Na de Rally van Wallonië twijfelden Hermen Kobus en Erik de Wild even over het vervolg van het seizoen in het BFO Belgian Rally Championship. De bezinningsperiode duurde niet lang, want Hermen en Erik staan zaterdag aan de start van de Sezoensrally, de vierde manche van het BFO Belgian Rally Championship. Met zijn Ford Fiesta S2000 zet Hermen in het Noord-Limburgse Bocholt de achtervolging in op Vincent Verschueren en Melissa Debackere, die in het kampioenschap al drie resultaten achter hun naam hebben en daarom niet aan de start komen in Bocholt.
"In het Belgisch kampioenschap is het seizoen opgedeeld in twee helften van vier wedstrijden. De Sezoensrally is de laatste wedstrijd van de eerste groep van vier rally's, waarvan je drie resultaten mee mag laten tellen. Melissa en Vincent hebben al drie resultaten behaald. Zij zijn niet van de partij. Jammer, maar dan mikken we wat hoger en gaan we een paar WRC's het vuur aan de schenen leggen," lacht Hermen. "Na onze opgave in de Rally van Wallonië, moeten we in Bocholt op zoek gaan naar ons tweede resultaat van het seizoen. We gaan vol voor de maximale punten. Het seizoen is nog lang en er kan nog veel gebeuren. Het is belangrijk om de Sezoensrally te rijden om met voldoende ritme aan de start te komen van de Geko Ypres Rally, ons hoofddoel dit seizoen."
De Sezoensrally is een heel bijzondere wedstrijd. Het compacte evenement telt 12 klassementsproeven, verdeeld over drie lussen van vier proeven. Ongeveer een derde van het parcours bestaat uit onverharde gravelwegen op de befaamde maaskiezel, ronde kiezelsteentjes die weinig grip bieden. Hermen Kobus proefde al eens van het onverhard met zijn Renault Clio R3...
"Die deelname met de Clio R3 eindigde al op de derde proef met een klap tegen een boom. Op de rondkoers werd ik verblind door het stof van de wagen voor ons, waardoor ik het rempunt miste voor een haakse rechtse. Dit weekend verwachten we geen stof, want er wordt regen voorspeld! Ik heb de onboards van de vorige edities bekeken. Op dit parcours kan je het verschil maken in de snelle situaties, maar dan moet je de rechtervoet wel beneden houden. Een mooie uitdaging," vertelt Hermen Kobus, die ongetwijfeld een aantal WRC's onder druk kan zetten met zijn Ford Fiesta Super 2000.

Na de Legend Boucles de Spa, waar Bernard Munster tot de allerlaatste meter van de laatste chronorit streed voor de overwinning, is team BMA maandag 13 mei begonnen aan een ander groots evenement voor historische rallywagens, de Historic Rally van Marokko. De vierde editie van de wedstrijd georganiseerd door Yves Loubet en zijn team mocht meer dan 80 deelnemers aan de start verwelkomen. Zij gingen maandag van start in Agadir. Op het programma: zes intense wedstrijddagen via Tafraout, Ouarzazate, Merzouga, Ifrane en Bin El Ouidane, om op zaterdag 18 mei te finishen in Marrakech. De totale afstand bedraagt 2578 kilometer, waarvan 457 tegen de chrono. Magisch…
Bernard Munster, vorig jaar winnaar van de derde editie, kon de kans natuurlijk niet laten liggen om zijn titel te verdedigen. Hij start met één doel: een tweede zege op rij behalen. Zijn Porsche 911 Proto RMH uit 1975 ging maandag van start met het #1 op de deuren. Samen met Johan Gitsels, zijn copiloot, zal de teambaas van BMA vol aan de bak moeten om kleppers als Chantriaux, de Mévius, Clement, Mondron, van de Poele en vele anderen achter zich te houden.
Mikken op de overwinning is één zaak, maar dat ook nog eens combineren met het runnen van een team dat… 5 Porsches 911 aan de start brengt, is nog wat anders! Team BMA, dat kan rekenen op de ervaring en de professionaliteit van Lionel Hansen, is immers op alle niveaus vertegenwoordigd. Naast de bolide van de boss, bemannen Patrick Borne en Filip Deplancke een Proto 911 uit 1973 (#12). De versie uit 1975 van dezelfde bolide wordt bestuurd door de Fransman Alain Deveza (die zich waagt aan een avontuur in historic, terwijl hij normaal het Frans onverhardkampioenschap rijdt met een Subaru Impreza Gr.A van BMA). André Lausberg en Eric Gressens vormen een team in de Porsche 911 1970, terwijl François Kicq en Andrée Hansen met de BMA Proto 1975 van start gingen.
Kortom, een mooie vloot die klaar is voor de uitdagingen op de schitterende proeven in een magisch decor uitgestippeld door Yves Loubet. Afspraak op het einde van de wedstrijd voor de balans van het alomtegenwoordige team BMA in deze 4de Historic Rally van Marokko, die weer uitzonderlijk belooft te worden…

