Deze namiddag was er de persvoorstelling van de Geko Ypres Rally 2012 . Er was de aanwezigheid van Freddy Loix , Lara vanneste en nieuwkomer in Ieper namelijk Molly Taylor. Ook het bestuur was voltallig aanwezig met op kop Alain Penasse .

Eerst en vooral even vermelden dat zowel GONON Florian (CHE) en ARZENO Mathieu (FRA) wel degelijk zullen starten met de PEUGEOT 207 S2000 (2012) . Er werden geruchten verspreid hieromtrent en word bij deze dus weerlegd .

Alain Penasse deelde mee dat de rally een niet zo gemakkelijke start meemaakt door het ongeval van vorig weekend in Sicilie . Alle piloten weet natuurlijk dat er altijd een mogelijkheid is op een ongeval en dat het gevaar kan schuilen om elke hoek . Iedereen die rechtstreeks te maken heeft met de rallysport is vanzelfsprekend geschrokken door het ongeval .

Wat betreft het parkoer zijn er verschillende parkoers hertekend . Er zijn nieuwe stukken parkoer bijgekomen en er zijn stukken parkoer , die vroeger werden verreden , opnieuw toegevoegd . Ook zijn er dit jaar stukken parkoer die in tegengestelde richting moeten worden gereden . Op deze manier krijgen de piloten opnieuw wat variatie in het parkoer in vergelijking met vorig jaar .

Nieuw dit jaar is dat de no-public zones zo goed als verdwenen zijn . 85 procent van die zones zijn nu wel 10-meter zones geworden . Dit werd gewijzigd om de toegangkelijkheid voor de toeschouwers te verbeteren . Er zal dus meer mogelijkheid zijn op de kp's voor de toeschouwers om te gaan kijken . Maar er zal wel streng worden toegekeken op de 10-meter zone . De poliltie heeft beloofd om controle te doen hierop en zal boetes van 150 euro opleggen aan de toeschouwers indien ze zich daar niet aan houden .

In het historic gedeelte is ook de veiligheid heel belangrijk en opteert dit jaar voor het eerst voor het trackingsysteem . Doordat het dit jaar de 20ste editie is word er een mooi vuurwerk voorzien aan de finish in Boezinge .

Freddy Loix die deze morgen tijdens de test nog de motor van de Peugeot voelde breken is er zich van bewust dat het dit jaar niet simpel zal zijn om te winnen van het fabrieksteam Skoda . Zowel Hanninen als Mikkelsen zullen geduchte tegenstanders worden , maar Freddy zei dat hij zeker niet aan de start komt om 2de of 3de te worden . Hij wou toch even vermelden dat de Peugeot waarmee hij reed in 2009 enorm is geevolueerd tov de versie waarmee hij nu aantreed . Ook onderlijnde Loix dat Pieter Tsjoen vorig jaar ook heel sterk presteerde met de 3de Peugeot en zeker een kanshebber is . Dit jaar rijd Pieter met een prive skoda en is zeker gemotiveerd om een goede prestatie neer te zetten .

Co-piloot Lara Vanneste , die vorig jaar nog naast Pieter zat in Ieper , hoopt dat het aan de zijde van Freddy het derde keer goede keer zal worden . Deze rally was voor haar tot op heden geen groot succes . De eerste keer viel ze uit met moterpech en vorig jaar was er het beruchte paaltje die haar tot een opgave dwong .

Er was ook de aanwezigheid van de Australische Molly Taylor . Molly woont nu in de UK omdat ze werkt voor M-Sport . Ze krijgt de morale steun van M-sport niettegenstaande ze de kans kreeg en aannam om rally's te rijden met een Citroen DS3. Ze beseft dat het zeker niet gemakkelijk zal zijn in Ieper omdat het de eerste keer zal zijn met de nieuwe DS3 . Wetende dat ze Craig Breen en Gareth Roberts heel goed kent van bij Ford zal deze deelname zeker intens worden . Ze reden alle 2 in het verleden de Ford Fiesta acamedy en toonde duidelijk emoties tijdens het interview .

