Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De TAC Rally, de derde manche van het Belgisch kampioenschap, kende weer een razend spannende ontknoping in het West-Vlaamse Tielt. Het weer was de ganse dag mooier dan aangekondigd, maar precies toen de toppers het servicepark in Tielt voor de laatste keer moesten verlaten, begonnen de eerste regendruppels te vallen. Met nog twee proeven te rijden, bleef alles mogelijk in deze derde manche van het Kampioenschap van België.

Kris Princen, leider vanaf de tweede proef tot de negende chronorit, waar hij moest plooien voor Freddy Loix, hoopte de hiërarchie om te keren. De Peugeot-piloot koos voor maximaal opgesneden banden, met de zachtste rubbercompound en met een paar kleine aanpassingen aan de afstellingen. Maar, het bleek net niet genoeg. Freddy vergrootte immers zijn voorsprong op KP 13, Schuiferskapelle, om uiteindelijk 6"4 voorsprong over te houden op de korte, maar kletsnatte proef van de Poelberg.

"Ik heb de ganse dag enorm aangevallen om die paar seconden die ik 's ochtends verloor aan Kris terug goed te maken," lachte Freddy, die goed op weg is om zichzelf op te volgen in het Kampioenschap van België, want dit is al zijn derde opeenvolgende overwinning in evenveel wedstrijden dit jaar. "Eens te meer was de strijd heel intens en mooi met Kris. Het bleef spannend tot de laatste meter. Zeker met die regen in de slotfase. Ik heb in het Belgisch kampioenschap nog nooit zo hard moeten rijden als dit jaar. Dat is een pluim voor Kris Princen die me tot het uiterste drijft. We genieten er allebei van."

Eens te meer moest Kris Princen de overwinning aan zijn tegenstander laten en tevreden zijn met de tweede plaats. Het gebeurde ook al in Landen en in Spa. Maar, spijt had Kris Princen niet: "Nee, want ik heb van start tot finish het maximum gegeven. Mijn bandenkeuze was ideaal voor de laatste proef, maar de lange voorlaatste proef lag er nog te droog bij... Ik moest iets proberen. Het begon enkele minuten te laat te regenen."

Voor de derde plaats was er de ganse dag een boeiende strijd tussen Kevin Demaerschalk en Vincent Verschueren. Kevin Demaerschalk, die de snelste tijd klokte op de tweede proef, reed twee ronden een fractie beter dan de piloot van de Skoda van Godrive, die een paar foutjes maakte. Maar, Verschueren nam opnieuw de derde plaats over toen de jonge vertegenwoordiger van het Citroën Belux Junior Team rond ging met zijn DS 3 R5. Maar, Demaerschalk duwde in de regen nog eens door en pakte in extremis de derde plaats terug over op de allerlaatste proef.

"Ik was aan de rally begonnen met de intentie om de tijd te nemen om de auto te leren kennen en natuurlijk was ik heel blij met mijn tijden in de eerste ronde," lachte de piloot uit Hoeilaart. "Bij elke service probeer ik, samen met mijn ingenieur, de afstellingen van de auto iets beter te krijgen. Wat we gedaan hebben voor de laatste proeven heeft me goed geholpen om de derde plaats terug te veroveren. Dit is een mooi resultaat om het seizoen mee te beginnen, na de ontgoocheling van Spa."

Na de opgaves van Claudie Tanghe, die van de baan ging op KP 5 nadat hij in de eerste ronde met de Fiesta R5 in strijd was met Demaerschalk en Verschueren, verdwenen ook Bert Cornelis met zijn VW Polo S2000, Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra Cosworth en Paul Lietaer met zijn Ford Escort van de tabellen. De vijfde plaats ging uiteindelijk naar Hans Weijs Jr, die met de BMW 130i van Schmid Racing spektakel koppelde aan snelheid.

In Historic ging de overwinning naar Stefaan Stouf met zijn Porsche voor de Opel Ascona 400 van Rainer Hermann en de 911 van Glenn Janssens. Dirk Deveux blijft leider in het kampioenschap met een vierde plaats, want zijn belangrijkste titelconcurrenten Robin Maes (radiator) en Pieter-Jan Maeyaert (sortie) haalden de finish niet.

In het Junior BRC maakte Jelle Vermeire in de slotfase gebruik van de regen om de wedstrijd naar zijn hand te zetten, nadat Romain Delhez in de namiddag op droge proeven een kleine voorsprong had genomen met de krachtigere Opel Adam R2. Vermeire won, wat beloond werd met de Junior Award, voor Romain Delhez en Sébastien Bedoret.

In het Criterium ging de zege naar Philip Lommers. Hij nam de leiding over toen topfavoriet Lootens na de eerste KP  moest opgeven met een transmissieprobleem. Tijdens het tweede gedeelte kwam Bjorn Renier nog stevig opzetten, maar uiteindelijk reageerde Lommers gepast, waardoor hij een tweede zege in het Criterium behaalde, na zijn zege vorig jaar in Haspengouw. Renier wordt dankzij deze tweede plaats de nieuwe leider in de tussenstand van het RACB Criterium.

