Een week voor de start van de wedstrijd rond Namen zien we dat de deelnemerslijst indrukwekkender aan het worden is . Onder andere zien we nu Freddy Loix (Ford Focus WRC 08), Francois Duval (Mini JCW WRC Spec B), Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC), Philip Cracco (Ford Fiesta WRC), Bob de Jong (Mitsubishi Lancer WRC 05), David Bonjean (Peugeot 307 WRC), Benoit Allart (Skoda Fabia WRC) , Stéphane Lhonnay ( Skoda Octavia WRC ) en Philippe Stéveny (Citroën C4 WRC) verschijnen met een WRC .

Aan de top van de wedstrijd zullen we ongetwijfeld de 2 tenoren Francois Duval (Mini JCW WRC Spec B) en Freddy Loix (Ford Focus WRC 08) een hoofdrol zien spelen , maar net daarna zullen de anderen klaar staan om het commando over te nemen indien de eerstgenoemden foutjes maken op het mooie parkoer van de Rally de Wallonie .

Smaakmaker Philippe Stéveny maakte vorig jaar voor het eerst kennis met de Citroën C4 WRC tijdens de Rallye De Wallonie. Maar het wederoptreden in de rallysport liep niet echt volgens plan. In Jambes eindigde de deelname met een schuiver op kp 5 en bij een tweede poging in de Condroz Rally haalde hij zelfs de start niet na een crash tijdens een voorafgaande test.

“Het probleem is de complexiteit van deze WRC’s. Bovendien rij ik nog weinig met rallywagens, waardoor het nog moeilijker is om de wagen te leren begrijpen,” legt Philippe Stéveny uit. “Maar ik ben een volhouder en dus wil ik het graag nog eens proberen met deze fabuleuze Citroën C4 WRC.”

Terug van weggeweest bij de historics is Yannick Bodson die zijn rentree op het hoogste niveau maakt in Namen . Het was de aanwezigheid van Robert Droogmans , met een Ford Escort RS 1800 Gr 4 in de Rallye De Wallonie , die het enthousiasme deed stijgen bij de cafébaas om ook nog eens deel te nemen met een soortgelijke Escort van zijn copiloot Hugues Lecomte.

De historics zullen ongetwijfeld weer voor het nodige spektakel zorgen op de Citadel vrijdagavond . De lijst van spektakelmakers met Porsche zijn Dirk Deveux ( Porsche 911 ) gevolgd door Christophe Kerkhove ( Porsche 911 ) , Patrick Mylleville ( Porsche 911 ) en Robby Moers ( Porsche 911 ) .

De bekende namen die rijden met Ford Escort is heel indrukwekkend met Robert Droogmans , Didier Vanwijnsberghe , Craig Salter , Yannick Bodson , Benoit Gillot , Kurt Olivier , Raphaël De Borman , Bruno Lacroix , Christophe demortier , Bjorn Hamiaux enz .

Update wordt vervolgd .

 

De voorgaande jaren verliep de “rallysprint Monteberg” steeds over twee dagen. Dit jaar beslisten de organisatoren om de wedstrijd te concentreren op 1 dag. Met de nieuwe formule wordt de rallysprint veel compacter gemaakt. De administratieve en technische controle, en de verkenning met standaardwagens, gebeuren op zaterdag 11 mei 2013 vanaf 14.00u. Op zondag 12 mei 2013 om 08.30u start de eigenlijke wedstrijd.

“Doordat de voorafgaande controles aan de wedstrijd op zaterdag gebeuren kan op zondag over vier rondes gereden worden ten opzichte van slechts drie doortochten vroeger. Gezien het zeer vlot verlopen van de inschrijvingen, een initiatief dat zeer gewaardeerd wordt door de deelnemers.” aldus Christophe Vermeersch

“Een bijkomend voordeel is dat de omgeving van de Monteberg maar voor één dag afgesloten wordt voor het openbaar verkeer. Wat de gemeente en de bewoners minder overlast bezorgt”.

De wedstrijd telt mee voor het VAS-en PAK kampioenschap, en staat open voor internationale deelnemers. Naast de vele Belgen, fungeren ook al enkele Fransen en heel wat Engelsen op de deelnemerslijst.

Gezellig servicepark op “Rallysprint Monteberg”

Dit jaar bevindt het servicepark van de “rallysprint Monteberg” zich niet meer zoals voorgaande jaren in de Kruisabelestraat te Dranouter.

