“We gaan ons niet laten doen!” Met die ambitieuze ingesteldheid trekt Tuur Vanden Abeele en zijn gelegenheidsco Marc Vandemoortele naar Jambes, het epicentrum voor de 33ste Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgische Rallykampioenschap. Na een mooie prestatie in Tielt, ondanks wat mechanische problemen, zakt het duo niet zonder ambitie af naar de Wallonie. Het team en de Mitsubishi Lancer Evo VII zijn er klaar voor.
De Rally van Wallonië belooft eens te meer een uitputtingslag te worden. Op het programma staan 25 klassementsproeven, verspreid over drie dagen, goed voor ruim 230 kilometer tegen de klok. Toch wil Vanden Abeele niet te veel afwachten. “Op de citadelle, waar de eerste twee proeven worden gereden op vrijdagavond, willen we ons meteen in de kopgroep van de standaardklasse nestelen”, aldus Vanden Abeele. “De tweede dag gaan we de eerste lus een goed tempo rijden en dan zien wat de mogelijkheden zijn.”
“We zijn enorm gemotiveerd. De mechanische problemen die we hadden in Tielt behoren normaal tot het verleden. We staan op scherp en we willen er echt iets van maken. Het is een beetje het moment van de waarheid”, aldus Vanden Abeele. “We zitten na de Haspengouw en de TAC Rally opnieuw in een goed ritme. Op videobeelden konden we zien dat we soms nog iets te braaf zijn, dus gaan we ons nu eens goed recht zetten. Een goede uitslag zit er zeker in, al zal het niet gemakkelijk zijn tegen die vele streekpiloten. Maar we gaan ons mannetje zeker staan!”
Nochtans heeft de Kortrijkzaan voorlopig geen goed huwelijk met deze manche. “We stonden al zes of zeven keer aan de start van deze wedstrijd maar wisten nog nooit het eindpodium te halen. Het is een lange rally, voor zowel man als machine. Maar toch hou ik ervan. Het is een enorm mooi en snel parcours waarbij je bij momenten mooie circuitlijnen kunt rijden. Dat bevalt me wel.”
Vanden Abeele moet het wel stellen zonder zijn vaste co-rijder Frederick Bekaert. “Ik ga op pad met Marc Vandemoortele. We reden ooit al eens de Condroz samen. Enig nadeel is dat Marc met vreemde nota’s zal moeten rijden, want die zijn vorige week tijdens de verkenningen opgemaakt door Frederick. Maar ik ben er zeker van dat Marc zich heel goed uit de slag zal trekken, dat bewees hij nog in Tielt naast Bert Coene.”
De 33ste Rally van Wallonië start vrijdag dus met twee showproeven op de Citadel van Namen. Zondag, omstreeks 16 uur rijden de eerste wagens over de finish.
Voor Polle Geusens en Justine Demeestere begint het rallyseizoen vrijdag in Namen met de Rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap. De Belgische kampioen in RC4 is meteen een van de favorieten voor de winst bij de Juniors en in klasse RC4, maar de 26-jarige piloot uit Lommel wil zich dit seizoen vooral eens meten op internationaal niveau.
Voor de gelegenheid werd de voorbije weken hard gewerkt aan de opbouw van een gloednieuwe Ford Fiesta Ecoboost. Eind vorig jaar proefde Polle al van de EcoBoost, maar deze keer is het geen gehuurd exemplaar. De EcoBoost werd door het familiale team gebouwd volgens de regels van de kunst. Voor Tielt was de auto nog niet helemaal klaar.
"We wilden niet aan de start komen zonder eens getest te hebben met de nieuwe Fiesta. Er waren nog een paar kleinigheden die in orde gebracht moesten worden," aldus Polle. "Deze keer zijn we er helemaal klaar voor met een Fiesta in de kleuren van de Ford Performance Academy, maar natuurlijk ook gesteund door ISG, de zaak van mijn broer. Natuurlijk is het de bedoeling om dit weekend mee te strijden voor de overwinning in RC4, maar men mag niet vergeten dat ik al 7 maanden niet meer gereden heb. Ik ben benieuwd hoe lang ik nodig zal hebben om in het juiste ritme te komen."
Polle is meteen een van de favorieten in deze 4de manche van het Junior BRC, maar het Junior BRC is deze keer geen doel op zich, al zal dat afhangen van het verloop van de komende wedstrijden. Dit seizoen wil Polle immers vooral scoren op internationaal niveau.
