Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Met twaalf jongeren aan de start van de Rally van Haspengouw, bewees het Junior Belgian Rally Championship dat nog heel wat jonge talenten dromen van een carrière als rallypiloot. Vooraf werd gedacht dat het bikkelen zou worden voor elk bonuspunt, maar uiteindelijk bleek Joachim Wagemans te sterk voor de concurrentie.
Met een brede glimlach bereikte Joachim Wagemans, vorig jaar al laureaat van de Junior Award in de East Belgian Rally, de finish in Landen. Met zijn nieuwe Peugeot 208 R2 moest hij in de klasse wel plooien voor een nog sterkere Steven Dolfen, maar met 2'27" voorsprong op de tweede was Wagemans oppermachtig bij de jongeren.
"We hebben een foutloze en feilloze wedstrijd gereden," lachte Joachim, die logischerwijze opnieuw de Junior Award won. "Deze wedstrijd was voor ons een testsessie voor de eerste manche van de Franse Peugeot 208 R2 Rally Cup.

Deze winter hebben we een andere 208 R2 gekocht in Duitsland en een eigen team opgericht. Alles functioneerde feilloos. Deze week vertrekt de motor naar Frankrijk, waar hij verzegeld zal worden voor de Cup."

Sébastien Bedoret verzekerde zich van de tweede plaats met zijn Renault Twingo R2: "Daar kan ik goed mee leven. Het is mijn eerste deelname hier. Dit zijn belangrijke punten, want pas in de tweede helft van het seizoen zal ik voluit aanvallen," beloofde Bedoret, die 32"9 voorsprong had op Jelle Vermeire, de trotse papa geworden van een dochtertje, Elena. "We reden met een atmosferische Fiesta R2 en ik denk dat we toch wat vermogen tekort kwamen om vooraan mee te strijden, maar dit is een mooi begin van het seizoen," lachte Jelle.

Stijn Pacolet, terug na een jaar afwezigheid en aan de start met een nieuwe copiloot die debuteerde in de rallysport, kon niet het vertrouwen van begin vorig jaar vinden, terwijl kampioen Andy Dewallef bij het couperen in een koord zijn voortrein beschadigde. Hetzelfde overkwam Romain Delhez, die bovendien de volledige tweede ronde zonder stuurbekrachtiging op zijn Opel Adam R2 reed. Romain Delhez werd wel vierde, voor Stijn Pacolet en Andy Dewallef. Amaury Molle en Tobias Brüls moesten vroegtijdig de strijd staken.

In RC5 scoorde Lucas Walbrecq de eerste overwinning van het seizoen. Bovendien pakte hij nog 9 bonuspunten voor de snelste tijden in RC5, zodat Walbrecq met 21 punten op een voorlopige 2de plaats komt in het Junior BRC. Een snelste tijd moest hij aan Anthony Dovifat laten op KP 2, maar een proef later ging de DS-rijder van de baan. Kjelle Vandenberghe sloot zijn debuut in het Junior BRC af met een mooie tweede plaats in RC5 met zijn Renault Twingo R1.

(foto vrij van rechten : Johan Hendrickx)

Stand Junior BRC: 1. J. Wagemans 22 punten; 2. L. Walbrecq 21 p.; 3. S. Bedoret 16 p.; 4. J. Vermeire 12; 5. R. Delhez 10 p.; 6. K. Vandenberghe 9 p.; 7. S. Pacolet 8 p.; 8. A. Dewallef 6 p.; 9. A. Dovifat 1

De Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, heeft alle verwachtingen ingelost. De strijd voor de zege bleef spannend tot de laatste proef. En toch was het weer Freddy Loix, de titelverdediger, die het laken naar zich toe trok in Landen.
Na een eerste besttijd van Kris Princen op de openingsproef van de wedstrijd met zijn Peugeot 208 T16, nam Chris Van Woensel, de enige met een tweeliter World Rally Car, de fakkel over.

De Yokohama-piloot zette zich aan de leiding en had na de eerste lus van vier proeven 5"7 voorsprong op Kris Princen en 7"5 op Freddy Loix. Het groepje R5-piloten werd in de beginfase al fors uitgedund. Philippe Stéveny ging van de baan op de eerste proef, even later in Heers gevolgd door Jourdan Serderidis, die aan 170 km/h een aantal koprollen maakte met zijn DS 3 R5.

In de tweede ronde, bij de finish van de proef in Heers, weigerde de koppeling van de Mitsubishi verdere dienst, waardoor Van Woensel 2 minuten te laat was bij de start van de volgende chronorit. Het gevolg: 20 seconden straftijd, waardoor Freddy Loix de leiding kon nemen met 2"6 voorsprong op Peugeot-piloot Princen en 15"6 op Van Woensel.

Kris Princen probeerde al het mogelijke in de slotronde, maar Freddy Loix had het juiste ritme gevonden en gaf de leidersplaats niet meer uit handen. De regerende kampioen won de wedstrijd met 10"1 voorsprong op Kris Princen, terwijl Van Woensel een knappe wedstrijd bekroonde met de derde plaats.

