Vrijdag om 17u gaat de Geko Ypres Rally van start. Winst in de Belgische manche van de Intercontinental Rally Challenge is het hoofddoel van het seizoen voor Freddy Loix en Lara Vanneste, die donderdagavond in Nieuwkerken een laatste testsessie afwerkten met hun BFO Peugeot 207 S2000.

Na een korte, maar bijzonder hevige regenbui, ging omstreeks 19u de shakedown voor de Geko Ypres Rally van start in Nieuwkerken. Voor alle deelnemers een laatste kans om een ideale afstelling te vinden voor het parcours in de Westhoek. Maar, of de shakedown door de regen representatief zal zijn voor de rest van de wedstrijd, dat is de vraag.

Andere strategie "Voor ons was het belangrijk om extra kilometers te maken," vertelde Freddy Loix na afloop.

In de indrukwekkende hospitality van BFO op de Grote Markt in Ieper, waar donderdagavond een kleine 500 gasten van het team de zevenvoudige winnaar van Ieper kwamen aanmoedigen, vertelde Freddy dat hij zijn strategie dit jaar zal aanpassen: "Je zal wel zien. Normaal probeer ik vrijdagavond de concurrentie al een uppercut te geven. Dit jaar zal het misschien anders zijn, maar voor mij telt alleen het resultaat na de laatste proef vrijdagavond. Dan wil ik op het hoogste schavotje staan."

Meneer Konijn rijdt mee met het BFO-team

Normaal zit een rallyteam met twee in de auto. Deze keer werd de bemanning uitgebreid met een derde gast, die achterin de BFO Peugeot 207 S2000 de rit van zijn leven mocht meemaken. Meneer Konijn, de beroemde globetrotter van Q-music die de wereld rond reist om fondsen in te zamelen voor minderbedeelde kinderen, is sinds zijn codrive van deze avond een fervente fan van BFO-piloot Freddy Loix en Lara Vanneste! Kris Wauters onder de indruk

Wie eveneens onder de indruk was van de prestatie van Freddy Loix, was Clouseau-brother Kris Wauters. Zelf is de artiest actief als circuitpiloot, maar na zijn rit aan de zijde van Freddy Loix was de F1-commentator onder de indruk: "Ik heb een enorme bewondering voor rallyrijders in het algemeen en zeker voor Freddy Loix. Wat hij met deze Peugeot doet is ongelofelijk en toch zit hij zo rustig aan het stuur. Ik heb als racer wel ervaring met snelheid, maar op een glad, nat en smal asfaltbaantje zo hard gaan, dat is nog wat anders. Op circuit proberen wij de kerbs te vermijden, maar Freddy dook zonder te aarzelen aan hoge snelheid in de koorden van de bochten. Echt, een indrukwekkende en unieke ervaring!"

"Het weer speelt op dat moment geen rol. Het is een factor waar je geen vat op hebt. Ook tijdens de wedstrijd kan het regenen of wisselvallig zijn. Voor ons was het belangrijk om te werken aan de mapping van de motor en de differentiëlen. We hebben verschillende mogelijkheden getest en we trekken daar onze conclusies uit met het oog op de wedstrijd. We staren ons zeker niet blind op de chrono's die we reden op de shakedown, want voor ons was dit puur een testsessie om een aantal zaken te proberen."

Vanavond start de GEKO Ypres Rally met de traditionele shakedown, de eigenlijke rally start vrijdagnamiddag om 16.25u op de Ieperse Grote Markt. GEKO woonwereld is al enkele jaren de naamsponsor van de rally van Ieper.

"Naambekendheid, de commerciële return en de liefde voor de autosport zijn de hoofdredenen waarom we nu al drie jaar hoofdsponsor zijn van de GEKO Ypres Rally" zegt Wim Soenens van GEKO woonwereld. "Bij aankoop van een bepaald bedrag ontvangen de klanten een VIP pakket waarbij ze welkom zijn op de Grote Markt voor een natje en een droogje en in rechtstreeks contact kunnen komen met onze rijders. Het is een succesformule want mensen kopen speciaal meubelen om zo'n pakket te kunnen krijgen."

Ook op sportief vlak kan je niet naast GEKO kijken, dat onlosmakelijk verbonden is met het NCRS team. Wim Soenens : "Mathias Viane, Jonas Langenakens en Philip Cracco starten alle drie met een Peugeot 207 S2000 in de Accent.Jobs kleuren. Mathias Viane won twee weken geleden de Rally van Wervik. Ik verwacht dat hij snel van start zal gaan. Jonas Langenakens zal eerder voorzichtig starten denk ik om stelselmatig het ritme te verhogen. Beiden zijn outsiders, ik zie hen in de top 10 eindigden. Verder zijn er nog Dominique Bruyneel (Subaru Impreza), Melissa Debackere (Citroën DS3) en Davy Vanneste (Citroën C2)."

En ook Wim Soenens kruipt opnieuw achter het stuur, weliswaar buiten competitie. "Ik start met een oude Ford Escort waarmee ik genodigden van GEKO van de rallysport laat proeven. 15 minuten voor de eerste deelnemer kunnen de mensen mij zien."

"De shakedown wordt heel belangrijk"

Het aftellen naar de grote afspraak van het seizoen is begonnen. Maanden heeft Freddy Loix toegewerkt naar de Geko Ypres Rally. Samen met trouwe partner BFO werd een programma met de Peugeot 207 Super 2000 in het Frans kampioenschap uitgestippeld om klaar te zijn voor Ieper. Met zeven zeges is Freddy Loix de absolute recordhouder in de Westhoek, maar deze keer staat hij voor een enorme uitdaging om met een privé-wagen de fabrieksteams te kloppen.

Realistisch ambitieus

Voor de BFO-piloot is de doelstelling ongewijzigd gebleven: winnen!

