Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na een quasi unaniem goed onthaalde eerste editie – zowel bij de deelnemers als toeschouwers –  in de regio van Bastenaken, hebben de organisatoren van de Legend Boucles hun editie 2016 al klaar. De 11de editie vindt plaats op 20 en 21 februari of net een weekend na de carnaval vakantie. Zowel het parcours als de timing kennen een belangrijke wijziging:

“We hebben heel wat positieve feedback ontvangen na de laatste editie van de wedstrijd, wat ons heel wat plezier doet”, aldus organisator Pierre Delettre. “We willen echter nog beter doen. We hebben de kritische noten gebundeld, waarna een debriefing volgde met een twaalftal rijders en corijders, profs en amateurs, uit zowel de Legend als de Classic, en het merendeel van hen vond de zaterdag te lang. De finish was te laat, de mensen waren moe en als gevolg daarvan was er bijzonder weinig sfeer na de finish.” Op die basis hebben de organisatoren beslist om hun timing te wijzigen en voor de eerste maal sinds de laatste moderne editie in 2004, zal de rally over twee dagen lopen.

“In het verlengde daarvan kwam de opmerking dat een deelname in de categorie Legend veel voorbereiding vraagt en relatief duur is, voor één dag plezier”, analyseert de promotor verder. “Zelfs het publiek dat niet altijd vrij is op zaterdag vroeg meer. Daarom wordt de proloog op vrijdag geschrapt en wordt vrijdag weer de dag van de technische en administratieve controles en de verkenningen. Ook de populaire handtekeningensessie blijft behouden. Na een goede nachtrust start de rally dan ’s morgens op zaterdag om rond half negen ’s avonds de eerste dag af te sluiten. De volgende dag vertrekken de drie categorieën Legend, Classic en Demo dan weer, waarbij ook de Demo 100% van het parcours rijdt. Overigens zal de tweede dag volledig in de wouden gereden worden, waarbij de verplichte sneeuwbanden blijven, om de kosten te drukken. Het wordt een dag zoals in de historische Wales Rally GB, wat een première voor de Belgische historische wedstrijden betekent. Het wordt een dag die zowel de fans als de rijders echt moet bijblijven. Om alles nog een beetje extra pigment te geven, zullen de laatste zes proeven als Power Stage dienst doen, dus met dubbele bestraffingen. Zaterdagavond is er dus nog niets beslist. De Classic vertrekken zondagochtend als eerste om te eindigen rond 12u30 ’s middags. De rally eindigt rond 14u30 voor de eerste Legend en de prijsuitreiking is er om 17u00 onder de tent van de Place McAuliffe.”

Er zullen ook wijzigingen zijn op vlak van het tracé met een totale afstand van 210 km Regularity Test.

“Dankzij de mooie omgeving en het succes dat de proef kent bij de lokale burgemeesters van de regio, is het makkelijk om te vernieuwen”, legt de man achter de Boucles uit. “We zullen vijf nieuwe gemeenten aandoen, op een totaal van 13 verschillende proeven.”

Bij de andere nieuwigheden zien we de terugkeer van de echte CP (met verplichte stop) tijdens de RT, de versterking van ons team op vlak van organisatie en communicatie voor de Classic. Het team van de RAC Spa wordt uitgebreid met de bekende corijder Eric Chapa en de journalist Vincent Franssen die Olivier de Wilde zal bijstaan. Franssen zal de promotie en de communicatie voor de deelnemers van de Classic verzorgen.

De inschrijvingen zijn open vanaf 1 november op de site www.racspa.be en de inschrijfgelden blijven ongewijzigd.

We hoeven niet rond de pot te draaien. Ze zijn ieder jaar met meer dan de deelnemers in de Legend Boucles maar de deelnemers aan de categorie ‘Classic’ zijn niet diegene waarover de media het meeste praten. Niet geheel onlogisch, want de wagens zijn anders en de gemiddelde snelheid bedraagt 80 km/u in Legend en minder in ‘Classic’. Maar dat weerhield Pierre Delettre en de ploeg van de RAC Spa er niet van om na de eerste editie van hun evenement in Bastenaken er over na te denken hoe meer uitstraling aan de categorie Classic te geven. Want ook deze deelnemers verdienen het om in de schijnwerpers te staan.

“Meerdere oplossingen dienden zich aan”, legt de promotor van de Legend Boucles uit. “We hebben ons team met mensen versterkt die we goed kennen, en die het wereldje van de regularity proeven voor historische wagens ook goed kennen of zelfs heel goed kennen. Onze doelstelling is om de categorie ‘Classic’ in de goede richting te laten evolueren en zo ging de gemiddelde snelheid al naar 60 km/u gemiddeld. De meeste deelnemers waren daar gelukkig mee.”

