2012 was voor Wim Lootens en Bert Minne een jaar van leren en de BMW M3 E36 op punt zetten. Naar het einde van het seizoen bleek dat de wagen betrouwbaar was en deftige tijden kon draaien. De aanpassing van het L&M Racing Team aan de wagen en besturing ervan bleek wat moeilijker dan zelf verwacht, daar toch een
andere rijstijl nodig is. Piloot Wim Lootens hoopt alvast op nog wat progressie mits de extra kilometers in 2013.

“De enige investering die we deze winter gedaan hebben is dan ook gedaan op de plaats waar we extra betrouwbaarheid wilden. En zo toch een kleine
tijdswinst mee kunnen boeken zonder grote kosten. Dankzij Kurt Braeckevelt, die zelf investeerde in een sequentiële versnellingsbak, konden we een klauw geschakelde vijfbak aanschaffen in 2de hands. Deze werd reeds gemonteerd en getest en blijkt een grote verbetering. Verder beperken de aanpassingen zich tot
een luchthapper om de binnentemperatuur binnen de perken te houden. Verder werd er een grondige onderhoudsbeurt gehouden van de uiterst betrouwbare motor en differentieel,” aldus Wim Lootens die komend seizoen vooral op het RACB Criterium mikt.

“Dit jaar wilden we zeker onze thuiswedstrijd, de TAC Rally, rijden. Door de wijzigingen van de vergunningen hebben we besloten een nationale
vergunning te nemen en het criterium te rijden. Dit word aangevuld met enkele ASAF proeven en misschien de GTC Rally (voormalige Exotic green) in Nederland.
Omdat je met een nationale vergunning niet meer welkom bent in de VAS wedstrijden zonder bij te betalen laten we deze dit jaar links
liggen.”

Negen ex-winnaars en het kruim van de Belgische rallysport, zowel oude als nieuwe sterren, dat is de affiche van de 55ste editie van de Boucles de Spa. Al moet daar nog één, zeer grote naam aan toegevoegd worden, die van de uittredende vicewereldkampioen rally, de Fin Mikko Hirvonen. Er volgt natuurlijk ook nog de ‘geheime rijder’ en ondertussen weten we ook al dat de zanger Jali van de partij zal zijn. Als we het over de wapens hebben, dan springen de Lancia 037, de Lancia Stratos en de Audi Quattro meteen in het oog. 16 februari wordt zo, voor alle rallyliefhebberseen dag om nooit te vergeten!
272 inschrijvingen…
Zonder aan een recordjacht te doen, is ook deze editie van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.
“We hebben onze inschrijvingsprijs verhoogd, met goed 50% in de categorie Legend en dus zullen er sowieso minder deelnemers dan vorig jaar zijn”, legt Pierre Delettre uit. “Dat is geen verrassing. We waren daar eigenlijk naar op zoek. We willen een betere service bieden, de details verzorgen en de deelnemers
in de watten leggen, eerder dan nog records te breken. 250 wagens, dat is makkelijker te beheren dan 330 bolides… Spa werd wat klein voor onze rally. We
voelen overigens, naast de hogere inschrijving, ook de crisis. Dat zien we aan het aantal partners, die ook moeilijker te overtuigen waren. Iedereen trekt de
broeksriem aan. Wij dus ook… de moeilijkheden met de tijdwaarneming van de afgelopen drie edities en de toename van het aantal proeven voor soortgelijke
wagens kost ons enkele tientallen deelnemers. Bovendien hebben een aantal amateurs ons toevertrouwd dat het plateau zo mooi is dat ze één op tweemaal
liever gaan kijken dan zelf deel te nemen. Vooral mensen van de streek hebben hun droom van een deelname ingevuld en zijn nu terug toeschouwer.”
De fans zullen alvast niet ontgoocheld zijn. De deelnemerslijst is eens te meer geweldig, met nog meer dikke wagens en nog meer variatie.
Hirvonen-Lethinen in een Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B
Net als de grote baas van Citroën Racing, die Spa voor het eerst aandoet met zijn levensgezellin Sandrine Wanson (MY Racing), zal de vicewereldkampioen
beschikken over een Citroën Visa 1000 Pistes te vergelijken met die van Thierry Neuville vorig jaar. De beide Franse bolides zijn van het team van de Fransen
Jean-Jacques Jullien en Frédéric Daunat.
Een week na de Rally van Zweden, zal de snelste Fin van de voorbije Monte-Carlo, voor het eerst van start gaan in ons land. We hopen met hem op
sneeuw, maar vorig jaar bewees Thierry Neuville al dat je met de Visa een heel eind ver raakt. We zijn er dan ook van overtuigd dat de opvolger van Loeb bij
Citroën zeker van zich zal doen spreken.