"Ik voelde na de eerste ronde dat ik een tandje bij moest steken en dat is me goed gelukt," lachte Freddy Loix, die het onderste uit de kan moest halen om Princen af te houden. "We gaan ons nog amuseren dit jaar."
"Ik heb echt het maximale gegeven. Meer zat er niet in. Wanneer je op je waarde geklopt bent, dan moet je daarmee kunnen leven. Maar, ik ben er zeker van dat we ons nog gaan amuseren dit jaar !"
Bij Chris Van Woensel overheerste een gevoel van opluchting, want deze derde plaats was het eerste resultaat in het BRC met de Mitsubishi Lancer WRC05.

Vincent Verschueren was goed gestart, maar had duidelijk last van een griepaanval. De concentratie behouden was niet evident. Bij het aansnijden van een bocht in Walshoutem brak de ophanging achteraan, maar de Godrive-piloot kon de finish nog bereiken. "Ik voel dat er nog veel meer in zit, want deze Skoda Fabia R5 is een beest van een auto. Jammer van ons tijdverlies in Walshoutem, maar ik heb vandaag veel vertrouwen opgedaan," vertelde Verschueren, die nog 4de werd, 6" voor Bob de Jong, die zijn DS 3 R5 naar een prima 5de plaats stuurde. We hadden ook Cédric Cherain in de top 5 verwacht met de Ford Fiesta R5 Evo, maar de Luikenaar brak eveneens de ophanging achteraan bij het couperen. Op dat moment had hij de vierde plaats in handen.

Guino Kenis werd 6de met Mini WRC voorzien van een 30 mm restrictor, gevolgd door de verrassend snelle BMW-piloten Patrick Diels en Franky Boulat. De Top 10 werd vervolledigd door Laurent Benoit met een Fiesta R5 en Steve Vanbellingen. Op de allerlaatste proef gingen Marc Streel en Han Hoendervangers trouwens nog van de baan, terwijl Jonas Langenakens de strijd moest staken door een olielek.

In RC4 domineerde Steven Dolfen het gebeuren met zijn Peugeot 208 R2, maar Joachim Wagemans was de snelste bij de Juniors, voor Sébastien Bedoret en Jelle Vermeire, wat de piloot uit Kapellen de Junior Award opleverde.

In de openingsmanche van het Historic-kampioenschap stond er geen maat op Robin Maes met zijn nieuwe BMW M3, voor Dirk Deveux en Wim Soenens.

Op zaterdag geeft de Rally van Haspengouw het startschot voor het Belgische rallyseizoen 2016.  Nadat ze vorig jaar de wedstrijd op hun naam schreven met de 208 T16 van Peugeot België- Luxemburg, willen Kris Princen en Peter Kaspers opnieuw schitteren in hun thuismatch.

Tijdens een uitgebreide test op woensdag bleek in elk geval dat het hele team én de auto er klaar voor zijn.  Start your engines!  Met de Rally van Haspengouw beginnen we dit weekend aan een nieuw seizoen in het Belgisch rallykampioenschap. En Kris Princen is zeker één van de meest gemotiveerde deelnemers aan de start. “Zo dicht bij huis een rally rijden is altijd een speciale belevenis”, vertelt de winnaar van vorig jaar. “Dankzij de Rally van Haspengouw ben ik verliefd geworden op deze sport, en hier in Landen hebben we veruit de meest enthousiaste supporters van het hele seizoen. Tot 2015 had ik mijn thuisrally verrassend genoeg maar één keer gewonnen, en die nieuwe overwinning van vorig jaar blijft voor altijd een heerlijke herinnering.”

Dat enthousiasme brengt Kris Princen dit weekend zeker mee naar de wegen van zijn kindertijd. “Ik popel van ongeduld, zeker nadat we op woensdag een veelbelovende testsessie hebben afgewerkt”, legt Kris uit. “We gebruikten hier een testbasis die heel sterk lijkt op de wegen van de rally, en reden een stevige 123 km in echte wedstrijdsetup. Dat is bijna even lang als de hele wedstrijd van zaterdag, en het voelde echt perfect aan. De 208 T16 is nog beter geworden dan vorig jaar. De nieuwe mapping doet de motor nog krachtiger aanvoelen en over het hele bereik lijken de pk’s nog efficiënter aan de grond te komen. En door hier in de buurt te testen, konden we ook de ophanging tot in de kleine details afstellen.”

Kris en Peter kijken uit naar een spannend seizoen, en allebei weten ze dat de concurrentie pittig zal zijn. “Natuurlijk verwachten we dat Freddy Loix een ijzersterke tegenstander wordt”, zo vertelt Kris. “Maar ook Vincent Verschueren mag je niet onderschatten, en dan zijn er nog een heleboel talentvolle piloten die hier in Haspengouw een one-shot gooi naar de overwinning doen. Alles lijkt er op te wijzen dat we een spannend kampioenschap gaan zien in 2016, en we gaan er alles aan doen om daarin te schitteren en de titel binnen te halen.” “Het mag beginnen, want iedereen in het team is ongeduldig om deze eerste rally mee te maken”, besluit Wim Doms, de PR-verantwoordelijke van Peugeot België-Luxemburg. “Het doet ons heel veel plezier om opnieuw aan de start te verschijnen, en we zijn er van overtuigd dat de Peugeot 208 T16 één van de smaakmakers van het kampioenschap wordt.”