"Ik start om te winnen, maar ik ben wel realistisch. Sommigen zeggen dat het startveld minder sterk is dan vorig jaar, maar met uitzondering van Jan Kopecky, zijn alle kandidaten op de overwinning wel van de partij. De grote vraag blijft hoe sterk de fabriekswagens van Skoda Motorsport geëvolueerd zijn. We hebben een aantal uitstekende wedstrijden achter de rug in het Frans kampioenschap, waar we streden tegen kleppers als Bryan Bouffier en Cédric Robert, maar zij reden ook met Peugeot 207 S2000's. We hebben nog geen rechtstreekse confrontatie gehad met de officiële piloten van Skoda."

Maandag, tijdens de laatste testsessie, ging de krachtbron van de 207 S2000 stuk.

"Dat was een serieuze tegenvaller," vertelt Lara Vanneste, de copilote van Freddy in de BFO Peugeot. "We hadden 70 km getest toen we noodgedwongen moesten stoppen. We beschikken bij 2C wel over twee identieke Peugeots, dus was het geen probleem, want we zullen starten met de motor uit de andere wagen. Die heeft dezelfde specificaties."

Shakedown als test

"Door die motorbreuk, wordt de shakedown vanavond erg belangrijk," vervolgt Freddy. "Je kan het vergelijken met een loper die enkele dagen voor een belangrijke marathon geveld wordt door buikgriep. De voorbereiding is wat verstoord, zodat we onze planning moeten aanpassen. Normaal start ik op de shakedown om de snelste tijd te rijden om de concurrentie psychologisch onder druk te zetten. Deze keer zal ik de shakedown gebruiken om nog wat te testen."

Het worden nog intense uren voor de start van de Geko Ypres Rally, maar Freddy Loix en Lara Vanneste gaan resoluut voor de overwinning in de Westhoek. De BFO-formatie krijgt vanavond op de shakedown trouwens het gezelschap van Kris Wauters, die een ritje mee zal rijden in de BFO Peugeot 207 S2000.

Lara Vanneste wordt het nieuwe gezicht van Cuckoomobile.be

Het nieuwe gezicht van cuckoomobile.be wordt niemand minder dan Lara Vanneste, co-pilote van Belgische rallyfavoriet Freddy Loix van het BFO-Team. Lara maakte haar officiële debuut in de rallysport in 2008, aan de zijde van Melissa Debackere, waarmee ze in 2009 vice-kampioen van België werd. Cuckoomobile wordt de persoonlijke sponsor van deze 22-jarige rally-diva die vanaf vandaag in de Geko Ypres Rally van Ieper te zien is

Cuckoomobile.be is dé speciaalzaak voor GSM, Smartphone en tablet. Kortom, voor al wat mobiele telefonie aangaat, moet je bij Cuckoomobile zijn. Cuckoomobile heeft vestigingen in Ieper, Poperinge, Diksmuide, Roeselare en Tielt. Bovendien biedt Cuckoomobile een service die volledig provider free is.

Vorig jaar ontpopte Jonas Langenakens zich met de Mitsubishi Lancer tot één van de revelaties van de rally van Ieper. Langenakens won zijn klasse en legde er de basis voor zijn eerste titel in de standaardklasse. Exact één jaar later staat Langenakens opnieuw aan de start van de West-Vlaamse klassieker. Een ander jaar, een andere wagen en andere ambities.

Jonas Langenakens liet zich dit jaar al enkele keren in positieve zin opmerken met de Ford Focus WRC van NCRS maar vanaf de Sezoensrally veranderde hij het geweer van schouder en koos hij voor de Peugeot 207 S2000.

"Ik kijk enorm uit naar de Geko Ypres Rally" zegt Jonas Langenakens. "Het is fijn om terug te rijden op de wegen waarop ik het vorig jaar zo goed heb gedaan maar helaas heb ik geen tijd om melancholisch te worden. We zijn hier om te werken en willen een goede prestatie neerzetten. Het wordt niet evident want sinds de Sezoensrally hebben we niet meer met de wagen gereden. Donderdag rijden we de shakedown om zo wat extra kilometers te rijden. Ik hoop er de juiste afstelling te vinden voor de wedstrijd. De 207 heeft ook een nieuwe evolutie gekregen op vlak van ophanging en remmen, dat wordt dus even aanpassen in vergelijking met de Sezoens."

"Ieper is een lange, moeilijke rally waar het gevaar achter elke hoek of beter gezegd in of achter elke gracht schuilt" zegt Jonas Langenakens. "Ik hoop snel aan te pikken bij de subtop om dan stelselmatig progressie te maken. Op die manier hoop ik in de top 10 te geraken. Veel hangt af van onze start en dan zit ik toch met een dubbel gevoel. Enerzijds mogen we niet te langzaam starten want de concurrentie gaat echt niet op ons wachten denk ik. Anderzijds hebben we weinig ervaring met de Peugeot 207 S2000. Het komt erop aan om een goede balans te vinden tussen snelheid en kennismaking. Lukt dat, dan komt alles goed."

Pieter Tsjoen krijgt tijdens de Geko Ypres Rally de steun van SKODA België. Met zijn Fabia Super 2000 wil hij uiteraard zijn leidersplaats in het Belgisch kampioenschap verdedigen, maar ook zo hoog mogelijk finishen in de eindrangschikking.

De belangrijkste wedstrijd op de Belgische rallykalender, die eveneens een manche is van de Intercontinental Rally Challenge, start over enkele uren in Ieper. Een wedstrijd die Pieter Tsjoen, in 2001 winnaar in de Westhoek, voor niets ter wereld zou willen missen.“Ik wou voor de belangrijkste wedstrijd van het kampioenschap over een competitieve wagen beschikken”, benadrukt de man die goed op weg lijkt naar zijn achtste Belgische titel. “Het lag dan ook voor de hand dat ik voor een SKODA Fabia Super 2000 koos. Ik heb er één gehuurd bij de Nederlander Erik Wevers.” Afgelopen zaterdag maakte de Vlaamse zakenman tijdens een testrit kennis met het team en de auto.