Quattro voor Bruno Thiry en André Lotterer

Tegenover de twee kleine vierwiel aangedreven Franse bolides met 160 paarden, staat een dikke Duitser met veel meer vermogen. De wagen won al in 2010, met
Bruno Thiry achter het stuur, als opvolger van Duez in 1983 en Waldegaard in 1985: de Audi Quattro. Nu zien we Bruno Thiry er weer mee aan het werk. Na zijn
ongelukkig forfait van 2012, stapt Thiry dus in een wagen van team Raceparts.cc van de Duitser John Thomas. Uiteraard is er de bestraffende coëfficiënt voor dit
soort wagens, maar toch behoort Thiry mee tot de favorieten. De winnaar van 2010, het Franse team Morani zal ook weer van de partij zijn met een Audi
Quattro voor de wereldkampioen uithouding (WEC) en de dubbele winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer. Deze wagen staat in de kleuren van het WEC en de 6 uur van Spa.
Snijers in een Lancia 037, Kelders in de kleuren van Martini!
Op de wegen van de Legend, zullen de beide Audi Quattro het in eerste instantie opnemen tegen de legendarische Lancia 037 Gr.B. Het is nu 27 jaar
geleden dat we er nog één in ons land zagen en tot onze grote vreugde zien we er deze editie maar liefst twee aan de start verschijnen! Beide wagens komen uit de
stal van Milano Racing van de Fransman Patrick Canavese. De wagen van Christian Kelders (samen met Stéphane Prévot) zal in de kleuren van Martini staan, terwijl Patrick Snijers de wagen terug vindt die hem destijds toeliet om hoge ogen te gooien op Europees vlak. Hij won er ook de Belgische rallykampioenschappen van 1985 en 1986 mee. Het was echter de Italiaan Carlo Capone die met een Lancia 037 in 1984 de Boucles won.
Lancia Stratos keert weer
De Lancia 037 zal één van de grote aantrekkingspolen van de rally zijn, maar het is niet de enige nieuwigheid. We zien ook een Lancia Stratos, dat andere
legendarische monster, met de Brit Steve Perez in de kleuren van Alitalia.
Renaud Verreydt in duet met Jali
Wat hadden we nog in de jaren ’80? Porsche, Ford Escort en Opel. Uiteraard vinden we weer heel wat van die wagens terug, met enkele toppers achter het stuur. Met een Porsche zien we Félix-Marie Brasseur (ex-wereldkampioen jumping), Jean-Pierre Mondron of Xavier Bouche (ex-kampioen van België rally), de 924 Turbo ex-Rohrl van de Duitser Loffel, en last but not least drie ex-winnaars: « Chavan » die 45 jaar geleden voor het eerst won (corijder in 1968 in een R8 Gordini van Jacquemin), Bernard Munster, maar ook Renaud Verreydt die voor het eerst weer in de Legend start. In 2006 reed hij met een Talbot mee. Deze keer zien we de drievoudige winnaar (’92 en ’97 in een Celica, 2000 in een Seat) met een Porsche Martini Groep 3 van Lionel Hansen, in de handen van Delahaye Racing Team (DRT). De sympathieke man uit de streek rijdt er met de Waalse zanger ‘Jali’ naast hem.

