Het begint weer! Enkele dagen na de scholieren, komt ook het Belgische rallywereldje na de vakantie weer in actie. Dit weekend worden de tenten opgeslagen in Roeselare, waar de teams aan de start komen van de Omloop van Vlaanderen, de zesde manche van het Kampioenschap van België Rally.

De Citroën Racing Trophy Belux komt natuurlijk aan de start van deze tweede opeenvolgende wedstrijd in West-Vlaanderen die nochtans een heel ander profiel heeft dan de Rally van Ieper. Voor deze wedstrijd maakt Ronny Foxius graag de verplaatsing vanuit het Groothertogdom Luxemburg. De piloot die vertrouwd is met de promotieformules van Citroën heeft een DS3 R3 gekocht in het begin van de zomer. Met zijn nieuwe aankoop debuteerde hij enthousiast voor eigen publiek in de Rally van Luxemburg.

“De DS3 R3 is heel amusant om te besturen,” vertelt hij. “Ik had niet veel moeite om de wagen onder de knie te krijgen. ik ben heel blij dat ik de selectieve Rally van Luxemburg zonder schrammetje aan de finish bracht. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd op een heel ander type parcours.”

Hoewel hij laat aan het seizoen begint, kan Ronny nog een mooi resultaat behalen in de eindstand van de Citroën Racing Trophy Belux. In Luxemburg heeft hij leider Armand Fumal al verslagen. Aangezien Caren Burton wegens professionele verplichtingen niet aan de start komt, kan Foxius meteen mikken op de overwinning in de categorie R3T in Roeselare. Met 25 punten voor een dergelijk resultaat, zou hij meteen tot op 3 punten naderen van Caren Burton, tweede in de tussenstand. Mathematisch komt Foxius zelfs nog in aanmerking voor de eindzege.

Het zal echter moeilijk worden om Armand Fumal nog van de leidersplaats te verdringen. De informaticus uit Spa kan, dankzij zijn voorbeeldige regelmaat, zaterdagavond eventueel de eindzege in de Citroën Racing Trophy Belux 2013 al veilig stellen. Daarvoor moet hij enkel de finish halen, ongeacht het resultaat van Foxius. Maar, Armand wil meer dan louter rekenen.

“De resultaten waren niet altijd zoals ik wilde, vaak door pech, maar ik vind dat ik wel veel progressie heb gemaakt aan het stuur van de DS3 R3,” vertelt de patron van Cybernet. “Ik Roeselare wil ik voor Foxius finishen om mijn derde overwinning van het seizoen in de categorie te behalen.”

Sinds z'n bestaan is FM rallymovies steeds erg blijven groeien. Dankzij de vele helpende handen, tips en ideeën is www.fmrallymovies.be uitgegroeid tot een mooie site met interviews en camerabeelden van zowel buiten- als in de rallywagens.

We hebben geleerd nooit tevreden te zijn en dat het steeds beter kan! En daarom ...

"Nadat we dankzij Geodynamics met de Geko Ypres Rally beelden konden nemen vanuit een helikopter, waren we helemaal verkocht van de hoogte. Daarom zullen we in de toekomst samenwerken met Kurt Declercq. Hij zal zorgen voor unieke beelden vanuit de lucht met zijn drone, die FM rallymovies dan zal verwerken om aan een breed publiek te laten zien. We kijken al uit naar onze eerste samenwerking en vooral het resultaat. Hopelijk slaat ook dit wat aan bij ons publiek want ons doel blijft nog steeds de rally in zoveel mogelijk unieke opzichten tot bij de kijker te brengen."Vertelt Melvin Florissoone.

Wanneer de eerste beelden zullen worden gemaakt, wordt nog afwachten. De weersomstandigheden moeten goed zijn en Kurt is een gedreven werker.

Kurt Declercq: "We kijken uit naar de samenwerking met een beloftevolle jongere zoals Melvin. Wij kunnen ons volledig concentreren op het vliegen met de DroneFlyer en Melvin zal zorgen voor de integratie in zijn gekende rallymovies. In combinatie met grond- en onboardbeelden zal dit zorgen voor een nog flitsender geheel."