Cédric Cherain en André Leyh hebben vanavond een indrukwekkend programma aangekondigd. De recente winnaar van de Condroz Rally zal in eigen land de Rally van Haspengouw, aanstaande zaterdag, en de Condroz Rally afwerken. Verder hoopt de Luikenaar de Spa Rally en de Rally van Wallonië nog toe te voegen aan het programma. Maar, het accent van het programma ligt dit jaar op internationaal niveau, want Cherain zal 7 manches van WRC-2 afwerken met een Ford Fiesta R5 Evo van D-Max.

"Dit is een droom die in vervulling gaat op mijn 32ste," lachte Cédric. "André en ik, we wilden dit seizoen absoluut een internationaal programma afwerken. Aanvankelijk dachten we aan het Europees kampioenschap, maar tijdens een test met de Fiesta R5 voor M-Sport geraakte ik in gesprek met Malcolm Wilson. Die kon me overtuigen om toch te mikken op een programma in het Wereldkampioenschap omdat dit kampioenschap veel beter wordt gevolgd. Je rijdt immers in dezelfde wedstrijd als de absolute top. We hebben daarna onze partners trachten te overtuigen om mee te stappen in het WRC-verhaal en dat is goed gelukt. Het resultaat is dit fantastische programma van 7 manches in het Wereldkampioenschap met een Ford Fiesta R5 Evo van D-Max!"

Het Historic Belgian Rally Championship gaat zaterdag in Haspengouw van start zonder regerend kampioen PJ Maeyaert, maar aan spanning en spektakel zal er geen gebrek zijn. Het startveld is ronduit hoogstaand, met een mooie mix van "moderne" Youngtimers en klassieke achterwielaandrijvers.
Bij de Youngtimers start Paul Lietaer als favoriet met zijn Subaru Legacy RS, maar het is ook uitkijken naar de tijden van de BMW M3's van Robin Maes en Wim Soenens, die ongetwijfeld voor mooie drifts zal zorgen. De nieuwe generatie zal op de snelle proeven wel af moeten rekenen met de krachtige Porsches van voormalig kampioen Glenn Janssens en Patrick Mylleville.
Naast Stefaan Prinzie en Jens Maes, twee outsiders met hun Opel Ascona's, wordt veel spektakel verwacht van de Escorts BDA van Dirk Deveux, Chris Debyser en Graham Samuel. Dirk Van Rompuy start met zijn Opel Ascona, al zal hij vooral supporteren voor zijn zoon Tom die vooraan met een DS 3 R5 uitpakt. Danny Kerckhof (BMW), Koen Verlinde (Mazda 323) en Michael America (Opel Kadett GTE) vervolledigen het gevarieerde en kwalitatief interessante startveld.

Wie mag als eerste de champagnekurken laten knallen? Het antwoord kennen we zaterdag na 12 uitdagende klassementsproeven in en om Landen.

Na een prachtig seizoen 2015, waarin Vincent Verschueren en Veronique Hostens, samen met het voltallige GoDrive Team, de aansluiting maakten met de absolute top in de Belgische rallysport, is het team uit Heuvelland nog beter gewapend om dit jaar te schitteren in het Belgian Rally Championship. Vincent Verschueren en Veronique Hostens gaan zaterdag in de Rally van Haspengouw van start met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5!
Na het behalen van twee Belgische titels in de categorie Super 2000, was het voor Vincent Verschueren en GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, tijd om de overstap te maken naar de topklasse in de Belgische rallysport. De gekoesterde VW Polo S2000 werd rust gegund en er werd in de loop van 2014 overgestapt naar een R5 van Franse makelij. Na enkele wedstrijden om proef te draaien, begon Vincent Verschueren met ambitie aan het seizoen 2015, maar technische breuken en andere incidenten dwongen hem al snel in de achtervolging.

Podium in Ieper

Na een wisselvallig seizoensbegin volgde echter het hoogtepunt van het seizoen in de Kenotek Ypres Rally. Vincent en Veronique stuurden de GoDrive DS 3 naar een prachtige podiumplaats tussen de Europese top. Gaby Goudezeune werd door Vincent natuurlijk betrokken in de feestvreugde op het podium, want dit was 'zijn" moment voor eigen publiek.

In de tweede seizoenshelft schakelden Vincent en Veronique een versnelling hoger en werd de aansluiting gemaakt met de absolute top in België. Eerst draaide Vincent enkele snelste tijden in de Omloop van Vlaanderen, voor Princen en Loix, waarna hij in de East Belgian Rally als leider de slotronde in ging. Kortom, voortaan moet rekening gehouden worden met Vincent Verschueren als kandidaat-winnaar.

Een beetje thuiskomen...

Zeker met het nieuwe wapen van Godrive: de gifgroene Skoda Fabia R5, de absolute referentie in R5. Daarmee beschikt Vincent Verschueren over hetzelfde wapen als titelverdediger Freddy Loix.

"Ik ben enorm blij met deze Skoda Fabia R5. In alle contacten en gesprekken met de mensen van Skoda Motorsport is gebleken dat ze dezelfde ambitie hebben met de Fabia R5 als destijds met de Fabia Super 2000. Die wagen was een quasi onklopbare machine in Super 2000 en met de Fabia R5 willen ze hetzelfde realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Bovendien is het voor de mecaniciens van GoDrive een beetje terug thuiskomen. Wanneer je de motorkap van de Fabia opent, dan zie je meteen dat de Skoda tot dezelfde groep behoort als onze Polo S2000 vroeger. Alle componenten staan op de juiste plaats," lacht Vincent.

De titel? Eerst een rally winnen...

