Op zaterdag 21 en zondag 22 september 2013 wordt de Rally van Linter gereden . De september maand is dus heel goed gevuld met maar liefst 4 rally's . Binnen 2 weken is er de Hemicuda Rally en 1 week later is er dus de VAS Rally van Linter ;

Het wedstrijdcentrum van Linter is nog steeds gelegen in en rond de voetbalkantine van SC Orsmaal.Het parkoers is gewijzigd t.o.v. de vorige jaren: de KP's van vorig jaar zijn vernieuwd en er is een 3de KP bijgekomen.Er zullen 5 ronden van 3 KP's gereden worden, goed voor ± 110 km KP. De KP's zijn tussen de 7 en 8 km lang.

De timing voor de technische controle is beschikbaar op de website van de Omloop van Vlaanderen .  De deelnemers dienen zich op hun voorziene uur aan te melden aan de TK EXPO.  Deze is gelegen ter hoogte van de uitrit van de parking EXPO en zal aangeduid zijn met FIA-panelen.  Tijdens de roadbook verdeling krijgen de deelnemers een bolletje-pijl waarop de meest aangewezen verbinding staat naar de technsiche controle (zelfde plaats als vorig jaar - JP Motrosport op KP Zoning).  De deelnemers krijgen 30 minuten de tijd voor de verbinding.  Na de technische controle dienen de deelnemers zich aan te melden voor de doumentencontrole.

Link Timing wedstrijd :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/TimingOVV2013-08-17OFFICIALwebsiteRev1.pdf

Link Timing TC Nationaal :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/?pagina=15

Link Timing TC Historic :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/?pagina=15

Het idee om dit jaar eens de strijd aan te gaan in het nieuwe Junior kampioenschap speelde al geruime tijd. Aangezien enkel wagens uit de R1 of R2 categorie zijn voorbehouden was de oranje Philcars-106 geen optie, dus gingen piloot Christophe Panis en copiloot Lode D’haenens opzoek naar een geschikte wagen. Die werd, na veel vergelijk, gevonden bij Heuninck Sport waar een Citroën C2R2 Max zal gehuurd worden! “De C2 had steeds mijn voorkeur aangezien we daar vorig jaar al eens konden mee rijden. Het is een van de oudere wagens in de categorie, maar naar mijn mening nog steeds competitief. Bovendien speelde ons beperkt budget ook mee in de keuze.” aldus Christophe. De Omloop Van Vlaanderen wordt tevens de eerste nationale rally voor Christophe en Lode. “Een stuk meer kp kilometers en vrijdagavond in het donker racen, dat wordt een nieuwe ervaring voor ons, maar we kijken er enorm naar uit!” is Lode enthousiast. Welk resultaat mogen we verwachten? Dit valt af te wachten want het niveau bij de juniors ligt bijzonder hoog. “Het is ook al weer een tijdje geleden dat we nog een rally reden. Hopelijk kunnen we een probleemloze rally genieten en stelselmatig het tempo opdrijven, dan zien we wel waar we uitkomen”.

De rally gaat door te Roeselare (service aan Expo Hallen) en er wordt gereden op vrijdagavond 6 en zaterdag 7 september. Alle supporters op post!
Voor de laatste nieuwtjes kan je steeds op onze Facebookpagina “CELOPI Racing” terecht.