"We beginnen met de Rally van Wallonië, gevolgd door de Sezoensrally en de Kenotek Ypres Rally," aldus Polle. "Daarna zullen we bekijken hoe we ervoor staan in het Junior BRC, maar het zal dit jaar weer moeilijk worden om de R1's van de titel te houden, gelet op de bonuspunten die ze scoren in hun klasse. Daarna volgt de belangrijkste afspraak van het seizoen: de Rally van Duitsland met de Fiesta EcoBoost in het kader van de DMack Fiesta Trophy. Als het meevalt in Duitsland, dan willen we in het najaar ook de Rally van Catalonië nog rijden, want die twee asfaltwedstrijden worden door de verantwoordelijken van DMack samen beoordeeld om te bepalen wie zijn kans krijgt met een R5. We willen ons in de kijker rijden, zoveel is duidelijk!"
Maar, eerst in het ritme komen en dit weekend knallen in de Rally van Wallonië.
Vrijdagavond start op de Citadel van Namen de 33e rally van Wallonië, de vierde van in totaal negen wedstrijden tellend voor het BK Rally. Freddy Loix en Johan Gitsels wonnen de voorbije drie wedstrijden en mikken op een vierde zege dit seizoen. Eén is geen. Geen twee zonder drie of vier op een rij. We kunnen zegswijzen blijven verzinnen om de perfecte seizoenstart van Freddy Loix en Johan Gitsels te omschrijven.
Aanstaande vrijdag starten ze met hun ŠKODA Fabia R5 als topfavoriet voor de eindzege. “Laat ons toch maar niet vergeten dat er 14 R5 wagens aan de start staan en nog een rist WRC’s” reageert corijder Johan Gitsels nuchter. “Maar uiteraard zijn we favoriet. Dat kunnen we na onze drie zeges dit seizoen niet ontkennen.”
“Er staan inderdaad 14 R5 wagens aan de start maar dat wil niet zeggen dat ze ook alle 14 zullen meestrijden voor de zege” zegt Freddy Loix. “Ik weet welke rijders ik in de gaten moet houden al zal er in de gegeven omstandigheden weinig tactiek aan te pas komen. Net zoals dat in de voorgaande rally’s het geval was zal er ook nu vrijdag vanaf de eerste meters ontzettend hard gereden worden. Dat is sinds dit jaar een nieuw fenomeen. Iedereen heeft de mond vol van de R5 wagens maar laat ons bij droog weer toch de WRC’s niet uit het oog verliezen. Op dit snelle parcours verwacht ik dat ze vooraan mee zullen strijden.”
“Het parcours is niet alleen snel. Het is daarenboven ook technisch” vult Johan Gitsels aan. “Als corijder moet je in deze rally zo mogelijk nog meer aan de bak in vergelijking met andere wedstrijden en kan je dus nog meer dan in andere wedstrijden het verschil maken. De focus moet er altijd zijn maar je moet ervoor waken dat je je niet laat verrassen. In deze wedstrijd leggen we meer en andere accenten in vergelijking met een andere rally van het kampioenschap. Ik heb het voorbije weekend de nota’s van vorig jaar boven gehaald en wat opvalt zijn het aantal aandachtspunten en dat heeft alles te maken met de aard van het parcours. Asfalt, beton, onverhard en kasseien. De rally van Wallonië heeft het allemaal.”
“Met zijn snel en gevarieerd parcours vind ik dit één van de mooiste rally’s van het seizoen” zegt Freddy Loix. “Jongens worden hier gescheiden van mannen. Je moet een aardig stukje kunnen rijden. Hier tellen niet alleen het aantal PK’s. Hier kan je als rijder het verschil maken en dat zorgt echt voor een geweldig gevoel. Bovendien is de ambiance in Namen altijd fantastisch. Bovenop de Citadel staan duizenden mensen ons op te wachten. De manier waarop ze reageren en ons aanmoedigen is fantastisch. En ook in de assistentiezone is het altijd plezant en aangenaam vertoeven.”
“Wij gaan opnieuw voluit voor de zege maar de grote vraag op dit moment is hoe sterk een Kris Princen voor de dag zal komen” aldus Johan Gitsels. “De wagen van Princen heeft een update gehad. We zullen vrijdagavond zien hoe sterk hij voor de dag zal komen. Maar zoals Freddy eerder reeds zei is het simpel. Het wordt aanvallen vanaf de eerste meter, zeg maar vanaf de eerste centimeter. Onze troeven zijn onze ervaring, de kracht en de betrouwbaarheid van onze ŠKODA Fabia R5.”
