Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na het jubileum van de 50ste editie van de Ypres Rally, zette CID LINES, een succesvol Iepers bedrijf met internationale uitstraling, mee zijn schouders onder de toekomst van de Europese topwedstrijd in de Westhoek. Met het huismerk voor innovatieve producten voor Vehicle Care, Kenotek, werd CID LINES naamsponsor van de Kenotek Ypres Rally. De samenwerking was succesvol, zodat Ieper en omstreken van 23 tot 25 juni weer in het teken zullen staan van de Kenotek by CID LINES Ypres Rally.
"Kenotek is een state of the art gamma aan innovatieve producten ontwikkeld voor de verzorging en het onderhoud van voertuigen," vertelt Helena Brutsaert van Kenotek by CID LINES. "In België zijn we marktleider met een gamma gericht op alle bedrijven die op een of andere manier betrokken zijn bij Vehicle Care, zoals car washes, truck washes, garages en andere workshops voor voertuigen en machines. Zoals al onze innovatieve producten, werden deze producten in house ontwikkeld door onze chemici en ingenieurs, die voortdurend streven naar het allerbeste. CID LINES exporteert zijn producten naar meer dan 90 landen. Het partnership met de hoogtechnologische Kenotek Ypres Rally, waarin fonkelende topwagens op hoog, internationaal niveau strijden, is een perfecte match."

"De innovatieve kracht van Kenotek by CID LINES en het streven naar het allerbeste op internationaal niveau, past perfect bij de uitstraling van de Kenotek Ypres Rally. In het European Rally Championship behoort de Kenotek Ypres Rally tot de topwedstrijden, wat elk jaar opnieuw erkend wordt door de FIA in het rapport van hun waarnemer. We zijn dan ook bijzonder tevreden met het vertrouwen dat Kenotek by CID LINES heeft bevestigd voor de komende jaren," aldus Jan Huyghe, Marketing Director van Club Superstage, organisator van de Kenotek Ypres Rally.

Om de hernieuwde samenwerking met Kenotek by CID LINES extra in de verf te zetten, lanceert de Club Superstage een nieuw logo voor de Kenotek Ypres Rally. Een modern logo, gekenmerkt door een trendy Y (van Ypres) als achtergrond, in dezelfde stijl als de logo's van de overige evenementen van Club Superstage: de Rallysprint van de Monteberg, de Ypres Historic Rally en de Aarova Rallysprint van Oudenaarde. De unieke en homogene huisstijl versterkt de identiteit van het merk.

Kortom, de voorbereiding van de 52ste Kenotek Ypres Rally 2016, verreden van 23 tot 25 juni, is al volop aan de gang.

Terwijl de deelnemerslijst voor de Legend Boucles 2016 in Bastenaken flirt met de kaap van de... 200 teams, zorgt de categorie ‘Classic’ voor een van de belangrijkste nieuwsitems van de week. Luikenaar Yves Deflandre, vorig jaar uitstekend elfde algemeen in ‘Legend’, zal opnieuw van de partij zijn met zijn prachtige Porsche 911, maar dan wel in de categorie ‘Classic’ (60 km/u). Een terugkeer naar de bron die veel zegt over de verdienste van de recente aanpassingen die de organisatie heeft doorgevoerd om de wedstrijd weer belangrijk te maken voor de experten van de regelmaat.

“Ik moet toegeven dat ik me in februari bijzonder goed geamuseerd heb tijdens mijn eerste snelheidsrally. Die elfde plaats in de einduitslag was een heel verdienstelijk resultaat tegen meer ervaren concurrenten,” legt Yves Deflandre uit. “Ik had toen niet gekozen voor de categorie ‘Classic’, omdat er toen te veel controles waren die de echte specialisten belemmerden om zich uit te leven. Toen Pierre Delettre en zijn collega’s aankondigden dat ze dit jaar het ‘Blunik’-systeem zouden invoeren aan 60 km/u, heb ik niet lang getwijfeld. Ik ben vertrouwd met dat systeem, dat onder meer gebruikt wordt in Portugal, en ik weet dat het aspect van de regelmaat daardoor in de verf kan gezet worden. De knoop werd doorgehakt en ik moest me alleen nog inschrijven. Missie geslaagd...”

Naast Yves Deflandre zien we aan boord van de oranje Porsche 911 een andere specialist van het Blunik-systeem, met name Patrick Lienne... “We hebben in het verleden al een team gevormd. Naast zijn kwaliteiten als corijder in wedstrijden van dit kaliber, is Patrick een heel aangenaam persoon,” gaat Yves Deflandre verder. “Met welke ambitie staan we aan de start? Ik besef dat we door de aard van het parcours best bescheiden en nederig blijven, maar toch durf ik te stellen dat de top 5 haalbaar is, misschien zelfs meer... Om heel eerlijk te zijn, als ik me inschrijf voor een rally, dan is dat altijd om te winnen. In regularity is geen enkele rally gewonnen op voorhand, maar is het geen tijd om België de zege terug te geven na het Franse succes van vorig jaar?”

Yves Deflandre maakt deel uit van de deelnemers die meteen overschakelden naar de versie ‘Bastenaken’ van de Legend Boucles, en kan niet wachten om aan de start te staan komende zaterdag 20 februari... “Het parcours was al uitzonderlijk in 2015, maar de komst van de proeven in de wouden op zondag zal ons nog meer plezier bezorgen! Maar dat is niet alles. In regularity is samenhorigheid een essentieel gegeven, en weten dat ik zaterdagavond een lekker biertje kan drinken terwijl ik heel wat mensen terugzie, is gewoon perfect!”