Voor de volgende editie zijn er heel wat vernieuwingen… terwijl de inschrijvingsprijs ongewijzigd blijft. Zaterdag 20 en zondag 21 februari 2016, leggen de wagens in de categorie ‘Classic’ dezelfde RT’s af en rijden ze evenveel kilometers (RT) als de ‘Legend’, of 152 kilometer op de eerste dag en 57 km op zondag. Zo komen we uit op 19 RT, waarvan 13 verschillende, met een start om de minuut zoals de ‘Legend’. Een stevig programma dus…

En dat is niet alles! De grootste nieuwigheid van de 11de editie van de Legend Boucles, is uiteraard de tweede dag, op zondag, waar niet minder dan 6 verschillende proeven in de wouden van Bastenaken verreden worden. De deelnemers aan de ‘Classic’ zullen als eerste voorbij het publiek komen, voor de ‘Demo’ en de ‘Legend’ ! “Naast het feit dat deze deelnemers ook behoorlijk hun best zullen moeten doen om de gemiddelde snelheid te halen en dus het publiek zeker zullen vermaken, betekent dat ook dat het peloton van de ‘Classic’ sneller weer in Bastenaken zal zijn eens de zes proeven zijn afgelegd en dat rond 12u30 op zondagmiddag”, vervolgt Pierre Delettre. “Voor ons is de doelstelling helder: zo krijgen we een tijdsbuffer die maakt dat we de tijden, de straffen en de resultaten kunnen controleren, alvorens het officiële klassement te publiceren en een goede eindceremonie te organiseren. Dat zou rond 17u00 moeten zijn, onder de tent in het centrum van Bastenaken. Iedereen heeft tegen die tijd ook de kans om zijn auto proper te maken, alles op te ruimen en met het team naar de prijsuitreiking te komen. De media kunnen dan ook met hen praten en dat is voor veel lokale media en rijders niet onbelangrijk.”

Wat ook behoorlijk evolueert is de promotie met persberichten voor de gespecialiseerde pers, met informatie enkel over deze categorie. Dat zal zijn voor, tijdens en na de proef. Meerdere media, vooral op het wereldwijde web, volgen deze proeven en onze proef uiteraard, en zullen zeker niet nalaten om over de Legend Boucles te berichten, en dat op een heldere manier.

Last but not least, zal de categorie ‘Classic’ een eigen tijdswaarneming krijgen. “Met Jean Caro en Eric Chapa, waren de gesprekken lang, en we hebben samen alle bekende systemen geanalyseerd met hun goede en minder goede punten”, gaat Pierre Delettre verder. “Resultaat: RIS Timing zal verder de categorie ‘Legend’ voor zijn rekening nemen en het systeem Blunik wordt de partner van de ‘Classic’. Deze mensen hebben heel wat ervaring met proeven in Frankrijk, Spanje en Portugal, waarbij heel wat tijdspunten worden genomen om de exactheid te garanderen. Dat betekent dat in de RT de teams heel wat werk zullen hebben om het juiste gemiddelde aan te houden. Degene die hard willen gaan in de aanvangsfase om dan te milderen, zijn er dus aan voor de moeite.”

U hebt het begrepen, de 11de editie van de Legend Boucles, de tweede in Bastenaken, is die van de ‘Classic’. Een categorie waar we de komende maanden nog veel over zullen praten…


De afspraak voor het begin van de wedstrijd is natuurlijk het rallydorp dat zal gebouwd worden aan de voorkant van het Multieventi Sport Domus in San Marino.  Er zal rallypassie te zien zijn van de hoogste plank. De organisatie doet er alles aan om de rallyliefhebbers te trakteren op een echte show met tal van activiteiten tijdens dit vierdaags topevenement.
In het olympisch stadium di Serravalle zal er donderdagavond een Legend parade zijn met de presentatie van de toppiloten. De bekendste piloten zullen er immers te zien zijn op het podium zodat de toeschouwers een eerste glimp kunnen krijgen van hun helden.
Vrijdagmorgen zullen de wagens voor de eerste keer in actie te zien tijdens de Shakedown die zal opgedeeld zijn in 2 verschillende sessies .
In de namiddag zijn er constant activiteiten gepland in het olympisch stadium met oa de handtekeningsessie met Miki Biasion die er de presentatie zal verzorgen van de Lancia Delta Hf in de Eberhard & Co. kleuren.
Vervolgenis er een boekpresentatie van “The B side of my rallies” door Rudy Dal Pozzo.
In de vooravond is er een meet and greet met toppiloten van nu en uit het verleden ; nl. met Markku Alen, Ilkka Kivimaki, Miki Biasion, Juha Kankkunen, François Delecour, François Duval, Gustavo Trelles, Jorge Del Buono, Harri Toivonen.
S’avonds om 19u is er dan op het podium de officiele parade en start van de wedstrijd.
De hergroepering zal plaats vinden op de fabelachtige Freedom Square van San Marino in het historische centrum . Toeschouwers krijgen de kans om deze ongelooflijke auto's van dichtbij te bewonderen gedurende ongeveer twee uur.
Het spektakel van deze legendarische wagens op de Kp's zal te zien zijn gedurende 3 dagen .
De aankomst van de winnaar op het podium is voorzien op zondag namiddag omstreeks 14.30.