Een test van een honderdtal kilometer, op een deel van een oude chronorit van de Rally van Ieper”, legt Tsjoen uit. “Een test die perfect verliep. We wisten dan ook een goede afstelling te vinden voor het differentieel en de ophanging.” Pieter Tsjoen, dit seizoen nog ongeslagen in het Belgisch kampioenschap, kon meteen de verschillen met zijn gebruikelijke WRC vaststellen.“In een Super 2000 moet je de motor vooral bij hoge toeren gebruiken, terwijl je bij een WRC meer het koppel hoort aan te spreken. Maar ik was aangenaam verrast door de wegligging van de ŠKODA. De stabiliteit in de snelle bochten is werkelijk uitzonderlijk.” En denkt de man uit de streek die kwaliteiten voluit te kunnen benutten? “Ik zal zonder twijfel enkele chronoritten nodig hebben om het volledige potentieel van deze schitterende auto te kunnen gebruiken. Bovendien moet ik ook realistisch blijven: het zal me onmogelijk zijn het tempo van professionals als Juho Hänninen en Andreas Mikkelsen aan te houden. Maar ik wil wel de beste zijn van het tweede peloton en zoveel mogelijk punten voor het Belgisch kampioenschap scoren.”

Afgelopen woensdagavond kwamen de officiële ŠKODA-rijders samen in de Duranconcessie te Ieper, om er hun laatste indrukken voor de start mee te geven: Andreas Mikkelsen: “Ik wil vooral een herhaling van vorig jaar vermijden, toen ik er in de eerste proef naast ging. Dit jaar ga ik opnieuw voor de titel in de IRC, maar tegelijk wil ik ook wel Ieper winnen. Het is en blijft tenslotte een heel prestigieuze wedstrijd.”Juho Hänninen: “Dit is een heel unieke wedstrijd. Je moet hier toch over wat ervaring beschikken om te kunnen winnen. Zelfs voor mij, die toch nogal wat rally’s op onverhard rij, is het heel indrukwekkend om in actie te komen op asfalt dat voortdurend van grip verandert. Bovendien zijn de wegen hier heel smal en dikwijls nogal hobbelig ook.”

Gisteravond was het druk op de vismarkt want ook aan de Charlie Brown's was er de persvoorstelling van 3 teams uit het historic gedeelte .
Alain Vermeulen en Bart Ruyssen starten in Boezinge met de Ford Escort MK2 van Patrick Mylleville . Ze huurden reeds in de rallysprint van de Monteberg en zijn super gemotiveerd om de start te nemen in Boezinge . Vroeger reed Alain met de Opel Ascona en beseft nu dat de Escort beter is . In de Monteberg was er een eerste test om de wagen onder de knie te krijgen en reed er een goede wedstrijd zonder tot het uiterste te gaan . Vrijdagavond zal hij zeker de lat iets hoger leggen en zal proberen op eigen ritme zo hoog mogelijk te eindigen in zijn geliefkoosde rally . De eindmeet halen is prioriteit om het zaterdagavond feest in Boezinge goed in te zetten .
Patrick Mylleville en Jens Maes rijden Ieper voor de 5de keer en ambieren een top 10 . Patrick die vorig jaar enorm veel pech had hoopt op droog weer met zijn Porsche 911 . Voor de ORC rally werden nieuwe verhoudingen voorzien in de versnellingsbak wat een enorme verbetering bleek te zijn . Met de extra lange kps in Ieper hoopt hij dat de nieuwe verhoudingen hem goede chrono's zullen opleveren . Jammer genoeg moest hij in de ORC vroegtijdig de strijd staken en hoopt dat hij deze keer meer geluk zal hebben . De wagen was tijdens de persvoorstelling nog niet volledig in orde . Morgen zal Dirk Vermeulen nog een klein probleem met de riem oplossen en zullen daardoor ook de shakedown niet rijden .
Ook Frank Baert en Gregory Verfaillie waren present en zullen voor de eerste keer samenrijden in de Opel Manta . Frank reed al jaren Ieper niet meer en heeft voor een ervaring co-piloot gekozen ; nl. Gregory Verfaillie die in Ieper woont en dus de kp's heel goed kent . Frank vertelde ons dat hij heel content is van de nieuwe motor niettegenstaande dat deze in de vorige rally nog niet volledig op punt stond . Hij zal met zijn spectaculaire rijstijl zeker snel zijn en verschillende escorts proberen achter zich te houden . Hij toonde wel enige bezorgdheid omtrent de achterbrug die in de toekomst zeker ook nog zal aangepast worden .

Nikias Priem en Nico Vanherzeele hebben gisteravond aan het publiek hun Ford Fiesta R2 voorgesteld aan het Café de Paljas op de vismarkt .

Zoals elk jaar wil Nikias absoluut zijn thuiswedstrijd niet missen en wil strijden tegen de piloten die het volledig kampioenschap afwerken van de Ford Fiesta Trophy . Nikias heeft in het verleden maar weinig geluk gekend en hoopt dat het dit jaar wel zijn jaar zal worden . Hij ambieert zelfs een top 3 , maar beseft dat dit niet gemakkelijk zal zijn als je weet dat er maar liefst 18 Ford Fiesta's aan de start staan . De goedlachse Maxim Froyman die dit jaar opnieuw zijn co-piloot word , ziet het zelfs helemaal zitten en vertelde ons knipoogend dat hij zelfs wil winnen . Dit zou fantastisch zijn maar hij beseft dat er enorm veel tegenstand is . Wetende dat in Ieper er altijd veel uitvallen is alles natuurlijk wel mogelijk .
Nico Vanherzeele en Andy De Baerdemaeker waren ook present tijdens deze persvoorstelling . Nico die voor de eerste keer start in Ieper zal proberen de valkuilen te omzeilen , zijn eigen tempo te rijden en wil alles in het werk zetten om zaterdagavond aan de finish te staan . Nico die dit jaar reeds aan de start stond in de rally de Wallonie en in de ORC heeft reeds bewezen dat hij met deze wagen goed uit de voeten kan . Hij zal niks forceren maar hoopt toch op een mooi eindresultaat .

Aanstaande vrijdag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally. In deze 48ste editie van de Belgische rallyklassieker staat Patrick Snijers al voor de 34ste keer aan de start. In de jaren 90 won Snijers deze wedstrijd vier keer en behaalde hij nadien ook een rist ereplaatsen. Ook dit weekend wil hij vooraan een woordje meespreken met de Gogi-technic Sleuyter MINI.

