Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

In het West-Vlaamse Moorslede zagen we op zondag 13 maart volop zon, veel volk en een vol startveld voor de 15de editie van de Rallysprint van Moorslede. Het rallycentrum en het servicepark liggen al jaar en dag in de schaduw van de mooie basiliek van Dadizele, en dat zorgt voor een zeer gezellig kader. De openingswedstrijd van het regionale rallykampioenschap kreeg een ietwat rare wending aangezien twee Nederlanders de hoogste treden van het podium innamen!
In de voormiddag, en vooral de vroege ochtend, was het nog koud.
De velden lagen vol rijm- en ijsplekken en de temperatuur kroop gestaag weg van het nulpunt. Verraderlijke omstandigheden dus en dat was te merken tijdens de eerste passage toen wagen na wagen de boorden van de aanpalende velden ging ploegen, met vooral het drieletterige Duitse merk voorop. Uiteindelijk waren het Eric Louies, Thomas Vauterin, Sander Bossuyt en Nico Vanherzeele die de brokken moesten betalen. “Op het gemak, eigen tempo rijden, het heeft geen zin om door te duwen”, filosofeerde Ward Vergote, de burgemeester van Moorslede, die zelf met een Ford Escort aan de start stond en er jaarlijks voor zorgt dat de organisatie alle steun kan genieten van zijn gemeente. Het leek de juiste tactiek.
Timothy Van Parijs (ingeschreven als De Bock) nam de plaats in van de verhinderde Bernd Casier op diens Fies-ta R5 en hij zou de gangmaker van het geheel worden. “Maar als de R5 problemen kent...” was een veelgehoorde stelling die vooraf verspreid werd. Onmiddellijk werd deze bewaarheid want Van Parijs, bijgestaan door gelegenheidsco Nick Degryse, bleek op de machtige Fiesta R5 slechts te beschikken over voorwielaandrijving. Op de gladde, modderige, bolle veldwegen rondom Dadizele was dit uiteraard niet de goede optie. Het was dus de beurt aan de goed voorbereide 4x4 Evo wagens zoals die van Piet Van Hoof, één van de bezoekende Nederlanders. Hij zette zijn Lancer Evo 4 aan de kop van de wedstrijd en werd de rest van de dag op de hielen gezeten door zijn neefje Sander Van Hoof, die de beschikking had over de Lancer Evo X van het Nederlandse team. In de namiddag was het euvel op de wagen van Van Parijs hersteld en kon Timothy loos gaan. Maar de Van Hoofs hadden toen al een onoverbrugbare kloof gediept op het korte parcours van Moorslede. Van Parijs kon alsnog voorbij VAS regionaal kampioen Divisie 3, Steven Bécaert (Evo X). Bécaert, die zijn wagen op punt kwam stellen voor de komende Rally van Spa, werd vierde en lokale matador Bert Coene (Evo X) uiteindelijk vijfde. Het was voor Van Parijs een magere troost.
En even mager was de troost van de tweede plaats voor Piet Van Hoof, die na een foutje tijdens de derde passage Sander Van Hoof aan de leiding zag gaan. De “jonge” Van Hoof liet zich deze uitnodiging welgevallen en kaapte voor net geen 3 seconden de winst weg in de Rallysprint van Moorslede. Hij wordt daarbij de allereerste buitenlandse rijder die dit exploot realiseert. “Tja, voor de wedstrijd kan je op zulk resultaat misschien wel hopen, maar het kwam onverwacht. Piet zit op een Groep A, en die is altijd snel en er stond hier ook nog een R5 aan de start. Maar we maakten van de geboden gelegenheid gebruik”, aldus Sander Van Hoof.
Ieder jaar looft de organisatie een prijs uit voor de meest spectaculaire rijder. Die ging dit jaar naar Paul Lietaer. “The Best of the West” aan het werk zien op zijn eigen terrein blijft een spektakel. De loeiende Escort, snel accelererend, leunend op de achtertrein, zwiepend door de bochtenwaaiers... Het is het teken dat Lietaer voluit gaat. Maar de hele dag moest hij bij de Historics de Porsche 911 van Fredericq Delplace voor zich dulden. Ook vorig jaar domineerde Delplace al de klasse van de Oldtimers maar net als vorig jaar liep het mis met de aandrijving van de Porsche en diende hij de handschoen te werpen. “Het gevecht met Fredericq was leuk en het was zeer jammer dat hij door de mechaniek in de steek werd gelaten”, loofde de uiteindelijke Historics-winnaar Lietaer.
Vermelden we dan nog even Stefaan T’Joens, die met de Subaru Impreza STi weinig tegenstand ondervond in de Divisie 1-2 en het seizoen mocht beginnen met een overwinning in de categorie. Tenslotte zagen we ook voor het eerst een klassering voor de Divisie 5, de nieuwe categorie voor de “Youngtimer Historics”. Daar mocht Jochen Lippinois met de Peugeot 205 Rally, zijn naam op het palmares schrijven.
Daarmee is het startschot gegeven voor een lang regionaal rallyseizoen. De volgende afspraak is op 24 april, voor de Rallysprint van de Monteberg.

De Rally Islas Canarias El Corte Inglés, de openingswedstrijd van het Europees rallykampioenschap, begon mooi voor Hermen Kobus en Erik de Wild met een 6de plaats na de eerste etappe. Helaas eindigde de tweede etappe vroegtijdig met een forse klapper tegen een boom. De plannen zullen hierdoor herzien moeten worden...

De 40ste editie van de Rally Islas Canarias op Gran Canaria was een serieuze uitdaging voor Hermen Kobus en Erik de Wild, die voor de eerste keer aan de start kwamen met hun Skoda Fabia R5. Door het wisselvallige weer op vrijdag, was de bandenkeuze een loterij, zeker omdat er op dezelfde proef verschillende omstandigheden konden zijn.