De republiek van San Marino zal wederom het hart zijn van de Rallylegend. Het evenement waar het ganse jaar wordt naar uitgekeken zal 3 dagen lang weer de grote kampioenen van de rally ontvangen met de belangrijkste auto’s uit de rally geschiedenis .
De organisatoren van Zeromille en Motorproject hebben met de steun van de Fams Automobiel Federatie uit San Marino en de kostbare medewerking van de staatssecretaris van Sport en Toerisme de maximale inspanning geleverd om er een ​​onvergetelijke editie van RallyLegend van te maken.
Om het grote succes van dit evenement te vieren zal er een speciale editie van het programmaboekje te verkrijgen zijn met een overzicht van de 12 voorafgaande edities van de Rallylegend ( uitgegeven door Andrea Cordovani ) . Alle informatie over de 2015 editie met talrijke foto’s , exclusieve interviews en een overzicht van alle aanwezige kampioenen in San Marino.
Er zal tevens een poster van de Lancia Delta S4 inzitten van Henri Toivonen die de overwinning behaalde in de RAC Rally in 1985.
Extra te vermelden is dat er een eerbetoon is voor de 30ste verjaardag van de mythische Lancia Delta S4.
Verschillende piloten ; nl. Markku Alen , Ilkka Kivimäki , Miki Biasion , Juha Kankkunen , Dario Cerrato , Fabrizio Tabaton , Mikael Ericsson , Kalle Grundel , Gustavo Trelles , Harri Toivonen , Cesare Fiorio Claudio Lombardi hebben hun aanwezigheid bevestigd om er te vertellen over de geschiedenis en de legendarische prestaties van deze ongelooflijke groep B wagen. Er zullen ongetwijfeld tal van anekdotes verteld worden door deze grote kampioenen.
Tijdens deze viering zullen maar liefst 15 Lancia Delta S4 te bewonderen zijn in het rallycentrum.
Top of the bill is er ook nog de eenmalige gelegenheid om de de Lancia ECV2 te bewonderen.
Dit is het enigste bestaande voorbeeld van wat zou moeten zijn geweest van de evolutie van de S4,
Na de afschaffing van de Groep B door de FIA ( na de fatale gebeurtenissen van 1986 ) is dit Gr B monster nooit te zien geweest in het WK rally.
Dit exclusieve en ongekende kader zal worden aangevuld met de Lancia Delta ECV1 Evo 87. Deze wagen heeft zelfs een gepatenteerde motor genaamd Triflux.

30 jaar na de eerste verschijning in het WK rally zullen we opnieuw de kans krijgen om de historische en onvergetelijke momenten te beleven van de enige echte Lancia Delta S4. Deze prachtige Gr B wagens zijn namelijk te bewonderen van 8 tem 11 oktober 2015 in San Marino.
Tijdens de 13de editie van de Rallylegend zullen de toeschouwers bekende piloten aan het stuur zien van de Delta S4. Niemand minder dan Markku Alen en Armin Schwarz zullen met zo’n bolide aan de start komen.
In het begin van de jaren 80 moest Lancia op een bepaald moment zijn concurrentiepositie gaan verdedigen in het WK want de Peugeot 205 T16 en de Audi Quattro waren ondertussen al voorzien van vierwielaandrijving.
De Lancia Rally 037 , winnaar van de wereldtitel in 1983 , was immers niet meer in staat om de concurrentie aan te gaan met de andere constructeurs. De leiding van Lancia-Abarth met Cesar Fiorio ( sportdirecteur ), Claudio Lombardi en Sergio Limone ( ingenieurs ) zochten een oplossing . Vervolgens werd de Delta S4 geboren met als enige doel om te winnen op het hoogste niveau. ( Lancia Delta S4 ; S for supercharged and 4 for 4 wheel drive ).
De Delta S4 had niets gemeen met de andere Delta die we kennen. De Delta S4 werd immers speciaal gemaakt om te racen en het was nog steeds noodzakelijk om te minste 200 exemplaren te produceren.
Enkel op deze manier kon een homologatie verkregen worden bij de FIA om aan de start te komen in het WK.
De Lancia Delta S4 is tot op vandaag nog steeds top op het gebied van motortechnologie. Deze wagen was destijds een ambitieus, riskant maar absoluut een innovatief project. Uitgevoerd door zeer bekwame mensen bij Lancia en enigzins genieën. Het resultaat van team inspanningen met een gemeenschappelijk doel ; namelijk overwinningen boeken in het WK rally.
Er was 2 jaar nodig om dit ambitieuze project te voltooien. Het debuut van de Delta S4 in het WK rally vond plaats in Engeland tijdens de 1985 RAC Rally en was direct goed voor een dubbele overwinning met Toivonen-Wilson en Alen-Kivimäki.
De Delta S4 bleek dus direct een winnaar te zijn en werd in het volgende seizoen van 1986 bevestigd met de eerste plaatsen in Monte Carlo , San Remo , Argentinië en de Verenigde Staten. Na de briljante start van het seizoen 1986 gebeurde het tragisch ongeval tijdens de Rally van Corsica. Henri Toivonen en bijrijder Sergio Cresta , die op dat moment aan de leiding reden , crashten en overleefden het ongeval niet. Het WK Rally ging dat jaar gewoon verder met de Gr B wagens maar het team Alen-Kivimäki werd uiteindelijk toch de laatste wereldkampioen in het tijdperk van de Gr B wagens.

Het begint stilaan duidelijk te worden dat het deelnemersveld ongezien zal worden. De glorie van de groep B wagens uit de jaren tachtig blijft de toeschouwers uit het rallymilieu fascineren. Niemand minder dan Harri Toivonen komt aan de start van deze editie van rallylegend met één van de mooiste wagens dat Audi ooit gemaakt heeft voor de autosport. Harri zal er immers rijden met een Audi Quattro A2.
Voor de meeste rallyliefhebbers zal de naam Toivonen zeker voor altijd in het geheugen blijven na talrijke overwinningen op het hoogste niveau. Maar wie is nu Harri Toivonen ? Wel Harri is dus de zoon van Pauli Toivonen ( rally kampioen uit de jaren zestig ) en broer van de legendarische Henri Toivonen die tragisch omkwam in Corsica. De Audi Quattro waarmee Harri de show bij de Legend Stars zal stelen komt aan de start door Balletti.
We kunnen nu reeds melden dat het in San Marino een memorabele deelnemerslijst gaat geworden.