Dynamisch heeft heel wat inspanningen geleverd en na overleg is de knoop doorgehakt!
Na vele jaren komt de populaire Europese rally van Ieper terug naar Lo-Reninge.
De welbekende snelheidsrit "KP Reninge" staat terug op het programma van de Geko Ypres rally eind Juni 2014.
Eind jaren '80, was " KP Reninge" een zeer bekende snelheidsrit in deze rally.
Bekende piloten zoals: Marc Duez, Robert Droogmans, Patrick Snijers, Jimmy Mcrae,... streden voor de titel!
Bovendien viert Ypres rally volgend jaar zijn jubileum.
Na 50 jaar organisatie zorgt een sterke team elk jaar voor een super Europese rally in de Westhoek.
Dit team werd onder andere beloond met:
"Op het jaarlijkse Rally Safety seminarie, dat gehouden werd op 22 en 23 februari 2013 in Zagreb, werd het goede werk van de Geko Ypres Rally in de bloemetjes gezet en kreeg de organisatie de award voor de beste organisatie van het Europees Rallykampioenschap 2012."
(Ref.: http://www.geodynamics.be/veiligheid-geko-ypres-rally-valt-in-de-prijzen/)
KP Reninge word volledig afgewerkt op eigen grondgebied.
De start vindt plaats ter hoogte van "De Pypegale" (Nieuwstraat) en eindigt nabij " 't Convent" (Halve Reningestraat).
Dit project zal zeker ook interessant zijn voor de plaatselijke verenigingen. Deze worden verder ingelicht half weg September.
Er wordt alvast uitgekeken naar de strijd tussen bekende Buitenlandse en Binnenlandse rallypiloten in onze eigen gemeente!

Het duurde maar een paar klassementsproeven, de Amsterdam Shortrally op zondag 1 september. Het FABORY Rallyteam pakte zoals gebruikelijk weer groots uit in de hoofdstad. Dit jaar kregen drie klanten van de hoofdsponsor van het team, FABORY, de kans om beurtelings plaats te nemen op de hotseat naast Johan Faes.

Het FABORY Rallyteam grijpt elk jaar in Amsterdam de kans om iets ludieks te doen. Dit keer stond Johan Faes met de Mitsubishi Lancer EVO 9 aan de start om klanten van FABORY de kans te geven met de rallysport kennis te laten maken. Dat deed hij als X-auto, dus door buiten de wedstrijd om voor de overige deelnemers uit te rijden. Het begon goed. Faes blikt terug: “Ik vermaak mij altijd kostelijk in de X-auto. Geen wedstrijddruk, geen secondenstrijd, gewoon lekker over de proeven boenderen. Het is bovendien erg leuk om de gasten uit te leggen hoe de rallysport in elkaar steekt. Mensen hebben vaak geen idee hoe complex een en ander is. Tijdcontroles, tijdkaarten, starttijden, verbindingsroutes, routeboeken, pacenotes… Op deze wijze probeer ik bovendien een steentje bij te dragen aan het positieve imago van de rallysport. Wij zijn namelijk geen straatracers die zomaar wat rondscheuren. Integendeel, wij zijn enorm serieus en toegewijd met onze hobby bezig.”

Helaas kwam er aan deze prachtige dag een abrupt einde. Terwijl Johan op klassementsproef 3 aan het rondrijden was, vond er op klassementsproef 2 een afschuwelijk ongeluk plaats. Hierbij liet een toeschouwer helaas het leven. Faes: “Ons team leeft enorm mee met de directe en indirecte slachtoffers van dit ongeval en met de equipe die erbij betrokken was.” De wedstrijd werd, begrijpelijkerwijs, direct na dit voorval afgelast.

De Historic Omloop van Vlaanderen staat al jaren hoog bovenaan het todo-lijstje van het SMS-team, maar dit jaar heeft teamboss, Stephen Vankemmel beslist om niet deel te nemen.
Door mechanische pech tijdens de afgelopen Ypres Historic Rally en de GTC Rally, verkeren de SMS-wagens door tijdsgebrek nog niet in optimale koersconditie.
Daarom heeft het SMS-team wijselijk besloten om de wagens eerst voor de volle 100% in topvorm te brengen, alvorens terug aan de start te komen van een rallywedstrijd.
De eerstvolgende rally is nog niet gekend, maar volg het SMS-team via Facebook of op www.sms-team.be en U blijft op de hoogte van het laatste SMS-nieuws.

De Roeselaarse garagehouder Hans Depla komt dit jaar voor de 17e maal aan de start van de Omloop van Vlaanderen.