 

Binnen enkele dagen is het zover. Historisch Ieper staat klaar voor de Geko Ypres Rally van 21 tot 23 juni 2012. Freddy Loix komt donderdag aan de start van de Shakedown met autoliefhebber Kris Wauters als gast-copiloot. Kris Wauters die geregeld actief is op circuit met zijn broer Koen Wauters zal deze keer dus van de rallysport proeven .
De testrit zelf van Freddy Loix en Kris Wauters is voorzien omstreeks 20u .

Een week voor de Geko Rally Ypres zijn er 2 extra forfaits uit respect na het overlijden van Gareth Roberts . Onvermijdelijk is er dus de forfait van Craig Breen zelf . Maar ook Mark Donnely geeft forfait omdat zijn co-piloot Dai Roberts de broer is van de overleden Gareth Roberts . Ook Alastair Fisher en Daniel Barritt waren persoonlijke vrienden van Gareth . Fisher die reeds aanwezig was in ieper en aan het testten was heeft onmiddellijk alles stopgezet en is reeds thuis .
 
Fisher TWEET : Just home from Ypres, had been testing today but packed all up when the sad news came through! Hard one to take in! RIP Jaffa !

De West-Vlaamse autostal Atlantic, met als thuishaven Koekelare, zorgt weer voor een uitgebreide vloot deelnemers aan zowel de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally. Secretaris Freddy Hindryckx: "Als we een blik gooien op de deelnemerslijst zien we dat 22 teams onze kleuren verdedigen in de moderne rally en liefst 54 teams doen hetzelfde bij de Historics. Je moet het toch maar doen om 76 teams in het gelid te brengen. Nog maar eens een bewijs dat we een van de succesvolste clubs van het land zijn. De sterkte van onze club is dat we voor iedereen paraat staan, ongeacht de wagen die ze aan de start brengen of het resultaat dat ze behalen. Door het jaar heen kan iedereen met vragen of problemen bij ons terecht of wekelijks op vrijdagavond in ons clublokaal in Handzame. Ook het feit dat we op iedere rally aanwezig zijn met een eigen assistentiestand is een pluspunt.

En door de jaren heen mogen we toch stellen dat we in alle geledingen ons woordje kunnen meepraten. We maken bij de Historics de top uit in zowel het FIA-als het nationale gebeuren. En ook in de Geko Ypres Rally kunnen we aanspraak maken op enkele mooie ereplaatsen of klasse-zeges.

Langs deze weg nodigen we ook iedereen uit naar onze assistentiestand op de Ieperse Minneplein, waar we alle geinteresseerden hartelijk verwelkomen en waar je ook heel wat teams kan zien sleutelen aan de rallywagens. Voor alle nieuwsjes of uitslagen van de Atlantic-teams kun je steeds in onze uitgebreide stand terecht."

Deelnemers autostal Atlantic Geko Ypres Rally:

12. Matthias Viaene-Pieter Vyncke (Peugeot 207 Super 2000); 18. Jonas Langenakens-Nico Beernaert (Peugeot 207 S2000); 19.Vincent Verschueren-Stefaan Vanassche (Volkswagen Polo S2000); 33.Christian Riedemann-Frank Blondeel (Citroën DS3 R3T); 45.Jos Hermans-Robin Barbez (Mitsubishi Lancer EvoX); 48.Filip Barbier-Daniel Defever (Mitsubishi Lancer Evo IX); 49.Kurt Rigole-Sven Lietaer (Mitsubishi Lancer EvoX); 51.Bert Coene-Petra De Duytsche (Mitsubishi Lancer EvoX); 52.Frederic Berville-Brian Renier (Renault Clio R3); 67.Benoit Lacante-John David (Citroën C2R2 Max); 68.Vincent Vermeeren-Johnny Fonteyne (Mitsubishi Lancer Evo IX); 74.Nichias Priem-Maxim Froyman (Ford Fiesta R2); 83.Geert Bertier-Tommy Aeck (Subaru Impreza); 84.Patrick Deroo-Dirk Nevejans (Renault Clio R3); 87.Bjorn Deruyter-Stijn Vandaele (Ford Fiesta R2); 89.Filip Maertens-Audrey Toelen (Ford Fiesta R2); 90.Pieterjan Eeckhout-Jeroen Wydaeghe (Ford Fiesta R2); 91.Luc Vercruysse-Stijn Vercruysse (Ford Fiesta R2); 92.Diego Decrock-Jocelyn Rodts (Peugeot 206); 93.Michael Lynneel-Kurt Dejonghe (Renault Clio); 94.Koen Beyne-Kevin Maerten (Peugeot 206 RC); 97.Johnny Vandewalle-Delza Gomes da Silva (Renault Clio RS)