Aankomend weekend staat de Sezoensrally op de rallykalender, de derde meetellende wedstrijd van het Open Nederlands Rally Kampioenschap. De Sezoensrally, rondom het Belgische Bocholt, wordt voor een deel verreden over maaskiezel, wat de wedstrijd een heel speciaal tintje geeft. Een van de deelnemers is Johan Faes van het Fabory Rallyteam. Genavigeerd door Arie Lekkerkerker wil Faes met zijn bekende witblauwe Mitsubishi Lancer Evo 9 de leiding in het Groep N-kampioenschap verstevigen.

De Sezoensrally wordt op zaterdag 18 mei verreden en bestaat uit vier verschillende proeven die driemaal afgelegd worden. Johan Faes blikt vooruit: “De entourage en de proeven met het vele onverhard maken dit tot een uniek evenement. Lekker compact: slechts 4 verschillende proeven en toch dik 160 kilometers op snelheid. Echt gaaf en een wedstrijd waar onze auto zich thuis voelt. Lekker snijden, lange stukken onverhard, helemaal super!”

Het is niet voor de eerste keer dat het team naar Bocholt afreist: “Ik heb de Sezoensrally al heel vaak gereden. Het is een soort van thuiswedstrijd voor ons. De eerste keer reed ik daar met de Evo 6. Van tevoren wist ik niet wat ik van het maaskiezel moest verwachten, maar toen ik het eenmaal doorhad hadden we de snelheid er goed inzitten. Een paar jaar geleden zijn we er tweede in de Groep N geworden, op slechts 0,3 seconden achter de nummer 1. Na bijna de hele dag aan de leiding te hebben gestaan! Het gaat daar op het scherpst van de snede.”

Met de gezellige service op het Kerkplein in Bocholt en de mooie proeven die allemaal nabij de service gelegen zijn, is de Sezoensrally een geliefd evenement. De lange halen over het maaskiezel vragen om lef en stuurmanskunst: wie durft het laatst te remmen voor een haakse bocht op de rollende steentjes? Terwijl voorin het gevecht uit zal worden gevochten tussen Freddy Loix, Erik Wevers en andere WRC-tenoren, is de strijd in de standaardklasse wellicht nog veel spannender. Kris Princen, altijd snel in Bocholt, zal met zijn Evo X revanche willen na zijn opgave in Tielt en Mitsubishi-rijders als Taverine, Hermans en Pyck zijn ook geduchte tegenstanders. “Het zal lastig worden om Kris Princen bij te houden. Ons doel is natuurlijk de zege in de Nederlandse standaardklasse, maar we gaan een strijd met de Belgen absoluut niet uit de weg. Het belooft in ieder geval een mooie en uitdagende wedstrijd te worden,” besluit navigator Arie Lekkerkerker.

Wedstrijddetails Sezoensrally 18 mei 2013

Aantal klassementsproeven 12

Totaal aantal wedstrijdkilometers 165.72
Type wegdek 75% verhard

Website organisatie www.sezoensrally.be
Locatie servicepark en podium Kerkplein, Bocholt (B)

Start 1e deelnemer 08.15 uur podium

Finish 1e deelnemer 20.15 uur podium

Met de Sezoensrally op 18 mei wordt de eerste helft van het BFO Belgian Rally Championship afgesloten. De Sezoens is de vierde wedstrijd van het kampioenschap. Drie van de vier resultaten behaald in de eerste vier wedstrijden mogen in rekening gebracht worden in de eindstand. Wie met drie uitslagen op zak aan de start komt, kan voluit voor de aanval kiezen om een score te verbeteren, terwijl piloten met een eerdere opgave achter hun naam absoluut punten moeten scoren.

Wie niet zal moeten rekenen is Freddy Loix. Hij kan met het maximum van de punten op zijn naam voluit het spektakel verzorgen en de strijd aangaan met de goed gewapende Nederlandse toppers aan de start, want de Sezoensrally telt ook mee voor het Nederlands kampioenschap. Erik Wevers is vertrouwd met de maaskiezel, maar zijn Ford Fiesta RS WRC, de wagen die Bernhard Ten Brinke vorig seizoen bestuurde, komt mogelijk wat topsnelheid tekort op de snelle proeven. Die handicap zal Erik Van Loon alvast niet hebben, met zijn Ford Focus WRC08, net zomin als Bob de Jong, die na een sterke prestatie in de Rally van Wallonië met vertrouwen aan de start komt in Noord-Limburg. Ferdi Biesheuvel en Bert Cornelis kiezen voor een Subaru Impreza WRC.