Naar het voorbeeld van de categorie ‘Legend’ moeten enkele protagonisten uit de regularity hun deelname nog officieel bevestigen. De tandem Deflandre-Lienne weet wel al dat de concurrentie niet van de poes zal zijn in februari. Brajkovic- Beyers (Mercedes 450 SL), Dransard-Morel (VW Golf GTI), Dufrasne-Dogné (VW Golf GTI), Chaballe- Jérôme (Volvo 122 S), Deplancke-Deplancke (Porsche 911), Ninane-Simon (Opel Kadett C), Gengou- Gathy (Volvo 142 S), Reuter-Vandevorst (Porsche 914/6), Cavalheiro-Caldeira (Ford Escort MK2), Verhelle-Thirionet (Ford Escort MK2), Hennes-Wilputte (BMW 320i), M’Body-D’Alleine (Ford Escort MK1), Graeven-Remion (Porsche 924) en Herman-Herman (BMW 323i) zijn maar enkele van de ronkende namen aan de start. We kunnen ons dus, zowel in ‘Classic’ als ‘Legend’, opmaken voor een spetterende strijd om de Ardennen.

Dit was ongetwijfeld de zwaarste rally uit mijn carrière! » Die paar woorden zijn de perfecte samenvatting van het avontuur dat team BMA eind november in Kenia beleefde tijdens de East African Safari Rally Classic 2015. Een buitengewoon evenement, gespreid over een dikke week, met meer dan 4000 km te rijden, waarvan de helft tegen de chrono, en dat allemaal op wegen open voor het verkeer! Toch nog even preciseren: de bolides zijn historische rallyauto's, natuurlijk speciaal geprepareerd voor dit werk, maar ze hebben toch al meer dan 40 jaar op de teller staan!
In dat opzicht is de tevredenheid van het team uit Petit-Rechain goed te begrijpen: podium voor Grégoire de Mevius en Nicolas Gilsoul, top 5 voor Bernard Munster en Johan Gitsels en een finish voor Kurt Dujardyn en Filip Deplancke. « In de strijd voor de overwinning ging alles heel snel, want Grégoire verloor de eerste twee dagen tijd. Zo zat hij op een bepaald moment vast in een modderpoel van... 300 meter lang!» vertelt Bernard Munster. « Twee maanden hevige regenval hadden de wegen in Kenia zwaar toegetakeld. Op bepaalde plaatsen bestonden sommige stroken weg niet meer! Stig Blomqvist, die een pak ervaring heeft op Afrikaanse bodem, had al snel een voorsprong van een tiental minuten en hij heeft die voorsprong gecontroleerd, zonder grote fouten te maken… »
« Ik was geflatteerd door het gebaar van de organisator om me nummer 2 te geven, vervolgt Grégoire de Mevius. Blomqvist en Marcy gingen na mij van start, hoewel ze twee jaar geleden voor mij eindigden. Ian Duncan, de vorige winnaar, had nr. 1 gekregen, maar hij gaf uiteindelijk forfait. Daardoor moest ik de weg openen, wat in deze wedstrijd niet zo comfortabel is. Wanneer je het parcours opent, moet je uitkijken voor het verkeer op de baan. Zeker in de buurt van Mombasa kan het druk zijn. We arriveerden als eersten bij die fameuze modderpoel. Samen met Nicolas, maakte ik de keuze om zoveel mogelijk in het midden van de weg te blijven. Een verkeerde gok, want op die plaats was de laag modder het diepst. Blomqvist arriveerde enkele minuten na ons. Hij zag dat we vastgereden waren en hij probeerde er langs de linkerkant door te geraken. Dat bleek de juiste keuze. Vanaf dat moment was ons doel het behouden van de 3de plaats algemeen achter Blomqvist en Göransson... »
Net als in rallyraids, waren er onderweg tal van anekdotes en incidenten. Op de voorlaatste dag dreigden de Mevius en Gilsoul alles nog te verliezen! Plots werden ze geconfronteerd met een lokale autobestuurder die... in tegenovergestelde richting over de proef reed. De BMA Safari Porsche 911 kon maar nipt een frontale aanrijding ontwijken, maar raakte toch de tegenligger. Resultaat: de cardan uit zijn behuizing links achteraan. Onmogelijk verder te rijden! Drie minuten later dook Bernard Munster op. Hij stopte, haalde de sleepkabel boven en besliste de Mevius de laatste 17 km van de proef naar de finish te slepen... « We stonden zeker niet stil, want ik was nog in strijd voor de 4de plaats, lacht Bernard. We hebben Grégoire gedepanneerd aan... 80 km/h gemiddeld. Mijn wagen gooide enorm veel keien op de voorruit van Grégoire! We haalden niet alleen de finish van de proef, maar reden ook nog de 15de en 22ste tijd algemeen. Grégoire verloor slechts een tiental minuten, waardoor hij zijn podiumplaats behield. Dat soort zaken kunnen je enkel overkomen in de Safari... »
« Wanneer Bernard een depannage doet, dan gaat het heel snel, lacht Grégoire de Mevius. Het voorval illustreert perfect het uitzonderlijke menselijke avontuur dat deze wedstrijd is. De BMA Porsches waren weer ongelofelijk robuust en betrouwbaar in deze wedstrijd. Maar, dat je dan nog eens kunt rekenen op een teamgenoot, bovendien de teambaas himself, om je te helpen wanneer je toch in de problemen komt, dat is gewoon magisch. Alleen al het feit dat deze wedstrijd op wegen open voor het verkeer wordt verreden, verbaast me elke keer opnieuw. Het is echt een buitengewoon evenement... »
Grégoire de Mevius en Nicolas Gilsoul reden voortdurend in de top 3 algemeen. Voor Munster en Gitsels werd het al snel een moeilijk verhaal... « Net zoals de meeste andere deelnemers, verloren we tijd in de modderpoel tijdens de tweede dag. De cockpit liep helemaal onder en ook de motor kreeg water binnen. Toen we weer verder konden, haperde de motor. Samen met de mecaniciens concentreerden we ons op het elektrische circuit, dat natuurlijk aangetast was. Maar, het sputteren werd veroorzaakt door een kapotte tuimelaar. Dat ontdekten we pas nadat we de volledige derde etappe op 5 cilinders hadden afgewerkt. Maar, we keerden snel terug in de top 5. Door de toegekende en weer ingetrokken straftijden, eindigden we uiteindelijk op de 5de plaats. We reden ook nog eens vast op de langste proef van de rally (188 kilometer!), waarbij we een dertigtal minuten verloren... »
De andere Porsches 911 Safari van BMA hadden wisselend succes. Kurt Dujardyn en Filip Deplancke haalden de finish. Ze hadden beter kunnen eindigen, maar een elektrische panne kostte hen veel tijd. In het slot van de wedstrijd maakte de bemanning er een erezaak van om andere deelnemers te helpen. Tal van collega's werden uit mudholes, diepe modderpoelen, bevrijd. Het zegt veel over de sportiviteit en de ambiance aan boord. « Een piloot als Kurt Dujardyn in je team hebben, dat is een grote troef, vertelt Bernard Munster. Hij is voortdurend positief en optimistisch. Dat heeft een gunstige invloed op de sfeer in het team. Waarvoor dank! »
François Kicq en André Leyh hadden minder geluk. Hun Porsche werd al beschadigd tijdens de tweede dag, waarna de wagen zwaar van de baan ging in het slot van de laatste proef, op een strook weg... waar het asfalt helemaal verdwenen was! De piloot werd voor een check-up overgebracht naar het hospitaal in Nairobi, maar gelukkig bleek hij ongedeerd en kon hij al terugkeren naar België.
« Uiteindelijk kan het ganse team tevreden zijn met de prestatie die gerealiseerd werd in Kenia, analyseert Bernard Munster. Deze wedstrijd is ongelofelijk veeleisend voor de mechaniek, nog meer dan voor de piloten. Finishen is al een exploot. Het Britse team van Tuthill heeft er vele jaren over gedaan voor ze wonnen, maar ik ben ervan overtuigd dat BMA niet zo lang zal moeten wachten. In de Safari is alles een kwestie van ervaring. Een scratch rijden is niet het moeilijkste, maar dat betekent wel dat de wagen enorm af ziet. Het geheim om succes te hebben is het juist doseren van de inspanningen. Niet te hard aanvallen, maar ook niet te rustig rijden. En altijd met een bepaalde marge rijden. We zijn uit Kenia vertrokken met een schat aan informatie en ervaring voor de volgende editie binnen twee jaar. Onze Porsches zijn bijzonder efficiënt, veruit de snelste wagens op technische stroken, maar dat soort stroken vormt maar... 20% van het parcours! De rest is het vooral een kwestie van zwaar offroad en hindernissen overwinnen. De weg goed lezen maakt het verschil. We zullen onze Porsches verder in die zin laten evolueren, zodat we voluit mee kunnen strijden voor de overwinning. De Argentijn Luis Perez-Companc, die twee keer de Dakar reed met een Mini All4Racing, vertelde dat de East African Safari Rally Classic wel... 10 keer slopender was dan de bekendste rallyraid! Daarmee is alles gezegd. Er rest me niets anders dan alle leden van het team enorm te bedanken. Drie wagens aan de finish, waarvan twee in de top 5, dat is een overwinning waard. Leve de volgende editie in 2017 ! »