Deelnemers autostal Atlantic Ypres Historic Rally-FIA:

204.Didier Vanwijnsberghe-Geert Beauprez (Ford Escort BDA); 205.Robert Droogmans-Paul Snoeck (Ford Escort); 206.Paul Lietaer-Diederik Pattyn (Ford Escort); 208.Stefaan Stouf-Joris Erard (Ford Escort); 214.Omer Saelens-Filip Deplancke (Porsche 911); 216.Andy Lefevere-Andy Vangheluwe (Ford Escort BDA); 218.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911); 221.Kurt Vanderspinnen-Bjorn Vanoverschelde (Ford Escort MKI); 227.Jan Wydooghe-Dieter Denys (Porsche 911); 228.Serge Biecq-Jan Clynckemaillie (Talbot Sunbeam Ti); 229.Roland De Bargigli-Tony Vandamme (Porsche 911 2.7 RS); 232.Eric Clement-Vincent Despriet (Porsche 911 3.0 SCRS)

Deelnemers autostal Atlantic Ypres Historic Rally-Nationaal:

303.Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Porsche 911); 304.Bart Maes-Wouter Polfliet (Ford Escort); 307.Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MKI); 308.Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A); 309.Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (Ford Escort MKII); 310. Filip Cailliau-Kris D'Alleine (Audi QRS Quattro); 312.Patrick Mylleville-Jens Maes (Porsche 911); 314. Frank Baert-Gregory Verfaillie (Opel Manta); 315. Piet Declercq-Etienne Verbeke (Ford Escort); 321.Jochen Claerhout-Piero Vandeputte (Opel Kadett); 322.Wouter Lievens-Nico Hoflack (Opel Manta B); 324.Stefaan Prinzie-Christophe Muylle (Opel Ascona B); 325.Dirk Depuydt-Frederic Baelen (Ford Escort); 328.Ronny Declerck-Steven Ramboer (Opel Ascona); 329.Mr Perfect Talent-Xavier Debaere (Opel Ascona A); 330.Jackie Vanhove-Jeannick Breyne (Opel Ascona A); 331. Eric Devos-James Gruwez (Opel Kadett GTE); 333.Nico Wyffels-Jurgen Geldof (Ford Escort MKII); 334.Rik Vannieuwenhuyse-Steve Viaene (Ford Escort MKII); 335.Danny Kerckhof-Kristof Dejonghe (BMW E21); 336.Christof Anckaert-Tim Lefebvre (Ford Escort MKII); 337.Bart Desnouck-Kris Durie (Ford Escort); 338.Johan Delaere-Geert Bosschaert (BMW 2002 Ti); 339.Dirk Van Rompuy-Claude Debue (Opel Ascona); 340.Mike Callens-Gregory Vercaigne (Opel Manta); 341.Johan Van Keer-Franki Detraux (Ford Escort MKII); 342.Frankie Geldhof-Rik Demeyere (Opel Ascona); 343.Rudi Dekimpe-Geert Seys (Opel Kadett GT/E); 346.Emmanuel Mackelberg-Matthieu Vandoolaeghe (Volkswagen Golf I GTI); 347.Bram Fonteyne-Patrick Lehoucke (Volvo 242); 352.Koenraad Huyghe-Bjorn Desnouck (Opel Manta); 353.Jochen Stroobant-Bjorn Stroobant (Ford Sierra Cosworth); 354.Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MKII); 355.Marc Devrome-Colin Degroote (Ford Escort); 356.Jochen Platton-Vincent Vandenplas (Ford Escort RS2000); 357.Dario Verschaeve-Matthias Pareyn (BMW E21); 358.Christophe Lagache-Martin Dozie (Opel Ascona B); 359.Pascal Clarys-Jochen Lippinois (Opel Kadett D); 360.Joost De Keyser-Veerle Breyne-Willaert (Volkswagen Golf I); 361.Eddy Truyaert-Geert Maertens (Ford Escort MKI); 363.Marie Vanfleteren-Kristof Vermant (Opel Ascona A); 364.Ding Boston-Ahron Becquart (Riley 1.5)