“De voorbije 2 weken heb ik telkens twee dagen getest voor Michelin” besluit Freddy Loix. “Zo blijf ik toch in het ritme. Ook dat is een voordeel.”
De rally van Wallonië start vrijdagavond met een dubbele showklassementsrit op de Citadel. Op zaterdag worden er 15 klassementsritten gereden goed voor 143.85 km rijden tegen de tijd. Op zondag worden er nog eens 8 klassementsritten gereden met in totaal 82.14 competitiekilometers. De winnaar van de rally van Wallonië kennen we zondagnamiddag omstreeks 16u00.
Voor het Rookie Rally Team was het seizoen begonnen met de Zuiderzeerally. Het begin van een nieuw seizoen voor een vernieuwd team. Het team rond de uit Nuenen afkomstige Antoine van Ballegooijen heeft een aantal nieuwe monteurs binnen de technische staf mogen verwelkomen. De bemanning van de Mitsubishi Lancer Evo X is echter hetzelfde gebleven.
Achter het stuur uiteraard Antoine van Ballegooijen, dit seizoen opnieuw geflankeerd door de uit Egchel afkomstige Johan Findhammer.
De resultaten in de Zuiderzeerally stemden het team niet ontevreden. In de klasse RC2 werd een derde plaats behaald, vlak achter Jasper en Jim van den Heuvel. Dat Jasper een maatje te groot is voor menig rijder moge inmiddels duidelijk zijn maar dat Jim inmiddels ook op dit niveau acteert dwingt ook bij de voorman van het Rookie Rally Team het nodige respect af.
De Mitsubishi kampte op de proeven rondom Emmeloord met een aantal probleempjes waardoor er wat tijd werd verloren. Gelukkig konden deze probleempjes tijdens de servicemomenten worden opgelost maar het inmiddels opgelopen tijdverlies kon niet meer worden goed gemaakt.
Na het positieve resultaat van de Zuiderzeerally staat het team komend weekend in het Belgische Namen aan de start van de Rallye de Wallonie. Deze wedstrijd, meetellend voor het Belgian Rally Championship, kent een indrukwekkend startveld. Zo staan er al acht deelnemers aan de start in de klasse RC1. Een drietal World Rally Cars met een 2 liter turbo motor en een vijftal Mitsubishi’s uit de klasse A8.
In de klasse RC2 zullen Antoine en Johan de strijd moeten aangaan met een flink aantal wagens uit de R5 groep. Deze veel potentere wagens dan die in de groep N4 (beide groepen zijn een sub groep van de RC2 klasse), waarin de Mitsubishi Lancer Evo X is ingedeeld. Volgens Antoine is een top 20 resultaat het maximaal haalbare, gezien de zwaarte van het startveld.
Afgelopen weekend vonden de verkenningen plaats. “In 2014 hebben we hier ook al eens gereden. Het parcours is vergeleken met toen niet zo heel veel veranderd. Wat wel opgevallen is dat er dit jaar minder ‘gecoupeerd’ kan worden, ofwel het afsnijden van bochten. Iets wat in Nederland al jaren niet meer mogelijk is. Tijdens het verkennen kwamen we veel afzettingen in de bochten tegen om het afsnijden onmogelijk te maken. Desondanks blijft het een zware wedstrijd die met 25 klassementsproeven en bijna 233 wedstrijd kilometers, verdeeld over drie dagen, een aanslag pleegt op mens en machine.”
Op de vrijdagavond begint de wedstrijd om 18:38u met de publieksproef op de Citadel in Namen. Op zondagmiddag is het finishpodium voor de eerste deelnemer gepland om 15:59u. De deelnemers hebben dan, inclusief verbinding, bijna 727 kilometer in de brandvrije overall gereden.
Antoine en Johan hebben van de organisatie startnummer 36 toebedeeld gekregen.