Wat het parcours betreft, blijft RT Moustache trouw aan het gekende concept van drie lussen van vier proeven. Het parcours bleef grotendeels ongewijzigd, al zal de jump op de proef van Veldhoven niet meer gebruikt worden. Een begrijpelijke beslissing. De klassieker van Gerdingen, die vorig jaar werd opgevist, blijft op het programma staan. Dat betekent dat de brug over de vierbaansweg Bocholt-Bree erg geliefd zal zijn bij de rallyfans, want vanaf die plaats kan men een groot deel van de proef volgen, met een dubbele passage. De proef bevat enkele schitterende en uitdagende stroken onverhard, want de maaskiezel blijft natuurlijk het uithangbord van de Sezoensrally!

Naast de service op het gezellige Kerkplein in Bocholt, passeren de wagens elke ronde ook over het podium op het Vrijthof in het centrum van Bree, de ideale locatie om tussen de proeven een terrasje mee te pikken.

Zoals eerder aangekondigd, heeft de organisator beslist dit jaar een korting te geven aan de toeschouwers. Een dag top rallysport kan je al beleven voor 15 euro!

Afspraak op 18 mei op het Kerkplein in Bocholt.

Wegens aanpassing van de werkuren in de frituur en bepaalde mensen die hun verplichtingen niet nakomen ( centen dus ) moeten wij noodgedwongen onze plannen in het BFO-BRC stopzetten . Toch nemen we nog deel aan de rest van de vas-wedstrijden (minder verkenningen en slechts één wedstrijddag ) in W-Vl vanaf Staden . In tussentijd wordt de wagen terug in group A versie gezet door Van Hoof Sport ,tevens komt de langverwachte sequentiele bak er eindelijk in .Bij deze wensen wij dan ook nog eens onze correcte, trouwe en begripvolle sponsors te danken voor hun verder vertrouwen en steun niettegenstaande deze verandering van plannen . EDSS.be , Ftc Tyrecenter , D-trade , CarrosserieMuylle , Jimmy's Fritshop en Q-NICK grafix .

Hans Depla zal in 2013 opnieuw enkele wedstrijden rijden met een Renault Clio R3. Het grootste verschil met vorig seizoen is echter dat de wagen niet langer zal gehuurd worden bij Blaise, maar vanaf nu bij Peter Vandebroucke (Pevatec). "Het is zeker al een voordeel voor ons dat we met iemand uit eigen streek kunnen samenwerken," legt een lid van het Beverense Rallyteam ons uit. "Het zal ons in ieder geval heel wat kilometers besparen (lacht)."

De garagehouder uit Roeselare kiest voor 4 wedstrijden in eigen streek. "We beginnen meteen met de GEKO Ypres Rally, we zullen vooraf wel testen met de wagen, maar een extra wedstrijd past niet in ons budget. Ook wij voelen de economische crisis, maar zijn bijzonder tevreden dat de partners van 2012 ons blijven steunen. Na Ieper staan nog de Omloop van Vlaanderen, de TBR en we proberen ook de Rally van Kortrijk op ons programma te krijgen"

"In Ieper gaan we vooral van start met de ambitie om uit te rijden, als we dat kunnen doen op ons eigen tempo dan zal een goed resultaat wel volgen... In onze thuiswedstrijden, de Omloop en de TBR kunnen we dan wat meer naar de tijden gaan kijken...

Hans wordt dit jaar terug bijgestaan door Peter Verpoort als co in Ieper en de Omloop. Voor de TBR Rally heeft Steven Caytan zn diensten aangeboden.

Afgelopen weekend vond de RS Monteberg plaats die met 134 inschrijvingen een top editie was. Ook in onze klasse was de tegenstand heel sterk met 3 snelle 4x4’s waar we normaal kansloos tegen zijn. Toch waren we samen met co Jeroen Dorme niet van plan om ons zomaar gewonnen te geven. De eerste ronde lag er na de nodige regen gevaarlijk bij. We vertrokken met wat marge maar dit is een stijl die ons niet zo ligt. Toen we nog een spin maakten zonk de moed helemaal in de schoenen, maar met een 5e tijd in de klasse en 32e algemeen was het al bij al nog zo slecht niet. Na de nodige peptalk van co en service mensen stonden we terug helemaal scherp voor de tweede ronde en reden we een heel sterke tijd van 5.03, goed voor de 2e tijd in de klasse en 16e algemeen. Met de top 4 in de klasse binnen de seconde, gingen we in de 3de ronde opnieuw heel snel van start. Helaas brak halfweg een cardan waardoor de opgave onvermijdelijk was. In de drie jaar dat we rijden is dit slechts onze 2de opgave maar toch was de ontgoocheling groot. Nu zetten we alles op alles voor onze volgende wedstrijd in Oostrozebeke!

Foto's - Pictures ONLINE : REPORTAGE RALLYSPRINT MONTEBERG 2013 !

