Drie dagen rally op hoog niveau, dat staat Hermen Kobus en Erik de Wild dit weekend te wachten in de 30ste editie van de Rally van Wallonië, de derde wedstrijd van het BFO Belgian Rally Championship. In de TAC Rally bewees de Nederlandse vice-kampioen zijn talent door op de allerlaatste proef de maat te nemen van de Belgische kampioen Super 2000, Vincent Verschueren.
Hermen Kobus en Erik de Wild verkenden afgelopen zondag de proeven van deze Rally van Wallonië, een van de mooiste wedstrijden op de Belgische kalender.
"We hebben de verkenningen op één dag afgewerkt. Zondag zijn we om 5h30 vertrokken in Nijmegen en rond 8h30 stonden we in Namen. We hebben alle proeven twee keer verkend en twaalf uur later stond alles op notes. Ik kan je wel vertellen dat de proeven bijzonder snel zijn, met bovendien ontelbare blinde situaties. Ik denk dat ons notasysteem op dit parcours zeker goed tot zijn recht zal komen. Er zijn wel een paar proeven voor piloten met een groot hart, zoals de klassementsproef van Arbre. Die proef is razendsnel, bumpy, glad en de bomen staan heel dicht langs de baan. Het wordt een uitdagende rally," lacht Hermen.
Na de verkenningen was Hermen niet meer zo zeker over de technische keuze die gemaakt werd voor de transmissie van de Ford Fiesta Super 2000...
"Na de TAC Rally is gebleken dat het sperdifferentieel vooraan te strak stond. Dat was de verklaring voor het moeilijk insturen van de wagen, behalve op de laatste proeven, toen ik veel agressiever reed om Vincent terug te pakken. Dat probleem is opgelost. Voor de Wallonie hebben we wel gekozen voor de korte verhoudingen in de versnellingsbak. Misschien niet de ideale keuze, want zo haalt de Fiesta S2000 slechts 170 km/h, maar als het regent is de handicap wellicht minder groot en op technische stroken kunnen we er een voordeel uit halen."
Het belooft weer een spannende strijd te worden met Melissa Debackere en Vincent Verschueren...
"Echt, ik hoop dat de verschillen iets groter zijn in de Rally van Wallonië, want we hebben in Tielt de ganse dag op de limiet gereden. Vrijdagavond op de Citadel ga ik niet teveel risico's nemen, maar zaterdag zal ik meteen in de aanval gaan. De proeven op zaterdag zijn technischer. Zondag verwacht ik dat we met onze korte verhoudingen eventueel wat tijd zullen laten liggen. Ik ben echt benieuwd, want het niveau ligt erg hoog in België!"

Tijdens het traditionele rendez-vous van de rally van Wallonië, de show op de Citadel, zal deze dertigste editie gevierd worden en dat in aanwezigheid van ex-winnaars en enkele uitzonderlijke wagens uit de Belgische rallygeschiedenis ! Patrick Snijers met de Porsche 911 SC RS “Gaban” waarmee hij in ‘84 deelnam aan de eerste editie !

Laatste minuut: De show met François Duval en een Corolla WRC !
Met overwinningen in 2001, 2003, 2004, 2005 (met Tsjoen) en 2009 (met Duval), heeft de Toyota Corolla WRC 5 successen in Namen. Een record want er waren twee versies van de Ford Sierra Cosworth nodig om de 6 successen (1987, 1988, 1990 met de 2 deuren 2RM en 1991, 1992 en 1997 met de 4 deuren 4x4) te behalen. François Duval zal met de auto van Philippe Dewulf rijden.

Zorg dat je op tijd komt, want de Esplanade op de Citadel van Namen zal vrijdagavond opnieuw massaal ingenomen worden door het publiek. Alvorens daar (vanaf 20u45) de BRC-wagens passeren, willen de organisatoren daar immers zowel het publiek als zichzelf verwennen met een show. De jongsten onder ons zullen zo de rijke geschiedenis van de rally van Wallonië ontdekken terwijl de ouderen daarover wellicht vele mooie herinneringen zullen kunnen ophalen.

Hoewel enkele ex-winnaars ontbreken op dat appel, was het ook onmogelijk om alle winnende wagens opnieuw te herenigen in Namen. Sommige zijn er immers niet meer en anderen staan in een museum. Maar een competitiewagen is uiteraard gemaakt om de racen. Dat was trouwens ook de mening van enkele gepassioneerde eigenaars, die zich lieten verleiden door het voorstel van de organisatoren. Zo krijgen enkele oud-winnaars bij deze gelegenheid de kans om - als demonstratie - nog eens enkele rondjes met hun ex-wagen te rijden.

2 authentieke Porsche’s 911 SCRS en de eerste Subaru WRC in België

Hoewel hij dus niet aan de rally deelneemt met een Porsche 997 neemt Patrick Snijers nog eens plaats in de Porsche 911 SCRS Gr.B, waarmee hij in 1984 de eerste editie won ! Ook de tweelingzus (neen geen replica) van die wagen (de ex-Droogmans) zal aanwezig zijn. Kortom het gaat om twee authentieke wagens, geprepareerd door Jean-Pierre Gaban en RAS-Sport, die nu eigendom zijn van een verzamelaar uit het noorden van ons land, die zelf het ganse weekend als « guest » met zo’n wagen zal rondrijden.