Nu de historic Tour de Belgique (net) is afgerond, maakt het team van DG Sport zich op om de Spa Rally 2016, voorzien op 18 en 19 maart, voor te bereiden. “Niet alleen hebben we nu meer tijd dan vorig jaar, we weten nu ook beter wat er precies moet gebeuren, dankzij onze ervaring die we tijdens de eerste editie hebben opgedaan”, benadrukt Christian Jupsin, directeur van DG Sport.

De inschrijvingen voor deze tweede manche van het Belgian Rally Championship (BRC) zijn ondertussen geopend. Dankzij de steun van nieuwe sponsors is het de organisator nu mogelijk om de deelnemers een heel aantrekkelijk aan te bieden, voor zij die zich voor 15 februari 2016 inschrijven.

Dit zijn de tarieven:

Voor de moderne wagens:

  • BRC: 1.100 € (1.300 € indien betaald na 15/02) // zonder reclame: + 1.000 €.

Voor de historic wagens:

  • VHC : 1.100 € (1.300 € indien betaald na 15/02) // zonder reclame: + 1.000 €.
  • VHRS : 950 € (1.150 € indien betaald na 15/02) // zonder reclame: + 1.000 €.
  • DEMO : 500 € (700 € indien betaald na 15/02), twintig plaatsen beschikbaar (eigen selectie).