Je start voor de 34ste keer. Wat maakt deze wedstrijd zo boeiend?

Ieper is nog altijd één van de meest belangrijkste wedstrijden van het land. De sfeer is er speciaal, de concurrentie groot omdat de wedstrijd ook meetelt voor het IRC. Daardoor zakken er altijd sterke buitenlandse teams af naar Ieper en het is altijd fijn om met hen de strijd aan te gaan. Het parcours is zeer uitdagend en het tempo ligt er altijd hoog. De kunst is om de bochten af te snijden, couperen zoals wij dat zeggen. Je moet weten waar het wel en niet kan. Bij droog weer gaan we altijd diep door de koorden. Je kan er veel tijd mee winnen maar het minste foutje betaal je cash.

Je zal intussen wel elke steen weten liggen in Ieper. Zijn verkenningen dan nog nodig?

Zeker! Net om de stenen en putten te zien liggen waar je wel of niet kan couperen. Bij de eerste doortocht nemen we nota's. Tijdens de tweede doortocht focussen we op de plaatsen waar we kunnen couperen. Dat neemt veel tijd in beslag maar is een zeer belangrijk aspect van de verkenningen. Misschien zelfs het belangrijkste!

Vorig jaar debuteerde je in deze wedstrijd met de Logi-technic Sleuyter MINI. Je rijdt er nu een jaar mee. Hoe is de wagen geëvolueerd?

Het is een prachtige wagen met een fantastische wegligging. Bij ons debuut was het de bedoeling om de wagen te leren kennen. We hebben toen een zeer constante en probleemloze koers gereden en waren in volle strijd voor het podium tot een lekke band roet in het eten gooide. Maar al bij al waren we best tevreden met de prestatie en de behaalde vierde plaats.

Bij je debuut stond de MINI in S2000 uitvoering. De volgende wedstrijden vormde je hem om naar een WRC maar dit weekend is het opnieuw een MINI met beperkt vermogen. Hoe moeilijk is die omschakeling?

We hebben nu toch ongeveer 50 PK minder in vergelijking met de WRC uitvoering en de spoiler is kleiner waardoor we minder druk hebben op de ophanging achteraan. We hebben er nu al enkele testritten opzitten en die zijn eigenlijk goed meegevallen. Ik ben optimistisch voor het weekend. Al bij al is de aanpassing niet zo moeilijk omdat de wagen voor 95% hetzelfde blijft. Dat is misschien onze grootste troef. De concurrentie moet aan de bak met een wagen die ze niet of minder goed kennen. Wij hebben een jaar gereden met deze MINI en weten hoe hij in bepaalde situaties reageert.

De wedstrijd telt ook mee voor het IRC kampioenschap dat in vergelijking met de vorige jaren een flinke knauw gekregen heeft. Toch zijn er enkele snelle buitenlanders ... die de voorbije jaren ook snel in de fout gingen. Wat verwacht je van hen?

We hebben al veel buitenlanders in een ver of recent verleden naar Ieper zien komen. Snelle jongens die heel hard gaan maar die de minste fout cash betalen omdat ze in bepaalde valstrikken trappen. Maar de toppers zijn profs en kwaliteit komt altijd boven drijven.

Schets eens je ideaal wedstrijdverloop?

Ideaal zou zijn dat we vrijdagavond in de top vijf rijden en dat we zaterdagavond op het podium kunnen staan. Ik hoop op een harde, faire strijd en dat iedereen gespaard mag blijven van technische problemen of lekke banden. Lek rijden is Ieper is catastrofaal.

Met welk resultaat ben jij tevreden?

Een top drie zou fantastisch zijn voor mij als voor iedereen van het Logi-technic Sleuyter team. Dan zou het zaterdag wel eens laat kunnen worden op de Grote Markt. Er is ook nog een wedstrijd in de wedstrijd want deze wedstrijd telt ook mee voor het BK. Voor mij is het belangrijk om voor Pieter Tsjoen te eindigen zodat we wat van onze achterstand goed kunnen maken.

Jij bent zowat één van de weinige rallyrijders die twittert. Is dat een manier om de fans op de hoogte te houden van wat je allemaal doet?

Ik heb Twitter nog niet zo heel lang geleden ontdekt. Ik zou er eigenlijk meer mee bezig moeten zijn want ik besef nu dat dit een belangrijke manier is om rechtstreeks in contact te treden met de supporters. De reacties die ik krijg zijn fantastisch. Soms zijn het er zoveel dat het voor mij onmogelijk is om ze allemaal te beantwoorden. Maar ik lees ze wel allemaal! In de toekomst ga ik nog meer energie steken in de sociale media.

Tot slot nog een woord over de veiligheid. Ieper toonde zich de voorbije jaren steevast een voorbeeld. Heb jij een boodschap voor de fans?

Het is heel simpel. Ik vraag de fans respect te hebben voor het werk van de stewards. Het is dankzij hun inzet dat wij rally kunnen rijden en de fans kunnen genieten. Geen stewards is geen rally, zo simpel is het. Respect hebben voor de stewards en luisteren naar hun aanwijzingen. Zo simpel is het.

Supporters die Patrick Snijers willen volgen op facebook kunnen een vriendschapsverzoek doen, via Twitter volg je Patrick via @patricksnijers

Er zijn van die afspraken waar iedereen naar uit kijkt. De Rally van Ieper is zo een topwedstrijd. De meest prestigieuze wedstrijd op de Belgische rallykalender telt immers mee voor de Intercontinental Rally Challenge en het Europees kampioenschap. In Ieper wordt ook de derde manche van de Ford Fiesta SportTrophy verreden. Naar jaarlijkse gewoonte pakt de promotieformule van Ford uit met een vol huis. De Ford Fiesta's R2 zullen op de smalle baantjes in de Westhoek een groot aandeel hebben in het geleverde spektakel.Wie volgt Adrian Fernemont en Hugo Arellano, de winnaars van de eerste twee wedstrijden van het seizoen, op? Je moet haast een helderziende zijn om de favoriet te tippen. Elk jaar staat de Ieperse klassieker garant voor verrassingen en omwentelingen in de Ford Fiesta SportTrophy. Het minste foutje wordt op het specifieke parcours immers afgestraft...