Een ander exemplaar uit de RAS-ateliers dat heel wat herinneringen oproept is de Ford Sierra Cosworth, één van de Gr.A-koninginnen van de late jaren tachtig. Hoewel de wagen die vrijdag aanwezig zal zijn, niet het exemplaar is waarmee Robert Droogmans won in 1987, benadert die wel het niveau van die wagen. Het betreft immers de trainingswagen van Droogmans, waarmee Theo Dexters hier in 1990 vierde werd.

De eerste Subaru WRC die te zien was in België is eveneens van de partij. De winnaar van de Condroz rally in 1997 (met Bruno Thiry achter het stuur) de « P10WRC » won in handen van Mathias Viaene later namelijk ook in Namen de editie van de eeuwwisseling. Deze wagen die enkele jaren geleden volledig gerestaureerd werd, komt nu naar deze show via de Engelman James Sparrow, die er nog regelmatig “asfalt-proeven” mee afwerkt. Gelukkig dus ook dit weekend !

Larry Cols aan het stuur van zijn Mitsubishi uit 2007 !

Misschien iets minder prestigieus, maar de winnende Mitsubishi Evo8 Gr.A uit 2007 zal ons herinneren aan het grote talent van Larry Cols. Dankzij de huidige eigenaar, Marc Streel die er trouwens de rally mee zal rijden, zal « Didi Junior » voor het eerst terug in een competitiewagen stappen om er deze sympathieke demo mee te rijden. Ongetwijfeld zal hij daarvoor een staande ovatie krijgen op de Esplanade. Net zoals Sparrow en Streel krijgt ook de laureaat van 2008, Hubert Deferm een derogatie om enkele rondjes af te werken op de Esplanade aan het stuur van zijn huidige BMW M3.

Ook Bernard Munster, met een Renault Clio Maxi, de winnaar van de editie 1995, hield eraan om aanwezig te zijn. En… om alvast het spektakel te garanderen, gebruikt hij zijn gloednieuwe historic-Porsche 911, die binnenkort zal deelnemen aan de rally van Marokko !

En… hoewel ze net als hun eigenaars deze rally nooit zelf gewonnen hebben, zijn er nog twee andere wagens die omwille van hun uitzonderlijk karakter opgenomen werden in de show. Het gaat om de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Christophe Jacob, een wagen die nooit eerder te zien was in de rally van Wallonie (zelfs niet in Gr.B-uitvoering) en de nieuwe Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mévius. Een wagen die de dubbele ex Gr.N wereldkampioen voor het eerst aan het publiek toont, voor hij over enkele dagen vertrekt naar de rally van Marokko.

Dit spektakel begint om 18u30. Maar om te voorkomen dat er door het opspattend grind auto’s zouden beschadigd worden, zullen ze niet allemaal tegelijk rijden. Bovendien zullen deze demonstraties op de Esplanade onderbroken worden door interviews met alle aanwezige ex-winnaars. Om niets te missen is het dus aangewezen om tijdig aanwezig te zijn. De toegangsprijs bedraagt 15 Euro (voor volwassenen) terwijl kinderen tot 12 jaar gratis binnen mogen.

herinneringen oproept is de Ford Sierra Cosworth, één van de Gr.A-koninginnen van de late jaren tachtig. Hoewel de wagen die vrijdag aanwezig zal zijn, niet het exemplaar is waarmee Robert Droogmans won in 1987, benadert die wel het niveau van die wagen. Het betreft immers de trainingswagen van Droogmans, waarmee Theo Dexters hier in 1990 vierde werd.

De eerste Subaru WRC die te zien was in België is eveneens van de partij. De winnaar van de Condroz rally in 1997 (met Bruno Thiry achter het stuur) de « P10WRC » won in handen van Mathias Viaene later namelijk ook in Namen de editie van de eeuwwisseling. Deze wagen die enkele jaren geleden volledig gerestaureerd werd, komt nu naar deze show via de Engelman James Sparrow, die er nog regelmatig “asfalt-proeven” mee afwerkt. Gelukkig dus ook dit weekend !

Larry Cols aan het stuur van zijn Mitsubishi uit 2007 !

Misschien iets minder prestigieus, maar de winnende Mitsubishi Evo8 Gr.A uit 2007 zal ons herinneren aan het grote talent van Larry Cols. Dankzij de huidige eigenaar, Marc Streel die er trouwens de rally mee zal rijden, zal « Didi Junior » voor het eerst terug in een competitiewagen stappen om er deze sympathieke demo mee te rijden. Ongetwijfeld zal hij daarvoor een staande ovatie krijgen op de Esplanade. Net zoals Sparrow en Streel krijgt ook de laureaat van 2008, Hubert Deferm een derogatie om enkele rondjes af te werken op de Esplanade aan het stuur van zijn huidige BMW M3.

Ook Bernard Munster, met een Renault Clio Maxi, de winnaar van de editie 1995, hield eraan om aanwezig te zijn. En… om alvast het spektakel te garanderen, gebruikt hij zijn gloednieuwe historic-Porsche 911, die binnenkort zal deelnemen aan de rally van Marokko !

En… hoewel ze net als hun eigenaars deze rally nooit zelf gewonnen hebben, zijn er nog twee andere wagens die omwille van hun uitzonderlijk karakter opgenomen werden in de show. Het gaat om de Ferrari 308 GTB Gr.4 van Christophe Jacob, een wagen die nooit eerder te zien was in de rally van Wallonie (zelfs niet in Gr.B-uitvoering) en de nieuwe Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mévius. Een wagen die de dubbele ex Gr.N wereldkampioen voor het eerst aan het publiek toont, voor hij over enkele dagen vertrekt naar de rally van Marokko.