In de periode 1995-2005 maakte Hans furore met zijn zelf gebouwde Nissan Sunny. “We konden toen wedijveren met de fabrieks-Peugeots en de snelle Renault Clio’s en behaalden tal van klasse-zeges in een sterk bezette categorie. Daarna heb ik de helm aan de haak gehangen maar door toedoen van mijn vriendenkring kwam ik in 2011 opnieuw in actie. Voor het seizoen 2012 werd een Renault Clio gehuurd voor verschillende rally’s maar het werd een kwakkelseizoen. De wagen was wel snel maar niet betrouwbaar en we moesten meerdere keren vroegtijdig aan de kant. Daarom hebben we dit jaar bij een andere tuner een Renault Clio groep N van de jongste generatie gehuurd die uitkomt in de klasse R3.Ons debuut te Ieper mocht gezien worden want in een sterk bezette klasse behaalden we de derde plaats en werden we 29e algemeen. Daarmee konden we onze doelstelling verwezenlijken .

De Omloop van Vlaanderen wordt natuurlijk iets speciaals want ik woon bijna langs het parkoers en mijn hoofdsponsor, Magic Clean, is ook van Roeselare zodat we in deze thuisrally zeker willen scoren. Ondanks het feit dat ik de deelnemerslijst nog niet bekeken heb, wil ik toch wel stellen dat we dit maal gaan voor de klasse-zege. We kennen zowat iedere smalle asfaltweg in de streek en de Renault Clio gaf ons te Ieper veel vertrouwen zodat we gemotiveerd aan de start komen. Hopelijk blijft het droog weer want het parkoers is zo al verraderlijk genoeg en op de snelle, droge wegen heb je toch meer dat “koersgevoel”.

Peter Verpoort , zaakvoerder van Magic Clean, heeft beslist om nog een extra inspanning te doen voor de Omloop van Vlaanderen en steunt dit jaar ook de Britse hardrijder Rob Swann. De 44-jarige ondernemer is een late roeping in de rallysport maar toonde toch snel zijn kunnen door in 2001 het BTRDA kampioenschap te winnen en dat is toch wel een referentie. Door zijn drukke beroepsactiviteiten kon hij zich niet verder toeleggen op een kampioenschap en verkoos hij à la carte te rijden. De jongste jaren was hij al drie maal te gast te Roeselare en werd hij drie maal tweede in de groep N en finishte hij net buiten de top-10. Twee jaar terug liet hij zijn Subaru Impreza ombouwen naar een R4 versie en ondanks het feit dat hij twee provinciale rally’s won en zesde algemeen werd in de Rally van Barbados was Rob niet helemaal tevreden. “De Subaru Impreza R4 kan niet wedijveren met de WRC’s en is te snel voor de groep N’s zodat je eigenlijk in niemandsland aan het rijden bent. Daarom heb ik dit jaar een Subaru Impreza S11 WRC gehuurd voor enkele rally’s en dat beviel me wel. Dan zijn we op zoek gegaan naar een jonge S11 WRC en hebben die uiteindelijk gekocht. Ik debuteer dus met de wagen in Roeselare maar dat schrikt me niet af. We hebben al drie prachtige resultaten behaald in de Omloop van Vlaanderen zodat we met vertrouwen aan de start komen. Mede door het warme onthaal van de organisatie en de steun van enkele plaatselijken ben ik blij deze uitdaging aan te gaan.”

Afgelopen zondag stond de 2e test van de Subaru op het programma. De shortrally van Kasterlee was de ideale gelegenheid om de wagen nog eens aan de tand te voelen. Enerzijds om nog wat meer ervaring op te doen met de auto, anderzijds om te zien welke wijzigingen of revisies er nog nodig zijn.

Na de shortrally van de Suikerstreek hadden we reeds enkele mankementen opgelost, enkel de motorsturing kon niet op korte termijn gerepareerd worden waardoor we in Kasterlee moesten starten met de settings van de vorige wedstrijd. We moesten het dus stellen met een “soft” afgestelde ALS en met lage turbodruk helaas. We konden dus niet meer doen dan gewoon wat extra kilometers maken met de auto en zien of er nog wijzigingen of reparaties nodig zijn.