Adrian Fernemont, winnaar in de Rally van Wallonië en op het podium in de Sezoens Rally, start in Ieper als leider in de tussenstand. "Ik droom er al jaren van om deze wedstrijd te rijden," blikt de piloot afkomstig uit de omgeving van Namen vooruit. "Dankzij mijn deelname aan de Fiesta Trophy, zal ik die droom kunnen vervullen."Jordan Scaillet, een andere nieuwkomer, staat in de tussenstand voor de winnaar van de Sezoens Rally, Hugo Arellano, die voluit mikt op de overwinning. De jonge Brit Jamie Brown wil zijn leerproces op de Belgische rallyproeven verder zetten. De eerste vier in de tussenstand van de Trophy 2012 gaan in Ieper van start om hun positie te verstevigen. Dat is echter buiten Thibault Radoux, knap tweede in Bocholt, en Xavier Baugnet, nog altijd op zoek naar een eerste topscore dit sezoen, gerekend. Die twee kleppers mikken minimaal op een podiumplaats in de Kattenstad... Filip Maertens, die dit seizoen zijn eerste volledige campagne afwerkt, zal er een erezaak van maken om zijn persoonlijke score verder aan te dikken.

Thuisrijder Nikias Priem vervoegt in de Westhoek de troepen van de Trophy. Bob Kellen, Nico Van Herzeele en Geoffroy Defays, die de Sezoens links lieten liggen, keren met plezier terug in de gezellige sfeer van de Trophy. Enkele nieuwkomers zullen ook kennismaken met de toffe ambiance van de Trophy. Dat geldt voor Luc Vercruysse, Bjorn Deruyter, Pieter-Jan Eeckhout, Christophe Pittillioen en Grégory Perrard. De Nordist is al jaren een trouwe deelnemer aan deze wedstrijd in de grensstreek. Hij wil even goed doen als zijn broer Frédéric, die vorig jaar op het podium stond van de FFST in Ieper! Een andere buitenlandse piloot zal in Ieper de rangen van de Trophy vervoegen. De jonge Nederlander Kevin Van Deijne wil zich met gelijke wapens meten met de Belgen.

De Brit Tim Jones, ook een vaste klant in Ieper, verdedigt net als Jamie Brown de Britse kleuren in een competitie die steeds internationaler wordt. De smaakmakers van de Ford Fiesta SportTrophy willen natuurlijk ook schitteren in het algemeen klassement en in Klasse 6, voorbehouden voor de fameuze "R2's".

Afspraak zaterdagavond op de Grote Markt in Ieper voor de huldiging van de winnaar in de populairste promotiecup van ons land!De teams van de FFST in de Rally van IeperHugo Arellano/Daniel Arens (L)

Xavier Baugnet/Johan Jalet

Jamie Brown/Craig Burgess (UK)

Geoffroy Defays/Alexandre Peeters

Bjorn Deruyter/Stijn Vandaele

Pieter-Jan Eeckhout/Jeroen Wydaeghe

Adrian Fernémont/Samuel Maillen

Tim Jones/Steve Jones (UK)

Bob Kellen/Nathalie Hoffmann (L)

Filip Maertens/Audrey Toëlen

Grégory Perrard/X (F)

Christophe Pittellioen/Heikki Lysy

Nikias Priem/Maxim Froyman

Thibault Radoux/Anthony Grégoire

Jordan Scaillet/William Mergny

Kevin Van Deijne/Kenneth Delvaux (NL/B)

Vanherzeele Nico/Andy De Baeremaeker

Luc Vercruysse/Stijn Vercruysse

1.Voorstelling van het rally weekend ( 20e editie van de historic)

Tijdens het weekend van de Ypres Historic Rally neemt het Team De Keyser deel onder de vlag van hun hoofdsponsor “Las Vegas”. Samen met nog andere rijders als Bart Maes met Ford Escort MK2, Piet Declercq met Ford Escort MK2, Filip Calliau met zijn mooie Audi Quattro en Jan Wydooghe op Porsche delen ze de service plaats in het gezellige Boezinge. In de gezamenlijke VIP tent worden genodigden ontvangen voor een drankje en BBQ hapjes. De genodigden kunnen ook plaats nemen in één van de 4 shuttle busjes die voor de gelegenheid ingelegd worden.

Op vrijdag avond worden bij de historics 3 kp’s gereden en de zaterdag zijn er dat 10.

Omdat de ingeschreven teams van Las Vegas redelijk verspreid zijn over het deelnemersveld zal er in de Servicetent altijd wel iemand van de piloten en co – piloten aanwezig zijn voor een “meet en greet”. De bedoeling is dat we het na de rally op vrijdag avond redelijk sober houden met het oog op de frisheid van de deelnemers voor de volgende lange dag, maar op zaterdagavond na de aankomst van de laatste wagen gooien we de remmen los.

2. Voostelling van de deelnemende teams De Keyser Sport – Las Vegas

De O-Wagen, een Porsche 911 van het bouwjaar 1976, wordt dit jaar bestuurd door Wouter De Keyser en genavigeerd door Kris Willaert.

Tijdens de vorige edities werd deze wagen steeds bestuurd door Lode De Keyser, de papa van Wouter, maar Lode moet dit jaar verstek geven wegens een operatie aan de rug. We wensen hem hierbij dan ook veel beterschap en hopen dat we hem snel terug mogen zien in “Zijn VAP”

Vorig Jaar haalde Wouter samen met Mathieu Vandoolaeghe de eindstreep in Iepers mooiste met ook al weer een Porsche.

Dit jaar zijn de seconden minder van belang maar primeert de veiligheid.

Wouter wordt genavigeerd door Kris Willaert die al jaren de vaste Co-rijder is van Lode.

