Voor de gelegenheid bleef de gekende blauwe kadett op stal, en gingen we start met de Alltec-Seys Kadett H001. De motor had nog geen enkele wedstrijdkilometer gereden, dus waren we zeer benieuwd naar de prestaties.
Op de eerste proef werd duidelijk dat de afstelling nog iets verfijnd kon worden, en dat niet het juiste type versnellingsbak gekozen werd.
Ook werd snel duidelijk dat we 3 snelle piloten met snelle wagens niet konden volgen.
Gezien het eerste optreden van deze wagen waren we anderzijds wel aangenaam verrast over de betrouwbaarheid. Gedurende de volledige rally heeft de wagen geen krimp gegeven, en beperkte de servicetijd zich voornamelijk tot het controleren en verder afstellen.
Uiteindelijk finishten we net naast het podium. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat deze wagen kan presteren eens die volledig op punt staat.
Er is ook een 2de kadett in opmaak bij Alltec en zaakvoerder Nicolas garandeerde me dat die nog sneller zou zijn.
Wie weet staan beiden ooit samen op het podium....

Afgelopen weekend zorgde team BMA van Bernard Munster voor een première in de Omloop van Vlaanderen, de zesde manche van het Belgisch rallykampioenschap. De lang verwachte nieuwe Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers en Johan Gitsels kwam aan de start van de West-Vlaamse klassieker... na een indrukwekkende rush! « Ik heb al vaker stressvolle momenten beleefd in mijn carrière, maar dit was toch een heel intens moment van stress, » lacht Snijers. « BMA moest lang wachten op de laatste onderdelen, waardoor de auto pas vrijdagnamiddag in Roeselare arriveerde. Gelukkig kon de wagen nog technisch gekeurd worden en konden we de Porsche ontdekken tijdens de wedstrijd... »
Gelet op die omstandigheden mogen we stellen dat de eerste meters van de BMA Porsche overtuigend waren... « Toen ik Patrick met een brede smile terug zag keren van de eerste proef, was ik opgelucht, » vertelt Bernard Munster. « Wanneer je dag en nacht gewerkt hebt om de auto klaar te krijgen, dan doet het deugd om te zien dat hij meteen competitief is. Ik denk dat we met Reiger, de schokdemperspecialist, goed gewerkt hebben. Want, laten we niet vergeten dat deze Porsche 997 Cup een wagen is die ontwikkeld werd voor circuit. De ophanging en de veerweg moesten dus aangepast worden. Het vermogen was er al, maar die pk's moet je ook aan de grond krijgen. Naarmate de wedstrijd vorderde, hebben we het gedrag van de wagen nog verbeterd. Patrick kon 2de en 3de tijden klokken. Op de Zoning strandde hij trouwens op amper 5 tienden van een seconde van de snelste tijd van Freddy Loix met zijn WRC. En dat terwijl de wagen nog maar aan het begin van zijn ontwikkeling staat. Dat is veelbelovend...»
Patrick Snijers bevestigt dat hij heel tevreden is over het door BMA geleverde werk... « Vrijdag hebben we getracht om de set-up aan te passen. Zaterdagochtend was het al veel beter en halfweg de wedstrijd begonnen de tijden te komen. Dat is hoopgevend voor de toekomst. Dergelijke toptijden rijden zonder enige voorbereiding of test is uitstekend. BMA heeft prachtig werk geleverd. Zoveel is duidelijk...»
De uitsluiting van het team Snijers-Gitsels wegens extra-sportieve redenen overschaduwde een beetje deze première, maar het publiek heeft tijdens de Omloop van Vlaanderen alvast genoten van het spektakel en de fenomenale sound van de Porsche. « Dit is duidelijk de goede formule en het blijft veel goedkoper dan een WRC,» besluit Bernard Munster. Het begin van een mooi avontuur...

Slechts 1 week na de OVV krijgen we opnieuw een rally op het programma , namelijk de Hemicuda Rally in Koekelare . Op zondag 14 september krijgen de deelnemers aan deze vaste waarde in het VAS kampioenschap 2 KP's voorgeschoteld , gespreid over 9 klassementsproeven.
KP Kortemark en Kp Koekelare zijn de echter de enige 2 snelheidsproeven die worden verreden . KP Kortemark 4 keer en KP Koekelare maar liefst 5 keer . Er is wel een wijziging te noteren , Kp Kortemark werd gewijzigd tov de vorige editie want er zit nu een lus in verwerkt waar je de piloten 2 keer aan het werk kan zien . Op zaterdag 14 september vangt de wedstrijd aan met de Administratieve Controle, in Café Monroe in het centrum van Koekelare. De klassementsproeven kunnen verkend worden tussen 13:30 en 20:00 uur. Op zondag 15 september start de wedstrijd op het podium om 08:08 uur, het rallycentrum en de service- en regroupzone blijven traditioneel gegroepeerd op het terrein van Bouwmaterialen Willaert aan de Oostmeetstraat in Koekelare. Om 17.37 uur is de winnaar van de 13e Hemicuda Rally bekend. De kp's staan onboard op de website van de organisatie : http://www.hemicuda.be
De genummerde deelnemerslijst staat ondertussen online en is definitief met 83 wagens aan de start waarvan 11 buitenlandse teams .