De 33ste editie van Rally TBR vindt plaats op 12 en 13 oktober 2013. Inschrijvingen zijn reeds geopend, dus u kunt zich naar Inschrijvingen begeven om uw voertuig en piloten op te geven voor deelname. De registratie is sinds deze editie volledig digitaal, dus geen onnodig en verwarrend papierwerk meer!

Nieuwe KP Beselare zorgt voor 157 km KP in 33ste TBR Rally !

Op zondag 13 oktober gaat in en rond Roeselare de 33ste TBR Rally door. De wedstrijd wordt dit jaar met voorsprong de langste (en duurste) wedstrijd van de VAS-kalender. Dankzij oa. een nieuwe KP van 10 kilometer in Beselare krijgen de deelnemers maar liefst 157 km tegen de klok te verwerken. De nieuwe proef vervangt KP De Zilten en verder werd ook de start van KP Moorslede gewijzigd. Samen met de ongewijzigde proeven Rumbeke (10 km) en Zoning (9 km) worden ze elk viermaal afgewerkt. De 33ste editie is meteen ook de laatste die in oktober doorgaat wegens de 'concurrentie' met de Omloop van Vlaanderen die amper een maand eerder doorgaat. Om de overlast voor de bewoners te beperken is de TBR Rally volgend jaar gepland in het weekend van 3 en 4 mei. Inschrijven kan vanaf vandaag via de volledig vernieuwde website www.rallytbr.com.

Daar het voor de organisatie niet zo evident meer is om toelatingen te bekomen van de lokale instanties zullen zij het niet tolereren dat er verkenningen gebeuren buiten de toegelaten data . Ze hopen dan ook op het gezond verstand van de deelnemers dat zij zich houden aan deze afspraken. Deelnemers die toch worden betrapt op het verkennen zullen onverbiddelijk door de wedstrijdleider de start geweigerd worden zonder enig verhaal.

nieuwe website TBR Rally : http://www.rallytbr.com

 

Rallyroutinier Johan Faes staat komend weekend aan de start van een wedstrijd waar hij nog niet eerder is geweest: de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Samen met navigator Arie Lekkerkerker gaat hij met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 opnieuw meestrijden voor de punten van het Open Nederlands Rally Kampioenschap.

De 54ste Omloop van Vlaanderen bestaat uit 16 klassementsproeven, waarvan de eerste twee op vrijdagavond 6 september worden verreden en de resterende 14 op zaterdag 7 september. De rallyklassieker in de regio Roeselare staat bekend als bijzonder glad, snel en verraderlijk. De Omloop telt niet alleen mee voor het Belgische rallykampioenschap, maar ook voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK).

Vrijdagavond om 19.06 uur staat de eerste deelnemer van het podium op de service aan de Diksmuidsesteenweg. Met startnummer 25 op hun blauwwitte FABORY-Mitsubishi volgen Faes en Lekkerkerker rond half acht. Op het programma staan vervolgens de twee klassementsproeven De Ruiter en Beveren, waarna de deelnemers hun wagens in het nachtpark op het Polenplein parkeren. Zaterdag wordt om 08.20 uur de wedstrijd vanuit het nachtpark hervat. ’s Avonds om 20.40 uur rijdt de eerste deelnemer over het finishpodium. De deelnemers hebben dan 166 kilometer op snelheid afgelegd.

Johan Faes: “Ik heb deze wedstrijd nog nooit eerder gereden, maar heb begrepen dat het een pittig evenement is. Wij gaan ons hoofd zoals gewoonlijk koel houden. Onze focus ligt niet zozeer op het algemeen klassement, maar wel op de andere Nederlandse deelnemers. Helaas staat de leider van het kampioenschap, Bob de Jong, niet aan de start, maar Dennis Kuipers, Kevin van Deijne en René Wawrzyniak wel. Zij staan allen ingeschreven voor het ONRK.”