De eerste ronde werd rustig gestart en meteen ergerde ik mij aan het gebrek aan vermogen.

De tweede en derde ronde konden we niet meer doen dan proberen aan te pikken bij de andere 4x4’s wat natuurlijk niet makkelijk was zonder het volle vermogen maar de tijden vielen al bij al nog goed mee.

In de laatste ronde werden er wat meer risico’s genomen en dat moest resulteren in betere chrono’s maar helaas verloren we op de voorlaatste KP heel wat tijd achter de Nissan 350Z. Op de laatste KP ging het vlot tot er ineens een probleem opdook met vermoedelijk de electronica van de diffs. Alles samen verloren we in de laatste ronde bijna 30sec. Zonder dit verlies had een plaats in de top 10 ergens rond de 6e à 7e tijd er zeker in gezeten, nu moesten we genoegen nemen met een 11e plaats algemeen.

De komende weken gaan we alles in het werk stellen om de gekende problemen te verhelpen zodat we misschien nog van start kunnen gaan in de East Belgian Rally eind september.

Graag wil ik het ganse team bedanken voor hun inzet voor en tijdens de wedstrijd.

Op het laatste moment werd beslist om de Short Rally van Kasterlee aan ons programma toe te voegen. Tijdens de verkenning was al duidelijk dat het parcours met de vele lange rechte stukken niet meteen in ons voordeel ging zijn. Op de eerste proef kregen we meteen een normtijd doordat de wagen voor ons de weg versperde. Hoe de normtijden bepaald worden is ons nog altijd niet duidelijk maar we keken meteen op een achterstand van 14 sec aan op leider Tjoens. Met enkele goede tijden konden we terug komen tot de 2de plaats in div. 1-2 en top 10 algemeen. Helaas brak halfweg wedstrijd de versnellingspook onderaan af. Via een noodreparatie konden we terug de 3e versnelling nemen maar waren we genoodzaakt ook zo de volgende proef af te werken. Gelukkig kon tijdens de service alles hersteld worden en konden we de laatste ronde nog eens voluit de kaart van het spektakel trekken. Door het tijdverlies was een goede einduitslag verloren, maar uiteindelijk waren we heel blij doorgezet te hebben en terug aan de finish te staan!

 

Om de leidersplaats in het VAS DIV4 kampioenschap te verdedigen werd in extermis beslist om deel te nemen in Kasterlee. Een facebook oproep leverde 6 kandidaat co-piloten op, en uiteindelijk werd beslist Stefaan Vanassche mee aan boord te nemen.
Tijdens de verkenningen werd snel duidelijk dat Stefaan reeds de nodige bagage heeft, en op zondagmorgen kon de strijd vol vertrouwen aangevat worden.
De regen van de zaterdag zorgde voor een glad parcours, dus was het toch opletten geblazen de eerste lus.
Na de eerste proef werd duidelijk dat het een Opel strijd zou worden.
Tom TT was snelste, Monnens volgde op 1 sec en wij hadden er nog een extra seconde over gereden.
In de 2de proef was de rangschikking identiek, echter werden de verschillen enkele secondjes groter.
Vanaf de 2de lus was de baan volledig opgedroogd, dus konden we full attack rijden.
Jammergenoeg moest Tom TT de strijd staken tijdens kp3 met een haperend versnellingsapparaat. Monnens maakte ook een kleine fout waardoor we aan de leiding kwamen.
Met nog 5 proeven te gaan beloofde het spannend te worden met Monnens.
Van deze 5 proeven werden 3 proeven met exact dezelfde tijd verreden.
De straftijd die Gunther opgelopen was wegens laattijdig inklokken zorgde voor een welgekomen buffer.
Bekijken we nadien de tijden van alle proeven,dan hebben we op kp3,5,7 driemaal dezelfde scratch-tijd gereden. Lang leve de automatische piloot!
Voor het kampioenschap was dit resultaat alvast zeer interessant.. to be continued

Met de East Belgian Rally, de zevende wedstrijd meetellend voor het BFO Belgian Rally Championship, is Slowly Sideways Belgium op zaterdag 28 september aan zijn laatste organisatie op eigen bodem toe. De wedstrijd wordt door de deelnemers omschreven als één van de mooiste van België omwille van zijn snelle en natuurlijke proeven in de Oostkantons. Een streek waar toppers als Bruno Thiry, Marc Duez of Thierry Neuville opgroeiden.