Net zoals in 2015 hoopt DG Sport heel wat regionale teams te kunnen ontvangen, teams die zich anders zouden beperken tot provinciale rally’s. Om ze te helpen het nationale rallyniveau te leren kennen is de organisator van de Spa Rally nog op zoek naar een formule om zijn speciale tarieven te kunnen aanbieden.

Hoewel het precieze parcours – dat al een tijdje vastligt – pas over enkele weken zal worden onthuld kunnen we nu al aankondigen dat er 185 km. tegen de klok zullen moeten worden afgewerkt. Op vrijdagavond staan er vijf proeven op het programma, het hoofdgerecht volgt op zaterdag, met zestien klassementsritten. De finish is voorzien rond 20 uur… en wordt gevolgd door een stevige fiesta, in navolging van het feestje dat de Spa Rally 2015 en de recente Tour de Belgique afsloot…

Tenslotte nog meegeven dat het project om een chronorit live op televisie te brengen goed vordert… U merkt het, de Spa Rally 2016 staat op de sporen en DG Sport heeft nog een paar andere mooie verrassingen in petto!

Ondertussen boden zich voor de Legend Boucles al 175 deelnemende teams aan en vermits de limiet op 300 staat zullen de overige 125 snel moeten zijn. Maar de organisatie stuurt nu ook een extraatje de wereld in want zowel voor de Legend als de Classic komt er een Challenge onverhard, een apart klassement van de 6 kp’s op zondag.

Zoals u ondertussen al weet is één van de grote attracties van de Legend Boucles 2016 het feit dat er niet één maar twee echte rallydagen zijn, met op zondag een heuse etappe op onverhard in de wouden. Dat is voor ons land een echte première.

Om het evenement nog meer uitstraling te geven en de liefhebbers van het betere glijwerk te motiveren is er naast het algemene klassement ook een klassement met enkel de zes RT's van zondag. De eerste drie van de Legend en Classic krijgen tijdens de prijsuitreiking een Trophy uit de Challenge Onverhard.  Bovendien laat het toe voor eventuele pechvogels van de eerste dag om zich toch nog te onderscheiden. Herhalen we dat de RT's van zondag allemaal gelden als Power Stages met dubbele punten. Dat maakt dat de rijders met heel wat ervaring op onverhard (zoals enkele buitenlanders) zeker hun kans hebben.

U hebt het begrepen, wat er ook tijdens de eerste dag gebeurt, de grote beslissingen vallen zeker tijdens de spectaculaire tweede dag van de Legend Boucles.

In de 2e editie van de Belgium Ford  Pinto Cup waren er voor de slotwedstrijd in Kortrijk nog 3 kandidaten om de felbegeerde titel op zak te steken.  Rudy Catteeuw (120 punten), Jeroen Van Wanseele (118 punten) en Kurt Olivier (115 punten) stonden in het puntenklassement nek aan nek.

Tijdens de openingsproef ’t Hoge werd al snel duidelijk dat we elkaar geen duimbreed gingen toegeven aldus Jeroen.  We draaiden een tijd van 3 minuten rond, Kurt Olivier volgde op 1 seconde en Rudy Catteeuw op 9 seconden.  Op de tweede proef in Moeskroen konden we al een kloofje slaan, de weersomstandigheden zorgden ervoor dat de proef spekglad was, we deden het iets rustiger aan om geen foutjes te maken.  Onze 2 concurrenten volgden na KP Moeskroen op ruim 40 seconden na een paar kleine uitschuivers.  Zo konden we als 5e historic in het algemene klassement met een goed gevoel gaan slapen en als leider starten in de cup op zondag.

Het weer bleek alle piloten nogmaals parten te spelen op zondag.  De hemelsluizen gingen open en de wegen hadden plots meer weg van een parcours dat niet zou misstaan in het BK veldrijden.  Vooral de stroken onverhard lagen er zeer slecht bij.  Rudy Catteeuw moest na 2e proef op zondag de strijd opgeven na een sortie .  Maar ook voor ons liep het mis op KP 5, Tombroek.  We misten een rempunt en gingen een paar meter rechtdoor door een afsluiting.  De wagen zat vast in een weide en tot overmaat van ramp zat er een betonnen paaltje geklemd onder de Escort.  Gelukkig waren de mannen van “de koorde” in de buurt en konden ze de auto vrijmaken na het betere trek- en sleurwerk.  Ik wil die mannen nogmaals uitdrukkelijk bedanken om ons daar uit te sleuren.

Laten we meteen met het goede nieuws beginnen. Ook in 2016 zullen alle wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally op de openbare omroep in het ganse land in beeld gebracht worden. Chris Courteyn, promotor van het BRC, bevestigt dat de akkoorden voor 2016 verlengd werden.
Het Belgian Rally Championship kon ook dit jaar weer rekenen op prima kijkcijfers op de nationale zenders. Natuurlijk noteren we de grootste kijkcijfers voor de korte nieuwsflitsen in het Journaal, goed voor gemiddeld 900.000 kijkers.

Hoge kijkcijfers

Maar, het zijn vooral de samenvattingen van elke wedstrijd op Sporza die goed scoren. Zo werd de samenvatting van de TAC Rally door meer dan 550.000 kijkers gevolgd. Een cijfer waar zelfs programma's in prime time op de commerciële zenders 2BE, Vier of Vijf enkel van kunnen dromen. Naast Ieper, met ruim 400.000 kijkers, scoren de overige wedstrijden met gemiddeld 250.000 kijkers ook telkens bij de 10 tot 15 best bekeken programma's.