Duval, Neuville en Duez met Escort

Natuurlijk willen François Duval en Thierry Neuville het gat op hun palmares dichten, want zij wonnen immers nog nooit de Boucles, net als de afwezige Freddy
Loix. Duval was er al bijzonder dicht bij vorig jaar, toen hij kort voor het einde de achterbrug van zijn Escort stuk reed, en dus zien we man uit Cul-des-Sarts terug met een Ford Escort MKII DBA Groep 4 van Christophe Jacob, uiteraard weer in de kleuren van Gordon. Hou u maar vast, want Dudu zorgt altijd voor spektakel. Thierry Neuville wisselde tijdens de winter Citroën voor Ford in het WK en krijgt dus nu een Escort met 8 kleppen van het team Glory and Legendary van Jean-Louis Meynaert, waarmee hij zijn zesde plek van 2010, toen ook met een Escort, wil scherper stellen. De Duitstalige fans zullen er dus ook weer zijn. De twee vedetten uit het WRC voeren een meute Escorts aan met Stouf (1ste in 2011), Fred Bouvy, Arnaud Clause en de Brit Richard Lepley. Last but not the least is er Marc Duez die zijn wedstrijd niet mag missen en dankzij de hulp van enkele vrienden dat ook niet zal doen. 30 jaar na de zege met de Audi Quattro, rijdt hij opnieuw in de kleuren van Belga, maar dan wel aan het stuur van een krachtige Escort Gr.4 ex-Droogmans die hij deelt met François Cornelis,
de voorzitter van de RACB.
In het kamp van Opel zien we Chris Van Woensel met zijn Manta 400, de eerste winnaar van de Legend, Marc Timmers (Manta), Cédric Cherain (Manta), Gunther
Monnens (Ascona) en de ex-kampioen van Frankrijk Jean-François Mourgues en… de Mystery Guest.

Mystery Guest
Voor het vierde opeenvolgende jaar is er de wedstrijd met de Mystery Guest. Na de problemen met de mooie, maar fragiele Mazda RX7 Gr.B wordt er nu een Opel
Ascona Gr.2 bij Milano Racing gehuurd. Wie is de opvolger van François Chatriot, Henning Solberg en Gwyndaf Evans als onbekende rijder? Het blijft geheim, maar
hij zal voor het spektakel zorgen! Zijn laatste deelname in een Ascona eindigde op zijn dak…
Abbring met een Golf ex-Eriksson, Vande met de Lancia titelverdediger
In zijn categorie vindt de Mystery Guest onder meer ex-VW-rijder Kevin Abbring, die zeker van zich zal doen spreken. De Nederlander doet het met een
voormalige fabriekswagen, de VW Golf 2 ex-Kenneth Eriksson, eigendom van zijn corijder die bij VW Motorsport werkt. Nog een nieuwigheid in de Legend Boucles
de Spa is de Opel Corsa van Bruno Blaise, terwijl we de Lancia Beta Monte-Carlo van titelverdediger Jean-Pierre Van de Wauwer maar al te goed kennen.
Nog een Citroën Visa 1000 van Milano Racing, is er voor de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, die weer op de top-10 mikt.
Onze ex-F1-rijder kan zich dus meten, met… merkgenoot Mikko Hirvonen.
De Porsche 4×4 Dakar van Henrard als opener
van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een
limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.
MAS-RACING met piloot en drijfende kracht Patrick Mylleville is dit jaar terug van de partij in het Belgisch Historic kampioenschap 2013 met de Porsche die een
" look " kreeg maar ook met een nieuwe copiloot meer kun je hieronder lezen . Met nog enkele weken voor de boeg zijn we bijna startensklaar om terug uit de
startblokken te schieten in de Haspengouw Rally .De Porsche zal voorzien zijn van nieuwe kleuren en een nieuwe co-piloot want Jens Maes zal dit jaar zelf het
stuur in handen nemen in het VAS kampioenschap . Jochen Van der Sarren( die al heel ervaring bij de historic's als co van Michel Casseyas ) zal de nota's
voorlezen in een drietal wedstrijden , nl Haspengouw , Tielt en Bocholt . Voor de overige wedstrijden van het Belgisch Historic kampioenschap ben ik nog op zoek naar een co piloot , wie zich geroepen voelt kan mij contacteren op volgend nummer : 0478/212563 of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .
Hopelijk kunnen wij dit jaar een mooi kampioenschap rijden zonder al teveel pech .De Porsche staat normaal na een tweetal wedstrijden verleden jaar zonder problemen( Estinnes en Sint-Truiden) volledig op punt . Op regelmaat moet er voor ons toch wel een mooie plaats te veroveren zijn in het klassement . Ook hebben we geinvesteerd in de aankoop van servicecamion ( zoe foto hieronder ) .
Wat betreft de regionale wedstrijden willen we ook aanwezig zijn in Moorslede , Wervik en nog ergens een tweetal wedstrijden die nog niet vast staan .Ook onze supporters zullen terug aanwezig zijn op deze rally’s waar ze met de supportersclub in Moorslede en Wervik een stand zullen plaatsen waar onze leden en sponsors terecht kunnen voor een drankje .
Wie lid wil worden kan dit op eenvoudige vraag aan één van onze trouwe supporters of met een e-mail naar volgend adres : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. De prijs bedraagt 20€ voor het ganse seizoen waar je een muts of rugzak met logo
,electronische nieuwsbrief en een drankje op tal van wedstrijden terug voor krijgt .
Een volledige voorbeschouwing van de Haspengouw Rally volgt later .