Wat een werk en emoties de voorbije dagen bij team BMA van Bernard Munster ! Het team uit Petit-Rechain moest de deelname van Freddy Loix en Johan Gitsels aan de East Belgian Rally met de nieuwe ŠKODA Fabia R5 voorbereiden, maar tegelijkertijd de preparatie van de vier Safari Porsches 911 afwerken voor de East African Safari Classic in Kenia. De wedstrijd wordt in november verreden, maar de wagens en het materiaal moesten enkele dagen geleden in containers verscheept worden richting Afrika. Een eerste missie die binnen de tijd werd volbracht.
Wat de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship 2015 in de buurt van Sankt-Vith betreft, overheersen uiteindelijk gemengde gevoelens. Zoals verwacht grepen Freddy Loix, Johan Gitsels, ŠKODA en BMA een tweede nationale titel, nadat ze vorig jaar al kampioen werden met de Fabia Super2000. Maar, het resultaat in de East Belgian Rally was minder positief, want Freddy en Johan moesten hun strijd voor de zege staken door een technisch probleem. « Bij team BMA willen we altijd meer en het allerbeste. Daarom waren we afgelopen weekend zo ontgoocheld, vertelt Bernard Munster. Het gebeurt niet vaak, maar de mechaniek liet ons in de steek. Na vijf overwinningen op acht wedstrijden, waaronder de zege in de Rally van Ieper in het Europees kampioenschap, moesten we nu noodgedwongen de strijd voor het podium verlaten. Frustrerend, natuurlijk, maar voor onze partners is het belangrijk dat we onthouden dat ons hoofddoel voor het seizoen werd bereikt: weer kampioen worden en winnen in Ieper. Dat is gelukt. »
De East Belgian Rally was razend spannend tot de allerlaatste proef. Uiteindelijk ging de zege naar een ŠKODA Fabia R5, die van de Nederlander Hermen Kobus, maar voor hetzelfde geld hadden Loix en Gitsels gewonnen. « Op de eerste twee proeven hadden we het een beetje moeilijk, maar daarna waren de tijden weer uitstekend, vertelt Freddy Loix. We klokten nog in de eerste ronde onze eerste snelste tijd. Toen de versnellingsbak tekenen van zwakte begon te vertonen, waren er nog twee proeven te rijden voor de volgende service. In samenspraak met Johan besliste ik de wagen aan de kant te zetten, om de schade niet groter te maken. Natuurlijk is het jammer, maar, zoals Johan in de auto zei, rally blijft een mechanische sport. We hebben geen reden tot klagen! In het jaar dat we de overstap maakten van de ŠKODA Fabia S2000 naar de R5-versie, pakten we vijf keer de overwinning en zijn we kampioen! Bedankt aan ŠKODA België, aan al onze partners en aan het ganse team van BMA, dat perfect werk heeft geleverd. We kijken al uit naar volgend seizoen. Geen twee zonder drie... »
In Sankt-Vith maakte de Belgische invoerder van het Tsjechische merk duidelijk dat ze er alles aan zullen doen om deze titel te verdedigen in 2016. Het doel: samen de derde titel veroveren! Het tussenseizoen zal niet te lang zijn om een nieuw programma op poten te zetten. BMA wil er natuurlijk weer bij zijn. In elk geval is de prijzenkast van Bernard Munster en zijn troepen weer aangevuld met een extra titel, die het team een boost zal geven voor de laatste opdrachten van 2015. Te beginnen met de East African Safari Classic, waarover heel binnenkort meer...

Amper drie maanden na zijn eerste meters op asfalt in Ieper, heeft de nieuwe Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2 zaterdag zijn eerste klassezege behaald in België. Naast een schitterende 10de plaats algemeen, won Adrian Fernémont de uitermate sterk bezette Klasse RC4.

Polle Geusens, eveneens aan de start met een Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2, begon heel sterk aan de wedstrijd. Polle wilde zijn kansen in het Junior Kampioenschap verdedigen. Na een snelste tijd in de categorie ging de jonge Limburger helaas in de fout op de derde proef. "In de Omloop van Vlaanderen, waar we de wagen ontdekten, wonnen we het Junior-klassement. Maar, we vonden ook een aantal kleine zaken op het vlak van de afstellingen die verbeterd konden worden," vertelde Polle, die al zeker is van de titel in Klasse RC4. "Na een goede testsessie voor de rally, kwam ik met vertrouwen aan de start. Ik voelde meteen dat de nieuwe set-up de wagen nog efficiënter maakte. Vooral omdat ik vroeger op het gas kon bij het uitkomen van de bochten. Ik ging in de aanval om zoveel mogelijk snelste tijden in R2 te klokken, maar we gingen helaas van de baan op de proef van Amel. De klap in de bomen was hard. Maar, Justine en ik bleven ongedeerd. Het bewijst nog eens dat deze auto heel stevig is. We zullen wel wat carrosseriewerk hebben. Hopelijk kunnen we toch starten in de Condroz."
Adrian Fernémont reed voor de derde keer met de wagen die hij mocht presenteren in de Westhoek. Adrian nam de fakkel over en streed mee in de kopgroep bij de R2's in Sankt-Vith. De piloot uit Namen bleef kort in het spoor van de leider in RC4 en kreeg de zege op een presenteerblaadje met de finish in zicht. "Deze zege doet ons veel plezier," jubelde Adrian. "Zeker omdat we voelen dat de wagen heel snel progressie maakt. Team Floral reageert snel en telkens wanneer we met de nieuwe Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2 rijden is hij een beetje sneller en efficiënter. Dat bewijst deze overwinning, want de concurrentie was sterk."
Adrian, die in de Rally van Ieper de finish haalde maar in Roeselare moest opgeven na een kleine sortie, zette het ontwikkelingswerk op de proeven van de East Belgian Rally verder. "We wisten in Ieper al dat deze wagen potentieel heeft. De EcoBoost heeft een chassis dat nog efficiënter is dan het onderstel van de atmosferische R2, die op dat vlak al een referentie was. De motor is ook goed geëvolueerd en is nu makkelijker te exploiteren. Het genereuze koppel van de driecilinder turbo is soms moeilijk aan de grond te brengen. Op dat vlak moeten we nog progressie maken. Maar, ik heb er vertrouwen in. Het is gewoon een kwestie van tijd en van het vinden van de juiste afstellingen. Voor de Condroz Rally, een wedstrijd waar tractie heel belangrijk is, zullen we nog een goede testsessie afwerken met Floral, specifiek om te werken aan dat punt. De wagen is goed ontwikkeld. Dat bewijst deze overwinning in de categorie. We gaan nu even genieten van deze zege in RC4. Ik hoop dat het de eerste overwinning van een lange reeks is met de nieuwe Ford Fiesta 1.0L EcoBoost R2 !"