Soms moet je het geluk een beetje helpen. En dat is precies wat we als Imex Racing gaan doen op weg naar hun laatste wedstrijd van het seizoen. Vooraf aan de Rally van Hellendoorn werken ze een uitgebreid testprogramma af.
“Ondanks de vroege exit tijdens de GTC Rally beseften we als team en onze trouwe sponsors Axians ICT, Capi Europe, Van Vliet Transport en Imex al heel snel: opgeven is geen optie! Dus zijn we van de partij in Hellendoorn met een kakelverse Citroen C4 WRC, die opnieuw wordt gerund door Hans Weijs Motorsport.” De notes zullen worden voorgelezen door Bjorn Degandt. De Belg is de vaste navigator van Hans Weijs en heeft ervaring van Finland tot Zuid-Afrika.
Hemicuda Rally:
De Overijsselse rallyklassieker belooft weer een fantastisch spektakel te worden met onder meer 10 (!) WRC’s aan de start. Uiteraard wil Imex Racing meeblazen om de podiumplaatsen, dus hebben we de voorbereiding dit keer anders aangepakt. De aftrap vormt een test met de Citroën DS3 R3 van Hans Weijs Motorsport om weer eens een lekker potje te sturen.
“Met deze Franse skelter starten we dit weekeinde in de Hemicuda Rally rondom Koekelare (België). Een rallyrijder is immers op z’n best als de chronometer meeloopt. Het resultaat is van ondergeschikt belang; wedstrijdritme opdoen en de samenwerking met Bjorn fijnslijpen, daar draait het om.”
Big smile & topvorm
“Daags voor het rallyfeest in Hellendoorn gaan we ook nog testen met de Citroën C4 WRC om vertrouwen te tanken en de laatste finesses te vinden in de afstelling van onze World Rally Car. Al met al een prima voorbereiding om met een big smile én in topvorm naar Hellendoorn af te reizen. De concurrentie is heftig, maar we gaan onze huid duur verkopen in Twente!” besluit Jeroen Swaanen.

Tobi Vandenberghe rijdt het komend weekend met de oranje Alltec Seys Kadett C in de Hemicuda rally. Dezelfde auto zal vanaf eind oktober te zien zijn op tv één, in de 6-delige serie “ eigen kweek” .
Tobi zal de Kadett H001 testen en afstellen voor deze te huur aangeboden wordt. We zijn nog de laatste hand aan het leggen aan de tweede Alltec Kadett C , H002 .
Deze auto zal nog een stuk sneller zijn ... Beide auto’s worden te huur aangeboden naast de Renault Clio’s en Peugeot bij Alltec Seys Autosportcenter . WWW.ALLTEC-SEYS.BE
Productiehuis Eyeworks heeft voor Alltec Seys gekozen als één van de wagenleverancier voor een gloednieuwe Eén-reeks " EIGEN KWEEK" , die ten vroegste in het najaar te zien zal zijn op TV één !

De serie vertelt het verhaal van een familie aardappeltelers uit het West-Vlaamse Wijtschate. Hoofdrollen zijn voor Dirk Van Dijck, Sien Eggers, Wim Willaert, Sebastien Dewaele en Rhoda Mae Montemayor;
Na een financiële tegenslag besluit een familie aardappelboeren wiet te gaan kweken om het hoofd boven water te houden. Ook Maaike Cafmeyer, Rudi Delhem, Stefaan Degand en Liesa Naert werken mee.

Eén van de hoofdpersonages ( Wim Willaert ) zal met de Alltec Seys – historic rallywagen Opel Kadett C 2.4 rijden. Hiermee zal hij tijdens de 6-delige reeks gezien worden als zijn vast voertuig .

De twee Kadetts worden te huur aangeboden ! Wie met een snelle 2.4 wil rijden kan ons vrijblijvend contacteren.

Autosportshop Alltec Seys: 057/36.30.31

e-mail : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , website : www.alltec-seys.be

Eind november, begin december zijn de meeste beslissingen gevallen. Tijd voor conclusies en prijsuitreikingen. Alhoewel… Een laatste wedstrijd, enkel en alleen voor het pure plezier, staat er nog geprogrammeerd, op zaterdag 30 november en zondag 1 december.