Om verschillende redenen, waaronder de nieuwe kampioenschapsreglementen van het BK, de onzekerheid betreffende de homologatie van de R4-kit met de sequentiele versnellingsbak en de levering ervan, alsook het budget die te krap wordt, werd besloten om deze stap met een jaar uit te stellen.Ter compensatie wordt de evo voor 2013 reeds uitgerust met de grote remmen en de sequentiele bak wordt aangeschaft voor de provinciale wedstrijden. Door de nieuwe BK-reglementering wordt de Geko Rally van Ieper ook aan ons programma toegevoegd. Zodoende hopen we in full group N een competitief seizoen tegemoet te gaan samen met onze vertrouwde sponsors en symphatisanten.

Het begint meer en meer duidelijk te worden dat de crisis in Belgie ook gevolgen heeft voor de rallysport . Voor Belgisch kampioen Pieter Tsjoen is het financieel onmogelijk om een volledig kampioenschap te rijden omdat de budgetten werden stopgezet qua sponsering . Hij zal normaal wel nog enkele rally's rijden in 2013 maar daar is nog geen zekerheid over . Hierover meer later ...

Ondertussen zal co-piloot Eddy Chevaillier wel nog deelnemen aan enkele rallyraids aan de zijde van de Nederlander Van Merksteijn en is hij natuurlijk ook vrij om eventueel met andere piloten te rijden.

2013 is juist begonnen en TopSpeed Rally Club Haspengouw is klaar voor het nieuwe jaar in te vliegen. Nog voor de zomermaanden van 2012 werden de eerste plannen reeds op papier gezet voor de 16e editie van de Rally van Haspengouw 2013. Zoals steeds evalueren we de voorbije editie dan, en behouden de goede zaken, en passen de minder goed aan.

Wat blijft hetzelfde als in 2012?

Aangezien iedereen vol lof was over de nieuwe locatie van het rallycentrum op het militair domein, hebben we dit behouden. Het heeft opnieuw veel moeite gekost maar uiteindelijk is de toelating dan toch gegeven, met dank aan het ministerie van defensie. De indeling zal iets gewijzigd worden en het podium zal een nieuwe, meer centrale plaats krijgen.

We blijven ook met 4 verschillende klassementsproeven. De volgorde zal iets afwijken, namelijk worden 2-4-4-2 klassementsproeven gereden, en als afsluiter gooien we de 2 langste proeven er nog eens bij na zonsondergang. In totaal goed voor 14 proeven en om en bij de 170 km klassementsproef. Ook zijn de criteriumrijders weer van harte welkom. Zij rijden 10 proeven voor een totaal van meer dan 100 km klassementsproef.

Dan een tipje van de sluiter oplichten over de klassementsproeven voor 2013. Er zijn 2 proeven die er ook in 2012 bij waren. En toch zijn ze anders. Eén van deze 2 tussen de fruitbomen is helemaal aangepast, maar behoudt toch zijn typisch karakter van één van de mooiste proeven van de rally, zolang men de weg niet verliest tussen de bomen. De andere proef, die bij sommige piloten niet zo’n goede herinnering nalaten, is ook op een aantal plaatsen aangepast, met een vernieuwde start en finish.