Claudie Tanghe en Filip Cuvelier namen met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties een voortreffelijke start in de TAC Rally, de derde manche van het Belgian Rally Championship. Op de eerste klassementsproef klokten ze meteen een derde tijd algemeen, achter de ongenaakbare smaakmakers Loix en Princen, maar voor de andere tenoren van het BRC die al veel meer kilometers in de benen hebben met een dergelijke R5. Helaas duurde het mooie liedje niet lang.
"De eerste ronde sloten we af op een keurige vijfde plaats" vertelt Claudie Tanghe. "Ik weet waar ik een paar tellen heb laten liggen. Op de Poelberg kwam ik een beetje te breed uit een bocht en raakte ik de talud. En op de derde proef heb ik een vijftal seconden verloren achter Tom Van Rompuy, die met lekke banden naar de finish sukkelde na een sortie. We staan maar 17" van de eerste plaats en we zijn mee met Verschueren en Demaerschalk. Alles verloopt zoals gepland..."

De eerste ronde was uitstekend, de tweede helaas een stuk minder. Al vroeg op de proef van Schuiferskapelle schoof de Renties Fiesta R5 van de baan.

"Ik stond wellicht iets "warmer" dan de banden. In een van de eerste bochten verloor ik de controle over de achtertrein van de Ford. We schoven van de baan en helaas zijn de grachten in Tielt heel diep," vertelde Claudie Tanghe gelaten.

De TAC Rally werd uiteindelijk na een spannende finale in de regen gewonnen door Freddy Loix, met 6"4 voorsprong op Kris Princen.

Als smaakmaker van het Belgisch rallykampioenschap zal Kris Princen zijn Peugeot 208 T16 deze zaterdag opnieuw laten schitteren voor het publiek van de TAC Rally. En eens te meer rekent dat publiek op veel spektakel en een razend spannende strijd om de overwinning op de smalle wegen in de streek rond Tielt.

"Het wordt zeker geen gemakkelijke wedstrijd", waarschuwt Kris Princen meteen. "En maar goed ook. Want het is net in moeilijke omstandigheden dat mijn motivatie en mijn wil om te winnen nog een trapje hoger klimmen.” Dat geldt meteen ook voor zijn auto. Een paar weken geleden lagen de wegen er in de eerste etappe van de Spa Rally onwaarschijnlijk glad en verraderlijk bij. En precies in die precaire omstandigheden gebruikten Kris Princen en Peter Kaspers de verbluffende wegligging van hun Peugeot 208 T16 om zich naar de leiding van de wedstrijd te rijden. 17 klassementsproeven lang bleven ze onverstoorbaar aanspraak maken op de overwinning, zonder ooit de rol te lossen.

“Ik hoop dat we dit weekend in Tielt opnieuw op dezelfde manier kunnen blijven aanvallen”, vertelt Kris. “Natuurlijk ziet het parcours er helemaal anders uit, met veel minder reliëf, maar de TAC Rally is net zo goed een aartsmoeilijke rally. Op de smalle wegen heb je geen enkele foutmarge, en zelfs de kleinste verkeerde inschatting kan je een tijdrovende uitstap in de beek kosten. Daarbovenop ziet het weerbericht er heel wisselvallig uit. Als het gaat regenen, wordt ook de bandenkeuze een bepalende factor. Dat soort intrigerende en moeilijke omstandigheden maakt onze sport zo interessant en uitdagend.”

In elk geval zijn de ambities van Kris overduidelijk, en wil hij zaterdagavond met niets minder dan de zege naar huis. “Zoals al het hele seizoen krijgen we ijzersterke tegenstand”, weet de Limburgse piloot. “Maar zoals alle gereden kilometers tot nog toe, gaan we het die tegenstand onophoudelijk moeilijk maken. Elke kilometer ga ik blijven druk zetten en aanvallen, zonder ooit het gas te lossen.”

Veel beter kan een strijd om het kampioenschap niet worden, en iedereen hoopt op een razend spannende derde wedstrijd. De TAC Rally start in Tielt vanaf 7u45 op zaterdagochtend. Na drie rondes van vier proeven en een laatste ronde met twee proeven worden de eerste finishers na 162 km iets voor 21u op het aankomstpodium verwacht.

Kevin Demaerschalk, die in de Spa Rally veel te vroeg de strijd moest staken, begint zijn seizoen bij het Citroën Belux Junior Team pas écht volgende zaterdag in de TAC Rally. Kevin, die zich best thuis voelt op de smalle en gladde wegen rond Tielt, zal er dit weekend de kleuren van het Junior Team hoog houden.

Het was aanvankelijk niet gepland dat het Citroën Belux Junior Team aanwezig zou zijn in de TAC Rally. De wedstrijd stond niet op het lijst van vijf wedstrijden die Guillaume Dilley en Kevin Demaerschalk, de vertegenwoordigers van het nieuwe Junior Team ondersteund door Citroën Belux, zouden afwerken. Guillaume Dilley wist in Spa een mooie zesde plaats te veroveren, en zette onderweg enkele mooie tijden neer, maar Kevin Demaerschalk wist helaas slechts een paar kilometer af te werken, vooraleer de strijd te staken na een probleem met de stuurbekrachtiging. Ter compensatie zal Kevin volgende zaterdag aan de start staan van de TAC Rally.