Afgelopen weekend was BMA, het team van Bernard Munster, natuurlijk van de partij in de buurt van Namen met een van zijn Skoda Octavia's WRC in de Rally van Wallonië, de derde manche van het Belgisch rallykampioenschap. Stéphane Lhonnay, voor de gelegenheid genavigeerd door Thierry Denis, wilde schitteren in de achtervolgende groep, achter de ongenaakbare en recentere WRC's van Loix, Duval en Kuipers.
Na twee etappes op een droog en uitermate snel parcours, finishte Lhonnay op de 5de plaats algemeen, met een licht gevoel van frustratie... « Net zoals in de Condroz vorig jaar en in Haspengouw in het begin van dit seizoen, eindig ik op een miniem verschil van de teams voor ons, vertelt de piloot uit Hoei. Ik weet dat de Octavia van BMA de minst recente WRC in het achtervolgende groepje was, maar ik was vastbesloten om de maat te nemen van de Mitsubishi Lancer WRC05 van de Nederlander De Jong en de Peugeot 307 WRC van Bonjean. Daarvoor mocht ik zeker geen tijd laten liggen. Ik had tijdens het weekend een klein probleem met de steun van de versnellingsbak, waardoor de bak soms minder nauwkeurig schakelde. Niet dramatisch op zich, want het serviceteam kon het snel oplossen. Maar, in combinatie met de 3 of 4 seconden die ik verloor door een lekke band op de laatste proef zaterdagavond, kan dat plaatsen kosten. Dat was hier zeker het geval, want we stranden op minder dan 20 seconden van het podium en op amper 2"2 van De Jong, die 4de werd...»
Lhonnay en Denis haalden het maximum uit de Octavia WRC van BMA, maar ze werden niet gediend door de omstandigheden tijdens deze 30ste Rally van Wallonië... « Er was dit jaar geen lus in het donker, betreurt Stéphane. Ik weet dat ik in die omstandigheden het verschil kan maken op David Bonjean, wat in het verleden al meermaals is gebleken. Bovendien bleef het dit weekend kurkdroog, al was het toch fris. Geen regen, geen modder en dus geen mirakel! Omdat de proeven op zondag, vooral die van Bois-de-Villers, niet in het voordeel van onze wagen waren, geeft dat een 5de plaats als resultaat. Zaterdagochtend stonden we nochtans meteen voor Bonjean, De Jong en zelfs Stéveny. We zaten meteen goed in het ritme... »
Bernard Munster kon alleen maar tevreden zijn over de belangrijke rol die zijn Skoda Octavia WRC speelde in de sterk bezette Rally van Wallonië... « De Octavia WRC die Stéphane Lhonnay bestuurde is een wagen uit 2002. De tijden die hij reed in vergelijking met veel recentere WRC's waren uitstekend, vertelt de verantwoordelijke van BMA. Deze Skoda blijft financieel een erg aantrekkelijke wagen voor wie met een dikke WRC wil rijden, maar men moet wel beseffen dat het op vloeiende proeven zoals die van de Rally van Wallonië, en dan vooral wanneer het weer droog blijft wat in het voordeel van de krachtigere WRC's speelt, onmogelijk is om te rivaliseren met WRC's van de voorlaatste of laatste generatie. Met een plaats in de top 5 op een zucht van het podium, heeft onze Octavia WRC eens te meer zijn potentieel getoond… »

Na deze Rally van Wallonië, trekt BMA naar Marokko om er deel te nemen aan een internationale topwedstrijd voor historische wagens. Het team uit Petit-Rechain brengt maar liefst 5 Porsches aan de start van de Rally van Marokko Historic.
Vorig weekend werd de 3de manche van het Belgisch Junior Rally Kampioenschap verreden, Het decor voor deze rally was de regio in en rond Namen.

In de weken voorgaand aan deze rally werd door het GPC-Rallyteam de Citroën C2 R2 Max volledig heropgebouwd en pas de donderdagavond voor de rally maakte de wagen terug zijn eerste meters. Zodoende kon vrijdagavond de wedstrijd van start gaan met een Showproef boven op de Citadel van Namen waar veel volk aanwezig was.

Zaterdag kon het echte rallywerk beginnen, er stonden 15 proeven op het programma . ’s Morgens lagen de proeven er nog een beetje nat bij, hier werd door een slechte bandenkeuze wel wat tijd verloren op leiders in de klasse. Voor de 2de lus werden dan ook nieuwe banden gemonteerd, dit maakte al een merkbaar verschil maar de wagen voelde nog niet aan zoals in de vorige rally’s.

De laatste lus van 5 proeven op zaterdag werd ondanks de mindere afstelling nog afgewerkt met enkele tijden tussen de snelste wagens uit de klasse, waardoor Polle de dag afsloot in 6de positie in de klasse en 3de Junior. Gelukkig volgde er nog een langere service van 45min en heeft het team de “regen set-up” kunnen wijzigen.