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.omloopvanvlaanderen.be en de tijden zijn live te volgen via www.rallyresultaten.be.

Op zaterdag 21 en zondag 22 september 2013 wordt de Rally van Linter gereden . De september maand is dus heel goed gevuld met maar liefst 4 rally's . Binnen 2 weken is er de Hemicuda Rally en 1 week later is er dus de VAS Rally van Linter ;

Het wedstrijdcentrum van Linter is nog steeds gelegen in en rond de voetbalkantine van SC Orsmaal.Het parkoers is gewijzigd t.o.v. de vorige jaren: de KP's van vorig jaar zijn vernieuwd en er is een 3de KP bijgekomen.Er zullen 5 ronden van 3 KP's gereden worden, goed voor ± 110 km KP. De KP's zijn tussen de 7 en 8 km lang.

De timing voor de technische controle is beschikbaar op de website van de Omloop van Vlaanderen .  De deelnemers dienen zich op hun voorziene uur aan te melden aan de TK EXPO.  Deze is gelegen ter hoogte van de uitrit van de parking EXPO en zal aangeduid zijn met FIA-panelen.  Tijdens de roadbook verdeling krijgen de deelnemers een bolletje-pijl waarop de meest aangewezen verbinding staat naar de technsiche controle (zelfde plaats als vorig jaar - JP Motrosport op KP Zoning).  De deelnemers krijgen 30 minuten de tijd voor de verbinding.  Na de technische controle dienen de deelnemers zich aan te melden voor de doumentencontrole.

Link Timing wedstrijd :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/uploadovv/TimingOVV2013-08-17OFFICIALwebsiteRev1.pdf

Link Timing TC Nationaal :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/?pagina=15

Link Timing TC Historic :

http://www.omloopvanvlaanderen.be/?pagina=15

Het idee om dit jaar eens de strijd aan te gaan in het nieuwe Junior kampioenschap speelde al geruime tijd. Aangezien enkel wagens uit de R1 of R2 categorie zijn voorbehouden was de oranje Philcars-106 geen optie, dus gingen piloot Christophe Panis en copiloot Lode D’haenens opzoek naar een geschikte wagen. Die werd, na veel vergelijk, gevonden bij Heuninck Sport waar een Citroën C2R2 Max zal gehuurd worden! “De C2 had steeds mijn voorkeur aangezien we daar vorig jaar al eens konden mee rijden. Het is een van de oudere wagens in de categorie, maar naar mijn mening nog steeds competitief. Bovendien speelde ons beperkt budget ook mee in de keuze.” aldus Christophe. De Omloop Van Vlaanderen wordt tevens de eerste nationale rally voor Christophe en Lode. “Een stuk meer kp kilometers en vrijdagavond in het donker racen, dat wordt een nieuwe ervaring voor ons, maar we kijken er enorm naar uit!” is Lode enthousiast. Welk resultaat mogen we verwachten? Dit valt af te wachten want het niveau bij de juniors ligt bijzonder hoog. “Het is ook al weer een tijdje geleden dat we nog een rally reden. Hopelijk kunnen we een probleemloze rally genieten en stelselmatig het tempo opdrijven, dan zien we wel waar we uitkomen”.

De rally gaat door te Roeselare (service aan Expo Hallen) en er wordt gereden op vrijdagavond 6 en zaterdag 7 september. Alle supporters op post!
Voor de laatste nieuwtjes kan je steeds op onze Facebookpagina “CELOPI Racing” terecht.