Met de Rally van Wallonië staat dit weekend al de 4de manche van het Belgian Rally Championship 2016 op het programma. De eerste drie wedstrijden, telkens gewonnen door regerend kampioen Freddy Loix met zijn Skoda Fabia R5, kenden een razend spannend verloop, want telkens was Loix slechts een zucht sneller dan de Peugeot 208 T16 van Kris Princen. De twee tenoren dwingen elkaar op (en over) de limiet. Maar, met 14 R5's aan de start, de topwagens van vandaag en morgen, hebben Loix en Princen zeker geen vrij spel in de buurt van Namen.
Kris Princen zat de voorbije wedstrijden constant op de limiet, maar Freddy Loix was een zucht sneller. De piloot van de Peugeot 208 T16 kan voor de Rally van Wallonië rekenen op een motorevolutie die het mogelijk moet maken om met langere verhoudingen in de T16 te rijden om een hogere topsnelheid te benutten. Op die manier zou de Skoda Fabia R5 van Freddy Loix nog meer onder druk gezet kunnen worden, zeker op de ultrasnelle klassementsproeven rondom Namen. Maar, de enige Peugeot 208 T16 moet het opnemen tegen drie Skoda's, want ook Vincent Verschueren en Xavier Bouche komen aan de start met een Fabia R5. Verschueren wil een beter gevoel hebben dan in Tielt, terwijl Bouche in de Spa Rally al bewees niet veel kilometers nodig te hebben om vooraan mee te draaien.
Ook de jongeren van het Citroën Belux Junior Team, Kevin Demaerschalk en Guillaume Dilley, willen hun sterke prestaties van Tielt en Spa bevestigen. Met François Duval, voor de eerste keer aan de start met een DS 3 R5, hebben ze in elk geval de ideale referentie. Maar, François Duval mikt natuurlijk hoger. De voormalige WK-piloot mist wellicht kilometers en ritme om zich te mengen in het duel tussen Loix en Princen, maar proberen zal hij het zeker.
Bij Ford rekent men vooral op het talent van Xavier Baugnet, die vorig jaar in de Condroz Rally met succes de Fiesta R5 van Renties bestuurde. We zijn ook benieuwd hoe Adrian Fernémont zich zal voelen met een Fiesta R5 op zijn favoriete proeven in eigen streek.
Het zal knokken worden voor een plaats in de top 10, want ook Etienne Monfort (Fiesta R5), Philippe Stéveny, Jordan Scaillet en Laurent Léonard krijgen voor de eerste keer een kans met een topwagen van de nieuwe categorie.
De R5's spelen de hoofdrol in het Belgisch kampioenschap en het zijn de topwagens van de toekomst. Maar, de oudere tweeliter WRC's zijn op papier krachtiger en beter gewapend, zeker op de proeven die een hoge topsnelheid vergen. Dat bewees Benoît Allart vorig jaar, toen de piloot van de Skoda Fabia WRC zondag op weg leek naar de overwinning, tot zijn gebrek aan ervaring in de regen hem parten speelde. Allart is gebrand op een knalprestatie.
Ook Chris Van Woensel heeft de ambitie om minstens mee te strijden voor een podiumplaats met zijn agressieve Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama. In Haspengouw bewees het team dat de Lancer WRC eindelijk op punt staat en de proeven van de Wallonie zijn de favoriete klassementsproeven van Chris Van Woensel. David Bonjean heeft voor de gelegenheid opnieuw een Citroën C4 WRC gehuurd, net als Jourdan Serderidis, die bij zijn eigen J-Motorsport geen R5 meer ter beschikking had.
Kortom, het spektakel zal grandioos zijn op alle niveaus vanaf vrijdagavond in de Rally van Wallonië.
Het seizoen van Superstage, organisator van de Kenotek Ypres Rally, is afgelopen zondag definitief op gang geschoten. De dynamische club organiseerde voor de 44ste keer de Rallysprint van de Monteberg, verreden op een boogscheut van de befaamde Kemmelberg. Om officieel de voorbereiding op de Kenotek Ypres Rally op gang te trekken, verzorgden Freddy Loix en Tim Van Parijs het spektakel tijdens een sessie codrives.
Freddy Loix, die tussendoor de officiële affiche signeerde en beschikbaar was voor de rallyfans, bestuurde tijdens de demo een Opel Kadett GT/E. Niet zomaar een Historic, maar de "wereldberoemde" oranje Kadett uit de televisiereeks "Eigen Kweek", opgenomen in Heuvelland.
