Freddy Loix (ŠKODA Fabia R5) en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Spa gewonnen, dat is de tweede wedstrijd van het BK rally 2016. Voor de Limburger is het de tweede zege dit seizoen, de tweede op rij in Spa. Het verhaal van de rally van Spa is snel verteld. Freddy Loix nam op vrijdag meteen de leiding maar moest die in de derde rit opnieuw afstaan aan gouwgenoot Princen.
De derde rit startte met vertraging, Loix vergat de voorruitverwarming aan te zetten waardoor hij tijdens de rit last had van een aangedampte voorruit. In de twee volgende ritten zette Loix de scheve situatie recht zodat hij, weliswaar met een minieme bonus van 0.9 sec, als leider aan de tweede dag mocht beginnen. Zaterdagochtend stuurde Loix zijn ŠKODA Fabia R5 perfect over het technische parcours en won alle 4 de klassementsritten van de eerste ronde. Eerste achtervolger Kris Princen volgde op 21 seconden en kreeg die kloof niet meer gedicht. In de eindstand gaat Freddy Loix Kris Princen en Vincent Verschueren (ŠKODA Fabia R5) vooraf waardoor we hetzelfde podium hebben als in de Haspengouw rally.
“Twee wedstrijden gereden en twee zeges” glundert Freddy Loix. “Beter doen is onmogelijk. Ik ben blij met deze zege. We hebben er hard voor moeten vechten. De Spa rally was een stresserende wedstrijd. Het parcours was zeer technisch en moeilijk, de weeromstandigheden op vrijdag waren zeer wisselvallig met veel nevel en mist en Kris Princen bleef de hele wedstrijd aanklampen. Op het einde hebben we de kloof nog wat kunnen uitdiepen maar eigenlijk volgde Kris constant op ongeveer 20 seconden. In de rally van Haspengouw is 10 seconden voorsprong veel maar in Spa betekent een voorsprong van 20 seconden niets. Misschien oogde de zege makkelijk maar dat was het allerminst. Mijn team 2C Compétition leverde me opnieuw een zeer competitieve ŠKODA Fabia R5. Ik ben blij dat ik het heb kunnen afmaken. Net als in de Haspengouw hebben ze uitstekend werk geleverd.
“Een mooie wedstrijd, een knap parcours en een zege zorgen voor een voldaan gevoel” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Het enige minpunt was dat we heel lang moesten wachten tussen de klassementsritten en het feit dat de historics al eerste de baan op moesten bemoeilijkte ons werk. De info die we van onze ouvreurs kregen stemde bijna niet meer overeen met de staat van het parcours op het moment dat wij erover reden. Deze zege is een mooie zege, eentje waar we enorm hard hebben voor moeten werken. Het was niet evident. De strijd met Kris Princen was net zo intens als in de Haspengouw. Twee zeges op rij is mooi. Maar je kent het spreekwoord: geen twee zonder drie! Afspraak op 9 april in Tielt.”
Freddy Loix (Belgian Rally Championship) en François Duval (Belgian Historic Rally Championship) hebben hun favorietenrol waargemaakt tijdens de tweede editie van de Spa Rally: ze zegevierden in hun respectieve categorie na een briljante en regelmatige wedstrijd. Hun uitdagers hielden de druk hoog tot het bittere einde, waardoor ze bijdroegen tot het sportieve succes van de tweede afspraak van het seizoen, die bovendien ook bij de toeschouwers een succes werd. Duizenden liefhebbers volgden de strijd langs een parcours dat veel positieve kritiek kreeg, het bewijs dat de liefde tussen Spa en de rallysport niet ten einde is. Integendeel!
Freddy Loix vertrok zaterdagochtend met een minieme voorsprong op Kris Princen, maar legde de lat meteen een stuk hoger om een kloof te slaan. En toch was hij nooit zeker van zijn stuk: “Deze zege heeft een bijzondere betekenis, want deze rally was heel stresserend”, verklaarde hij na afloop. “Ik gaf het beste van mezelf, maar nooit kon ik een definitief verschil bij elkaar rijden. Toen ik in de namiddag even van het gas ging in de veeleisende stroken, nam Kris meteen drie seconden terug… Relaxen was dus geen optie. Daarom hou ik zoveel van rally: strijden om elke seconde! Ik wil tot slot onderlijnen in welke mate ik gecharmeerd ben door het parcours, dat op uitzondering van een strook onverhard hier en daar, echt fantastisch en enorm selectief is gebleken. Zulke proeven wil ik elke dag afwerken!”