Cursief = geen lid autostal Atlantic

Winnen, dat was het doel dit weekend voor Freddy Loix en Lara Vanneste in de Rallye des Vins Mâcon, de vierde manche van het Frans rallykampioenschap. Die ambitie kon na 4 km op de eerste proef al geschrapt worden, want motorproblemen deden de BFO Peugeot 307 naar de 18de plaats tuimelen op 1'28"; van de leider. Ondanks een mooie remonte op zaterdag, besliste de BFO-piloot zaterdagavond de strijd te staken om zich volledig op Ieper te concentreren, nadat nog eens 3' verloren gingen door een lekke band.

Met startnummer 204 rollen Didier Vanwijnsberghe en Geert Beauprez met de Ford Escort vrijdagavond in Boezinge van het startpodium in de Ypres Historic Rally. "Natuurlijk dat we graag onze overwinning van 2009 zouden willen herhalen" opent Didier. "Dergelijke zege blijft een van de mooiste parels op je palmares. Maar dat we serieus zullen moeten knokken om terug op het hoogste podiumschavotje te raken, staat als een paal boven water. Eerstens is en blijft rally een mechanische sport. Denken we maar terug aan de editie van vorig jaar, toen we na het vrijdaggedeelte aan de leiding stonden, voor Lietaer en Stouf, maar na de eerste klassementsproef op zaterdag al de handdoek moesten gooien met een kapotte koppeling. En enkele proeven later ook de 2 anderen in het opgeverspark stonden...

Maar vooral moet je toch serieus rekening houden met de concurrentie. Kleppers als Paul Lietaer en Robert Droogmans, beiden meervoudig winnaar van deze Historic Rally, en Stefaan Stouf kun je nooit wegcijferen. Maar hou zeker ook maar Claudie Tanghe en Andy Lefevere in de gaten. Beiden rijden ook een Ford Escort MKII voor, toonden al veelvuldig aan dat ze op rallyvlak pure klasbakken zijn en zullen zich zeker mengen in de strijd. Vergeet echter ook enkele snelle Porsche-rijders niet. Denk daarbij maar aan bijvoorbeeld Bernard Munster en Omer Saelens, maar ook enkele buitenlanders. Mensen als Brazzoli, Rossi en Chambon namen al meerdere keren deel en kennen ondertussen toch ook het parcours als hun broekzak.

Wij zulen goed voorbereid aan de start komen en willen niets aan het toeval overlaten. De laatste test, in de ORC-rally einde mei, verliep alles perfect, met een mooie zege bij de Historics als kers op de taart. Zowel 'De Buze' als ikzelf zullen er klaar voor zijn !"

Eén maand voor de start van de Geko Ypres Rally, kondigen de organisatoren een aantal veranderingen aan om toeschouwers maximaal van de rally te laten genieten. Eerst en vooral wordt het aantal Spectator Arenas verhoogd en daarenboven worden ook de No Public zones tot een absoluut minimum beperkt.