"Het was heel tof om eens te rijden met de Kadett die een belangrijke rol speelde in Eigen Kweek, een reeks die ik volgde op televisie, zelfs wanneer ik in Frankrijk was. De Kadett is een wagen die dateert van voor mijn tijd, want ik begon mijn carrière met voortrekkers. Het was plezant, zeker omdat 5 rallyfans een unieke ervaring beleefden door een ritje mee te rijden op de Monteberg," lachte Freddy, die zich meteen beschikbaar stelde voor deze meeting met de fans. "Dit soort acties zijn heel belangrijk en nuttig voor de rallysport in het algemeen. Het is een mooie promotie en iedereen weet dat ik een speciale band heb met de Ypres Rally. Dit jaar ga ik voluit voor een 11de overwinning. Op dit moment ligt het niveau in het Belgisch kampioenschap enorm hoog. Ik won de vorige manche van het kampioenschap met amper 6" voorsprong op Kris Princen, die ook aan de start zal staan in Ieper. We zullen dus niet enkel concurrentie mogen verwachten van de Europese titelkandidaten. Maar, laat ons duidelijk zijn: we zullen klaar zijn om te knallen in Ieper!"
Timothy Van Parijs liet een aantal journalisten kennismaken met de power van een Porsche 997 GT3 zoals die gehomologeerd is in het Belgian Rally Championship, in dit geval de Porsche in Croky-kleuren van Jochen Claerhout. Deze GT's zijn in juni opnieuw van harte welkom in de Kenotek Ypres Rally. Van Parijs, Mister Porsche, showde nog maar eens zijn stuurmanskunst door de 997 zo dwars mogelijk over het parcours te jagen.
"Natuurlijk kijk ik uit naar de Kenotek Ypres Rally. Voor de meeste piloten uit de streek is Ieper de rally waar we de liefde voor de rallysport te pakken kregen. Iedereen wil erbij zijn in Ieper. Alleen zal ik iets minder gooien en smijten met de Porsche, want anders zullen de chrono's niet te best zijn," lachte Van Parijs.
Voor Superstage is de voorbereiding definitief gestart. De inschrijvingen voor de Kenotek Ypres Rally zijn geopend, de verschillende wedstrijden kregen hun eigen logo en identiteit en de marketingverantwoordelijken broeden op verschillende projecten om de wedstrijd de komende weken extra in de verf te zetten...
Het erg wisselvallige weer, met regenbuien, opklaringen en frisse wind, zorgde voor erg verraderlijke omstandigheden tijdens de 44ste editie van de Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg. Na een logische besttijd op de openingsproef van Patrick Snijers met de Mini WRC van First, gingen de hemelsluizen helemaal open tijdens de tweede doortocht. De tweewielaandrijvers waren eraan voor de moeite, zeker omdat Fredericq Delplace zijn draai nog niet gevonden had in de Porsche 997 GT3 in de kleuren van Degro. "Het zal niet mijn dagje zijn," vertelde Delplace. "De eerste kennismaking met de Porsche enkele weken geleden ging perfect, maar nu, in de regen en in wisselende weersomstandigheden, ging het heel wat minder. Ik voelde de auto niet aan. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat we met oudere banden reden..."
Maar, topfavoriet Patrick Snijers kon zijn voorsprong niet verder uitbouwen. Integendeel. De Mini WRC verloor 4'56" door een afgeslagen zekering. "Ik weet niet hoe, maar op een of andere manier is de zekering van de benzinepomp uitgeschakeld. Ik kan er nochtans niet tegen stoten met mijn elleboog of arm. Even later viel de wagen stil en het duurde bijna vijf minuten voor we weer verder konden. Jammer, want ik had hier graag gewonnen, als cadeau voor mijn debuterende copiloot Kris Dethier," vertelde Patrick, 74ste na de 4de run. De Limburger werkt aan verschillende projecten voor de Kenotek Ypres Rally.Voor de zege kregen we een duel tussen de Mitsubishi's van Filip Pyck, al een 7-tal keer tweede op de Monteberg, en Steve Bécaert, in zijn tweede rallyseizoen sterk bezig op nationaal niveau. Filip Pyck begon aan de slotronde met 2"8 voorsprong op zijn Poperingse stadsgenoot Steve Bécaert.
"In de derde ronde heb ik wat tijd laten liggen. Het parcours lag er heel modderig bij op bepaalde plaatsen en ik was te braaf. Op een andere plaats moest ik langs een gestrande wagen die in een sloot lag. Weer loste ik teveel. In de vierde ronde heb ik nog eens alles uit de kast gehaald, maar wel berekend, want ik wilde mijn Lancer ook niet in de vernieling rijden," lachte de winnaar van de 44ste Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg.