Op sportief vlak is het natuurlijk nog te vroeg om grote uitspraken te doen na een eerste testsessie.

"De Skoda Fabia R5 voelde tijdens de test meteen goed aan. Hij is wat zachter en minder agressief. De motor heeft wel een ander karakter. In de DS moest ik het vermogen hoog in de toeren gaan zoeken, terwijl ik de Skoda meer op koppel, lager in de toeren, moet besturen..."

Maar, elke sportman wil beter doen, dus mikt Vincent hoger dan de derde plaats van vorig seizoen in het BRC.

"Laten we beginnen bij het begin. Voor we over de titel spreken, moet ik eerst een manche van het Belgisch kampioenschap winnen. Dat is mijn hoofddoel voor 2016. Makkelijk zal dat niet worden, want het niveau in het Belgisch kampioenschap ligt erg hoog met Kris Princen en Freddy Loix, die deze Fabia R5 mee ontwikkeld heeft en die er al enorm veel kilometers mee heeft gereden. Ik geef elke wedstrijd het beste van mezelf. We zien wel hoe ver we komen," vertelt Vincent, die alvast erg blij is met de opvallende look van de GoDrive Skoda Fabia R5.

Afspraak zaterdag in Landen voor de eerste manche van het Belgisch rallykampioenschap, de Rally van Haspengouw!

Na een lange winter, waarin tal van piloten heel actief waren om partners te overtuigen mee te stappen in hun verhaal om te schitteren in 2016, tellen de rallyfans de dagen en uren af naar de start van het Belgisch rallykampioenschap 2016. Zaterdagochtend om 8h00 rijdt Freddy Loix met het nr. 1 op de deuren van zijn Skoda Fabia R5 over het startpodium in Landen, waar in de Rally van Haspengouw het Belgisch kampioenschap van start gaat.

Met 9 R5's en een RRC aan de start, samen met enkele snelle achterwielaandrijvers en vooral een krachtige tweeliter WRC, belooft het een uitermate spannende wedstrijd te worden. Kris Princen hield de zege vorig jaar in eigen huis met zijn Peugeot 208 T16. Wie houdt de Limburger van de dubbel? In het Belgisch kampioenschap is de categorie RC2 de topklasse. Vorig jaar werd bewezen dat de R5's van de verschillende merken aan elkaar gewaagd zijn, wat een spannende strijd garandeert. Kris Princen, de enige vertegenwoordiger van Peugeot, start in Landen als favoriet, maar hij moet vooral uitkijken voor de Skoda's van titelverdediger Freddy Loix en Vincent Verschueren, die zijn eerste meters zal rijden met de Fabia R5 van GoDrive. Cédric Cherain, de winnaar van de Condroz Rally, kiest voor een Ford Fiesta R5 Evo, een wagen die in het Wereldkampioenschap dit jaar indruk heeft gemaakt. Laurent Benoît start ook met een Fiesta R5, maar dan in de configuratie van 2015. DS (Citroën) zal het sterkst vertegenwoordigd zijn, al betreuren we het forfait van Kevin Demaerschalk, die pas later dit seizoen toe zal treden tot het select groepje R5-piloten. Tom Van Rompuy, Jourdan Serderidis, Philippe Stéveny en vooral voormalig Nederlands kampioen Bob de Jong zijn wel van de partij. Ook de Mini RRC van Guino Kenis behoort tot het kransje kanshebbers, al moest de Mini-rijder zijn testsessie in Riemst vroegtijdig staken door een mechanisch probleem. Guino zal eerst zijn wagen moeten leren kennen. Daar is bij Chris Van Woensel geen sprake van. De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC05 kan er vanaf de eerste meters in vliegen en met het vermogen van zijn tweeliter turbo is Chris Van Woensel op het snelle parcours op papier het best gewapend om te winnen in Haspengouw. De andere snelle 4x4-piloten mikken ook op een plaats in de top 10, zoals Jonas Langenakens en Marc Streel, twee streekpiloten die al schitterden in Haspengouw, maar ook Steve Bécaert, die opteert voor een volledige BRC-campagne. Bij de achterwielaandrijvers wordt het drummen voor een plaatsje in de spotlights. Johan Dekens, Robby Moers en Henri Schmelcher starten met hun Porsches in de kopgroep, maar ze zullen tot het uiterste moeten gaan om de snelle BMW's van Tobi Vandenberghe, Franky Boulat, Kurt Braeckevelt, Gerry Heusdens, Patrick Diels en hun M Cup collega's af te houden. Kortom, op alle niveaus mag spektakel verwacht worden, nu zaterdag op de 12 uitdagende klassementsproeven van de Rally van Haspengouw. Zorg dat je erbij bent!

Een nieuw seizoen en dezelfde ambities als de voorbije jaren. Met één zin kunnen we de doelstellingen van ŠKODA België samenvatten. Een derde titel en een nieuwe zege in Ieper. Marketing manager Vincent Struye blikt vooruit op 2016.

ŠKODA België start straks aan zijn derde opeenvolgende campagne met Freddy Loix en Johan Gitsels. De voorbije jaren hebben jullie alles gewonnen wat er te winnen viel en toch blijven jullie Freddy en Johan alsook de sport trouw. Waarom is autosport zo belangrijk voor ŠKODA?