In het weekend van 22 en 23 juni vindt de Geko Ypres Rally plaats. Voor de 2012 editie van deze klassieker van het IRC-kampioenschap, kondigen de organistoren een aantal belangrijke veranderingen aan. Zo gaat het aantal Spectator Arenas omhoog en verdwijnen bijna alle No Public zones.

Rally Manager Alain Penasse legt uit: “Om toeschouwers maximaal te laten genieten van de rally, werken we al een paar jaar met Spectator Arenas. Dit zijn spektakelpunten van de rally die makkelijk bereikbaar zijn voor toeschouwers, en die meestal hoger gelegen zijn dan het parkoers zodat alles fans een perfect zicht hebben op de actie. Daarenboven zijn ze uitgerust met drank- en eettentjes, krijg je er live resultaten via de Rally Radio, en zijn er ook toilletten. Elke Spectator Arena draagt de naam en kleuren van zijn sponsor, is bewegwijzerd vanuit het rallycentrum in Ieper en staat ook aangeduid op de toeschouwerskaart.”

Een andere grote wijziging voor de editie 2012 is de beslissing om het aantal No Public zones drastisch te verminderen. Alain Penasse: “We hebben dit jaar beslist om het grootste deel van de No Public zones om te vormen tot zogenoemde 10-meter zones. Dit betekent dat toeschouwers op veel meer plaatsen langs het parkoers kunnen postvatten, zij het dan op minstens tien meter van de weg. Ik zou willen vragen dat iedereen deze afstand strikt respecteert, de aanwijzingen van de marshalls opvolgt en vrienden en kennissen aanspoort om dat ook te doen. Trouwens zullen de politiedienst streng patrouilleren in die zones en overtreders zullen volgens de wet beboet worden met €150, teneinde het tijdschema van de rally niet in het gedrang te brengen. Enkel zo kunnen we van deze editie een echt toeschouwersfeest maken.”

In de Rally Village zal ook een stand van de Belgian Responsible Rally Supporters aanwezig zijn. Fans worden gevraagd om het charter te ondertekenen en samen met duizenden andere toeschouwers op een veilige manier van de rally te genieten.

Tot slot laten de organisatoren ook weten dat er 120 wagens aan de start verwacht worden. Dat betekent dat de technische controle voor de nummers 1 tot 20 op woensdagavond plaatsvindt, en voor alle andere deelnemers op donderdag.

De 23 jarige piloot uit Poperinge zal voor de eerste keer starten in Ieper . Het was in tijden van crisis niet gemakkelijk om het budget rond te krijgen maar zijn daar toch in geslaagd .
Het is een droom dat uitkomt voor hem wetende dat het slechts de 3de rally is voor hem met de Ford Fiesta R2. Hij reed eerder dit jaar de rally in Tielt en de rallysprint van de Monteberg .
Hij heeft reeds bewezen in deze 2 rallys dat hij een strak tempo aankan zonder enige risico's te nemen . Ook in Ieper zal dit het geval zijn want hij wil absoluut de finish halen .
Co-piloot Heikki Lyssy zal reeds voor de 9de keer ieper rijden en zal zeker zijn steentje kunnen bijdragen door zijn grote ervaring in Ieper .
Hun ambities zijn dus uitrijden maar willen zich toch proberen ergens te nestelen halverwege de Fiesta R2's .
Tijdens de Rally Targa Florio schoof de Peugeot 207 S2000 van Craig Breen van de baan met tot gevolg dat de 24 jarige copiloot Gareth Roberts overleed . Craig Breen was niet gewond en er waren geen toeschouwers betrokken bij het ongeval . De wedstrijd werd na het dramatische ongeval onmiddellijk stopgezet .
Doordat ze het IRC reden dit jaar stond de GEKO Ypres Rally ook op het programma .... . Dit is een serieuze tegenval voor alle piloten en het IRC wetende dat de Geko Ypres Rally volgend weekend reeds is .

Er zijn drukke tijden aangebroken voor het team van Tom Tytgat. Met maar liefst 11 wagens spant hij wellicht de kroon in het service park van het pittoreske Boezinge.