Het parcours bestaat dit jaar uit 110 km DEMOwedstrijdkilometers verdeeld over 10 klassementsproeven. Het wegdek bestaat uit asfalt en 1% goed berijdbare gravel. De verkenningen vinden plaats op vrijdag 27 september. Het rallycentrum is opnieuw in Sankt Vith (Vennbahnstr. 2) gevestigd.

De inschrijvingsprijs bedraagt 225 euro. Een licentie is verplicht en kan alsnog bekomen worden voor 60 euro per persoon. Het aantal inschrijvingen is beperkt tot 40 auto's. De Slowly's rijden over de proeven tussen de 000 en de 00. De leden van Slowly Sideways Belgium krijgen binnenkort een inschrijvingsformulier toegestuurd, andere geïnteresseerden kunnen hun exemplaar aanvragen via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Voor meer info over deze wedstrijd en de licenties kan u eveneens bij Kirsten terecht.

Voorlopige deelnemerslijst East Belgian Rally 2013

  • 1 Sascha Oosterlinck - Joeri Vanackere (Ford Escort MK2) (Ari Vatanen, RAC Rally 1977)
  • 2 Olivier Hermans - Marc Hermans (Trabant 601 RS) (Franz Ficker, 1000 Lakes Rally 1985)
  • 3 Henk Van der Linde - Marcel Neleman (NL) (Opel Manta 400) (Jimmy McRae, Brits Rallykampioenschap 1985)
  • 4 Frank Jorissen - Winnie Lardenjoije (Opel Ascona 400) (Herwig Nelissen, Himalayan Rally 1986)
  • 5 Jurgen De Bruyne - Gerrit De Groote (Toyota Celica TA22) (Ove Andersson, RAC Rally 1973)
  • 6 Götz Pfauder - Wea Smilde (NL) (Opel Ascona A) (Walter Röhl, EK Rally 1973)
  • 7 Patrick Verhulst - Jonas Verhulst (Triumph TR7 16v) (Tony Pond, Boucles de Spa 1977)
  • 8 Michel Smeets - Jac Waalen (NL) (Opel Ascona A Automatic) (Lillebror Nasenius, Rallye Monte Carlo 1973)
  • 9 Serge Daels - Johnny Vancayseele (Toyota Celica TA20) (Hannu Mikkola, RAC Rally 1977)
  • 10 Donald Verhaeghe - Jean-Marie Ryon (Triumph TR7 V8) (Tony Pond, 24u van Ieper 1978)
  • 11 Ton Koster - Raymond Koster (NL) (Daf 66) (Rob Slotemaker, Tulpen Rally 1974)
  • 12 Johnny Verthé - Kirstin Brackx (TBA)

Eindelijk eens een goeie wedstrijd voor ons team, na verscheidene tegenslagen dit jaar. Staden werd deze keer gereden met Patrick Lievens en co Benny Vanhaelewijn (lingerie Nefis Roeselare).

Op kp 1 werd rustig gestart en alles verliep vlot , het was weer een beetje wennen met pas voor de tweede maal co Benny. Bij een R3 bijna aan het einde van de kp kwamen we dwars op de weg te staan, gelukkig zonder erg ( 10 tal seconden verloren..). Op naar kp 2, alles verliep alles vlotjes, een mooie 3de tijd behaald bij de historics. Patrick was dus duidelijk in vorm aan het komen. Dan op naar kp 3 , piloot en copiloot werden elkaar al een beetje gewoon, dus konden we al een beetje vlotter over de weg. Bij het dwarsen van de grote baan ging het zelfs een beetje te vlot, bij de jump zijn we iets van onze baan afgeweken, resultaat rechterspiegel kwijt.