Op zondag werden er nog 8 proeven voorgeschoteld aan de deelnemers, Polle zat meteen in het goede ritme en door de aanpassingen aan de wagen voelde deze ook beter aan, de tijden op de proeven verbeterde en het team was dan ook vooraan in de klassementen te vinden.

Ook in de namiddaglus draaide Polle weer vooraan mee in de klasse, door de uitval en problemen van andere juniors, kon hij zelfs de overwinning in het juniorklassement binnenslepen.

Polle:” Ondanks onze tegenvallende zaterdag hebben we door de aanpassingen aan de wagen een prima 2de dag gereden en draaiden constant tijden vooraan in de klasse. Deze overwinning is misschien niet zo zeer de verdienste van onze resultaten op de proeven maar ZEKER WEL die van het hele team. We hebben samen gedurende 2 weken kei hard gewerkt om de auto op tijd klaar te hebben, bovendien hebben we geen enkel technisch probleem gehad in de rally, echt super.”

Door deze overwinning komt Polle terug aan de leiding in het juniorkampioenschap en is de strijd voor de titel weer helemaal open.

Na de Wallonie besef ik terug ten volle waarom indertijd deze proeven bij onze zuiderburen bovenaan m'n verlanglijstje stonden , gewoonweg prachtig !! Prachtige streek , prachtig parcours , snelle bochten , alles wat men verlangt als men graag de limieten van de wagen wil leren kennen . Niet altijd makkelijk , zoals Arbre waar elke bocht in het bos lijkt op zijn voorgaande of volgende , en waar ik ook even het noorden kwijt was . De Citadel , waar ik met een klein hartje ( zoals zovelen denk ik ) aan de afdaling moest beginnen in de regen . Met die regen na een lange droogte stond het schuim letterlijk op de kasseien , niks mocht fout gaan of het was al over eer de rally begon.
De overige proeven werden in het droge verreden maar blijven toch een ganse uitdaging , zowel voor ons als voor de wagen , maar alles verliep naar wens . Jammer dat we weer bijna het ganse weekend op 1.1 bar turbodruk reden natuurlijk , weinig druk , te weinig om te kunnen volgen . Af en toe kregen we 1.6 bar ( met onmiddelijk een 32e tijd als gevolg ) om dan plots weer terug te vallen op 1.1 , onbegrijpelijk en frustrerend maar de keren dat we wel wat druk hadden gaf ons de bevestiging dat we toch wel goed bezig waren , ondanks dat we dan nog ongeveer 0.4 bar onder het gebruikelijke ( lees andere evo's ) zaten . Dus positief blijven en de wagen nog maar eens naar Van Hoof Sport brengen om dat laatste euvel uit de weg te helpen . Volgende wedstrijd wordt de Sezoensrally in Bocholt , lekker schuiven op het onverhard , we kijken er al naar uit .