Kris heeft in zijn rally carrière al heel wat watertjes doorzwommen en is een van de meest ervaren co-piloten in het team. Voor Kris is ieder putje en iedere coupure in de rally van Ieper gekend en genoteerd.

De 2e wagen die aan de start komt in dit team is samengesteld uit Joost De Keyser en Veerle Breyne-Willaert. Ze starten met nummer 360. Zij zijn uiteraard ook al niet meer aan hun proefstuk toe in Ieper.

Zij nemen net zoals vorig jaar deel met een VW Golf 1 GTI uit het jaar 1981. Joost straalt ervaring en vertrouwen uit achter het stuur van zijn rally bolide. Iedereen die ooit als co-rijder plaats nam naast Joost heeft dezelfde mening, die kerel kan met een auto rijden !!!! Daarom staan ze ook altijd in de rij om naast hem plaats te mogen nemen. Dit jaar is het geluk voor het vrouwelijk schoon in ons team namelijk Veerle Breyne-Willaert. Zij startten trouwens ook eerder dit jaar samen in de Rallysprint van de Monteberg. Dat Veerle ook geen schrik heeft om zelf eens het stuur in handen te nemen heeft ze bewezen door vorig jaar deel te nemen met de Golf GTI aan de Legend Boucles de Spa. Daar behaalde ze een mooi resultaat samen met co-rijder en tevens ook levenspartner Isidoor Smets Een perfect koppel zowel in als buiten de wagen. Ze gaan voluit voor de overwinning in de 1600 klasse. Een klasse die Joost ook won in 2009 en 2010.

3e wagen wordt bestuurd door Manu Mackelberg met nummer 346. Met heel wat Rally ervaring zet Manu zich achter het stuur van ook al een Golf 1 GTI. Voor de gelegenheid wordt hij in Ieper genavigeerd door Mathieu Vandoolaeghe die dit jaar zijn vaste rijder moet afstaan om de plaats van Lode in te nemen. Manu en Mathieu zaten eerder al verschillende keren samen in de wagen. Zo hebben ze samen met “ The Beast” de rally van Oudenburg met succes uitgereden. Manu staat voor de 6e keer aan de start van De Ypres Historic Rally. Mathieu Vandoolaeghe die zijn eerste 2 deelnames in Ieper, met Joost in 2010 en met Wouter in 2011, met succes beëindigde, staat voor de 3e keer aan de start. Hij ruilt voor deze editie de vele pk’s van de Porsche voor een toch ook niet te onderschatten Golf GTI. Toen hij samen met Wouter zijn studies Bachelor Autotechnologie eindigde sloeg de vlam meteen in de pan. Hun eerste rally samen was de Rally sprint van Moorslede in 2009. Ze reden precies 200 meter toen de koppeling het begaf.

In maart van dit jaar pronkte ons jong geweld als 2e op het podium van de Rally des Routes du Nord in Frankrijk met de Porsche van papa Lode.

Om deze wagens op de weg te krijgen en te houden zijn er ook mensen nodig die van wanten weten en alles technisch ondersteunen. Het zijn meestal die mensen die achter de schermen bergen werk verzetten. Onze mechaniekers. Mensen die op vrijwillige basis en volledig onbezoldigd geen schrik hebben om onder een met modder besmeurde auto te duiken.

Norbert Trooster kent de Golfkes en de Porsches van binnen en van buiten en weet dan ook precies welk boutje op welk moertje past. Het is ook meestal Norbert die ervoor zorgt dat iedereen tijdens de rally eten en drinken heeft. Ook daarvoor bedankt. De vaste compagnon van Norbert is Stefan De Wulf. Alhoewel vast? Stefan heeft vorig jaar ook voor het eerst het stuur van een van de Golfkes in handen genomen. En als Co-rijder van Stef kan ik zeggen hij kan er wat van. Maar als hij niet rijdt dan sleutelt hij als geen ander aan onze bolides. Nooit 2 zonder 3. Onze derde man achter de schermen is Alain Debergh, of Mr Montagne zoals we hem ook wel eens durven te noemen. Als supporters naar onze service beurten komen kijken is Alain meestal de man die je dan bijstaat met een woordje uitleg en een gezellige babbel. Op een verfrissing moet je dan ook nooit lang wachten.

Uiteraard zijn er nog veel meer mensen betrokken bij dit fantastische team maar met schrik in het lijf om iemand te vergeten bedank ik in naam van De Keyser Sport – Las Vegas iedereen die ook maar iets voor het team te betekenen heeft.

En een zeker niet te vergeten en welgemeende dank je wel gaat uit naar onze verschillende sponsors. Want het is alom bekend dat rally rijden geld kost, veel geld en daarom zijn we onze financieel ondersteuners zeer dierbaar.

Onze hoofdsponsor die dit jaar alles in het werk heeft gezet om 7 teams onder de vlag LAS VEGAS te laten rijden en te herbergen, Jan en Linda 1000 keer dank. Naast onze hoofd sponsor zijn er nog meerdere mensen die ons team financieel een warm hart toedragen. Dit zijn: Soetaert Algemene Ondernemingen NV – Nadine Bailleul Aardappelen Geert Bailleul – Verzekeringen Tryssesoone – Het beleg van Ieper - DDB@Work Stukadoorbedrijf Hoflack H. bvba - Vandromme Groenten & Fruit bvba – Café Het eigen Karakter - Vercatrans. Ook Nadine Bailleul bedanken we voor het sponsoren van deze receptie.

Deze namiddag was er de persvoorstelling van de Geko Ypres Rally 2012 . Er was de aanwezigheid van Freddy Loix , Lara vanneste en nieuwkomer in Ieper namelijk Molly Taylor. Ook het bestuur was voltallig aanwezig met op kop Alain Penasse .

Eerst en vooral even vermelden dat zowel GONON Florian (CHE) en ARZENO Mathieu (FRA) wel degelijk zullen starten met de PEUGEOT 207 S2000 (2012) . Er werden geruchten verspreid hieromtrent en word bij deze dus weerlegd .