Kris Princen probeerde tevergeefs om de Belgisch kampioen te laten kraken. De officiële vertegenwoordiger van Peugeot België-Luxemburg verloor enkele seconden op zaterdagochtend en gaf toe dat beter niet mogelijk was geweest: “In normale omstandigheden zie ik niet in hoe ik Freddy had kunnen kloppen”, legde hij uit aan de zijde van zijn mooie 208T16 R5. “Ik wacht ongeduldig op de volgende evolutie, die ongeveer vijftien pk zou moeten toevoegen aan mijn bolide. Dat gezegd zijnde, deze tweede plaats bevalt me wel, aangezien ze behaald werd na een prachtig duel op een ongelofelijk terrein.”
Aan de aankomst bedroeg het verschil tussen beiden 35”6, terwijl de derde plaats bezet werd door Vincent Verschueren, die in de slotfase de maat nam van Xavier Bouche. Beide rijders beschikten over een Skoda Fabia R5 en benadrukten dat het aartsmoeilijk was geweest om het leidende duo het vuur aan de schenen te leggen: “Freddy en Kris hebben heel veel ervaring op zak aan het stuur van krachtige bolides als de R5. Om ze te verslaan moeten we kilometers afmalen om de limieten van de wagen te ontdekken. Die situatie zou dus in de loop van de volgende wedstrijden moeten verbeteren.”
Cédric De Cecco maakte de top 5 volledig en loste de verwachtingen in voor zijn debuut op de Peugeot 208T16 R5: “Wat een fabelachtige wagen!”, vertrouwde hij ons toe op het podium. “Ik volgde mijn strijdplan: de wagen stap voor stap leren kennen, en daarom ben ik ook fier op mijn twee derde tijden van zaterdag. Ik heb maar van één ding spijt: dit fantastische speelgoed weer moeten afgeven… Maar hopelijk niet voor lang.”
Na een oefengalop in de Condroz beschikte Guillaume Dilley nogmaals over de DS3 R5 en opnieuw liet hij een uitstekende prestatie optekenen. De jonge rijder uit Waals-Brabant, bijgestaan door de ervaren Stéphane Prévot, stond aan de aankomst in zesde stelling na enkele oponthouden: twee moeilijke doortochten in de mist van La Reid, een geblokkeerd rempedaal door een… moer van de brandblusser en uiteindelijk een lekke band. Toch is het rapport positief, aangezien de Citroën Belux Junior Team-rijder op twee dagen heel wat ervaring opgedaan heeft die zeker en vast van pas kan komen in de volgende wedstrijden. In de einduitslag doet de Belgisch R3-kampioen beter dan Benoît Allart en Eric Cunin (beiden op Skoda Fabia WRC) die enkele leuke chrono’s lieten noteren, en vervolgens ook Michael Albert en Anthony Martin, de beste vertegenwoordigers van het Mitsubishi-kamp met hun Evo9.
Op de erelijst van de categorie BRC staan ook Stéphane Hermann (Fiat Punto), soeverein bij de tweewielaangedreven wagens na enkele verbluffende prestaties, Frédéric Bouvy (Porsche 997), winnaar in RGT en uitstekend dertiende algemeen, de lokale helden Fabrice Jehenson (Renault Clio) en Antoine Luxen (Peugeot 205), erg sterk met hun kleine voorwielaandrijvers, en Amaury Molle (Opel Adam) als beste Junior.