De naam alleen al – Francorchamps Rally Show – geeft de filosofie van het evenement van DG Sport helemaal weer. Om zoveel mogelijk troeven achter de hand te houden wist het team van Christian Jupsin zich te verzekeren van de diensten van enkele specialisten. Bij hen Robert Vandevorst, die zich om het puur sportieve bekommert, en Marc Duez, wiens ontelbare contacten en relaties – zeker bij de constructeurs – voor aangename verrassingen kunnen zorgen. Laat ons dat allemaal van wat dichterbij bekijken.

Francorchamps: het hele evenement wordt op het terrein van de beroemde omloop afgewerkt. Het circuit is trouwens partner van het evenement. Na in de loop van het seizoen de meest prestigieuze wedstrijden te hebben zien passeren, van de Formule 1 over de Blancpain Endurance Series en de World Series tot het wereldkampioenschap endurance (WEC), zal de Ardense omloop in 2013 voor een onuitgegeven rally-slotakkoord zorgen. In tegenstelling tot wat men zou kunnen vermoeden worden voor het parcours niet de servicewegen gebruikt, want de drie chronoritten worden op de piste en de – ruime – uitloopstroken uitgetekend. Daardoor is de zichtbaarheid voor de toeschouwers en de veiligheid van de deelnemers maximaal. De drie klassementsproeven zijn gebaseerd rond Eau Rouge (5,90 km.), in de zone Combes-Bruxelles (7,18 km.) en van het uitkomen van de dubbele linkse tot aan de finishstreep (8,40 km.). Met een afwisseling van snelle stroken en meer technische gedeeltes en een waaier aan heel verschillende uitdagingen bieden de chronoritten de toeschouwers heel wat mogelijkheden om het parcours van op verschillende plaatsen te bekijken. De deelnemers zullen zich helemaal kunnen laten gaan, zonder zich zorgen te moeten maken over het beschadigen van hun wagen. Op het programma staan vier lussen, met een start om 8u30. Dat geeft de rallyliefhebbers ruim de tijd om op verschillende punten langs het parcours het spektakel te bewonderen. De Master Finale is voorbehouden voor de deelnemers die om 16 uur de top-10 vormen, en wordt net voor de Super Finale gehouden, die dan weer wordt afgewerkt door de vijf besten. In de paddock zijn er niet alleen heel wat animaties voorzien, het publiek kan er zich ook helemaal onderdompelen in de rallysfeer, door de assistenties van dichtbij gade te slaan en een praatje te maken met de deelnemers.

Rally: voor één keer zijn het rallywagens die het in Francorchamps tegen elkaar opnemen. DG Sport beperkt het deelnemersveld tot 60 wagens: veertig moderne wagens worden verdeeld in klasse 1 (R2, R3, GT en Groep M) en klasse 2 (R5, RRC, S2000 en WRC) en twintig historics (gebouwd tussen 1973 en 1987, waaronder dus de oude Groep B’s) vormen klasse 3. De selectie gebeurt op basis van een uitnodiging, waarbij DG Sport de kwaliteit van het materiaal als doorslaggevende factor zal hanteren.

Show: het sleutelwoord van het evenement, ook volgens Christian Jupsin: “We willen een vernieuwend spektakel organiseren, dat tegelijk verbluffend, leuk en absoluut veilig is, en dat aanbieden tegen een redelijke prijs: 15 euro, gratis voor de dames en kinderen onder de 12 jaar. Robert Vandevorst heeft het parcours zo uitgetekend dat de rijders hun enthousiasme de vrije loop kunnen laten en het publiek maximaal kunnen entertainen. We houden er ook aan om schitterende auto’s te laten rijden, in handen van toprijders. Die naar Francorchamps brengen is de opdracht van Marc Duez, die zich 110 procent voor de zaak  inzet. De contacten die hij al wist te leggen zijn veelbelovend… maar we willen het vel van de beer niet te vroeg verkopen en nu al uitzonderlijke wagens of uiterst getalenteerde rijders aankondigen. Alles op zijn tijd! Nu zijn we al simpelweg blij en trots te kunnen aankondigen dat de eerste Francorchamps Rally Show zal doorgaan op 30 november en 1 december en dat alles er nu al zeer goed uitziet. We zullen snel heel wat meer informatie kunnen verstrekken…”

De conclusie is dan ook eenvoudig: dit is een weekend dat alle autosportliefhebbers nu al in hun agenda mogen aankruisen! Voor meer informatie : www.rallyshow.eu