De 2 andere proeven zijn nieuw, maar toch niet helemaal. In het verre verleden werden deze al gebruikt, en één van de spektakelpunten van de Rally van Haspengouw is er na vele jaren van afwezigheid opnieuw bij.

Deze eerste proef start op het grondgebied van de provincie Waals-Brabant, neemt daarna een stukje van de provincie Luik mee, om te eindigen op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant. Er zijn snelle stukken bij, maar zeker en vast ook een paar heel technische porties…dus voor elk wat wils…

De 2e nieuwe proef is een paar jaar uit het parcours verdwenen omdat deze proef niet echt kon benut worden (door de ligging van het servicepark). Maar nu is hij er terug bij, met in het begin een paar heel snelle passages tussen de industrieterreinen door. Even later gaan we van de grond, om dan te eindigen aan een klassieke plaats uit de Landense rallygeschiedenis.

Het bestuur van TopSpeed Rally Club Haspengouw gaan naarstig verder met de voorbereidingen, om van de editie 2013 de perfecte opener van het BFO-BRC kampioenschap te maken. We wensen iedereen een prachtig en sportief 2013 en hopen jullie allemaal talrijk te mogen ontmoeten op 22 en 23 februari 2013 in en om Landen….

Website : http://www.trch.be/

Naar jaarlijkse gewoonte is er in januari de PAK Hearing; dit jaar neemt Rally Events vzw deze organisatie op zich.
Voor 2013 staat de Hearing voornamelijk in het teken van de veiligheid en de baanposten, ook worden alle nieuwtjes voor 2013 uit de doeken gedaan.
Iedereen die de autosport als hobby heeft is er welkom op vrijdagavond 18 januari 2013 vanaf 19h30 in de Flanders Indoor Karting die gelegen is langs de Spinnerijkaai 67b te Kortrijk.
Wij organiseren deze avond een quiz waaraan iedereen gratis kan deelnemen (2 personen per team)
Graag vooraf inschrijven via: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
De quiz gebeurd in twee delen; deel een gaat hoofdzakelijk over de reglementering en deel twee gaat over auto's en autosport in het algemeen.
Wij werken op het systeem van multiple choice vragen zodat iedereen kans maakt.
Er kan maar een hoofdwinnaar zijn en bij gelijke stand houden we dan een schiftingsronde.
Het gebruik van internet of smartphones is niet toegelaten; het is de bedoeling om er een leuke avond van te maken in de Flanders Indoor Karting.
Onder de top drie worden hoofdprijzen verdeeld die samen een bedrag vertegenwoordigen van maar liefst 1000 euro. Inschrijven is de boodschap.
Wij voorzien ook een mooie attentie ter waarde van 27 euro per aanwezige baancommissaris of steward die een geldige VAS licentie kan voorleggen en die in 2012 dienst gedaan heeft op een of meerdere VAS wedstrijden.(zeker de moeite waard om eens af te komen ) Verder verwachten wij vertegenwoordigers van de VAS ; verschillende organisatoren en diverse piloten en co-piloten.
Na de quiz zal men nog voldoende tijd hebben om eens na te praten over het voorbije of komende seizoen en kennis te maken met de verschillende aanwezige organisatoren.
Wij hopen op een grote belangstelling.

Meer info via www.orc-rally.be

Het plan is om het volledige Frans kampioenschap te rijden. Mijn vader met een Subaru N16 R4 en ik met een Subaru N15 van NCRS geweest.

Wij zullen rijden met een team van Frankrijk JPS, dit is een team waar ik de rally in cardabelles mee gereden heb en waar mijn vader mee in Catalonië mee gereden heeft. Dit zijn perfectionisten en zullen er alles aan doen om de wagen tot in de puntjes te verzorgen. Ook is dit een team die het onverhard kent en ook weten hoe ze de auto moeten afstellen per rally.

Voor mij is het na 2 jaar eindelijk zo ver dat ik nog eens plaats mag nemen voor een engagement van een hoop rally’s. En dit dan nog eens samen met mijn vader. Een droom voor zowel ik als mijn vader!

Het idee is ontstaan na dat ik nog eens de kans kreeg om te rijden in terre du cardabelles na 2 jaar hard werken vond mijn vader dat ik dit wel verdient had.