Duval op de afspraak
Net als de wedstrijd voor ‘moderne’ wagens, hield de categorie voor historische wagens de toeschouwers lang in spanning. François Duval maakte zijn terugkeer in Spa, waar hij zoveel geschitterd heeft, op een Ford Escort RS in de kleuren van Gordon. De winnaar van de rally van Australië 2005 kreeg enkele te duchten tegenstanders met een Porsche 911, maar loste de verwachtingen in… en had geen spijt van zijn deelname: “Ik ben naar de Spa Rally afgezakt om plezier te beleven en dat doel heb ik in ieder geval behaald. Het snelle, technische en verraderlijke parcours – door de winterse omstandigheden – was echt ongelofelijk. Bovendien moest ik tot het einde alles uit de kast halen, want de Porsche-rijders gunden me geen rust.”
Bernard Munster, François De Spa en Jean-Pierre Van de Wauwer hielden de favoriet immers tot de laatste meter in het vizier. De eerstgenoemde kreeg te kampen met een lekke band en problemen aan de stuurinrichting (de vijfde plek was zijn deel), terwijl de twee anderen in diezelfde volgorde over de eindstreep kwamen, achter de Escort-rijder, maar ook zij kenden de nodige problemen (brutale landing na een jump voor de ene, verkeerde bandenkeuze en… verkeer in een showproef voor de andere). Geoffrey Leyon (Ford Escort RS Mk1) bleef in het kielzog van de kopgroep en tekende uiteindelijk voor de vierde plaats, die ook voor Pieter Jan Maeyaert (Ford Escort RS Mk2) kon geweest zijn. Maar in het zicht van de aankomst, in een poging om naar de derde podiumplaats te rijden, ging hij in de fout.
Schoonbroodt-Gehlen soeverein
Drie rally’s in één: deze Spa Rally ontving ook de liefhebbers van de regelmaat, waar Gaetan Schoonbroodt – sterk gegidst door François Gehlen aan boord van de knappe Ford Escort RS – als winnaar uit de bus kwam. Schoonbroodt kwam erg snel vooraan postvatten, nadat twee favorieten uit de wedstrijd verdwenen waren (crash voor Christian Crucifix, brand voor Daniel Reuter), en won duidelijk voor Pascal Gonin (met Marc Sevrin als corijder op een BMW 2002 Tii) en François Destrée (bijgestaan door Frédéric Van Rijckevorsel) op zijn Volvo Amazon.
Het doek is gevallen over deze tweede editie van de Spa Rally, die allesbehalve ontgoocheld heeft. Nog meer dan in 2015 is DG Sport in zijn opzet geslaagd… en afspraak alvast in 2017: we tellen nu al af naar de derde editie van de Spa Rally!
De tweede manche van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, leverde Vincent Verschueren en Veronique Hostens meteen de eerste podiumplaats van het seizoen op. Samen met winnaar Freddy Loix, werd de R5 van Kris Princen in een Skoda-tang genomen.Vrijdagavond, na de eerste vijf klassementsproeven van de Spa Rally, verreden in het donker, stonden Vincent Verschueren en Veronique Hostens op de vierde plaats. Een sterke opening, maar het verschil bedroeg al 1'04" op leider Freddy Loix.
"De eerste avond bracht niet wat ik ervan verwacht had," vertelde Vincent Verschueren. "Door het vallen van de mist en het koude weer, lag het asfalt er bijzonder glad bij. Zeker in Saive, waar de Historics enorm veel vuil op de baan hadden gegooid. De afstellingen die we gekozen hadden bleken te hard voor deze omstandigheden. Ik voelde de auto niet goed aan. Maar, uiteindelijk was onze vierde plaats het gevolg van een defecte sensor van de versnellingsbak, wat 27" kostte op de proef van La Reid. De omstandigheden waren verre van ideaal, gelet op mijn gebrek aan parcourskennis in Spa en mijn gebrek aan kilometers met de Skoda Fabia R5."
Zaterdag, toen de proeven er droger bij lagen, verhoogde Vincent het ritme. De Godrive Skoda bleef in een felle strijd verwikkeld met de Fabia R5 van Xavier Bouche, die uiteindelijk toch moest plooien. Vincent Verschueren eindigde op een knappe derde plaats in deze tweede editie van de Spa Rally.