Vrijdag...ons doel was om sterke tijd neer te zetten op de eerste 2 proeven van de rally, zodat we op zaterdag in de top 15 zouden kunnen van start gaan.
Op kp 1 klokten we als 19de alg. af. Op kp2 Beveren moest het nog wat sneller gaan,maar helaas werd deze proef geannuleerd door een ongeval. Jammer want deze proef kennen we als geen ander. Het is nu al enkele jaren na elkaar dat we kp Beveren niet kunnen rijden...meschien moeten we eens het nr 1 vragen aan de organisatie zodat we als eerste kunnen starten in onze achtertuin....lol. Op Zaterdagmorgen reden we als 17de wagen de regroup uit. Best wel leuk om zo het ganse weekend tussen de grote kleppers te kunnen starten....Veel publiek en supporters...fotografen en soms een camera voor TV.
Zaterdagmorgen op Passendale waren we blijkbaar nog niet goed wakker, en openden we met een 40ste tijd alg. Daarna liep het beter en beter en kwamen we stelselmatig in ons ritme,we doken weer de top 20 binnen en waren leiders in onze klasse !
Op Oekene 2 reden we lek en maakten we een kleine schuiver...1min 40 aan de broek ! Zo tuimelden we van 1 naar 3. Geen nood, enkele kp's later hadden we de 1ste plaats in de R3 klasse weer te pakken.
Met nog 2 proeven te gaan stonden we 18de alg...maar toen sloeg het noodlot toe, in een haakse rechtse schoven we rechtdoor en belanden we naast de weg om zo de gracht in te sukkelen...ocharme aan max10km/u. Met de hulp van enkele tientallen supporters kregen we de Clio weer de weg op,maar hadden 10 min. verloren.
De schade viel echter mee, een geblutst spadbord en een kapotte zijspiegel.
Toch haalden we nog finish en het podium, als 29 overall en 2de in de R3 klasse !
Hierbij wil ik samen met mn co Francis de vele supporters bedanken voor de aanmoedigingen.
De Clio liep weer als een Zwitsers uurwerk...dankzij de sevice crew van Pevatec, bedankt mannen !!!!
Volgend afspraak maken we op de TBR rally .

Er werd lang naar uit gekeken en eindelijk was het zover, de Omloop Van Vlaanderen. Christophe en Lode gingen van start met een Citroën C2 R2 Max, een wagen die een pak sneller is dan de gekende oranje Philcars Peugeot. Er kon helaas niet echt getest worden op voorhand waardoor het plan was om op vrijdag terug wat ritme op te doen zonder onnodige risico’s te nemen. Op KP De Ruiter ging het voortreffelijk, maar jammer genoeg bleef het bij deze ene KP op vrijdag door de annulatie van KP Beveren. Vooral jammer omdat we de supporters op deze proef hadden uitgenodigd.
Na een korte nacht gingen we weer behoorlijk goed van start op KP Passendale. Het was uiteraard nog wat aftasten maar de tijden waren bevredigend. In het ritme komen was echter niet zo simpel omdat de volgende proef ook weer werd afgelast… Toen Christophe een tandje hoger trachtte te schakelen ging de C2 twee keer rond in een haakse bocht, duidelijk iets te enthousiast… Nadien begon een opeenvolging van pechmomentjes. Eerst ging op de verbinding de kabel van de koppeling stuk, en dit vlak na een servicebeurt. We moesten daardoor telkens met de motor stilgelegd aan de proef beginnen waardoor we vele seconden verloren. Iets later kwamen daarbij nog motorstoornissen waardoor een pak vermogen wegviel. Genieten was niet meer aan de orde en veel tijd ging verloren. Bij de volgende service werd alles weer hersteld en gingen met nieuwe moed naar de Zoning. Daar haperde de motor nog even maar nadien op de lange proef Oekene-Ledegem was alles naar wens en kon eindelijk een mooie tijd gerealiseerd worden, tussen enkele meer ervaren R2-toppers zoals Radoux, Boon, Collignon, Cracco,.. De Peugeots 208 waren echter oppermachtig en lijken de nieuwe referentie in de klasse. Het was ons dagje niet want een proef later brak de steun van de versnellingspook waardoor opschakelen nog nauwelijks ging… Team Heuninck leverde goed werk en herstelde de pook waardoor we de laatste 3 proeven konden aanvatten. Maar net voor de start van KP Zoning hoorden we een onheilspellend geluid. Voor de ogen van het talrijke publiek aan het rondpunt op de proef viel plots de motor uit en bleek de versnellingsbak stuk, de opgave was onvermijdelijk. Teleurgesteld keerden we huiswaarts, maar het mag gezegd worden dat we ondanks het gebrek aan ritme (slechts onze 8ste rally, eerste keer nationaal) toch getoond hebben dat we ons mannetje kunnen staan tussen het R2 geweld. Natuurlijk zouden we dit graag zo snel mogelijk bevestigen met een resultaat, maar budget is zoals bij velen ook onze grootste spelbreker. Hopelijk tot binnenkort!

