altijd zeker als er geen probleem vooraf is .
Voor ons zit het seizoen erop , misschien rijden we nog 1 wedstrijd maar dan wel tegen het einde van het seizoen .Supporters alvast bedankt voor de massale steun , hopelijk verlaat de pechduivel ons nu na toch al een anderhalf jaar dikke miserie !

Komend weekend vindt op 35 km van de Frans-Belgische grens in het Noord Franse stadje Béthune de 35ste editie van de Rallye du Béthunois plaats. Niet minder dan 147 wagens waaronder 8 historics zijn ingeschreven voor dit evenement.

De Mercedes 500SLC van Silver Arrows Racing zal er aanwezig zijn met rijder Bart Vanhaverbeke en co-rijder Frank Blondeel. Bart Vanhaverbeke is bijzonder enthousiast over zijn deelname aan deze rally: “Na 6 maanden afwezigheid in het rallycircuit kijk ik er erg naar uit om opnieuw te racen. We hebben de voorbije tijd besteed aan het ontwikkelen van enkele evoluties aan de wagen en deze rally is een geschikte plaats om deze uit te testen. Deze rally dient eveneens om opnieuw in het ritme te komen in het licht van de rally van La Rochelle die we in november zullen rijden.”

Co-rijder Frank Blondeel licht alvast het parcours een beetje toe: “Op vrijdag 14 september starten we om 19.30 uur voor een heel snelle en brede klassementsproef van 8,45 km. De rally start vervolgens opnieuw op zaterdag 15 september om 8 uur voor 4 ronden van telkens 4 klassementsproeven. Tussen elke ronde is er een regroup op de grote markt van Béthune. De KP’s zijn snel met vloeiende waaiers en chicanes om het tempo te doen zakken.”

Uitzonderlijk voor Frankrijk is dat de historics zowel op de eerste als de tweede wedstrijddag voor de moderne wagens uitrijden. Met startnummer 202 zal de Silver Arrows Mercedes dus als 3de op de baan passeren. Het service park is voorzien bij Transport bedrijf Ertel, rue de l'Université Zone Futura, 62113 Verquigneul. Er is telkens 45 service na de regroup. De aankomst van de rally is voorzien op zaterdag 15 september om 23.15 uur.

Over de ambities blijft rijder Bart Vanhaverbeke bescheiden: “We zouden heel tevreden zijn met een podium plaats want we verwachten stevige concurrentie van de lokale rijders. We zullen de wagen ook zeker sparen want er komen binnenkort enkele belangrijke evenementen aan waarover we in de komende weken wel een aankondiging zullen maken.”

Meer informatie over het evenement kan worden gevonden op de volgende link.

Freddy Loix stuurt de BFO Peugeot naar winst de Rallye Mont-Blanc .

"Deze overwinning doet deugd"

Na een spannende openingsdag, werd de Rallye Mont Blanc in Morzine beslist op de langste klassementsproef (28 km) van de wedstrijd: La Côte d’Arbroz-Praz-de-Lys-Sommand. Freddy Loix en Lara Vanneste bleven foutloos met hun Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van BFO, terwijl hun rechtstreekse concurrenten Bryan Bouffier en Cédric Robert beiden in de fout gingen. Na zijn overwinning in de Rallye du Touquet, behaalde Freddy Loix zijn tweede zege in Super 2000 in het Frans rallykampioenschap, waardoor hij oprukt naar de tweede plaats in de tussenstand.

Na de eerste etappe van de Rallye Mont Blanc Morzine, stonden Freddy Loix en Lara Vanneste op de derde plaats in de categorie Super 2000, met de BFO-Peugeot, amper 3" achter merkgenoot Cédric Robert. Bij het begin van de tweede dag kantelde de wedstrijd.