Na de geslaagde kennismaking in Landen werd in de 3de manche van het kampioenschap opnieuw gestart met de EVO7. “Was geplant, sowieso leent het snelle parcours rond Namen zich meer tot de hogere topsnelheid van de EVO, ook de verschillende haarspelden spelen het hogere koppel van een turbomotor in het voordeel” vertelde een ontspannen Tuur tijdens vrijdagnamiddag op de technische controle op in Parc Astrid. Van het voorspelde koude maar droog weekeinde was vrijdagnamiddag nog niets te bespeuren, “Regen, niet direct ideaal om vanavond de showetappe op de Citadel te rijden en dan zeker niet de afdaling op gladde kasseien. We gaan ons zeker niet laten verleiden tot show geven, de rally is nog lang en willen hier met een mooi resultaat zondag afsluiten.” analyseerde Isidoor de co van Tuur net voor de start in de Kazerne. Het team uit Marke zouden uiteindelijk op deze proef een niet te beste beurt maken owv problemen met de ALS en een leegloper na een steen te hebben geraakt op de afdaling. “Ok, onze tijd kon veel beter maar er is niets verloren. De omstandigheden waren niet ideaal en ik moest het gevoel met de auto terug een beetje zoeken. Morgen begint pas de rally.” Vertrouwde Tuur ons toe tijdens de service in het centrum van Jambes. Het mindere weer van Vrijdag had Zaterdag morgend plaats gemaakt voor het beloofde koude maar droog weer, zelfs een bescheiden zonnetje deed af en toe moeite, weersomstandigheden die ook in het voordeel speelde van Tuur en Isidoor. De 60ste tijd op Vrijdagavond was ondertussen al “hersteld” naar een 41ste plaats algemeen na de 1ste ronde. “We zijn de achterstand aan het ophalen. De proeven zijn fantastisch enkel de ophanging staat nog te hard. Ik durf daarom niet voluit te gaan. Na overleg met Peter Vandenbroucke van PEVATEC die onze auto onderhoud hebben we enkele aanpassingen gedaan wat ons serieus gaat helpen in de volgende ronde”, gaf een tevreden Tuur nog even mee tijdens de refuel welke owv van brandveiligheid net buiten de service zone moet gebeuren. Al van de eerste proef van de 2de ronde zakte de tijden met goed 1,2” de km en steeg het vertrouwen. Ook in de daarop volgende proeven zou de tendens zich aanhouden en blijft de piloot uit Marke zijn tijden verbeteren. Isidoor, net na de finish van de 11de proef Vedrin, “We staan nu 34ste, nog altijd niet daar waar we willen zijn maar met de aanpassingen heeft Tuur de auto nu volledig in de hand. Ik ben tevreden met zijn aanvallende rijstijl, weet dat deze auto een mini GrN is met slechts de minimale aanpassingen voor een rallywagen”. Ook voor de 3de ronde wordt de ophanging nog verder aangepast wat het Ghelamco team op de 28ste plaats algemeen brengt na dag 1. “Ik ben best tevreden, al is dit niet onze normale plaats in het klassement maar de auto staat nu volledig naar mijn hand en we hebben een mooie remonte kunnen maken. Morgen vliegen we er opnieuw in op de nog resterende 8 proeven”. Bevestigde een tevreden Tuur net voor de deugddoende nachtrust. Op Zondagmorgen werd er opnieuw met volle ambitie gestart om zover mogelijk naar voor te geraken maar op de 2de passage op Malonne met nog 3 proeven te gaan was het over en uit, “Een onderdeel van de ophanging is gebroken, we hebben zeker niets geraakt maar zo kunnen we niet verder. Super jammer, blijkbaar is deze rally mij niet gelegen. Doch ben ik tevreden over mijn prestatie met de bescheiden middelen die we hadden”. De huidige EVO7 gaat ondertussen weg en de vervanger staat reeds klaar. Welke het wordt blijft een verassing. Wait en see….

 

De 30ste rally van de Wallonie begon voor ons niet zo goed maar eindigde met een fantastisch resultaat .
Op vrijdagavond stond de opener op het programma met de gekende showproef op de citadelle . Rond 22 uur 15 konden we van start gaan , natuurlijk in de regen maar we konden niet wachten om van start te gaan . De wagen was perfect in orde zodat we konden afsluiten als 3 de historic , dit hadden wij niet verwacht en zeker niet omdat onze voorruit aan dampte zodat we geen goed zicht hadden .

Zaterdag begon het echte werk met 5 proeven op het programma zonder service wat behoorlijk wat is voor de oudjes . De eerste proef verliep vlekkeloos maar op de 2de proef Mohiville verging het ons iets minder . Iets over de gekende schuur waar het superglad is liep het fout , ik schatte een nota mis in ( Nico had er mij nog thans goed voor verwittigd ) en ja hoor de achterkant van de Porsche tegen bloembakken en een rechtstaande poutrel .

Gevolg : velg stuk , kapotte band , bumper weg en bluts in de wielkas zo zijn we nog enkele kilometers verder gereden tot aan de finish waar we natuurlijk veel tijd verloren . Na de finish hebben we gewisseld van wiel maar we hadden niet het zelfde wiel zoals de andere kant , als je lek rijd met de Porsche is dit een ramp want we kunnen hetzelfde wiel nergens opbergen zodat we genoodzaakt zijn om een klein wiel te gebruiken .
Zo moesten we nog 3 proeven verder wat ons ook veel tijd koste maar zo konden we op de service geraken , zodat onze mekaniekers alles konden herstellen ( super gewerkt mannen ) . We stonden 11 de na de eerste ronde , met nog 2 ronden te gaan konden we wel wat goed maken . Na de laatste proef sloten we af op een 5 de plaats , zeker tevreden meer zat er niet meer in .
Zondag was een iets kortere dag met 8 proeven . Voor ons zat er eigenlijk niet meer in dan een 5 de plaats maar in de Wallonie weet je nooit , superzware rally voor mens en machine dus nooit opgeven . Wat wij al zoveel malen meemaakten kwam nu over bij de andere teams , het regende opgaves wegens mechanische pech zo konden wij profiteren en stelselmatig opschuiven .

Zo eindigden wij op een 2 de plaats algemeen en doen we een gouden zaak in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap momenteel staan we op een 2 de plaats .
Zeker een geslaagde rally voor ons na een slecht begin . Supporters alvast bedankt om ons te komen steunen .

De tweede ronde van het Open Nederlands Rally Kampioenschap verliep niet zonder slag of stoot voor het Fabory Rallyteam. Toch kunnen Johan Faes en navigator Arie Lekkerkerker heel tevreden terugkijken op de loodzware Rallye de Wallonie die afgelopen weekend verreden werd. De equipe eindigde opnieuw als eerste Nederlandse groep N (de klasse voor standaardwagens) en heeft daarmee de leiding in het groep N-kampioenschap stevig in handen.