Graag willen wij de supporters bedanken die ons in grote getale kwamen aanmoedigen, fantastisch!
Niet te vergeten , ook een woordje van dank aan onze partners die deze deelname mogelijk maakten. Starten in een wedstrijd naast mannen als een Loix, Snijers,… dat hadden wij nooit durven dromen. Voor de laatste nieuwtjes kan je steeds op onze Facebookpagina “CELOPI Racing” terecht.

De omloop van vlaanderen 2013 was voor ons een super belangrijke wedstrijd ifv het kampioenschap . Als we nog wilden mee strijden voor de Belgische titel moesten we voor Christophe Kerckhove eindigen .

Op vrijdag hadden we 2 proeven voor de boeg , maar zoals de traditie het wil ben ik nogal een trage starter en sloot de eerste kp af op een 10 de plaats op kp Beveren konden we afklokken met een 4 de tijd . Zo konden we na dag 1 van start gaan op de derde plaats , dit hadden we niet verwacht .
Zaterdag ging het zeker niet makkelijk worden om die plaats vast te houden . Alles verliep naar wens , we konden de derde plaats vasthouden tot kp 9 maar een ontketende Pol Lietaer kwam sterk opzetten en veroverde de 1 ste plaats zoals verwacht .
Voor ons was er nog een mogelijkheid om te strijden voor de derde plaats maar ifv het kampioenschap hebben we voor zekerheid gekozen om voor onze naaste belager Kerckhove te blijven .
Met nog 3 proeven in het donker zou de beslissing volgen . Op de zoning konden we een drietal sec uitlopen met een 2 de tijd wat ons vertrouwen gaf voor de lange kp Oekene, we hadden een 20 tal sec voorsprong . De lange kp ging zorgen voor scherprechter en zo moesten we voluit gaan om de kloof niet kleiner te laten worden. Dit lukte en we namen een 30 tal sec terug met nog enkel de Zilverberg voor de boeg konden we zonder stress de deze proef afwerken .
Zeker een geslaagde omloop van vlaanderen voor ons met een 4 de plaats , wat ons in de running houd voor de titel . Nu op naar de EBR waar we voor het zelfde scenario staan , finishen voor Christophe Kerckhove .

Afgelopen weekend, 6 en 7 september, stond het FABORY Rallyteam aan de start van de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Het was voor Johan Faes de eerste keer dat hij aan dit evenement meedeed. Samen met navigator Arie Lekkerkerker beleefde hij een mooie en leerzame rally. Uiteindelijk finishten ze als 17de algemeen en 3de in de standaardklasse, groep N. Belangrijker echter, waren de 65 punten die voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK) werden meegenomen.

Afgelopen weekend stond in het Belgische Roeselare de 54ste Omloop van Vlaanderen op het programma. De Omloop telde niet alleen mee voor het Belgische rallykampioenschap, maar ook voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK), waardoor het deelnemersveld schitterend was. Een van de deelnemers was Johan Faes, die samen met Arie Lekkerkerker de FABORY-Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start bracht. Faes: “Er zit een FABORY shop in Roeselare. Vrijdagavond ontvingen we vijftig van hun gasten op de service. Echt erg gezellig. De ambiance was sowieso erg goed.”

Om 20.29 uur klonk het startsein voor de equipe en reden ze met startnummer 25 op de deuren over het startpodium. Er stonden twee proeven op het programma. “We begonnen voorzichtig op de eerste proef en noteerden een 39ste tijd. Het is echt erg verraderlijk op deze Vlaamse proeven. Je moet de wedstrijd echt vaker hebben gereden om te weten waar het glad is en waar niet,” blikt Faes terug. De tweede proef werd geannuleerd, waardoor de equipe na 1 proef de auto als 39ste algemeen in het nachtpark kon plaatsen. Op zaterdag volgden de resterende 14 klassementsproeven. Het team finishte uiteindelijk, na 16 uitdagende proeven, als 17de algemeen en 3de in de standaardklasse, groep N. Een uitstekende prestatie!

Eerder dit jaar werd al bekend dat de Nederlandse deelnemers die op biobrandstof rijden niet in het Belgische eindklassement worden opgenomen, maar wel de punten tellend voor het Nederlands Kampioenschap meenemen. De equipe werd 3de ONRK-deelnemer en 1ste groep N. Hiermee werden 65 kostbare punten mee naar huis genomen. Het team ligt nu stevig tweede in het ONRK, slechts 25 punten achter de leider in het kampioenschap, Bob de Jong met zijn Mitsubishi Lancer WRC.