Service rond de kerk , tiende plaats bij de historics, we hadden ondervonden dat de wagen niet altijd direct starte, dus ons service team heeft direct een andere demareur gestoken. 2de ronde het liep als maar beter, we draaiden iedere kp betere tijden. Bij de 2de kp in Westrozebeke op de onverharde strook kregen we het gevoel dat de uitlaat redelijk wat slagen kreeg. Maar Patrick bleef gaan, hij had een superdag, zo schoven we weer een paar plaatsen op in het klassement. Volgende kp’s ging alles zeer vlot, alleen de startproblemen werden erger, de manta wilde niet meer starten. Iedere keer dat hij stil viel , moest hij in gang geduwd worden, bij de laatste start in Westrozebeke stonden we klaar aan de start, motor valt stil, Benny uit de gordels duwen maar en binnen de minuut weer in de gordels en op tijd vertrokken. Door de afgebroken uitlaat vlakbij de motor verloren we toch wat trekkracht. Na de laatste kp in Oostnieuwkerke hoorden we dat we vijfde waren bij de historics en 33ste algemeen,

Dus kunnen we zeker spreken van een geslaagde rally van Staden. Op naar de Omloop nu met Wouter Lievens & Nico Hoflack en hopen dat het ook een goeie wedstrijd word voor hun.

Na een (te) lange afwezigheid werd de Rally van Staden voor ons een test als nieuw team ( nieuwe co ) , nieuwe set-up , eerste maal met sequentiële bak en terug in groep-A versie. De wagen werd nog maar eens verbeterd door Van Hoof Sport uit Wintelre bij Eindhoven .
Met succes moet ik zeggen , veel stabieler in de snelle situaties en de remzones . De sequentiële bediening van de bak was een iets grotere aanpassing , maar naarmate de wedstrijd vorderde werd het een automatisme , gewoonweg schitterend . De aanwezigheid van Piet en Sander van Hoof voor deze eerste test deed ook wonderen , tal van tips en triks gaven ons het vertrouwen dat we nodig hadden, wat resulteerde in toch wel goeie en hoopgevende tijden .Dank aan Philcars voor de prima service. Onze volgende uitdaging word de Hemicuda rally met hopelijk een even succesvol einde .
Bij deze ook nog eens onze sponsors bedanken voor de steun en het vertrouwen , www.edss.be ,www.debels-trading.be ,www.flanderstradingcenter.be , www.muylleautobedrijf.be ,www.q-nickgrafix.com , en tot slot onze nieuwste sponsor www.seynhaeve-plastics.be

Traditioneel vond op 15 augustus de Rally van Staden plaats. De verkenningen verliepen vlekkeloos en het vernieuwde parcours werd op papier gezet. ‘s Morgens lagen de proeven er verrassend nat bij maar toch besloten we vlot te vertrekken. Het vertrouwen was groot en de nota’s waren perfect waardoor we meteen heel goede tijden konden neerzetten. Toch waren we zeer verrast toen we als 1ste in div. 1-2 en 11e algemeen terug over het podium mochten na de eerste ronde! Met het opdrogende parcours wisten we dat we vermogen tekort gingen komen om die positie vast te houden maar het resultaat in div. 1-2 was voor ons het belangrijkst. Stijn Vandaele voerde de druk op met een heel snelle tijd op KP 4 maar helaas kwam een einde aan deze strijd toen Stijn moest opgeven. Vanaf dan hadden we ruime voorsprong in onze klasse. Toch bleven we nog even aanvallen om geconcentreerd te blijven. Voor de laatste proeven was de boodschap vooral uitrijden en geen onnodige risico’s meer nemen. Uiteindelijk werden we afgevlagd als 1e in div. 1-2 en 14e algemeen. Ongetwijfeld één van onze beste rally’s tot nu toe! Tot slot nog een woordje van dank aan onze partners, de mensen van de service, de organisatie voor een schitterende wedstrijd en de talloze supporters langs de weg om ons telkens opnieuw vooruit te schreeuwen!