Christophe Vermeersch: “Dit is een strook van meer dan een kilometer lang, ver van de eigenlijke klassementsproef. Dat zorgde er voor dat een groot deel van het publiek nooit een bezoek bracht aan het assistentiepark, wat nochtans de moeite waard is om te zien. Ook voor de serviceteams was het ver wandelen om hun wagens te zien rijden. Daarom besloten we, de assistentiezone te centraliseren in het dorp van Dranouter. Dit zal voor de piloten, de teams en het publiek veel aangenamer vertoeven zijn. Ook de horeca in het dorp zal deze wijziging toejuichen. Het tweede weekend van mei kan het al gezellig terrasjesweer zijn!”


Net zoals de voorbije jaren kan de Geko Ypres Rally een aantal overnachtingen bij inwoners van de Ieperse regio aanbieden aan een aantal buitenlandse amateurteams, de uitgelezen mogelijkheid voor de inwoners en de teams om elkaar beter te leren kennen. Dit gratis verblijf voor amateurteams is mogelijk dank zij de Ypres Rally Invitation Club.

De Rally Invitation Club, opgericht in 1993, heeft een coördinerende rol tussen de teams en de inwoners en draagt zo in grote mate bij tot het succes en de magie van de rally. Binnen onze organisatie hebben we daarom een groep mensen die zich bezighoudt met het vinden van enthousiaste gastgezinnen die een slaapplaats aanbieden aan de amateurteams.

Twintig jaar na de start is de RIC nog altijd springlevend. Meer nog: dit mooie initiatief groeit nog altijd. Momenteel komen gastgezinnen zich nog altijd spontaan aanmelden om gratis logies aan te bieden aan teams en piloten. Dit unieke concept is gebaseerd op de zeer hechte en intense band tussen de Ieperse bevolking en de Ieperse rally. Doorheen de jaren zijn veel mooie en sterke vriendschappen tussen teams en inwoners ontstaan en dat is wat de Geko Ypres Rally zo mooi en populair maakt.

De inschrijvingen voor de Geko Ypres Rally 2013 gaan open vanaf vrijdag 26 april. Vanaf deze dag kunnen geïnteresseerde teams en piloten zich inschrijven via het inschrijvingsformulier dat gevonden kan worden op de website www.gekoypresrally.com . Piloten die wensen deel te nemen aan de Geko Ypres Rally moeten deze ingevulde formulieren versturen aan de organisatoren. Woensdag 12 juni om 24 uur worden de inschrijvingen volledig afgesloten. Het originele inschrijvingsformulier moet bij de organisatoren ten laatste op maandag 17 juni toegekomen zijn.

De organisatoren van de Geko Ypres Rally wijzen er nog eens op dat een absoluut maximum van 125 wagens toegelaten wordt. Enkel volledig ingevulde inschrijvingen zullen weerhouden worden door de organisatoren. De deelnemers aan het Belgian Junior Rally Championship krijgen een speciale korting.Vanaf volgende week wordt het reglement online gezet via onze websitewww.gekoypresrally.com maar de organisatie wenst er nog eens speciaal de aandacht op te vestigen dat de verkenningen dit jaar doorgaan op woensdag 26 juni en donderdag 27 juni om zo tegemoet te komen aan de budgetbeperkingen van de teams

Parallel met de Geko Ypres Rally wordt hetzelfde weekend traditiegetrouw ook de Ypres Historic Rally powered by CONXION verreden. Dertien klassementsproeven lang strijden piloten aan het stuur van legendarische rallywagens voor de overwinning in deze nevenwedstrijd van de Geko Ypres Rally. De Ypres Historic Rally powered by CONXION, maakt deel uit van het Europees Historic kampioenschap en het YOKOHAMA Belgisch Historic kampioenschap. Sinds de allereerste editie van de Ypres Historic Rally, gewonnen in 1993 door Geoffrey Crabtree in een Porsche, stonden tal van grote namen op het podium.