"De eerste proef lag er nat bij, maar de volgende twee proeven, verreden op dezelfde banden, lagen er kurkdroog en onder een stralende zon van 20 graden bij. Bovendien was het asfalt redelijk ruw, wat een aanslag vormde op de banden. Op de derde proef maakte ik een klein foutje in een remzone, waardoor ik even voor- en achteruit moest steken. Maar, met een zesde plaats na de eerste dag was ik best tevreden, want de doelstelling, een plaats in de Top 5, bleef mogelijk," vertelt Hermen. "Zaterdag hadden we de intentie om het tempo in de tweede ronde te verhogen. Omdat het onze eerste keer was, moesten we tijdens de eerste passage niet te hard aanvallen maar gewoon een strak tempo rijden."

Zaterdagochtend ging het echter meteen fout op de tweede proef van de dag. De Skoda Fabia R5 knalde frontaal op een boom...

"Een van de nota's kwam een fractie te laat. Na een snelle rechtse volgde een scherpe linkse. In onze nota's geven we zoiets aan met een "Q". Dat betekent dat ik moet opletten. Deze keer kwam de Q10 na de snelle rechtse, vlak voor de scherpe links 3. Ik had geen tijd meer om de linkse te kunnen nemen. We zijn aan 74 km/h frontaal op een boom geknald. Een sortie die te verklaren is door het gebrek aan parcourskennis, maar het is natuurlijk wel erg zuur, want deze wedstrijd op Gran Canaria had echt een mooi visitekaartje kunnen zijn voor de rest van het seizoen. Ik denk dat we Monzon, die 3de werd, nog hadden kunnen bedreigen..."

De Skoda Fabia R5 werd aanzienlijk beschadigd. Het team bekijkt hoe groot de schade is, maar in elk geval is dit een forse streep door de rekening. "We rijden... zonder verzekering, dus dit is een drama en het zal zeker invloed hebben op de rest van ons programma. Voor we aan een volgende wedstrijd denken, zullen we eerst de Fabia R5 moeten herstellen. Onze deelnames aan de TAC Rally en de Rally van Wallonië mogen we al schrappen, vrees ik..."

Hopelijk zal de schade uiteindelijk nog meevallen wanneer de Skoda grondig geïnspecteerd kan worden in de ateliers van Kobus Tuning in Lichtenvoorde.

Een deelname aan de Rallye de Hannut, meetellende voor het ASAF kampioenschap en verreden op een boogscheut van Landen, stond al lang op het verlanglijstje van Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux. Nooit eerder stonden zij hier aan de start en uiteraard waren de heren erop gebrand om hier kortbij huis een topprestatie neer te zetten.

Op de eerste proef werd nog wat afwachtend gestart om na te gaan of de problemen met het middendifferentieel tijdens de slotfase van de Rally van Haspengouw van de baan waren maar vanaf de tweede proef namen Jonas en Kenneth definitief het voortouw. Terwijl andere snelle piloten hun tanden -en soms ook hun wagens- stukbeten op de tijden van het Landense duo, volgden de scratches elkaar in sneltreinvaart op. Jonas bleef er rustig bij: “Toen we zagen dat we aan de leiding stonden, zijn we vrijwel onmiddellijk onze tijden gaan afstemmen op deze van onze collega’s zodat we onze voorsprong gestaag konden vergroten. Spijtig dat ook makkers Jan Jacobs en Lennert Salmon de strijd dienden te staken die zeker in eigen streek altijd aardig wat weerwerk kunnen bieden. Van stress of druk was deze keer geen sprake en dat mag ook wel al eens. Ik ben tevreden van de wagen, niets op aan te merken. Een overwinning die ik dan ook graag opdraag aan Philip Smets van Smets Motoren en zijn crew die er telkens voor zorgen dat onze Lancer picobello in orde is. Het is nu al uitkijken naar de TAC Rally in Tielt begin april. Daar willen we er nog eens goed voor gaan zitten!”

Jonas en Kenneth kregen niet alleen de beker voor de algemene overwinning mee naar huis, ze werden ook gehuldigd in de Challenge Hesbaye, een trofee voor zij die erin slagen om zowel de Rallye de Hannut als de Rallye Jean-Louis Dumont op hun palmares bij te schrijven.

De TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt vindt plaats in het weekend van 8 en 9 april. In een traditioneel sterk deelnemersveld willen de Landenaars hun uitstekende tijden van de voorgaande editie nog eens graag herhalen…

Voor Hermen Kobus en Erik de Wild staat de eerste afspraak van 2016 vandaag op het programma. In Gran Canaria opent het European Rally Championship met de Rally Islas Canarias El Corte Inglés, een topwedstrijd van het Spaans kampioenschap die dit seizoen zijn 40ste editie viert. Hermen en Erik brengen hun Skoda Fabia R5 aan de start met nummer 14, nadat ze een erg knappe 6de tijd reden op de Qualifying Stage. Een chrono die past bij de ambities van Hermen, want de Skoda-piloot mikt op een plaats in de top 5.

Voor Gerrit Kobus begon het avontuur meer dan een week geleden al. Op woensdag werd de Skoda Fabia R5 ingeladen en vertrok de servicetruck vanuit Lichtenvoorde naar Zuid-Spanje, waar de vrachtwagen en de rallywagen zaterdag in Cadiz werden ingescheept richting Canarische Eilanden. De bemanning arriveerde zondag in Las Palmas. Hermen en Erik konden aan de voorbereiding beginnen van hun eerste grote afspraak van het seizoen in het Europees kampioenschap.