Woensdagavond kroop Kevin Demaerschalk achter het stuur van de DS 3 R5 van J-Motorsport, ter gelegenheid van de officiële shakedown. "In de regen waren de wegen nog gladder dan normaal", glimlacht Kevin. "En als het zaterdag ook regent, zou de TAC Rally wel eens de moeilijkste rally van het Belgisch kampioenschap kunnen worden, want de grip verandert er dan om de haverklap. Samen met het team hebben we dan ook hard gewerkt om een juiste set-up te vinden. Na afloop van de shakedown hadden we de indruk een goed compromis te hebben gevonden, en beschikken we nu over een wagen die in alle omstandigheden makkelijk te besturen valt."

Realistische ambities

Uiteraard staan Kevin Demaerschalk en Bram Eelbode te popelen om zaterdag de start van de TAC Rally te nemen, maar toch willen ze zichzelf niet onder druk zetten. De wedstrijd bestaat uit 14 chronoritten die weinig ruimte voor fouten toelaten, en is voor het duo pas de eerste échte wedstrijd van het seizoen. "We willen vooral veel kilometers afmalen", vervolgt de jonge rijder uit Hoeilaart. "Gedurende de eerste KP's wil ik aan de DS 3 R5 wennen, want ik ken de wagen nog amper. Ik ben heel benieuwd waar ik me kan situeren tegenover de andere rijders uit de categorie, rijders die hun wagen of het parcours door en door kennen. Omdat we in Spa slechts één korte chronorit hebben kunnen afwerken, zal ons doel in Tielt in de eerste plaats het opdoen van ervaring zijn. Afgaande op het deelnemersveld zou een plaats bij de top-5 me uiterst tevreden stemmen."

De start van de TAC Rally wordt zaterdag om 7u45 gegeven. Er staan veertien klassementsproeven op het programma. De DS3 R5 van Kevin Demaerschalk en Bram Eelbode zal net zoals in Spa het nummer 3 dragen.

Claudie Tanghe en Filip Cuvelier hebben na hun knappe vijfde plaats in e Rallye Le Touquet - Pas de Calais, waar ze de Trophée Michelin wonnen, hun zinnen gezet op een topprestatie in de TAC Rally. Op de 14 gladde klassementsproeven van de Tieltse klassieker wil de Renties Ford Fiesta R5 meestrijden voor een plaats in de Top 5, of het podium...
Woensdagavond hebben een aantal teams hun wagens een laatste keer afgesteld voor de TAC Rally op de zogenaamde Shakedown, een afgesloten testparcours. Claudie Tanghe en Filip Cuvelier werkten 4 runs af met de groene Fiesta R5.

"In feite was de shakedown niet representatief voor het parcours van zaterdag, want door een plotse regenvlaag lag er erg veel modder op de baan. Het was extreem glad, zodat we niet konden voelen of we iets aan de afstellingen moesten veranderen. Maar, als het zaterdag ook zo nat en glad is, dan mogen we een heel lastige wedstrijd verwachten. In de regen is het asfalt altijd uitermate glad in Tielt. Ervaring speelt dan een belangrijke rol, want wie met het mes tussen de tanden blijft aanvallen, loopt een groot risico op een lekke band of een schuiver. In Tielt heb je immers geen marge."

Na de zege in de Trophée Michelin in Le Touquet (dat is trouwens de reden waarom Claudie Tanghe met een Franse licentie rijdt), heeft Claudie vertrouwen om te mikken op een top 5: "We eindigden in Le Touquet logischerwijze achter de WRC's, want met onze Fiesta hebben we een top van 178 km/h, terwijl de WRC's en de Skoda Fabia R5 van Sylvain Michel quasi 200 km/h haalden. In R5 moesten we enkel Michel voor ons dulden, maar dat had ik verwacht. Die kerel wordt niet toevallig gesteund door Michelin, Yacco en de FFSA. Volgens mij heeft hij het talent om de nieuwe Sébastien Ogier te worden. Sylvain Michel was in het dagklassement van zaterdag trouwens sneller dan de WRC-piloten," vertelt de drukker uit Komen. "Het gebrek aan topsnelheid speelde ons parten in Le Touquet, maar dat is minder het geval in Tielt. Ik merkte wel dat ik nog meer uit het chassis en de remmen kan halen. Ik zit zeker nog niet op de limiet van de auto en daardoor waren onze nota's ook ondergewaardeerd. Ik zal ze wat sneller maken voor Tielt!"

Wat de ambitie betreft, blijft Claudie voorzichtig. "Met een Top 5 zal ik tevreden zijn," lacht hij. "Maar, natuurlijk zou ik graag meestrijden voor het podium met Vincent Verschueren en Kevin Demaerschalk. Freddy Loix, die al jaren wekelijks ergens test met een rallywagen, en Kris Princen, intrinsiek de snelste van allemaal in het BRC, steken daar nog een beetje bovenuit, maar elke rally moet gereden worden. Met wisselvallig weer weet je nooit in Tielt..."