"De eerste etappe was moeilijk op dit uitdagende en vooral snelle parcours,"

"We reden met dezelfde schokdempers als Cédric Robert en we vochten met hem een spannend duel uit. Alleen Bryan Bouffier bleek niet bij te houden. Voor de tweede dag pasten we onze set-up een beetje aan, maar uiteindelijk bleek dat niet nodig, want op de tweede proef ging eerst Bryan Bouffier in de fout, waarna Cédric Robert ook een schuiver maakte op dezelfde plaats. Vanaf dat moment moest ik gewoon controleren en finishen om belangrijke punten te scoren in het kampioenschap. Deze tweede zege in Super 2000 doet deugd, zeker omdat de Rallye Mont Blanc een fantastisch parcours heeft." vertelt Freddy.

Freddy en Lara eindigden op de zesde plaats algemeen. Zoals verwacht was er niets te beginnen tegen de WRC's. Bij het team van 2C Compétition werd wel een dubbel feestje gevierd, want naast de zege in S2000 van Freddy Loix en Lara Vanneste, behaalde Stéphane Sarrazin met de Peugeot 307 WRC van het team de algemene overwinning. BFO-piloot Freddy Loix rukt op naar de tweede plaats in de tussenstand van het Frans rallykampioenschap.

Een rally om snel te vergeten.
"Hans Depla" Wat een baal weekend.....pfff ! We hadden er echt goeie hoop op om hier een mooi resultaat neer te zetten maar een nukkige Clio besliste daar anders over. Een electrisch problemen die maar niet konden worden opgelost...
Op Vrijdag hebben we enkel de 1ste proef gereden weilswaar zonder verstralers en met een leeglopende batterij.De service crew van Blaise heeft zowaar tot 02h30 aan de wagen zitten sleutelen.
Gelukkig konden we Zaterdag een restart nemen in de "superrally", vanop een 82ste plaats en met een straftijd van 5min.
Even leek het erop dat het euvel hersteld was,maar op de 2de proef was het weer prijs....pff leuk is anders. Met nog een lekke band op de proef van Passendale en nog wat rondjes te moeten rijden na wat tragere deelnemers op Zilverberg & Zonnig was voor ons de fun eraf.
Toch hebben nog een mooie remonte kunnen maken met enkele heel mooie chrono's om te eindigen op plaats 32 algemeen.
Velen hadden een duel verwacht met Koen Lauwaert en Steve Dolfen in hun supersnelle Clio's. Maar als we de snelle tijden zien van Koen, denken we toch dat er van een duel geen sprake zou zijn...."waauww wat gaat die hard man" proficiat Koen !
Natuurlijk zijn we met zn allen wat teleurgesteld...maar in een machanische sport is niets voorspelbaar.
Na afloop hadden we een gesprek met tuner B Blaise, en die verzekerde ons dat we voor de TBR rally een compleet nieuw opgebouwde Clio krijgen !
Enige opsteker..het mooie droge weer en de vele supporters & sponsors die ons blijven steunen.

Met een deelnemersveld zoals dit jaar, dikke Porsche’s van Janssens-Deveux-Decock-Delplace en de Belgische top sinds jaren, Lietaer en Droogmans en met de weinige verkenningen die we konden doen door het drukke agenda van mijn Co Piero zou het voor ons alvast een rustige start worden zonder al te veel stress,om te zien met wie we ons konden meten.

Vrijdag avond waren we dan ook heel verrast toen bleek dat we op de eerste kp al meteen goed waren voor een 3de tijd op slecht 4 sec van de snor en op slechts 2 sec van de moderne historic porsche van Janssens die bijna dubbele pk’s heeft als onze Opel.

Op kp 2 reed er blijkbaar een busje op het parcours waardoor Janssens prompt de kp staakte, zijn helm uittrok en zich naar de finish begaf, dit kwam hem bijzonder goed uit , want zo konden ze de versnellingsbak wisselen die stuk was. De eerste 7 deelnemers konden dus geen tijd neer zetten en kregen een normtijd gelijk aan de snelste tijd op deze proef, de onze dus, waardoor we ’s avonds onze wagen mochten parkeren op een welverdiende 3de plaats.