De kennismaking met het parcours op de Canarische Eilanden was verrassend voor Hermen. "Ik had het asfalt vlakker verwacht. Het asfalt is best ruw. Het parcours is bovendien ongelofelijk bochtig. Het langste rechte stuk is hooguit 200 meter. De meeste bochten volgen elkaar heel snel op. En, het weer op de Canarische Eilanden zal ook een heel bijzondere rol spelen, want je kan op een proef van 10 km heel uiteenlopende omstandigheden hebben. Je start beneden aan de kust in de zon met 20 graden, terwijl je na een paar kilometer in de bergen geconfronteerd wordt met mist, met een temperatuur die gezakt is naar 3 tot 4 graden. We hebben zelfs sneeuw gezien tijdens onze verkenningen. Kortom, het weer zal een factor zijn om rekening mee te houden," vertelt Hermen, die de 6de tijd klokte op de Qualifying Stage van 3,57 km.

"Met die 6de tijd ben ik heel tevreden, want er staan toch een 15-tal snelle R5's aan de start. Mads Ostberg klokte met zijn Fiesta R5 een geweldige scratch. Dan heeft natuurlijk ook een stuk te maken met het ritme. Ostberg zit al volop in het WRC-ritme, terwijl het voor ons de eerste wedstrijd van het jaar is. Ik maakte een klein foutje op de QS en bovendien waren onze banden ook niet op temperatuur voor die korte proef. Door een probleem met de toelevering bij Kumho, reden we met banden van een ander merk en die hebben duidelijk meer tijd nodig voor ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik had nog een paar tienden sneller gekund, zeker omdat we ook een probleem hadden met de intercom, maar met een 6de tijd zijn we goed geplaatst."

Want, de piloot van de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon-Oil en Kumho start in Gran Canaria met ambitie. "Erik is al tevreden met een plaats in de top 10 en hij zal helemaal blij zijn met een plaats in de top 5. Zelf mik ik voluit op een plaats in de top 5. Ik ben klaar om er weer tegenaan te gaan!"

De Rally Islas Canarias El Corte Inglés telt 12 klassementsproeven, allemaal op asfalt. De Skoda Fabia R5 van Hermen Kobus en Erik de Wild neemt het op tegen 6 Ford Fiesta's R5, waaronder de exemplaren van Mads Ostberg, de fabriekspiloot van Ford in het WRC, en titelverdediger Kajetan Kajetanowicz, 4 DS 3 R5's, 2 Peugeot 208 T16's en twee andere Skoda Fabia's R5. Na 215 km tegen de chrono zullen we zondag het verdict kennen van de eerste wedstrijd van het FIA European Rally Championship.

Op zaterdag 12 maart heeft Autoclub Dadizele met de Rallysprint van Moorslede opnieuw de eer om het regionale rallykampioenschap te openen. Het is het openingsweekend van een lang kampioenschap dat pas eind november de deuren zal sluiten. Traditioneel is deze rallysprint een testgrond voor de diverse deelnemers en dus verzamelen niet zelden nationale en regionale toppers zich rond de basiliek in Dadizele.
Met 137 inschrijvingen (92 moderne en 45 historics) stevent deze editie af op een vol huis met het nodige spektakel. De organisatie koos voor het behoud van de gekende waarden met een identiek parcours en timing aan de voorgaande jaren. Het rallycentrum bevindt zich zoals steeds op de Markt van Dadizele, net onder de gekende basiliek. Rondom het parcours heeft de organisatie twee parkeerterreinen voorzien.
Bernd Casier zou starten met de Fiesta R5 maar had een afspraak over het hoofd gezien. Hij kan dus niet aanwezig zijn in Moorslede maar heeft een deal gesloten met Timothy Van Parijs, die het stuur van de Fiesta R5 zou overnemen, nog steeds met Nick Degryse in de co-stoel. Van Parijs wordt dus de nieuwe topfavoriet voor de eindzege...
Maar als Van Parijs steken laat vallen of in de fout gaat, dan staat er een hele vloot aan Mitsubishi Evo’s klaar om zijn plaats over te nemen: de specialisten Piet en Sander Van Hoof, lokale held Bert Coene en regerend divisie 3 kampioen Steve Bécaert. Daarnaast staan eveneens enkele outsiders op het programma zoals de Fransman Mathieu Lantoine (Subaru WRC), Bert Cornelis (Polo Super 2000) en Jochen Claerhout (Porsche 997). “En als Andy Lefevere beslist om zich in te schrijven, dan zijn we absoluut niet zeker van de winst”, aldus Nick Degryse…
Bij de historics is Paul Lietaer dan toch van de partij, op zijn vertrouwde Escort RS1800, en iedereen weet dan dat hij bij de absolute toppers moet worden gerekend. Maar er zijn kapers op de kust zoals vader en zoon Calcoen, Geert Vandoorne en Edwin Degeytere, allen op Ford Escort BDA’s. Maar herinner u de vorige editie en dan weten we dat ook Porscherijder Frederique Delplace niet mag worden vergeten, evenmin als Chris Debyser (Opel Transeurope) en de BMW’s van Geert Glorieux en regerend Historics kampioen Danny Kerkhof. De onbekende factor in het geheel wordt Dirk Vermeirsch, die zijn nieuwe Subaru Legacy komt testen.
Autoclub Dadizele kan weer volop rekenen op de steun van de gemeente Moorslede en burgemeester Ward Vergote is opnieuw van de partij als deelnemer met zijn Ford Escort. Voor pers en publiek is er ook de spektakelprijs: een trofee en bijhorende prijs voor wie als “meest spectaculaire rijder” wordt betiteld.
Vanaf zaterdag 12 maart leeft Dadizele op het ritme van de rally, met de technische controle, de inschrijvingen aan het gekende bastion, café de Pompeschitter, en op zondag de wedstrijd met vier passages over het parcours om 8u30, 11u, 13u30 en 16 uur. Tickets kosten 10€.