Dynamisch heeft heel wat inspanningen geleverd en na overleg is de knoop doorgehakt!
Na vele jaren komt de populaire Europese rally van Ieper terug naar Lo-Reninge.
De welbekende snelheidsrit "KP Reninge" staat terug op het programma van de Geko Ypres rally eind Juni 2014.
Eind jaren '80, was " KP Reninge" een zeer bekende snelheidsrit in deze rally.
Bekende piloten zoals: Marc Duez, Robert Droogmans, Patrick Snijers, Jimmy Mcrae,... streden voor de titel!
Bovendien viert Ypres rally volgend jaar zijn jubileum.
Na 50 jaar organisatie zorgt een sterke team elk jaar voor een super Europese rally in de Westhoek.
Dit team werd onder andere beloond met:
"Op het jaarlijkse Rally Safety seminarie, dat gehouden werd op 22 en 23 februari 2013 in Zagreb, werd het goede werk van de Geko Ypres Rally in de bloemetjes gezet en kreeg de organisatie de award voor de beste organisatie van het Europees Rallykampioenschap 2012."
(Ref.: http://www.geodynamics.be/veiligheid-geko-ypres-rally-valt-in-de-prijzen/)
KP Reninge word volledig afgewerkt op eigen grondgebied.
De start vindt plaats ter hoogte van "De Pypegale" (Nieuwstraat) en eindigt nabij " 't Convent" (Halve Reningestraat).
Dit project zal zeker ook interessant zijn voor de plaatselijke verenigingen. Deze worden verder ingelicht half weg September.
Er wordt alvast uitgekeken naar de strijd tussen bekende Buitenlandse en Binnenlandse rallypiloten in onze eigen gemeente!

Het duurde maar een paar klassementsproeven, de Amsterdam Shortrally op zondag 1 september. Het FABORY Rallyteam pakte zoals gebruikelijk weer groots uit in de hoofdstad. Dit jaar kregen drie klanten van de hoofdsponsor van het team, FABORY, de kans om beurtelings plaats te nemen op de hotseat naast Johan Faes.

Het FABORY Rallyteam grijpt elk jaar in Amsterdam de kans om iets ludieks te doen. Dit keer stond Johan Faes met de Mitsubishi Lancer EVO 9 aan de start om klanten van FABORY de kans te geven met de rallysport kennis te laten maken. Dat deed hij als X-auto, dus door buiten de wedstrijd om voor de overige deelnemers uit te rijden. Het begon goed. Faes blikt terug: “Ik vermaak mij altijd kostelijk in de X-auto. Geen wedstrijddruk, geen secondenstrijd, gewoon lekker over de proeven boenderen. Het is bovendien erg leuk om de gasten uit te leggen hoe de rallysport in elkaar steekt. Mensen hebben vaak geen idee hoe complex een en ander is. Tijdcontroles, tijdkaarten, starttijden, verbindingsroutes, routeboeken, pacenotes… Op deze wijze probeer ik bovendien een steentje bij te dragen aan het positieve imago van de rallysport. Wij zijn namelijk geen straatracers die zomaar wat rondscheuren. Integendeel, wij zijn enorm serieus en toegewijd met onze hobby bezig.”

Helaas kwam er aan deze prachtige dag een abrupt einde. Terwijl Johan op klassementsproef 3 aan het rondrijden was, vond er op klassementsproef 2 een afschuwelijk ongeluk plaats. Hierbij liet een toeschouwer helaas het leven. Faes: “Ons team leeft enorm mee met de directe en indirecte slachtoffers van dit ongeval en met de equipe die erbij betrokken was.” De wedstrijd werd, begrijpelijkerwijs, direct na dit voorval afgelast.

De Historic Omloop van Vlaanderen staat al jaren hoog bovenaan het todo-lijstje van het SMS-team, maar dit jaar heeft teamboss, Stephen Vankemmel beslist om niet deel te nemen.
Door mechanische pech tijdens de afgelopen Ypres Historic Rally en de GTC Rally, verkeren de SMS-wagens door tijdsgebrek nog niet in optimale koersconditie.
Daarom heeft het SMS-team wijselijk besloten om de wagens eerst voor de volle 100% in topvorm te brengen, alvorens terug aan de start te komen van een rallywedstrijd.
De eerstvolgende rally is nog niet gekend, maar volg het SMS-team via Facebook of op www.sms-team.be en U blijft op de hoogte van het laatste SMS-nieuws.

De Roeselaarse garagehouder Hans Depla komt dit jaar voor de 17e maal aan de start van de Omloop van Vlaanderen.