Autosport zit al meer dan 110 jaar in ons DNA. De voorbije jaren ligt de nadruk vooral op rally. Autosport is en blijft een instrument om naar een jong en dynamisch publiek te communiceren én het zet tevens de betrouwbaarheid van het merk in de kijker wat er op zijn beurt voor zorgt dat het imago van het merk, van ŠKODA, verbetert.

Niet alleen Freddy Loix start dit seizoen met een ŠKODA. Ook Vincent Verschueren werkt het volledig BK af met een ŠKODA Fabia R5. Dat betekent niet alleen meer visibiliteit maar ook meer, interne, concurrentie?

Dat zorgt zeker niet voor interne concurrentie. De voorbije jaren waren er twee doelen. Daar komt dit jaar eentje bij. We willen de titel, we willen Ieper winnen en we willen het merkenkampioenschap winnen. Vincent Verschueren is een concurrent voor Freddy Loix maar niet voor ŠKODA.

Freddy Loix, Johan Gitsels en ŠKODA zijn een succesverhaal. Jullie zijn het aan jullie status verplicht om opnieuw voor de titel en de rally van Ieper te gaan.

Dat is zo en dat steken we niet onder stoelen of banken. Zoals ik eerlijk al zei ambiëren we de titel en de zege in Ieper. Het merkenkampioenschap zou de spreekwoordelijke kers op de taart zijn. Maar, we doen het stap voor stap. Arrogantie of overmoed zou een gebrek aan respect voor de andere deelnemers zijn. Het wordt een sterk bezet kampioenschap. Dat is goed voor de sport. Het BK telt opnieuw 9 wedstrijden. Is dat niet van het goede teveel?

Het is een ‘arrangement à la belge’. Er zijn 9 rally’s waarvan je 8 wedstrijden kan nomineren en uiteindelijk worden er 7 resultaten weerhouden. Dat is toch wel een moeilijke oefening. De vraag is of de fans dat allemaal nog kunnen vatten. Heeft rijder X deze rally nu wel of niet genomineerd?

Een nieuw seizoen betekent ook een nieuwe layout. Kan je iets over de layout van de wagen zeggen?

De ‘V’ op de flanken hebben we behouden. Dat is niet alleen de V van ŠKODA Motorsport maar ook de V van vRS wat dan weer staat voor ons sportief gamma.  De kleuren zwart, groen en wit worden behouden omwille van de verschillende partners in het verhaal en omwille van de herkenbaarheid van de voorbije jaren.

Met de Rally van Haspengouw gaat zaterdag het Belgisch rallykampioenschap van start in Landen. Zoals in elke sport, is vers bloed en doorstroming van de jeugd cruciaal om een sport gezond te houden. In de rallysport is het Junior Kampioenschap de ideale formule voor jonge talenten om zich in de kijker te rijden, zeker omdat de snelste jonge talenten dit seizoen een schitterende bonus aangeboden krijgen door een rechtstreekse plaatsing voor de Power Stage, de grote finale, van de RACB Rally Challenge. In Haspengouw zal het niveau alvast erg hoog liggen, want 12 jongeren hebben zich ingeschreven.
De meest opvallende naam op de startlijst bij de Juniors is ongetwijfeld die van Stijn Pacolet, de winnaar van vorig jaar bij de Juniors. Pacolet maakt zijn wederoptreden met een Ford Fiesta R2. Kersvers papa Jelle Vermeire kiest ook voor een Fiesta R2, maar dan de nieuwe EcoBoost versie. Ook de Brit Jamie Brown start met de turboversie, terwijl Tobias Brüls het met een atmosferische 1.6 zal doen.

Regerend Junior Kampioen Andy Dewallef maakt de overstap naar een Opel Adam R2, net als Romain Delhez, de laureaat van de Junior Award in de Condroz Rally, en Amaury Molle. De kleuren van Peugeot worden verdedigd door Joachim Wagemans, die in Haspengouw komt testen in functie van een campagne in de Franse 208 Rally Cup. Sébastien Bedoret, die vorig jaar een opgemerkt debuut maakte in de Omloop van Vlaanderen, wil voor de verrassing zorgen met zijn Renault Twingo R2.

Drie jongeren kiezen voor een minder krachtige R1. Anthony Dovifat neemt het met zijn DS 3 R1 op tegen de Renault Twingo's van Kjell Vandenberghe en Lucas Walbrecq.

De zes beste resultaten worden dit seizoen in rekening gebracht in het Junior BRC, waarbij op elke KP opnieuw een bonuspunt te verdienen is voor de snelste tijd. De jongeren zullen zaterdagochtend dus goed wakker moeten zijn om er meteen in te vliegen in de Rally van Haspengouw!

Johan Gitsels neemt voor het derde jaar op rij plaats naast Freddy Loix om hem zo goed als mogelijk over de Belgische rallywegen te gidsen. Enkele zegswijzen zijn van toepassing om de samenwerking met de nodige beeldspraak te illustreren. Van ‘geen twee zonder drie’ tot ‘never change a winning team’.

Voor het derde jaar op rij vorm jij team met Freddy Loix en ŠKODA België. Is de ambitie dezelfde als de voorbije jaren?