Steve Bécaert zette in de slotronde nog eens alles op alles, maar hij strandde op de tweede plaats op een halve seconde, voor de winnaar bij de Historics, Tom Calcoen met een Ford Escort RS 1600. Calcoen eindigde, mede door het spel van regen en opklaringen, op een onverhoopte derde plaats op 17"87 van de winnaar. Vincent Vermeeren werd vierde op 20"05, gevolgd door de Brit Weaver met zijn Escort op 31"00. Bert Cornelis, deze keer met zijn Opel Monza aan de start, werd zesde, voor de Porsche van Fredericq Delplace.
Met Laurent Léonard, Adrian Fernémont en Jordan Scaillet debuteren drie regionale piloten met een R5 in de Rally van Wallonië. We polsten naar hun verwachtingen.
Laurent Léonard : "Vorig jaar was een topjaar met een 6de plaats in de WRC"
Op zijn 42ste krijgt Laurent Léonard in zijn thuisrally de kans om met een DS 3 R5 van J-Motorsport te rijden. De aanpassing zal normaal geen probleem mogen vormen, want Laurent werd vorig jaar 6de met een Subaru Impreza WRC in de Wallonie, hoewel de Subaru het ganse weekend kampte met problemen. Als alles goed verloopt in Namen wil hij de RS van Haillot nog met de R5 rijden, maar voor de Condroz denkt hij eerder aan de BMW M3 ex-Boelens die hij voorzien heeft van een Gr.A-brug en een goede klauwbak. Ik ga vooral proberen om me te amuseren. Een evenaring van mijn 6de plaats van vorig jaar zou al geweldig zijn. Laurent, die in 1993 begon in heuvelklim en die daarna debuteerde als copiloot in de rallysport, kreeg in de Rallye des Ardennes het voorstel van Jourdan Serderidis om in de Wallonie te rijden met de DS 3 R5. Een voorstel dat hij niet kon weigeren, al vergde het iets meer budget dan de voorziene Mitsubishi EvoX.
Jordan Scaillet: "Lang gedroomd van deze kans"
De 29-jarige horeca-uitbater uit Durnal maakte begin jaren 2000 zijn debuut in de gemotoriseerde sporten met een quad, maar vanaf 2008 is Scaillet vooral bekend om zijn genereuze rijstijl met een BMW. 2010 was een topjaar, want dat seizoen werd hij Belgisch kampioen Gr.M met de BMW M3 en stond hij derde algemeen in de Rallye de Famenne, achter twee WRC's, toen de transmissie brak. De voorbije jaren komt hij minder vaak in actie omdat de BMW niet betrouwbaar bleek en wegens drukke professionele bezigheden. Hij droomde al langer van een debuut met een topwagen en deze keer krijgt hij die kans met een DS 3 R5. Jordan zal geen gekke dingen doen, want de franchise is niet mals, maar hij rekent toch op een plaats in de top 10. Zo lang mogelijk genieten van deze DS 3 R5 en stelselmatig zijn spectaculaire rijstijl wat meer tonen met deze topwagen, dat is de ambitie van Scaillet. Zijn BMW had meer vermogen, maar een DS 3 R5 is natuurlijk efficiënter en haalt een hogere bochtensnelheid. Aan Jordan om zich aan te passen aan deze gegevens...
Adrian Fernémont: "Een mooi geschenk voor mijn 10de deelname"
De 27-jarige medewerker van de NMBS uit Thon-Samson maakte in Hannuit 2007 zijn rallydebuut in Hannuit met een kleine Peugeot 106. In 2014 won hij de strijd bij de Fiesta's in de Condroz Rally, maar door het missen van de scratch op de allerlaatste proef, ging de eindzege in de Trophy alsnog naar Thibault Radoux. Fernémont rijdt met de Fiesta R5 van Renties, een versie 2015 zonder de nieuwe evoluties. De wagen heeft wel zijn betrouwbaarheid al voldoende bewezen en Adrian werkt graag samen met Team Floral. Adrian is een referentie in R2, maar in R5 heeft hij alles te leren. Hij hoopt gewoon de finish te halen en zondag enkele knappe tijden te draaien. Het zou een droom zijn om in de top 10 te finishen.