Afgelopen weekend, 26 tot en met 28 april, werd rondom het Belgische Namen de Rallye de Wallonie verreden. Deze wedstrijd telde niet alleen mee voor het Belgisch kampioenschap, maar ook voor het ONRK. Het deelnemersveld was dan ook om van te smullen en de strijd op de 24 klassementsproeven was fel. Johan Faes en Arie Lekkerkerker stonden met een duidelijk doel aan de start: finishen en punten scoren voor het Nederlands kampioenschap.

Vrijdagavond vormde de proef Citadel de aftrap. De Mitsubishi Lancer Evo 9 stond weer volledig op punt en de equipe was er klaar voor. “Op de eerste – en enige – proef op de vrijdagavond, Citadel, besloten we geen gekke dingen te doen. Het was een korte showproef waar je alleen maar kon verliezen. We richtten ons volledig op de proeven van de zaterdag en zondag, waar de wedstrijd besloten zou worden,” blikt Faes terug. En met succes, de zaterdag was er eentje voor in de boeken. “Zaterdag ging het echt super. Alles liep als een trein en we gingen echt hard. Gezien onze pech de laatste seizoenen was dat echt een waar genot. Zoals verwacht konden we een paar Belgische groep N’s niet bijhouden, maar we slaagden er wel in de Nederlandse concurrentie in de standaardklasse voor te blijven.” Zaterdagnacht kon de equipe de Evo dan ook met een goed gevoel in het nachtpark plaatsen.

Zondag besloot het pechduiveltje echter weer eens om de hoek te kijken. Faes analyseert: “Het begon al wat moeizaam, maar ik slaagde er wel in onze positie te consolideren. De tweede proef van de zondag, KP 18 Arbre, liep vervolgens ook niet echt lekker. Daarna volgde een – veel te - lange hergroepering. Of een verminderd concentratievermogen nou de oorzaak was weet ik niet, maar aan het begin van proef 20 raakte ik met beide linkerwielen een enorme steen die midden op de weg lag. Gevolg: twee lekke banden en hele happen uit beide velgen. We hadden een reservewiel bij ons, die we linksvoor monteerden. De rest van de proef hebben we met een lekke achterband uitgereden. Al met al verloren we 8 minuten en daar bovenop kwam nog eens een straf van 50 seconden omdat we 5 minuten te laat bij de volgende tijdcontrole aankwamen.” Als klap op de vuurpijl werd proef 22 ook nog eens geneutraliseerd. Faes en Lekkerkerker kozen ervoor de laatste twee proeven rustig uit te rijden en de Lancer over het finishpodium te brengen. Ondanks de verloren tijd reed de equipe uiteindelijk als eerste Nederlandse groep N en 44ste algemeen over de finish. Het team zegevierde de eerste ronde, de Tank S Rally in maart, ook al in de standaardklasse. Met deze twee zeges op rij hebben Faes en Lekkerkerker de leiding in het standaardkampioenschap stevig in handen. Een mooi begin van het seizoen.

Er waren meer dingen die tegenzaten bij de zuiderburen. Faes: “Alle Nederlandse N4’s zijn uit de uitslag gehaald. We reden – zoals voorgaande jaren – op het milieuvriendelijkere E85. Dat mag niet in België. Voorgaande jaren leverde dat geen problemen op bij buitenlandse wedstrijden die meetellen voor het Nederlands kampioenschap. Nu opeens dus wel. Hier heeft in mijn ogen de KNAF toch echt wel een steek laten vallen. Gelukkig krijgt iedereen die gefinisht is wel zijn of haar punten voor het ONRK.”

Ondanks de tegenslag op zondag kijkt het Fabory Rallyteam terug op een mooi evenement. “De Waalse proeven zijn prachtig. We hebben opnieuw kunnen laten zien dat de snelheid er echt in zit en we pakken voor de tweede wedstrijd op rij de volle punten voor het kampioenschap. Dat is goed voor het moreel van het team. We kijken dan ook uit naar de volgende rally, de Sezoensrally,” besluit Lekkerkerker. Later meer over deze wedstrijd, die op 17 en 18 mei rondom het Belgische Bocholt wordt verreden.

Afgelopen weekend, 26 tot en met 28 april, werd rondom het Belgische Namen de Rallye de Wallonie verreden. Een van de deelnemers was Timo van der Marel met een Ford Fiësta R2, vakkundig genavigeerd door Rebecca Smart. Van der Marel reed een bijzonder sterke wedstrijd en bekroonde die met de zege in de Ford Fiësta Trophy.