Na het succes van het opleidingsprogramma Future Stars de voorbije 4 jaren hebben Evelien Deschuytter en Fred Miclotte logischerwijze beslist deze Rally Academy dit jaar opnieuw te organiseren. Future Stars biedt een professionele en complete opleiding voor piloten en copiloten in de rallysport via verschillende workshops.
In de loop van de drie voorbije seizoenen profiteerden tal van jonge piloten en copiloten van de raad van professionele coaches, waaronder Freddy Loix, Alain Penasse, Berd Casier, Vincent Verschueren, Kevin Demaerschalk, Yannick Willocx en Vincent Struye, om hun kennis en competenties uit te breiden, niet alleen op het vlak van het rijden, maar ook inzake de techniek en de afstelling van de wagen.
"De voorbije jaren van Future Stars was een succes. Het merendeel van onze vroegere Future Stars rijden zich nog steeds in de kijker. Ze waren uitstekende ambassadeurs van het programma, want ze hebben wat ze geleerd hadden omgezet in de praktijk," verheugt Evelien Deschuytter zich. “Als je ziet welke progressie de Future Stars reeds gemaakt hebben dan mogen we wel terecht trots zijn.
De workshops
Het programma Future Stars bestaat uit 10 workshops : notasysteem, de technische kennis van een rallywagen, creatief zoeken naar sponsors, de ideale lijn, het technische en sportreglement van rally's, het trainen van de rijvaardigheid op een simulator, communicatie met de media, het beheersen van een rallywagen, en er komt een nieuwe opleiding bij!
Getalenteerde coaches

Om de Future Stars van de rallysport te vormen, moet je natuurlijk kunnen rekenen op talentvolle coaches die een referentie zijn in hun vakgebied. De opleiding blijft heel toegankelijk op financieel vlak. "Hoewel we het programma opnieuw uitbreiden, zal de prijs min of meer hetzelfde zijn als in 2015," preciseert Evelien. "We hebben bovendien een aanzienlijke korting voorzien voor teams die zich samen inschrijven. En als kers op de taart, krijgt niet enkel de meest verdienstelijke piloot op het einde van het jaar een bijzonder interessante prijs, ook de anderen zullen opnieuw beloond worden!

Op woensdag 23 maart 2016 organiseren we een info avond waarbij we het programma uitleggen en je kennis kan maken met de teams van de voorbije 2 jaren. Deze info avond vindt plaats in Eat@Doorn - Doorn 12 – 9700 Oudenaarde. Iedereen is welkom om 19h30. De voorstelling begint om 20h00 stipt. Nadien krijgt elke aanwezige nog een hapje en een drankje aangeboden door Aarova Oudenaarde!

Inschrijven kan voor zaterdag 19 maart via This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. met vermelding van uw naam, gsm en aantal aanwezigen. Indien u er niet bij kan zijn, maar toch interesse hebt in Future Stars 2016, gelieve dan uw gegevens door te sturen via e-mail.

Voor Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker stond de Rally van Haspengouw als test op ware grootte gepland. De jonge piloot uit Kapellen bewees klaar te zijn voor zijn tweede seizoen in de Franse Peugeot 208 Rally Cup, want hij domineerde van start tot finish de strijd in het Junior BRC met de pas aangekochte Peugeot 208 R2.
Het eerste weekend van april staat in het rood aangeduid in de agenda van Joachim en Andy. Dat weekend start de Terre des Causses, de eerste manche van de Franse Peugeot 208 Rally Cup. In hun tweede seizoen willen Joachim en Andy zich tonen tussen de Fransen. Het belooft alvast een spannende strijd te worden, want er zijn al 18 inschrijvingen.
Om beter te doen dan vorig jaar, moet vooral gezorgd worden voor een grotere betrouwbaarheid, want die liet het vorig jaar wel eens afweten. Daarom werd een eigen team opgericht.
"Het was in Haspengouw niet alleen een test voor onze nieuwe wagen, maar ook voor het team. De papa van Andy, Marc, is al 30 jaar de vaste mecanicien van Paul Lietaer. Hij weet wat er moet gebeuren om een auto perfect aan de start te brengen. We hebben een eigen team gecreëerd dat gerund zal worden door Marc. In Landen werkte het prima, want de wagen presteerde de ganse dag feilloos," vertelde Joachim.

Vooraan in RC4 domineerde Steven Dolfen de strijd, maar in het Junior BRC was Joachim veruit de snelste. Wagemans won met ruime voorsprong de strijd bij de Juniors en stuurde zijn wagen naar een knappe 2de plaats in RC4.
"Met 12 juniors aan de start, was er dit jaar voldoende concurrentie. Ik had al snel een mooie voorsprong opgebouwd en ik heb daarna geen zotte risico's meer genomen. Voor mij telde enkel de overwinning in het Junior BRC. Het team heeft vertrouwen opgedaan, de auto is perfect en we kunnen met vertrouwen toewerken naar de Terre des Causses. De motor gaat nu naar Frankrijk, waar hij verzegeld zal worden voor de Cup."
Afspraak begin april voor de eerste manche van de Franse 208 Rally Cup met Joachim Wagemans en Andy De Baeremaeker.

Kalender 2016:
1/ Rallye Terre des Causses (1/3 April – Gravel)
2/ Rallye d’Antibes Côte d’Azur (19/22 May – Asphalt)
3/ Rallye Terre de Langres (24/26 June – Gravel)
4/ Rallye Terre de Lozère (26/28 August – Gravel)
5/ Rallye du Vosgien (15/17 September – Asphalt)
6/ Rallye Terre des Cardabelles (7/9 October – Gravel)
7/ Rallye du Var (24/27 November – Asphalt)

Vincent Verschueren en Gert Broekaert hebben hun debuut met de gifgroene GoDrive Skoda Fabia R5 niet gemist. Door een forse griepaanval moest Vincent heel diep in zijn reserves tasten, maar uiteindelijk heeft hij de schade prima kunnen beperken met een vierde plaats.
Toen Vincent Verschueren, Veronique Hostens en Gert Broekaert, samen met het voltallige GoDrive-team van Gaby Goudezeune, afgelopen woensdag de nieuwe Skoda Fabia R5 voorstelden, had Vincent al last van een griepaanval. En de griepaanval was zaterdag nog niet voorbij. Helaas.
"Op de eerste klassementsproef ging ik even rond en op de tweede proef miste ik een rempunt. Ik heb gewoon geen energie om te vechten en het is heel moeilijk om geconcentreerd te blijven, want ik ben nog goed ziek," vertelde Vincent, die bij de hergroeperingen warm in de wagen bleef zitten. "Ik probeer mijn energie te sparen. Ik had echt niet gedacht dat we nog zo dicht in de buurt van Freddy en Kris zouden blijven. Het bevestigt mijn indruk dat deze Fabia R5 een geweldige wagen is. Hij voelt supergoed aan. Het koppel is machtig!"