Het beloofde zaterdag een bikkelharde strijd te worden, en dat was er meteen aan te zien, op kp 1 kregen we al direct 10 sec aan de broek van de snor, tijd dus om wakker te worden en voluit te gaan, en dat waren we op kp2 aan het doen tot op 1km voor de finish mijn stuur plots een flinke slag kreeg en we dachten lek te hebben gereden, enkele seconden daarna konden we nipt vermijden om van de weg te geraken toen ons wiel helemaal onder de auto verdween, we konden nog net over de finish geraken met alsnog een behoorlijke tijd slechts 10 sec trager als de best tijd en dit op 3 wielen.

Het bleek een kogelgewricht te zijn die het had begeven, we probeerden nog om het zelf te herstellen met wat instructies van Dhr Luc Bouckaert ( waarvoor nog eens bedankt Luc) en dat lukte ook, maar op de verbinding naar de volgende kp kwam het gewricht weer los, voor zowel onze veiligheid als dat van de toeschouwers beslisten we dan om de wedstrijd te staken. Spijtig , want we hadden alweer zicht op een podiumplaats .

Pech blijft ons dus achtervolgen, volgende afspraak is de TBR rally, hopelijk blijven we daar van pech gespaard en kunnen we eindelijk eens feestje vieren !!!

Opeenvolging van incidenten voor de deelnemers van de FFST!

De vierde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2012 was een heuse thriller... Het was een rally met heel wat omwentelingen en voor niemand van de deelnemers van de populairste promotieformule van het land werd het een rustig evenement. Na zijn overwinning in Ieper, behaalde Xavier Baugnet een tweede opeenvolgende overwinning, met de zege in Klasse 6 als bonus. Het scenario had zelfs Alfred Hitchcock niet kunnen verzinnen...

Rally is een complexe sport. Om te schitteren volstaat het niet om de rechtervoet op de bodem te trappen en scherp te sturen. Je moet ook de valstrikken van het parcours kunnen ontwijken. In Roeselare was er op dat vlak extra waakzaamheid geboden dit weekend. De wegen waren bijzonder glad door een laagje stof op het asfalt. De fameuze koorden op het West-Vlaamse parcours waren uitnodigend, maar ze veroorzaakten ook heel wat lekke banden...

Jordan Scaillet arriveerde als leider in de tussenstand in Roeselare, maar hij moest zonder punten terug huiswaarts. Scaillet verbouwde zijn Fiesta, maar zijn strijdlust is geenszins aangetast: "Na het verlies van vier minuten door een lekke band op de 5de proef, hebben we onze aanpak veranderd. Ik ging vanaf dat moment harder aanvallen om meer en sneller te leren. Drie proeven voor de finish beschadigden we de achtertrein door een klap tegen een boom. Toch heb ik het gevoel dat ik in deze wedstrijd de limiet van de R2 beter heb leren kennen. Dat zal nuttig zijn in de toekomst."

Jordan vervoegde in het opgavepark Nico Vanherzeele, die vrijdagavond op de allereerste proef over de kop ging. Bijna kregen ze het gezelschap van Adrian Fernémont, die toch de finish haalde op de zesde plaats: "Halfweg de wedstrijd stond ik mooi op de tweede plaats in de Trophy, hoewel ik het parcours ontdekte. Bovendien had ik wat problemen met de Powershift van de sequentiële versnellingsbak en kon ik me geen nieuwe banden veroorloven," vertelde de winnaar van de eerste manche van het seizoen. "Sinds mijn debuut had ik nog nooit een gracht bezocht. Dat heb ik nu ook meegemaakt (lacht). Met de hulp van de toeschouwers kregen we de wagen weer op de baan, maar er tikten wel zes minuten weg."

Tien van de twaalf deelnemers aan deze vierde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2012 haalden de finish van een bijzonder zware West-Vlaamse klassieker. De finish halen was het hoofddoel van Jourdan Serderidis, de nieuwkomer in het gezelschap. Opdracht volbracht! Ondanks enkele incidenten onderweg, slaagden ook Jeroen Wydaeghe en de jonge Brit Jamie Brown erin de finish te halen, respectievelijk op de 8ste en de 7de plaats.