Op zondag 7 april stonden Erik en Els aan de start van de Rallye de Trois Ponts. Deze rally bestond uit 3 rondes van 3 proeven en dit voor een totaal van 98 km tegen de chrono.De eerste proef werd vlot, maar zonder risico’s afgewerkt wat een 5de tijd opleverde. Op de 2de en mooiste proef van de wedstrijd, Wanne, werd het ritme wat verhoogd en niet zonder resultaat. Er werd een mooie 3de tijd gerealiseerd.Daarna ging het richting Bodeux voor de 3de en langste proef van de wedstrijd. Deze proef is een rondkoers, de wagens komen dus meerdere keren aan de start voorbij. Toen het bijna aan E&E was om van start te gaan werd plots de volledige proef stilgelegd door de rode vlag. Er was een hevige crash gebeurd van de Mitsubishi nr. 18. De wagen was op een elektriciteitspaal terecht gekomen en de piloot, François Bidonet, moest door de brandweer uit de wagen worden bevrijd. Aanvankelijk zag het er niet goed uit, maar bij nader inzien vallen de verwondingen gelukkig mee. Door dit ongeval kon E&E deze proef niet afwerken. Hierdoor was er een ganse dag een vertekend beeld van de uitslag omdat er een voorlopige rijtijd werd toegekend. Het leek alsof E&E op een 6de plaats stond, maar door wat telwerk wisten zij dat ze wel degelijk op een 3de plaats stonden.De strijd om deze plaats te verdedigen kon ingezet worden. Het zou gaan tussen de Evo 6 van E&E, de Subaru van Daniël Molter en de Citroën DS3 van Arnaud Fumal.Tijdens de eerste 2 proeven van de 2de ronde werden er mooie tijden gerealiseerd en op deze manier kon de 3de plaats in handen worden gehouden. Op de 3de proef was het vertrouwen even weg, het parkoer lag er vuil bij en hier en daar was het verraderlijk glad door smeltende sneeuw. Hier kon Daniël Molter van profiteren en nam zo de 3de plaats over.Ook tijdens de 3de ronde verliep alles vlot. Er werd voor elke seconde gestreden om zo de 4de plaats veilig te stellen. En dit lukte ook. Erik en Els werden 4de algemeen met 13 seconden voorsprong op Arnaud Fumal.De ganse dag liep de auto als een trein. Het ritme zat er, ondanks 6 maanden inactiviteit, snel terug in. En na de teleurstellende opgave in de rally de Mettet vorig jaar is dit resultaat een opsteker. Erik en Els kijken alvast uit naar hun volgende wedstrijd op 19 mei. Dan wordt de Salamandre rally in Beaumont gereden.

Hier begon onze rally-avontuur 2 jaar geleden, en na het verliezen van onze 5de plaats in het criterium in 2012 waren we gebrand op een mooi resultaat.


Na de snelle opgave in Dinant werd beslist de shakedown te rijden om de wagen ten gronde te kunnen testen.
Reeds bij de 3de passage begon de versnellingsbak echter kuren te vertonen.
Om de wagen motorisch verder te testen werd beslist om toch te blijven rijden, zij het dan zonder 2de versnelling.
Daags nadien werd een reservebak gemonteerd, en stonden we klaar voor de start van de TAC rally.
Er werd alvast zeer hard gereden op de vernieuwde proeven, dit mede dankzij de droge weersomstandigheden.
We slaagden er toch in om rond positie 6-8 te vertoeven, desondanks onze kleine sortie op KP3.

Vanaf KP7 kwam er echter een niet verklaarbaar geluidje vanonder de wagen.
Op KP9 werd duidelijk dat de eindoverbrenging niet verder wou, met een noodgedwongen opgave tot gevolg.

We kijken dus met gemengde gevoelens terug op ons TAC-avontuur.
Enerzijds is het jammer om te moeten opgeven in onze thuisrally, anderzijds hebben we de nieuwe KB motor eindelijk kunnen vergelijken op de chrono en we kunnen niet anders dan tevreden zijn.

Een volgende deelname is voorzien voor de ORC rally, tenzij we in extremis nog zouden beslissen om de Monteberg te rijden.

Dank aan de partners, supporters, service-crew en niet te vergeten de TAC organisatie voor wederom een vlekkeloze editie !
Nog eens instappen in de Ford Fiesta R2 was toch al geleden van Ieper. Ook werd er voor de eerste maal gestart met Martijn Wydaeghe dus was het weer alles wat ontdekken. Jammer genoeg begon de rally slecht met 2 lekke banden op de eerste kp wat resulteerde in 1.30 minuut verlies. De eerste ronde was daardoor al meteen wat slechter. Vanaf de 2 ronde begonnen we met nieuwe moed en dat zag je ook aan de tijden. We konden iedere maal veel afdoen van de tijd en ik kreeg de Fiësta meer en meer onder de knie. In ronde 3 gingen we op Oosthoek door een natte plek even door een dijk waardoor we een 15-tal seconden verloren. Dit werd wel meteen goed gemaakt met een sterke tijd op Poelberg. We finishten uiteindelijk op een 43 plaats die best wel goed was na zolang niet gereden te hebben.
Hierbij wil ik ook mijn sponsers nog bedanken om dit mogelijk te maken. Ook de eerste samenwerking met Martijn was zeer leuk en de service van Floral was altijd in orde!