Met de TAC Rally staat zaterdag de thuisrally van Vincent Verschueren op het programma. In de derde manche van het Belgian Rally Championship hopen Vincent Verschueren en Veronique Hostens opnieuw een podiumplaats te veroveren, maar het aangekondigde wisselvallige weer belooft de wedstrijd erg lastig te maken. De proeven van de TAC Rally zijn immers extreem glad wanneer het regent.
Vincent en Veronique werkten gisteren vier runs af op de shakedown in Tielt. Een nuttige testsessie, want er wordt nog volop gewerkt aan de Godrive Skoda. "Net voor de start van de shakedown begon het te regenen, waardoor het extreem glad was. In die omstandigheden bleek de afstelling van de differentiëlen niet goed. Ik had niet genoeg tractie en de wagen reageerde te agressief. We zijn bezig met een aanpassing van de diff's, want met de afstellingen van gisteren zijn we kansloos als het begint te regenen," vertelt Vincent, die veel respect heeft voor de moeilijkheidsgraad van de TAC Rally. "In de regen is Tielt misschien wel de moeilijkste rally van het kampioenschap. Het asfalt is bijzonder glad. Bovendien werken we de meeste proeven vier keer af, waardoor iedereen elke bocht kent. Je verlegt je grenzen telkens weer, waardoor de snelheid van start tot finish heel hoog ligt in de TAC Rally. Als het dan regent, dan wordt het uitkijken, want je moet dan toch wel een beetje marge houden..."

Dit jaar worden twee proeven in omgekeerde richting verreden. Dat maakt het extra boeiend. "Van die twee proeven weten we enkel welke stroken glad zijn. Maar, elke bocht is anders, elke remzone is verschillend, elke koord is verschillend... Die parcourswijziging zorgt wel voor wat vernieuwing en daar ben ik blij mee."

De concurrentie is goed gewapend en met Claudie Tanghe en Kevin Demaerschalk komen nog twee podiumkandidaten aan de start. "Kijk, wie met een R5 van start gaat, die heeft ambitie," lacht Vincent. "Freddy en Kris zijn altijd favoriet, maar ik verwacht dat ook Claudie Tanghe snel zal zijn, terwijl Kevin Demaerschalk ook geen verkenningsronde nodig zal hebben. Ik mik op een podiumplaats. Dat is me in Tielt nog nooit gelukt... De TAC is traditioneel een echte sprintwedstrijd. Er wordt heel hard gereden, maar bij regenweer speelt ervaring een grote rol."

Vincent en Veronique zullen in elk geval het beste uit hun Skoda Fabia R5 halen op de 14 proeven van de TAC Rally.

Het Historic Belgian Rally Championship trekt dit weekend voor de eerste keer dit seizoen naar West-Vlaanderen, meer bepaald naar Tielt, waar de TAC Rally zaterdag verreden wordt. Wie West-Vlaanderen zegt, denkt meteen aan Paul Lietaer, de 'best of the West' en de absolute recordhouder in de TAC Rally met 8 zeges (5 moderne). Maar, met een startveld van 38 Historics aan de start, zijn er een tiental kandidaten die Lietaer van de zege willen houden.
De Subaru Legacy RS van Paul Lietaer kan zelfs in het algemeen klassement wel eens verrassend voor de dag komen. Vorig jaar stond de Subaru op een bepaald moment zelfs 6de algemeen in de Omloop van Vlaanderen. In Historic krijgt de Subaru weerwerk van de andere "Youngtimers", zoals de BMW M3 van zijn vaste speelkameraad Didier Vanwijnsberghe, altijd bloedsnel in Tielt, de Ford Sierra Cosworth van Dirk Vermeirsch, nog een specialist van de streek, en de BMW M3's van Christophe Merlevede en Robin Maes, winnaar in Haspengouw.

Maar, niet enkel youngtimers maken kans op de zege. Dat werd in  Spa voldoende bewezen. Stefaan Stouf en Glenn Janssens willen een gooi doen naar de zege met hun potente Porsches, terwijl Pieter-Jan Maeyaert, Dirk Deveux en Chris Debyser hun winstkansen verdedigen met hun beproefde Escorts, net als Geert Vandoorne. Ook Philip "Rodania" Cracco is van de  partij met een Escort, net als Tom Nemegheer en de Pinto-boys. Onder hen trouwens Mathieu Lietaer, het neefje van de Polle.

In het Opel-kamp is het uitkijken naar de tijden van Rainer Hermann, die met zijn Ascona 400 vorig jaar nog de snelste was in de East Belgian Rally, Stefaan Prinzie, Jens Maes en Frank Jorissen. Bij de outsiders mogen we zeker ook Danny Kerckhof rekenen en... Tobi Vandenberghe, de voormalige Historic-kampioen die voor de gelegenheid kiest voor de brute TE 2800.

Met 38 auto's aan de start, zal er van start tot finish geknokt moeten worden voor elke seconde. Afspraak zaterdag in de Europahallen van Tielt.