Dit spektakel begint om 18u30. Maar om te voorkomen dat er door het opspattend grind auto’s zouden beschadigd worden, zullen ze niet allemaal tegelijk rijden. Bovendien zullen deze demonstraties op de Esplanade onderbroken worden door interviews met alle aanwezige ex-winnaars. Om niets te missen is het dus aangewezen om tijdig aanwezig te zijn. De toegangsprijs bedraagt 15 Euro (voor volwassenen) terwijl kinderen tot 12 jaar gratis binnen mogen.

Maar liefst 18 Ford Fiësta’s R2 staan aankomend weekend aan de start van de Rallye de Wallonie. Een van de deelnemers is Timo van der Marel, die samen met navigatrice Rebecca Smart dit seizoen de gehele Belgische Ford Fiësta Sport Trophy rijdt. De equipe komt met een duidelijk doel aan de start: het podium.De Rallye de Wallonie vormt dit seizoen de eerste meetellende wedstrijd van zowel de Belgische, als de Nederlandse Ford Fiësta Trophy. Hoewel Van der Marel zich voor beide trophy’s ingeschreven heeft, ligt zijn prioriteit bij de cup in België. “Het Belgisch kampioenschap telt zes wedstrijden, die we allemaal gaan rijden. Deelname aan het volledige Nederlandse kampioenschap voegt daar nog eens drie wedstrijden aan toe. Op dit moment hebben we daar helaas nog geen budget voor, dus onze focus ligt op België.”De seizoensopener speelt zich af in Wallonië, rondom het stadje Namen. In totaal staan 24 klassementsproeven op het programma. De aftrap vormt de showproef Citadel op vrijdagavond. Een proef die start met een rondkoers bij de Citadel in Namen en eindigt met een smalle en steile afdaling op kasseien naar beneden. Zaterdag volgen nog eens 15 proeven, terwijl op zondag de laatste 8 worden verreden. In totaal meten maar liefst 18 Fiësta R2-equipes de krachten met elkaar. Timo van der Marel heeft deze wedstrijd al een paar keer eerder gereden en kijkt er enorm naar uit. “Deze wedstrijd heeft echt alles. Veel technische stukken, topjes, blinde bochten, asfalt, kasseien, klinkers, hairpins… Echt een uitdaging voor rijder, navigator en auto. Als het gaat regenen worden al die vette en slecht onderhouden wegen ook nog eens bijzonder glibberig.”Met startnummer 45 op de deuren voeren Van der Marel/Smart de overige 17 Fiësta-rijders aan. Als de eerste deelnemer zondag even na half vier over het podium rijdt, heeft hij (of zij) er 217 kilometer op snelheid opzitten. Smart: “We gaan deze wedstrijd niet meteen alles uit de kast halen. Het is lastig om te bepalen hoe we staan ten opzichte van de Belgische deelnemers, vooral de lokale deelnemers zullen erg snel zijn. We gaan in ieder geval voor een podiumplaats in de Trophy.” Ook dit jaar is de service weer in handen van het vakkundige MCC Sport. “Ik werk al vele jaren samen met MCC Sport en ben blij dat we onze samenwerking dit jaar weer voort kunnen zetten. Ze hebben de Fiësta prefect opgebouwd, de vuurdoop tijdens de Tank S Rally in maart liep fantastisch. Aan de auto zal het niet liggen,” besluit Van der Marel.WedstrijddetailsVrijdag 26 april1e deelnemer podium: 20.02 uur1e deelnemer Citadel: 20.45 uurZaterdag 27 aprilStart 1e deelnemer podium: 08.16 uurFinish 1e deelnemer podium: 19.50 uurZondag 28 aprilStart 1e deelnemer podium: 08.06 uurFinish 1e deelnemer podium: 15.37 uurLocatie service/podium Place de Wallonie, JambesStartnummer vd Marel/Smart 45Site van de organisatie www.automobileclubnamur.be

Het succes van de enige echte promotieformule in het kader van het Kampioenschap van België Rally blijft overweldigend! In de Rally van Wallonië zullen maar liefst meer dan vijftien piloten aan de start verschijnen met een Ford Fiesta R2 in het kader van de openingsmanche van de Ford Fiesta SportTrophy 2013, die opnieuw over zes rally's verreden zal worden. De strijd voor de opvolging van Xavier Baugnet is open...

Hoewel de FFST 2013 nog niet van start ging, werden de eerste twee wedstrijden van het Begisch rallykampioenschap al geanimeerd door tal van Ford Fiesta's R2. Het bevestigt het statuut als referentie van het bommetje van het merk met de blauwe ovaal. Zowel in de Rally van Haspengouw als in de TAC Rally, verzorgden de Fiesta's R2 het spektakel in het Junior Kampioenschap georganiseerd in de marge van het BFO Belgian Rally Championship, maar ook andere, minder jonge piloten kiezen voor de Ford om zich in een ideale context uit te leven.

In de Rally van Wallonië zullen verschillende accenten te horen zijn in het R2 Café, het verzamelpunt voor de teams van de FFST voor, tijdens en na de wedstrijd. Het startveld is immers erg internationaal, met Nederlandse, Britse, Zwitserse, Luxemburgse, Franse en... Belgische deelnemers.