De TAC Rally te Tielt (Criterium) was de tweede wedstrijd op ons programma. Daar deze wedstrijd niet meetelt voor ons kampioenschap was ervaring opdoen ons hoofddoel. De eerste twee proeven was het wat zoeken naar het juiste tempo op dit specifieke parkoer. Toen we na de eerste ronde als 19e algemeen terug over het podium kwamen werd toch besloten om het tempo op te drijven. En al snel bleek dit de goede keuze! Zowel piloot als co stonden terug op scherp en de tijden werden drastisch verbeterd! Door nu constant in de top 10 te draaien konden we nog oprukken naar een onverhoopte 9e plaats algemeen! Helaas werden we na de finish nog uit de einduitslag geschrapt omdat de wagen iets te licht was volgens het RACB reglement. Dit wijkt op bepaalde vlakken toch sterk af van het VAS reglement, waardoor we in een andere klasse terecht kwamen met alle gevolgen van dien.. Toch waren we zeer tevreden over onze perfecte dag, en de felicitaties van de vele toeschouwers deden de valse noot op het einde snel vergeten!

Patrick : De TAC rally van Tielt is voor ons een kort verhaal geweest nog voor de start was het al over . Nadat we de verkenningen vlot op papier hadden konden we van start gaan vol goede moed om een mooie plaats te veroveren in de gevaarlijke TAC .

Op zaterdagmorgen vetrokken we richting podium om zo naar de eerste kp te vertrekken . Alles verliep vlot , opwarmen remmen , banden , schakelen enz ….maar op 10 meter van de start kon ik in 1 maal niet meer ontkoppelen . Bepaalde mensen hielpen ons tot aan de startlijn waar we in 2 de versnelling op de starter konden vertrekken .
Na amper een 4 tal km zag ik de Porsche van Kerckhove naderen en zochten we een situatie waar we konden opzij gaan zodat hij geen tijd verloor . Maar na de noodstop sloeg de motor af en kregen wij deze niet meer aan de praat , resultaat opgave na eigenlijk nog geen meter gekoerst te hebben . Nadat we de wagen op de service kregen konden onze servicemannen dit herstellen in amper 2 minuten , er was lucht in de leiding gekomen waarschijnlijk door een kapot ontkoppelingspompje .
Niet getreurd we gaan nu uitkijken naar de rally de wallonie waar ik voor de eerste maal van start ga met Nico Beernaert .
Supporters wees alvast op post .

Jochen : “Na ons mooi resultaat in de Haspengouw Rally was het vertrouwen groot toen we naar de TAC Rally trokken. In de 2e manche van het kampioenschap waren er maar liefst 27 historic’s present. Het zou dus zo goed als onmogelijk zijn om onze 3e plaats van in Landen te herhalen, maar een plaats in de top 10 behoorde zeker tot de mogelijkheden.

Al tijdens de verkenning werd duidelijk dat het parcours eens te meer “traditioneel” spekglad erbij zou liggen en dat er enorm veel grind aanwezig was in sommige coupures. Patrick en mezelf tankten vertrouwen tijdens de verkenningen en waren zeer tevreden over de nota’s. Met veel vertrouwen gingen we van start op zaterdag, toen we bij de start van de eerste KP problemen kenden met de koppeling. Toch werd de start genomen in 2e versnelling met hoop het einde van de eerste proef te halen, maar na een 4 tal km was het compleet over and out en was de opgave onvermijdelijk.

De ontgoocheling bij ons twee was enorm groot. Met deze nul score is er immers al een joker weg voor Patrick in het kampioenschap, wat betekent dat hij nu zeker moet finishen in de volgende wedstrijden om zijn titelkansen gaaf te houden. De volgende wedstrijd voor mij tezamen met Patrick wordt de Sezoensrally in Bocholt. Ik kijk enorm uit naar de Sezoensrally, om in Bocholt revanche te kunnen nemen voor onze pech in Tielt!

Tevens wil ik ook graag nog een woordje van dank richten aan het serviceteam Vermeulen voor alle goeie zorgen op de dag van de verkenningen en wedstrijddag. Ik bedank in elk geval de talrijk opgekomen supporters om ons te komen aanmoedigen! Ik wens Patrick en Nico alvast veel succes toe in de komende Rally de Wallonië en hoop samen met hun op een mooi resultaat.”