"We staan op onze plaats, want op dit parcours had ik duidelijk niet voldoende ervaring met de Fabia R5 om maximaal aan te vallen en het tempo van Freddy of Kris te volgen. Men beseft het niet altijd, maar die twee kleppers trekken het niveau in het Belgisch kampioenschap enorm naar omhoog. Hier worden we allemaal beter van. Ik ben er zeker van dat dit ook zal blijken in Ieper. Met het ritme van het BRC, moeten we geen schrik hebben van de buitenlanders. Ik kijk al uit naar de TAC Rally, waar ik op vertrouwd terrein de aanval in kan zetten," besluit Vincent Verschueren, die de Skoda weer feilloos naar de finish stuurde.
Afspraak binnen enkele weken in de TAC Rally in Tielt (8-9 april).
Op 25 april staat het pittoreske centrum van Dranouter voor de 44ste keer in het teken van de Rallysprint van de Monteberg, een wedstrijd die dit jaar gesteund wordt door Station Le Seau, het servicestation waar ook kaarten in voorverkoop gekocht kunnen worden. De "Station Le Seau Rallysprint Monteberg" is het eerste grote rallyweekend voor Superstage, naast de Kenotek Ypres Rally, de Ypres Historic Rally en de Aarova Rallysprint in Oudenaarde. De Rallysprint Monteberg, de officiële kick off richting Ieper, blijft een ideale voorbereidingswedstrijd.
Om de banden met de Kenotek Ypres Rally nog eens extra in de verf te zetten, zal Dranouter dit jaar het decor vormen van de officiële Kenotek Ypres Rally Kick Off, wat gepaard zal gaan met enkele verrassingen, maar natuurlijk is de 44ste editie van de Rallysprint van de Monteberg zelf ook de klassieker onder de Vlaamse rallysprints. Op zondag 25 april staan opnieuw 4 passages op snelheid op de klassementsproef van 8,1 km op het programma, te beginnen vanaf 8h30. De start van de klassementsproef bevindt zich in de Lettingstraat in Dranouter, aan de voet van de Monteberg.
Vorig jaar was Andy Lefevere de sterkste, voor Lorenzo Bossu en Dirk Vermeirsch. Patrick Snijers stuurde zijn Degro Porsche, die dit jaar de affiche siert, naar de vijfde plaats achter Jasper Van den Heuvel.
Benieuwd wie dit jaar de snelste zal zijn op de Monteberg... De inschrijvingen zijn alvast geopend.
Na zijn vierde plaats in de Spa Rally, ondanks een felle griepaanval, is Vincent Verschueren in topvorm voor de Spa Rally, waar hij opnieuw genavigeerd zal worden door Veronique Hostens, die verstek moest geven voor de openingswedstrijd. De ziektekiemen zijn verdreven en Vincent heeft nog wat goed te maken in Spa, waar hij vorig jaar vroegtijdig het strijdtoneel moest verlaten. Deze keer wil hij tot de finish meestrijden voor een podiumplaats.
"Natuurlijk hebben we niet de beste herinneringen aan de eerste editie van de Spa Rally, maar dat is vanaf nu niet meer van belang. Iedereen zal wel lessen getrokken hebben uit de eerste editie," vertelt Vincent Verschueren, die uitkijkt naar de kennismaking met de nieuwe klassementsproeven. "Het parcours is zeker niet makkelijk. De meeste proeven zijn nieuw of worden in omgekeerde richting verreden. Het zijn snelle proeven, maar sommige stroken zijn ook bijzonder technisch. Omdat we vrijdagavond meteen met vijf proeven in het donker starten, belooft het een lastige start te worden. Dat de Historics voor ons starten is op zich geen probleem, maar hopelijk lopen we daardoor geen vertraging op, want er wordt ons niet veel nachtrust gegund tussen de vrijdagetappe en de start zaterdagochtend. Ik slaap toch liever wat langer..."
Wie aan de Spa Rally denkt, heeft natuurlijk meteen de Clémentine voor ogen, de legendarische proef door de bossen.
"De Clémentine is een moeilijke proef waar je het verschil kunt maken, maar je kan er ook je wedstrijd compleet verknallen. Je moet op het moment zelf inschatten of je kunt aanvallen. Wanneer het gevoel goed is tijdens de eerste meters op de Clémentine, dan kan je aanvallen. Maar, heb je niet het optimale vertrouwen, dan neem je beter niet teveel risico's..."