Vincent Verschueren was mee met de kopgroep, maar de tweede doortocht in Walshoutem maakte een einde aan de hoop op een podiumplaats. De Skoda bereikte de finish met een wapperend linker achterwiel en 56" tijdverlies.
"En we hebben ongelofelijk veel geluk dat we hier nog staan, want het wiel brak af op een heel snelle strook. Ik denk dat we toen aan 190 km/h reden...," vertelde Vincent, die met een onderdeel geleend van 2C Compétition, het team van Freddy Loix, de schade beperkte met een vierde plaats. Op de allerlaatste proef passeerde Vincent nog Bob de Jong. Wat een vechtlust!

"Ik ben vooral heel blij met het gevoel na deze wedstrijd," lachte Vincent. "Ik ben helemaal leeg, maar de Skoda heeft me nu helemaal overtuigd. We gaan dit jaar nog plezier beleven, want ik heb al een paar ideeën om de afstellingen nog te verbeteren. Daar ga ik met Rudy Leblon werk van maken tegen de Spa Rally."

Het Belgian Rally Championship is dit weekend van start gegaan in het Vlaams-Brabantse Landen. Op de 12 klassementsproeven van de Rally van Haspengouw was de strijd razend spannend en deze keer speelde de Mitsubishi Lancer WRC05 van Chris Van Woensel en Rik Snaet een hoofdrol. Chris en Rik waren de beste performers in de wedstrijd. Ze hadden kunnen winnen, maar de derde podiumplaats deed ook erg veel deugd.
Na een moeilijk seizoen in 2015, werd deze winter niets aan het toeval overgelaten om de Mitsubishi Lancer WRC05 in topvorm aan de start te krijgen.
"De wagen is heel lang bij MML in Engeland geweest, waar een andere kabelboom werd ingebouwd. Maar, uiteindelijk vond men bij MML geen aanwijsbaar probleem voor de kortsluitingen die motorstoringen veroorzaakten. In Zolder heb ik een duurzaamheidstest gedaan. Ik reed 25 ronden, goed voor een 100-tal kilometer op snelheid, zodat de mechaniek goed warm zou worden. Precies op die momenten begon de motor te haperen vorig jaar. En, in de loop van de test roken we weer een brandlucht en... ging mijn zijruit niet meer elektrisch dicht... Een van mijn monteurs heeft toen alles nog eens nagekeken en vond achter het dashboard een draadje van de voorruitverwarming dat gesmolten was. Dit kan wel eens de oorzaak geweest zijn van alle ellende vorig jaar, want bij MML had men daar niet gezocht."

Na een eerste proef om even zijn draai te vinden, trapte Chris in de openingsronde drie snelste tijden op de tabellen. De Yokohama-piloot kwam als leider terug binnen, voor de R5's van Kris Princen en Freddy Loix.
"Het gaat heel goed, maar ik blijf voorzichtig," lachte Chris.

Nadat de vijfde proef niet gereden werd, klokte Chris een 2de tijd in Heers, maar bij de finish ging het koppelingspedaal zonder weerstand tegen de bodem. "We hebben even gezocht en zagen dat de koppelingsolie weg was," doet Chris zijn verhaal. "We waren 2 minuten te laat aan de start van KP 7 en gingen van start op de startmotor. Op de verbinding naar Walshoutem, heel lastig zonder koppeling, hebben we de kapotte leiding hersteld."

Enkel door de 20" straftijd verloren Chris en Rik de koppositie. Met 5 snelste tijden waren ze de beste performers in de wedstrijd, maar ze eindigden op de derde plaats. "Natuurlijk hadden we kunnen winnen, maar het is al een enorme opluchting dat we verlost zijn van de elektrische storingen. We hebben getoond dat er dit jaar nog rekening met ons gehouden moet worden!"

Zeker op de snelle proeven van de Rally van Wallonië eind april, het decor van de volgende afspraak van Chris Van Woensel en Rik Snaet.

De Rally Van Haspengouw mocht zaterdag het Belgisch rallykampioenschap openen onder een fris lentezonnetje. Het kampioenschap kondigt zich voor 2016 veelbelovend aan en die verwachtingen werden in Landen meteen ingelost met een spannende strijd tot in de slotmeters op alle niveaus. Zowel voor de algemene overwinning als in de M-Cup konden de massaal aanwezige toeschouwers genieten van een intense strijd en mooie spectaculaire passages.