Thibault Radoux, Guillaume De Ridder, Ludovic Sougnez, Jamie Brown, Tom Van Rompuy en Joachim Wagemans (18 jaar), die in Tielt aan de start kwam nadat hij eerder al ervaring op deed in de Pfalz-Westrich in Duitsland en de Rally van Le Touquet in Frankrijk, zitten al goed in het ritme, want zij trekken dit jaar de kaart van de FFST in combinatie met het Junior BRC, een competitie voorbehouden voor piloten geboren na 31/12/1987.
Andere jonge piloten maken in Namen hun debuut in het Kampioenschap van België. De Nederlanders Timo van der Marel, ex-piloot van de WRC Academy, en Kevin Van Deijne, nemen het op tegen de Zwitser Sylvain Droxler. Maximilien Vandenberghe zal op zijn 21ste zijn allereerste rally rijden als piloot. Om zijn rallycarrière te lanceren heeft hij voor de Ford Fiesta SportTrophy gekozen.

De jonge talenten zullen aan referenties geen gebrek hebben. Hoewel hij dit jaar zijn loopbaan een internationale wending wil geven, natuurlijk nog steeds met zijn Ford Fiesta R2, komt de jonge Luxemburger Hugo Arellano aan de start van deze Rally van Wallonië. Hugo werd door Malcolm Wilson eind vorig jaar nog uitgekozen als mede-laureaat van de internationale Shoot-Out bij M-Sport. Bob Kellen, nog een Luxemburger, viert eveneens zijn comeback. Andere bekende gezichten in de Ford Fiesta SportTrophy zijn Arnaud Dedouaire, Harry Bouillon, Frédéric Perrard, Jourdan Serderidis, Nico Van Herzeele en Wim Carton.
Kortom, het wordt een boeiende strijd op alle niveaus in Namen. De FFST zal opnieuw een groot deel van het spektakel verzorgen tijdens deze Rally van Wallonië, die zijn 30ste verjaardag viert!

Een week voor de start van de wedstrijd rond Namen zien we dat de deelnemerslijst indrukwekkender aan het worden is . Onder andere zien we nu Freddy Loix (Ford Focus WRC 08), Francois Duval (Mini JCW WRC Spec B), Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC), Philip Cracco (Ford Fiesta WRC), Bob de Jong (Mitsubishi Lancer WRC 05), David Bonjean (Peugeot 307 WRC), Benoit Allart (Skoda Fabia WRC) , Stéphane Lhonnay ( Skoda Octavia WRC ) en Philippe Stéveny (Citroën C4 WRC) verschijnen met een WRC .

Aan de top van de wedstrijd zullen we ongetwijfeld de 2 tenoren Francois Duval (Mini JCW WRC Spec B) en Freddy Loix (Ford Focus WRC 08) een hoofdrol zien spelen , maar net daarna zullen de anderen klaar staan om het commando over te nemen indien de eerstgenoemden foutjes maken op het mooie parkoer van de Rally de Wallonie .

Smaakmaker Philippe Stéveny maakte vorig jaar voor het eerst kennis met de Citroën C4 WRC tijdens de Rallye De Wallonie. Maar het wederoptreden in de rallysport liep niet echt volgens plan. In Jambes eindigde de deelname met een schuiver op kp 5 en bij een tweede poging in de Condroz Rally haalde hij zelfs de start niet na een crash tijdens een voorafgaande test.

“Het probleem is de complexiteit van deze WRC’s. Bovendien rij ik nog weinig met rallywagens, waardoor het nog moeilijker is om de wagen te leren begrijpen,” legt Philippe Stéveny uit. “Maar ik ben een volhouder en dus wil ik het graag nog eens proberen met deze fabuleuze Citroën C4 WRC.”

Terug van weggeweest bij de historics is Yannick Bodson die zijn rentree op het hoogste niveau maakt in Namen . Het was de aanwezigheid van Robert Droogmans , met een Ford Escort RS 1800 Gr 4 in de Rallye De Wallonie , die het enthousiasme deed stijgen bij de cafébaas om ook nog eens deel te nemen met een soortgelijke Escort van zijn copiloot Hugues Lecomte.

De historics zullen ongetwijfeld weer voor het nodige spektakel zorgen op de Citadel vrijdagavond . De lijst van spektakelmakers met Porsche zijn Dirk Deveux ( Porsche 911 ) gevolgd door Christophe Kerkhove ( Porsche 911 ) , Patrick Mylleville ( Porsche 911 ) en Robby Moers ( Porsche 911 ) .

De bekende namen die rijden met Ford Escort is heel indrukwekkend met Robert Droogmans , Didier Vanwijnsberghe , Craig Salter , Yannick Bodson , Benoit Gillot , Kurt Olivier , Raphaël De Borman , Bruno Lacroix , Christophe demortier , Bjorn Hamiaux enz .

Update wordt vervolgd .

 

De voorgaande jaren verliep de “rallysprint Monteberg” steeds over twee dagen. Dit jaar beslisten de organisatoren om de wedstrijd te concentreren op 1 dag. Met de nieuwe formule wordt de rallysprint veel compacter gemaakt. De administratieve en technische controle, en de verkenning met standaardwagens, gebeuren op zaterdag 11 mei 2013 vanaf 14.00u. Op zondag 12 mei 2013 om 08.30u start de eigenlijke wedstrijd.

“Doordat de voorafgaande controles aan de wedstrijd op zaterdag gebeuren kan op zondag over vier rondes gereden worden ten opzichte van slechts drie doortochten vroeger. Gezien het zeer vlot verlopen van de inschrijvingen, een initiatief dat zeer gewaardeerd wordt door de deelnemers.” aldus Christophe Vermeersch

“Een bijkomend voordeel is dat de omgeving van de Monteberg maar voor één dag afgesloten wordt voor het openbaar verkeer. Wat de gemeente en de bewoners minder overlast bezorgt”.