De TAC rally vorig jaar was voor ons een editie om snel te vergeten door mechanische pech vroeg in de wedstrijd. Daarom wilde we dit jaar niets aan het toeval overlaten en werd de wagen dubbel gecontroleerd. Na een dagje verkenning en een positieve technische keuring konden we de dag erna starten aan de eerste kp voor ons als criterium rijders. Deze eerste kp oosthoek werd met enige voorzichtigheid afgereden doordat het nog een beetje zoeken was naar wedstrijdritme. De co van dienst tijdens deze editie was zoals vorig jaar Sagaert Bart. Hij navigeerde perfect en gaande weg de verschillende kp’s afgewerkt te hebben bouwden we een mooi ritme op. We konden telkens rekenen op een goed werkend serviceteam en de wagen bleek dan ook zeer betrouwbaar, op een wissel van de batterij na maar dit werd heel snel en efficient uitgevoerd. We konden ons tijdens de 2de boucle verder amuseren en zien dat we telkens onze rondetijden konden verbeteren, sommige kp’s met meer dan 20sec. Doordat het droog bleef (wel koude wind voor de supporters) konden we verder en verder gaan in de remzones en werd het vertrouwen verder uitgebouwd. We probeerden om snelheid met toch hier en daar een mooie schuiver te combineren. Na een laatste servicebeurt mochten we starten voor de laatste lus van vier kp’s en ook hier werden de nota’s perfect gebracht en konden we onze rondetijden net iets scherper stellen. We amuseerden ons in de wagen en zagen o.a. op de poelberg toch veel supporters staan. Na een vierkante schuiver over de flying finish van de poelberg konden we toch veilig finishen en blikken we terug op een meer dan geslaagde editie.

Onze volgende wedstrijd zal de rallysprint van de monteberg worden.Graag vermelden we ook nog even dat deze wagen waarmee de TAC rally werd verreden nog altijd TE HUUR is voor de rallysprint van de monteberg, alle info op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dit weekend ging het Kampioenschap van Frankrijk Rally op Onverhard van start met de Terre des Causses in de regio Midi-Pyrénées. Team BMA zette een wagen in voor de Fransman Alain Deveza, die al sinds 2005 samenwerkt met het team van Bernard Munster uit Petit-Rechain. Met een volledig gereviseerde (motor, versnellingsbak, differentieel) Subaru Impreza Gr.A, realiseerde de inwoner van Saint-Raphaël een schitterende prestatie, want hij sloot de wedstrijd na tien proeven af op de 6de plaats algemeen, als eerste niet-WRC-piloot, want voor hem eindigden twee Peugeots 307 WRC, een Peugeot 206 WRC, een Citroën DS3 WRC en een Mini JCW WRC!
« Een schitterend resultaat, zeker rekening houdend met de kwaliteit van de wagens die voor ons eindigden, vertelt Alain Deveza. Laten we niet vergeten dat onze Subaru Gr.A ondertussen toch al 15 jaar oud is. BMA heeft prachtig werk geleverd deze winter. Samen met Bernard Munster hebben we beslist om dit jaar hard te werken aan de ophanging. Na een moeilijk seizoen 2012, vond ik duidelijk meer grip en was de respons van de remmen ook veel beter, wat me vertrouwen gaf. Dat is essentieel voor mij, want als gentleman-driver bestuur ik de rallywagen enkel tijdens de wedstrijden, zonder voorafgaandelijke testsessie. »
Tijdens deze openingswedstrijd kon Alain Deveza rekenen op een Impreza Gr.A die geen enkel probleem kende… behoudens een klein uitstapje in een veld. Gelukkig zonder grote gevolgen. « De Rallye Terre des Causse is een erg snelle wedstrijd, vervolgt Deveza. Dit jaar noteerden we weer een topsnelheid van 214 km/h! Op een dergelijk snel parcours is een goed gevoel in de auto van essentieel belang. Ik weet dat ik kan rekenen op de professionaliteit van Bernard Munster en zijn team om mijn doel te bereiken. We hebben trouwens beslist om de schokdempers te demonteren en op te sturen naar een ingenieur in Frankrijk die de afstellingen nog meer zal afstemmen op mijn rijstijl… »
Na deze openingswedstrijd en de 6de plaats in het spoor van de Mini WRC van een zekere Guerlain Chicherit, benadrukt Deveza de prima sfeer in het team van BMA. « Rally, dat zijn natuurlijk de klassementsproeven, maar ook wat ervoor en erna gebeurt is belangrijk. Bernard is in de eerste plaats een vriend met wie ik al sinds de Terre de Langres 2005 samenwerk. Hij verhuurt me zijn wagens, maar de sfeer in het team is heel kameraadschappelijk. Dat is voor mij net zo belangrijk… »
Alain Deveza zal trouwens binnen een maand de Rally van Marokko Historic rijden met een wagen van BMA. Een wedstrijd die we in de volgende newsletter zullen presenteren…