Ik was de gelukkigste jongen ter wereld en stapte met veel trots in de wagen en tot mijn grootte verbazing kwam alles heel snel terug en dat heb ik kunnen omzetten tot een mooi resultaat. Namelijk 2de groep N en 19de algemeen, met dan nog een 6de tijd algemeen ergens tussen in.

Daarna zijn de besprekingen direct begonnen om me toch weer een seizoen te laten mee rijden. Natuurlijk was de eer niet alleen aan mij maar ook aan mijn copiloot Pascal Lopez, deze persoon heeft mij enorm geholpen en ik hoop dat we het volgende seizoen ook een mooie samenwerking kunnen genieten.

Echter heb ik nog veel werk voor de boeg want na 2 jaar niet te rijden moet ik mij nog zowel fysisch als mentaal voorbereiden.

De nota’s moeten ook een heel deel verbeteren want deze zijn nog niet optimaal wat heel gevaarlijk is als je maar 1 keer mag verkennen.

Mijn vooruitzichten zijn dan ook dat ik mij enorm kan amuseren en veel kan leren. Hopelijk kan ik mijn tijden elke rally verbeteren zodat het gat tegenover mijn vader elke rally kleiner word. Al zal dat moeilijk worden.

Al lukt dit niet, toch zou ik het niet erg vinden want ik zal veruit de gelukkigste jongen ter wereld zijn als ik dit seizoen kan volbrengen! Zo een kans krijg je niet veel en zal er dan ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat ik het ten volste benut en mijn eigen niets kwalijk kan nemen als ik niet aan de verwachtingen voldoe.

Na een sterk debuutjaar in 2012 met 3 titels , Algemeen PAK kampioen & VAS en PAK kampioen klasse H .
Kunnen we terugblikken op een succesvol seizoen .
Nu kunnen we reeds meedelen dat we in 2013 van start gaan in de rallysprint van de Monteberg aangevuld met 7 VAS manches.
Dit kan nog aangepast worden naargelang onze positie in de stand van het kampioenschap.
-Rallysprint van de Monteberg
-ORC rally Oostrozebeke
-Geko Wervik rally
-Short rally van de Suikerstreek
-Rally van Staden
-Short rally van Kasterlee
-Hemicuda rally Koekelare
-TBR rally Roeselare
Zoals elk rallyteam is ook het JM rallyteam al volop bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe rallyseizoen 2013.
Volgend seizoen zal het team er enigszins anders uit zien. Wij verwelkomen met veel plezier Ive Van der Aa.
Hij zal vanaf nu de rechter stoel bemannen en de nota's lezen. Ive zal zijn competitie debuut maken tijdens de rallysprint van Moorslede.
Hij is erg g...emotiveerd en gedreven wat het team enkel ten goede kan komen. De rallysport is voor hem net zoals bij Jo een echte passie.
Dit uitte zich al in deelnames aan de RACB rally contest en de BFO academy. Hij zal een heel seizoen de nota's lezen voor Jo en zal ook twee maal zelf achter het stuur kruipen. We werken nog volop aan ons programma voor 2013, meer info hierover volgt later.
Wel staat vast dat de Daihatsu chardade ons rally wapen blijft.
En dat we vooral in het teken van het VAS Junior kampioenschap zullen rijden.
Ive :
“Na de hoopvolle resultaten van het afgelopen seizoen en de vraag die kwam om komend seizoen co-piloot te worden heb ik niet lang hoeven twijfelen om vervolgens volmondig ja te zeggen en er samen voor te gaan.
Ik zal nog veel moeten leren maar met de drive die dit toch wel jonge team heeft zal dit zeker goed aflopen.
Ook de gemixte agenda bleek na een gesprek geen probleem te zijn waardoor we komend seizoen als team nog prominenter aanwezig zullen zijn.”
Jo:
“ Ik ben erg tevreden dat we zo snel een nieuwe co hebben kunnen vinden. Ive is vorig seizoen enkele wedstrijden komen kijken en is enorm gedreven.
Het is net zoals bij mij zijn droom om iets te bereiken in de rallysport en dan is het leuk om er samen voor te gaan. Ik ben er dan ook zeker van dat we dit jaar enorm veel plezier zullen beleven. Ik heb hem ook beloofd om 2 maal zijn co-piloot te zijn. Ik denk dat deze ervaring mij als piloot erg zal helpen in de ontwikkeling van mijn eigen nota's.”
Verder wil ik ook de co van afgelopen seizoen John Smetcoren bedanken.
Ik heb zelden iemand ontmoet die de rallysport zo een warm hart toe draagt.
Ik heb in mijn debuutjaar enorm veel van hem geleerd en ik kan hem daar dan ook heel erg dankbaar voor zijn. Hetgeen ik van hem geleerd heb zal ik voor de rest van mijn rallydagen mee dragen en toepassen.”