Uiteraard! We willen onze titel verlengen. Daarnaast wil ik Freddy naar een 11e zege loodsen en als dat lukt dan is mijn 3e zege in Ieper ook een feit. In theorie zijn wij favoriet voor de eindzege maar zoals het cliché  het wil, ‘hoe meer je wint hoe dichter de eerste nederlaag komt’. Het is een feit, geen excuus net zoals het een feit is dat er dit jaar meer titelconcurrenten zijn dan de voorbije jaren. De R5 wagens raken meer ingeburgerd waardoor er meer van dat type wagens aan de start verschijnen. Dat zorgt voor een grotere concurrentie maar net dat motiveert ons. We hebben niet liever dan te bikkelen voor elke seconde. Dat zorgt ervoor dat wij tot het uiterste moeten gaan en dat komt de sport ten goede.

Hoe groot is de ‘goesting’ om er opnieuw aan te beginnen?

Groot! (vastberaden). Ik kijk reikhalzend uit naar de start van het BK. Donderdag beginnen we met de voorbereidingen op de Haspengouw want dan gaan we een ganse dag testen. Op vrijdag zijn er de verkenningen en op zaterdag is er de wedstrijd.

Wat heb je de voorbije maanden gedaan?

Op rallyvlak niet veel. Freddy heeft testwerk gedaan voor ŠKODA en voor Michelin maar omdat ik andere verplichtingen had kon ik niet mee. Eind november heb ik deelgenomen aan de East African Safari rally. Sindsdien mis ik de geur van versleten rubber en benzine. Op conditioneel vlak ben ik wel bezig gebleven. Ik ben veel gaan mountainbiken en heb drie tot vier avonden per week in de fitness doorgebracht.

De rally van Haspengouw wordt grotendeels op een nieuw parcours gereden. Is dat los van het vele werk toch opnieuw een uitdaging, een prikkel?

Absoluut. We moeten vanaf nul beginnen en strijden daardoor met gelijke wapens. Een goede voorbereiding en precieze nota’s zijn een absolute must om snelle tijden te laten optekenen. Op de website van de organisatie staan onboardbeelden van de klassementsritten. Ik heb die meermaals bekeken en daaruit leer je dat er veel en lange rechte stukken zijn waar de topsnelheid van primordiaal belang is. In vergelijking met vorig jaar, toen we nog met de ŠKODA Fabia S2000 aan de start van deze rally kwamen, is de topsnelheid van de R5 toch wel hoger. Maar die lange rechte stukken geven ook vaak een vals beeld over deze wedstrijd die eigenlijk niet zo makkelijk is als ze laat uitschijnen. Zo zijn er tal van technische stukken waar je met een goede voorbereiding toch het verschil kan maken.

Als je één iets zou willen verwezenlijken dit seizoen wat zou dat dan kunnen zijn?

Ieper is en blijft een droom voor elke rallyrijder. Doe mij maar een 11e zege voor Freddy in Ieper en voor mezelf een 3e zege.

Tuur Vanden Abeele ziet 2016 met een frisse blik tegemoet. De Kortrijkzaan wil komend seizoen zeven BK-manches betwisten, aangevuld met enkele regionale koersen. De Mitsubishi Lancer Evo VII werd deze winter helemaal heropgebouwd in Group N-configuratie.

“Ik verlang al maanden om opnieuw het stuur te nemen en strijd te leveren op de rallywegen”, opent Vanden Abeele volg ongeduld. “Na een reeks problemen stond de wagen eind vorig jaar opnieuw op punt, maar door omstandigheden konden we er niet meer mee rijden. Het begint nu echt te kietelen om opnieuw de helm op mijn hoofd te schuiven.”

Vanden Abeele wil dit jaar zeven BK-manches afwerken. “Alle BK-manches behalve Ieper en Spa. Ieper kunnen we met deze wagen niet betwisten. Ik zal dan voor de gelegenheid nog eens bij de historics rijden met de Opel Kadett van Jochen Claerhout. Normaal zal Vincent Van Quickenborne opnieuw naast me plaatsnemen in Ieper. Het heeft weinig zin een moderne wagen te huren. Dan houden we liever het budget onder controle. Voor Spa passen we, om dezelfde reden.”

Doorheen het jaar gaat het team ook enkele regionale proeven afwerken. Welke dat worden staat nog niet vast, maar de Monteberg zit er zeker tussen. “Ik heb nog een belofte na te komen aan een gelegenheidsnavigator”, aldus Vanden Abeele.

Nieuw is dat Vanden Abeele de wagen volledig zelf zal beheren. “We hebben het nodige materiaal aangekocht en een eigen serviceteam rond ons geschaard. Zo drukken we de kosten een beetje, maar het wordt vooral een hecht team van vrienden. Dat is het hoofddoel. We willen ons opnieuw ontspannen en onze hobby beleven. De resultaten zullen dan vanzelf wel volgen.”

Net omwille van die reden gaat Vanden Abeele dit jaar verder met Frederick Bekaert. “Hij heeft me veel vertrouwen en we zijn goede vrienden. Ik wil dit jaar het plezier in het rallyrijden terugvinden. Dat is vorig jaar wat zoek geraakt door veel technische en administratieve struikelblokken.”

De eerste rally wordt dus de Haspengouw rally, de openingsmanche van het Belgische Rallykampioenschap, op 27 en 28 februari in Landen.