Alain Penasse deelde mee dat de rally een niet zo gemakkelijke start meemaakt door het ongeval van vorig weekend in Sicilie . Alle piloten weet natuurlijk dat er altijd een mogelijkheid is op een ongeval en dat het gevaar kan schuilen om elke hoek . Iedereen die rechtstreeks te maken heeft met de rallysport is vanzelfsprekend geschrokken door het ongeval .

Wat betreft het parkoer zijn er verschillende parkoers hertekend . Er zijn nieuwe stukken parkoer bijgekomen en er zijn stukken parkoer , die vroeger werden verreden , opnieuw toegevoegd . Ook zijn er dit jaar stukken parkoer die in tegengestelde richting moeten worden gereden . Op deze manier krijgen de piloten opnieuw wat variatie in het parkoer in vergelijking met vorig jaar .

Nieuw dit jaar is dat de no-public zones zo goed als verdwenen zijn . 85 procent van die zones zijn nu wel 10-meter zones geworden . Dit werd gewijzigd om de toegangkelijkheid voor de toeschouwers te verbeteren . Er zal dus meer mogelijkheid zijn op de kp's voor de toeschouwers om te gaan kijken . Maar er zal wel streng worden toegekeken op de 10-meter zone . De poliltie heeft beloofd om controle te doen hierop en zal boetes van 150 euro opleggen aan de toeschouwers indien ze zich daar niet aan houden .

In het historic gedeelte is ook de veiligheid heel belangrijk en opteert dit jaar voor het eerst voor het trackingsysteem . Doordat het dit jaar de 20ste editie is word er een mooi vuurwerk voorzien aan de finish in Boezinge .

Freddy Loix die deze morgen tijdens de test nog de motor van de Peugeot voelde breken is er zich van bewust dat het dit jaar niet simpel zal zijn om te winnen van het fabrieksteam Skoda . Zowel Hanninen als Mikkelsen zullen geduchte tegenstanders worden , maar Freddy zei dat hij zeker niet aan de start komt om 2de of 3de te worden . Hij wou toch even vermelden dat de Peugeot waarmee hij reed in 2009 enorm is geevolueerd tov de versie waarmee hij nu aantreed . Ook onderlijnde Loix dat Pieter Tsjoen vorig jaar ook heel sterk presteerde met de 3de Peugeot en zeker een kanshebber is . Dit jaar rijd Pieter met een prive skoda en is zeker gemotiveerd om een goede prestatie neer te zetten .

Co-piloot Lara Vanneste , die vorig jaar nog naast Pieter zat in Ieper , hoopt dat het aan de zijde van Freddy het derde keer goede keer zal worden . Deze rally was voor haar tot op heden geen groot succes . De eerste keer viel ze uit met moterpech en vorig jaar was er het beruchte paaltje die haar tot een opgave dwong .

Er was ook de aanwezigheid van de Australische Molly Taylor . Molly woont nu in de UK omdat ze werkt voor M-Sport . Ze krijgt de morale steun van M-sport niettegenstaande ze de kans kreeg en aannam om rally's te rijden met een Citroen DS3. Ze beseft dat het zeker niet gemakkelijk zal zijn in Ieper omdat het de eerste keer zal zijn met de nieuwe DS3 . Wetende dat ze Craig Breen en Gareth Roberts heel goed kent van bij Ford zal deze deelname zeker intens worden . Ze reden alle 2 in het verleden de Ford Fiesta acamedy en toonde duidelijk emoties tijdens het interview .

 

Binnen enkele dagen is het zover. Historisch Ieper staat klaar voor de Geko Ypres Rally van 21 tot 23 juni 2012. Freddy Loix komt donderdag aan de start van de Shakedown met autoliefhebber Kris Wauters als gast-copiloot. Kris Wauters die geregeld actief is op circuit met zijn broer Koen Wauters zal deze keer dus van de rallysport proeven .
De testrit zelf van Freddy Loix en Kris Wauters is voorzien omstreeks 20u .

Een week voor de Geko Rally Ypres zijn er 2 extra forfaits uit respect na het overlijden van Gareth Roberts . Onvermijdelijk is er dus de forfait van Craig Breen zelf . Maar ook Mark Donnely geeft forfait omdat zijn co-piloot Dai Roberts de broer is van de overleden Gareth Roberts . Ook Alastair Fisher en Daniel Barritt waren persoonlijke vrienden van Gareth . Fisher die reeds aanwezig was in ieper en aan het testten was heeft onmiddellijk alles stopgezet en is reeds thuis .
 
Fisher TWEET : Just home from Ypres, had been testing today but packed all up when the sad news came through! Hard one to take in! RIP Jaffa !

De West-Vlaamse autostal Atlantic, met als thuishaven Koekelare, zorgt weer voor een uitgebreide vloot deelnemers aan zowel de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally. Secretaris Freddy Hindryckx: "Als we een blik gooien op de deelnemerslijst zien we dat 22 teams onze kleuren verdedigen in de moderne rally en liefst 54 teams doen hetzelfde bij de Historics. Je moet het toch maar doen om 76 teams in het gelid te brengen. Nog maar eens een bewijs dat we een van de succesvolste clubs van het land zijn. De sterkte van onze club is dat we voor iedereen paraat staan, ongeacht de wagen die ze aan de start brengen of het resultaat dat ze behalen. Door het jaar heen kan iedereen met vragen of problemen bij ons terecht of wekelijks op vrijdagavond in ons clublokaal in Handzame. Ook het feit dat we op iedere rally aanwezig zijn met een eigen assistentiestand is een pluspunt.

En door de jaren heen mogen we toch stellen dat we in alle geledingen ons woordje kunnen meepraten. We maken bij de Historics de top uit in zowel het FIA-als het nationale gebeuren. En ook in de Geko Ypres Rally kunnen we aanspraak maken op enkele mooie ereplaatsen of klasse-zeges.

Langs deze weg nodigen we ook iedereen uit naar onze assistentiestand op de Ieperse Minneplein, waar we alle geinteresseerden hartelijk verwelkomen en waar je ook heel wat teams kan zien sleutelen aan de rallywagens. Voor alle nieuwsjes of uitslagen van de Atlantic-teams kun je steeds in onze uitgebreide stand terecht."