De afgelopen East Belgian Rally in St. Vith was de laatste wedstrijd van de RACB M-Cup. Het werd een ware thriller met een spannende apotheose waarbij het wachten was tot de laatste KP om te weten wie de eerste M-Cup kampioen zou worden.

De concurrentie had voor deze wedstrijd nog ‘back-up versterking’ van formaat ingeroepen. Niemand minder dan Andy Lefevere en Steve Van Bellingen stonden aan de start met de andere snelle 1-series uit de ateliers van Schmidt. Beiden hebben speciaal voor deze éénmalige wedstrijd nog ‘last minute’ ingeschreven in de M-Cup zodat ook zij punten konden behalen. Theoretisch hadden we na de Omloop een mooie uitgangssituatie voor het kampioenschap omdat een 3de plaats in St. Vith voldoende was om kampioen te worden. Met deze extra versterking naast Toby en de andere snelle M-Cup piloten zoals Kurt Braeckevelt, Marc Maertens, … werd een top-3 klassering voor ons plots minder evident en een hele uitdaging.

Toby en Andy waren beiden super snel en deelden de besttijden onder elkaar. Na een fout van Kurt Braeckevelt stonden we op de 3de plaats in de M Cup. De 2 tenoren voor ons konden we onmogelijk op regelmaat inhalen en de wagens achter ons konden we op regelmaat voor blijven. Deze positie was voldoende om kampioen te worden. Toen Lefevere ook de strijd noodgedwongen moest staken, schoven we bovendien op naar de 2de plaats in de M-cup.

Dit was een luxe positie en we begonnen reeds te dromen van de titel ….. tot op KP5 waar de gaskabel brak en de wagen stilviel op de proef. De noodreparatie op de proef zelf kostte ons effectief minstens 5 minuten waardoor we zeer ver terugvielen in het klassement naar een 6de plaats in de M-Cup. De titel leek een verloren zaak …. dit verlies inhalen bijna ‘mission impossible’ was. Toch bleven we ervoor vechten en aanvallen was onze enige optie. Voor de laatste lus van 3 nachtelijke proeven stonden we 5de. Op de 11e proef passeerden we Sjef Meersschaert en Gerry Heusdens. Op de laatste proef konden we ook nog Marc Maertens achter ons laten en zo vochten we ons terug naar de derde plaats – net voldoende om met 1 puntje voorsprong de eindstand van het M-Cup kampioenschap te winnen!

Ik wens speciaal co Rob Van Tichelen te bedanken die na bijna 10 jaar in de rechterstoel te hebben gezeten beslist heeft de helm aan de haak te hangen. Rob heeft gedurende die 10 jaar de Champion Lubes M3 altijd intact naar de finish begeleid door telkens perfecte nota’s op het goede moment. Ook het service team met Filip, Gunther, Jordy, Joren, Jerre en Poko verdienen een pluim door alle problemen op service telkens tijdig op te lossen! Een kampioenschap winnen is enkel mogelijk dankzij de goede samenwerking en inzet van het ganse team !

In het Historic BRC is de strijd nog niet gestreden. Stefaan Stouf reisde af naar de East Belgian Rally om de titel veilig te stellen, maar het tegendeel gebeurde. Met Pieter-Jan Maeyaert heeft hij er voor de slotwedstrijd in de Condroz nog een titelrivaal bij. Het technische parcours van de East Belgian Rally maakte zijn reputatie in elk geval weer waar.
Voor de start van de East Belgian Rally had Stefaan Stouf 15 punten voorsprong op Jens Maes in de tussenstand van het kampioenschap. De Porsche-piloot kon de titel veilig stellen, maar op de eerste proef in Büllingen ging het mis. De Porsche schoof in een linkse van de baan en knalde op de 00-wagen die op die plaats al in de gracht was geschoven. Op KP 3 moest Jens Maes op zijn beurt opgeven, zodat de twee titelkandidaten zonder punten terug naar huis moesten. Stefaan Prinzie kon niet profiteren. De Stesha-piloot moest opgeven met een defect differentieel. Frank Baert, die zijn Opel Manta 400 nog eens van stal haalde om dat Andy Lefevere met zijn BMW 130i reed, stapte door aanhoudende technische problemen uit de wedstrijd.