Voor ons begon de wedstrijd nochtans niet goed met meteen reeds een 30-tal seconden tijdverlies op de KP2 (Heers) waar we bijna onmiddellijk de wagen voor ons inhaalde (wagen 34- DS3) die door problemen veel tijd had verloren. Helaas heeft deze zijn achteruitkijkspiegel niet in het oog gehouden zodat we we bijna de ganse proef achter deze deelnemer hebben vastgezeten en 30 seconden verliezen op deze proef. Ondanks het feit dat de baancommissarissen dit onsportief voorval konden bevestigen werd onze tijd niet gecorrigeerd. We waren onmiddellijk op achtervolgen aangewezen in de M-Cup. Aanvallen was de boodschap. Op bijna alle proeven hebben we nadien top 10 tijden gedraaid en zodoende konden we van de 29ste plaats na KP2 terugklimmen naar de 11de plaats algemeen na KP8. Ondertussen had Toby Vandenberghe de strijd reeds moeten staken wegens motorproblemen. Vooral Patrick Diels was nu de voornaamste concurrent voor de overwinning in de M-Cup. De strijd met Diels was er éénte op seconden. Bij het ingaan van de laatste ronde stond Diels één plaats voor ons met 34 seconde voorsprong (herinner de 30 seconde verlies door oponthoud). Voor de laatste lus van 4 proeven moesten we alle registers opentrekken en de eindsprint inzeten in de nachtelijke proeven. Deze opzet was aan het lukken en bij het ingaan van de laatste proef was het verschil nog slechts 13 seconden. Helaas kregen we op deze laatste proef rode vlag (betekent onmiddellijk stoppen) en werd deze proef geneutraliseerd voor ons omdat Han Hoendervangers de weg volledig blokkeerde door een technisch probleem. We kregen opnieuw een normtijd toegewezen die wederom niet in ons voordeel is en die finaal een einde maakte aan onze inhaalrace … .

We zijn uiteidelijk geëïndigd op een schitterende 8ste plaats algemeen net na de moderne R5-wagens en 2de in de M-Cup. De M-Cup werd dus gewonnen door Diels die net voor ons staat op een 7de plaats algemeen met een uiteindelijke voorsprong van 17.6 seconden op ons. Proficiat aan Diels met de sterke wedstrijd en spannende strijd.

De Champion Lubes M3 heeft super gedraaid afgelopen weekend, de nota’s waren perfect voorgelezen door Peggy en de Service schitterend gedaan door het team (Filip, Gunther, Jerre, Jordy, Joren & Poko).  Bedankt allen !

Laat ons hopen dat dit voor het M-Cup kampioenschap het begin is van een spannende strijd het ganse jaar.

De volgende wedstrijd is de 43ste TAC Rally op zaterdag 9 april. Hier zullen de Westvlamingen zeker de voornaamste concurrenten zijn en zal de titelstrijd volledig open getrokken worden.

Tuur Vanden Abeele keert met een positieve balans terug van Landen, het epicentrum van de Rally van Haspengouw, de opener van het Belgisch Rallykampioenschap (BRC). In het slot moest de Kortrijkzaan zijn Mitsubishi Lancer Evo VII weliswaar op kant zetten, maar de problemen die vorig jaar de kop opstaken blijken verleden tijd.

Na maanden verlangen was het afgelopen weekend eindelijk zover, de start van het rallyseizoen. “Het was spannend tot op het laatste moment omdat we alles in eigen beheer doen vanaf dit jaar. Het team was wel heel enthousiast en gemotiveerd en alles viel goed in zijn plooi. Het was enorm leerrijk voor iedereen”, aldus Vanden Abeele.

Met zijn vaste co-rijder Frederick Bekaert begonnen ze de rally zaterdagochtend met een sterke vijftiende tijd, en op die plaats zouden de ze ook de eerste van drie lussen beëindigen. “Het gaat vrij goed. We moeten nog wat ritme opdoen, maar het lukt. In de laatste proef hebben we ons een eerste keer goed rechtgezet. De problemen van de afgelopen maanden spelen wel in het achterhoofd. Bij het minste dat we voelen of horen, vrezen we voor het ergste. Maar het gaat goed”, zei Vanden Abeele tijdens de eerste servicebeurt. “We hadden wel een warm momentje op KP2, die van Heers. Op de plaats waar Jourdan Serderidis zwaar van de baan ging, begonnen we ook te glijden. Tuur toonde daar een knap staaltje stuurmanskunst”, aldus Bekaert.

Tijdens de tweede lus, kende het duo toch enkele problemen. “Een darm is losgekomen, waardoor we vermogen verliezen. We rijden nochtans stukken beter dan in de eerste lus, maar de tijden volgen niet”, gaf Vanden Abeele mee terwijl hij het euvel zelf oploste in de regroup na de tweede boucle. “Eigenlijk hadden we toen ook de bougies moeten vervangen, maar dat deden we niet.”

Daardoor sputterde de Mitsubishi ook in het begin van de derde lus tegen. “En even verderop kwam de uitlaat los bij het aansnijden van een bocht. Die begon tegen de cardan te slaan. We beslisten om de wagen op kant te zetten om erger te voorkomen”, aldus Vanden Abeele.

Geen zorgeloze wedstrijd voor Vanden Abeele, maar de balans is toch positief. “De eerste ronde konden we zonder problemen afwerken. De tweede ronde kenden we een klein probleempje maar eigenlijk zonder erg, en de opgave in het slot is het gevolg van een wedstrijdfeit. De problemen van de jongste maanden, zelfs jaren, zijn volledig van de baan. Dat stemt ons gerust. Het doel is uiteindelijk bereikt. We hebben ons geamuseerd en toch ruim 100 kilometer ritme opgedaan in wedstrijdomstandigheden. Uiteraard hadden we liever over het eindpodium gereden, maar we komen heel dicht in de buurt“, besluit Vanden Abeele.

Het team gaat de wagen nu volledig klaarstomen voor de volgende rally. Dat wordt de BRC-manche in Tielt op 8 en 9 april. “We kunnen nu al verklappen dat we daar niet zonder ambitie vertrekken. We mikken resoluut op een goed resultaat”, blikt Vanden Abeele nu al vooruit.

Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux waren erop gebrand om zoals vanouds een mooie prestatie neer te zetten in hun thuisrally. Wekenlang werd er naar uitgekeken om de mooie Lancer Evo IX over de snelle Limburgse/Brabantse verkavelingspaden te jagen. Hoewel er zoals in tegenstelling met de meeste collega’s geen ruime testsessie aan de rally voorafging, bewees Jonas al weer vrij snel het goede ritme te hebben gevonden. Op de eerste doortocht van Halle-Booienhoven werd meteen een zevende tijd geklokt. Hiermee lieten de Landenaars al enkele R5’s en ook alle andere Lancers achter zich.