Het Belgisch rallykampioenschap trekt dit weekend naar het West-Vlaamse Tielt, waar zaterdag de TAC Rally verreden wordt. Op de 14 gladde en technische klassementsproeven zal het bikkelen worden voor elke seconde, want het deelnemersveld oogt indrukwekkend. Na twee opeenvolgende zeges kan Freddy Loix de kat uit de boom kijken, want het is aan Kris Princen, Vincent  Verschueren, Kevin Demaerschalk en de anderen om te reageren...
De TAC Rally presenteert weer zijn traditionele formule, maar toch is het programma lichtjes aangepast. "We blijven trouw aan de vier gekende proeven: Schuiferskapelle, De Ondanks, De Oosthoek en De Poelberg, maar we rijden ze niet allemaal vier keer," vertelt Boudewijn Baertsoen. "Om te voldoen aan de vraag van de RACB om het aantal kilometers te beperken, rijden we in de vierde ronde enkel Schuiferskapelle en de Poelberg, waardoor we op een totaal van 162 km tegen de chrono komen."

Wat de deelnemers betreft, zijn er een aantal mooie verrassingen, waaronder het wederoptreden van Melissa Debackere met haar vertrouwde Celica GT-Four, maar voor de overwinning is het opnieuw uitkijken naar de tweestrijd tussen Freddy Loix en Kris Princen. De Skoda-piloot heeft twee keer gescoord. Princen weet wat hem te doen staat met de Peugeot, al blijft het ook uitkijken naar de tijden van Vincent Verschueren met de Skoda van GoDrive, die altijd wat meer kan in West-Vlaanderen.

"Traditioneel zijn de verschillen erg klein in Tielt door de aard van de proeven. Het zal bikkelen worden voor elke tiende van een seconde. Het onderstuur onder controle houden bij het uitkomen van de haakse situaties, dat is het geheim om goed te scoren in Tielt," aldus Loix, vorig jaar dominant in Tielt.

Er zijn een paar kapers op de kust deze keer. Vooral Claudie Tanghe zou wel eens kunnen verrassen met de Ford Fiesta R5, maar ook Kevin Demaerschalk, die na zijn vroege opgave in Spa revanche wil nemen in de thuisbasis van copiloot Bram Eelbode. Guino Kenis verdedigt de kleuren van Mini met de enige WRC aan de start, terwijl Tom Van Rompuy, Jourdan Serderidis en Bruno Parmentier strijden voor de ereplaatsen. Zij moeten uitkijken voor de ex-Verschueren VW Polo Super 2000 van Bert Cornelis en van de Porsche 997 GT3 van Jochen Claerhout.

Verder zijn er natuurlijk nog een reeks snelle achterwielaandrijvers, waaronder een 18-tal BMW's van de M-Cup, aangevoerd door Hans Weijs Jr, die door Schmid Racing werd uitgenodigd om de snelle 130i te besturen. Weijs zal niet genavigeerd worden door Bram Maes, want die moest in extremis afhaken wegens medische problemen. Hij zal vervangen worden door Cindy Verbaeten, die eerder al samen met Arjen de Koning en Hermen Kobus reed. Andere kleppers in de M-Cup zijn thuisrijder Kurt Braeckevelt, Franky Boulat, Thierry Cokelaere en Marc Maertens.

Ook de Mitsubishi's van Bert Coene, Steve Becaert en Tuur Vanden Abeele mogen we in staat achten mee te strijden voor een top 10.

Steven Dolfen en Hans Depla vormen ideale referenties voor de Juniors met hun snelle R2's, terwijl ook in Historic, goed voor in totaal 38 deelnemers, erg boeiend zal worden, met Paul Lietaer, Mister TAC, als topfavoriet.

Afspraak zaterdag in Tielt voor een dag top rallysport!

Na een hoopgevende Rally van Haspengouw, wil Tuur Vanden Abeele voluit gaan voor een mooi resultaat in de 43ste TAC Rally, dat is de derde manche van Belgisch rallykampioenschap. “De wagen, het team en ikzelf zijn er volledig klaar voor”, aldus Vanden Abeele.

Hoewel de Kortrijkzaan zijn Mitsubishi Lancer Evo VII in het slot van de Haspengouw op kant moest zetten, maakte Vanden Abeele een positieve balans op. “Er is opnieuw hard gewerkt aan de wagen tussen Haspengouw en nu. De problemen waarmee we de jongste jaren kampten lijken verleden tijd dus het eindpodium komt dichter”, aldus Vanden Abeele. Maar gewoon aankomen is niet genoeg. “We hebben toch wel de nodige ambitie in deze rally. We kennen de wegen in en rond Tielt vrij goed als West-Vlaming. Het is een mooie, compacte, maar zeker geen gemakkelijke rally”, vertelt Vanden Abeele. “Maar we kunnen zeker iets laten zien. Er zijn ook heel wat lokale speelkameraden, dus het belooft een mooie strijd te worden”, aldus Vanden Abeele.

Ondanks dat Vanden Abeele niet deelnam aan de Spa Rally, zat hij niet stil. “We hebben op paasmaandag de Slalom van Kuurne gereden met een kleine Mini Cooper. Uiteraard is het heel wat anders dan rallyrijden, maar het is een leuke, technische discipline en ondertussen zaten we nog eens achter stuur met een helm”, lacht Vanden Abeele.