Afgelopen zaterdag werd in het West-vlaamse Tielt de start gegeven van de 40ste TAC Rally, ook meteen de 2de manche van de Junior Belgian Rally Championship. Na zijn mooie overwinning in de Rally van Haspengouw begon Polle vol vertrouwen aan de wedstrijd, dat bleek meteen uit de 4 besttijden die hij realiseerde in de eerste ronde van de rally. Dit gaf hem al een mooie voorsprong van bijna 30sec op de eerste volgende Junior. Tijdens de service werd dan ook met het team beslist om het tempo een klein beetje te laten zakken maar toch geconcentreerd te blijven, geen gemakkelijke taak voor iemand met weinig ervaring.“In de eerste ronde hebben we al een verschil kunnen maken met Ghislain de Mevius en de anderen, ook omdat Matthias Boon jammer genoeg op de eerste KP al uit de wedstrijd was. Nu geconcentreerd blijven en niks forceren, maar ik ga liever voluit dat is veel gemakkelijker.” Lachte Polle.Ronde 2 werd afgesloten met 2 besttijden in de klasse, ondanks dat op de laatste klassementsproef van die ronde er een probleem opdook met de remdruk, aan de finish bleek een remleiding achteraan beschadigd te zijn. Dit werd tijdens de service hersteld en de 3de ronde kon worden aangevat.Die ronde begon met een mooie 2de tijd in de klasse op nog geen halve seconde achter de Mevius, het ideale tempo was gevonden. Op de tweede klassementsproef ging het echter helemaal fout toen Polle in een snelle bochtencombinatie net iets te ver op het grind in de buitenkant van een bocht terecht kwam en zo weggleed tegen enkele pallets langs de kant van de weg en vervolgens ook nog een verlichtingspaal raakte. Een jammer bruusk einde aan de mooie wedstrijd die tot dan gereden was.“het was de derde keer dat we daar passeerde en ik ging een fractie te snel de linkse bocht in waardoor de wagen achteraan een beetje uitbrak, dat corrigeerde ik nog maar kwam net te ver op het grind aan de buitenkant van de rechterbocht erna. De wagen schoof op de pallets met alle gevolgen van dien. Eerst en vooral ben ik blij dat mijn co en ik beiden niks hebben, het was toch een serieuze impact. Ook wil ik de veiligheidsmensen en geneeskundigen bedanken voor de goede hulp, dan zie je pas wat deze mensen kunnen betekenen.Onze Citroën C2 ziet er wel niet al te best meer uit en we hopen dat we bijkomend budget kunnen vinden om de schade tijdig te herstellen en aan de start kunnen staan in de Rallye de Wallonie binnen 3 weken.”

De tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, de TAC Rally, werd gedomineerd door Freddy Loix. De toeschouwers werden vooral geboeid door de fantastische strijd voor de derde podiumplaats. Het werd een gevecht tussen WRC’s en Super 2000′s, waarbij van de eerste tot de laatste meter op de limiet gestreden werd. Vincent Verschueren eindigde op de vijfde plaats met zijn vertrouwde VW Polo S2000 geprepareerd door GoDrive.

Na de eerste lus van vier proeven was het voor iedereen duidelijk dat de atmosferische tweeliters weer een hoofdrol zouden opeisen in de TAC Rally. Vincent Verschueren stond op de 5de plaats, amper 4″ achter de Fabia WRC van David Bonjean, maar wel aan de leiding in Klasse 2.

“Wat een start van de wedstrijd,” lachte de Belgische kampioen in S2000. “Het tempo ligt verschrikkelijk hoog. Als we de ganse dag zo moeten aanvallen, dan ga ik vanavond heel goed slapen! De proeven liggen er trouwens erg glad bij. Het is al een tijdje droog weer, waardoor er veel stof op de baan ligt.”