Toevalstreffer of waren deze piloten nog niet goed uitgeslapen? Verdict op de nieuwe proeven in Heers en Horpmaal. Telkenmale opnieuw de zevende tijd achter Bob De Jong die het peloton snelste R5’s afsloot. Tijdens de eerste servicebeurt in het Landense Domein ’t Park licht Jonas zijn eerste kilometers op snelheid van dit jaar toe: “Ik denk dat we meteen zitten waar we zouden moeten zitten. Veel sneller dan dit kunnen we niet meer met onze groep N. Ons ritme zit goed. We gaan trachten om de zevende plaats te consolideren.” Dat lukte dan ook vrij aardig in de tweede ronde maar tijdens de passage aan het bekende kapelletje in Walshoutem ging het toch even mis. “Ik heb me daar een beetje mispakt en we raakten een borduurtje. Niet hard, maar de wielophanging linksachter werd toch geraakt waardoor we wat tijd verloren. Gelukkig was het de laatste proef voor de service. Het euvel werd door onze servicecrew snel en binnen tijd verholpen. Maar na de start van de laatste doortocht op Halle-Booienhoven merkte ik dat het middendifferentieel niet meer functioneerde zoals het hoorde. We konden de proef nog wel afwerken maar in de wetenschap dat er nog drie proeven moesten gereden worden, beslisten we na onderling overleg al vrij snel dat we de strijd beter konden staken om verdere schade te vermijden. Jammer, maar het is niet anders…,” aldus een ontgoochelde Langenakens.

Het team zal in de komende dagen de schade opmeten en de nodige herstellingen uitvoeren. Mocht blijken dat de schade meevalt, zal er ook worden gestart in de Rally van Hannuit op 12 maart. Een rally die al lang op het verlanglijstje van Jonas staat, maar waar hij nog nooit eerder aan de start stond… Wie Jonas kent, weet dat hij dan ook niet komt enkel en alleen maar ‘om den hoop te vergroten’…

Dit weekeinde begon de Nederlandse rallyrijder Bob de Jong met de fraaie DS3 in R5 trim zijn Belgische campagne in de Haspengouw Rally. En hoe! Met zijn nieuwe Belgische navigator Bjorn Degandt ging hij resoluut van start en eindigde de onder fraaie weersomstandigheden verreden openingsmanche van het Belgisch Kampioenschap op de vierde plaats (R5). Het Nederlandse-Belgische duo straalde dan ook over deze goede openingszet!

Het Belgisch Rallykampioenschap is sterk bezet en de titelstrijd gaat tussen de snelste coureurs met de nieuwe generatie R5 rallywagens. Weliswaar doen er nog steeds een paar WRC’s mee, maar die kunnen geen punten scoren voor het kampioenschap. Dat levert spannende gevechten op en een strijd tussen vier constructeurs (Citroën, Peugeot, Ford en Skoda). Bob de Jong rijdt graag in België, maar heeft nog niet de ervaring van toppiloten zoals Freddy Loix, de regerend kampioen en al winnaar in de Haspengouw Rally in 2005 (!), 2013 en 2014. Toch mengde de jonge Nederlander zich zaterdag direct vanaf de start van de Haspengouw Rally in de strijd om de ereplaatsen. Met zijn fraaie DS3 snelde hij naar de 6e tijd op de openingsproef in een rally waar hij nog nooit eerder had gereden. “Ik moest wel even wennen, want behalve een goede testdag eerder deze week, had ik al vier maanden niet meer gereden. De auto voelde echter goed aan en dat vertaalde zich in de vijfde tijd op proef 2,” aldus De Jong tijdens de eerste service in Landen.

Ook de hernieuwde samenwerking met Bjorn Degandt verliep goed: “Natuurlijk moet je even aan elkaar wennen en moeten we allebei nog ervaren hoe de ander op bepaalde situaties reageert, maar Bob is een uitstekende rallyrijder, die goed luistert,” wist Bjorn Degandt al snel. De DS3 R5, die gerund wordt door het team DDG Motorsports, kende geen enkel probleem. Mede daardoor kreeg Bob de Jong al snel meer vertrouwen en kon hij in de tweede ronde van vier proeven nog snellere tijden realiseren. Na 8 van de 12 klassementsproeven leek het er even op dat Vincent Verschueren (Skoda) door een afgebroken wielophanging zoveel tijd zou verliezen dat Bob de Jong een bedreiging kon vormen voor de derde plaats (R5). Maar Verschueren redde het om op tijd zijn auto weer in orde te krijgen en veel van zijn verloren tijd goed te maken op de laatste vier proeven. “Dat is zo mooi in het Belgische Kampioenschap: er is altijd strijd,” stelde Bob de Jong. “Uiteraard zijn we zeer tevreden met dit resultaat en gaan we vol vertrouwen naar de volgende (voor mij eveneens onbekende) Spa Rally.”

De strijd aan de kop van het veld was de gehele dag ongemeen spannend, waarbij Freddy Loix de zege niet cadeau kreeg. Kris Princen (Peugeot) was tot op het eind een gevaarlijke concurrent voor Loix, maar toch won de sympathieke Skoda-rijder opnieuw en bevestigde daarmee zijn favorietenrol voor de titel.

De volgende rally voor Bob de Jong en Bjorn Degandt is de Spa Rally op 18 en 19 maart.

Freddy Loix en  corijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia R5) hebben de rally van Haspengouw gewonnen, dat is de eerste wedstrijd van het BK rally. Kris Princen (Peugeot 208 T16) bikkelde met Loix om elke seconde maar moest uiteindelijk na een schitterende strijd de duimen leggen voor Loix. Voor de Limburger is het zijn vierde zege in zijn thuiswedstrijd. Eerder won Loix deze wedstrijd al in 2005, 2013 en 2014. Loix en Gitsels zijn uiteraard ook de eerste leiders in de tussenstand van het kampioenschap.