Wat de ambitie betreft, blijft Vincent voorzichtig. De Skoda-piloot wil zijn GoDrive-machine graag op het podium zetten... "Dat is zeker onze doelstelling, maar er zijn veel kandidaten voor het podium, te beginnen met Freddy Loix, Kris Princen en thuisrijder Cédric Cherain, maar ook Xavier Bouche en Kevin Demaerschalk zullen hard gaan... We zien wel. Ik sta in elk geval scherper dan in Landen!"
De strijd voor de algemene overwinning zal dan allicht wel tussen de rijders van 4x4-bolides gaan, toch zijn er ook andere duels die de toeschouwers van de Spa Rally zeker zullen boeien. Dan denken we in de eerste plaats aan de strijd tussen de voortrekkers - jonge kerels, meestal - die vooral aan de slag gaan in de klassen RC3, RC4 en RC5.
Met enkel Sébastien Honnay (Peugeot 207) als tegenstander in RC3 mag Florian Jupsin zich met zijn Renault Clio R3T tot favoriet benoemen. Hij verdedigt de kleuren van Emocar, officiële partner van de Spa Rally, en de jongeman uit Theux heeft een drievoudig doel voor ogen: de klasse winnen, de beste te zijn bij de tweewielaandrijvers - met als tegenstanders enkele Porsches... en zijn merkcollega Stefaan Tsjoens, die over een Mégane RS beschikt - , en algemeen zo hoog mogelijk te eindigen.
Ietsje daarachter gaat het er in de klasse RC4 eveneens heet aan. Heel wat jonge wolven zijn niet vergeten dat Gino Bux twaalf maanden geleden met een Peugeot 208 R2 een top-5 reed. Op kop van die bende 'wildemannen' wordt opnieuw een vertegenwoordiger van het merk met de leeuw verwacht: Steven Dolfen, met zijn 208 al winnaar in de Haspengouw. Of gaat de leidersrol naar streekrijder Arnaud Dedouaire, met zijn Ford Fiesta altijd te duchten. Dit duo zal zich alvast moeten hoeden voor Sébastien Bedoret (Renault Twingo), net als drie Opel Adam-rijders: Amaury Molle, Romain Delhez en regerend Junior-kampioen Andy Dewaleff. Deze laatste moet nog wennen aan zijn nieuwe corijder Louis Louka, want zijn samenwerking met Philippe Rasdolsky kwam enkele dagen voor deze Spa Rally aan zijn eind.
Nog steeds in RC4 volgen we ook Tobias Brül (Ford Fiesta), Jimmy Grommen en Thierry Lefin (nog altijd trouw aan de Citroën C2-R2 Max), net zoals Nikolay Gryazin (Peugeot 208). Deze jonge Rus beperkte zich tot nu toe tot wedstrijden in Noord-Europa - met uitzondering van de Valais 2015, waar hij met een Skoda Fabia R5 als zesde finishte - maar komt nu naar Spa om asfaltervaring op te doen, een ondergrond die hij amper kent. Bovendien wil hij recente opgaves in Noorwegen en Finland zo snel mogelijk vergeten.
In RC5 zijn ze met drie in het gevecht voor de lauweren: Lucas Walbrecq en Kjell Vandenberghe (Renault Twingo R1) en Anthony Dovifat (DS3 R1). Eerstgenoemde staat voor een belangrijke opdracht, want hij bezet voorlopig een tweede plaats in de Junior-rangschikking, achter Joachim Wagemans. Deze laatste is afwezig in Spa, want de winnaar van de Haspengouw geeft voorrang aan zijn programma in Frankrijk. Voor Walbrecq wordt het belangrijk om de klasse te winnen, maar ook om een maximum aan scratches te laten optekenen, zodat hij zijn puntentotaal in het kampioenschap zoveel mogelijk kan aandikken.
Voeg bij deze lijst ook nog de rijders van de vele wagens uit de groepen NCM en NCE - Stephan Hermann, Harry Bouillon en consorten - en u komt aan een indrukwekkend totaal rijders die met hun voortrekker voor spektakel van de hoogste plank zullen zorgen!