Frederick Bekaert kruipt opnieuw in de rechterkuip. Het team kreeg van de Tieltse Automobielclub het nummer 21 toegekend. In totaal moeten er veertien proeven worden afgewerkt, goed voor ruim 160 kilometer tegen de klok. De eerste proef is om 08:13 uur, de podiumceremonie begint rond 21:00 uur.

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels staan dit weekend aan de start van de TAC rally, dat is de derde wedstrijd van het BK rally 2016. Nadat de Limburger eerder dit jaar de rally’s van Haspengouw en Spa won wil hij nu ook winnen in Tielt. Of om het in voetbaltermen uit te drukken: Loix gaat voor een zuivere hattrick!

De voorbije weken werd de ŠKODA Fabia R5 opnieuw klaargestoomd door het Franse 2C Compétition. “In vergelijking met de twee eerdere rally’s die we dit seizoen gereden hebben krijgen we in Tielt opnieuw een totaal ander parcours voor de wielen geschoven” zegt Freddy Loix. “En dan moet de ŠKODA Fabia R5 toch hier en daar wat aangepast worden. Details zullen ook nu weer het verschil maken want ik verwacht me opnieuw aan een intense strijd. Het wordt sowieso ‘close racing’ want in Tielt kan je weinig verschil maken. Je moet de ganse dag bikkelen voor een tiende van een seconde. Jezelf daar druk in maken heeft totaal geen zin want dat helpt je geen moer vooruit. De klassementsritten lenen zich er niet toe om grote verschillen te maken waarmee ik helemaal geen kritiek wil uiten op het parcours. In vergelijking met Spa zijn de ritten minder selectief maar ook dat heeft zijn charmes. Ik hoop dat ik samen met de andere rijders de toeschouwers opnieuw een ganse dag kan boeien en hen een fijne dag kan bezorgen. Uiteraard gaan we voluit voor de zege. Na de Haspengouw en de rally van Spa zou ik nu ook graag in Tielt ŠKODA België de zege aanbieden.”

“Uiteraard gaan we voor een derde zege op rij dit seizoen” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Dat zijn we onszelf, onze partners, onze fans en ŠKODA België verplicht. Vorig jaar domineerden we deze wedstrijd van start tot finish en de ambitie is om dat over te doen. Als je het goed doet in de TAC Rally dan zit je goed voor de rally van Ieper later dit jaar. Maar nu ligt de focus uiteraard op komend weekend. Twee klassementsritten zijn identiek met vorig jaar, één wordt in omgekeerde richting gereden en nog een andere heeft wat wijzigingen ondergaan. Vrijdag zullen we alles in detail weten na de verkenningen maar de basis van de klassementsritten blijft dezelfde. Het zijn dezelfde soort wegen en dezelfde soort richtingsveranderingen en net die laatste kunnen cruciaal zijn. Als je een bocht goed aansnijdt en er geen onderstuur is kan je daar het verschil maken. Op dat vlak hebben we nog wat werk.”

Het Belgian Rally Championship is op kruissnelheid gekomen. Zaterdag wordt in het West-Vlaamse Tielt de derde manche van het seizoen, de TAC Rally, verreden. Aangezien voor het Junior BRC slechts de beste zes resultaten in rekening gebracht worden, zijn nieuwkomers nog altijd welkom. In Tielt worden de troepen uitgebreid met een aantal snelle kerels die leider Lucas Walbrecq van de punten willen houden.
In totaal tellen we 12 Juniors op de inschrijvingslijst, mooi verdeeld tussen 8 piloten met een R2 en 4 met een minder geëvolueerde R1. De twee snelle buitenlandse jongeren, Gert-Jan Kobus en Jamie Brown, kunnen dit peloton nog vervoegen, maar dan moeten ze zich deze week nog inschrijven in het Belgian Rally Championship.
Opvallend is de opmars van de R1's in het Junior BRC, al is het ook geen verrassing dat het voorbeeld van Andy Dewallef, vorig jaar kampioen met een Twingo R1, gevolgd wordt. Bovendien zijn de R1's ondertussen bedrijfszeker. Anthony Dovifat volgt in de tussenstand van het Junior BRC op amper 2 punten. De Citroën-piloot verzilvert in Tielt zijn Junior Award voor zijn knappe prestatie in Spa. Kjell Vandenberghe wil zijn opgave van Spa verteren, terwijl Waaslander Jo Muylle het Junior BRC vervoegt met een DS 3 R1. Muylle was vorig jaar een van de enthousiaste leerlingen van het opleidingsprogramma Future Stars.

De R1's kunnen zeker een hoofdrol spelen in het Junior BRC, maar voor de dagzege in Tielt zijn de snellere R2's natuurlijk favoriet. De rol van topfavoriet schuiven we in de schoenen van Polle Geusens, die zijn eerste kilometers van het seizoen zal rijden, maar Sébastien Bedoret heeft zijn Twingo R2 meer ritme, terwijl kersvers papa Jelle Vermeire zich voor eigen publiek wil tonen met zijn Ford Fiesta R2.

Regerend kampioen Andy Dewallef staat te popelen om zich te tonen en de pech achter zich te laten, net als Romain Delhez, die in Spa zijn Opel Adam R2 te vroeg aan de kant moest zetten. Amaury Molle heeft zijn Adam R2 in Spa alvast met champagne gedoopt. Tobias Brüls zal het West-Vlaamse parcours van de TAC Rally ontdekken, net als nieuwkomer Alain Litt, die debuteert met een Ford Fiesta R2.