De tenten worden opgeslagen aan de eerste service zone die het dichtst aanleunt bij het podium tot aan Brouwerij SAS. Samen met de CONXION teams werd besloten om de buitenkoer van Brouwerij SAS om te toveren in een gezellige rally-ambiance en dit onder de noemer BRC-Historic. Iedereen is welkom voor een drankje of een hapje en dit aan zeer democratische prijzen. Zowel op vrijdag als op zaterdag kan er tot in de vroege uurtjes nagepraat en gefeest worden. Hopelijk kruipen de volgende TT/CONXION teams wel wat vroeger onder de wol op vrijdagavond.

- Chris Debyser komt aan de start met de BMA Porsche in de Nationale terwijl Bernard Munster op zijn beurt de Porsche klaarstoomt voor het FIA gedeelte. Bernard is een serieuze kanshebber en zal zeker het vuur aan de schenen leggen van de talrijke Escorts.

- Geert Vandoorne start met de vertrouwde Escort MKI met in zijn kielzog Andy Lefevere die de FIXION Escort MKII de sporen mag geven. Beide heren hopen het podium te kunnen betreden. Geert in het Nationale gedeelte en Andy in het FIA gedeelte.

- Ook voor Patrick Mylleville en Alain Vermeulen werd een plaatsje gereserveerd in de CONXION service zone. Als Alain zijn prestatie van de Monteberg met de MAS Racing BDA kan verderzetten, kan hij een gevaarlijke outsider worden voor de podiumplaatsen.

- Yves Bruneel heeft in Wervik bewezen zeer snel te zijn met de CONXION Opel Transeurope. Hij hoort hierbij tot het selecte clubje die reeds de eer hebben gehad om het beest te temmen en met succes! Benieuwd of de combinatie snelheid en parcourskennis in het voordeel van Yves zal spelen en of hij zo een bepalende rol voorin kan spelen in het Nationale gedeelte.

- Het volgende TT Autosport legioen bestaat allen uit Opel Ascona drivers. Dirk Dumon, Marie Vanfleteren, Tom Van Rompuy en vader Dirk Van Rompuy, spektakelrijders Stefaan Prinzie, Frankie Geldof en Danny Vancoillie. De Opel Kadett is er voor Rudi Dekimpe en voor Maurice Bergsteyn terwijl Frank Baert zijn vertrouwde Opel Manta de sporen zal geven.

Met 17 wagens aan de start wordt dit de hoogmis voor de Belgische Historic teams van zowel CONXION als TT Autosport. Wij wensen iedere deelnemer alvast veel succes.

Een week voor de Rally van Ieper, de topafspraak van het seizoen in eigen land voor Freddy Loix en Lara Vanneste, jaagt het BFO-team dit weekend in de Rallye des Vins Mâcon op de leidersplaats in het Frans kampioenschap. Voor de gelegenheid opteert Freddy voor de 307 WRC waarmee teamgenoot Stéphane Sarrazin de vorige manche in Limousin won. Kortom, een topwagen!