Timo Van der Marel, dit jaar actief in de WRC Academy in het Wereldkampioenschap Rally, verloor op de openingsproef een dikke minuut. De Nederlander kwam terug naar de vierde plaats, maar hij verloor door een lekke band opnieuw de aansluiting. Daarvan profiteerde Arnaud Dedouaire, die een knappe vierde plaats behaalde: "Ik hoopte even goed te doen als in 2010, toen ik een podiumplaats pakte, maar deze keer had ik wat minder geluk."

Geluk, dat ontbrak ook Hugo Arellano. De Luxemburger moest absoluut punten pakken na zijn blanco resultaat in Ieper, maar hij werd door een lekke band meteen op achterstand gezet: "Die lekke band heeft me gelukkig niet teveel tijd gekost, maar ik besefte al snel dat ik enorme risico's zou moeten nemen om de koplopers te volgen. De wegen waren dit jaar bijzonder glad, blijkbaar door het stof dat bleef liggen omdat het al een tijdje niet meer geregend had. Op deze smalle baantjes, met de bomen en grachten vlak naast de weg, was het verstandiger om wat gas terug te nemen."

Hugo Arellano stelde zich tevreden met de derde plaats, waardoor hij zijn titelkansen veilig stelde. Vooraan werd er een felle strijd voor de overwinning uitgevochten door Xavier Baugnet en Thibault Radoux. Xavier was de snelste, maar hij verloor een paar keer tijd: "Een uitstapje in een gracht aan 12 km/h in eerste en daarna een lekke band op de proef van Passendale hebben ons in totaal een vijftigtal seconden gekost. Maar, ook onze tijd op de 7de proef was niet normaal... We haalden een andere deelnemer in en reden quasi gelijktijdig over de finish. De tijd die we kregen was niet correct. We verloren daardoor 20 seconden, maar daarna hebben we onze concurrenten weer op achterstand gezet op verschillende proeven."

Xavier Baugnet bleef kalm en toen Thibault Radoux, weer erg sterk in Roeselare, lek reed op de 13de proef, nam hij opnieuw de leiding. Radoux was toch tevreden met zijn tweede plaats: "We wisten dat je op dit parcours makkelijk lek kunt rijden. Dat is rally. Ik ben blij met mijn tweede plaats, want ik ontdekte het parcours. De proeven zijn hier veel moeilijker dan in Ieper door de talloze variaties in het gripniveau. Afspraak in Luxemburg!"

Tijdens de Omloop van Vlaanderen kon het Belgische publiek ook kennismaken met de nieuwe Ford Fiesta R1, ingezet door Vincent Duchesne. Het nieuwe wapen van Ford, een exemplaar van TeamFloral Zwitserland, haalde probleemloos de finish. De Fiesta R1, een wagen bedoeld om met een minimaal budget te kunnen debuteren in de rallysport, won zijn categorie en voor het team was het technisch een leerrijke test.

In het klassement van de Trophy, bracht deze vierde manche zoals verwacht wat meer duidelijkheid in het klassement. Xavier Baugnet, met een erg kleine voorsprong aan de leiding in de tussenstand voor Thibault Radoux, Jamie Brown, Adrian Fernémont en Hugo Arellano, weet dat hij binnen iets meer dan een maand een sterke Rally van Luxemburg zal moeten rijden.

 

Na een editie van de Ypres Historic Rally 2012 om snel te vergeten was het afgelopen weekend, na een lange rustperiode in het BK, in en rond Roeselare te doen. De Omloop van Vlaanderen, de 6e manche van het BK rally.

Wegens drukke beroepsbezigheden de afgelopen maanden bleef de Porsche vrij lang aan de kant staan na Ieper. De afgelopen weken werd de motor en bak uitgebouwd om een nieuw type koppeling te monteren. Tijdens de demontage bleek dat een gebroken gaffel voor de bediening van de druklager de problemen had veroorzaakt in Ieper. Na het inbouwen van de nieuwe koppeling en gaffel bleek uit een testrit dat de versnellingsbak ook schade had opgelopen door de koppelingsproblemen. Dus de bak werd ook nog in allerijl hersteld.

Aangezien we bijna niet met de wagen gereden hadden na het inbouwen van de bak en koppeling was het dus even aanpassen aan de nieuwe koppeling. De eerste start vrijdagavond was voorzichtig aanvoelen hoe de wagen zou reageren bij een start van een KP.