Voor het tweede opeenvolgende jaar had de Legend Boucles, het geesteskind van Pierre Delettre, zijn tenten opgeslagen in Bastenaken. De regelmatigheidswedstrijd voor oldtimers aan een hoog gemiddelde (80 km/h) blijft maar groeien. Dit jaar stonden twee wedstrijddagen op het programma, met als kers op de taart een zondagetappe met 6 verschillende proeven op... onverhard! Een uitdaging die BMA het beste tot een goed einde bracht. De Porsche 911 Safari #1 van Bernard Munster en Andrée Hansen behaalde de algemene overwinning in deze atypische wedstrijd die zijn charme en kracht haalt uit het feit dat het evenement voor geen enkel kampioenschap meetelt.
« Het was een ronduit uitzonderlijke editie 2016, vertelt Bernard Munster. Afgezien van het rotweer, dat heel wat toeschouwers heeft afgeschrikt of op de proef stelde, kende de wedstrijd een onberispelijk verloop. De proeven, in de Legend Boucles "Regularity Tests" genaamd, waren prachtig. De etappe van zondag was grandioos. Het is simpel, ik wist niet dat men zo een mooie proeven kon vinden in ons land! De doortocht van een rally organiseren op een koninklijk jachtdomein, dat moet je maar doen! »
Een speelterrein dat in de smaak viel bij Bernard Munster. Markko Märtin, voormalig fabriekspiloot in het Wereldkampioenschap Rally, nam aanvankelijk de leiding in handen, maar de verantwoordelijke van BMA zat voortdurend op zijn hielen. De Porsche-piloot zette de aanval in toen het donker werd en hij nam stelselmatig afstand in de provincie Luxemburg. « Zondagochtend gingen we opnieuw van start als leiders. Op de eerste drie proeven in de bossen hield ik het tempo hoog, wat ik verwachtte een reactie van Markko Märtin op het onverhard. Maar, we stelden vast dat hij stelselmatig minder snel was dan wij. Vanaf dat moment hebben we rustig gecontroleerd tot de finish! Deze Legend Boucles wilde ik absoluut nog eens op mijn naam schrijven na een reeks ereplaatsen. Jammer dat François Duval niet van de partij was, maar ik denk dat hij ons dit jaar moeilijk had kunnen kloppen...»
Bij BMA was men heel tevreden met deze overwinning, want deze deelname in Bastenaken had de allures van een race tegen de tijd... « De wagens die de East African Safari Rally in de herfst reden, waren nog maar net terug, vervolgt Bernard. De Porsche die ik in Bastenaken bestuurde was de 911 die Grégoire de Mevius in Afrika bemande. De wagen was een beetje beschadigd, waardoor we even langs de carrossier moesten, alvorens de nodige aanpassingen te doen voor de eerste rally van het jaar. Tussen de Safari en de Boucles zijn er toch wel wat verschillen. De mecaniciens hebben fantastisch werk geleverd. De auto was... net op tijd  klaar voor de technische keuring. 18 regelmatigheidsritten later wonnen we de wedstrijd! Bedankt iedereen!" »
Deze Legend Boucles bevestigden trouwens dat de bolides uit de ateliers van BMA uit Petit-Rechain, in de buurt van Verviers, strikt conform aan de diverse reglementen zijn... « We moeten Pierre Delettre en de RACB feliciteren, want ze hebben een grondige controle gedaan van de cilinderinhoud. Dat geeft nog meer geloofwaardigheid aan hun wedstrijd. Onze Porsche werd grondig geïnspecteerd door de technische commissarissen na de finish en zij hebben bevestigd dat de 911 helemaal conform was. Dat maakt meteen een einde aan alle geruchten en het bewijst dat BMA zijn wagens volgens de regels van de kunst prepareert... »
Tijdens de viering van de overwinning in de Legend Boucles 2016 in de tent op de Place McAuliffe in Bastenaken, bracht Bernard Munster ook hulde aan zijn copilote en vriendin... « Ik ben heel trots op Andrée, want het was extra lastig omdat we de weg moesten openen. Ze heeft haar taak perfect vervuld, zonder het minste foutje. Het enige probleem dat we kenden, een lekke band op een RT die op "nul" kon afgewerkt worden, heeft ons niet benadeeld. De balans is dan ook uitermate positief! »
In Bastenaken zette BMA trouwens in de categorie 'Demo' ook een Subaru 555 Gr.A in voor de Fransen Alain Deveza en Guy Tezenas, die warm kwamen draaien voor het seizoen 2016. Ze vertrokken met een brede smile en tevreden weer naar Frankrijk. Ze hadden van het parcours genoten en verzorgden de show op elk van de regelmatigheidsproeven! Alain Deveza verklaarde in verschillende interviews dat hij genoot van de sfeer van de Legend Boucles en van de hartelijke ontvangst in België. Dat is trouwens een van de sterke troeven van team BMA, de structuur van Bernard Munster...
Daniel en Laurent Janssens, eveneens aan de start met een BMA Porsche 911, maar dan in 'Classic' met minder druk, genoten van hun deelname, wat in feite een verrassingscadeau was voor de verjaardag!
BMA heeft het seizoen geopend met een zege en het team bereidt het vervolg voor. De komende weken wordt gewerkt aan de Spa Rally en de Terre des Causses in Frankrijk... in afwachting van een belangrijk internationaal programma dat een van de komende dagen onthuld zal worden. In Historic staan er verschillende Franse wedstrijden, Marokko en een nieuwe 9-daagse wedstrijd in Bulgarije op het programma. Maar, over dat alles zullen we binnenkort meer vertellen. Nu eerst champagne!