“Wij zijn absoluut van plan om volgend jaar weer aan de start te staan in Roeselare, de Omloop van Vlaanderen is een prachtig evenement. We hebben veel geleerd, volgende keer gaan we het tempo wat opvoeren. We konden nu nog niet meekomen met de lokale rijders. Terreinkennis is hier erg belangrijk. Er zijn veel supergladde stukken en je moet bovendien weten waar je kunt snijden en waar niet. We hebben een keer lek gereden, waarbij de band van de velg kwam en maar liefst drie velgen kapot gereden!” besluit Faes.

De volgende wedstrijd voor het FABORY Rallyteam is de Hellendoornrally op 20 en 21 september. Daarover later meer.

Volgend jaar viert de Geko Ypres Rally zijn vijftigste verjaardag en de organisatie is verheugd te kunnen melden dat de KP Reninge volgend jaar weer deel uitmaakt van de rally. De proef is, samen met KP Hollebeke en KP Kemmelberg, één van de drie oorspronkelijke klassiekers sinds de Zes Uren van Ieper in 1965 van start gingen.

In 1965 vond de allereerste editie van de huidige Geko Ypes Rally plaats, de Zes Uren van Ieper, een organisatie van stichter en bezieler Frans Thevelin. Sinds dat eerste jaar waren de eerste drie proeven die op het programma stonden Hollebeke, Kemmelberg en Reninge. De KPs Hollebeke en Kemmelberg stonden sinds 1965 onafgebroken op de route, maar de klassieke en bij piloten beruchte proef van Reninge verdween midden de jaren tachtig toen de route van de rally almaar compacter werd.

Om de vijftigste editie van de rally te vieren, wilden de organisatoren graag teruggrijpen naar de roots van de rally en begon het plan te rijpen om de proef van Reninge terug te brengen. Ook bij de talrijke rallyfans groeide de wens om Reninge terug op te nemen in de rally. Uit gesprekken met hen bleek er veel heimwee naar de vroegere klassementsproef van Reninge. Rally Manager Alain Penasse geeft uileg:“Typisch voor de KP Reninge zijn de bochtige, betonnen wegen, die perfect aansluiten bij de hobbelige asfaltwegen die de andere proeven van de rally kenmerken. De KP Reninge is een klassieker die volgend jaar één van de highlights van de rally wordt.”

Burgemeester Lode Morlion van Lo-Reninge gaat verder : “Na uitgebreid overleg, zowel intern als met de organisatoren heeft het stadsbestuur beslist toelating te verlenen aan de Geko Ypres Rally om opnieuw na vele jaren een KP in Reninge te organiseren. Lo-Reninge heeft een rijkelijk gevuld rallyverleden. Ooit waren er op ons grondgebied zelfs drie snelheidsproeven van de 24 uren van Ieper (nu Geko Ypres Rally). Doorslaggevende elementen waren zonder twijfel het nostalgische verlangen dat leeft bij heel wat inwoners van onze gemeente om opnieuw met de traditie aan te sluiten. Het is duidelijk dat ‘het Voshol’ en ‘de Madeliereput’ na zovele jaren nog altijd tot de verbeelding spreken. Bovendien viert de rally in 2014 haar gouden jubileum; Reninge mocht hierbij zeker niet ontbreken. Ook de veiligheidsvoorschriften waren voor het stadsbestuur van primordiaal belang. Ondertussen weten we dat deze vandaag bij de beste in Europa behoren. Onze plaatselijke horeca zal er wel bij varen; ook zullen de plaatselijke verenigingen een gretig graantje kunnen meepikken, hetzij door hun medewerking te verlenen aan de organisatie, hetzij met een eigen eet- of drankstandje. Tot slot betekent dit voor onze stad extra publiciteit, want de Geko Ypres Rally is met lengten voorsprong de bekendste Belgische rally en heeft ook heel wat internationale uitstraling. Dit alles maakt dat we met groot enthousiasme de Geko Ypres Rally volgend jaar in onze gemeente zullen ontvangen.”


De Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde manche van het Belgische Rallykampioenschap, heeft voor Tuur Vanden Abeele en co-rijder Isidoor Smets niet gebracht waar hij op gehoopt had. De Mitsubishi Lancer Evo VII toonde nog enkele kwaaltjes doorheen de rally. De Kortrijkzaan gaf na een reeks pech ontmoedigd op.

“Een weekend om zo snel mogelijk te vergeten”, steekt Vanden Abeele van wal. De kwelduivel was al vanaf de eerste proef op vrijdagavond aanwezig. Net zoals in de Rally van de Famenne staken remproblemen de kop op. “Ik had vanaf de tweede helft van de proef te weinig remmen vooraan, en die achteraan blokkeerden”, aldus Vanden Abeele. De tweede proef werd vervolgens stilgelegd na een zware klapper van Davy Vanneste (Peugeot 207 s2000).

Zaterdagochtend kende Vanden Abeele nog wat remproblemen. Lucht in de remleiding was de oorzaak, en toen dat opgelost raakte, kreeg hij problemen met het ALS-systeem, waardoor hij niet het volledige vermogen uit zijn wagen kon halen.