De wedstrijd telt mee voor het VAS-en PAK kampioenschap, en staat open voor internationale deelnemers. Naast de vele Belgen, fungeren ook al enkele Fransen en heel wat Engelsen op de deelnemerslijst.

Gezellig servicepark op “Rallysprint Monteberg”

Dit jaar bevindt het servicepark van de “rallysprint Monteberg” zich niet meer zoals voorgaande jaren in de Kruisabelestraat te Dranouter.

Christophe Vermeersch: “Dit is een strook van meer dan een kilometer lang, ver van de eigenlijke klassementsproef. Dat zorgde er voor dat een groot deel van het publiek nooit een bezoek bracht aan het assistentiepark, wat nochtans de moeite waard is om te zien. Ook voor de serviceteams was het ver wandelen om hun wagens te zien rijden. Daarom besloten we, de assistentiezone te centraliseren in het dorp van Dranouter. Dit zal voor de piloten, de teams en het publiek veel aangenamer vertoeven zijn. Ook de horeca in het dorp zal deze wijziging toejuichen. Het tweede weekend van mei kan het al gezellig terrasjesweer zijn!”


Net zoals de voorbije jaren kan de Geko Ypres Rally een aantal overnachtingen bij inwoners van de Ieperse regio aanbieden aan een aantal buitenlandse amateurteams, de uitgelezen mogelijkheid voor de inwoners en de teams om elkaar beter te leren kennen. Dit gratis verblijf voor amateurteams is mogelijk dank zij de Ypres Rally Invitation Club.

De Rally Invitation Club, opgericht in 1993, heeft een coördinerende rol tussen de teams en de inwoners en draagt zo in grote mate bij tot het succes en de magie van de rally. Binnen onze organisatie hebben we daarom een groep mensen die zich bezighoudt met het vinden van enthousiaste gastgezinnen die een slaapplaats aanbieden aan de amateurteams.

Twintig jaar na de start is de RIC nog altijd springlevend. Meer nog: dit mooie initiatief groeit nog altijd. Momenteel komen gastgezinnen zich nog altijd spontaan aanmelden om gratis logies aan te bieden aan teams en piloten. Dit unieke concept is gebaseerd op de zeer hechte en intense band tussen de Ieperse bevolking en de Ieperse rally. Doorheen de jaren zijn veel mooie en sterke vriendschappen tussen teams en inwoners ontstaan en dat is wat de Geko Ypres Rally zo mooi en populair maakt.

De inschrijvingen voor de Geko Ypres Rally 2013 gaan open vanaf vrijdag 26 april. Vanaf deze dag kunnen geïnteresseerde teams en piloten zich inschrijven via het inschrijvingsformulier dat gevonden kan worden op de website www.gekoypresrally.com . Piloten die wensen deel te nemen aan de Geko Ypres Rally moeten deze ingevulde formulieren versturen aan de organisatoren. Woensdag 12 juni om 24 uur worden de inschrijvingen volledig afgesloten. Het originele inschrijvingsformulier moet bij de organisatoren ten laatste op maandag 17 juni toegekomen zijn.

De organisatoren van de Geko Ypres Rally wijzen er nog eens op dat een absoluut maximum van 125 wagens toegelaten wordt. Enkel volledig ingevulde inschrijvingen zullen weerhouden worden door de organisatoren. De deelnemers aan het Belgian Junior Rally Championship krijgen een speciale korting.Vanaf volgende week wordt het reglement online gezet via onze websitewww.gekoypresrally.com maar de organisatie wenst er nog eens speciaal de aandacht op te vestigen dat de verkenningen dit jaar doorgaan op woensdag 26 juni en donderdag 27 juni om zo tegemoet te komen aan de budgetbeperkingen van de teams

Parallel met de Geko Ypres Rally wordt hetzelfde weekend traditiegetrouw ook de Ypres Historic Rally powered by CONXION verreden. Dertien klassementsproeven lang strijden piloten aan het stuur van legendarische rallywagens voor de overwinning in deze nevenwedstrijd van de Geko Ypres Rally. De Ypres Historic Rally powered by CONXION, maakt deel uit van het Europees Historic kampioenschap en het YOKOHAMA Belgisch Historic kampioenschap. Sinds de allereerste editie van de Ypres Historic Rally, gewonnen in 1993 door Geoffrey Crabtree in een Porsche, stonden tal van grote namen op het podium.