Na de opgave van Stefaan Stouf stond er geen maat op Rainer Hermann, die de wedstrijd domineerde met zijn Opel Ascona 400. De voorbije twee edities liet hij de zege liggen door een foutje bij het inklokken en een sortie, maar dit jaar hield de lokale specialist zich niet op een foutje betrappen. Hermann werd zelfs knap 14de algemeen.

De tweede plaats bij de Historic-deelnemers ging naar Pieter-Jan Maeyaert, die voor de eerste keer aan de start stond in de Oostkantons. Met deze tweede plaats komt Maeyaert meteen in de running voor de titel, want de Escort-piloot komt op gelijke hoogte van Jens Maes op de tweede plaats.
"Ik heb me geweldig geamuseerd op deze prachtige proeven, maar Hermann was gewoon te snel. Zijn Ascona heeft 70 pk meer en hij kent het parcours als geen ander," vertelde Pieter-Jan.

Op de allerlaatste proef rukte Guino Kenis, terug van de partij met zijn BMW 2002, op naar de derde plaats. De BMW-dealer, genavigeerd door Robin Buysmans, amuseerde zich op het mooie parcours: "Vrijdagavond was ik om 20h nog in Munchen bij BMW. Ik ben om 22h geland en zonder veel voorbereiding zijn we gestart om ons te amuseren. De problemen met de aandrijfassen van de 2002 zijn definitief van de baan. Dit smaakt natuurlijk naar meer..."

Maurice Bergsteijn reed weer een knappe wedstrijd met zijn Opel Kadett. De Nederlander werd vierde, voor de Ford Escorts van Tom Nemegheer en Jochen Platton.

De East Belgian Rally is een van de mooiste wedstrijden van het Belgisch rallykampioenschap, maar de selectieve proeven vergen lef, stuurmanskunst en ervaring. Het is dan ook geen verrassing dat heel wat jongeren zich lieten verrassen. De overwinning in Sankt-Vith ging naar Gert-Jan Kobus, die het feestje bij de familie compleet maakte, maar Andy Dewallef kon zich na zijn opgave ook troosten met de titel.
Na een sterke opening van Polle Geusens, was de titelstrijd beslist na 3 KP's in Sankt-Vith. Geusens ging van de baan in Amel, waardoor Andy Dewallef meteen Junior Kampioen van België was. Dewallef leek trouwens op weg naar de zege in RC5, maar de Renault Twingo R1 liet hem 4 km voor de finish in de steek.
"We titel in het Junior BRC was bij aanvang van het seizoen zeker niet ons doel, maar vanaf Ieper begonnen we erin te geloven," vertelt Andy, die een prima eerste rallyseizoen afwerkte op nationaal niveau. "We hebben heel het seizoen regelmatig gereden. Ik reed vooral om ervaring op te doen in functie van de toekomst. Helaas liet de versnellingsbak ons in de steek op 4 km van de finish van de laatste proef. De titel was al binnen en we hebben nog 10 punten gescoord door onze snelste tijden, maar het is toch zuur dat je die titel niet op het podium kunt vieren. Emotioneel is het een vervelende opgave, al zal Freddy Loix dat ook wel gevonden hebben, maar bovendien missen we hierdoor ook de premie van de Renault Trophy en mogelijk een tweede Junior Award...," vertelde de kersverse kampioen na de finish.
In RC5 haalde uiteindelijk geen van de Juniors de finish. Sébastien Bedoret werd uit koers genomen na een snelheidsovertreding, terwijl Anthony Dovifat na twee snelste tijden een wiel van zijn DS 3 R1 reed.
Ook in RC4 lieten een paar jongeren zich verrassen. Guillaume De Ridder was aan een sterke wedstrijd bezig met de ex-Dolfen Peugeot 208 R2. De Ridder liet zich als leider in de tussenstand verrassen in Amel. "In een snelle linkse die iedereen vol gas neemt, brak de achtertrein zonder verwittiging uit. We schoven achterwaarts hard op een boom," vertelde Kurt Declerck.
Joachim Wagemans, die na een verkeerde bandenkeuze 's ochtends aan een opmars begonnen was, nam de leiding over. De Peugeot-piloot nam afstand van Adrian Fernémont en leek op weg naar de zege in RC4, maar op de verbinding naar de laatste proef braken plots vier wielbouten af. Zo kreeg Gert-Jan Kobus de zege bij de Juniors alsnog in de schoot geworpen. De 21-jarige Nederlander pakte zijn eerste zege in het Junior BRC, wat hem eveneens de Junior Award opleverde.

Tobias Brüls stuurde zijn Fiesta R2 naar de tweede plaats voor eigen publiek. Romain Delhez viel al vroeg uit door een transmissieprobleem op zijn Opel Adam R2.

Eindelijk! Hermen Kobus heeft zijn eerste grote internationale overwinning te pakken. In de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap, stuurde Hermen zijn Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon Oil en op Kumho's naar de overwinning. De volledige Belgische top werd geklopt in een superspannende finale.

Na de ontgoocheling van de Hellendoorn Rally was Hermen Kobus voorzichtig in zijn voorspelling voor de East Belgian Rally, zijn lievelingswedstrijd van het Belgisch kampioenschap waar hij al twee keer op het podium stond. Maar, na de verkenning van het parcours was het vertrouwen al toegenomen.