RTBF blijft niet achter. De speciale reportages in Weekend Sportif halen gemiddeld een kleine 300.000 kijkers, terwijl de vaste samenvattingen in Auto Mobile goed zijn voor een vast publiek van ruim 100.000 kijkers. Bovendien zijn van bepaalde wedstrijden (Ieper, Wallonie, Condroz) reportages van 26 minuten te zien op RTBF.

Sinds 1994 continu op VRT/RTBF

Als promotor van het BRC, produceert en levert Chris Courteyn sinds 5 jaar exclusief de beelden van het Belgian Rally Championship aan alle zenders, met gegarandeerde samenvattingen van 6 tot 7 minuten op Sporza. De lengte van de reportages is meestal echter 10 tot 15 minuten. Sinds 1994 werkt Chris Courteyn al nauw samen met VRT/RTBF, zodat het Belgian Rally Championship een van de sporten is die al het langst en continu te bekijken is op onze nationale zenders.

"We werken al sinds 1994 samen met VRT en RTBF. Toen leverden we beelden voor Champion's en de journaals. Eind jaren '90 werden beelden van het BK Rally getoond in alle journaals tijdens het weekend. Vanaf 2000 werden uitgebreidere samenvattingen uitgezonden van bepaalde rally's en vanaf 2007 worden reportages van een 10-tal minuten uitgezonden op zondagnamiddag op Sporza. Kortom, sinds 1994 zijn onze beelden van het Belgisch rallykampioenschap onafgebroken te bekijken op onze nationale zenders," vertelt Chris Courteyn, de drijvende kracht achter de promotie van het BRC op televisie.

Verder is het BRC ook op tal van andere zenders te volgen, zelfs quasi in elke uithoek van de wereld, Kortom, cijfers waar weinig andere Belgische kampioenschappen op kunnen rekenen...

De 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk kreeg met Claudie Tanghe een verrassende winnaar. Didier Duquesne leek soeverein naar winst te rijden tot er in de slotfase een wiel afbrak. De wedstrijd werd voortijdig gestaakt door vele, kleine incidentjes die samen zorgden voor te veel vertraging. Het weer speelde deze 6 uren parten, zowel op sportief vlak als op vlak van toeschouwersaantallen, maar er heerst toch algemene tevredenheid bij organisator Autostal Groeninghe. Op sportief vlak zorgde de slotfase voor verrassingen.
Didier Duquesne die op de openingsdag een harde klap toediende aan de concurrentie op KP Moeskroen, leek lang op weg naar zijn tweede winst in Kortrijk, maar op de laatste doortocht van KP Kooigem ging het mis voor de Aalbekenaar en moest hij zijn Ford Fiesta WRC op kant zetten. Claudie Tanghe die tot dan beheerst tweede stond in zijn Ford Fiesta R5, mocht zo de bloemen in ontvangst nemen.
Bernd Casier leek ook lang op weg naar een podiumstek maar hij plantte zijn Ford Fiesta R5 in een zompig veld in Aalbeke. Daardoor mocht Andy Lefevere in zijn Mitsubishi Lancer Evo X naar huis met de 2de plaats. Hij strandde op 21 seconden die vooral verloren gingen in het donker op zaterdagavond. Melissa Debackere schoof mee het podium op met haar Subaru WRC S12. Debackere werkte een regelmatige wedstrijd af en eindigde op 31 seconden van de winnaar. Verder in de top 10 vinden we Yves Bruneel (DS3 R5), Fransman Laurent Bayard (Toyota Corolla WRC), Geoffrey Vander Schelden (Ford Fiesta R5), Bert Cornelis die debuteerde met de Polo s2000 en een sterk opgeklommen Davy Vanneste (Ford Fiesta R5) terug. Vincent Verschueren eindigde op een negende stek en grijpt de zege bij de historics. Hij was autoritair in zijn Opel Ascona en zette runner-up Tom Tytgat in een Opel Kadett op 1’42. Belgisch kampioen Pieter–Jan Maeyaert duwde in zijn Ford Escort MKII merkgenoot Thomas Vauterin in extremis nog van het podium.
Het werd een bewogen editie. Door het weer en de daarmee gepaard gaande opgaves, was het moeilijk om de timing te respecteren. Uiteindelijk werd toch beslist om vroegtijdig te stoppen, na een nieuwe reeks opgaves. De openingsdag werd vooral een sportief feest, met honderden geïnteresseerden op de technische controle en misschien zelfs duizenden toeschouwers langs de proeven. Op zaterdag werden er ongeveer 2.000 toeschouwers langs de proeven geteld, op zondag was dat een veelvoud. Grote incidenten waren er niet, enkel blikschade. Dankzij een goede samenwerking met de baanposten, de medische teams, de takelwagens, de politiezones en de stadsbesturen bleef de averij tot een minimum beperkt.
Ook het VAS regionale kampioenschap kende met deze 6 uur van Kortrijk zijn slot voor 2015. Danny Kerckhof (BMW E21) onderlijnde met een eervolle 25ste plaats algemeen zijn titel bij de Historics. Gaethofs en Ceyssens waren al zeker van de titel in Divisie 1-2 sedert de wedstrijd Zuid-Limburg in Gingelom. Maar ze tekenden present in Kortrijk en vierden met een 63ste plaats definitief hun verworven titel. De meeste strijd werd geleverd in de Divisie 3, waar de “grote jongens” de klasseringen en punten wegsnoepten. Steve Bécaert (Mitsubishi Evo X) moest Kris Gellinck (BMW E36) afhouden en lukte daar goed in met een mooie 11de plaats algemeen. Gellinck, met de BMW ten prooi aan de zeer lastige weers- en wegomstandigheden, kon niet beter dan een 23ste algemene positie en de klassewinst in 3H. Maar dat bleek onvoldoende om Bécaert (9de in klasse 3I) van de titel te houden. Hij is de nieuwe Divisie 3 kampioen.
Met Danny Kerckhof, Patrick Gaethofs en Kris Gellinck kennen we drie volwaardige VAS regionale rallykampioenen. Zij werden bijgestaan door hun trouwe copiloten Kristof Dejonghe, Marc Ceyssens en Mike Vanhoecke, die zeker in hun succes delen. De rallyrijders doen het nu ook enkele maanden rustig aan maar worden nog verwacht op de diverse prijsuitreikingen binnen de clubs, de provinciale autosportkringen en natuurlijk ook op de VAS Victory viering in januari, waar ze hun bekers en prijzen in ontvangst kunnen nemen.