Op zondag 7 april stonden Erik en Els aan de start van de Rallye de Trois Ponts. Deze rally bestond uit 3 rondes van 3 proeven en dit voor een totaal van 98 km tegen de chrono.De eerste proef werd vlot, maar zonder risico’s afgewerkt wat een 5de tijd opleverde. Op de 2de en mooiste proef van de wedstrijd, Wanne, werd het ritme wat verhoogd en niet zonder resultaat. Er werd een mooie 3de tijd gerealiseerd.Daarna ging het richting Bodeux voor de 3de en langste proef van de wedstrijd. Deze proef is een rondkoers, de wagens komen dus meerdere keren aan de start voorbij. Toen het bijna aan E&E was om van start te gaan werd plots de volledige proef stilgelegd door de rode vlag. Er was een hevige crash gebeurd van de Mitsubishi nr. 18. De wagen was op een elektriciteitspaal terecht gekomen en de piloot, François Bidonet, moest door de brandweer uit de wagen worden bevrijd. Aanvankelijk zag het er niet goed uit, maar bij nader inzien vallen de verwondingen gelukkig mee. Door dit ongeval kon E&E deze proef niet afwerken. Hierdoor was er een ganse dag een vertekend beeld van de uitslag omdat er een voorlopige rijtijd werd toegekend. Het leek alsof E&E op een 6de plaats stond, maar door wat telwerk wisten zij dat ze wel degelijk op een 3de plaats stonden.De strijd om deze plaats te verdedigen kon ingezet worden. Het zou gaan tussen de Evo 6 van E&E, de Subaru van Daniël Molter en de Citroën DS3 van Arnaud Fumal.Tijdens de eerste 2 proeven van de 2de ronde werden er mooie tijden gerealiseerd en op deze manier kon de 3de plaats in handen worden gehouden. Op de 3de proef was het vertrouwen even weg, het parkoer lag er vuil bij en hier en daar was het verraderlijk glad door smeltende sneeuw. Hier kon Daniël Molter van profiteren en nam zo de 3de plaats over.Ook tijdens de 3de ronde verliep alles vlot. Er werd voor elke seconde gestreden om zo de 4de plaats veilig te stellen. En dit lukte ook. Erik en Els werden 4de algemeen met 13 seconden voorsprong op Arnaud Fumal.De ganse dag liep de auto als een trein. Het ritme zat er, ondanks 6 maanden inactiviteit, snel terug in. En na de teleurstellende opgave in de rally de Mettet vorig jaar is dit resultaat een opsteker. Erik en Els kijken alvast uit naar hun volgende wedstrijd op 19 mei. Dan wordt de Salamandre rally in Beaumont gereden.

Hier begon onze rally-avontuur 2 jaar geleden, en na het verliezen van onze 5de plaats in het criterium in 2012 waren we gebrand op een mooi resultaat.


Na de snelle opgave in Dinant werd beslist de shakedown te rijden om de wagen ten gronde te kunnen testen.
Reeds bij de 3de passage begon de versnellingsbak echter kuren te vertonen.
Om de wagen motorisch verder te testen werd beslist om toch te blijven rijden, zij het dan zonder 2de versnelling.
Daags nadien werd een reservebak gemonteerd, en stonden we klaar voor de start van de TAC rally.
Er werd alvast zeer hard gereden op de vernieuwde proeven, dit mede dankzij de droge weersomstandigheden.
We slaagden er toch in om rond positie 6-8 te vertoeven, desondanks onze kleine sortie op KP3.

Vanaf KP7 kwam er echter een niet verklaarbaar geluidje vanonder de wagen.
Op KP9 werd duidelijk dat de eindoverbrenging niet verder wou, met een noodgedwongen opgave tot gevolg.

We kijken dus met gemengde gevoelens terug op ons TAC-avontuur.
Enerzijds is het jammer om te moeten opgeven in onze thuisrally, anderzijds hebben we de nieuwe KB motor eindelijk kunnen vergelijken op de chrono en we kunnen niet anders dan tevreden zijn.

Een volgende deelname is voorzien voor de ORC rally, tenzij we in extremis nog zouden beslissen om de Monteberg te rijden.

Dank aan de partners, supporters, service-crew en niet te vergeten de TAC organisatie voor wederom een vlekkeloze editie !

Nog eens instappen in de Ford Fiesta R2 was toch al geleden van Ieper. Ook werd er voor de eerste maal gestart met Martijn Wydaeghe dus was het weer alles wat ontdekken. Jammer genoeg begon de rally slecht met 2 lekke banden op de eerste kp wat resulteerde in 1.30 minuut verlies. De eerste ronde was daardoor al meteen wat slechter. Vanaf de 2 ronde begonnen we met nieuwe moed en dat zag je ook aan de tijden. We konden iedere maal veel afdoen van de tijd en ik kreeg de Fiësta meer en meer onder de knie. In ronde 3 gingen we op Oosthoek door een natte plek even door een dijk waardoor we een 15-tal seconden verloren. Dit werd wel meteen goed gemaakt met een sterke tijd op Poelberg. We finishten uiteindelijk op een 43 plaats die best wel goed was na zolang niet gereden te hebben.
Hierbij wil ik ook mijn sponsers nog bedanken om dit mogelijk te maken. Ook de eerste samenwerking met Martijn was zeer leuk en de service van Floral was altijd in orde!

De TAC Rally te Tielt (Criterium) was de tweede wedstrijd op ons programma. Daar deze wedstrijd niet meetelt voor ons kampioenschap was ervaring opdoen ons hoofddoel. De eerste twee proeven was het wat zoeken naar het juiste tempo op dit specifieke parkoer. Toen we na de eerste ronde als 19e algemeen terug over het podium kwamen werd toch besloten om het tempo op te drijven. En al snel bleek dit de goede keuze! Zowel piloot als co stonden terug op scherp en de tijden werden drastisch verbeterd! Door nu constant in de top 10 te draaien konden we nog oprukken naar een onverhoopte 9e plaats algemeen! Helaas werden we na de finish nog uit de einduitslag geschrapt omdat de wagen iets te licht was volgens het RACB reglement. Dit wijkt op bepaalde vlakken toch sterk af van het VAS reglement, waardoor we in een andere klasse terecht kwamen met alle gevolgen van dien.. Toch waren we zeer tevreden over onze perfecte dag, en de felicitaties van de vele toeschouwers deden de valse noot op het einde snel vergeten!