Meteen hadden we een goed gevoel in de koppeling en dat bleek ook uit onze tijd op de eerste KP, slechts 4 sec. trager dan Deveux die met een veel krachtigere Porsche rijdt.

De start van de 2e KP (Beveren) was quasi perfect. Tijdens de start zagen we McRae achter ons verschijnen die aan zijn 2e rondje begon. Op dat moment was er slechts 1 doelstelling, de ascona van deze rallylegende voor blijven, iets wat ons als bij wonder zeer goed lukte. Bij het in gaan van de volgende ronde was er net een Engelse MK2 gestart (Seabridge, nr. 224), al meteen werd duidelijk dat deze ons niet wilde laten passeren alhoewel we duidelijk sneller waren. De piloot trachtte ons zelfs 2 à 3 keer van de baan te rijden als we langs hem kwamen (onboard beelden bewijzen dit). Na verschillende pogingen hebben we dan toch een gaatje gevonden en konden we hem passeren. Als we de tijden op Beveren vergelijken tussen ons en de Engelse MK2 dan zien we dat we ongeveer 1 min. sneller zijn op deze KP.

We konden de vrijdagavond zeer tevreden afsluiten, goed resultaat en een perfect lopende auto.

Zaterdagmorgen werd er misschien iets te voorzichtig gestart maar een paar gladde rempunten die ons een beetje verrast hadden waren hier de oorzaak van.

Op de 3e KP van de dag (Zilverberg) namen we de start zonder problemen maar meteen bij het opschakelen naar 2e versnelling merkten we dat er iets mis was, vermogenverlies en een cilinder die niet meer mee wilde… de oliedruk leek goed te blijven dus dachten we eerst aan een kapotte bougie maar toen er een paar bochten verder een enorme rookpluim achter de wagen op dook wisten we dat er meer aan de hand was en werd de motor meteen stil gezet om meer schade te voorkomen.

We zullen de komende weken dus alles in het werk moeten stellen om de motor te repareren zodat we in Sankt Vith toch nog wat punten kunnen scoren voor ons kampioenschap.

Vrijdagavond starten de M Race Tech Ladies voor het derde jaar op rij met de Mini Cooper S in de Omloop van Vlaanderen te Roeselare.
Dit jaar voor het eerst met nieuwe sponsor Mini Monserez!
Zowel pilote Vicky Van de Walle als copilote Nathalie Verscheure zijn gebrand op revanche. 
De vorige twee edities moesten ze namelijk telkens aan de kant met mechanische pech.
Maar zoals het spreekwoord zegt "derde keer, goeie keer" is ook het vertrouwen bij het ganse team 200%!
Het hoge startnummer 87 is een nadelige factor voor vrijdagavond, maar we zullen heel goed voorbereid aan de start proberen te komen om zo een goeie startpositie voor zaterdagmorgen te bemachtigen.
Sportieve MINI groetjes en tot in Roeselare!!

Hans Depla : Het was de bedoeling om vanaf heden de resterende rally's met mijn vaste co-piloot
Francis Vandaele af te werken. Maar door zijn drukke en overvolle agenda zowel sociaal als beroepsmatig,moet hij nu
ook afhaken voor de Omloop van Vlaanderen. Natuurlijk vindt ik het heel spijtig dat Francis er niet kan bij zijn,want na meer dan 15 jaar
samen te rijden,vertrouw ik hem blindelings. En weet hij als geen ander wanneer het nog
sneller kan. Ook als ik iets "te vlot"rij, kan hij mij wel intomen....
 
Gelukkig kan ik wederom beroep doen op mn 2 co-piloot Peter Verpoort.
Peter, de patron van "Magic Clean" tevens onze hoofdsponsor heeft mij al een paar keer
bijgestaan...onlangs nog in de short rally van Staden.
 