Zoals eerder bevestigd, telt de kalender van het BRC 2016 opnieuw 9 wedstrijden. In de eindafrekening tellen slechts de 7 beste resultaten behaald in maximaal 8 wedstrijden. Elke deelnemer heeft dus recht op 1 schrapresultaat. Wie 9 manches rijdt, zal "transparant" blijven in de wedstrijd die hij niet genomineerd heeft.

Hierbij alvast, officieus in afwachting van het Sportreglement van het BRC 2016, de kalender :

27/2                Rally van Haspengouw

18-19/3          Spa Rally

9/4                  TAC Rally

29/4-1/5         Rallye de Wallonie

21/5                Sezoensrally

24-25/6          Kenotek Ypres Rally

2-3/9               ConXioN Omloop van Vlaanderen

24/9                East Belgian Rally

5-6/11             Condroz Rally

In het kader van de recente aanslagen in Parijs en het verhoogde dreigingsniveau in België zullen er tijdens de 6 uren van Kortrijk verscherpte controles georganiseerd worden door de politie- en ordediensten. Voor klassementsproef Moeskroen gelden enkele bijkomende veiligheidsmaatregelen. Autostal Groeninghe kan wel formeel bevestigen dat editie 23 komend weekend gewoon doorgaat.

Door het verhoogde terreuralarm is vanuit de crisiscel Binnenlandse Zaken aan de politiediensten opdracht gegeven om extra waakzaam te zijn, zeker op (sportieve) evenementen. Autostal Groeninghe is donderdag door de politiezone Moeskroen op de hoogte gesteld dat er op
KP Moeskroen, de tweede klassementsproef met start om 17u37, verscherpte controle zal zijn in de publiekszone op de Lavanosite.

De bezoekers worden aangeraden om geen rugzakken of handtassen mee te brengen. Wie dat wel doet zal mogelijk gefouilleerd worden door de diensten.

Niet enkel in Moeskroen zullen er meer patrouilles ingezet worden, ook bij de andere betrokken politiezones is de staat van paraatheid opgevoerd. Bijkomende maatregelen zijn er evenwel niet.

Autostal Groeninghe toont begrip voor de bijkomende maatregelen. Er worden ongeveer 3.000 toeschouwers verwacht in Moeskroen en ongeveer 10.000 gespreid over het hele weekend. De veiligheid van het publiek, onze honderden medewerkers en deelnemende teams, krijgt absolute prioriteit.

Ook dit jaar pakt het organiserend team, Autostal Groeninghe, uit met enkele belangrijke vernieuwingen om de rallyteams en talrijke liefhebbers nog meer te plezieren. Het evenement blijft een tweedaagse maar met een gloednieuwe klassementsproef: ’t Hoge. Het gaat om een vrij korte maar uitdagende proef op een parcours ten noorden van Bellegem. Vorig jaar startte de rally met de nieuwe klassementsproef in Moeskroen. Dat werd een enorm succes. De piloten genoten zichtbaar van het traject en in het bijzonder van de spektakelzone op de site van Lavano. Dé publiekstrekker van 2014 vindt dus opnieuw plaats, maar ditmaal als tweede proef.
Autostal Groeninghe zal er alles aan doen om de klassementsproef zo toegankelijk mogelijk te maken. De befaamde brug komt zeker terug, zodat de toeschouwers in alle veiligheid de publiekspunten kunnen bereiken. Op zondag houdt de organisatie vast aan het beproefde recept, namelijk de klassementsproeven Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke. Die moeten drie keer worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand voor het eerst in drie jaar tot iets meer dan honderd kilometer.
Autostal Groeninghe houdt eraan om dit sportieve evenement gratis te houden. Het epicentrum blijft de Grote Markt met een grote tent waar iedereen welkom is. De sfeer in de binnenstad zorgt voor een unieke ervaring voor de teams en de toeschouwers. Op zaterdagnamiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk, alvast een publiekstrekker. Wanneer de laatste wagens richting Moeskroen en ’t Hoge trekken, komen de eerste wagens al terug aan in Kortrijk waar ze voor de eerste keer over het podium moeten. ’s Avonds kan iedereen in de Grote tent nog terecht voor een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel. Op zondag kunnen toeschouwers uiteraard de wagens op de proeven in actie zien.
Met Didier Duquesne en Vincent Verschueren kenden de “6 uren van Kortrijk” al twee prestigieuze winnaars. Dit jaar overtreft de organisatie zo mogelijk nogmaals zich zelve. Paul Lietaer is er met de Subaru Legacy, een van de meest exotische historische wagens van het moment. Op de deelnemerslijst noteren we Vincent Verschueren, Pieter Tsjoen, Bernd Casier, oud-winnaar Didier Duquesne (met een Fiesta WRC!) en alle lokale specialisten als Davy Vanneste, Yves Bruneel, Claudie Tanghe, Bert Cornelis, Andy Lefevere en de kersverse Belgische kampioen bij de historische wagens: Pieter-Jan Maeyaert.
De wedstrijd zal te volgen zijn via RPR 96.9 FM en naast de website zijn er ook Facebook- en Twitterpagina’s. Zowel de proeven, de servicezone, de grote tent op de Markt zijn altijd vrij toegankelijk. Zaterdag om 16u46 wordt het startschot gegeven aan het Belfort, in de schaduw van de tent op de Grote Markt. Op zondag rijdt de eerste wagen al om 8u00 richting de eerste proef en rond half zes wordt de winnaar uitgeroepen. Rondom de grote tent zullen bezoekers hun ogen de kost kunnen geven aan een reeks exclusieve wagens. Prioriteit wordt de veiligheid van de deelnemende teams en van de toeschouwers. Langs het volledige parcours staan gemachtigde stewards die het publiek begeleiden naar een veilige zone. De winnaar rijdt omstreeks vijf uur over het eindpodium.