Klassement Junior BRC (na 2/9 manches): 1. L. Walbrecq 35; 2. A. Dovifat 33; 3. S. Bedoret 24; 4. J. Wagemans 22; 5. A. Molle 21; 6. T. Brüls 16; 7. J. Vermeire & R. Delhez 12; 9. P. Hubin 11; 10. K. Vandenberghe; 11. S. Pacolet 8; 12. A. Dewallef 6

Na de Kenotek Ypres Rally 2015 bleef het bijzonder stil rond de Porsche waarmee Patrick Snijers en Arne Bruneel de GT klasse op hun naam schreven.

Voor Ieper moesten we de wagen ombouwen naar FIA GT en dat heeft ons enorm veel geld gekost,” aldus copiloot Arne Bruneel. “We keken meteen voorruit naar het seizoen 2016, maar de zoektocht naar sponsors was moeilijker dan verwacht… In de Porsche moest een nieuwe motor worden ingebouwd en daar was tot op heden onvoldoende budget voor.

Hoofdsponsor DEGRO zocht een oplossing om de wagen weer te laten rijden en kwam bij Fredericq Delplace terecht. Hij zal de wagen weer wedstrijdklaar maken tegen de Rallysprint van de Monteberg eind april. Samen met de deze verandering van preparateur komt er ook een einde aan de samenwerking met Patrick Snijers, Fredericq zal immers zelf ook het stuur nemen van de Porsche…

Net zoals Arne zijn wij bij Degro ook grote supporters van Patrick Snijers, maar deze beslissing was nodig om ons rallyproject verder te zetten,” aldus Lode, Lieven en Leslie Desot, zaakvoerders van grondwerkend Degro uit Ieper.

De return die we krijgen uit de sponsoring in de rallysport merken we dagelijks in ons bedrijf”, vult Lieven Desot aan. “In feite zijn het twee vliegen in één klap, we steunen een project waar we als familiebedrijf sterk in geloven en de return voor de zaak is er…"

In de rallysprint van Moorslede navigeerde Arne Bruneel reeds Fredericq Delplace in zijn historic Porsche 911. “Ik ken Fredericq al lang, maar in Moorslede wisten we beiden nog niet dat we dit seizoen nog samen gingen rijden… We reden 3 ronden aan de leiding voor Paul Lietaer, dat wil toch al iets zeggen. Ik kijk nu reeds uit naar de Rallysprint van de Monteberg..."

Fredericq Delplace is onafhankelijk garagehouder en heeft zelf ook een passie voor Porsche. “Ik was erbij toen ze met deze wagen de eerste meters reden, ik had toen nooit durven dromen dat ik aan deze Porsche ging mogen sleutelen, laat staan besturen! Het zal veel werk zijn om de wagen klaar te krijgen voor de Monteberg, maar een dag heeft 24 uur.” lacht Fredericq.

Vorig jaar sloot Andy Lefevere zijn rally seizoen af met een knappe tweede plaats in de Rally van Kortrijk. Tijdens de wintermaanden ging alle aandacht van Andy naar de bouw van een nieuwe toonzaal en werkplaats voor Yprauto.
De Mitsubishi EVO X R4 werd immers vorig jaar volledig vernieuwd en staat bijgevolg wedstrijdklaar. "Maar de nieuwbouw nam een pak meer tijd in dan oorspronkelijk voorzien. We kunnen pas over een maand starten met de eigenlijke verhuis.” aldus de zaakvoerder van Yprauto.
Andy had graag aan de start gestaan van de TAC Rally in Tielt, maar kan zich onvoldoende vrijmaken om de wedstrijd goed voor te bereiden. Daarom werd beslist om pas te starten in de ORC Rally. Tegen halverwege mei moet de verhuis van Ieper naar Oostnieuwkerke zijn afgerond en kan Andy opnieuw meer tijd vrijmaken voor de rallysport.
Na Kortrijk hebben we de EVO aan de kant gezet en ik heb nog maar weinig tijd gehad om een programma uit te werken. Het zal in de ORC opnieuw wennen zijn na bijna 6 maanden, maar ik denk niet dat ik het ga verleerd zijn.” lacht Andy.

De 33ste editie van de Rally van Wallonië, die zal plaatsvinden op 29, 30 april en 1 mei blijft een rally over drie dagen. Maar het aantal wedstrijdkilometers ervan vermindert, waardoor de organisatoren wijzigingen moesten doorvoeren in hun wedstrijd. Net als vorig jaar, is Namur tijdens het weekend van 1 mei opnieuw gastheer voor de BRC-karavaan van het Belgian Rally Championship. Ook nu is de rally van Wallonië de vierde van negen manches die op het programma staan. De wedstrijd ondergaat geen revolutie, maar zal via diverse en subtiele evoluties wel dichter aansluiten bij de wensen van RACB en de promotor.