Patrick : De TAC rally van Tielt is voor ons een kort verhaal geweest nog voor de start was het al over . Nadat we de verkenningen vlot op papier hadden konden we van start gaan vol goede moed om een mooie plaats te veroveren in de gevaarlijke TAC .

Op zaterdagmorgen vetrokken we richting podium om zo naar de eerste kp te vertrekken . Alles verliep vlot , opwarmen remmen , banden , schakelen enz ….maar op 10 meter van de start kon ik in 1 maal niet meer ontkoppelen . Bepaalde mensen hielpen ons tot aan de startlijn waar we in 2 de versnelling op de starter konden vertrekken .
Na amper een 4 tal km zag ik de Porsche van Kerckhove naderen en zochten we een situatie waar we konden opzij gaan zodat hij geen tijd verloor . Maar na de noodstop sloeg de motor af en kregen wij deze niet meer aan de praat , resultaat opgave na eigenlijk nog geen meter gekoerst te hebben . Nadat we de wagen op de service kregen konden onze servicemannen dit herstellen in amper 2 minuten , er was lucht in de leiding gekomen waarschijnlijk door een kapot ontkoppelingspompje .
Niet getreurd we gaan nu uitkijken naar de rally de wallonie waar ik voor de eerste maal van start ga met Nico Beernaert .
Supporters wees alvast op post .

Jochen : “Na ons mooi resultaat in de Haspengouw Rally was het vertrouwen groot toen we naar de TAC Rally trokken. In de 2e manche van het kampioenschap waren er maar liefst 27 historic’s present. Het zou dus zo goed als onmogelijk zijn om onze 3e plaats van in Landen te herhalen, maar een plaats in de top 10 behoorde zeker tot de mogelijkheden.

Al tijdens de verkenning werd duidelijk dat het parcours eens te meer “traditioneel” spekglad erbij zou liggen en dat er enorm veel grind aanwezig was in sommige coupures. Patrick en mezelf tankten vertrouwen tijdens de verkenningen en waren zeer tevreden over de nota’s. Met veel vertrouwen gingen we van start op zaterdag, toen we bij de start van de eerste KP problemen kenden met de koppeling. Toch werd de start genomen in 2e versnelling met hoop het einde van de eerste proef te halen, maar na een 4 tal km was het compleet over and out en was de opgave onvermijdelijk.

De ontgoocheling bij ons twee was enorm groot. Met deze nul score is er immers al een joker weg voor Patrick in het kampioenschap, wat betekent dat hij nu zeker moet finishen in de volgende wedstrijden om zijn titelkansen gaaf te houden. De volgende wedstrijd voor mij tezamen met Patrick wordt de Sezoensrally in Bocholt. Ik kijk enorm uit naar de Sezoensrally, om in Bocholt revanche te kunnen nemen voor onze pech in Tielt!

Tevens wil ik ook graag nog een woordje van dank richten aan het serviceteam Vermeulen voor alle goeie zorgen op de dag van de verkenningen en wedstrijddag. Ik bedank in elk geval de talrijk opgekomen supporters om ons te komen aanmoedigen! Ik wens Patrick en Nico alvast veel succes toe in de komende Rally de Wallonië en hoop samen met hun op een mooi resultaat.”

De TAC rally vorig jaar was voor ons een editie om snel te vergeten door mechanische pech vroeg in de wedstrijd. Daarom wilde we dit jaar niets aan het toeval overlaten en werd de wagen dubbel gecontroleerd. Na een dagje verkenning en een positieve technische keuring konden we de dag erna starten aan de eerste kp voor ons als criterium rijders. Deze eerste kp oosthoek werd met enige voorzichtigheid afgereden doordat het nog een beetje zoeken was naar wedstrijdritme. De co van dienst tijdens deze editie was zoals vorig jaar Sagaert Bart. Hij navigeerde perfect en gaande weg de verschillende kp’s afgewerkt te hebben bouwden we een mooi ritme op. We konden telkens rekenen op een goed werkend serviceteam en de wagen bleek dan ook zeer betrouwbaar, op een wissel van de batterij na maar dit werd heel snel en efficient uitgevoerd. We konden ons tijdens de 2de boucle verder amuseren en zien dat we telkens onze rondetijden konden verbeteren, sommige kp’s met meer dan 20sec. Doordat het droog bleef (wel koude wind voor de supporters) konden we verder en verder gaan in de remzones en werd het vertrouwen verder uitgebouwd. We probeerden om snelheid met toch hier en daar een mooie schuiver te combineren. Na een laatste servicebeurt mochten we starten voor de laatste lus van vier kp’s en ook hier werden de nota’s perfect gebracht en konden we onze rondetijden net iets scherper stellen. We amuseerden ons in de wagen en zagen o.a. op de poelberg toch veel supporters staan. Na een vierkante schuiver over de flying finish van de poelberg konden we toch veilig finishen en blikken we terug op een meer dan geslaagde editie.