In de tweede ronde stak Vincent nog een tandje bij. De VW Polo S2000 nam de maat van de WRC’s van Bonjean en Cornelis en stootte door naar een virtuele derde plaats algemeen. Maar, in de tweede helft van de wedstrijd vond Melissa Debackere steeds beter haar draai in de 207 S2000, waarna ook Hermen Kobus in de slotfase alle registers open trok. Zo moest Vincent Verschueren tevreden zijn met de derde plaats in Klasse 2, als vijfde algemeen. In het kampioenschap rukt de VW-piloot wel op naar de tweede plaats, achter de ongenaakbare Freddy Loix.

“Echt, ik heb alles uit onze VW Polo S2000 geperst. Sneller ging niet meer. Ik heb maximaal aangevallen,” vertelde Vincent na de finish.“In de snelle waaiers zaten we echt op de limiet en ook in de haakse situaties hebben we op de volledige rally niets laten liggen. Het niveau lag bijzonder hoog, vandaag in Tielt. Petje af voor Melissa, die de wedstrijd van haar leven heeft gereden. Het zal nog een spannend seizoen worden!”

Reacties en persberichten zijn welkom op :  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.



Dit seizoen wil Hermen Kobus een stap hogerop zetten in zijn ontwikkeling als rallypiloot. Na de titel van vice-kampioen van Nederland in 2012, besliste het team om de uitdaging van het BFO Belgian Rally Championship aan te gaan. Dit weekend verschenen Hermen en Erik met hun Ford Fiesta Super 2000 aan de start van de TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt. Na een prachtige strijd van de eerste tot de laatste meter, eindigde Hermen vierde algemeen, als tweede in Klasse 2.

De eerste lus van vier klassementsproeven rond Tielt maakte meteen duidelijk dat het een lastige dag zou worden voor de rallypiloten. Er lag veel stof en grind in de bochten, wat het op zich al erg gladde asfalt nog verraderlijker maakte. Bovendien bleef de thermometer steken op 3 graden, waardoor de banden erg moeilijk om temperatuur geraakten. Hermen sloot de eerste lus af op de 6de plaats algemeen, 5″9 achter Vincent Verschueren, de Super 2000-kampioen van 2012.

“We openden met een fantastische tweede tijd algemeen, achter Freddy Loix. Omdat we voor de wedstrijd een klein probleem hadden met onze nieuwe versnellingsbak, moesten we rijden met de bak met korte verhoudingen. Dat bleek een nadeel op de proeven, want deze versnellingsbak heeft een heel korte eerste, tweede en derde versnelling. De Fiesta is te agressief in de korte situaties, waardoor we nog meer problemen hebben om tractie te vinden. Bovendien zijn we door onze beperkte topsnelheid van 170 km/h een beetje in het nadeel tegenover Vincent Verschueren en Melissa Debackere.”

In de namiddag leken Hermen en Erik even de rol te moeten lossen. Verschueren nam wat meer afstand en een grootse Melissa Debackere stuurde haar 207 S2000 naar de leiding in S2000. Met een fantastische eindsprint stelde Hermen alsnog orde op zaken. Op de laatste proef ging hij nog voorbij Vincent Verschueren naar de 4de plaats, met 0″5 voorsprong!

“Ik heb nog nooit zo hard gereden als vandaag in Tielt,” vertelde Hermen. “Het niveau lag bijzonder hoog en ik moest echt het maximum uit de Fiesta S2000 halen. Op de laatste twee proeven heb ik alle risico’s genomen. Normaal duik ik niet in de diepste koorden om de wagen te sparen, maar op de laatste twee proeven ben ik tot het uiterste gegaan. Ik kon zo Vincent nog verslaan met 0″5. Alleen Melissa Debackere was nog een fractie sneller. Zij heeft indruk op me gemaakt, want we hebben de ganse rally ongelofelijk hard gereden. Ik kijk al uit naar de volgende manche van het kampioenschap, de Rally van Wallonië!”

Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Melissa Debackere en Cindy Cokelaere presteerden dit weekend ten top tijdens de TAC rally in Tielt. Na een schoonheidsfoutje op de 3e klassementsproef legden de dames verder een foutloos parcours af. Het damesteam van Accent/Geko rallyteam deden hun concurrenten verbleken van ongeloof met hun knaltijden KP na KP. Hun volharding werd beloond met een onverhoopte podiumplaats (3e algemeen) en een glansrijke overwinning in hun klasse. Op deze manier versterkten Melissa en Cindy hun positie in het Belgisch kampioenschap die ze strijdlustig zullen verder zetten tijdens de volgende rally van het BK, de Rally van Wallonië op 27 en 28 april!