Samen hopen we op een mooi resultaat, we ambieren toch een top 20 plaats algemeen en strijden
we zeker mee voor winst in onze klasse.Dit wordt zeker niet makkelijk,met snelle mannen als Koen
Lauwaert (clio R3) / Steven Dolfen(clio kit car) / Rino Beernaert (clio)
Ondertussen kregen we het startnr. 42 toegewezen.
Ook het mooie weer voor komend weekend heeft ons vertrouwen op een mooie rally.
See you @ Roeselare !

Wie neemt in de Omloop van Vlaanderen een optie op de titel?

Voor de deelnemers aan de Ford Fiesta SportTrophy is de vakantie voorbij en begint de tweede helft van het seizoen. De Omloop van Vlaanderen, de vierde van de zes manches op de kalender van de trouwste promotieformule in het kader van het Kampioenschap van België Rally, zal wellicht cruciaal worden in het bepalen van de hiërarchie. Een tiental piloten maken nog kans op de titel, zodat de spanning verzekerd is...

Een van de troeven van de Ford Fiesta SportTrophy is het feit dat de spanning elk jaar verzekerd blijft tot de allerlaatste wedstrijd, zoals de traditie het wil ook dit jaar weer de Condroz Rally. Jordan Scaillet, voor het eerste jaar actief in de promotieformule van Ford, staat momenteel aan de leiding in de tussenstand van de FFST Belgium. Natuurlijk wil Jordan zijn leidersplaats verdedigen in Roeselare.

Dat zal niet evident zijn, want er zijn heel wat kandidaten voor de overwinning die snakken naar succes. Na een moeizaam seizoensbegin, won Xavier Baugnet in Ieper en hij wil dat succes bevestigen. Daarvoor moet hij wel afrekenen met een van de revelaties van het seizoen: Thibault Radoux, die in Ieper trouwens de BFO Award won. Hugo Arellano is overal bijzonder snel, maar de Luxemburger heeft nog niet veel geluk gehad dit seizoen. Op de West-Vlaamse wegen zal Arellano ongetwijfeld weer staaltjes van zijn snelheid showen.

Adrian Fernémont en Nico Van Herzeele, gelet op hun beperkte ervaring eerder getipt als outsiders, hebben een mooie eerste seizoenshelft achter de rug, waardoor ze gedeeld op de 4de plaats staan. Met amper zeven punten in het klassement, heeft Arnaud Dedouaire dit jaar nog niet veel geluk gehad, net als Jeroen Wydaeghe. De Brit Jamie Brown kan daar niet over klagen, want hij staat na de eerste drie manches van het seizoen op een schitterende tweede plaats!

In de Omloop van Vlaanderen verwelkomen we een nieuwkomer, Jourdan Serderidis, die in de recente Rally van Famenne heel kort kon proeven van de Ford Fiesta R2. In Roeselare zal het publiek nog een andere belangrijke première kunnen volgen, want Vincent Duchesne zal de nieuwe Ford Fiesta R1 aan de start brengen. Een wagen in een categorie met toekomst op de Belgische rallywegen, want steeds meer merken hebben interesse in de categorie R1...

En op de laatste knip schrijft ook Timo Van Der Marel zich nog in ! Met zijn WRC Academy ervaring wordt dit beslist een belangrijke concurrent voor de top van de FFST… Het wordt opnieuw spannend in het Ford Kamp!

Met de hulp van de hoofdsponsor van de OVV , "CARROSSERIE MUYLLE", start het team Taveirne Jimmy- Verhelst Stijn na 16 jaar afwezigheid dit weekend in deze wedstrijd.
De wagen heeft ondertussen minder geheimen voor hen dan het parkoer,de laatste problemen met de motor werden gevonden en opgelost en de motivatie is groot !
Qua doelstelling is het na zo'n lange periode niet meer nationaal gereden te hebben moeilijk in te schatten met wie ze hopen te strijden.Toch durven ze hopen om
de subtop van de gr N te kunnen volgen,en misschien ook de f2 top.Alles moet natuurlijk nog gereden worden en de prijzen worden maar aan de meet verdeeld.
Met startnummer 35 zal het team proberen het spektakel te verzorgen zonder de tijden uit het oog te verliezen,geen makkelijke opgave,maar moeilijk gaat ook .....Lets wait and see ....