Aanstaande zaterdag wordt met de rally van Haspengouw officieel het Belgische rallyseizoen op gang geschoten. Net als de voorbije jaren zal ook dit jaar de VW Golf TDi van Eddy Ghijsens en Veerle Bovy aan de start staan. De garagist uit Borgloon werkt het volledige criterium kampioenschap af. De wagen wordt klaargestoomd door zijn eigen DANO rallyteam.

Enkele jaren geleden fronsten sommige rallyfans de wenkbrauwen toen ze zagen dat een VW Golf TDi aan de start van een rally kwam. De vreemde eend in de bijt werd intussen een vaste waarde. ‘Niet alleen een vaste waarde maar ook een betrouwbare wagen’ voegt Eddy Ghijsens er fijntjes aan toe. ‘Van de 11 rally’s die we reden haalden we 9 keer de finish. Zaterdag beginnen we aan ons derde seizoen. In het tussenseizoen hebben we de wagen helemaal rijklaar gemaakt. Ik wil vooreerst mijn trouwe partners bedanken die het mogelijk gemaakt hebben dat we ook dit jaar een volledig seizoen kunnen rijden. Plezier maken staat voorop.’

Iedereen is ongeduldig aan het wachten op de start van het eerste grote autosportevenement in ons land. Om de toeschouwers, zeker zij die van ver komen, toe te laten de eerste dag goed te plannen, heeft de organisator besloten om voor het eerst de namen van de proeven en de timing vooraf bekend te maken, althans voor de eerste vier RT op zaterdag. Opgelet, het gaat om de start van de eerste wagen in Demo, gevolgd door de Legend.

Om de timing van de tweede passage en de kaarten te verkrijgen, net als de timing van zondag, nodigen we u uit om ons programmablad te kopen, met 72 pagina’s boordevol informatie, foto’s, de startlijst, de plaatsen van de drankstandjes, een poster van Hyundai van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul en de poster voor de handtekeningen van de 24 vedetten van deze editie. Het mooie programma, zonder meer een soevenir, is te krijgen aan de prijs van 10 euro, op heel wat strategische plaatsen en in een flink deel van de drankstandje.

We herhalen dat de toegang tot de 18 RT gratis is, waardoor de aankoop van het programma ook heel belangrijk is. Zo toont u hoe gehecht u aan onze proef bent en zo kunnen wij ook volgend jaar weer een mooi startveld garanderen.

We nodigen iedereen ook uit om zaterdag in de late namiddag en zondagmiddag naar Saint Hubert te komen, voor de mooiste en langste proeven van de rally. De Legend Boucles Bastogne Fan Club zorgt er voor een warm onthaal. Parking, bewegwijzerde wandelpaden vanaf de Place de Saint Hubert naar de mooiste plekjes, alles is voorhanden. Meer details op de blog van de LBB Fans Club waar ook een prijsvraag op staat.

RT1 Noville : 8u55

RT2 Bertogne : 9u26

RT5 Stoumont : 12u45

RT6: Bodeux : 13u12

Nu nieuws dat ons echt wel plezier doet. Ten eerste omdat de 40-jarige Est nog nooit eerder naar ons land kwam, maar ook omdat hij zijn comeback in de rallysport maakt, iets meer dan 10 jaar na het noodlottige ongeval, waarbij zijn corijder Michael Park in de RAC Rally 2005 het leven liet.

De meervoudige Estse kampioen startte voor het eerst in het WK in 1997 en Markko Martin was zeer lang een van de uitgesproken talenten van zijn land. Na een debuut voor Toyota, stapte hij al snel over naar de troepen van Malcolm Wilson die van hem een officieel rijder voor Ford maakte. Hij zou er meerdere jaren doorbrengen, alvorens naar Subaru over te stappen.

In 2003 en 2004, won Martin vijf manches van het WK, te weten Griekenland, Finland, Mexico, Corsica en Spanje. Hij maakte vervolgens een transfer naar Peugeot, om er met de 307 te rijden, een wagen waar hij zich moeilijk aan zou aanpassen. Hij behaalde desondanks een 18de podium in het WK, scoorde zijn 100ste snelste tijd in een KP, alvorens het noodlottige ongeval, waarin Michael Park het leven liet, zijn leven zou veranderen. Enkele weken later zal Markko aankondigen dat hij een punt achter zijn loopbaan in de rallysport zet. Hij reed in het totaal 86 WK-wedstrijden en eindigde 3de in het WK van 2004. In 2007 nam hij nog deel aan de Show Memorial Bettega, die hij met een Impreza WRC zou winnen, alvorens testrijder te worden voor Prodrive.

Markko is vandaag de manager van zijn jonge landgenoot Ott Tanak.

Ik heb aan geen enkele echte competitie meer deelgenomen in tien jaar en ik ben erg vereerd dat de organisator aan mij heeft gedacht”, aldus Markko. “Stéphane Prévot (hij won de Michael Beef Trophy die aan Michael Park is opgedragen) die ik kende van destijds, heeft niet echt moeten aandringen om mee te doen. Ik maak mijn comeback met een Ford Escort Groep 4 van MY Vintage en dat spreekt me enorm aan. Ik weet niet of ik voor de zege zal kunnen gaan, maar ik wil vooral het publiek niet ontgoochelen. En nog eens bedankt voor de uitnodiging.”