Een monument! Duidelijk de langste, de zwaarste en de meest traditionele wedstrijd voor klassiekers ! Van donderdag 19 tot vrijdag 27 november vormt Kenia het magische en wilde decor van de editie 2015 van de East African Safari Rally Classic, de 'historic'-versie van wat een van de meest mythische manches van het Wereldkampioenschap Rally was. Op het programma : 4000 kilometer, waarvan 50% tegen de chrono, op wegen open voor het verkeer en zonder enige verkenningen! Je hebt het begrepen: de East African Safari Rally Classic is een van de laatst overgebleven echte avonturen in de autosport. Een avontuur waar BMA met ambitie aan zal deelnemen.
Vier Porsches 911 Safari geprepareerd in de ateliers in Petit-Rechain zullen eind deze week in actie komen op de Afrikaanse pistes. Met de #2 is Grégoire de Mevius een van de belangrijkste favorieten. Hij wordt genavigeerd door Nicolas Gilsoul, die net terug is van de Wales Rally GB. De Porsche #9 wordt bestuurd door Bernard Munster zelf, die gegidst zal worden door Johan Gitsels. François Kicq bestuurt de Porsche #19, met als copiloot André Leyh, de recente winnaar van de Condroz Rally. Kurt Dujardyn wordt in de Porsche #39 bijgestaan door de ervaren navigator Filip Deplancke.
« Team BMA heeft een zekere ervaring in de East African Safari Rally, want dit is al onze derde deelname aan deze wedstrijd die slechts om de twee jaar georganiseerd wordt, vertelt Bernard Munster. Het verloop van de vorige editie, verreden in november 2013, heeft ons bewezen dat het team een hoofdrol kan spelen in het klassement. Toen stond Grégoire de Mevius immers aan de leiding tot hij een probleem kreeg met een aandrijfas. De wagens van BMA realiseerden trouwens het grootste aantal snelste tijden in die editie... »
Ervaring heb je zeker nodig om te begrijpen waar het in de East African Safari Rally Classic echt om draait... « Het is een totaal atypische wedstrijd, vervolgt Bernard Munster. Elke dag wordt het equivalent van de Rally van Marokko afgelegd! Na elke etappe heeft het team 2 uren servicetijd om de wagen weer in orde te brengen voor de volgende dag! Dat is heel weinig. Aan het stuur is het allemaal een kwestie van ritme... Je moet een goed tempo vinden. Niet te traag, niet te snel, om zowel competitief te zijn, maar ook om de mechaniek zoveel mogelijk te sparen. In Kenia worden de verschillen uitgedrukt in minuten, maar dat komt overeen met seconden in onze Belgische rally's. Het feit dat de wedstrijd verreden wordt op open wegen maakt het delicaat, want op elk moment kan je een auto of vrachtwagen als tegenligger krijgen... Zelfs giraffen en impala's! Deze editie 2015 belooft heel zwaar te worden, want El Niño is daar gepasseerd, waardoor er veel overstromingen zijn! We beheerst moeten rijden. Als het regent en er is veel modder, dan zit je beter vooraan in het peloton... »
Het vinden van het ideale ritme is de grote uitdaging voor de piloten, zoals ook de verantwoordelijke van team BMA zelf mocht ondervinden in de vorige editie in 2013… « Op de eerste proef vroeg ik constant aan Johan of we in het goede ritme zaten. Niet te snel, niet te traag. Bij de finish, kwam John Lloyd, de baas van verzekeraar Lloyd en een onvoorwaardelijke liefhebber van deze wedstrijd, naar me toe met de vraag of we problemen hadden gekend! Hij had een dertigtal kilometer in ons stof gereden, zonder ons te kunnen inhalen... We waren veel te voorzichtig en we eindigden die dag op een magere... 24ste plaats! De volgende dag verhoogden we het ritme en reden we de scratch! De snelste tijd rijden in Kenia, dat is niet het moeilijkste. Hard rijden, dat is één zaak, maar blijven rijden is nog wat anders... »
Voor deze editie 2015 van de East African Safari Rally Classic is er zeker geen gebrek aan concurrentie, te beginnen met de Zweedse veteraan Stig Blomqvist (Porsche 911), die genavigeerd wordt door een zekere Stéphane Prévot, en lokale specialist Ian Duncan (Ford Capri V8), de vorige winnaar. Twee piloten die de wedstrijd als hun broekzak kennen, of toch bijna. De andere kandidaten voor de zege zijn de Belg Gérard Marcy (Porsche 911 Tuthill), de Zweed Richard Göransson (Porsche 911), een snelle piloot die nog wel moet bewijzen dat hij constant hetzelfde ritme kan aanhouden over gans de rally, de Brit John Lloyd (Ford Escort RS2000) en de onvermijdelijke en erg robuuste Datsun 260 Z's van de Britten Geoff Bell en Andrew Siddall, maar ook van de Duitser Matthias Kahle. Nick Mason, de legendarische drummer van Pink Floyd, zal ook van de partij zijn aan het stuur van een Datsun 240 Z...
« Het meest verontrustende enkele uren voor de start is het weer, vertelt Grégoire de Mevius. In de streek van de Kilimandjaro heeft het erg veel geregend. Op sommige plaatsen dreigen we vast te rijden. Het is moeilijk in te schatten! Het belangrijkste is om binnen de groep van de eerste 10 te blijven... al kom je dan wel veel verkeer tegen. Niet simpel... »
Je hebt het al begrepen: de East African Safari Rally Classic is een van de topevenementen van het najaar. BMA nodigt je uit om de wedstrijd op de voet te volgen via Facebook en Twitter. Daarover de komende dagen meer...