Na de middag begon het beter te draaien, en klokte Vanden Abeele tijden tussen de tiende en vijftiende positie, waardoor hij een flinke ruk naar boven maakte in het klassement. “Maar toen kregen we een lekke band. De auto rolde dan nog eens van de krik, en dat was meteen de druppel die de emmer deed overlopen. We besloten naar het service te rijden. Verder doen voor een veertigste stek, en misschien nog een paar goede tijden, had nog weinig zin”, aldus de rallyrijder.

De nieuwe aankoop bracht voorlopig weinig geluk, maar Vanden Abeele blijft geloven in het project en in de wagen. “Er moet nog wat aan de details gewerkt worden, zoals de programmering van de wagen. De focus ligt sowieso toch op 2014”, besluit Vanden Abeele.

Vanden Abeele werkt normaal wel nog het volledige Belgische Kampioenschap af. Binnen een kleine drie weken staat met de East Belgian Rally in het Duitstalige Sankt-Vith de volgende manche al op het programma.

In Roeselare was de winst weggelegd voor Freddy Loix. Met een zes op zes in het BK, haalt de Limburger ook zijn eerste titel uit zijn rallycarrière.

De 12de Historic Omloop Van Vlaanderen zal de geschiedenis ingaan al een zeer bewogen editie, waarbij sorties schering en inslag waren. Het was dan ook vaak lang wachten op de doortocht van de Historics. De zege ging zoals verwacht naar Paul Lietaer, al ging dit niet zonder slag of stoot.

Niemand scheen voor de start te twijfelen aan een nieuwe overwinning van Paul Lietaer (Ford Escort MK2 BDA). De verbazing was dan ook groot toen Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) als leider de openingsdag afsloot. Topfavoriet Paul Lietaer was wel de snelste op het modderige parcours, maar door een probleem met de benzinepomp verloor hij kostbare tijd op verbinding. De Polle kwam daardoor te laat aan de tijdscontrole en kreeg 1 min 40 straftijd aan de broek. Ook John Morgan, auteur van de tweede chrono op de openingsproef, kende problemen met de benzinetoevoer. Om schade aan de motor te vermijden zette de Brit de Sierra Cosworth aan de kant.

Zaterdag volgde dan het echte werk met 14 klassementsproeven. Voor Chris Debyser zat de wedstrijd er meteen op. De thuisrijder miskeek zich op het gladde asfalt van Passendale en parkeerde zijn Ford Escort MK2 BDA in de gracht. Voor Debyser betekent dit wellicht het einde voor zijn titelkansen. Philip Cracco (Ford Escort MK2 BDA) volgde het voorbeeld van de ConXion topman en ging op dezelfde plaats van de baan.

Ondertussen was Paul Lietaer aan een helse achtervolging begonnen. De ‘vliegende snor’ grossierde in besttijden en rukte als een bezetene op in het klassement. Enkel op Kp 6 Zilverberg 1 liep het even mis toen hij een remzone rateerde en rechtdoor schoot. Het bleek slechts een kiezeltje op het zegepad van Lietaer die nadien alle besttijden voor zijn rekening nam. De beloning liet niet op zich wachten, want op vier proeven van het einde nam hij het commando definitief over. Voor Lietaer is dit de zevende eindzege bij de Historics in Roeselare.

In het gevecht om de tweede plaats moest Tobi Vandenberghe op het droge parcours buigen voor de power van Wouter Lievens. De piloot uit Oekene strandde met zijn Porsche 911 SC uiteindelijk op 35 sec van Lietaer. Beide piloten namen vrede met dit resultaat, want ze hadden het maximum gegeven, maar Lietaer was een klasse te sterk.

Patrick Mylleville (Porsche 911) kreeg nog even de derde plaats in het vizier, maar de piloot uit Zonnebeke moest aan zijn kampioenschap denken en berustte in zijn vierde plaats. Christophe Kerkhove (Porsche 911) probeerde zijn enige overgebleven titelconcurrent nog onder druk te zetten, maar na twee kleine stuurfoutjes op de voorlaatste proef legde hij zich neer bij de vijfde plaats.

Dirk Deveux (Escort MK2) ontpopte zich na een voorzichtige start tot een leuke speelkameraad voor de Porschisten tot hij in ‘Hooglede 2′ ruim tien minuten verloor met vastgelopen remmen. Een dertiende plaats was dan ook niet het beoogde resultaat, maar de projectontwikkelaar was wel tevreden met het opgedane vertrouwen na de crash eerder dit jaar in Bocholt.