Onze volgende wedstrijd zal de rallysprint van de monteberg worden.Graag vermelden we ook nog even dat deze wagen waarmee de TAC rally werd verreden nog altijd TE HUUR is voor de rallysprint van de monteberg, alle info op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dit weekend ging het Kampioenschap van Frankrijk Rally op Onverhard van start met de Terre des Causses in de regio Midi-Pyrénées. Team BMA zette een wagen in voor de Fransman Alain Deveza, die al sinds 2005 samenwerkt met het team van Bernard Munster uit Petit-Rechain. Met een volledig gereviseerde (motor, versnellingsbak, differentieel) Subaru Impreza Gr.A, realiseerde de inwoner van Saint-Raphaël een schitterende prestatie, want hij sloot de wedstrijd na tien proeven af op de 6de plaats algemeen, als eerste niet-WRC-piloot, want voor hem eindigden twee Peugeots 307 WRC, een Peugeot 206 WRC, een Citroën DS3 WRC en een Mini JCW WRC!
« Een schitterend resultaat, zeker rekening houdend met de kwaliteit van de wagens die voor ons eindigden, vertelt Alain Deveza. Laten we niet vergeten dat onze Subaru Gr.A ondertussen toch al 15 jaar oud is. BMA heeft prachtig werk geleverd deze winter. Samen met Bernard Munster hebben we beslist om dit jaar hard te werken aan de ophanging. Na een moeilijk seizoen 2012, vond ik duidelijk meer grip en was de respons van de remmen ook veel beter, wat me vertrouwen gaf. Dat is essentieel voor mij, want als gentleman-driver bestuur ik de rallywagen enkel tijdens de wedstrijden, zonder voorafgaandelijke testsessie. »
Tijdens deze openingswedstrijd kon Alain Deveza rekenen op een Impreza Gr.A die geen enkel probleem kende… behoudens een klein uitstapje in een veld. Gelukkig zonder grote gevolgen. « De Rallye Terre des Causse is een erg snelle wedstrijd, vervolgt Deveza. Dit jaar noteerden we weer een topsnelheid van 214 km/h! Op een dergelijk snel parcours is een goed gevoel in de auto van essentieel belang. Ik weet dat ik kan rekenen op de professionaliteit van Bernard Munster en zijn team om mijn doel te bereiken. We hebben trouwens beslist om de schokdempers te demonteren en op te sturen naar een ingenieur in Frankrijk die de afstellingen nog meer zal afstemmen op mijn rijstijl… »
Na deze openingswedstrijd en de 6de plaats in het spoor van de Mini WRC van een zekere Guerlain Chicherit, benadrukt Deveza de prima sfeer in het team van BMA. « Rally, dat zijn natuurlijk de klassementsproeven, maar ook wat ervoor en erna gebeurt is belangrijk. Bernard is in de eerste plaats een vriend met wie ik al sinds de Terre de Langres 2005 samenwerk. Hij verhuurt me zijn wagens, maar de sfeer in het team is heel kameraadschappelijk. Dat is voor mij net zo belangrijk… »
Alain Deveza zal trouwens binnen een maand de Rally van Marokko Historic rijden met een wagen van BMA. Een wedstrijd die we in de volgende newsletter zullen presenteren…

Afgelopen zaterdag werd in het West-vlaamse Tielt de start gegeven van de 40ste TAC Rally, ook meteen de 2de manche van de Junior Belgian Rally Championship. Na zijn mooie overwinning in de Rally van Haspengouw begon Polle vol vertrouwen aan de wedstrijd, dat bleek meteen uit de 4 besttijden die hij realiseerde in de eerste ronde van de rally. Dit gaf hem al een mooie voorsprong van bijna 30sec op de eerste volgende Junior. Tijdens de service werd dan ook met het team beslist om het tempo een klein beetje te laten zakken maar toch geconcentreerd te blijven, geen gemakkelijke taak voor iemand met weinig ervaring.“In de eerste ronde hebben we al een verschil kunnen maken met Ghislain de Mevius en de anderen, ook omdat Matthias Boon jammer genoeg op de eerste KP al uit de wedstrijd was. Nu geconcentreerd blijven en niks forceren, maar ik ga liever voluit dat is veel gemakkelijker.” Lachte Polle.Ronde 2 werd afgesloten met 2 besttijden in de klasse, ondanks dat op de laatste klassementsproef van die ronde er een probleem opdook met de remdruk, aan de finish bleek een remleiding achteraan beschadigd te zijn. Dit werd tijdens de service hersteld en de 3de ronde kon worden aangevat.Die ronde begon met een mooie 2de tijd in de klasse op nog geen halve seconde achter de Mevius, het ideale tempo was gevonden. Op de tweede klassementsproef ging het echter helemaal fout toen Polle in een snelle bochtencombinatie net iets te ver op het grind in de buitenkant van een bocht terecht kwam en zo weggleed tegen enkele pallets langs de kant van de weg en vervolgens ook nog een verlichtingspaal raakte. Een jammer bruusk einde aan de mooie wedstrijd die tot dan gereden was.“het was de derde keer dat we daar passeerde en ik ging een fractie te snel de linkse bocht in waardoor de wagen achteraan een beetje uitbrak, dat corrigeerde ik nog maar kwam net te ver op het grind aan de buitenkant van de rechterbocht erna. De wagen schoof op de pallets met alle gevolgen van dien. Eerst en vooral ben ik blij dat mijn co en ik beiden niks hebben, het was toch een serieuze impact. Ook wil ik de veiligheidsmensen en geneeskundigen bedanken voor de goede hulp, dan zie je pas wat deze mensen kunnen betekenen.Onze Citroën C2 ziet er wel niet al te best meer uit en we hopen dat we bijkomend budget kunnen vinden om de schade tijdig te herstellen en aan de start kunnen staan in de Rallye de Wallonie binnen 3 weken.”