In de periode 1995-2005 maakte Hans furore met zijn zelf gebouwde Nissan Sunny. “We konden toen wedijveren met de fabrieks-Peugeots en de snelle Renault Clio’s en behaalden tal van klasse-zeges in een sterk bezette categorie. Daarna heb ik de helm aan de haak gehangen maar door toedoen van mijn vriendenkring kwam ik in 2011 opnieuw in actie. Voor het seizoen 2012 werd een Renault Clio gehuurd voor verschillende rally’s maar het werd een kwakkelseizoen. De wagen was wel snel maar niet betrouwbaar en we moesten meerdere keren vroegtijdig aan de kant. Daarom hebben we dit jaar bij een andere tuner een Renault Clio groep N van de jongste generatie gehuurd die uitkomt in de klasse R3.Ons debuut te Ieper mocht gezien worden want in een sterk bezette klasse behaalden we de derde plaats en werden we 29e algemeen. Daarmee konden we onze doelstelling verwezenlijken .

De Omloop van Vlaanderen wordt natuurlijk iets speciaals want ik woon bijna langs het parkoers en mijn hoofdsponsor, Magic Clean, is ook van Roeselare zodat we in deze thuisrally zeker willen scoren. Ondanks het feit dat ik de deelnemerslijst nog niet bekeken heb, wil ik toch wel stellen dat we dit maal gaan voor de klasse-zege. We kennen zowat iedere smalle asfaltweg in de streek en de Renault Clio gaf ons te Ieper veel vertrouwen zodat we gemotiveerd aan de start komen. Hopelijk blijft het droog weer want het parkoers is zo al verraderlijk genoeg en op de snelle, droge wegen heb je toch meer dat “koersgevoel”.

Peter Verpoort , zaakvoerder van Magic Clean, heeft beslist om nog een extra inspanning te doen voor de Omloop van Vlaanderen en steunt dit jaar ook de Britse hardrijder Rob Swann. De 44-jarige ondernemer is een late roeping in de rallysport maar toonde toch snel zijn kunnen door in 2001 het BTRDA kampioenschap te winnen en dat is toch wel een referentie. Door zijn drukke beroepsactiviteiten kon hij zich niet verder toeleggen op een kampioenschap en verkoos hij à la carte te rijden. De jongste jaren was hij al drie maal te gast te Roeselare en werd hij drie maal tweede in de groep N en finishte hij net buiten de top-10. Twee jaar terug liet hij zijn Subaru Impreza ombouwen naar een R4 versie en ondanks het feit dat hij twee provinciale rally’s won en zesde algemeen werd in de Rally van Barbados was Rob niet helemaal tevreden. “De Subaru Impreza R4 kan niet wedijveren met de WRC’s en is te snel voor de groep N’s zodat je eigenlijk in niemandsland aan het rijden bent. Daarom heb ik dit jaar een Subaru Impreza S11 WRC gehuurd voor enkele rally’s en dat beviel me wel. Dan zijn we op zoek gegaan naar een jonge S11 WRC en hebben die uiteindelijk gekocht. Ik debuteer dus met de wagen in Roeselare maar dat schrikt me niet af. We hebben al drie prachtige resultaten behaald in de Omloop van Vlaanderen zodat we met vertrouwen aan de start komen. Mede door het warme onthaal van de organisatie en de steun van enkele plaatselijken ben ik blij deze uitdaging aan te gaan.”

Afgelopen zondag stond de 2e test van de Subaru op het programma. De shortrally van Kasterlee was de ideale gelegenheid om de wagen nog eens aan de tand te voelen. Enerzijds om nog wat meer ervaring op te doen met de auto, anderzijds om te zien welke wijzigingen of revisies er nog nodig zijn.

Na de shortrally van de Suikerstreek hadden we reeds enkele mankementen opgelost, enkel de motorsturing kon niet op korte termijn gerepareerd worden waardoor we in Kasterlee moesten starten met de settings van de vorige wedstrijd. We moesten het dus stellen met een “soft” afgestelde ALS en met lage turbodruk helaas. We konden dus niet meer doen dan gewoon wat extra kilometers maken met de auto en zien of er nog wijzigingen of reparaties nodig zijn.