De Schot Jimmy McRae kwam ditmaal aan de start met een Ford Escort MK2 BDA die afgesteld was voor het Britse onverhard. Samen met Chris Browne (Escort MK1 BDA) maakte hij het de Belgische titelkandidaten knap lastig, maar een lekke band kostte McRae twee minuten. Browne eindigde ondertussen in de grachten van Oekene, zodat McRae de Britse eer redde met een zesde plaats.

Ook voor de resterende ereplaatsen regende het opgaves. Geert Vandoorne (Escort MK1 BDA, motor), Thomas Vauterin (Escort MK2, koppeling), Frank Baert (Opel Manta, motor), Patrick Bastiaens (Talbot Lotus, mechanische pech), … allen moesten ze er één voor één uit. Christophe Lagache (Ascona B) profiteerde hiervan om op te rukken naar een zevende plaats, maar bij het invallen van de duisternis viel hij nog twee plaatsen terug.

Voor Johan Delaere (BMW 2002ti) begon de rally met onstekingsproblemen, maar een onverhoopte zevende plaats was een mooie compensatie. Danny Kerckhof (BMW E21) eindigde op 18 sec van zijn merkgenoot, maar na een opeenvolging van problemen (tweemaal de versnellingsbak gewisseld waarbij één in 15 min, een lekkende koppakking, vering, …) was de Euro Shop zaakvoerder een gelukkig man. Graham Samuel (Escort MK2 BDA) sloot de top 10 af. Een resultaat dat er voor thuisrijder Frankie Geldhof (Ascona B) net niet inzat door een afgebroken motorsteun en problemen met de versnellingsbak.

De Omloop van Vlaanderen 2013 was DE rally waar we moesten uitrijden. De “jonge gasten” moesten wel de prachtige 5de plaats van Patrick en Benny in Staden evenaren, kwestie van niet onder te doen é.

Op vrijdag kregen we 2 proeven, De Ruiter en Beveren. KP1 De Ruiter starten we wat terughoudend gezien de felle regenbuien die de namiddag nog teisterden.

Een onverwachte 6de plaats deed ons beseffen dat er véél meer inzat. KP2 Beveren kenden we héél goed (Wouters thuisrit), en daar moesten we dus wel onze slag slaan, zodoende op zaterdag vooraan de gelederen te starten.

Na een vertraging van een dik half uur konden we van start in het donker. Een eerste passage over de toer gaf ons vertrouwen en we wisten dat de 2de sneller kon.

We reden de 2de tijd algemeen op 3.3 seconden van Lietaer.

Groot was onze verbazing toen bleek dat “de snor” 1min40 straftijd had opgelopen wegens te laat klokken en we 2de algemeen de nacht inkonden, 2.9sec verschil met leider Tobi Vandenberghe.

We beseften wel reeds dat zonder tegenslagen Lietaer zich terug naar de top zou vechten, dus de wedstrijd moest nog beginnen.

Zaterdag:KP3 Passendale (Nico’s thuisrit) was de proef waar we terug een slag konden slaan.

Met 2de tijd na Lietaer, en 6.5sec sneller dan “Kadett Vandenberghe” sprongen we van de 2de naar de 1ste plaats algemeen.

KP 4 Hooglede bevestigde met terug een 2de tijd.

KP5 Oekene werd geannuleerd wegens teveel sortie’s bij de moderne, dus op naar de KP6 Zilverberg.

Terug een verrassing, de snor maakte blijkbaar een schuiver en zo reden wij de beste tijd, 2.7sec sneller dan BK rijder Kerkhove, eveneens Porschist en klasserivaal.

Zou een stunt in de maak zijn…? We konden op KP7 tem 11 steeds een 2de tijd draaien na Lietaer, maar hij naderde ons reeds tot op 26sec.

De 3de maal over KP Passendale verbeterden we nogmaals onze beste tijd, maar met een kanontijd van 5min15,5 (hoe doet ie het) kwam Lietaer aldus tot op 8.2sec.

Toen hij ook op Hooglede met een onvoorstelbare tijd van terug 13.1sec sneller kwam, ging onze leidersplaats over naar de 2de plaats algemeen.

Met nog 3 proeven te gaan besloten we deze plaats veilig te stellen, en gezien onze voorsprong van 39.4sec op Tobi Vandenberghe was uitrijden zonder te forceren de boodschap.En dat deden we; met een 2de plaats in Den Omloop was de ontlading enorm.

We gingen voor top 5, maar top 3 hadden we nooit durven dromen.

Naast de beker van 2de algemeen kregen we ook deze van klassewinnaar in P10.

Een gemeende dikke proficiat aan de Polle met zijn schitterende inhaalrace, de revanche op Koekelare vorig jaar is bij deze een feit.

Langs deze weg danken we ook nog onze sponsors, servicemensen en VECO-motoren die ons terug een topmotor hebben gemaakt!