Philip Cracco presenteerde voor de eerste maal zijn gloednieuwe Ford Fiesta WRC in de Accent/Geko kleuren. Samen met copiloot Wim Soenens beleefde hij een topdag aan het stuur van zijn 1600 turbo. De gentlemen-drivers maakten er een erezaak van om het publiek te entertainen met enkele spectaculaire passages. Ronde na ronde leerde Philip zijn nieuwe bolide beter kennen wat resulteerde in een 13e plaats algemeen tussen de snelle streekpiloten.

Ondertussen wordt het nog druk voor het Accent/Geko rallyteam want volgend weekend staan senior en junior Cracco aan de start van de WK Rally van Portugal. Philip Cracco (Peugeot 207, S2000) komt terug aan de start met Wim Soenens en Pieter Jan Michiel(Peugeot 208 R2) wordt begeleid door de ervaren Frederic Miclotte. De WRC rally van Portugal telt 340 km klassementsproef op onverharde wegen rond Faro.

Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

De 40ste TAC Rally, de tweede manche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013, werd gewonnen door Didier Vanwijnsberghe. Voor de autohandelaar uit Waregem was dit de zesde recordzege bij de historics in Tielt.

Het aangekondigde duel tussen Robert Droogmans, winnaar in Haspengouw, en Didier Vanwijnsberghe, recordhouder in Tielt, duurde welgeteld drie proeven. Op de klassementsproef ‘Oosthoek’ werd eerste leider Droogmans verrast door grind op de baan, waardoor hij aan lage snelheid in een gracht sukkelde. De schade aan de wagen was minimaal, maar de Escort stak te diep om verder te kunnen. Vanwijnsberghe (Escort Mk 2 BDA) nam vooraan de leiding over en stond die niet meer af.

“Nummer zes is binnen! Jammer dat de strijd met Robert niet langer duurde. Na zijn opgave zijn we tempo blijven rijden, maar risico’s hebben we niet meer genomen,” vertelt Didier die dit jaar opnieuw voor een streekgebonden programma kiest.

Dirk Deveux, onderweg met een nieuwe motor in zijn Porsche 911, eindigde op ruim twee minuten als tweede. “Deze wedstrijd was de voorbije vier jaar telkens mijn zwarte beest. Ik ben daarom zeer tevreden om eindelijk nog eens het einde te halen. Voor de overwinning kwam ik te kort, zodat ik mij beperkte tot het consolideren van mijn plaats. Hiermee zijn we terug in de running voor de titel,” besluit Dirk Deveux.

Chris Debyser had het de Porschist zonder de motorstoringen op zijn Escort Mk2 misschien wel iets moeilijker kunnen maken, maar nu moest hij zich beperken tot het verdedigen van zijn derde plaats tegenover Geert Vandoorne (Escort Mk1 BDA). Deze laatste tankte vertrouwen op het droge parcours en heroverde zijn plaats in de kopgroep na enkele mindere resultaten. Vandoorne kon zijn prestatie net niet verzilveren met een podium nadat hij één minuut verloor met een geblokkeerde gaskabel.

Thuisrijder Kevin De Stoop, voor de derde maal op pad met de Cuckoomobile SMS 002 Ascona B, tekende voor een erg knappe vijfde plaats. Bovendien werd hij ook eerste Opelist nadat Tom Tytgat (Manta A, koppeling) en Rainer Hermann (Ascona 400, motor) halfweg de dag opgaven.

Christophe Kerkhove (Porsche 911) was niet helemaal tevreden over zijn zesde plaats en de prestaties van zijn krachtbron, maar het leverde hem wel de leiding op in het BRC Historic kampioenschap. Een schrale troost voor de Oost-Vlaming.

Kerkhove werd op de voet gevolgd door Kurt Vanderspinnen (Escort MK1) die zijn zinnen had gezet op de top 5, maar door problemen met de ontsteking, versnellingsbak en een kleine schuiver werd het plaats zeven. Normaal hadden we ook Thomas Vauterin (Escort MK2) in dit gezelschap verwacht, maar motorpech verknalde zijn wedstrijd.

Bram Fonteyne (Volvo 242) bevestigde zijn prestatie van Landen met een 8ste plaats in Tielt, terwijl Danny Vancoillie (Ascona B) ontgoocheld negende eindigde nadat hij de ganse dag allerlei kleine mechanische pech kende. Aan de rand van de top 10 won Danny Kerckhof, ondanks een stevige schuiver zonder erg, het BMW E21 duel van de te traag gestartte Geert Glorieux.

Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.