Aan alle piloten , co-piloten , organisaties en medewerkers in de autosport : een Zalig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar 2013 !
Voor iedereen van harte een tof en spannend sportief jaar 2013 toegewenst !

Terwijl de laatste hand gelegd wordt aan het reglement van het BFO Belgian Rally Championship 2013, kunnen we al enkele belangrijke nieuwigheden bekendmaken die, na overleg met alle organisatoren, goedgekeurd werden. In 2013 geldt Rally2 in het BFO BRC, zodat deelnemers die via Superally herstarten na een opgave in een meerdaagse wedstrijd toch opgenomen zullen worden in het officieel eindklassement. Dat betekent dat men in 2013 na gebruik van Rally2 alsnog punten kan scoren in het kampioenschap. Een tweede belangrijke wijziging betreft het format van het kampioenschap zelf. Voor de eindstand van het kampioenschap worden de 6 beste resultaten op 8 wedstrijden in rekening gebracht, maar voortaan mag men slechts 3 resultaten uit de eerste 4 wedstrijden (Serie 1: Rally van Haspengouw, TAC Rally, Rally van Wallonië en de Sezoens Rally) en 3 uit de tweede groep van 4 wedstrijden (Serie 2: Geko Ypres Rally, Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en de Condroz Rally) in rekening brengen. Het systeem dat vanaf 2013 ook van toepassing is in het Europees kampioenschap, moet ervoor zorgen dat de teams langer blijven strijden voor de verschillende Belgische titels. Anderzijds zullen titelkandidaten niet zo makkelijk bepaalde "kleine" wedstrijden links laten liggen. Wie niet start in Haspengouw neemt immers een risico, want een opgave in een van de drie volgende wedstrijden van Serie 1 betekent dan onvermijdelijk dat de piloot nooit nog 6 resultaten kan behalen. Wie moet opgeven in een van de drie eerste wedstrijden van Serie 1 of 2, moet de vierde manche wel rijden om aan 6 resultaten te komen.

Bron : http://www.bfo-brc.be

 

Gisteren bracht de Stichting Autosport Zuid-West Brabant (SAZWB) het nieuws dat de Exotic Green Rally opgevolgd gaat worden door de GTC-rally. De Golden Trace Club waarvan ondernemer en coureur Peter van der Kolk een prominent lid is sprong in het gat dat ontstond na het afscheid van uitzendgigant Exotic Green.

Op het verlanglijstje van GTC stond wel dat de Nacht van Achtmaal in ere hersteld diende te worden, een eis die de rally organisatie maar wat graag in wilde willigen. De proef, de Hel XL waaruit de nacht feitelijk bestaat zal komend jaar op 12 juli maar liefst driemaal het Brabantse kerkdorp aandoen, de laatste keer zelfs om twee uur ’s nachts. Ook de wens om weer terug te gaan naar een tweedaags evenement ging in vervulling, wat ook geld voor een buitenlands uitstapje: men gaat komend jaar één of twee proeven op Belgisch grondgebied rijden, een unicum in de vaderlandse rally geschiedenis.

Voorts staan op de eerste dag, die om 19.00 uur in het centrum van Etten-Leur van start gaat, twee proeven op de Borchwerf in Roosendaal op het programma. Op dag twee is Etten-Leur het centrum van de rally waar om 13.00 uur de eerste deelnemer van start gaat. Aansluitend worden klassementsproeven in Wouw, het centrum van Etten-Leur, Rucphen en Klein-Zundert gereden, terwijl in het centrum van Etten-Leur opnieuw het decor wordt van racen met zware bolides als die er onder de naam GTC City-Racing een demonstratie geven.