Freddy Loix moet in de tussenstand van het Frans kampioenschap voorlopig enkel Jean-Marie Cuoq voor zich dulden, maar die rijdt al het ganse seizoen met een WRC, een tweeliter turbo, terwijl de BFO Peugeut 207 S2000 met zijn atmosferische motor heel wat minder pk’s heeft. Dit weekend in Mâcon kan Freddy eindelijk met gelijke wapens strijden, want voor de gelegenheid stapt hij over naar de 307 WRC. Geen onbekende wagen voor de BFO-piloot, die in 2004 als fabriekspiloot voor Peugeot Sport in het Wereldkampioenschap actief was met deze 307 WRC.
Enorme evolutie sinds 2004
“Ik heb maandag de 307 WRC van 2C getest en ik stond versteld. Deze wagen is niet meer te vergelijken met de officiële versie die ik in 2004 bestuurde. Toen had de Peugeot 4 versnellingen, nu rijden we met een vijfbak. De transmissie is volledig veranderd. Er zijn vier verschillende standen voor elk van de drie differentiëlen, dus aan afstellingsmogelijkheden geen gebrek. De ophanging is nu ook voorzien van Reiger schokdempers. De huidige versie van de 307 WRC is een stuk competitiever!,” vertelt Freddy, die dit weekend zijn rijstijl wel zal moeten aanpassen in de BFO 307 WRC.
”Minder agressieve rijstijl”
“Het is al van 2005 geleden dat ik nog met een WRC gereden heb. De voorbije jaren heb ik op hoog niveau gereden met Super 2000′s. Met een Super 2000 moet je veel agressiever zijn: heel laat remmen en vooral maximaal profiteren van de efficiëntie van het onderstel om de snelheid in de bochten zo hoog mogelijk te houden. Met de WRC moet ik wat vroeger remmen en optimaal profiteren van de differentiëlen en het koppel van de turbomotor. Ik zal de winst op andere plaatsen moeten zoeken, vooral op de snelle stukken. Deze WRC haalt immers een top van 218 km/h, wat toch 50 km/h sneller is dan een Super 2000!”

Toch onderschat Freddy de concurrentie geenszins. “Stéphane Sarrazin kan regelmatig dagenlang banden van Michelin testen met de 307 WRC. Ondanks die ervaring had hij moeite om Cuoq af te schudden in Limousin. Ik onderschat het niveau van Cuoq zeker niet. Ik ben wel blij dat we op dit parcours met de WRC kunnen rijden, want het parcours is redelijk snel, maar ook technisch. Hier zal ik de kleuren van BFO beter kunnen verdedigen met de 307 WRC dan met de Super 2000. Het belangrijkste is dat we voor Cuoq eindigen, maar natuurlijk ga ik in de eerste plaats voor de overwinning!”

Mathias Viaene maakte afgelopen weekend tijdens de Geko Rally Van Wervik voor het eerst kennis met een S2000 wagen. Deze deelname kaderde in zijn voorbereiding op de Geko Ypres Rally. Het werd een geslaagde test, want Viaene schonk de NCRS Peugeot 207 S2000 zijn eerste zege van het seizoen.

Mathias Viaene en Pieter Vyncke hadden vooraf aangegeven enkel aan de Geko Ypres Rally te denken. Het Waregemse duo had bijgevolg heel wat testwerk voor de boeg. “We hebben vandaag vooral aan de ophanging en de achteras gewerkt. De aanpassing aan de wagen verliep zeer vlot en sinds deze morgen is de wagen continue geëvoluerd. Ik ben zeer tevreden over de bekomen set-up en we zijn klaar voor Ieper,” aldus Mathias Viaene.

In Wervik stond er met Freddy Loix (Peugeot 207 S2000 van 2C Compétition), die buiten klassement reed, een stevige referentie aan de start. “Je kan beide wagens absoluut niet vergelijken. De Peugeot van Freddy is de derde evolutie, terwijl onze wagen een stuk ouder en minder geëvolueerd is. Ik had gehoopt om 1,5 sec per km te moeten toegeven. Deze morgen waren het 2 seconden, vanmiddag anderhalve seconde en de laatste twee boucles slechts 1 seconde per kilometer. Ondertussen heb ik ook de chrono’s die Dominique Bruyneel (zelfde NCRS Peugeot 207 S2000) en Bernd Casier (Skoda Fabia S2000 Evo 2) hier vorig jaar reden op de voet gevolgd. Van deze laatste twee bleken we telkens sneller. Mijn ambities voor Ieper? Een mooie ereplaats moet kunnen… Top 15 of top 10?”

De competitietest van Mathias Viaene kreeg in Wervik nog een onverwachte wending na de late opgave van Paul Lietaer. “Het klassement deed er vandaag niet toe. Eigenlijk reden we onze eigen wedstrijd zonder aan de zege te denken. Maar het is super als je alles kan uittesten en dan ook nog de overwinning kan meepikken. Het vertrouwen voor Ieper is groot.”