De rally van Haspengouw kende een bijzonder spannend wedstrijdverloop. Kris Princen was de eerste leider maar Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC) nam snel het commando over door 3 ritten op rij te winnen. Na de eerste ronde van 4 ritten stond Freddy Loix op de derde plaats.

Bij het begin van de tweede ronde ontbonden Freddy Loix en Johan Gitsels hun duivels. Het was het begin van een waanzinnige namiddag waarbij Loix en Princen beurtelings de koppositie opeisten. Na afloop van de 8e rit kwam Loix op kop, bouwde zijn voorsprong seconde per seconde verder uit om uiteindelijk in de eindafrekening met 10.1 sec voorsprong te eindigen op Kris Princen die tevreden moest zijn met de tweede plaats.

“Dit is een geweldige zege. Ik heb het nog maar zelden meegemaakt dat mijn rechtstreekse concurrenten en ikzelf vanaf de eerste meters tegen zo’n hoog tempo zijn beginnen rijden” zegt Freddy Loix. “Meteen de pees erop. Meteen rijden op het scherpst van de snee. In de tweede ronde werd de strijd herleid tot een duel waarin zowel Kris als ik voluit gingen. Ik had écht niets meer over. Ik kon gewoon niet sneller. Als je na zo’n intense strijd een rally kan winnen geeft dat een geweldig gevoel. Ik denk dat de toeschouwers vandaag echt genoten hebben. We bikkelden om tienden van een seconde. Het is van Ieper vorig jaar geleden dat ik nog zo diep ben moeten gaan. Het doel was om het kampioenschap met een goed resultaat te beginnen en daar zijn we in geslaagd. En mijn ŠKODA Fabia R5 was wederom fantastisch. Even betrouwbaar als vorig seizoen! Dat is fantastisch. Een pluim voor mijn team 2C Competition.”

“Dit was een fantastische wedstrijd en een al even fantastische zege” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Het weer was zalig, er waren heel wat toeschouwers aanwezig voor deze openingswedstrijd van het BK en het werd een wedstrijd om vingers en duimen van af te likken. We wisten na de openingsronde dat we het tempo moesten opvoeren om aanspraak te kunnen maken op de zege. We hebben dat ook gedaan. We hebben alles gegeven, zijn stelselmatig opgeklommen in de stand en hebben na de 8e rit de leiding niet meer uit handen gegeven. Maar makkelijk was het absoluut niet. Princen volgde ons als onze schaduw. Het was een heerlijke strijd, het tempo lag verschroeiend hoog. We zijn heel diep moeten gaan. De nota’s waren goed maar het ging steeds sneller waardoor ik de nota’s vandaag constant heb moeten aanpassen. Dat zorgde ervoor dat het wel een heel intensieve rally werd maar ook wel een heel leuke rally werd.”

De volgende wedstrijd van het BK is de rally van Spa op 18 en 19 maart.

In de eerste manche van het Historic Belgisch rallykampioenschap hebben de Youngtimers de macht gegrepen. Vorig jaar werd al veel verwacht van de "nieuwe generatie", maar toen bleken de nieuwkomers nog te fragiel om de Porsches en Escorts te onttronen. In Haspengouw domineerde Robin Maes de wedstrijd met zijn schitterende BMW M3, een ex-Prodrive Gr.A met een mooie historie.
Na het forfait van Paul Lietaer en de opgave van Glenn Janssens, die de motor van zijn Porsche brak nadat hij eerder op de dag al even in de fout ging op het onverhard in Heers, controleerde Robin Maes zijn voorsprong met de bloedmooie BMW M3. De zaakvoerder van MR Solar uit Kortrijk greep zijn eerste nationale overwinning, ondanks het aandringen van lokale specialist Dirk Deveux.
"Dit is een schitterend debuut met onze nieuwe M3 in de originele Camel-kleuren, zoals hij destijds bestuurd werd door José Maria Ponce in het Spaans kampioenschap. Ik ben onder de indruk van de BMW. Het is een beest! De versnellingsbak is precies zoals Vincent Verschueren had voorspeld: je moet er heel agressief en brutaal mee omspringen. Ik heb nog wel wat aanpassing nodig, maar deze zege smaakt naar meer," lachte Maes.

Dirk Deveux strandde met zijn Escort op de tweede plaats: "Ik kan zeggen dat ik echt niets meer uit de Escort kon halen. Ik ken de proeven in Haspengouw en ik heb niets laten liggen. We zijn hier verslagen door een betere wagen. Ik ben zelf ook op zoek naar een geschikte Youngtimer, bij voorkeur een Sierra Cosworth, want met onze huidige Ecort gaan we het niet meer redden," vertelde Dirk.

De derde plaats ging naar Wim Soenens en Geert Beauprez, de twee kameraden die rallyfun hoog in het vaandel dragen. Ze stuurden hun knappe BMW M3 naar de derde plaats, voor de Opel Ascona van Jens Maes, opnieuw snel en regelmatig, en de Porsche van Patrick Mylleville, die in het begin wat tijd nodig had om op dreef te komen.

De Top 10 werd vervolledig door Graham Samuel, Nick Hoens, Chris Debyser en Dirk Van Rompuy.

Michaël Amercia (sortie) en Danny Kerckhof (versnellingsbak) moesten op de allerlaatste proef de strijd nog staken. Vroeg in de wedstrijd verdween Stefaan Prinzie (wielbouten afgebroken) met mechanische problemen van de tabellen, terwijl Frank Jorissen zijn Opel Manta 400 op de 2de proef al aan de kant moest zetten met een kapotte krukassensor. Ook Koen Verlinde zette zijn Mazda 323 op die proef aan de kant.