De enige promotiecompetitie in de Belgische rallysport dit jaar, de Trophée Renault Twingo RSBE, start nu vrijdag en zaterdag in de omgeving van Spa. Het is de eerste van vier manches, met vervolgens nog de Wallonie, Ypres en de Condroz. Drie deelnemers telt de Spa Rally, maar het gaat om sterke deelnemers waarvan er al twee aanwezig waren in de eerste nationale rally van het seizoen, de Haspengouw. Zij streden er mee om de titel van beste Junior.
“De Trophée RSBE blijft een van de beste manieren voor een jonge rijder om zijn debuut in de rallysport te maken”, aldus Jean-Baptiste Malherbe. “Voor 15.000 euro, kan u een Twingo met kit R1 kopen, een kit ter waarde van de 6500 euro. Iedere wedstrijd vereist een budget van 3000 à 4000 euro, deelnameprijs inbegrepen. Wij hebben ter plaatse een vrachtwagen met reserveonderdelen”
Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met de premies die te verdienen zijn aan de aankomst voor de top 4 van de Trophée, of 1300 euro voor de winnaar, 700 euro voor de tweede, 400 voor de derde en 100 voor de vierde en als er geen vier deelnemers zijn, dan wordt ook dat geldt onder de top 3 verdeeld. Zo kunnen er nog enkele rondjes af na de wedstrijd…
In Spa, hebben de drie rijders in een Twingo verschillende ambities. “Na een goede start in Landen, wil Sébastien Bédoret zijn groeicurve verder zetten. hij rijdt nog maar zijn derde rally in R2, een klasse waar de concurrentie stevig is”, gaat de patron van Racing Spirit verder. “Met een kleine bom van 205 paarden, kan men zich op de wegen in de Ardennen al amuseren. De nummer twee van het kampioenschap Junior en leider in de klasse R1, Lucas Walbrecq, zal willen profiteren van de afwezigheid van Joachim Wagemans om leider te worden in de klasse Junior terwijl de Nederlandstalige Kjell Vandenberghe een nieuwkomer is die we met veel plezier ontvangen.”
Het reglement van het BK Rally geeft een klein voordeel aan de mensen uit de kleinste categorie. Lucas Walbrecq (23) maakt dus kans om de opvolger te worden van Andy Dewallef, kampioen Junior vorig jaar, ook met een Twingo. “Maar opgepast, het gevecht in R1 met de DS3 van Anthony Dovifat zal niet makkelijk zijn”, vertelt de snelste jonge politieagent van het land. “We tellen na de Haspengouw amper één punt minder, daar waar we met een originele versnellingsbak reden. Met de kortere verhoudingen, zou het beter moeten gaan. Ik rij echt om een jongensdroom te verwezenlijken. Mijn broer Thomas heeft dezelfde passie als ik en assisteert Sébastien Bédoret in R2. We hebben niet de middelen om hoger te mikken. We willen ons amuseren en zouden graag op het podium staan na de East Belgium om deel te nemen aan het RACB stuurwiel. Daar gaan we dan voluit voor!”
Claudie Tanghe is al jaren een smaakmaker van de rally's in Noord-Frankrijk. Zeker de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais heeft geen geheimen voor de drukker uit Komen. Sinds 1996 staat Claudie bijna elk jaar aan de start van de openingswedstrijd van het Frans rallykampioenschap. Dit jaar voor de eerste keer met een moderne topwagen, de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team.
Afgelopen vrijdag hebben Claudie Tanghe en Filip Cuvelier de Ford Fiesta R5 gedurende een halve dag getest. "Een erg nuttige testsessie, want de 6 Uren van Kortrijk, verreden in kletsnatte omstandigheden, waren niet optimaal om een nieuwe wagen te leren kennen. Ik ben onder de indruk van de Fiesta R5. Het chassis is uitstekend, net als de remmen, waardoor je de indruk hebt dat de motor wat punch mist omdat de wagen meer vermogen zou kunnen verwerken. Tijdens de testsessie heb ik de limiet van de auto nog niet gevonden. Het is afwachten hoe ver die ligt," vertelt Claudie, die zich bij droog weer kansloos acht tegen de WRC's op de 18 klassementsproeven van de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.