Peter van der Kolk, die namens de GTC met de organisatie van de rally de onderhandelingen voerde over het adopteren van de rally, meldde dat GTC een grotere bijdrage wil leveren aan de verdere ontwikkeling van het West-Brabantse evenement. Het is nog steeds de bedoeling dat de rally onderdeel wordt van het Nederlands en Belgisch kampioenschap met als doel Europese erkenning.

John Elst, voorzitter van de SAZWB, zei blij te zijn met de grote inbreng van de GTC. “We kunnen nu weer van één naar twee dagen rallysport en de plaats waar het allemaal is begonnen, Achtmaal, is heel prominent terug in de rally.” Meer info OP www.gtcrally.eu

Jimmy Taveirne zal volgend seizoen het Belgisch kampioenschap rijden aangevuld met alle West-Vlaamse VAS rally's + de Short Rally van de Suikerstreek . De sympathieke frituuruitbater uit Beveren vertelde ons dat enkel Ieper niet op zijn programma staat in 2013 . Jimmy zal dus een druk programma afwerken in 2013 . Hij wist ons ook te vertellen dat dit ambiteus programma werd mogelijk gemaakt door zijn trouwe sponsers .
 
De wagen zal dus omgebouwd worden tot een R4 versie . Een nieuwe computerdoos voor de R4 zal voorzien worden en ook andere veranderingen staan op het verlanglijstje om optimaal an de start te komen van het nieuwe seizoen .
 
De co-piloten die Jimmy zullen bijstaan in 2013 zijn Steven Caytan , Tine Bruynsteen , Stijn Verhelst en Nick Verleye .
De promotie van het BFO Belgian Rally Championship zal volgend seizoen een boost krijgen dankzij Cuckoomobile, de telecomwebshop opgericht door Stephen Vankemmel. Alle wedstrijden van het Belgisch rallykampioenschap zullen live te volgen zijn op iRally, de bekendste en meest gebruikte applicatie in de rallysport. Via iRally kan elke rallyliefhebber eender waar ter wereld de tijden en nieuwsfeiten van het Wereldkampioenschap, het Europees kampioenschap en voortaan ook het BFO Belgian Rally Championship volgen. De app voor iPhone en iPad is bovendien volledig gratis te downloaden via iTunes!

Stephen Vankemmel, zaakvoerder van Cuckoomobile.be en zelf actief in het Belgian Historic Rally Championship, biedt elke rallyliefhebber een mooi kerstgeschenk aan.
"De applicatie iRally is een uniek instrument voor rallyfans om de wedstrijden live te volgen langs de klassementsproeven, in het servicepark of in eender welk tropisch vakantieoord. Het partnership met Cuckoomobile is ideaal, want Cuckoomobile verkoopt alle mogelijke GSM-toestellen en smartphones zonder enige link met een provider, wat precies onze troef is. Je gebruikt iRally op een smartphone en die verkopen we met Cuckoomobile. Van bij de lancering van Cuckoomobile hebben we gekozen voor de rallysport om ons bedrijf in de markt te zetten. We hebben Lara Vanneste en Justine Demeestere gesteund en nu investeren we in het BFO Belgian Rally Championship om elke rallyfan gratis het BFO BRC aan te bieden op iRally!"

Niet alleen de rallyliefhebbers in België zullen het BFO BRC kunnen volgen. Met iRally wordt het BFO Belgian Rally Championship wereldwijd gepromoot.
"Wereldwijd zijn er meer dan 550.000 gebruikers van iRally. Net als World Rally Radio, trouwens ook te ontvangen via iRally, is de applicatie iRally een begrip voor elke rallyliefhebber die het Wereldkampioenschap Rally of het Europees kampioenschap, de vroegere Intercontinental Rally Challenge, wil volgen," vervolgt Hugo Van Opstal, Championship Media Officer en verantwoordelijk voor de communicatie van het BFO BRC. "Via iRally gaan we de tijden, maar ook het laatste nieuws rechtstreeks en in real time bij de duizenden fans in België kunnen brengen, maar ook bij de journalisten en alle rallyliefhebbers in de wereld. Kortom, die is een schitterend platform om de uitstraling van het Belgisch kampioenschap verder te ontwikkelen."