Deelnemers autostal Atlantic Geko Ypres Rally:

12. Matthias Viaene-Pieter Vyncke (Peugeot 207 Super 2000); 18. Jonas Langenakens-Nico Beernaert (Peugeot 207 S2000); 19.Vincent Verschueren-Stefaan Vanassche (Volkswagen Polo S2000); 33.Christian Riedemann-Frank Blondeel (Citroën DS3 R3T); 45.Jos Hermans-Robin Barbez (Mitsubishi Lancer EvoX); 48.Filip Barbier-Daniel Defever (Mitsubishi Lancer Evo IX); 49.Kurt Rigole-Sven Lietaer (Mitsubishi Lancer EvoX); 51.Bert Coene-Petra De Duytsche (Mitsubishi Lancer EvoX); 52.Frederic Berville-Brian Renier (Renault Clio R3); 67.Benoit Lacante-John David (Citroën C2R2 Max); 68.Vincent Vermeeren-Johnny Fonteyne (Mitsubishi Lancer Evo IX); 74.Nichias Priem-Maxim Froyman (Ford Fiesta R2); 83.Geert Bertier-Tommy Aeck (Subaru Impreza); 84.Patrick Deroo-Dirk Nevejans (Renault Clio R3); 87.Bjorn Deruyter-Stijn Vandaele (Ford Fiesta R2); 89.Filip Maertens-Audrey Toelen (Ford Fiesta R2); 90.Pieterjan Eeckhout-Jeroen Wydaeghe (Ford Fiesta R2); 91.Luc Vercruysse-Stijn Vercruysse (Ford Fiesta R2); 92.Diego Decrock-Jocelyn Rodts (Peugeot 206); 93.Michael Lynneel-Kurt Dejonghe (Renault Clio); 94.Koen Beyne-Kevin Maerten (Peugeot 206 RC); 97.Johnny Vandewalle-Delza Gomes da Silva (Renault Clio RS)

Deelnemers autostal Atlantic Ypres Historic Rally-FIA:

204.Didier Vanwijnsberghe-Geert Beauprez (Ford Escort BDA); 205.Robert Droogmans-Paul Snoeck (Ford Escort); 206.Paul Lietaer-Diederik Pattyn (Ford Escort); 208.Stefaan Stouf-Joris Erard (Ford Escort); 214.Omer Saelens-Filip Deplancke (Porsche 911); 216.Andy Lefevere-Andy Vangheluwe (Ford Escort BDA); 218.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911); 221.Kurt Vanderspinnen-Bjorn Vanoverschelde (Ford Escort MKI); 227.Jan Wydooghe-Dieter Denys (Porsche 911); 228.Serge Biecq-Jan Clynckemaillie (Talbot Sunbeam Ti); 229.Roland De Bargigli-Tony Vandamme (Porsche 911 2.7 RS); 232.Eric Clement-Vincent Despriet (Porsche 911 3.0 SCRS)

Deelnemers autostal Atlantic Ypres Historic Rally-Nationaal:

303.Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Porsche 911); 304.Bart Maes-Wouter Polfliet (Ford Escort); 307.Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MKI); 308.Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A); 309.Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (Ford Escort MKII); 310. Filip Cailliau-Kris D'Alleine (Audi QRS Quattro); 312.Patrick Mylleville-Jens Maes (Porsche 911); 314. Frank Baert-Gregory Verfaillie (Opel Manta); 315. Piet Declercq-Etienne Verbeke (Ford Escort); 321.Jochen Claerhout-Piero Vandeputte (Opel Kadett); 322.Wouter Lievens-Nico Hoflack (Opel Manta B); 324.Stefaan Prinzie-Christophe Muylle (Opel Ascona B); 325.Dirk Depuydt-Frederic Baelen (Ford Escort); 328.Ronny Declerck-Steven Ramboer (Opel Ascona); 329.Mr Perfect Talent-Xavier Debaere (Opel Ascona A); 330.Jackie Vanhove-Jeannick Breyne (Opel Ascona A); 331. Eric Devos-James Gruwez (Opel Kadett GTE); 333.Nico Wyffels-Jurgen Geldof (Ford Escort MKII); 334.Rik Vannieuwenhuyse-Steve Viaene (Ford Escort MKII); 335.Danny Kerckhof-Kristof Dejonghe (BMW E21); 336.Christof Anckaert-Tim Lefebvre (Ford Escort MKII); 337.Bart Desnouck-Kris Durie (Ford Escort); 338.Johan Delaere-Geert Bosschaert (BMW 2002 Ti); 339.Dirk Van Rompuy-Claude Debue (Opel Ascona); 340.Mike Callens-Gregory Vercaigne (Opel Manta); 341.Johan Van Keer-Franki Detraux (Ford Escort MKII); 342.Frankie Geldhof-Rik Demeyere (Opel Ascona); 343.Rudi Dekimpe-Geert Seys (Opel Kadett GT/E); 346.Emmanuel Mackelberg-Matthieu Vandoolaeghe (Volkswagen Golf I GTI); 347.Bram Fonteyne-Patrick Lehoucke (Volvo 242); 352.Koenraad Huyghe-Bjorn Desnouck (Opel Manta); 353.Jochen Stroobant-Bjorn Stroobant (Ford Sierra Cosworth); 354.Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MKII); 355.Marc Devrome-Colin Degroote (Ford Escort); 356.Jochen Platton-Vincent Vandenplas (Ford Escort RS2000); 357.Dario Verschaeve-Matthias Pareyn (BMW E21); 358.Christophe Lagache-Martin Dozie (Opel Ascona B); 359.Pascal Clarys-Jochen Lippinois (Opel Kadett D); 360.Joost De Keyser-Veerle Breyne-Willaert (Volkswagen Golf I); 361.Eddy Truyaert-Geert Maertens (Ford Escort MKI); 363.Marie Vanfleteren-Kristof Vermant (Opel Ascona A); 364.Ding Boston-Ahron Becquart (Riley 1.5)

Cursief = geen lid autostal Atlantic