Zijn optreden bleef niet onopgemerkt: na afloop kreeg hij de BFO Flat Out Award overhandigd.De Rallye de Wallonie staat bekend als een van de moeilijkste wedstrijden van België. Een erg technische wedstrijd: bijna geen rechte stukken, alleen maar elkaar snelopvolgende situaties. Van der Marel ging in zijn klasse, de Ford Fiësta Trophy, de strijd rondom Namen aan met 17 andere deelnemers. “We doen dit jaar mee aan de Nederlandse en Belgische Ford Fiësta Sport Trophy. De Rallye de Wallonie is voor beide Trophy’s de eerste meetellende wedstrijd. In de Nederlandse Trophy is onze concurrent Kevin van Deijne.”Vrijdagavond vormde de showproef Citadel de aftrap. ‘Dat begon meteen al goed. We pakten de snelste tijd van alle R2-deelnemers en wonnen daarmee meteen een punt voor het Junior Kampioenschap,’ blikt Van der Marel terug. Na die eerste kilometers op snelheid samen ging de equipe dan ook met een goed gevoel naar het hotel. Zaterdag werden vervolgens 15 proeven verreden. ‘Technische, moeilijke proeven. Door het onvoorspelbare weer was het bijna onmogelijk om een goede bandenkeuze te maken. We kozen zaterdagochtend voor de veilige optie, opgesneden slicks, omdat er regen in de lucht hing. Desondanks wisten we onze voorsprong naar de concurrentie uit te bouwen tot een halve minuut. Arellano, ook met een Fiësta R2, zat wel voor ons, maar hij doet niet mee aan de Trophy. Zijn Fiësta heeft een ge-update motor, speciale benzine en een andere uitlaat.” Aan het eind van de dag had de equipe nog wel even een momentje. “Op de een-na-laatste proef maakten we een spin waar we goed mee wegkwamen. In de vierde versnelling achteruit door een dorp gaat niet altijd goed,” grijnst Van der Marel.Doordat directe concurrent Radoux op de laatste zaterdagproef met een kapotte motor uitviel, begonnen Van der Marel en Smart op zondag met een voorsprong van 1 minuut en 14 seconden aan de resterende acht proeven. Althans, dat was de veronderstelling. “Het is een raar verhaal. Zaterdag werd proef zeven geneutraliseerd. Wij waren de eersten die om moesten keren en via een andere weg naar de volgende proef moesten rijden. Achter ons volgden de resterende rijders, waaronder die van de Trophy. Hoewel de omrijdroute langer was, bleef de rijtijd hetzelfde. Het gevolg was dat wij, Van Deijne en een aantal Belgische rijders te laat bij de volgende tijdcontrole aankwamen. Rebecca en ik kregen een tijdstraf van 1m20s. Later werd die straf terecht weer kwijtgescholden. Op zondag kregen echter alleen Van Deijne en ik die tijdstraf alsnog terug, de Belgen die te laat waren niet. Dus ineens bleek dat we tegen een achterstand van 6 seconden aan keken. We zijn er nog even goed voor gaan zitten en reden uiteindelijk met een voorsprong van 12 seconden op de tweede Trophy-rijder en als 27ste algemeen over het finishpodium,” blikt Van der Marel terug.Een knappe prestatie, die niet onopgemerkt bleef. “Ons optreden werd beloond met de BFO Flat Out Award. Deze prijs wordt uitgereikt aan de meest opvallende prestatie van de rally. De prijs houdt in de dat we gratis mogen inschrijven voor de volgende wedstrijd, dat is voor ons de Sezoensrally in 18 mei,” aldus Van der Marel.De equipe kijkt terug op een geslaagd weekend. “De proeven hier zijn heel erg mooi en uitdagend. Het is jammer van de tijdstraf, maar we zijn blij dat we toch de Trophy’s op onze naam hebben weten te zetten. Bovendien is de BFO Award echt een kroon op ons werk. Dit hadden we niet alleen kunnen bewerkstelligen. We bedanken dan ook MCC Sport voor de fantastische service, de auto heeft zich perfect gehouden, en onze sponsors voor het mogelijk maken van onze deelname,” besluit Smart.Einduitslag Rallye de Wallonie 2013 – Ford Fiësta Trophy1. Van der Marel/Smart 2. Sougnez/Mawet (+12,5 s) 3.Dedouaire/Antoine (+24.6 s) 7. Van Deijne/Scholtalbers (+4m10s)Stand Ford Fiësta Trophy België 20131. Van der Marel/Smart (20 pt) 2. Sougnez/Mawet (18 pt) 3. Dedouaire/Antoine (16 pt). 4. Van Rompuy/Debue (15 pt) 5. Bouillon/Driesken (14 pt) 6. Seminara/Hottelet (13 pt) 7. Van Deijne/Scholtalbers (12 pt)Stand Ford Fiësta Trophy Nederland 20131. Van der Marel/Smart 2. Van Deijne/Scholtalbers