Na de sortie die Andy Lefvere maakte tijdens de 12 uren van Wervik was er heel wat werk om de Experza Lancer EVO X R4 opnieuw klaar te zetten. "We hebben voldoende tijd genomen voor de herstelling en ook ondertussen nog heel wat andere stukken nagekeken en preventief vervangen..." aldus de garagist uit Ieper. "Veel verbeteren aan de wagen was niet meer mogelijk, enkel de ophanging kreeg een update. De Lancer zou nog iets stabieler moeten zijn, na het weekend zal ik je hierover meer kunnen vertellen."

Dat de wagen nu volledig is afgewerkt past ook goed in de kalender van Andy. Vandaag is men immers begonnen met de bouw van een nieuwe garage met een nog ruimere toonzaal. "Daar ga ik de komende maanden mijn handen mee vol hebben, en nu de Lancer opnieuw klaar is heb ik al één zorg minder." vertelde Andy die precies vandaag ook een vernieuwde website online zag gaan.
"Ook voor ons is Internet steeds belangrijker. En daar we binnenkort een ruimere toonzaal zullen hebben moest ook onze website mee groeien."

Over zijn ambities in de Rally van Kortrijk blijft Andy Lefevere vaag. "Laat ons zeggen dat we het verstandig zullen aanpakken. De eerste 2 proeven 's avonds zijn geen geschenk voor mij, ik heb wat last van nachtblindheid. Vorig jaar verloor ik op zaterdagavond 32 seconden, en het waren net die 32 seconden die me van de eerste plaats hielden... Dit jaar wil ik het verstandiger aanpakken."

In het Zuid-Limburgse Gingelom werd afgelopen zondag de Rally van Zuid-Limburg gereden, een wedstrijd die meetelt voor het VAS-kampioenschap. Jonas Langenakens (Mitsubishi Lance Evo9) won de wedstrijd. In de eindafrekening had hij 32 seconden voorsprong op Arjen De Koning (Mitsubishi Lancer Evo X). Jan Jacobs (Mitsubishi Lancer Evo V) eindigde op de derde plaats op 44 seconden van eindwinnaar Langenakens.

Freddy Loix en Eddy Ghijsens (VW Golf TDi) vormden voor het eerst team en beleefden een geweldige rally die ze besloten op de 20e plaats. “Op een schuiver in de openingsrit na reden we een foutloze wedstrijd” begint Eddy Ghijsens zijn uitleg. “Heel even staken we vast in een veld waarna de motor afsloeg en we in totaal 2 minuten verloren. Op dat ene feit na draaide de VW Golf TDi als een Zwitsers horloge. Freddy heeft 3 rondes van drie ritten gereden. Tijdens de laatste ronde nam ik plaats achter het stuur en gaf Freddy de nota’s aan. Het was een geweldige ervaring om met Freddy Loix samen een rally te rijden.”

“Dit was één van de meest ontspannende wedstrijden van de laatste jaren” zegt Freddy Loix met een brede glimlach op zijn gezicht. “We eindigen op de 20e plaats en winnen onze klasse maar het plezier wat we vandaag beleefden primeert op het resultaat. Ik had nog nooit eerder met een diesel rally gereden. In vergelijking met mijn SKODA was dit toch wel even wennen al moet ik zeggen dat de wagen toch wel potentieel heeft. In de eerste rit maakten we een slipper maar voor het overige hebben we een probleemloze wedstrijd gereden. De samenwerking met mijn gelegenheid co-rijder Eddy Ghijsens was uitstekend. Ik zag hem genieten en eigenlijk deed ik hetzelfde. Het deed me even terugdenken aan het eerste jaar uit mijn carrière.”

Voor drievoudig kampioen rally Freddy Loix was dit de laatste wedstrijd dit jaar in eigen land. Over twee weken neemt hij met een SKODA Fabia van het Franse 2C Compétition deel aan de Rallye du Var, de slotwedstrijd van het Franse rallykampioenschap.