"De drie snelste WRC's van Pierre Roché, David Salanon en Eric Brunson zullen te sterk zijn bij droog weer, maar de Mini van Gilles Stiévenart moet een haalbare kaart zijn. Achter deze drie WRC's moeten we kunnen strijden voor de eerste plaats bij de R5's met Eric Mauffrey en Sylvain Michel, die de Skoda Fabia R5 van 2C Compétition zal besturen. Het zal in elk geval een bijzondere ervaring zijn, want sinds mijn eerste deelname heb ik in feite altijd gereden met auto's die op dat moment al verouderd waren, behalve misschien destijds met de Ford Escort Cosworth Gr.N. De Renties Ford Fiesta R5 is deze keer wel een eigentijdse topauto."
Het scherpt de ambitie van Claudie Tanghe en Filip Cuvelier nog aan. Vrijdag en zaterdag willen ze schitteren in de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.
Gemotiveerde medewerkers voor de inkom meer dan welkom ! Om de Kenotek Ypres Rally, een wedstrijd die tot de absolute top behoort van het European Rally Championship, te organiseren zijn honderden gemotiveerde en gepassioneerde medewerkers nodig. In de organisatie van Club Superstage zijn er diverse verantwoordelijkheden die ingevuld moeten worden en die een mooie uitdaging zijn voor elk van de vrijwillige medewerkers.
Organiseren is een passie e, wie verantwoordelijkheid wil opnemen krijgt het vertrouwen om zich verder te ontplooien en zijn dromen waar te maken.
Het verdict van de Spa Rally 2015 was amper gevallen of het team van DG Sport was al druk bezig met de voorbereiding op de editie 2016, die eind deze week (18-19 maart) zal plaatsvinden. Toen al uitten Christian Jupsin en Robert Vandevorst, de drijvende krachten van de organisatie, de wens dat ze in 2016 nog meer teams uit de regionale wedstrijden aan de start wilden hebben.
In die optiek werden heel wat maatregelen getroffen (korting op de inschrijving, 'technische' dag met de controleurs van RACB Sport, enz.), om zo de interesse te wekken van de deelnemers zonder wie deze discipline eenvoudigweg niet zou bestaan. Het resultaat lost de verwachtingen in en als kers op de taart kan er worden vastgesteld dat heel wat rallyrijders (m/v) uit de regio rond Spa op de deelnemerslijst van de tweede manche van het Belgisch kampioenschap prijken.
Heel wat onder hen kozen voor de klasse NCM (wagens die op nationaal niveau zijn gehomologeerd) en NCE (modellen die niet langer over de FIA A of N-homologatie beschikken). In dat peloton nemen de Renaults Clio het leeuwendeel van de koek voor hun rekening. Ze zouden ook een belangrijke rol kunnen spelen, dankzij onder andere Jonathan Georges-Geoffrey André, Michael Henrard-Kevin Dejonge, Fabrice Jehenson-Charles Rousseau, Olivier Leroy-Nicolas Delvaux, Kevin Lepaily-Hélène Habotte en andere Arnaud Beaupain-Laurent Richard.
De concurrentie van de Clio's wordt aangevoerd door de Honda Civic van David Schmetz-Kevin Vandenbussche, de Ford Fiesta R200 van Harry Bouillon-Bernard De Preter, de VW Golf kitcar van Aurélie Dehaye-Eddy Gully, de Citroëns Saxo van Cédric Blaise-Jean-Marc Henrard en Laurent Joassin-Pierre Bourguignon, de Peugeots 306 van Patrick Bourgeois-Stéphane Kairis, 205 van Antoine Luxen-Sergio Pezzetti en 106 van Bruno Beulen-Bruno Simonis, maar ook de Opel Corsa GSi, Nissan Micra, VW Polo 16V, enz.
Voor het spektakel kunnen we rekenen op Dominique Genten – met Charly Rosen aan zijn zijde – want hij is vast van plan om met zijn BMW E30 325 het publiek te entertainen. Er wordt ook vrouwelijke charme verwacht, van onder andere Donatienne en Romy Servais (Citroën Saxo), Elisabeth Fagnant met Kevin Petitfrère (Renault Clio) aan haar zijde, en de enkele juffrouwen die in het rechterzitje de nota's zullen dicteren.