"Dit parcours is ongelofelijk mooi en ik ga zeker proberen om in de buurt te blijven van Freddy Loix. Ondertussen ben ik ook verlost van de griep die me hinderde in Hellendoorn, dus ik ben er klaar voor," lachte Hermen vrijdag voor de start.

Met een eerste snelste tijd op de vijfde proef bewezen Hermen en zijn vaste copiloot Erik de Wild dat ze vooraan mee konden strijden voor de overwinning.

"We hebben vandaag bijstand van een ingenieur van Skoda, die ook werkt voor Freddy Loix. Dat maakt een serieus verschil, want hij kan de mapping van de motor aanpassen, waardoor we dichter tegen de maximale turboboost kunnen rijden. Ik probeer de aansluiting te houden met Freddy en Kris Princen, om hen dan vanavond, in het donker, te verrassen..."

Nadat Belgisch kampioen Freddy Loix moest opgeven met een defect differentieel, gingen drie piloten met een miniem verschil de slotronde in. Verschueren stond aan de leiding met 2"2 voorsprong op Hermen Kobus en 2"3 op Kris Princen. Er waren nog drie proeven te rijden... in het donker. Op de eerste was Princen de snelste, maar hij pakte maar 0"3 op Hermen, terwijl Verschueren 4"2 liet liggen. De Peugeot-piloot nam de leiding over, maar Hermen volgde op 0"2. Op de voorlaatste proef was Kobus 1" sneller dan Princen, waardoor de man uit Lichtenvoorde met 0"8 voorsprong aan de slotproef kon beginnen. En, op die slotproef was hij nog eens 1"5 sneller dan de voormalige Belgische kampioen. De zege was binnen voor Hermen Kobus en Erik de Wild! De ontlading was enorm.

"Eindelijk! De eerste is binnen en het is een prachtige zege, want alle toppers stonden hier aan de start en de East Belgian is volgens alle piloten een van de moeilijkste en mooiste wedstrijden van België. Het tempo lag de ganse dag enorm hoog. Op de laatste proef dacht ik zelfs dat we het niet zouden halen, want mijn eerste remzone was niet perfect. Ik moet Freddy Loix ook bedanken, want we mochten zijn "side pods" gebruiken in het donker, want die hadden we stuk gereden in Hellendoorn," lachte Hermen, die zijn pa Gerrit bij de finish meteen in de feestvreugde betrok. "Deze zege bewijst ook dat we met de Skoda Fabia R5 een auto hebben die kan winnen. Wat een ongelofelijk spannende finale!"

Ook bij Erik de Wild was de voldoening enorm: "Voor de laatste drie proeven werd al verteld dat we wel zouden winnen, omdat Hermen hier al twee keer in het donker erg snelle tijden reed. Maar, daardoor verhoogde de druk nog meer, want we mochten zelf zeker niet denken dat het wel zou lukken. We moesten de focus houden en maximaal aanvallen, want Princen is een absolute topper en hij rijdt met de auto van Peugeot België. Ik heb nog nooit zo een spannende wedstrijd gereden. De ganse dag streden we voor tienden van een seconde, met een vijftal piloten..."

Het feestje bij de familie Kobus was compleet, want ook de 21-jarige broer van Hermen, Gert-Jan, reed een sterke wedstrijd. Met zijn Ford Fiesta R2 eindigde Gert-Jan op de 12de plaats algemeen en won hij de strijd in de sterk bezette categorie RC4. Als snelste jongere won hij de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de volgende manche van het BRC, de Condroz Rally.

De East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgisch kampioenschap, kende een razend spannend verloop. De tenoren reden van start tot finish op de limiet, maar geen van hen kon een beslissende kloof slaan. Vincent Verschueren en Veronique Hostens realiseerden twee snelste tijden met de DS 3 R5 van GoDrive en ze namen drie keer de leiding over. Uiteindelijk eindigden ze op de derde plaats op amper 5"3 van de zege...
Vincent Verschueren reed zijn eerste snelste tijd op de derde proef in Amel, maar op dat moment had het al afgelopen kunnen zijn. Bij de finish van de eerste chronorit in Büllingen werd zijn DS 3 R5 immers aangereden door de DS van Cédric Cherain, die niet begrepen had dat de finish van de klassementsproef dit jaar 400 meter vroeger lag.

"Cédric kwam op volle snelheid de bocht uit. In een reflex probeerde ik nog te vertrekken, maar ik liet de motor afslaan. Gelukkig bleven we staan, want we hebben met onze wagen de klap opgevangen en de omstaanders beschermd," vertelde Vincent. "Wat de tijden betreft, ben ik aangenaam verrast dat we zo goed mee zijn. Het gaat wel erg hard vooraan."

Het tempo bleef bijzonder hoog liggen en Vincent zou nog twee keer de leiding overnemen. Bij het ingaan van de slotronde van drie proeven in het donker had de Oost-Vlaming de leiding in handen, maar met amper 2"2 voorsprong op Hermen Kobus en 2"3 op Kris Princen. In het donker waren zijn rivalen net een fractie sneller, zodat Vincent op de derde plaats eindigde. Na 152 km tegen de chrono op amper 5"3...