De Tsjech werd nog maar onlangs bevestigd om met het officiele Skoda team te rijden , maar heeft nu zijn deelname in Ieper geannuleerd . In 2011 kon Kopecky in extremis ook al niet deelnemen nadat hij tijdens de shakedown reeds in het dekor ging en bovendien zijn copiloot geblesseerd raakte .

Tijdens hetzelfde weekend van Ieper is er ook de Agrotec Syntium Rally tellend voor het Tsjechisch kampioenschap . Dit jaar rijd Jan zowel in het IRC als in het Tsjechisch kampioenschap , zodoende werd beslist door Skoda Motorsport dat hij moet strijden voor de titel in eigen land .

Jammer want Jan Kopecky werd getipt als kandidaat winnaar in Ieper . Zodoende zullen Andreas Mikkelsen en Juho Hanninen in zijn afwezigheid een goede zaak kunnen doen in het IRC en het Europees Kampioenschap. Met 1 concurrent minder is de weg naar een 8ste overwinning voor Freddy Loix opnieuw realistisch .

Gunther Monnens heeft spijtig genoeg een ongelukkige val gedaan waardoor hij niet kan deelnemen aan de Ypres Historic Rally powered by ConXioN editie 2012.

 
 
Eerste test voor de Australische dame aan het stuur van de Citroën DS3 R3T . Ze zullen deelnemen aan vier evenementen: Geko Ypres Rally, Coppa Citttà di Lucca, Neste Rally Finland en ADAC Rally Deutschland.
 
Molly Taylor, wiens sportmanagement zal worden verzorgd door United Business , probeerde vandaag in Italië de Citroën DS3 - BP Racing , waarmee ze vier rally's zal betwisten.
 
Het programma van de bemanning Molly Taylor - Seb Marshall bestaat uit de deelname aan de Geko Ypres Rally, geldig voor het FIA ​​European Rally Championship en de Intercontinental Rally Challenge , de Rally Coppa Città di Lucca, en twee manches van het FIA World Rally Championship , nl. de Neste Rally Finland en de ADAC Rally Deutschland.
 
De tests voor de bemanning zijn er om vertrouwd te geraken met de auto. Ze gebruikten voor de eerste keer Pirelli banden met het oog op hun debuut in de Belgische rally .
Molly Taylor zei: "Het is voor mij een fantastische kans, en een grote stap voorwaarts in mijn carrière om samen te werken met een professioneel team . Deze auto zal me toestaan ​​om veel bij te leren. Ik probeer zoveel mogelijk te genieten , maar deze auto heeft veel mogelijke instellingen en moeten dus absoluut proberen het te begrijpen .
 
We hebben veel werk dit jaar om de nodige ervaring op te doen . We zullen het nemen zoals het komt en proberen om er het beste van te maken .
 
Pier Liberali van United Business zei: We begonnen deze samenwerking met Molly Taylor, omdat we geloven in deze dame die heeft bewezen als zeer solide en zeer snel . Ik denk dat ze een van de snelste vrouwelijke rallyrijders op mondiaal niveau is.
 
Zoals wij dat doen voor alle andere chauffeurs en waarvan wij reeds het beheer verzorgen , zijn wij bereid voor haar een middellange tot lange termijn programma uit te werken . Ook zijn we bezig met het aantal wedstrijden dat ze aanwezig zal zijn in de rest van het seizoen 2012.
 
Voor deze evenementen zullen we de structuur van BP Racing , die al gebruikt word door een andere rijder, en die al heeft bewezen een goed voorbereid en zeer professionele fabriek te zijn , te gebruiken.
 
Fabrizia Pons (vertegenwoordiger van de FIA ​​Vrouwen in Motorsport commissie) zei : Ik ben erg blij dat Molly de kans krijgt om met de Citroën DS3 te rijden . Te beginnen met Ieper is het een mooie uitdaging voor haar, maar ik weet zeker dat ze nog zal groeien .