Om daarvoor o.a. ongeveer 10% van het aantal gechronometreerde kilometers van vorig jaar te “winnen” (lees schrappen) moesten Etienne Lerson en zijn troepen het parkoers in zijn totaliteit grondig herzien : Hoewel globaal gezien de teams vorig jaar genoten hebben van onze wedstrijd over 250 km tegen de chrono in 11 verschillende proeven, werd aan alle organisatoren gevraagd om te verminderen. Begint de voorzitter van de Automobielclub van Namen zijn verhaal. “Simpel zou je denken, want 20 van de in totaal 250 km is toch niet veel… Maar om “coherent” te blijven moesten we bovendien ook de verbindingskilometers beperken. De grote moeilijkheid bij die oefening was evenwel het tanken, aangezien die zone voorzien was op een vaste plaats gedurende het ganse weekend. Daarom hebben we de lussen van zaterdag en zondag volledig moeten herschikken, waardoor de helft van de kp’s van zaterdag naar zondag verschuiven en omgekeerd. Mag ik opmerken dat i.f.v. die omschakeling ook een andere motivatie ons inspireerde, want enkele lokale clubs die trouw meewerken aan onze wedstrijd, krijgen nu drie passages op zaterdag i.p.v. twee op zondag en…als we achteraf tevreden kunnen zijn over die ingreep, is dat uiteraard ook de optie voor de toekomstige edities…”

Kortom, hoewel de rally van Wallonië dit jaar dus één klassementsproef (Haltinne) minder telt dan vorig jaar, behoudt het parkoers zijn hoogstaande reputatie, m.a.w. twee ronden van één kp (Citadelle) op vrijdag, drie ronden van vijf kp’s (Malonne, Arbre, Bois-de-Villers, Wartet en Vedrin) op zaterdag en twee ronden van vier kp’s (Mohiville, Natoye, Crupet et Naninne) op zondag met -in detail- een korter traject van 2.5 km voor Bois-de-Villers, de start van Natoye één kilometer eerder en de proef van Naninne in omgekeerde richting en met een andere startplaats, maar over het showgehalte daarvan binnenkort meer details. De andere proeven ondergaan geen wijzigingen.

Tot slot nog meer goed nieuws, aangezien de tarieven ook dit jaar ongewijzigd blijven : 25€ voor een algemene toegangskaart (zaterdag en zondag), in voorverkoop kost die zelfs maar 20 € (daarover later meer info), 15€ specifieke toegang tot de Citadel op vrijdagavond, 5€ per kp en 8€ per showkp, terwijl het programmaboekje ook nog steeds 5€ kost.

Sinds enkele jaren is Hans Weijs actief als officieel piloot voor Volkswagen in het Zuid-Afrikaanse rally kampioenschap. Preparateur Charles Schmid en Hans Weijs werken al jaren samen voor revisie van motoren, en het stond dan ook in de sterren geschreven dat de twee ooit de handen in mekaar zouden slaan. In de komende TAC Rally zal Hans het stuur nemen van de Schmid Racing BMW 130, voor Weijs is het reeds van de Rallye de Wallonie 2013 geleden dat hij nog deelnam aan een wedstrijd in België.
“Hans Weijs zagen we nog niet aan het stuur van een achtertrekker in België, maar het is een all-round piloot en ik geloof heel sterk dat hij snel zal wennen aan deze wagen.” aldus Charles Schmid die één van zijn BMW’s ter beschikking stelt voor het Nederlandse rally talent.
Schmid Racing is preparateur van competitie wagens voor de rallysport en voor circuit. Het bedrijf uit Oost Vlaanderen is door de constante drang naar perfectie van zaakvoerder Charles Schmid uitgegroeid tot een referentie in de Belgische rallysport.
Een andere partner in dit verhaal is Bram Maes van de firma Connect Us. “Eigenlijk had ik geen plannen voor de TAC. 2016 ging een rustig jaar worden op rally gebied. We hebben onlangs een nieuwe winkel en een nieuw bureaugebouw en daar gaat veel tijd en energie naar toe, maar toen Charly me belde met het voorstel om de nota’s te lezen bij een wereldtopper zoals Hans Weijs dan zeg je natuurlijk geen nee…”
Connect Us, het telecom bedrijf van Bram Maes, is de uitbater van 4 Mobistar Centers (Blankenberge, Gits, Nieuwpoort en Sint-Kruis). Daarnaast is er in de vernieuwde winkel aan de Bruggesteenweg te Gits ook het Connect Us B2B Center speciaal voor zelfstandigen.
Hans en Bram komen in de TAC Rally aan de start met de snelste BMW 130 bijgenaamd “The Beast”. "Charles Schmid is heel competitief ingesteld en zal er alles aan doen om de wagen in optimale omstandigheden aan de start te krijgen. Maar dat is natuurlijk ook zo voor de andere 2 BMW’s die in Tielt ook zullen rijden." aldus Maes
“Ik ken Charles en zijn team reeds van toen ik samen met Tobi kampioen werd in klasse M en ik weet dat hij en z’n team minstens even gemotiveerd is als ikzelf,“ vervolgt de zaakvoerder van Connect Us. “De motivatie is er dus zeker, maar over ambities durf ik me niet uitspreken, ik steek wel niet onder stoelen of banken dat ik hoop dat het droog zal blijven…”