De blikvangers van de regionale delegatie zijn ongetwijfeld Stephan Hermann en Achim Maraite, samen in hun duivelse Fiat Punto, die hen een mooie plaats in de algemene rangschikking zou moeten kunnen bezorgen.
Aanstaande vrijdag en zaterdag wordt de Spa rally georganiseerd, dat is de tweede van in totaal negen wedstrijden van het BK Rally 2016. Na hun zege in de rally van Haspengouw willen Freddy Loix en Johan Gitsels bevestigen en ook de tweede wedstrijd van het seizoen naar hun hand zetten.
Vorig jaar werd de rally van Spa van onder het stof gehaald met als gevolg een geweldige sportieve strijd op een inspirerend en tot de verbeelding sprekend parcours. ‘Het voorbije weekend hebben we de meeste klassementsritten verkend’ zegt Freddy Loix. ‘In tegenstelling tot vorig jaar is de wedstrijd compacter geworden. Er zijn minder verbindingskilometers en dat kan ik alleen maar toejuichen. Op vlak van het parcours heeft de organisator zijn best gedaan. Ik draai toch al een hele tijd mee maar toch heb ik wegen ontdekt waar ik nooit eerder geweest ben. Het resultaat is dat we een verduiveld snelle en technische rally voor de wielen geschoven zullen krijgen. Het is ook leuk te zien dat er enkele klassiekers opnieuw in het parcours zitten. Ritten die ik in de jaren ’90 ontdekte. Dat is fantastisch.’
‘Net als vorig jaar doen we ook dit jaar de Clémentine opnieuw aan’ zegt corijder Johan Gitsels. ‘In tegenstelling tot vorig jaar is deze klassementsrit in het begin met enkele kilometers verlengd. De verkenning van de Clémentine is voor vrijdag net als de kennismaking met de superspecial. De klassementsritten lagen er afgelopen weekend droog en goed bij maar we weten allemaal hoe grillig het weer in België kan zijn. Tijdens het weekend kunnen de ritten er totaal anders bij liggen maar ook dat heeft zijn charmes. Met 12 R5 wagens is de concurrentie komend weekend zo mogelijk nog groter dan in de rally van Haspengouw. Als we deze rally willen winnen gaan we vanaf de eerste meter moeten bikkelen voor elke seconde. Ik kijk er naar uit.’
In de Haspengouw rally blies Freddy Loix de samenwerking met 2C Compétition nieuw leven in. ‘Voor wat betreft België toch’ zegt Freddy Loix. ‘In Frankrijk werk ik al een tijdje samen met 2C Compétition. Zij zijn betrokken met het testwerk dat ik voor Michelin doe. In België werkte ik drie jaar geleden als samen met dit Franse team. Het is een zeer ervaren team waarmee ik al jaren perfect samenwerk. Zij hebben destijds de Ford Focus WRC ingezet waarmee ik in 2013 mijn eerste titel won. Dit jaar willen ze dat overdoen met de ŠKODA Fabia R5.’
‘Het was fijn om opnieuw de draad met het BK rally op te pikken’ zegt Gael Le Clainche, teammanager van 2C Compétition. ‘Het niveau van de openingswedstrijd van het BK was bijzonder hoog en ik denk dat dit het ganse seizoen het geval zal zijn. Dat is uitstekend nieuws voor de enthousiaste rallyfans en voor ons. Want als je na een intense strijd dan met de zege naar huis kan geeft dat een zeer voldaan gevoel. De Belgische klassementsritten zijn totaal niet te vergelijken met de Franse, op die van de rally van Le Touquet na misschien. Wat ook niet te vergelijken is is de sfeer, niet alleen langs het parcours maar ook in de assistentiezone. Zoveel volk, zoveel aanmoedigingen zorgt voor een goed gevoel en geef ons echt een boost. Ik kijk nu al uit naar de rally van Spa. Afgaande op de deelnemerslijst zal het ook daar een zeer harde en intense strijd worden. 2C Compétition is er klaar voor!’