De eerste ronde werd rustig gestart en meteen ergerde ik mij aan het gebrek aan vermogen.

De tweede en derde ronde konden we niet meer doen dan proberen aan te pikken bij de andere 4x4’s wat natuurlijk niet makkelijk was zonder het volle vermogen maar de tijden vielen al bij al nog goed mee.

In de laatste ronde werden er wat meer risico’s genomen en dat moest resulteren in betere chrono’s maar helaas verloren we op de voorlaatste KP heel wat tijd achter de Nissan 350Z. Op de laatste KP ging het vlot tot er ineens een probleem opdook met vermoedelijk de electronica van de diffs. Alles samen verloren we in de laatste ronde bijna 30sec. Zonder dit verlies had een plaats in de top 10 ergens rond de 6e à 7e tijd er zeker in gezeten, nu moesten we genoegen nemen met een 11e plaats algemeen.

De komende weken gaan we alles in het werk stellen om de gekende problemen te verhelpen zodat we misschien nog van start kunnen gaan in de East Belgian Rally eind september.

Graag wil ik het ganse team bedanken voor hun inzet voor en tijdens de wedstrijd.

Op het laatste moment werd beslist om de Short Rally van Kasterlee aan ons programma toe te voegen. Tijdens de verkenning was al duidelijk dat het parcours met de vele lange rechte stukken niet meteen in ons voordeel ging zijn. Op de eerste proef kregen we meteen een normtijd doordat de wagen voor ons de weg versperde. Hoe de normtijden bepaald worden is ons nog altijd niet duidelijk maar we keken meteen op een achterstand van 14 sec aan op leider Tjoens. Met enkele goede tijden konden we terug komen tot de 2de plaats in div. 1-2 en top 10 algemeen. Helaas brak halfweg wedstrijd de versnellingspook onderaan af. Via een noodreparatie konden we terug de 3e versnelling nemen maar waren we genoodzaakt ook zo de volgende proef af te werken. Gelukkig kon tijdens de service alles hersteld worden en konden we de laatste ronde nog eens voluit de kaart van het spektakel trekken. Door het tijdverlies was een goede einduitslag verloren, maar uiteindelijk waren we heel blij doorgezet te hebben en terug aan de finish te staan!

 

Om de leidersplaats in het VAS DIV4 kampioenschap te verdedigen werd in extermis beslist om deel te nemen in Kasterlee. Een facebook oproep leverde 6 kandidaat co-piloten op, en uiteindelijk werd beslist Stefaan Vanassche mee aan boord te nemen.
Tijdens de verkenningen werd snel duidelijk dat Stefaan reeds de nodige bagage heeft, en op zondagmorgen kon de strijd vol vertrouwen aangevat worden.
De regen van de zaterdag zorgde voor een glad parcours, dus was het toch opletten geblazen de eerste lus.
Na de eerste proef werd duidelijk dat het een Opel strijd zou worden.
Tom TT was snelste, Monnens volgde op 1 sec en wij hadden er nog een extra seconde over gereden.
In de 2de proef was de rangschikking identiek, echter werden de verschillen enkele secondjes groter.
Vanaf de 2de lus was de baan volledig opgedroogd, dus konden we full attack rijden.
Jammergenoeg moest Tom TT de strijd staken tijdens kp3 met een haperend versnellingsapparaat. Monnens maakte ook een kleine fout waardoor we aan de leiding kwamen.
Met nog 5 proeven te gaan beloofde het spannend te worden met Monnens.
Van deze 5 proeven werden 3 proeven met exact dezelfde tijd verreden.
De straftijd die Gunther opgelopen was wegens laattijdig inklokken zorgde voor een welgekomen buffer.
Bekijken we nadien de tijden van alle proeven,dan hebben we op kp3,5,7 driemaal dezelfde scratch-tijd gereden. Lang leve de automatische piloot!
Voor het kampioenschap was dit resultaat alvast zeer interessant.. to be continued