"Ik ben ontgoocheld, want we waren er heel dicht bij, maar ik heb alles gegeven. We draaiden bijna dezelfde tijden als overdag, maar Hermen en Kris deden nog beter. Ik ben trots dat we constant met Kris Princen en Freddy Loix konden concurreren. Sinds Ieper voel ik me uitstekend in de DS 3 R5. De wagen staat nu naar mijn hand en ik kan mijn vertrouwde, agressieve rijstijl hanteren. Wanneer ik me goed voel, dan kan ik aanvallen en dan volgen de chrono's wel. natuurlijk wilde ik winnen, ik denk wel dat ik getoond heb dat ik vooraan mee kan doen..."

Copilote Veronique Hostens vond dat Vincent vooral niet ontgoocheld mocht zijn. De ganse dag hadden ze op de limiet gestreden en bleven ze foutloos.

"Kijk, dat is precies de reden waarom ik zo graag met Vincent rijd," vertelde Veronique. "Vincent is een piloot die aanvalt wanneer hij vertrouwen heeft in de auto. Als dat vertrouwen er niet is, dan zal hij geen onnodige risico's nemen. Als copilote heb ik dan ook het volste vertrouwen in mijn piloot. Vandaag namen we meer risico's, maar dan weet ik ook dat het lukt."

De volgende wedstrijd, de Condroz Rally, wordt verreden op het lievelingsparcours van Vincent Verschueren. Dat belooft!

Het mag blijkbaar niet zijn voor Chris Van Woensel en Rik Snaet met hun Mitsubishi Lancer WRC05. Na een prachtige start in de East Belgian Rally, met een voorlopige leidersplaats na drie klassementsproeven, werd het Yokohama-team opnieuw geveld door mechanische problemen. Ondanks een volledige revisie en een optimale voorbereiding in Oudenaarde, moest Chris weer vroegtijdig de strijd staken. Om moedeloos van te worden...
"En toch is het een fantastische machine, deze Mitsubishi Lancer WRC05," vertelt Chris. "Als het goed gaat, is het een fenomenale wagen om mee te rijden. We draaiden in Sankt-Vith een snelste tijden en stonden na drie proeven aan de leiding, maar ik heb niet het gevoel dat ik al het maximum uit de Lancer heb gehaald. Alleen ging het weer mis. Op de vierde proef, Sankt-Vith, schakelde de motor plots over naar zijn veiligheidsmodus. Dat betekende minder power en in de road modus kan je ook niet meer schakelen met de paddles aan het stuur. Op de volgende proef hadden we weer hetzelfde probleem. Af en toe ging de motor in zijn noodstand, terwijl het vermogen even later weer terug kwam..."

Tijdens de service kon het probleem niet verholpen worden. Omdat de Mitsubishi ook in Büllingen weer haperde, besloot het team de handdoek in de ring te gooien.

"We verloren een 20-tal seconden per proef en dan heeft het geen zin om verder te rijden. We hebben contact gehad met MML in Engeland en mogelijk ligt de oorzaak bij de Power Box, die zorgt voor de elektronische aansturing. Er waren wel meer zaken die wezen op een elektronisch probleem. Op een bepaald moment ging mijn ruit niet meer elektrisch naar beneden, wanneer ik stil stond gaf de display aan dat we 16 km/h reden, tijdens het rijden gaf de display aan dat we in achteruit stonden, de brandstofmeter werkte niet meer... Er zat duidelijk een storing in de elektronica..."

Weer een enorme ontgoocheling voor Chris en Rik, die in de East Belgian Rally mee streden voor de algemene overwinning. Het is moeilijk om telkens opnieuw de batterijen op te laden wanneer de pech blijft aanhouden...

"Op dit moment zit de moed even in onze schoenen, maar als we eens een wedstrijd zonder problemen af kunnen werken, dan zit er veel potentieel in onze Mitsubishi. Hopelijk lukt het in de Condroz Rally wel..."

In de East Belgian Rally stonden Polle Geusens en Justine Demeestere voor de tweede keer aan de start met de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost R2. Deze keer hadden Polle en zijn broer Door de wagen voor de wedstrijd helemaal afgesteld op maat van Polle en het resultaat was meteen te zien van bij de start: twee toptijden, waaronder een scratch in R2. De ambitie om in Sankt-Vith de eerste zege van het seizoen in R2 te veroveren werd daarmee benadrukt, maar op de derde proef, in Amel, ging het fout.
"We hadden voor de wedstrijd een aantal aanpassingen gedaan aan de Fiesta Ecoboost, een nieuw exemplaar dat we in de Omloop van Vlaanderen nog moesten inrijden, om de wagen efficiënter te maken bij het uitkomen van de bochten. Met die nieuwe set-up kon ik veel vroeger op het gas bij het uitkomen van de bochten en werd het vermogen ook progressiever op de voorwielen gezet. Kortom, de wagen gaf me veel meer vertrouwen en vanaf de shakedown voelde ik dat een goed resultaat haalbaar was," vertelde Polle.
Maar, na twee prima tijden, ging het fout in een snelle linkse op onverhard...
"Bij het insturen in die linkse had ik wat onderstuur. Ik gaf een tikje aan de handrem om het onderstuur tegen te gaan, maar de achtertrein brak heel brutaal uit. Aan hoge snelheid gingen we helemaal dwars, ik kon hem terughalen, maar toen raakten we met het linkerachterwiel iets in de grasberm waardoor de wagen plots rechts in de bomen vloog..."
De impact zorgde voor heel wat averij aan de Fiesta. Polle en zijn broers zullen er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te schitteren met de Ford Fiesta Ecoboost, hopelijk dit jaar nog in de Condroz Rally.